Wiet bij geva! Predikbeurten zondag 6 april 1969 (Pasen) Predikbeurten zondag 13 april 1969 behandeling heeft genomen, voorlopig gedelegeerd aan een deputaatschap dat nu dit jaar met een rapport zal komen. De verwachtingen zijn vrij hoog ge spannen. en hoe kan dat ook anders, nu we beginnen te beseffen dat het er werkelijk op aan gaat komen. Intussen hebben ook de gereformeer de kerken deelgenomen aan de activi teiten van het landelijk interkerkelijk vredesberaad (L.K.V.), zoals dit sinds 1967 werkzaam is. Vredesberaad. Misschien typisch gereformeerd" is het bestaan van een groep gereformeer de kerkleden, die zonder enige officiële kerkelijke opdracht bezig is met de vragen van oorlog en vrede, en van zijn gevoelens en zienswijzen blijk geeft in publikaties. De groep noemt zich het In onze catechismus belijden wij, dat er geen enkel ding in de wereld zomaar toevallig gebeurt. Gods hand bestuurt alle dingen, de grote en de kleine. Wat weten wij tenslotte er van of iets be langrijk dan wel onbelangrijk is. Soms gaan je ogen daar in eens voor open, hoe kleine, schijnbaar ge heel onbelangrijke dingen, grote gevol gen hebben. Alles hangt met elkaar samen, en alle dingen zijn schakels in een keten. Alles komt ons van Gods Vaderlijke goedheid toe, zodat er geen ding ,,bij geval" geschiedt. Zo sprak de Here Jezus over de haren van ons hoofd, en over de mussen op het dak. Het was ook helemaal niet toevallig, dat er in de gelijkenis van de barm hartige Samaritaan net een priester en daarna een leviet voorbijkwam. Maar we begrijpen de Heiland best, als Hij in Zijn vertelling zegt: ,,en bij geval kwam daarenz. Want hij sprak de taal van het gewone dagelijkse leven en in dat leven is het heel dikwijls zo, dat er iets gebeurt dat op geen enkele manier te berekenen is of te verklaren uit voorafgaande omstandigheden. Dan spreken we van „bij geval" Als we evenwel doordenken, moeten „Gereformeerd Vredesberaad". Zij pre senteerde zich voor het eerst in 1967, met een brief aan de generale synode, gevolgd door een brochure waarin haar standpunt uitgeschreven werd. „Stand punt" is te eng geformuleerd, want juist alle onderlinge verschillen van ziens wijze binnen het beraad worden voort durend ter sprake gebracht. Niettemin zijn de negentien leden er samen van overtuigd dat: „de kerk van Jezus Christus een neen behoort uit te spreken tegen het voorbereiden van, het dreigen met en het voeren van de moderne totale oorlog". En: „de kerk moet dit neen volhouden, ook als ze daarmee nog niet aan de politici zegt, hoe zij vanuit dit neen politiek moeten bedrijven". Om vooral niet in het vage te laten welke consequenties dit nü voor de kerk haars inziens dient te hebben, verzocht het beraad aan de synode om „er daar om bij de Nederlandse regering op aan te dringen, af te zien van het bezitten, van het beheren en van het op eigen grondgebied toelaten van kern wapenen". Het is duidelijk dat met name dit laatste een heel eind verder gaat dan wat in het herderlijk schrijven van de N.H. synode gesteld wordt. Begrijpelijk is dan ook dat noch de geref. synode noch de kerkleden zomaar „ja" zeggen tegen dit standpunt, en vooral: tegen deze concrete aanbevelingen. Nadere verantwoording. Het Gereformeerd Vredesberaad heeft nu opnieuw een boekje doen ver schijnen, waarin wordt getracht zo ge nuanceerd mogelijk te antwoorden op alle redelijke én onredelijke vragen die gesteld worden. Vanaf „Moskou zal blij met jullie zijn" tot en met „goed, maar hoe moet het dan Veel van dergelijke vragen werden, soms met toelichting, opgenomen en be antwoord door individuele leden van het beraad. Zodoende komen ook de onder linge verschillen in opvatting onverhuld tot uiting. Ongetwijfeld vergroot dit de claim die het Gereformeerd Vredes beraad doen wil op het geweten van de (niet alleen gereformeerde) kerkleden. In het boekje is een hoofdstuk op genomen waarin schrijver dezes tracht de (on)houdbaarheid van de stelling „we hebben ABC-wapens om ze niet te gebruiken" te onderzoeken. Een onderzoek dus van het vaak zo naief- optimistische spreken over „het even wicht der afschrikking". Tenslotte is in het laatste hoofdstuk een soort (kleine) nieuwe katechismus over oorlog en vrede opgesteld. Naar het model van de „52 vragen" die prof. dr. K. Strijd destijds beantwoordde. Hierin wordt o.a. ingegaan tegen een hantering van de Bergrede als een ijzeren wet van het Rijk Gods. Want dat leidt tot een even grote kramp achtigheid t.o.v. de taak van christenen en kerken, als het automatisch rede neren in het schema van eze wereld. „Meegenomen voor de vrede" wil vooral een handreiking zijn voor krin gen enz. Maar ieder die het wèl meent met de wereld én met het evangelie van het Koninkrijk, zal toch een keer door deze vragen heen moeten kruipen. Op hoop van zegen. wij belijden dat er geen toeval bestaat. Of God is een toeschouwer, een god, die zich heeft teruggetrokken en zich nergens mee bemoeit en ons onze gang maar laat gaan, öf Hij bemoeit zich met alles, letterlijk alles. Maar de onderscheiding tussen grote dingen, die God doet en kleine dingen, die God niet doet, is niet te handhaven. Ik ga hier nu niet verder in op de vragen naar de verhouding van onze vrije beslissingen en Gods hand, die alles bestuurt. Wie daarover een buiten gewoon mooi boek wil lezen, kope of lene de dogmatische studie van Prof. Berkouwer: „De Voorzienigheid". Dit is m.i. het beste dat hierover geschreven is. En zo, dat iedereen, die tot zijn ver stand gekomen is, het lezen kan. Als het waar is, dat de Here door Zijn voorzienigheid alles bestuurt en dat Zijn hand in alle dingen is die er gebeuren, dan volgt hieruit, dat loten een heel ernstige zaak is, die we alleen maar zeer eerbiedig mogen verrichten. Loten is aan de Here vragen, of Hij voor ons de beslissing wil nemen. Loten is een soort van gebed. Nu meen ik, dat het niet goed is om ons zelf te onttrekken aan de verant woordelijkheid van een beslissing en door middel van het lot de Here te dwingen Zijn wil te openbaren. Onder het Oude Testament was de Here zo goed Zich daarvoor te lenen en bestond er de mogelijkheid om heel eerbiedig de wil des Heren te vragen. Maar dat was een noodhulp, een be helpen omdat de Heilige Geest nog niet was uitgestort, Die ons in alles leidt, door de verlichting van verstand en hart. Ik zou mij alleen maar in het aller uiterste geval kunnen voorstellen, dat wij de toevlucht tot het lot mogen nemen. Maar dan moet het ook werke lijk tot het uiterste gekomen zijn met de onmogelijkheid zelf een beslissing te nemen of een keus te doen. Dat uiterste is er niet zo licht Daar om: loot ganselijk niet In de oude boeken, waarin haarfijn werd uitgerekend wat allemaal mocht of niet mocht, werd ook altijd veel aandacht besteed aan het kans spel. De methode van die boeken acht ik onjuist. De wet des Heren is geen reglement, waarin voor alle gevallen van te voren is voorzien. Maar dat in al die boeken het kans spel verworpen wordt, daarmee ben ik het van harte eens. Alle spelen, waarbij het spel beheerst wordt door dobbel stenen en dergelijke, vind ik een spelen met Gods voorzienigheid. Ik ben ook tegen alle loterijen voor een goed doel, kienavondjes en raderen van avontuur op christelijke bazars, enz. Ik zal mij daar nooit tegen verzetten, maar het heeft mijn instemming niet en ik doe liever niet mee. Alle loterij is een soort bidden: inschakelen van Gods voorzienigheid. En dat mag zeker niet voor allerlei grapjes of voor een goed doel, of om aan een spelletje de nodige verrassingen te verlenen. Als dat gebeurt, zoals bij de staats loterij en evt. andere loterijen, om op een makkelijke manier geld te ver krijgen, is het helemaal uit de boze. Dan is er niet alleen mijn bezwaar tegen het oneerbiedig vragen aan de Here om een beslissing, een antwoord, een teken, maar ook tegen het slechte principe van „geld verdienen zonder te werken". Dat de Nederlandse staat een loterij exploiteert, daar moesten we ons voor schamen Ook al weten we, dat de regering dat doet om erger te voor komen. In andere landen wordt aan de zonde der speelzucht en der begeerte naar „geld zonder arbeid" op misdadige wijze door particulieren verdiend. In ons land is er nog een zekere rem op die gok- kerij. Als mijn kinderen hun spelletjes doen en „metropolen", zoals wij vroeger zaten te ganzeborden en deze spelen geheel of gedeeltelijk beheerst worden door de worp met de stenen, laat ik hen vrolijk hun gang gaan. Maar wel hoop ik, dat ze bij het groter worden mijn bezwaren zullen verstaan en delen. Want een verbod, dat geen enkele weerklank vindt in het geweten, heeft geen zin. Zo is het ook met al die ver lotingen voor een liefdadig of zelfs christelijk doel. Qf dat nu werkt door zuiver loten, of dat men er een draai aan geeft door het door middel van raden te doen, maakt voor mij maar weinig verschil. En wat die spelletjes betreft ik vind al dat spelen met dobbelstenen irriterend en dom. Enige ontwikkeling gaat er niet van uit. Laten onze kinderen zo vroeg moge lijk de spelen leren, waarbij het gaat om behendigheid en pienterheid. Loterij is iets voor domme en voor luie mensen. Pastor. Voor alle blijken van medeleven en be langstelling, ons betoond tijdens de ziekte en na het overlijden van onze lieve moeder, groot- en overgrootmoeder Mevr. ARENDSE-WIJKHUYS betuigen wij onze oprechte dank. Inzonderheid doktoren en verplegend per soneel van verpleeghuis „Ter Valcke" en ziekenhuis „Bergzicht" te Goes. FAM. ARENDSE. Gapinge, maart 1969. Schellagseweg 6. Wolphaartsdijk 111 Yerseke 10.00 en 14.30 uur Ds. Terlaak. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9.00 uur Ds. de Boer, met medewerking van Evangelisatie Zangkoor, organist: dhr. Willeboordse. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis. 14.30 uur Ds. van Benthem. 17.00 uur Ds. van Til. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. van Til. 17.00 uur Ds. Joosse. (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan) 9.00 uur Ds. van Benthem. 7.00 uur Ds. de Boer. Arnemuiden 10.00 en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.00 uur Ds. Helderman. 14.30 uur Ds. de Boer. Gapinge 10.00 uur Ds. Schout te Zeven (Did.). 14.30 uur Dr. Dondorp. Gvijpskerke 10.30 uur Ds. van Benthem. 19.00 uur Ds. de Craene, Openb. Bel. en voor- ber. H. Avondmaal. Koudekerke 9.30 en 14.30 uur Drs. Elshout. Meliskerke 10.00 uur Dr. Hommes te Rotterdam. 14.30 uur Ds. Hartholt, Openb. Bel. Oostkapelle 10.00 uur Ds. Hartholt, Openb. Bel. 14.30 uur Dr. Hommes te Rotterdam. Serooskerke 10.00 uur Dr. Dondorp, Openb. Bel. 14.30 uur Ds. Schout. St. Laurens 10.00 uur Ds. de Craene, Openb. Bel. 14.30 uur Ds. de Craene, voorber. "H. Avondm. Souburg 9.30 uur Ds. Meyer. 19.00 uur Gemeenschappelijke dienst met Herv. Gemeente, Ds. Naber en Ds. Meyer. Veere 10.00 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. Vrouwenpolder 10.00 en 14.30 uur Ds. Kapteijn te Reeuwijk. Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Bom te Den Helder. 14.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg Geen opgave ontvangen. Axel 10.00 en 17.00 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Musch, Openb. Bel. en voorber. H. Avondmaal. 18.30 uur Gern. Paasdienst in Herv. Kerk met Kinderkoor. Hoek 10.00 en 14.30 uur Ds. Wesbonk te Vrees wijk. Sas van Gent 19.00 uur Ds. Berger. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur kand. Leeuwis te Boskoop. Paasmaandag: 9.30 uur Interkerkelijke Paaszang- dienst in Ned. Herv. Kerk. Terneuzen 10.00 uur Ds. Berger, Openb. Bel. 16.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10.00 uur Ds. Paksy. 15.00 uur Ds. Noorloos. Zaamslag 10.00 en 15.00 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 11.00 uur kand. Leeuwis te Boskoop. 15.00 uur Ds. Berger te Terneuzen. CLASSIS GOES Baarland 10.00 en 14.30 uur Ds. Kramer te Ooster beek. 14.30 uur Ds. v. d. Veen, voorber. H. Avondm. Borssele 111 Colijnsplaat 10.00 uur Interkerkelijke dienst. 16.00 uur Ds. Noordhof. Driewegen 10.00 uur Ds. v. d. Veen. 14.30 uur Ds. Heuzeveldt. Geersdijk 10.30 uur Interkerkelijke dienst, Ds. Krijger te Den Haag. Goes (Westerkerk) 10.00 uur Ds. Heuzeveldt. 17.00 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9.00 uur Ds. Jansen. 17.00 uur Ds. de Bruijne. 's-Gravenpolder 10.00 en 14.30 uur 111 Heinkenszand 10.00 en 14.30 uur Ds. Tieleman. Kamperland 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman. Kapelle 10.30 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen, Openb. Bel. en voorber. H. Avondmaal. 17.00 uur Ds. Tieleman. Kruiningen 9.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 uur Ds. de Bruijne te Goes. 14.30 uur Ds. Tieleman. Nieuwdorp 10.00 en 14.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 9.00 en 14.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 uur Ds. Noordhof. 14.30 uur Ds. Blokland. CLASSIS THOLEN Anna facoba Polder 10.00 uur Ds. Torenbeek. 14.30 uur 1 1 1 Bergen op Zoom 111 Halsteren 111 Hoogerheide 111 Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. Oud-Vossemeer 10.00 uur Ds. van Dijk. 15.00 uur Ds. v. d. Stoel. Poortvliet 10.00 en 14.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Rilland-Bath 111 Tholen 10.00 en 17.00 uur Ds. Robbers te Rotter dam. Paasmaandag: 10.00 uur Zangdienst, med. Ds. Torenbeek. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10.30 uur Openb. Bel., Ds. Keizer. 15.00 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 111 Haamstede 10.00 en 17.00 uur Ds. v. d. Kooy. Nieuwerkerk 10.00 uur Dr. Becker. 17.00 uur Ds. Meeder te Ooltgensplaat. Oosterland 10.00 uur Dienst te Nieuwerkerk. 15.00 uur Ds. Keizer. Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Put. Zierikzee 10.00 en 17.00 uur Ds. van den Bos te Maassluis. Zonnemaire 10.00 en 14.30 uur Ds. Jansma. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10.00 en 14.30 uur Ds. van Egmond te 's-Gravenzande. Bergen op Zoom 10.00 uur Ds. v. d. Stoel. 17.00 uur Ds. van Dijk. Halsteren 111 Hoogerheide (Schapendreef) 9.45 en 15.30 uur 1 1 Krabbendijke 111 Oud-Vossemeer 10.00 en 15.00 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. Poortvliet. 10.00 en 14.30 uur Ds. de Jong te Den Haag. Rilland-Bath 111 Tholen 10.00 en 17.00 uur Ds. Wilschut te Soest- dijk. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10.30 uur Ds. Bremmer, Bruinisse. 15.00 uur Ds. Keizer. Bruinisse 111 Haamstede 10.00 uur Ds. v. d. Kooy. 17.00 uur Ds. Homans te Eindhoven. Nieuwerkerk 10.00 en 17.00 uur Ds. Becker. Oosterland 10.00 uur Ds. Homans te Eindhoven. 15.00 uur kand. Verhoef te Rhoon. Scharendijke 111 Zierikzee 10.00 en 18.30 uur Ds. Keizer, Openb. Bel. Zonnemaire 111 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9.00 uur Ds. van Benthem. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. van Mechelen te Heinenoord. 14.30 uur Ds. de Boer. 17.00 uur Ds. v. d. Bom. Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis. (Getuigeniskerk, Adr. Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. v. d. Bom, vlootpredikant te Den Helder. 17.00 uur Ds. van Mechelen. (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 9.00 uur Ds. de Boer. 17.00 uur Ds. van Benthem. Arnemuiden 10.00 en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.00 uur Ds. van Egmond. 14.30 uur Ds. Dondorp. Gapinge 10.00 uur Ds. Dondorp te Amsterdam. 14.30 uur Dr. Dondorp. Grijpskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. Lankhuizen te Naaldwijk, bed. H. Avondmaal. Koudekerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. Genuït. Oostkapelle 10.00 uur Ds. Joosse. 14.30 uur Ds. Poelman. Serooskerke 10.15 uur Ds. de Boer, bev. Ds. Poppe. 19.00 uur Ds. Poppe, intrede. St. Laurens 10.00 en 14.30 uur Ds. de Craene, bed. H. Avondmaal. Souburg 10.00 en 17.00 uur Ds. Kramer te Nieuw dorp. Veere 10.00 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. Vrouwenpolder 10.00 en 14.30 uur kand. Rogge veen te Achterveld. Westkapelle 9.30 uur Dr. Dondorp. 14.30 uur Ds. van Egmond. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg Geen opgave ontvangen. Axel 10.00 en 17.00 uur Ds. Heemskerk. Breskens Geen opgave ontvangen. Hoek 10.00 uur 111 14.30 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Sas van Gent 11.00 uur Ds. Gispen. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Haartsen te Harderwijk. Terneuzen 10.00 uur Ds. Berger, voorber. H. Avondmaal. 19.00 uur Ds. Gispen, afscheidsdienst. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10.00 en 15.00 uur Ds. Paksy, bed. H. Avondmaal en Dankzegging. Zaamslag 10.00 en 15.00 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10.00 en 15.00 uur Ds. Firet te Scher- penzeel. CLASSIS GOES Baarland 10.00 en 14.30 uur Ds. de Boer te Fer- werd. Borssele 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen, bed. H. Avondmaal en Dankzegging. t Colijnsplaat 10.00 uur Ds. Wamelink. 16.30 uur Ds. Noordhof. Driewegen 10.30 uur Ds. Heuzeveldt. 14.30 uur Leesdienst. Geersdijk 10.00 en 14.30 uur Ds. Blokland. Goes (Westerkerk) 10.00 uur Ds. de Bruijne. 17.00 uur Ds. Heuzeveldt. (Oosterkerk) 9.00 uur Ds. Heuzeveldt. 17.00 uur Ds. de Bruijne. 's-Gravenpolder 111 Heinkenszand 10.00 en 17.00 uur Ds. Tieleman (herdenking 100-jarig bestaan). Kamperland 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman. Kapelle 9.10 en 10.30 uur en 17.00 uur Ds. de Bruin te Rotterdam. Kruiningen 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 uur en 14.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Nieuwdorp 111 Wemeldinge 111 Wissenkerke 10.30 uur Ds. Noordhof. 14.30 uur Ds. Wamelink te Middelburg. Wolphaartsdijk 10.00 en 14.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Yerseke 10.00 en 14.30 uur Ds. Terlaak.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 6