IbiclU
Officiële berichten
Eeuwfeest Krabbendijke
Generale Sqnode
Tw/ee aan twee 1
B de gemeente 1 JL
„HO ND EM AST ATE"
T.V. uitzending van ,JZingend ge
loven", o.l.v. Frits Mehrtens, uit diver
se kerken. Hier is ook bijzonder veel
van te leren en te horen en zien op het
televisiescherm. Vooral ook hoe de
jonge" mensen en kinderen de nieuwe
liederen fris en opgewekt zingen.
En ook niet te vergeten onze Zondag-
avondzang", om 20.05 uur. Een pro
gramma van kerkliederen onder redaktie
van Dr. Willem Mudde en Kees Deenik.
Hiervoor willen we uw aandacht en in
teresse vragen, brs. en zrs. en collega's
organisten.
Kringcorrespondent P. Th. v. B.
HOEK
Voor regeling predikbeurten Hoek:
J. Ruijtenberg, Magrette 52, Axel, tele
foon 01155-1814.
ZIERIKZEE
Beroepen in de vacature Ds Nawijn,
Ds. Vos te Lichtenvoorde.
KORT VERSLAG
van de door de classis Tholen te
Bergen op Zoom gehouden ver
gadering op woensdag 5 februari
1969, te 19.00 uur.
1. Namens de samenroepende kerk van
Bergen op Zoom opent Ds. van der Stoei
de vergadering, laat zingen Ps. 138, 2 en
3, leest Mare. 10, 35-40, gaat voor in
gebed en spreekt n.a.v. het gelezene een
welkomstwoord.
2. De kerken van Poortvliet en Rilland-
Bath zien de credentiebrieven na. Alle
kerken zijn wettig vertegenwoordigd. Er
is een instructie van de kerk van Krabben-
dijke.
3. Constituering van de classisvergade-
ring. Het moderamen is als volgt: Ds. W.
J. v. d. Kerk, praeses; Ds. P. van Dijk,
assessor; Ds. P. Torenbeek, actuarius.
4. Lezing, vaststelling en goedkeuring der
notulen.
5. Onder de ingekomen stukken bevinden
zich o.a. een schrijven van de deputaten
Rome-Reformatie, de nieuwe kerkvisitatie
regeling voor de part. synode van Zeeland,
de nieuwe tractementsregelingen voor pre
dikanten, aanvullende rapporten over de
tucht over doopleden en de plaats van de
vrouw in het ambt met de bijbehorende
kerkrechtelijke regelingen, een schrijven
van de heer Snoodijk te Halsteren dat de
boeken van de quaestor der classis in orde
zijn bevonden.
6. N.a.v. de ingekomen stukken ontstaat
een discussie die hierin uitmondt dat de
deputaten Rome-Reformatie uitgenodigd
zullen worden om op een extra-classisver-
gadering te komen spreken. Vooraf zal
door de kerken een inventarisatie worden
opgemaakt over hetgeen al of niet ter
plaatse wordt gedaan aan het contact met
de R.K. kerk. De actuarius zal een vragen
lijst samenstellen.
Op het vraagstuk van de huwende pre
dikante zal de mei-classis terugkomen. De
voorgestelde kerkrechtelijke regeling waar
bij in geval van huwelijk losmaking van het
ambt volgt lijkt de classis een onjuiste
koppeling van ambt en huwelijk.
7. De instructie van de kerk van Krab-
bendijke behelst een verzoek tot het mogen
houden van een gezamenlijke dienst met de
hervormde kerk ter plaatse op 6 april 1969.
Dit wordt toegestaan. Tevens wordt de
kerken er nogmaals op gewezen dat het
hier de regel is om gezamenlijke diensten
van te voren aan te vragen bij het mode-
ramen van de classis.
8. Ds. van de Stoel rapporteert over de
zending te Rembang en in Ruanda.
9. De classicale predikantentractemen-
tencommissie rapporteert dat over 1968
alles in orde is bevonden. De commissie
zal opnieuw het verzoek krijgen de trakte
menten te controleren per l-l-'69 met het
oog op de aanstaande kerkvisitatie.
10. Rapport dat de boeken van de hulp-*'
behoevende kerken in de provincie in orde
zijn bevonden.
11. Ds. van de Stoel die zitting heeft
in de zogenaamde Deltacommissie vertelt
het één en ander over de toekomstige ker
kelijke ontwikkelingen binnen het Delta
gebied. De classes moeten opnieuw bezien
worden, kleine kerken moeten combineren
enz. En voor onze classis ligt de klemmen
de vraag: ,,Wat te doen met de classis
Tholen".
Besloten wordt een onderzoek- en ad
viescommissie te benoemen waarin uit elk
der 7 kerken één lid zitting zal nemen. De
actuarius krijgt opgave van de door de
plaatselijke kerken benoemde leden, daarna
zal het moderamen als samenroeper op
treden.
12. De steunaanvrage van Bergen op
Zoom voor het evangelisatiewerk wordt
besproken. Er zal 400,komen uit de
classis en 1300,uit de prov. kas.
13. De kerkvisitatie 1969 wordt gere
geld. Tholen, Poortvliet en A. J. Polder:
Ds. van de Stoel, br. Hartingsveld. Bergen
op Zoom en Oud-Vossemeer: Ds. Toren
beek, br. van de Reest. Krabbendijke en
Rilland-Bath: Ds. van Dijk, br. Droogers.
Aan de septemberclassis dient schriftelijk
rapport uitgebracht te worden. Bij de visi
tatie kan gebruik gemaakt worden van de
nieuwe prov. regeling die twee jaar op
proef dienst zal gaan doen.
14. Rondvraag: a. aan Ds. van Dijk
wordt verzocht Mr. Versluys de hartelijke
groeten van de classis over te brengen;
b. de kerk van Rilland-Bath biedt een
predikheer aan aan die kerk die zondags
in moeilijkheden zou geraken bij het af
staan van de eigen predikant (en) aan het
recreatiewerk; c. er is kritiek op het op-
namebeleid van de Zeeuwse Kerkbode; d.
de ouderlingencursus te Bergen op Zoom
onder de geroemde leiding van Ds. Toren
beek uit A. J. Polder wordt nogmaals
onder de aandacht gebracht.
15. Volgende vergadering: 7 mei 1969 te
Bergen op Zoom, te 19.00 uur. Samen
roepende kerk: Krabbendijke.
16. Ds. van de Kerk sluit met dank
zegging.
Namens de moderamen der classis
Tholen,
P. van Dijk, assessor h.t.
Op d.v. 2 maart a.s. hoopt de Geref.
Kerk van Krabbendijke te herdenken,
dat 100 jaar geleden de Christelijk
Afgescheiden gemeente" aldaar werd
■gesticht, .waaruit zij is voortgekomen.
Het is een lange tijd van 1869 tot
heden. In deze periode, waarin de kerk
groeide van 52 naar 460 zielen, heeft
er heel wat plaats gevonden, ook binnen
haar muren. Met dankbaarheid denken
wij aan degenen, die zich in de loop
van al deze jaren ingezet hebben voor
hun kerk. Maar vooral mogen wij God
danken, dat Hij door al deze mensen en
omstandigheden heen, zijn kerk heeft
willen opbouwen en bewaren bij zijn
Woord.
De vreugde, dat bij ons zolang dit
woord heeft geklonken, hebben wij ook
willen uitdrukken. T.g.v. het eeuwfeest
is een aktie opgezet voor een evange
lisatie-centrum op de heuvel Rwahi bij
Kigali in Rwanda. Het leek ons een
goede gedachte bij dit eeuwfeest te
offeren voor een kerk, die nog maar
kortgeleden ontstond en die met dit
centrum in een gebied gaat werken,
waar ternauwernood het Christelijk ge
loof is doorgedrongen. Mocht U de
kerk van Krabbendijke of deze aktie
een warm hart toedragen, dan kunt U
uit die warmte munt slaan door uw
bijdrage te storten op postrek.39 02 62
van de Raiffeisenbank „Krabbendijke"
t.n.v. Geref. Kerk- „Kigali" (rekening
nr. 04989).
Op 3 maart a.s. hopen we een her-
denkings vergadering te houden. Een
herdenkingsboekje met de geschiedenis
van de Geref. Kerk van Krabbendijke
is te verkrijgen a 2,— per ex. bij
Ds. W. J. van de Kerk.
In Sneek wordt op 13 mei de generale
synode van de gereformeerde kerken
geopend. Hieraan gaat, op de avond
van 12 mei, een gebedsdienst vooraf.
Voorganger in deze dienst is Dr. P. G.
Kunst, praeses van de vorige synode.
De eigenlijke werkzittingen van de sy
node beginnen, nadat de agendastukken
in commissievergaderingen gedurende
de zomermaanden zijn behandeld, op
maandag 25 augustus in het centrum
De Blije Werelt te Lunteren. Daar ver
gadert de synode, zo is de bedoeling,
maandelijks een week tot maart 1970.
Belangrijke punten op de agenda van
de komende synode zijn het vraagstuk
van oorlog en vrede, de kerkelijke pro
blematiek in de grote steden en in
samenhang hiermee de vraag of andere
organisatorische structuren voor de
kerk gewenst zijn. Hierover worden uit
voerige studierapporten verwacht. Ook
komen enige onderwerpen opnieuw ter
sprake zoals de eventuele aansluiting
bij de Wereldraad van Kerken, de or
ganisatie van het vormingswerk, de
intercommunie en de toelating van de
vrouw tot de kerkelijke ambten. Bij dit
laatste punt gaat het er alleen nog om
enige kerkordelijke bepalingen vast te
stellen voor vrouwelijke predikanten.
Ook is een concept voor een gezamen
lijk hervormd-gereformeerd gezangboek
ingediend.
UTRECHT STELT CRITERIA
VOOR KEUZE VAN
SYNODELEDEN
Bij de keuze van de leden voor de
generale synode van de gereformeerde
kerken wil de classis Utrecht een aan
tal maatstaven hanteren, die kunnen
leiden tot een zo goed mogelijke repre
sentatie van de kerken in de synode.
Men wil o.a. letten op speciale des
kundigheden op het gebied van b.v.
evangelisatie, gemeente-opbouw, oeku-
mene, jeugdwerk enz., op een juiste
leeftijdsspreiding van de synodeleden,
op een verdeling tussen stad en platte-
landen en op voldoende doorstroming,
zodat iemand niet vaker dan tweemaal
achtereen gekozen wordt als synodelid.
De classis Utrecht besloot deze maat
staven reeds te hanteren voor haar af
vaardiging naar de particuliere synode
van de provincie Utrecht. Men wil be
reiken, dat deze particuliere synode de
zelfde criteria zal toepassen bij de
keuze van de vijf leden, die de provin
cie Utrecht op de generale synode zul
len vertegenwoordigen.
Zoals b ekend is het de bedoeling,
dat de generale synode volgens een
nieuw schema gaat vergaderen. De
agenda zal systematisch ingedeeld
worden in groepen van met elkaar
samenhangende onderwerpen, over ze
ven vergaderwerken. Daardoor wordt
het mogelijk, dat meer mensen aan het
synodewerk kunnen deelnemen. Men
denkt daarbij o.a. aan jongere ouder
lingen.
GEREF. KERKEN KRIJGEN
FUNCTIONARIS VOOR ONT
WIKKELINGSHULP
Tot functionaris voor ontwikkelings
hulp van de gereformeerde kerken is
benoemd drs. C. H. Koetsier (36) te
Nunspeet. De opdracht voor drs. Koet
sier, geformuleerd door de generale
synode, is de problematiek van de ont
wikkelingshulp te bestuderen en dan
met name de specifieke kerkelijke taak
hierin. Hierover zal hij voorlichtings
materiaal moeten vervaardigen voor de
plaatselijke gemeenten.
Drs Koetsier, die tot voor kort in op
dracht van de gereformeerde zending
in de Indonesische stad Semarang werk
zaam was voor de kadervorming, wordt
aan het Algemeen Diakonaal Bureau te
Utrecht verbonden als staflid. Hij staat
echter in dienst van de gereformeerde
zending en het diakonaat gezamelijk.
In zijn arbeid zal hij ook samenwer
ken met een eventueel op te richten
sectie ontwikkelingshulp van de Raad
van Kerken in Nederland.
Voor hij naar Indonesië ging was
drs Koetsier predikant te Koog aan de
Zaan. Hij heeft zich in de Zaanstreek
ook speciaal bezig gehouden met de
vraagstukken van de kerk en samen
leving in een geïndustrialiseerd gebied.
ENTREE VAN „KERKELIJKE
WERKERS" IN DE GEREFOR
MEERDE KERKEN
In Baarn zijn de eerste cursisten van
de opleiding voor kerkelijk werker in de
gereformeerde kerken geslaagd. Hec
gaat hier om niet-theologen, die functies
hebben of krijgen in diverse vormen van
evangelisatie-werk, sociaal groepswerk
enz. De cursus voor kerkelijk werker
duurt twee jaar en wordt voornamelijk
gedurende de weekenden gegeven.
De eerste vier geslaagden zijn mej.
E. Boekestijn. uit Rotterdam, landelijk
instructrice voor het evangelisatie-club
werk „De Poort"; mej. F. Finke uit
Gorkum, werkzaam bij het bijzonder
jeugd- en gezinswerk; de heer C. H. v.
Hof uit Niezijl, thans hoofd van een
christelijke school, die in het volwassen-
werk een functie krijgt en de heer
P. J. Visser, die in zendingsdienst naar
Suriname zal gaan. Op het ogenblik
studeren nog 15 cursisten in Baarn.
Prof. Dr. K. Dijk.
In steeds meerdere kerken wordt de
oude traditie van het twee-mans-huis
bezoek losgelaten.
Lang heeft men dit als een beginsel
beschouwd. Het was immers op de
Schrift gegrond. De Here Jezus zond
zijn discipelen twee aan twee er op uit.
Voor velen was dit jarenlang een uit
gemaakte zaak. Door het schriftbewijs
was de quaes tie volkomen duidelijk.
Daar viel niet aan te tornen.
Toch waren er ook vroeger wel die
bij het bijbellezen hun verstand ge
bruikten.
Ik noem hier Prof. Dijk die in zijn
jonge jaren met kracht het conservatis
me in onze kerken heeft bestreden.
In 1953 werd er een boek uitgegeven
ter gelegenheid van het honderdjarig
bestaan van de Theologische Hoge
school te Kampen. Dit boek bevatte een
verzameling studies, onder de titel „De
Apostolische Kerk", aangeboden door
de professoren van Kampen.
Daarin schreef de toen al niet zo
jonge Dijk: huisbezoeken, die bij voor
keur door één opziener moeten gebracht
worden, om het vertrouwelijk karakter
tot zijn recht te laten komen.
Reeds eerder had hij zich over deze
zaak uitgesproken o.a. in het gerefor
meerde ouderlingenblad en in het
„Handboek voor de ouderling".
Schriftbewijs.
Maar hoe zit dat dan met het voor
beeld dat de Here Jezus gaf Is dat
niet normatief.
Nee, want dat de Here Jezus zijn
discipelen twee aan twee uitzond, is heel
begrijpelijk voor de omstandigheden van
toen.
Volgende week is het Vrouwen
wereldgebedsdag. In ongeveer 160 lan
den en landstreken wordt hieraan door
vrouwen van allerlei taal en ras en
kleur deelgenomen.
Dit jaar is het thema: „Samen naar
Christus toegroeien".
Laten we ons verenigen in dit ge
meenschappelijk gebed om eenheid en
vrede.
Daar waren allerlei moeilijkheden en
gevaren van de weg.
Het begrip ,,weg" was toen heel iets
anders dan nu.
Meestal moest de weg nog worden
gebaand. Want in de regentijd spoelde
het water alles dooreen, wat een beetje
op een weg had geleken.
In donker was het helemaal ingewik
keld. Men moest elkander bijlichten met
een soort lantaarn. En voor alle ge
beurlijkheden was het wel heel prettig
als men met z'n tweeën was.
Het staat düidelijk in Prediker 4 9
„twee zijn beter dan één, omdat indien
zij vallen, richt de een de ander weer
op. Maar wee de ene, die valt, zonder
dat een metgezel hem opricht
Ook nog van andere gevaren weet
de Prediker. Het was buiten de steden
onveilig. Rovers zwierven rond en loer
den op eenzame reizigers.
„Kan iemand er één overweldigen,
twee zullen tegenover hem kunnen
standhouden" (vs 12).
Dat deze gevaren niet denkbeeldig
waren ook in de N.T. tijd, blijkt wel
uit de gelijkenis van de barmhartige
Samaritaan.
De gelijkenissen waren plaatjes waar
op het dagelijkse leven door de Heiland
werd uitgebeeld.
Iemand liep dus, dat was een ge
wone zaak, risico in handen van rovers
te vallen, als hij alleen op weg was.
Nu, dat risico lopen wij tegenwoor
dig niet meer.
We kunnen zeggen, wat we willen
over de „tegenwoordige tijd" en over
de „wereld", we zullen toch moeten toe
geven, dat een paar dingen beter zijn
dan vroeger.
Wij kunnen in stad en dorp veilig
over straat gaan.
En een raad, die de Here Jezus inder
tijd gaf en die toen vanzelfsprekend
was, heeft in dit opzicht geen zin meer.
Ook zonder dat de Heiland het ge
zegd .had, zouden de discipelen zeker
twee aan twee zijn gegaan.
Ook in de apostolische tijd zien we
Paulus en de anderen steeds in gezel
schap onderweg op hun zendingsreizen.
Bijzondere gevallen.
Er kunnen zich echter situaties voor
doen dat het raadzaam is ook tegen
woordig, om samen op huisbezoek te
gaan.
Soms is het gewenst, dat er een ge
tuige is, om te bevestigen wat er ge
zegd werd tijdens een bezoek.
Hoe licht worden opzettelijk of on
opzettelijk iemands woorden verdraaid
of krijgen door een ander accent een
heel verkeerde bedoeling. Bezoeken,
waarvan het gesprek een beslissend
karakter heeft, dienen zeker door twee
ambtsdragers te worden afgelegd.
Dan zijn er de bezoeken aan een
grotere kring. Als het gezin bijeen is,
met een stel opgroeiende kinderen erbij,
is het wel heel nuttig, om samen te
(vervolg op pag. 4)
FEUILLETON
door
HERMAN DE MUINCK
(58)
„Laat maar staan, papa. Wat moet ik er mee
doen?"
„Zoals je wilt. Maar er is méér. De zaak is er
ook nog. En particulier kapitaal. In de zaak wordt
flink verdiend. Als er nu niet gebeurde, zou, als ik
er niet meer zou zijn, het meeste van de winst en
van mijn kaptaal naar jou toegaan dat is wettelijk,
dan zou je moeder een deel krijgen en de rest,
wat de zaak betreft natuurlijk, was voor Kees van
Stralen, die mededirecteur is niet alleen maar ook
klein-aandeelhouder. Ik hoop dat je me volgen
kunt".
„Ik geloof het wel, papa. Maar als u nu er persé
over, praten v/ilt, kan dat dan later niet?"
Nee, dat moet nu gebeuren. Ik heb je slecht be
handeld, nota bene mijn eigen, lieve dochter! Je
moeder van alle markten thuis, informeerde zo eens
langs haar neus weg en toen ik het haar meedeelde,
nu, toen was zij niet best te spreken, 't Werd een
scène van jewelste, die een paar dagen geduurd
heeft.
Jij had je moeders versterf, waarvan je goed kon
leven. Zij had twee kinderen, in elk geval een
stakkerd van een jongen (toen had zij wel belang
stelling voor hem!) dat ging toch zó niet; zij was
toch mijn vrouw! Zij gunde Van Stralen het geld
niet eens; als directeur had hij een best salaris. Ik
ben gezwicht Lucie, ik kon er niet tegenop; die
herrie maakte mij kapot. Dus is er, tegen de zin en
de raad van Verwey, een testament gemaakt. Zij
„Hondemastate" en tweederde van de winst uit het
bedrijf en mijn kapitaal; Van Stralen een derde van
de bedrijfswinst. Aan hem wilde ik niet tornen,
beslist niet. Een aardige kerel; een harde werker.
Bovendien laten de statuten van de n.v. het zó
niet toe. Met zijn goed directeurssalaris en een
derde van de winst is hij goed betaald. Maar ik had
om nog meer en nog langer herrie te vermijden,
mijn eigen dochter onterfd".
Van Adrigem kreunde.
„Och, paps, wat geeft dat! Laat ze er dan ge
lukkig mee zijn. Alleen hoop ik, dat het nog lang
duurt. Ik kan je niet missen, paps. Je bent alles,
wat ik heb".
„Ja, ja, maar ik heb je slecht behandeld. Doch
het is nu in orde. Een week 'geleden heb ik met
Verwey gepraat. Er komt een nieuw testament,
dat morgen getekend wordt. Jij en je moeder ieder
de helft van „Hondemastate" en ieder de helft
van mijn kapitaal. Ieder éénderde van de bedrijfs
winst. En Van Stralen ook een derde. Zij weet er
niets van. Ik vertel het ook niet. Andérs heb ik geen
leven".
„Het is goed, papa. Denk er niet meer over. U
is zo moe als wat. We gaan vroeg naar bed. En
als ik u was, ging ik overmorgen niet naar Den
Haag. Dan hebt u hier een rustig weekend. Moeder
redt zich daar wel".
„Neen, ik moet er wel heen. Maandag daar nog
zaken doen ook. En moeder zou niet te spreken
zijn, als ik niet kwam".
„Als u ziek is kunt u toch niet komen?"
„Maar ik ben niet ziek".
„Nu, wel verschrikkelijk moe. Laat mij morgen
een telegram zenden, dat u oververmoeid is. Dat is
de waarheid. En dan blijven we lekker met z'n
beidjes".
Hij glimlachte flauw. „Je zou me haast nog
overhalen, kind".
„Dan haal ik u morgen helemaal over", lachte
Lucie, die al begreep, dat zij haar zin zou krijgen.
Zij was er, voor haar vader, dankbaar voor.
„We zullen nog wel eens zien. Maar we lopen
alle kans, dat zij dan zaterdagavond hier is".
„Bij al haar brutaliteit en haar berekenend op
treden is zij bang, dat ik haar zal verlaten. Een half
jaar geleden of zoiets heeft Verwey mij die raad
al gegeven. Echtscheiding zal niet gaan, zei hij,
want dan moeten jullie allebei heel hard liegen.
Nu is je vrouw van de eerste leugen in haar leven
niet gebarsten, maar echtscheiding wil zij beslist
niet. Misschien is er kans op scheiding tussen tafel
en bed, al zal zij die ook tegenwerken. Je koopt in
Zeestad een aardig huis, waar je met Lucie kunt
wonen en je betaald haar de vastgestelde alimen
tatie. Je bent zo van haar af. 't Was alles cynisch
van Verwey. Ik denk aan geen van beide, 'k Wil
geen publiek schandaal, 't Is ook niet fatsoenlijk.
Nee, zó niet. Ik zal mijn pakje, door eigen schuld,
misschien nog jaren moeten dragen".
Lucie rilde bij de gedachte, die haar vader, via
notaris Verwey, uitsprak.
„En Lucie mijn meisje, vertel me nu eens: ver
neem je nooit meer iets van Jan?"
„Neen, papa, hij is hier verleden jaar november
voor het laatst geweest en daarna is alle contact
verbroken, door hem. 'k Heb nog geschreven, maar
geen antwoord".
„Vreemd. Niks voor Jan. Ik mocht hem graag.
Wanneer zou hij arts zijn, dacht je?"
.,'k Heb er deze week nog over gedacht. Als
alles goed is gegaan, over een jaar, denk ik".
„En dan wilde hij verder studeren? Nu, ik had
hem met graagte financieël geholpen. Waarom
ben je hem niet in Utrecht gaan opzoeken en hem
een verklaring gevraagd? „Hoe kon dat nu, papa?
We waren toch niet verloofd? Hij heeft mij nog
nooit gevraagd. We gingen alleen vriendschappe
lijk met elkaar om. En denkt u dat ik mij wil
aanbieden door naar hem toe te gaan?"
In Lucies stem klonk eerlijke verontwaardiging.
„Je hebt gelijk, kind, dat ging niet. Zal ik eens
voor je schrijven?"
„Dat is toch precies hetzelfde, paps, als wanneer
ik er heen zou gaan? Vermoedelijk zoudt u ook
geen antwoord krijgen".
„Tja, je hebt weer gelijk. Dan weet ik het niet
meer".
,Ik ook niet. Ik begreep het niet en ik begrijp het
nog niet. Aanvaarden. Er zit niets anders op".
„Valt het je moeilijk, Lucie? Hou je van hem.
Had je zijn vrouw willen worden?" „Ja, papa, daar
rekende ik stellig op", hakkelde Lucie.
„Triest voor je kind".
„Maar nu gaan we naar bed, hoor, paps. U
bent er nodig aan toe".
(Wordt vervolgd)