^eeuictf e J^erkbode cAanraking De Bijbel i Dit is de tijd Verwondering De recreatie in W.-Z. Vlaanderen De sleutel ligt binnen De kerk op hoor best... Muziek en Dienst OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 23e JAARGANG No. 32 27 FEBRUARI 1969 „Ik worstel en ontkom" En Hij strekte de hand uit en raakte hem aan. Marcus 1 41. Het was iets ongehoords óm een melaatse aan te raken. Dat was ten strengste verboden. Want die mensen waren onrein. Maar hier deed die melaatse zelf ook iets dat verboden was. Hij kwam nml. naar de Here Jezus toe. Die man had op een verre afstand moeten blijven en uit de verte moeten schreeuwen. Hij kwam en zei: ,,Here indien Gij wiltGij kunt mij reinigen Toen raakte de Here Jezus hem aan. Daarmee maakte Hij zichzelf onrein. En pleegde Hij een strafbaar feit. Daarom moest die genezene zijn mond houden. Kon de genezing dan niet plaats vinden zonder die aanraking Vanuit een veilige afstand Neewant de Here Jezus kan óns van de ellende der zonde alleen verlossen door zelf de schuld ervan te dragen in onze plaats. Hij is expres onrein ge worden om ons te reinigen. Hij is uit alle gemeenschap gestoten om ons van Gods liefde te verzekeren. De aanraking met de Here Jezus is genezend. A. D. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Dit is de tijd. Je mag zeven keer raden. Zeven maal zeventig keer heb je tijd om gissend en missend, door schande en schade wijs, te ontkomen aan de kwade droom van de wenteltrap eeuwigheid. Dit is de tijd, de tijd om te zorgen, zorgende staan met je rug naar het vuur, bloot aan de dood, in het leven geborgen, lezen de schaduwen van morgen spelender-spellenderwijs op de muur. Dit is de tijd. God zelf staat zonder zich te verroeren andersom. Dit is de tijd. Er gebeurt geen wonder, maar Hij telt langzaam van één tot honderd, tot honderdtien en dan: ,,ik kom". JAN WIT. Wij noemen de bijbel: de Heilige Schrift. Heilig, omdat dit boek geen gewoon maar een apart boek is. Heilig betekent immers: afgezonderd, uitgezonderd, a-part. Het aparte van de bijbel, het heilige van dit geschrift is, dat het Gods Woord is. Dat wil zeggen, dat in de bijbel, in heel de bijbel, God tot ons spreekt. Dat is makkelijk neergeschreven. Maar moeilijker is het om in de bijbel de stem van de sprekende God te horen. Dat is in de eerste plaats een zaak van geloven. De Here Jezus zegt: ,,Mijn schapen horen mijn stem". Je moet dus bij de kudde horen en een schaap zijn van de Goede Herder. Behalve een zaak van geloof is het evenwel ook een zaak van verstand. Je moet in de bijbel lezen en vragen: wat staat daar en wat betekent dat Het gaat niet automatisch. Je moet ge lovig je verstand er bij gebruiken. Veel mensen houden daar niet van. En dat is ook wel te begrijpen, want geleerd heid maakt licht opgeblazen. Maar dat hoeft niet Ik heb er gekend en ken ze nog: grote geleerden met een eenvoudig, haast kinderlijk hart. Bovendien staat er in de wet van God, dat we Hem zullen liefhebben met heel ons verstand. Het gelovig bijbellezen sluit dus het verstand niet uit maar in. Ik ben echt niet zo bang voor studie. Daarentegen erger ik me er vaak aan, als mensen die niet de moeite nemen om te studeren, toch een hoog woord voeren. Voor allerlei vakken moet je tegen woordig van alles lezen. En al ben je nog zo muzikaal, je zult evengoed hard moeten studeren. Dat is met alles zo Maar dat is ook met theologie zo. Zeker ik weet: het is de kinderkens geopenbaard. Maar dit woord is geen luie stoel om makkelijk onderuit in te gaan zitten met de gedachte: ,,het waait me wel aan". De bijbel is een goudmijn, waarin moet worden gegraven. Bovendien moeten we niet doen als of de bijbel geen geschiedenis heeft gehad, maar in zijn tegenwoordige ge daante en in de Nederlandse tekst uit de hemel gekomen is. Ook niet alsof de bijbelschrijvers op dictaat van de Heilige Geest hebben geschreven. Dat zie je wel eens op titelpagina's van oude bijbels. Dan zit daar een apostel of evangelist met een pen in zijn hand en op zijn schouder een duif (symbool van de Heilige Geest) die hem alles in zijn oor fluistert. Deze voorstelling moeten we echt los laten. Er zijn drie vragen, die we altijd stellen moeten: 1. Wat staat er eigenlijk? Deze vraag moet U overlaten aan hen, die verstand hebben van heel oude talen en die handschriften kunnen ver gelijken en ontcijferen. Dat is geen eenvoudige zaak. Maar het resultaat van dit werk, waar de ge meente wel eens wat meer eerbied en dankbaarheid voor tonen mocht is wel zo, dat U nu ,,God in het Nederlands kunt horen spreken" (zo drukte nml. Bogerman, de voórz. van de Dordtse Synode zich uit in zijn voorbede voor het werk der zojuist benoemde bijbel vertalers). Een tweede vraag die beantwoord dient te worden is: wat bedoelde de schrijver van dit gedeelte Of de verteller, de optekenaar van een traditie, de overschrijver, de saam voeger van bepaalde stukken of hoe U deze mensen maar noemen wilt. Dat is de menselijke kant van de bijbel. En daar mogen we nooit op af dingen. Net zoals de Here Jezus woon achtig mens was (iemand die hem tegenkwam zag de goddelijkheid echt niet van hem afstralen). Zo is de bijbel door mensen' ge schreven. Dat kun je duidelijk zien. Daarom moeten we vragen: in wat voor tijd leefden die mensen, in wat voor voorstellingswereld en wat bedoelden ze met het schrijven van dit of dat ge deelte, dat wij nu in onze bijbel aantref fen. Die bedoeling kan een heel een voudige zijn (Filemon moet Onesimus aanvaarden) maar kan ook een gewel dige Godsspraak wezen, zoals bij de profeten (alzo zegt de Here!). De derde vraag is: Wat zegt de Here daarin. Wat is hier de boodschap Een dominee heet dienaar des Woords. Dat wil zeggen dat hij Gods Woord uit de bijbel naar de mensen moet brengen. Maar die mensen zijn geen leken Iedere gelovige is een geestelijke, die het Woord van God kan verstaan. A. D. (Slot volgt) Omdat de mens van God vervreemd en daarom oud geworden is, verleppen de grootste en heerlijkste wonderen voor zijn bewustzijn tot dorre, auto matische natuurwetten. Wie beleeft na de nachtrust de terugkeer van de zon als een onuitsprekelijk wonder? De mooiste, de schoonste, de luister rijkste werken van de mens en de na tuur verliezen hun bekoring en glans en tover, omdat de mens...oud, duf en suf wordt. Wij leven onder de vloek van de eeuwige herhaling en eentonigheid der dingen, de zorgen om het bestaan, het leed der wereld en de aftakeling van lichaam en geest. Het is een stuk levenskunst om middelen en wegen te vinden ten einde de verwondering, de verrukking van tijd tot tijd te beleven en te genieten als Adam en Eva in het Paradijs. Dat kan door een vakantiefeest in de natuur. Een verrukkelijke zonsonder gang, waarvan de herinnering gevan gen wordt in een dia. Of een weten schappelijk betoog met beelden voor de T.V. inzake de zon en haar gewel dige energiebronnen. Opeens komt daar de herontdekking van een wonder van Gods Schepping. Het GROOTSTE WONDER is nog altijd dat God op aarde is gekomen in Jezus Christus om onder ons te wonen, onze Vader te zijn, ons verloren en dwalende mensen temidden van leed, ziekte en dood, zonde en ellende, weer op te zoeken en de MACHT van de zonde en DE DOOD te breken, eens aan het eind der geschiedenis volledig te vernietigen. Ik heb ze ontmoet, mensen oud en der dagen zat en toch vol verwon dering over dit unieke wonder van God, val verwachting en levensmoed, bereid om heen te gaan en de Heer te ont moeten. En ik ken ze, jonge mensen, in de bloei van het leven, uitgebrand, dof en beu van het leven, zonder enige ver wondering. WANT ONS MENSE LIJK BESTAAN WORDT STEEDS FEESTLOZER. De heiligste en kost baarste waarden worden oud en dor. De bronnen waaruit wij leven, raken opgedroogd! (dr. W. Aalders ,,In verzet tegen de tijd") Wat baat het een mens zo hij de ge hele wereld won en schade leed aan zijn ziel De mens heeft de hemel nodig om te kunnen ademen. En de wereld blijft voor hem gevangenis, ook al maakt hij de muren steeds wijder en zijn kerker steeds weelderiger. ,,Een venster, een venster, een ven ster om te ontkomen aan die eeuwig durende ijdelheid" riep eens een mens in nood. VIII Dat dit alles veel geld kostte laat zich voorstellen. De Protestantse Kerken van W. Z. Vlaanderen brachten voor deze 6 weken een 6000.— bij elkaar, ge steund daarbij door het Provinciaal Kerkcentrum en de Generaal Financiële Raad der Herv. Kerken. Zoals u weet hebben de Geref. Ker ken via hun Evangelisatie-noodgebie- den, P.S. en classis van Breskens een bijzondere post gemaakt. De R.K. Kerk van Breskens verzamelde via haar diensten, waarbij ook de teamleden Twee mannen aan de deur, of ze eens mogen komen praten over het ge loof en over de kerk. De vrouw die open doet. heeft wel wat anders aan haar hoofd zegt ze. Of ze dan misschien een andere keer Maar de deur is al weer dicht en de vrouw haast zich om nog op tijd te komen voor het be zoekuur in het ziekenhuis, waar haar man ligt. Had mevrouw De Jong, die een paar huizen verder woont, niet kunnen aanbieden op de kinderen te passen Dan was daar wel een gesprek uit gegroeid. Haar buurvrouw heeft er echt wel een behoefte aan. Och dominee, als ik naar de mensen kijk, die 's zondags bij u in de kerk zitten Ja, maar dat is het nu juist. U moet niet op de mensen zien. Het gaat om het evangelie Zo Ik dacht, dat er in de Bijbel stond: aan hun vruchten zult gij ze kennen. Ja, dat is waar. Maar bent u dan zonder fouten Heus, het gaat niet om de mensen, maar om het geloof in Jezus. Mij best. Maar wat is dat geloof waard Die twee garagehouders van uw gemeente kunnen elkaar niet luchten of zien. Daar kan het geloof blijkbaar geen verandering in brengen. Een catechisant zegt: als je naar de kerk gaat omdat het moet, is het een sleur. Je moet vrij zijn en alleen gaan als je het zelf fijn vindt. De andere catechisanten: dan ging er van onze leeftijd niemand meer naar de kerk. U zegt: dat zal wel meevallen. En: Voor Anne Frank, het jonge joodse ondergedoken meisje in Amsterdam, was een klein zoldervenster, met uit zicht op een stukje van de wereld, een oorzaak van verwondering en dank baarheid. Korthelaas te kort In de gevangenis van het bestaan vol dreiging, angst en dood toch een stukje blauwe luchthoop uit zicht Een venster, een venster om ons mensen te verlossen van een bestaan ten dode gedoemd. Het licht van Gods wereld stroomt binnen en maakt dit duistere bestaan tot een land vol hoop en glorie, ook al is het duister nog niet geheel verdreven, ook al stoten wij ons voortdurend aan het afzichtelijke en af schuwelijke kwaad dat er nog is. Maar er is een venster, een venster en vol ver wondering staan we voor dat venster met Hem te praten en geven antwoord op Zijn wonderlijke overwinning op de macht van de dood Jezus is opgewekt uit de doden en het leven is niet langer ten dode gedoemd. Dat geeft moed voor het leven, moed voor de wereld. In het woordje ,,ver-wonder-ing" zit het woord wonder". Alleen door een wonder" 'kan er weer verwondering komen over God die een venster maakt in de zwarte muur van de dood. De wonderen zijn de wereld niet uit. Dat te mogen geloven is een wonder. IK GELOOF dat Jezus Christus is opgewekt uit de doden. dat ik in Hem een nieuwe schep ping ben en hoe langer hoe meer word wat ik ben. dat tenslotte niet de dood mij vernietigt, maar God mijn leven herstelt tot eeuwig leven. dat Hij Koning zal zijn. over een nieuwe wereld G. van den Berg. (Groninger Kerkbode) werden uitgenodigd om in die diensten vanuit het Evangelie te vertellen van de noodzaak om zo te mogen werken namens de Heer, veel geld. De Geref. Kerk zelf heeft bussen Kerk en Recreatie hangen die nooit voorbijgegaan worden. Het is eenvoudig ondenkbaar geworden om deze arbeid zonder hulp van de RJK. Kerk te doen. Dat deze arbeid ook belangstelling ging krijgen in heel de samenleving laat zich voorstellen. Want ik heb u alle en nog maar verteld van het werk op enkele campings. We kwamen niet toe aan de arbeid der kerk in het dorp zelf waar eveneens vele gasten zaten. W. J. Musch. (wordt vervolgd) zo praten jongelui nu eenmaal op een bepaalde leeftijd. Maar, als ik vragen mag: vindt u het zelf dan wél fijn Ja, t is een beetje pijnlijk, want misschien zat u j.l. zondag bij mij in de kerk. Maar zeg het toch maar. Misschien zijn er mensenlevens mee gemoeid. Hebt u toen werkelijk God ontmoet Of hebt u bij uzelf gezegd: het had wel de helft kor ter gekund Wat doet die man on natuurlijk en overdreven. Wat staat 't allemaal ver van 't leven va\n elke dag Kunt u met de preek van zo>ndag iedere week weer vooruit En ondertussen de evangelisatie-commissie de buitenkerke lijken, jong en oud, maar uitnodigen: komt allen naar de kerk Wij gaan niet afgeven op de gerefor meerde kerk. Mensen die de evangeli satie praktisch onmogelijk maken. Wie zijn neus schendt, schendt zijn aange zicht. En: ,,Geen woorden, maar daden is te oppervlakkig voor gelijk welke gezangbundel. Ook b ;bt u gelijk, als u zegt, dat het Evangel ie vaak af stuit op de volslagen onver schilligheid van de buitenkerkelijken. Maar hier zijn we meteen 1 )ij de kern. Heeft het geloof in Jezus uw leven radicaal vernieuwd Hebt u e :en levens stijl gevonden die tegelijk echt christelijk en echt modern is Of is 't een con sumptief leven als van ieder am Ier, waar hier en daar wat christelijkhei d opge plakt zit In dat geval hebben we bij u een andere vorm van precies hu ^tzelfde probleem als bij die buitenkerk. elijken: hoe komt het dat het Evangelie niet in het leven doordringt In de buurt van iedere weerstand, waarop de evangelisatie stuit, bevindt zich een misstand in de gemeente. Om ruim baan te krijgen naar buiten moet de evangelisatie zich in veel van onze gemeenten allereerst naar binnen rich ten. Hoe worden onze zondagse samen komsten zo, dat wij er echt iets aan hebben, en dat onze jonge mensen het fijn vinden Als het zover is, komen de buitenkerkelijken misschien ook. De man van buiten de kerk verwacht geen stralenkransen te zien om de hoof den der gemeenteleden. Maar als het verschil tussen kerk en sportvereniging is. dat je in beide kringen ordinaire ruzies aantreft, alleen bij de één met, bij de ander zonder orgelspel, dan ziet die man het belang van de christelijke gemeente niet. Hij had altijd nog de vage hoop, dat het Evangelie zou kun nen. wat elders onmogelijk blijkt. En wat dacht u, als bepaalde kringen hier in het westen een vorm van modern leven wisten te verwezenlijken, waarin innerlijke rust, onbaatzuchtigheid en blij toekomstvertrouwen de toon aan gaven, zouden de anderen niet nieuws gierig worden naar 't geheim van deze levenshouding Feitelijk zit het zó: u bevindt u in een groot gebouw en u wilt naar buiten, maar alle deuren zitten op slot. Mag ik u een raad geven De sleutel ligt bin nen in de hal. St. Anna Parochie W. Baas. Het is een waarheid die door veel Christenen steeds weer beleefd wordt, dat de Kerk op haar best is, wanneer ze zingt Ondanks verschillen kunnen we samen het loflied eenstemmig doen rijzen. Het nieuwe lied, dat wij de Heer mogen zingen, verheugt het hart en vormt een getuigenis van de vreugde, die in Christus ons deel is. Dit blijkt ook elke keer opnieuw bij de zangavonden, die de Bijbel Kiosk Vereniging de kerken aanbiedt. On danks televisie, teruggang van vereni- gingsaktiviteiten, enzovoorts, mogen deze zangavonden zich steeds in een opmerkelijk grote belangstelling ver heugen. Op die avonden wordt nogal eens de opmerking gemaakt, dat „wij dat vaker" zouden moeten doen, omdat zó samen zingen, blij maakt. U kunt nu zelf de kerk op haar best in Zierikzee meebeleven, doordat er op woensdag 26 februari a.s. om 8 uur in de Chr. Geref. Kerk, Zevengetijde- straat, een B.K.V.-zangavond gehouden wordt. De bekende zanger Kees Deenik hoopt enkele soli te zingen en de samen zang onder zijn leiding tot een belevenis te maken. Verdere medewerking wordt verleend door: Chr. Geref. Zangkoor. Ned. Herv. Zangkoor, beide o.l.v. dhr. C. J. Groenleer. Organist: dhr. S. de Vlieger. Trompettist: dhr. G. van Herwijnen. Predikant: Ds. P. op de Velde. U wordt hartelijk uitgenodigd om deze avond mee te maken. Een veertiendaags programma, gere- digeert en voor de microfoon gebracht door Dr. Willem Mudde en Klaas Bartlema met informatie over Kerklied en Kerkmuziek in klank en geschrift. Dit is een rubriek om de veertien dagen 's maandagsavonds om 19.20- 19.50 uur voor de N.C.R.V. microfoon. Laten alle collega's organisten en ge meenteleden en verdere belangstellen den deze rubriek volgen. Onze kerk musicus is Dr. Willem Mudde die de nodige toelichting op nieuwe en oude kerkliederen geeft. Ook voor ons als geref. kerken is dit van belang, vooral straks met de nieuwe gez. bundel of dienstboek voor onze kerken. Omdat er een bijzondere samenwerking is met Lutherse Kerken voor het gezamenlijke kerklied. Het oude kerklied komt weer steeds meer naar voren met al z'n schoonheid. Je hoort zo vaak al dat nieuwe, maar niets is meer waar. Het is juist het oude lied wat weer naar voren komt in onze kerken. Zo is daar ook eens per maand de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 1