eeuwóe 5Cerkbocle nformotle Puntjes op de IJ 1 GEBED De recreatie in W.-Z. Vlaanderen WIJ LUIDEN DE ZONDAG IN Wie gaal er mee naar Breda Kerk en revolutie r G)ud worden en jongen biljoen 23e JAARGANG No. 30 13 FEBRUARI 1969 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen: Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraa 47, Middelburg. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 in de ouderdom zullen zij fris en groen zijn. Psalm 92 15. Deze spalm begint met: het is goed de Here te loven. Dat is ook goed voor je gezondheid. Een goed medicijn en een uitstekend tonicum. Het houd je jong, ook al kun je niet meer zo hard lopen als de jonge mensen. Er is niets, dat zo oud maakt als zelfbeklag. En van jalouzie en humeurig heid kun je alle mogelijke kwalen krijgen. In Gods huis worden Gods beloften zingend verkondigd. Wie daaraan meedoet, kijkt niet spijtig terug op wat voorbij is maar ziet op de zegeningen van God, die ons van dag tot dag draagt. Wie op die beloften vertrouwt, heeft een vergezicht en kijkt met blijdschap naar wat komt. Op die manier hoeven oude mensen niet te verdorrenmaar zullen ze vrucht baar zijn: fris en groen. Jesaja zegt: ,,ze lopen maar worden niet moede, zij wandelen maar worden niet mat" (40 31). Geplant in de voorhoven van onze God, groeien de rechtvaardigen. Want de gemeenschap met de Here Jezus is beste grond. leest datzelfde ook in Joh. 15. Daar zegt de Here Jezus: ,,wie in mij blijft, draagt veel vrucht". Dit is het enig afdoende middel tegen de ouderdom. Heel wat beter dan de schoonheidsmiddelen, die de reclame aanbiedt. Prof. Geesink heb ik eens gehoord over de kunst om oud te worden en jong te blijven. Hij noemde en besprak drie dingen: humor, studie en gebed. Maar de meeste van deze drie is het gebed. A. D. vinger Tets beetpakt en het zo ver mogelijk van zich afhoudend—, met grote aversie draagt. Er was wel een grote aversie maar de Here Jezus heeft niettemin onze schuld volledig op zich genomen. Want God gaf hem die schuld. Hij is tot zonde gemaakt; tot „één brok zonde". Daarom kan ons zielslijden en zelfs het martelende zelfverwijt, niet verge leken worden met het zielslijden van onze Heiland. Het feit, dat hij persoon lijk geen enkele zonde had bedreven, deed niets af van het voelen van de zware straf. Want die straf was Gods toorn. Juist die persoonlijke zondeloosheid maakte van de Here Jezus het gemis van Gods liefde zo ontzettend. Want hij dorstte naar God meer dan een hinde, die naar waterbeken smacht. Niemand heeft zo waarachtig als hij gezegd; „God heb ik lief". Daarom was het door Gold verlaten worden voor hem zo vreselijk erg. We mogen niet zeggen: de Here Jezus had zichzelf niets te verwijten en dus weet hij van die ellende van ons niets af, en kan hij ons dus niet ver troosten. Want hij had integendeel zich alles te verwijten, omdat God hem alles verweet. God is meerder dan ons hart! En omdat de Here Jezus de zonde zo heeft gedragen en de schuld per soonlijk op zich heeft genomen, mogen wij ook in onze helse benauwheden vertroost wezen. Wij worden door God nimmermeer verlaten en mogen ook in ons bitterste zelfverwijt verzekerd zijn van een volkomen verzoening. Want wij kunnen iets nooit ongedaan maken, maar God wel. Hij die uit het niets dingen tot werkelijkheid kan roe pen kan ook dingen tot niets maken, vernietigen. Het tegenovergestelde van „Scheppen". De Here Jezus heeft helse benauwd heden gedragen en kan medelijden heb ben met onze zwakheden en wil ons door zijn nabijheid ook hierin vertroos ten. Hoe dikwijls heeft hij niet gewor steld in de uiterste benauwdheid. Het begon al onmiddelijk na de doop, toen hij in de woestijn door de duivel werd verzocht. 40 dagen en nachten lang heeft de duivel hem bang gemaakt van Gods toorn. Dat herhaalde zich telkens weer. U moet er eens opletten, hoe dikwijls de Here Jezus de eenzaamheid zocht om te bidden, d.w.z. te vechten tegen de verzoekingen. Als de dicipelen van Johannes de doper hem het bericht brengen van diens afschuwelijke dood. Vóór hij zich opmaakt om uit een be trekkelijke veiligheid naar Bethanië, naar Lazarus te gaan, zijn kruis tege moet. In Gethsemane tenslotte. Dat alles heeft hij geleden, opdat wij geloven zouden, dat onze zonden vergeven d.i. weggedaan zijn. En als God ons ver geeft dat is zijn genade meerder dan ons ongenadige hart Zelfs Paulus mocht vergeten wat „achter" hem lag. A. D. Llw stem heeft ons geroepen, God uw woord heeft ons gemaakt. Gij hebt ons bij elkaar gekregen zo maar mensen wij mogen nieuwe mensen zijri een nieuw begin van hoop en vrede in deze wijde en nerveuze wereld, en in uw dwaasheid hebt Gij uw naam in onze mond uw werk in onze handen gelegd. wij heten 1uw kerk, een volk onderweg wij hebben geschiedenis, een lang verleden van duisternis en licht. Wij bidden U: open voor ons een nieuwe toekomst, roep ons weg uit al die rijkdom, al die zekerheden waarin wij veilig en gevangen zijn. Maak ons liever arm en onveilig ontheemd en vrijom weer opnieuw uw evangelie te verstaan uw zoon te volgen. Uit: Bid om vrede, Huub Oosterhuis. Een van de ergste dingen in ons leven is het zelfverwijt, dat maar niet zwijgen kan. Ook bij verkregen verge ving van God en van mensen en ook als we werkelijk geprobeerd hebben alles weer goed te maken, blijft het zelfverwijt je kwellen. Want het verleden is onherroepe lijk, van goedmaken is eigenlijk geen sprake. Want gebeurt blijft gebeurt. Dit zelfverwijt kan soms zó vreselijk worden, dat het een helse kwelling lijkt. Nu weten we, dat de Here Jezus in al onze verzoekingen mede ver zocht is geweest en dat hij de straf op onze zonden en de helse kwellingen vóór ons gedragen heeft. Maar heeft hij, die zonder zonde was, ook het zelfverwijt gekend? Staat hij ook hierin wel vlak naast ons? Of is deze benauwdheid hem on bekend gebleven? Maar heeft hij dan wel het ergste geleden, dat er geleden kan worden? Want zelfverwijt is het ergste van het ergste. Dat is om krankzinnig te worden! Nee, ik geloof toch niet, dat zelf verwijt het ergste is. Gods verwijt is erger! Veel dieper dan wij ooit ons zelf iets kunnen verwijten, verwijt God ons onze zonden. Zijn critiek is veel en veel scherper dan onze eigen critiek en zelfveroor deling. En juist dit goddelijk verwijt heeft de Here Jezus gedragen. Hij heeft het zich aangetrokken. God heeft hem onze zonden ver weten en daaronder heeft hij zich ge bogen. Want als we zeggen, dat de Here Jezus onze zonden heeft gedragen, betekent dat niet, dat hij die gedragen heeft zoals iemand tussen duim en VI Verder begonnen wij met „Woord- eucharistie" diensten op verschillende campings, waarbij wij gewoon in onze vakantiepakjes 'verschenen als de gasten. De eucharistie werd bediend als bij ons het Heilig Avondmaal, zon der de offergedachte onzerzijds. De predikant sprak over de bijbehorende Schriftlezing. Ik moet u zeggen, dit gaf zo'n ontstellende toeloop op Zondag avond en zaterdagavond, dat wij de mensen niet konden bergen. Onder de bezoekers waren vele Belgen, Fransen, Duitsers /en natuur lijk Nederlanders, jong en oud. Er ont stonden gesprekken over biecht, boet, berouw, zonde, preek, functie kerk in de samenlevingsvorm als hier. Velen zeiden nooit meer naar de kerk te gaan maar het zo op deze wijze te willen meemaken en dat ze de kerk nog nooit zó tegenwoordig gezien hadden. Merkwaardig ook jongeren zaten in gewone huizen en gebouwen. Zelfs de Directies van bedrijven hadden zo'n toeloop niet verwacht en kwamen dit zelf meemaken. Er ontston den gesprekskringen. Onze jongeren ge tuigden op hun wijze met élan en en thousiasme over allerlei vraagstukken van het alledaagse leven vanuit het Evangelie. Zelfs gewoon langs het strand ontstonden de gesprekken wan neer wij onder de mensen werden op gemerkt. Het eigenaardige was dat de samenlevingsvorm van de camping het een begrip gingen vinden dat de kerk er was zonder spot. Ze wisten het via de kinderen, via een muziekanr, via georganiseerde spelen op het strand en in het dorp. wordt vervolgd Toen de vrije Zaterdag op komst was, zei een dominee tegen een ouder ling: „daar zal het kerkbezoek door toenemen". Hij blijkt helaas geen geliik te hebben gehad met zijn profetie. Hij ging van de veronderstelling uit, dat de ont spanning, die tot nog toe op Zondag gezocht werd, naar de Zaterdag zou worden verplaatst, zodat de Zondag geheel beschikbaar zou zijn voor de kerk en voor het gezin. Het tegendeel was waar. De mensen hadden nu in plaats van één, twee vrije dagen en de vrijetijdsbesteding werd een overheidstaak. Het gevolg is, dat degenen, die hef zich kunnen permitteren vrijdagsavonds op stap gaan en een lang weekend „uit" zijn. Dat uit betekent vaak ook uit de kerk. U moet niet denken dat dit ge schreven wordt uit jaloezie door een dominee, die geen enkele vrije dag heeft: geen zaterdag en geen zondag. Niemand vindt het vreemd, dat een dominee 7 dagen achter elkaar „volgeboekt" is.. Gelukkig zit het te komen dat kerken hun dominees een vrij weekend per maand bieden. Waar ik altijd groot bezwaar tegen, heb gehad is de gewoonte om allerlei feesten en gezelligheden op de zater dagavond te zetten, omdat je toch op zondag uitslapen kunt. Als men onder uitslapen verstaat dat men blijft liggen tot een uur of acht - negen - nou jaMaar hoe vaak wordt de zondagmorgendienst in de kerk verzuimd of slaperig bijgewoond: slecht geschoren - vlug ontbeten enz. Ik herinner me eens een uitnodiging; te hebben aangenomen om aan een diner aan te zitten van een jubilerend echt paar in de gemeente. Op zaterdagavond. Het dessert werd om elf uur geserveerd en de koffie tegen twaalf uur. Maar de volgende morgen was er niemand van het gezelschap in de kerk.. Ik heb me toen voorgenomen voortaan voor de eer te bedanken. De laatste tijd is de goede gewoonte ontstaan vergaderingen en feesten c,p de vrijdagavond te beleggen. Dat g?mt dan niet ten koste van de kerk. De zaterdagavond hoort eigenlij.'k al bij de zondag. Ik bedoel dat niet wet tisch, zoals men dat deed in de d agen van Voetius. Maar zoals je dat vr oeger wel zag, dat de zondagsrust zich reeds over de dorpen legde. Bij de Joden begon en begint nog altijd de Sabbath op de vrijdagavond en duurt tot de zaterdagavond. De zondag daarentegen duurt - misschien in verband met de opstanding van de Here Jezus in de vroege morgen - van 's morgens tot 's avonds. Ik weet uit mijn kindertijd van men sen, die hun bezoek op zondaciavond uitstrekten tot 12 uur. Dan was de rust dag voorbij en konden ze op weg naar huis de laatste tram pakken. Dat is natuurlijk onzin. Maar aan de andere kant vind ik ook verkeerd om de zaterdagavond zo door te brengen alsof er geen zondag en geen kerk bestaat. Vroeger was er op de zaterdaaavond een radioprogramma van de K.R.O., dat ons bijzonder boeide. Het droeg als titel: „Wij luiden de zondag in". Er werd een prachtige plaat muziek gedraaid, gevolgd door een kort woord. Wij zijn jaren lang gewoon geweest daarnaar te luisteren. De muziek was het prachtige „Ave verum corpus" (gelukkig muziek zonder woorden en dat was het sein om de week te beëindigen. Het hele gezin, voorzover het thuis was, kwam in de huiskamer. En wie niet meer thuis was, deed net eender. Hij of zij zetten op een bepaald moment ook de radio aan en dacht aan thuis. Zo luisterden we samen naar de zelfde muziek en luidden de zondag in. Het zou overweging verdienen om ons meer rekenschap te geven van de manier waarop we de zaterdagavond doorbrengen. Daarbij moeten we ons dan afvragen: is dit de beste manier om ons voor te bereiden op het feest van Christus' overwinning A. D. nieuw periodiek over cultuur en samenleving Na het eigen huis, in september j.l. betrokken, heeft de Stichting Christe lijk Cultureel Studiecentrum nu ook een eigen blad. In fleurig oranje omslag is zojuist het eerste nummer van INFOR MATIE verschenen. Door middel van deze uitgave wil het Christelijk Cultureel Studiecentrum het contact met de vele geïnteresseerden in tensiveren, maar bovenal een bijdrage leveren aan de bezinning in christelijke kring over de uitdaging, die in de moderne cultuur tot ons komt. Het C.C.S. is een nog jonge stich ting, maar heeft in de enkele jaren van zijn bestaan al veel activiteit ontplooid. O.a. worden conferenties, bezoeken aan kunstenaars, studiedagen, contactbijeen komsten voor kunstenaars, een toneel cursus, weekends voor scholen en expo sities georganiseerd. Het eerste nummer van INFOR MATIE vertelt over deze activiteiten en over de motieven en doelstelling van het C.C.S., dat een centrum wil zijn, van waaruit bezinning, steun en stimu lans worden gegeven op het gebied van •cultuur en kunst. Het blad, dat ten geleide van minis ter Klompé kreeg, bevat verder een serie artikelen die het thema „Kunst en samenleving" vanuit verschillende ge zichtshoeken belichten. De typogra fische verzorging is van Henk Krijger. Wie door middel van INFOR MATIE wil meedenken over de ont wikkelingen en vragen m.b.t. cultuur en samenleving, kan zich als abonnee laten inschrijven bij het Christelijk Cultureel Studiecentrum, Geestbrugweg 42, Rijs wijk Z.H. De abonnementsprijs is f5.— per jaar (4 nummers). Geïnteresseerden kunnen desgewenst •een gratis proefnummer vragen. De gereformeerde vrouwenbond hoopt in ons land drie studie dagen te honden, en wel op: 13 februarie te Breda, Hotel Cosmopolite, Stationsplein 4; 20 februari te Leiden, Stadsgehoor zaal, Breestraat 60; 27 februari te Zwolle, Odeon, Blijmarkt 25. Het onderwerp voor deze dagen is: Veranderende moraal. Sprekers zijn de predikant dr. B. Rietveld te Den Haag •en de arts C. A. van Walraven te Over- veen. Aanvang 's morgens half elf in alle drie plaatsen. Ook niet-leden zijn welkom. Kaarten te bestellen op giro nummer 515473 van „De Gereformeerde Vrouwenbond", Steynlaan 8 te Baarn, a 3,25 per persoon. Eventueel ver krijgbaar aan de zaal. Van een kleindochter van Dr. Kuy- per kreeg ik een interessante reactie op wat ik schreef over de spelling van de naam K. Moet het met een y met of zonder- puntjes er op Heeft de ambtenaar van de burger lijke stand in Maassluis zich indertijd vergist Of heeft K. de schrijfwijze van zijn naam later expres veranderd En waarom dan wel Ik qeef toe: het is weinig belangrijk. Ofschoon een doctorandus er een stel ling aan gewaagd heeft bij zijn promotie (Dr. Lammens). Voor wie er belang in stelt: het is mij tenslotte gebleken, dat beide schrijf wijzen voortdurend naast elkaar voor kwamen. Typerend is de uitgave van het werk „De Vleeschwording des Woords" (Wormsen 1887). Buiten op de band staat in gouden letters Kuyper met een ij maar op de binnenpagina staat Kuyper met een igrec. Aan deze onbelangrijke zaak dank ik het. dat ik dit boek nog eens gelezen heb. Denkend aan de discussies van vandaag (Rothuyzen, van Ruler) zette ik het ene uitroepteken na het andere aan de rand. Breedsprakig natuurlijk, ja, maar wat wilt U Dat zijn er vandaag meer deren. A. D. De combinatie van deze twee woor den doet ons denken aan water en vuur. Wie verder van Groen van Prin- sterer weinig of niets weet, kent toch zijn uitspraak: „tegen de revolutie het Evangelie". De meeste gereformeerde christenen zijn in politiek opzicht anti-revolutionair. Het woord revolutie heeft dan ook een vieze klank. We denken aan Robespière in Frankrijk en aan Lenin in Rusland. Daarom verbaast u zich over de titel, die hier boven staat. Die is ontleend aan een zeer interessant boek, dat uit gegeven werd door de firma Bosch en Keuning te Baarn: „Kerk en revolutie". Een bloemlezing uit de voorstudies voor het congres van de Wereldraad van Kerken over „Kerk en Maatschappij". Aan iedereen, die een beetje van studeren houdt, kan ik dit boek harte lijk aanbevelen. Het meest heeft mij geboeid het op stel van Richard Shaull (U.S.A.) „re volutionaire verandering in theologisch perspectief". Natuurlijk kan men het woord „revo lutie" in een meer of in een minder ge welddadige betekenis opvatten. Som migen gebruiken het in de zin van „in grijpend". Maar daarmee is de punt van deze quaestie nog niet afgebroken. Ik zelf ben zeer gezagsgetrouw op gevoed. In de crisisdagen van 1918 liep ik met een bord, waarop stond: geen revolutie, maar evolutie. En in novem ber '18 was ik lid van de Delftse bur gerwacht en kreeg ik een geweer in handen. Als de klok begon te luiden (sirenes waren er nog niet) moesten we ons ver zamelen op de Rotterdamseweg (de oude om de bootwerkers uit Rotter dam tegen te houden, als ze zouden proberen op te rukken naar Den Haag. Blijkbaar hebben ook wij ons toen een beetje vergist in de machtsverhou dingen. Ik heb toen met een bajonet op het geweer geoefend op strozakken om te leren, hoe je je wapen moest draaien, om het zo min mogelijk vies, uit een mensenbuik terug te trekken. Dat gebeurde onder bekwame mili taire leiding. Gelukkig heb ik (15-jarige barrel) daar geen complexen van over ge houden. Een kinderziel kan blijkbaar veel hebben.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 1