De recreatie in ff.-Z. Vlaanderen Officiële berichten Uit de Qemeenten Zie, !k maak alle dingen nieuw Wie op de wind let,,. „HONDEMASTATE" V Eén der campings heeft een groot gebouw op haar terrein neergezet, dat speciaal voor de kerken bedoeld is. Het bestuur van die camping bestaat uit een enkele R.K., Geref. en is verder „kerke lijk - niet-meelevend" Bij dat gebouw staat een caravan, afgestaan voor de teamleden. Dit jaar waren er voor het eerst jonge mensen uit R.K. kring en Prot. kring. Dat eist een speciale begeleiding. Het moeilijke is, nu er ook in ons blad geschreven wordt over de rand- kerkelijkheid, dat je in onze samenleving komt te staan voor het feit dat in die samenleving de kerk zelf een randver schijnsel is geworden. Daarover zou je apart kunnen schrijven. Onze jonge mensen die er werkten hebben dit jaar met hun arbeid onder de jeugd en daar door het contact met de ouders die weg vrijgemaakt naar de kapelaan en de dominee die daar werkten, terwijl om gekeerd de weg van de kapelaan en de dominee uit vrijgemaakt werd naar de teamleden. Ja, gewoon spel, gewone hulp bij de ontspanning. U moet niet vergeten dat zo'n camping een samen leving apart is - in de topweken een 2300 bewoners - een kleine gemeente (burgerlijk) - samenleving apart. De mensen komen zo uit hun werk, fabriek, kantoor, bedrijf en dan staan ze er ineens met hun gezin alleen; waarvoor vader in de gewone werkom standigheden haast geen tijd heeft. Er is door de leiding van zo'n camping heel wat werk nodig om sanitair, hygië nische, organisatorische dit alles in goede banen te leiden. Door de arbeid van het team groeien er via de kinderen contacten van de ouders met hun buren. Wij waren eerst begonnen met zondagochtendwijdingen vóór de kerkdiensten in de restauratie of in het gebouw. Maar hierbij hing veel af van het weer en de temperatuur, want dit alles moest geschieden vóór de normale kerkdiensten in het dorp, dus kort en in haast. Dit jaar vonden ze een R.K. geestelijke bereid deze ochtendwijdingen te houden met ge sprek na; het ging over vraagstukken als: „Wat is christelijk leven". „Welke betekenis heeft de Bijbel", „Hoe denkt U over de kerk" enz. Dat ging beter. Er waren gesprekken van mensen uit allerlei kring. Er was een lectuurstand en een E.H.B.O.-post, want je komt ook vele plotselinge ziek ten tegen, dus een nauw verband met artsen. W. J. Musch. (wordt vervolgd) ii Afrika en het communisme. Het spook van de koloniale tijd. Daarbij komt, dat al deze volkeren nog sterke herinneringen bewaren aan de koloniale overheersing, waartegen zij zich nu zo fel afzetten. De generatie, die van die tijd het meest te lijden had, heeft thans de leiding. En weer kan het alleen maar verwonderen, dat de verhoudingen met het Westen, met de oude koloniale machten zo goed is. Maar jaloers blijven ze waken voor eigen zelfstandigheid en neo-kolonialis- me is nog altijd de rode lap. Zij hebben het juk van het Westen afgeschud, maar niet om nu zich te buigen onder andere heren, bijv. die uit Moskou of Peking, die onder de schone schijn van communistische verbroedering, toch al leen maar uit zijn op eigen macht. Het pleit voor de tegenwoordige leiders van het jonge Afrika, dat zij dwars door dit masker heen zien. Een van hen heeft het eens zo gezegd: „de blanken wilden onze lichamen hebben, maar de roden ontnemen ons ook de ziel". Welk communisme Klaus Mehnert, een van de kenners van Afrika heeft er onlangs nog op gewezen, dat het vroeger relatief ge makkelijk was om voor het communisme te kiezen. Het diende zich aan als het ene wereldwijde ideaal. Maar wat be tekent het communisme vandaag De links-radicalen in vele landen weten niet meer, wie hun helden zijn: is het het russische communisme, of Mao? Moeten ze Fidel volgen of Tito? Het gelovige vertrouwen in één hecht communistisch front heeft plaats gemaakt voor een grote dosis scepsis. Dan kiest men liever niet en zoekt het in een socialisme a la Afrika. Daarbij komt dat de inval in Tsjecho- Slowakije ook in Afrika velen de ogen heeft geopend voor de brute machts wellust van Rusland. Moskou is niet meer het centrum van de broederschap van het communisme in de wereld. Het is voor velen in Afrika alleen nog maar een imperialistische staat, zoals er zo vele in het Westen zijn. Is nu de sympathie soms naar Peking omgebogen? Het lijkt er niet op. Natuurlijk had Peking in eerste instan tie veel voor. Het waren tenslotte ook kleurlingen, die chinezen. Zij hadden ook de imperialistische knoet gekend. Maar ondanks dat, hebben de chinezen toch geen kans gezien om de afrikaanse wereld enthousiast te maken voor een versie van de culturele revolutie zoals die thans China verscheurt. Het' chinese denken past ook niet bij het afrikaanse en heel het optreden van de zelfverzekerde chinese afgezanten, wekte in Afrika weinig sympathie. Voorlopig houdt de Afrikaan de com munistische boot nog af. Persverslag van de vergadering van de classis Tholen, gehouden op woensdag 13 november 1968. Namens de roepende kerk van Anna Jacobapolder opent Ds. Torenbeek de ver- qaderinq. Gezonqen wordt Ps. 36 3, qe- lezen Joh. 1 46-52. Ds. Torenbeek gaat voor in gebed, heet de afgevaardigden welkom en verzoekt de kerken van Krabbendijke en Oud-Vosse- meer de credentiebrieven na te zien. Alle kerken blijken wettig vertegenwoordigd te zijn. De vergadering wordt geïnstitueerd. Praeses Ds. P. van Dijk, scriba Ds. Toren beek, assessor Ds. van der Stoel. De notu len van de vergadering van 4 september worden gelezen, ongewijzigd goedgekeurd en getekend. Het punt zaken uit de notulen levert geen discussie op. De kerken van Anna Jacoba polder, Krabbendijke en Oud-Vossemeer hebben een instructie. De correspondentie wordt behandeld. Oproep van de kerk van Goes tot het houden van een Particuliere Synode in Zeeland en verzoek afgevaardigden te kiezen. Op verzoek van de praeses nemen de broeders Uyl van Tholen, de Jong van Poortvliet en Abrahamse van Anna Jacoba polder zitting in het stembureau. Gekozen worden: tot primi-predikanten, A. G. v. d. Stoel van Bergen op Zoom en P. Torenbeek van Anna Jacobapolder; tot secundi-predikanten, P. van Dijk te Bergen op Zoom-Oud-Vossemeer en W. van de Kerk te Krabbendijke; tot primi-ouderlingen, H. J. van-Ham te Krabbendijke en H. Wagenaar te Bergen op Zoom; tot secundi-ouderlingen, M. I. J. Contant te Tholen en C. van Strien Cz. te Anna Jacobapolder; tot primus-diaken, W. Vos te Bergen op Zoom; Gevaarlijke onderstroom. Toch zullen we onze ogen niet mogen sluiten voor bepaalde symptomen, die er op kunnen wijzen, dat de situatie zo kan veranderen. De jongere generatie name lijk is veel feller anti-westers ingesteld, dan de oudere. De revolutie van de ge wekte verwachtingen ziet maar al te scherp de tegenstellingen tussen de armoede van eigen land en de over vloed van het westen. Deze onderstroom blijft een be dreiging vormen voor de rustige ont wikkeling in alle afrikaanse landen. 'n Andere dreiging is de steeds ver der voortschrijdende urbanisatie, de trek naar de stad. Die stelt deze jonge lan den en volken voor bijzonder zware problemen. Want deze massa in de slums, waar ook ter wereld, is een gretige voedingsbodem voor alle ge dachten en ideologieën, die in de ar moede hun een andere betere wereld voorspellen. Het communisme heeft de tijd. Het ziet in Afrika nog grote kansen. Als de nationalisten het moeten af leggen tegen de trots van de stammen, als de tegenstellingen tussen de stam men een chaos oproepen als in Nigeria, dan staat in bepaalde delen van Afrika de chaos voor de deur. Dat alles speelt het communisme in de kaart. Wie zo de balans opmaakt, ziet wel voor het ogenblik geen directe dreiging voor een communistische instroom. Maar in de toekomst kan dit veranderen. Die toekomst hangt ook heel nauw samen met heel de ontwikkeling binnen het communistische kamp zelf. Die toekomst hangt ook samen met wat kerk en zending in Afrika mogen betekenen voor deze jonge volkeren. In ieder geval zullen zij indachtig moeten blijven het woord van de Prediker. De opdracht blijft dezelfde, welke winden er ook waaien en wat de baro meter ook doet verwachten. J. van der Linden. tot secundus-diaken, J. J. M. van Poort vliet te Oud-Vossemeer. Schrijven van de familie Mr. J. J. Ver slus, waarin de classis dank wordt gebracht voor haar medeleven in de ernstige ziekte van broeder Versluys. Bericht van de clas sis Zierikzee, dat Ds. P. K. Keyzer door haar is toegelaten tot de "dienst des Woords en der Sacramenten. De classis Klundert vraagt naar de classicale regeling voor de vergoeding van een consulent. Zal beant woord worden met de nog goed te keuren regeling, die als voorstel ter tafel ligt. De broeders J. D. Bouterse en A. Vijf vinkei ontvangen ontheffing respectievelijk van het deputaatschap geestelijke verzorging militairen en vacaturebeurten en zullen een dankschrijven ontvangen. De predikanten P. v. d. Veen van Roosendaal en D. H. Elderman van Dinteloord worden ontheven van hun consulentschap respectievelijk te Tholen en Poortvliet en zullen ook een dankschrijven ontvangen.. Behandeling instructies. De kerk van Anna Jacobapolder vraagt advies hoe te handelen met belijdeniscate chisanten, die moeilijkheden hebben met de vierde belijdenisvraag. De classis is in meerderheid van oordeel, dat de vierde belijdenisvraag beslissend is voor de toe lating tot de openbare belijdenis. De kerk van Krabbendijke brengt ter sprake, dat naar haar mening het op de vergadering van 8 mei aan een goede besluitvorming ontbroken heeft in zake een nieuwe ver- gaderwijze. Het lezen op de vergadering van het persverslag zou hier moeilijkheden kunnen voorkomen. In de toekomst zal bijzonder gelet worden op de formulering van besluiten. Deze kerk vraagt en ont vangt ook toestemming van de classis om het Heilig Avondmaal te vieren samen met de Hervormde Gemeente in het bejaarden tehuis „Nieulande" en de bejaardenflat „Nieukerke" met de waarschuwing, dat de vorming van een para-parochie in de ge meente moet worden voorkomen. De kerk van Oud-Vossemeer vraagt en ontvangt toestemming om samen met de Hervormde Gemeente een dankstond voor het gewas te houden. Kerkbouw te Oud-Vossemeer komt ter sprake en op haar verzoek wordt een classicale commissie van advies inge steld, bestaande uit de broeders I. G. de Jager te Den Heen en J. W. Maas te Halsteren. Rapporten. Ds. Torenbeek brengt verslag uit van zijn vertegenwoordiging van de classis bij de intrede van Ds. P. van Dijk te Bergen op Zoom- en Oud-Vossemeer. Daarna brengt hij een voorstel ter tafel van depu- taten voor de evangelisatie-arbeid in Zee land, speciaal met het oog op vacantie- gangers. Iedere classis wordt gevraagd één predikant voor 6 weken of twee predikan ten ieder voor 3 weken af te staan om leiding te geven aan het werk onder re creanten. De kosten, hier aan eventueel verbonden voor de plaatselijke kerk zullen gedragen worden door deputaten, terwijl de werkzaamheden van de predikant, die beschikbaar zal worden gesteld, zullen op gevangen worden door de collega's. Het gaat hier om een te nemen principe-besluit; de zaak krijgt pas eerst effect als alle clas sis meedoen. De classis stemt in meerder heid met het voorstel in. Broeder H. J. van Harn, deputaat voor hulpbehoevende kerken voor classis en provincie, deelt schriftelijk mede, dat, in dien geen der kerken in de classis steun aanvraagt, hij de aanslag voor de provincie zou willen vaststellen op 630.voor 1969. Daar er geen steunaanvragen in gediend zijn, besluit de classis de aanslag op 630.vast te stellen. De quaestor, broeder J. Westdorp, maakt enkele kerken er op attent, dat zij de bij drage over 1968 voor de post classicale onkosten nog niet hebben afgedragen. Een kerk is achter met de afdracht voor het Idenburgfonds. Zijn voorstel de totale classis-bijdragen vast te stellen op een bedrag van 12.000.- wordt aanvaard. In deze 12.000.- is een bedrag van 10.830.- verrekend, dat de provinciale quaestor zal moeten heffen voor het fonds algemeen kerkelijke arbeid en onkosten Particuliere Synode. Het moderamen, aangezocht op een vorige vergadering om een voorstel voor te bereiden inhoudende een nieuwe rege ling voor het werk en de vergoeding van een consulent, brengt een voorstel ter tafel. Het wordt in zijn geheel aanvaard, met slechts deze wijziging, dat de vergoeding per kilometer geen. ƒ0.18 zal zijn maar 0.20. Benoemingen. De classis gaat over tot benoeming van classicale deputaten, waarvan de namen-en adressen zullen worden doorgegeven aan de kerkeraden. Voordrachten voor benoe mingen in provinciale deputaatschappen worden opgesteld en zullen doorgezonden worden. Percentageeijfer. Het percentageeijfer voor 1969 wordt vastgesteld en houdt in: Anna Jacobapolder 9.5; Bergen op Zoom 43; Krabbendijke 15.5; Oud-Vossemeer 8.5; Poortvliet 5; Rilland-Bath 8 en Tholen 10.5. Rondvraag art. 48. Geen der kerken heeft iets voor deze rondvraag. Algemene rondvraag. Ds. van der Stoel deelt mede, dat op de vergadering van classicale zendingscommis sies, georganiseerd door het zendingscen trum slechts de kerken van Bergen op Zoom, Poortvliet en Tholen aanwezig waren. De andere kerken blijken niet uit genodigd te zijn. Het was de bedoeling, dat deze naar Goes zouden gaan, maar de vergadering aldaar is niet doorgegaan uit gebrek aan belangstelling of organisatie. Voortaan maar binnen de classis blijven Volgende vergadering. Deze wordt vastgesteld op woensdag 5 februari a.s., 19 uur te Bergen op Zoom, vergaderlokaal Gereformeerde kerk. Roepende kerk. De kerk van Bergen op Zoom wordt aangewezen tot roepende kerk. Vaststelling persverslag. Wordt overgelaten aan het moderamen. Sluiting vergadering. De praeses gaat voor in dankgebed en sluit de vergadering. Op last van de classis, A. G. v. d. Stoel, assessor. Laten we deze week bidden om vrede. We denken nu speciaal aan Vietnam en Biafra. Maar ook aan het Midden- Oosten waar de spanningen en con flicten steeds dreigender vormen schij nen aan te nemen. Bidden we om toe nadering tussen de volken. NIEUWERKERK e.o. 1. Ingekomen van de kerk van Haarlem- Noord: br. en zr. M. P. Lodewijk-van de Panne. Adres: Burg. Boumanstraat 15. Hartelijk welkom Versterk maar onze geleden God zegene u, en stelle u ook tot een zegen onder ons. We wensen mevr. Lodewijk sterkte in haar lichamelijke zwakheden. 2. Gift. De kerk ontving bericht dat uit de nalatenschap van een br. die hier vroeger woonde, werd overgeschreven een bedrag van 150.Als bewijs van waardering voor de vroeger ondervon den steun. Zulke berichten treffen ons hart We zijn de familie ook dankbaar voor de verzorging, van hem, en ook van deze laatste wilsbeschikking. De geslachten gaan heen. De eeuwige God blijft. 3. Ziekenhuis. Els Rentier-van Driel, is naar Bergen op Zoom, ziekenhuis Lievensberg voor een behandeling aan haar been. We denken aan haar en wensen haar bemoediging toe en gene zing, van Hem, de grote Geneesheer. 4. Geboorte. In het jonge gezin Over- beeke-Bakelaar is blijdschap wegens de geboorte van hun dochtertje Ellen, en we mochten in hun huis, v. Hertsbeke- straat 15, Bruinisse, met hen, den Here danken. 5. Christelijke politieke roeping. Ik herin ner nog eenmaal aan de vergadering A.R. Kiesvereniging Duiveland te Nieu- werkerk, Geref. vergaderlokaal, Bad huisstraat, vrijdag 7 februari, om 8 uur. Spreker: de heer Drs. R. Zijlstra. Ook belangstellenden buiten Duiveland zijn welkom. 6. „De Open Poort", orgaan Evang. arbeid Geref. kerken in België. Geïnd is door Jozien van Bloois ƒ51.Hartelijk dank aan abonnees en aan jou, Jozien, daar je tevens correspondente wil worden voor dit blad 7. Classis. We wensen ook kand. Wim Kooy, kerk van Haamstede en classis, geluk met de bevestiging van deze br. D.V. op februari a.s. 8. Een hartelijke groet aan zieken en ouden. Nieuwerkerk (Zld.) Dr. M. Becker. Voor belangstellenden is het mogelijk het verslag van de evangelisatieconfe rentie te Breda (september 1968) te bestellen. Dit verslag werd samengesteld door bureau „Het Zuiden" te Eindhoven en omvat: een samenvatting van de rede van Prof. Dr. J. Verkuyl, en een over zicht van zijn antwoorden op de resul taten der groepsgesprekken. Bestellingen kunnen alleen gedaan worden door: overschrijving van 1.30 per exemplaar op het gironummer 10.41.403 t.m.v. Penningmeester Bureau „Het Zuiden", Piet Avontuurstraat 9, Breda. Uiterste besteltermijn: 28 febru ari a.s. De aflevering geschiedt begin maart. Bureau „Het Zuiden", Eindhoven. FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 55) „Ik bleef liever thuis", merkte Lucie aarzelend op. „Geen sprake van", besliste haar moeder autori tair. „Je gaat natuurlijk mee. Wat moet je hier alleen in dit gat". Snel had zij overwogen: ze moet niet hier blijven; stel je voor, dat er een brief uit Utrecht kwam; of dat hij hier zelf een kijkje kwam nemen... „Ja, ga mee, Lucie", smeekte Emil. „Parijs is mooi". „O, dat gebeurt afgelopen! Je kunt dan met je vader veel op staap gaan. Wij kennen Parijs wel". „Ik zal eerst Jochem schrijven. Hij heeft nogal relaties daar. Als hij niet slaagt, kunnen we altijd nog zien", meende Van Adrigem. Lucie hoopte vurig, dat oom Jochem zou slagen. Zij wilde graag met haar vader naar Parijs, maar dan niet met z'n allen. En dan met pasen... Zij dacht nog terug aan de voorbije kerstdagen. Haar moeder wilde die toen beslist niet alleen met het gezin doorbrengen. Dus had zij haar vader voorgesteld, de Hagenaars te logeren te vragen. Zij moest toch eens kennis maken. Het antwoord uit Den Haag was al heel spoedig gekomen, tante en Loes kwamen naar Zeeland, Hermien moest tussen kerst en nieuwjaar werken, dus alleen de kerstdagen hadden voor haar geen zin. Heieen was, zoals bekend getrouwd en bleef op haar dorp op de Veluwe. Ja, 't was bekend: Heieen was getrouwd. Met de directeur van de fabriek, waar zij, op het kantoor gewerkt had, een omstandigheid, waarvan haar ouders nooit op de hoogte waren geweest. Hij, kinderloze weduwnaar, was ruim twintig jaar ouder, maar volgens tante was het een gelukkig huwelijk. Dat kan natuurlijk, Waarom niet? Sinds haar komst in Schouwenburg had mevrouw Van Adrigem enkele kennissen gekregen, vanzelf behorend tot de „bon ton" van het stadje, o neen, zij had die niet hoog in de rekening, volgens haar eigen woorden, maar je moest toch wat hebben. Die waren ook genodigd op de kerstdagen. Met haar respectievelijke echtgenoten. Voor Lucie was oom Jochem de joviaalste ge weest. En dan was de „dolle" Loes er geweest (die rakkerd had haar nieuwe tante direct door en, als gewoonlijk stak zij dat tegenover Lucie niet onder stoelen of banken) maar die had de grootste pret met Emil gehad. Die twee hadden wat afge- brabbeld in hun gebroken Frans en Hollands. Tante was natuurlijk ook dezelfde gebleven. Zij was al spoedig dik bevriend met haar nieuwe schoonzuster en had dat stevig laten blijken. Lucie wist, dat er in oom Jochems hart een apart plekje voor haar was, maar zij wist niet, dat die „plek" groter geworden was sinds zij een tweede moeder had en sinds Oom met die tweede moeder kennis had gemaakt. Zij wist niet, dat oom Jochem aan tante Suze, toen zij enkele dagen later op de slaapkamer waren, had gevraagd „Hoe vind je haar?" De Haagse mevrouw Van Adrigem was vol lof ge weest: een lieve charmante vrouw, een bof voor Albert". Hij had het al gemerkt: zijn vrouw was weer zo oppervlakkig als wat. Tot haar grote verontwaardiging had hij gezegd: „Zij is zogenaamd lief, maar in werkelijkheid 'n serpent; je moet haar ogen maar eens goedbe- studeren; alles moet om haar heen draaien; ze moet „gevierd" en haar zin moet zij hebben. Zij is helemaal geen bof voor Albert. En Lucie is diep te beklagen". „Och, jij hebt altijd aanmerkingen," was het antwoord van zijn vrouw geweest, waarop hij had gerepliceerd: „We zullen zien, wie gelijk krijgt". „Neen, die kerstdagen, als Lucie daaraan nog dacht! Een huis vol mensen, die stevig lunchten en dineerden. Het mopperend personeel, rond lopend met een zuur gezicht, omdat het zelfs niet een uur vrijgekregen had, zelfs de vrouw van Janus was in geschakeld. Hoe later op de avond, hoe luidruchter. Er werd een behoorlijke voorraad wijn gecon sumeerd. En champagne. Haar moeder had de boventoon gevoerd. Zij had veel te veel gedronken. Onopgemerkt was Lucie naar haar slaapkamer gegaan, waar zij niet in slaap kon komen van het ontzettend lawaai. Er had iemand op de piano ge rammeld en het had haar toegeschenen, dat er ge danst was. Neen, echte kerstvreugde had zij niet gekend. Zij had zich zich stomverbaasd over tante Suze, die verschillende malen over het huwelijk van Heieen had gesproken. Die had het eens even ge troffen met die fabrieksdirecteur, die plenty ver diende. Ze kon doen wat zij wilde Nou, dat was heel wat anders, dan die „lapswans" (hoe heette hij ook weer?) o ja, jonkheer Van Reyen tot Beusichem. Dat was niks geworden. Zij had het altijd wel gedacht. Grote ogen had Lucie op gezet, toen zij dat hoorde. Dat was nu tante Suze, die toen zo verzot en verguld was op haar aan- stoonde schoonzoon van adel, die zij nog niet eens ontmoet had. Nauwelijks waren de kerstdagen voorbij gegaan, of haar moeder had weer gezeurd over de lange winter die nog komen moest. Op „Hondemastate" wilde zij beslist niet blijven. Daarvan was het ge volg geweest, om de villa in Amersfoort, in de tweede helft van januari te betrekken, welk plan dan nu mislukt was. Als oom Jochem maar iets vinden kon. Maar al diens bemoeiingen waren negatief, waarop haar moeder de beslissing nam: „Dan gaan we naar Parijs; pasen valt gelukkig vroeg". (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 2