ittooij Olthoff Voor Uw/ VERHUIZING vr Officiële berichten r Service NIEUU/JAAR „Ilit Iimnorislisch Boekje" Fa. A. C. Caljouw Zoon Particuliere Synode van de Gereformeerde Kerken in Zeeland JV Wie heeft de V. I". gesticht KALENDERS begrafenissen I. N. VERHULST Specialiteit Erkend Verhuisbedrijf Veerseweg 21, Veere haarden en kachels voor kolen, olie, gas. B. MIDAVAINE BEGRAFENISSEN. Adr. A. HILLEBRAND Voor hen, voor wie geen kerstboom werd verlicht, voor wie kerstavond donker is gebleven. Aan wie geen kerstboodschap werd doorgegeven. Voor hen heeft Kerstmis nog dit laat bericht: Nog is de stal van Bethlehem verlicht, nog kunt ge gaan, nog is de deur niet dicht. JAAP KROONENBURG Het oude jaar met al zijn uren, dagen, weken en maanden ligt achter ons als een boek, dat we uit hebben. We kunnen in dat boek nog wat bladeren. Onze herinnering slaat de hoofdstukken op. Er zijn stukken, die we graag nog eens lezen en stukken, die we liever overslaan. Het nieuwe boek zit nog dicht. De titelpagina ligt open met het grote nieuwe, maar onwennige jaartal 1969. Verder weten we er niets van. We kunnen er niet in bladeren. We kunnen niet even achterin kijken, om te zien, hoe het afloopt. We kunnen wel wen sen maar weten kunnen we niets. Alles is nog dicht als het nieuwe blok van de scheurkalender. Wat zou er komen Die vraag kun je stellen met vurig idealisme: zal ik het voor elkaar krijgen? Je kunt die vraag ook stellen in donkere somberheid: wat zal me nu weer over komen In allerlei toonaard wordt die vraag gesteld. Maar het zijn vragen zonder antwoord. Het vraagteken blijft. Niemand kan het wegnemen. Ook God neemt het niet weg. Wat zal het ons brengen Wat zal het ons nemen Dit gesloten boek, is een boek dat God voor ons neerlegt. Al is dat boek ons vreemd en de inhoud onbekend, God is géén onbekende. Hij is geen N.N., geen X., geen Hij is de God van de bijbel en van het verbond. Hij is de God van onze ouders en van onze dooo. Hij is de Vader van onze Here Jezus Christus. Hij blijft dezelfde. En zijn genade blijft hetzelfde en zijn woord blijft tot in der eeuwigheid. En alles wat het nieuwe jaar ons brengen zal aan lief en leed, dat over komt ons niet van een vreemde maar komt ons toe uit de vaderhand van onze God. Als we dit geloven, strepen we de vraagtekens van het nieuwe jaar door en zetten er dit uitroepteken achter: „De Here zal het voorzien". Allerwegen wenst men elkaar veel heil en zegen toe. Ook waar het leven totaal is ontkerstend spreekt men nog deze echt-christelijke woorden. Wat is eigenlijk „zegen" Zegen is zeker niet altijd hetzelfde als succes. Het wordt er wel vaak mee verward. God zegent ons soms met precies het tegenovergestelde van wat wij be geerd hadden. We mogen best onze begeerten be kend maken, ook onze wensen voor ons persoonlijk belang, maar we mogen niet vergeten, dat het Onze Vader be gint met Gods naam èn Koninkrijk en bevelen. Het christelijk nieuwjaarsgebed ad viseert niet God, wat Hij doen moet, maar vraagt: „Here, wat wilt U, dat ik doen moet en hoe wilt U, dat ik dat alles doe". Als we willen dat God onze gebeden hoort, moeten we beginnen met te horen naar hem. Anders wordt ons gebed een monoloog. Dit zijn de goede vragen op de nieuw jaarsdag: Wat wil de Here, dat ik in '69 doe en wat wil Hij, dat ik in dit jaar laat Op deze vragen is het antwoord duidelijk. Ook als dat antwoord hard aankomt, is dit absoluut zeker: gehoor zaamheid en afhankelijkheid zijn de wegen waarop veel heil en zegen ver kregen wordt. Daarom schrijven we op het titelblad van dat nog ongelezen onopengesneden boek: „De Here is met ons al de dagen van ons leven tot de voleinding der wereld". Het vraagteken van onze wensen wordt zodoende vervangen door het uitroepteken van het geloof. A. D. Een Ds. moest op een,avond 3 uren catechiseren. Beginnende bij jongens en meisjes van 12-15 jaar en geleidelijk op lopende naar de half volwassenen. Op de eerste groep vroeg hij met een ernstig gezicht: „Zeg eens, wie heeft de Vrije Universiteit gesticht?" De kin deren keken verlegen voor zich met neergeslagen ogen. Ze wisten in de verste verte niet, wat een universiteit was en brachten het werkwoord stich ten in verband met brandstichten. Ein delijk hief een kereltje zijn eerlijke ge zicht op en zei: „Ik niet, dominee, heus niet". Op de groep daarna begon de dominee met het vertellen van deze ge schiedenis. Ze moesten er allemaal om lachen maar toen zei een meisje, dat voor kleuteronderwijzeres studeerde en dus lessen kreeg in kinderpsychologie: „Dan kunt U er verzekerd van zijn, dat hij het gedaan heeft". Op de oudste groep vertelde de dominee alle twee deze gebeurtenissen. Maar hij sprak niet alleen van Vrije Universiteit, doch bezijde ook een paar keer de afkorting V.U. Een jongeman, die in de hoogste klas zat van de H.B.S. en dus het Franse werkwoord voir kon vervoegen, dacht bij het horen van V.U. onwillekeurig aan de bioscoop en zei: „Dat kind weet ook niets van filmen af. Daar mag ze van thuis niet naar toe". Het bovenstaande is een vrije be werking van een anecdote, die Prof. Is. van Dijk vertelde in zijn „Verzamel de Opstellen" over de „Lucifer". Dit verhaal heeft een grappig slot ge kregen door de laatste stelling, die Drs. Lammens te verdedigen heeft had, Op grond van het bepaalde in Artikel 2 van de Huishoudelijke Regeling der Part. Synode roept de Raad van de Gereformeerde Kerk van Goes de Gere formeerde Kerken in Zeeland op ter vergadering in Particuliere Synode, te houden op D.V. woensdag 19 maart 1969, aanvang 9 uur, in de achterzaal van de Gereformeerde Westerkerk, Westwal 6 te GOES. Classes, Kerken en Deputaten worden in verband met Art. 6 van de Huishou delijke Regeling, verzocht voorstellen, rapporten en begrotingen vóór 5 febru ari 1969 te willen toezenden aan de scriba van de roepende Kerk. De door de, in artikel 8 van de Han delingen der Part. Synode 1968 aan gewezen, „Commissie voor het nazien van boeken en bescheiden" te contro leren vóór 28 januari 1969 te worden ingezonden aan br. P. S. Marinussen, Kon. Wilhelminastraat 29, KLOETIN- GE (telef. 01100-5231). De samenroepende kerk zorgt voor de vermenigvuldiging der rapporten enz., maar mocht een deputaatschap voor eigen kring/kerken zelf tot vermenig vuldiging per stencil overgaan, dan zal het de roepende kerk zeer aan zich ver plichten, als het zijn rapport in 125-voud als U dit leest) bij zijn promotie tot doctor in de theologie. Deze stelling luidt: „De stichter van de V.U. was Dr. Abraham Kuijper". U denkt: dat is toch zeker onaan vechtbaar; dat is toch geen wetenschap pelijke stelling Ja en nee. Drs. Lammens wijst op de naams verandering van Dr. K. Deze heette van huis uit nml. Kuijper. De afkomst van de familie moet gezocht worden in de binnenlanden van Amsterdam. In de Jordaan. Indertijd heeft Dr. Volger in wijlen „Enigheid des geloofs" het een en ander verteld over de grootvader van Dr. A. K. Dat was een der zeer „kleine luyden", die het met zijn gezin in de economisch zeer slechte jaren van het begin der 19e eeuw, erg moeilijk had. Deze eenvoudige man slaagde er in hulp te vinden om zijn zoon voor Ds. te laten studeren. Hij heette Kuijper en ook de vader van Dr. A. K. heette zo. Toen de V.U. werd gesticht schreef Dr. A. K. zijn naam ook nog zo. Pas later schreef hij zijn naam niet meer met een ij maar met een igrec. Dus zonder puntjes. Onder ons is de laatste schrijfwijze vrijwel uitsluitend bekend: Kuyper. Waarom veranderde K. zijn naam Sneed hij de wortel door, waarop hij stoelde Hield hij niet van punten op de i Waarom Dit zal Drs. Lammens ons zeker nog wel eens willen vertellen. A. D. aan de roepende kerk wil toezenden. Dat kan nl. tijdige toezending van het agendum met bijbehorende stukken aan de afgevaardigden, classes en kerken ten zeerste bespoedigen. Op grond van art. 8, lid c, van de Huish. Regeling heeft de roepende kerk maar 2 weken beschikbaar om alle voorbereidende werkzaamheden voor die verzending te doen. Daarom dringt zij er zeer op aan, tijdig alle stukken te mogen ontvangen, hetgeen impliceert, dat deputaten en commissies terzake in de eerste weken van januari 1969 dienen te vergaderen. Actuarisse van de jongste Clas- s'isvergaderingen in het ressort der Par ticuliere Synode worden verzocht de juiste namen en adressen (en eventuele latere wijzigingen) van zowel de primi- als de secundi-afgevaardigden naar de Part. Synade te willen opgeven aan de scriba van de roepende kerk. Een 3-tal classes deed dat reeds. Namens de roepende kerk voor noemd, Ds A. Heuzeveldt, praeses K.A.Z. D. J. Rouw, scriba K.A.Z. GOES, Wilhelminastraat 16 d, Telefoon (01100) 6676. Goes, 13 december 1968. Classis Z eeuw sch-V laander en. Vacaturebeurten kerk van Hoek. 1969. 19 januari: Ds. Musch. 16 februari: Ds. Noorloos. 23 maart: Ds. Paksy. 27 april: Ds. Noorloos. 18 mei: Ds. Musch. 29 juni: Ds. Paksy. 21 september: Ds. Paksy. 26 oktober: Ds. Noorloos. 23 november: Ds. Musch. 14 december: Ds. Paksy. Vacaturebeurten voor de kerk van Zoutespui. 1969. 19 januari: Ds. L. Zwaan. 16 februari: Ds. L. Berger. 16 maart: Ds. J. Th. Heemskerk. 20 april: Ds. W. H. Gispen. 18 mei: Ds. L. Zwaan. 15 juni: Ds. L. Berger. 21 sept.: Ds. J. Th. Heemskerk. 19 oktober: Ds. L. Berger. 16 nov.: Ds. J. Th. Heemskerk. 21 december: Ds. L. Zwaan. De Firma Kok te Kampen geeft weer - voor de hoeveelste maal is dat al niet - de Maranatha Kalender uit. De redacteuren zijn Dr. H. J. Lang- man (Amsterdam) en Ds. J. Overduin (Veenendaal) De bijbelstukjes zijn van hun hand. Op de achterkant van de blaadjes staat ontspanningslectuur te lezen. De prijs is 3.50. Maar U kunt ook - voor een gulden meer, het kalender- blok kopen, dat in een kleurige band als dagboek uitgegeven wordt. Dat laatste beveel ik aan, omdat U dan het kalenderschild niet behoeft op te hangen. De Firma „van Noortwijlc" te Schie dam brengt de kalender ,,Kruimkes van 's Heren tafel" in de handel. Het verschil met de Maranatha Kalendér is alleen, dat de kruimkens opgeschraapt werden door 10 gerefor meerde predikanten, waaronder één professor (Dr. C. van der Woude). De prijs is gelijk. Ook die van het dagboek. Het schild is nog lelijker. Over de inhoud is het moeilijk oor delen. Het kalenderblok zit net zo dicht als het nieuwe jaar, dat voor ons ligt. Het is, dacht ik, een zaak van traditie of van waardering der schrijvers, die de kalenderkeus bepalen. Wat dit laatste betreft, heeft de Firma Kok het oecumenisch (of zakelijk goed gezien, door een herv. en een geref. auteur de opdracht te geven. De Zendingskalender en de N.C.- R.V. Kalender hebben zich in de laatste jaren sterk gemoderniseerd. De scheur kalender niet. Dat kan ook bezwaarlijk. Maar het gebruik van een scheurkalen der, blaadje of dagboekje als gids voor het dagelijkse bijbellezen - gemeen schappelijk of persoonlijk - acht ik on misbaar. BERICHT De Zeeuwse Kerkbode zal in verband met de incorporatie van „In en Om de Kerk" (orgaan van de Geref. Kerk te Vlissingen) vanaf januari a.s. in groter formaat gaan verschijnen. De Uitgevers. Dominee Pieter Jan Oggel de Bruijne mag dan emeritus zijn; niets meer doen is er bepaald niet bij. Behalve zijn pastorale arbeid onder de bejaarden van de kerk van Nunspeet, blijkt hij ook te beschikken over een pen die vaardig schrijft. Binnen het jaar ontvangen wij een tweede werkje van zijn hand ter bespreking- „ter zake met de Trouw dominee". Een „humoristisch boekje" staat er op de achterkant. Daarmee is het (gelukkig) niet goed getypeerd. Niet dat wij iets tegen humor hebben. In tegendeel, het is een doeltreffend middel om de betrekkelijkheid van 's mensen doen en laten te laten zien, spanningen op te heffen, en een gevoelig en dus kwetsbaar mens enige bescherming te geven. Maar minstens de helft van de schet sen hebben niet of nauwelijks een humoristische inslag. Het zijn fijne, ge voelige, soms aangrijpende weergaven van de ontmoetingen die een dominee in een lange tijd van omgaan met men sen heeft. Het boekje wordt sympathiek ingeleid door Dr. Bruins Slot, die daar mede Ds. de Bruijne, als schrijver van de Terzake-meditaties, uit de anonimi teit haalt en tevens meedeelt, dat hij deze taak onlangs heeft neergelegd. Daarna komen de ongeveer veertig schetsen, inbegrepen vier vraaggesprek ken met oudere vrienden. De stukjes zijn gevarieerd van inhoud, taal, stijl en omvang; momentopnamen soms, maar die dan het wezenlijke in één zin weer geven. Loopt er een lijn door het geheel, een eigen toon Ja zeker, u haalt er Ds. de Bruijne zelf helemaal uit. Een „herder en leraar" met een warm, ge voelig, een zeer ruim hart, die zijn Heiland veel liefheeft en er op uit is zielen voor de Heer te werven. Een man van het brede gebaar èn van het mystieke uur der bevinding. Een ijverig werker in de wijngaard, onstuimig soms: „Dumny moat net sa hird rinne, Dümny hoecht seis neat mear to dwaen. De Heare hat sein: It is folbrocht". Typisch voor Ds. de Bruijne: hij spaart zichzelf niet voor de critiek die zijn gemeenteleden soms zo ont wapenend eerlijk op hem hebben. Een duidelijk aanwijsbare strekking van het boekje is ook: dat het geloof een mens zo helemaal blij en verlost kan maken. Juist op hoge leeftijd kennen kinderen Gods, die een lang leven ver trouwelijk met hem omgingen, een van zelfsprekendheid, een mildheid, een be vrijd zijn van kramphoudingen, die ont zaggelijk weldadig aandoet. Ome Hein op zijn 93ste: „En nou zeg ik tot ieder een, oud en jong, mensen wat is het leven mooi, wat is het mooooi ge niet er toch van - het is soms zomaar voorbij - Gedenk aan uw schepper - affijn u kent al die teksten. Het zit in je hart of het zit er niet in. Je hebt het of je hebt het niet. Maar als je het niet hebt kun je het zomaar krijgen. Het kost helemaal niemendal". Men moet dit boekje eens leggen naast dat van Carmiggelt, waar hij over oude mensen schrijft. Meesterlijk geschreven, maar oneindig triest en uit zichtloos. Wij bevelen het boekje hartelijk aan. Onze Zeeuwse mensen zullen er ook bekende geluiden in horen. Het is voor treffelijk uitgegeven, van goede, bij passende foto's voorzien. Bij Semper Agendo in Apeldoorn. Het kost 4.90. G. J. V. Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12. Middelburg Drukkers sinds 1894 is het adres: Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER. Overal te ontbieden. gediplomeerd begrafenisverzorger HEERNISSEWEG 9 GOES Tel. (0 1100) 75 25 (b.g.g. 72 20). OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.Ó.P. INSTRUCTEUR De betere stomerij, naast Postkantoor levert U uitsluitend klassewerk I STOMEN VERVEN STOPPAGE 6 OVERHEMDEN REPARATIE Stoomgoederen tot woensdag 4 uur gebracht, vrijdags klaar. Gratis vormvast. Uw stomerij DE LELIE MAARTENSE (naast Postkantoor) Middelburg, Tel. 32 86. P.S. Zaterdags tot 6 uur geopend.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3