ittooij Olthoff
Voor Uw/ VERHUIZING
vr
Officiële berichten
r
Service
NIEUU/JAAR
„Ilit Iimnorislisch Boekje"
Fa. A. C. Caljouw Zoon
Particuliere Synode van de Gereformeerde Kerken in Zeeland
JV
Wie heeft de V. I". gesticht
KALENDERS
begrafenissen
I. N. VERHULST
Specialiteit
Erkend Verhuisbedrijf
Veerseweg 21, Veere
haarden en kachels
voor kolen, olie,
gas.
B. MIDAVAINE
BEGRAFENISSEN.
Adr. A. HILLEBRAND
Voor hen, voor wie geen kerstboom werd verlicht,
voor wie kerstavond donker is gebleven.
Aan wie geen kerstboodschap werd doorgegeven.
Voor hen heeft Kerstmis nog dit laat bericht:
Nog is de stal van Bethlehem verlicht,
nog kunt ge gaan, nog is de deur niet dicht.
JAAP KROONENBURG
Het oude jaar met al zijn uren, dagen,
weken en maanden ligt achter ons als
een boek, dat we uit hebben.
We kunnen in dat boek nog wat
bladeren. Onze herinnering slaat de
hoofdstukken op. Er zijn stukken, die
we graag nog eens lezen en stukken,
die we liever overslaan.
Het nieuwe boek zit nog dicht.
De titelpagina ligt open met het grote
nieuwe, maar onwennige jaartal 1969.
Verder weten we er niets van. We
kunnen er niet in bladeren. We kunnen
niet even achterin kijken, om te zien,
hoe het afloopt. We kunnen wel wen
sen maar weten kunnen we niets. Alles
is nog dicht als het nieuwe blok van
de scheurkalender.
Wat zou er komen
Die vraag kun je stellen met vurig
idealisme: zal ik het voor elkaar krijgen?
Je kunt die vraag ook stellen in donkere
somberheid: wat zal me nu weer over
komen
In allerlei toonaard wordt die vraag
gesteld. Maar het zijn vragen zonder
antwoord.
Het vraagteken blijft.
Niemand kan het wegnemen. Ook
God neemt het niet weg.
Wat zal het ons brengen
Wat zal het ons nemen
Dit gesloten boek, is een boek dat
God voor ons neerlegt. Al is dat boek
ons vreemd en de inhoud onbekend,
God is géén onbekende.
Hij is geen N.N., geen X., geen
Hij is de God van de bijbel en van het
verbond. Hij is de God van onze ouders
en van onze dooo. Hij is de Vader van
onze Here Jezus Christus.
Hij blijft dezelfde.
En zijn genade blijft hetzelfde en zijn
woord blijft tot in der eeuwigheid.
En alles wat het nieuwe jaar ons
brengen zal aan lief en leed, dat over
komt ons niet van een vreemde maar
komt ons toe uit de vaderhand van onze
God.
Als we dit geloven, strepen we de
vraagtekens van het nieuwe jaar door
en zetten er dit uitroepteken achter:
„De Here zal het voorzien".
Allerwegen wenst men elkaar veel
heil en zegen toe. Ook waar het leven
totaal is ontkerstend spreekt men nog
deze echt-christelijke woorden.
Wat is eigenlijk „zegen"
Zegen is zeker niet altijd hetzelfde
als succes. Het wordt er wel vaak mee
verward.
God zegent ons soms met precies
het tegenovergestelde van wat wij be
geerd hadden.
We mogen best onze begeerten be
kend maken, ook onze wensen voor
ons persoonlijk belang, maar we mogen
niet vergeten, dat het Onze Vader be
gint met Gods naam èn Koninkrijk en
bevelen.
Het christelijk nieuwjaarsgebed ad
viseert niet God, wat Hij doen moet,
maar vraagt: „Here, wat wilt U, dat
ik doen moet en hoe wilt U, dat ik dat
alles doe".
Als we willen dat God onze gebeden
hoort, moeten we beginnen met te horen
naar hem. Anders wordt ons gebed een
monoloog.
Dit zijn de goede vragen op de nieuw
jaarsdag: Wat wil de Here, dat ik in
'69 doe en wat wil Hij, dat ik in dit jaar
laat
Op deze vragen is het antwoord
duidelijk. Ook als dat antwoord hard
aankomt, is dit absoluut zeker: gehoor
zaamheid en afhankelijkheid zijn de
wegen waarop veel heil en zegen ver
kregen wordt.
Daarom schrijven we op het titelblad
van dat nog ongelezen onopengesneden
boek: „De Here is met ons al de dagen
van ons leven tot de voleinding der
wereld".
Het vraagteken van onze wensen
wordt zodoende vervangen door het
uitroepteken van het geloof.
A. D.
Een Ds. moest op een,avond 3 uren
catechiseren. Beginnende bij jongens en
meisjes van 12-15 jaar en geleidelijk
op lopende naar de half volwassenen.
Op de eerste groep vroeg hij met een
ernstig gezicht: „Zeg eens, wie heeft de
Vrije Universiteit gesticht?" De kin
deren keken verlegen voor zich met
neergeslagen ogen. Ze wisten in de
verste verte niet, wat een universiteit
was en brachten het werkwoord stich
ten in verband met brandstichten. Ein
delijk hief een kereltje zijn eerlijke ge
zicht op en zei: „Ik niet, dominee, heus
niet".
Op de groep daarna begon de
dominee met het vertellen van deze ge
schiedenis. Ze moesten er allemaal om
lachen maar toen zei een meisje, dat
voor kleuteronderwijzeres studeerde en
dus lessen kreeg in kinderpsychologie:
„Dan kunt U er verzekerd van zijn,
dat hij het gedaan heeft".
Op de oudste groep vertelde de
dominee alle twee deze gebeurtenissen.
Maar hij sprak niet alleen van Vrije
Universiteit, doch bezijde ook een paar
keer de afkorting V.U.
Een jongeman, die in de hoogste klas
zat van de H.B.S. en dus het Franse
werkwoord voir kon vervoegen, dacht
bij het horen van V.U. onwillekeurig
aan de bioscoop en zei: „Dat kind weet
ook niets van filmen af. Daar mag ze
van thuis niet naar toe".
Het bovenstaande is een vrije be
werking van een anecdote, die Prof.
Is. van Dijk vertelde in zijn „Verzamel
de Opstellen" over de „Lucifer".
Dit verhaal heeft een grappig slot ge
kregen door de laatste stelling, die Drs.
Lammens te verdedigen heeft had,
Op grond van het bepaalde in Artikel
2 van de Huishoudelijke Regeling der
Part. Synode roept de Raad van de
Gereformeerde Kerk van Goes de Gere
formeerde Kerken in Zeeland op ter
vergadering in Particuliere Synode, te
houden op D.V. woensdag 19 maart
1969, aanvang 9 uur, in de achterzaal
van de Gereformeerde Westerkerk,
Westwal 6 te GOES.
Classes, Kerken en Deputaten worden
in verband met Art. 6 van de Huishou
delijke Regeling, verzocht voorstellen,
rapporten en begrotingen vóór 5 febru
ari 1969 te willen toezenden aan de
scriba van de roepende Kerk.
De door de, in artikel 8 van de Han
delingen der Part. Synode 1968 aan
gewezen, „Commissie voor het nazien
van boeken en bescheiden" te contro
leren vóór 28 januari 1969 te worden
ingezonden aan br. P. S. Marinussen,
Kon. Wilhelminastraat 29, KLOETIN-
GE (telef. 01100-5231).
De samenroepende kerk zorgt voor de
vermenigvuldiging der rapporten enz.,
maar mocht een deputaatschap voor
eigen kring/kerken zelf tot vermenig
vuldiging per stencil overgaan, dan zal
het de roepende kerk zeer aan zich ver
plichten, als het zijn rapport in 125-voud
als U dit leest) bij zijn promotie tot
doctor in de theologie. Deze stelling
luidt: „De stichter van de V.U. was
Dr. Abraham Kuijper".
U denkt: dat is toch zeker onaan
vechtbaar; dat is toch geen wetenschap
pelijke stelling
Ja en nee.
Drs. Lammens wijst op de naams
verandering van Dr. K. Deze heette van
huis uit nml. Kuijper. De afkomst van
de familie moet gezocht worden in de
binnenlanden van Amsterdam. In de
Jordaan.
Indertijd heeft Dr. Volger in wijlen
„Enigheid des geloofs" het een en ander
verteld over de grootvader van Dr.
A. K. Dat was een der zeer „kleine
luyden", die het met zijn gezin in de
economisch zeer slechte jaren van het
begin der 19e eeuw, erg moeilijk had.
Deze eenvoudige man slaagde er in hulp
te vinden om zijn zoon voor Ds. te
laten studeren.
Hij heette Kuijper en ook de vader
van Dr. A. K. heette zo. Toen de V.U.
werd gesticht schreef Dr. A. K. zijn
naam ook nog zo.
Pas later schreef hij zijn naam niet
meer met een ij maar met een igrec.
Dus zonder puntjes. Onder ons is de
laatste schrijfwijze vrijwel uitsluitend
bekend: Kuyper.
Waarom veranderde K. zijn naam
Sneed hij de wortel door, waarop hij
stoelde Hield hij niet van punten op
de i
Waarom
Dit zal Drs. Lammens ons zeker nog
wel eens willen vertellen.
A. D.
aan de roepende kerk wil toezenden.
Dat kan nl. tijdige toezending van het
agendum met bijbehorende stukken aan
de afgevaardigden, classes en kerken
ten zeerste bespoedigen. Op grond van
art. 8, lid c, van de Huish. Regeling
heeft de roepende kerk maar 2 weken
beschikbaar om alle voorbereidende
werkzaamheden voor die verzending te
doen. Daarom dringt zij er zeer op aan,
tijdig alle stukken te mogen ontvangen,
hetgeen impliceert, dat deputaten en
commissies terzake in de eerste weken
van januari 1969 dienen te vergaderen.
Actuarisse van de jongste Clas-
s'isvergaderingen in het ressort der Par
ticuliere Synode worden verzocht de
juiste namen en adressen (en eventuele
latere wijzigingen) van zowel de primi-
als de secundi-afgevaardigden naar de
Part. Synade te willen opgeven aan de
scriba van de roepende kerk. Een 3-tal
classes deed dat reeds.
Namens de roepende kerk voor
noemd,
Ds A. Heuzeveldt, praeses K.A.Z.
D. J. Rouw, scriba K.A.Z.
GOES, Wilhelminastraat 16 d,
Telefoon (01100) 6676.
Goes, 13 december 1968.
Classis Z eeuw sch-V laander en.
Vacaturebeurten kerk van Hoek. 1969.
19 januari: Ds. Musch.
16 februari: Ds. Noorloos.
23 maart: Ds. Paksy.
27 april: Ds. Noorloos.
18 mei: Ds. Musch.
29 juni: Ds. Paksy.
21 september: Ds. Paksy.
26 oktober: Ds. Noorloos.
23 november: Ds. Musch.
14 december: Ds. Paksy.
Vacaturebeurten voor de kerk van
Zoutespui. 1969.
19 januari: Ds. L. Zwaan.
16 februari: Ds. L. Berger.
16 maart: Ds. J. Th. Heemskerk.
20 april: Ds. W. H. Gispen.
18 mei: Ds. L. Zwaan.
15 juni: Ds. L. Berger.
21 sept.: Ds. J. Th. Heemskerk.
19 oktober: Ds. L. Berger.
16 nov.: Ds. J. Th. Heemskerk.
21 december: Ds. L. Zwaan.
De Firma Kok te Kampen geeft
weer - voor de hoeveelste maal is dat
al niet - de Maranatha Kalender uit.
De redacteuren zijn Dr. H. J. Lang-
man (Amsterdam) en Ds. J. Overduin
(Veenendaal)
De bijbelstukjes zijn van hun hand.
Op de achterkant van de blaadjes staat
ontspanningslectuur te lezen.
De prijs is 3.50. Maar U kunt ook
- voor een gulden meer, het kalender-
blok kopen, dat in een kleurige band
als dagboek uitgegeven wordt. Dat
laatste beveel ik aan, omdat U dan het
kalenderschild niet behoeft op te
hangen.
De Firma „van Noortwijlc" te Schie
dam brengt de kalender ,,Kruimkes van
's Heren tafel" in de handel.
Het verschil met de Maranatha
Kalendér is alleen, dat de kruimkens
opgeschraapt werden door 10 gerefor
meerde predikanten, waaronder één
professor (Dr. C. van der Woude). De
prijs is gelijk. Ook die van het dagboek.
Het schild is nog lelijker.
Over de inhoud is het moeilijk oor
delen. Het kalenderblok zit net zo dicht
als het nieuwe jaar, dat voor ons ligt.
Het is, dacht ik, een zaak van traditie
of van waardering der schrijvers, die
de kalenderkeus bepalen. Wat dit
laatste betreft, heeft de Firma Kok het
oecumenisch (of zakelijk goed gezien,
door een herv. en een geref. auteur
de opdracht te geven.
De Zendingskalender en de N.C.-
R.V. Kalender hebben zich in de laatste
jaren sterk gemoderniseerd. De scheur
kalender niet. Dat kan ook bezwaarlijk.
Maar het gebruik van een scheurkalen
der, blaadje of dagboekje als gids voor
het dagelijkse bijbellezen - gemeen
schappelijk of persoonlijk - acht ik on
misbaar.
BERICHT
De Zeeuwse Kerkbode zal in verband
met de incorporatie van „In en Om de
Kerk" (orgaan van de Geref. Kerk te
Vlissingen) vanaf januari a.s. in groter
formaat gaan verschijnen.
De Uitgevers.
Dominee Pieter Jan Oggel de Bruijne
mag dan emeritus zijn; niets meer doen
is er bepaald niet bij. Behalve zijn
pastorale arbeid onder de bejaarden van
de kerk van Nunspeet, blijkt hij ook te
beschikken over een pen die vaardig
schrijft. Binnen het jaar ontvangen wij
een tweede werkje van zijn hand ter
bespreking- „ter zake met de Trouw
dominee". Een „humoristisch boekje"
staat er op de achterkant. Daarmee is
het (gelukkig) niet goed getypeerd. Niet
dat wij iets tegen humor hebben. In
tegendeel, het is een doeltreffend middel
om de betrekkelijkheid van 's mensen
doen en laten te laten zien, spanningen
op te heffen, en een gevoelig en dus
kwetsbaar mens enige bescherming te
geven.
Maar minstens de helft van de schet
sen hebben niet of nauwelijks een
humoristische inslag. Het zijn fijne, ge
voelige, soms aangrijpende weergaven
van de ontmoetingen die een dominee
in een lange tijd van omgaan met men
sen heeft. Het boekje wordt sympathiek
ingeleid door Dr. Bruins Slot, die daar
mede Ds. de Bruijne, als schrijver van
de Terzake-meditaties, uit de anonimi
teit haalt en tevens meedeelt, dat hij
deze taak onlangs heeft neergelegd.
Daarna komen de ongeveer veertig
schetsen, inbegrepen vier vraaggesprek
ken met oudere vrienden. De stukjes
zijn gevarieerd van inhoud, taal, stijl en
omvang; momentopnamen soms, maar
die dan het wezenlijke in één zin weer
geven. Loopt er een lijn door het geheel,
een eigen toon Ja zeker, u haalt er Ds.
de Bruijne zelf helemaal uit. Een
„herder en leraar" met een warm, ge
voelig, een zeer ruim hart, die zijn
Heiland veel liefheeft en er op uit is
zielen voor de Heer te werven. Een man
van het brede gebaar èn van het
mystieke uur der bevinding.
Een ijverig werker in de wijngaard,
onstuimig soms: „Dumny moat net sa
hird rinne, Dümny hoecht seis neat
mear to dwaen. De Heare hat sein:
It is folbrocht".
Typisch voor Ds. de Bruijne: hij
spaart zichzelf niet voor de critiek die
zijn gemeenteleden soms zo ont
wapenend eerlijk op hem hebben.
Een duidelijk aanwijsbare strekking
van het boekje is ook: dat het geloof
een mens zo helemaal blij en verlost kan
maken. Juist op hoge leeftijd kennen
kinderen Gods, die een lang leven ver
trouwelijk met hem omgingen, een van
zelfsprekendheid, een mildheid, een be
vrijd zijn van kramphoudingen, die ont
zaggelijk weldadig aandoet. Ome Hein
op zijn 93ste: „En nou zeg ik tot ieder
een, oud en jong, mensen wat is het
leven mooi, wat is het mooooi ge
niet er toch van - het is soms zomaar
voorbij - Gedenk aan uw schepper -
affijn u kent al die teksten. Het zit in
je hart of het zit er niet in. Je hebt het
of je hebt het niet. Maar als je het niet
hebt kun je het zomaar krijgen. Het
kost helemaal niemendal".
Men moet dit boekje eens leggen
naast dat van Carmiggelt, waar hij
over oude mensen schrijft. Meesterlijk
geschreven, maar oneindig triest en uit
zichtloos.
Wij bevelen het boekje hartelijk aan.
Onze Zeeuwse mensen zullen er ook
bekende geluiden in horen. Het is voor
treffelijk uitgegeven, van goede, bij
passende foto's voorzien. Bij Semper
Agendo in Apeldoorn. Het kost 4.90.
G. J. V.
Voor alle werkzaamheden
betreffende
kunt U zich wenden tot
p.a. Singelstraat 15
Gereformeerd Jeugdgebouw
Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12.
Middelburg
Drukkers sinds 1894
is het adres:
Grote sortering
LANGEVIELE 62
MIDDELBURG.
ERKEND GASFITTER.
Overal te ontbieden.
gediplomeerd begrafenisverzorger
HEERNISSEWEG 9
GOES
Tel. (0 1100) 75 25 (b.g.g. 72 20).
OOK VOOR U
AUTORIJSCHOOL P. WATTEL
Lange Noordstraat 44
Telefoon 41 18, Middelburg.
Erkend en gediplomeerd
F.N.Ó.P. INSTRUCTEUR
De betere stomerij, naast Postkantoor
levert U uitsluitend klassewerk I
STOMEN
VERVEN
STOPPAGE
6 OVERHEMDEN REPARATIE
Stoomgoederen tot woensdag
4 uur gebracht, vrijdags klaar.
Gratis vormvast. Uw stomerij
DE LELIE MAARTENSE
(naast Postkantoor)
Middelburg, Tel. 32 86.
P.S. Zaterdags tot 6 uur geopend.