^leeuwóe 3£erkbocle <2)oe Wet zèlj Randkerkelijkheid Attentie sM.p. Officiële berichten r GEDACHTENIS J OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 23e JAARGANG No. 23 12 DECEMBER 1968 „Ik worstel en ontkom" Wend U niet zwijgend van mij af Ps. 28 1. Honderden uwer hebben 't natuurlijk meegemaakt in hun levendat je week in week uit er door ziekte buiten stond. Je kunt God aanroepen, zoals je altijd deed, maar 't lijkt of er niets verandert. Een „zwijgende" God, dat is heus geen nieuwtje, 't Komt meer in de psalmen voor. God is zo, onbereikbaar als de „rots" waarmee David Hem in de eerste regel aanspreekt. En vooral als je zo weken in 't ziekenhuis vertoeft en tegelijkertijd 't lijden en de moeite en de opstand van anderen ziet. Maar als David dit bidt, zit er als 't ware een heel stuk leven in verborgen ik roep tot U (1), mijn handen zijn in uw binnenste heiligdom (2). Hele ritsen mensen gaan er aan (3-5) die zo maar handelen in 't leven en er niet meer zijn. Ja alsof God niet de handelende God is. En dan kan er ineens in dit beangstigende zwijgen van God een stille uit nodiging zitten „doe het zelf", zoals je winkels vol materiaal hebt liggen met de uitnodiging: Koop dit en versier uw huis er zelf mee. We moeten er in onze zelf nood en zelf eenzaamheid mede bezig raken dat God in Zijn Evangelie nooit gezwegen heeft maar dat dat zogenaamde zwijgende Evangelie om een antwoord vraagt. Hoe zwaarder en drukker en ongeloofwaardiger ons leven, hoe meer we ons misschien moeten vastklampen aan God. En hebben wij God niet laten staan roepen in Gethsemané toen wij in slaap vielen bij Zijn heftig roepen om nabijheid in de grootste benauwdheid Ja 't kan zijn dat een mens in al zijn waarden, ook zijn christelijke waarden uit de balans geworpen wordt, -dat er geen grond is om op te steunen. Dan nog blijft er om met Bonhoeffer te zeggen, de strijd van „verzeten overgave". Wat heeft deze man gehoopt op bevrijding en op de kansel, op de gemeenschap en op de samenleving met God en mens 't laatste was uit z'n bedeel 't schavot op even voor de bevrijding met de opmerking aan de kamparts dit leven is voorbij, ik ga aan het nieuwe beginnen". Kijk "zo kan er ook het antwoord zijn van de voor ons gevoel zwijgende God. En heeft Hijzelf niet in een hut onder ons gewoond terwijl wij het bijna te laat ontdekken Laat er zo ook weer 't houvast zijn in alle vragen en nood voor jong en oud. Geprezen zij de HEER, dat is de HEER naast mijn bed, naast mij op straat, in mijn leven waarin haast geen uitzicht meer is, want Hij heeft mijn luide roepen gehoord en Hij draagt je als alles nog uit de balans ligt tot in de eeuwigheid. Dat is wat: ik mens uit zo'n klein stukje tijd, gedragen in eeuwigheids armen, nu en altoos Die nimmer mij heeft afgewezen W. J. Musch, De Klokkenberg, Breda. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v. Blijf gedenken de geschenken, u gegeven door uw God, Leer Hem loven die van boven alles leidde; ook uw lot. Vele woorden liefdekoorden in de Schriften trokken u. Uw gefluister in het duister hoort Hij zeker; toen en nu. Weet: na lijden volgt verblijden. Alle tijden regelt Hij. Ook de smarten van het harte in het leven van u en mij. V II De vorige keer ging het over die genen, die nog niet tot een keuze ge komen waren voor of tegen Jezus Chris tus. Die nog leven tussen het ja en het neen. Maar naast deze groep is er ook een andere groep. Men noemt deze groep wel de ondergrondse kerk". Het zijn zij, die wel een levende band met Christus hebben, ook soms wel contact met hun medechristenen, maar in de praktijk van hun leven, soms heel be wust, neen zeggen tegen alles wat kerk is. Wel een band met de Heer van de Liefde en vrede op uw bede in het lijden werd beloofd. Die in 't leven hier gegeven door geen mensen wordt geroofd. Los te laten zou niet baten. Ondanks zonden houdt Hij vast. Zijne kinderen zijn bij 't minderen van hun liefde niet tot last. Doch dan dringt Hij en dan dwingt Hij door kastijding u weerom. Tot gij eindelijk in beschamen antwoordt „Heer, ik kom". J. C. DE KOK. Kerk, niet met de kerk zelf, of hooguit een papieren band. vaarden, zoals Christus hen (en ons!) Nu kun je op zichzelf zeggen, dat deze houding fout is. En ik geloof, dat dat ook juist is. Christus heeft geen overbodige dingen ingesteld. Bovendien is het aanzienlijk eenvoudiger van buitenaf als toeschouwer critiek te leveren op de kerk, dan zelf mee te helpen aan de opbouw van het lichaam van Christus. Achter deze houding en veel critiek kan zitten, dat men niet be reid is medeverantwoordelijkheid te dragen, met alle lasten en moeite van dien. Als we onze naaste moeten lief hebben, betekent dat, dat we hem niet kunnen uitzoeken, maar dat we onze medebroeders en zusters hebben te aan- aanvaard heeft. Maar dat betekent niet, dat daarnaast een zelfonderzoek als kerk niet nood zakelijk is! Niet alle ergernis aan de kerk is ergernis aan het evangelie! Want ons kerkelijk leven kan zo zijn, dat het voor bepaalde christenen onmogelijk is daarin hun gelooL.te beleven. Immers de manier van ons kerkzijn is niet bovëntijdelijk. We zijn kerk in Nederland in 1968. Dat betekent niet dat het evangelie van 100 na Chr. een andere evangelie is dan dat van 1968 na Chr., maar wel dat we het anders onder woorden brengen. De boodschap van God is in het Grieks niet anders dan in het Nederlands, maar we zullen hem hier en nu in het Nederlands moeten brengen, omdat de meeste men sen geen Grieks verstaan. Dat kunt U trouwens in de bijbel zelf al aantreffen. Christus sprak Aramees, hoewel het Oude Testament in het Hebreeuws ge schreven was, en de schrijvers van het Nieuwe Testament hebben het Grieks gekozen, eenvoudig weg omdat dat de wereldtaal van die tijd was. Het heeft geen zin om het evangelie te brengen in een taal die de mensen niet verstaan. Het wonder van de Pinksterdag is een teken van de grote toekomst als alle taalbarrières zullen zijn afgebroken, maar zover zijn we nu nog niet. Maar vertalen houdt meer in, dan alleen maar woorden vertalen! Er zijn woorden en begrippen, die in de loop van de tijd een andere gevoelswaarde krijgen. Wanneer wij tegenwoordig het woord herder horen, denken we eerder aan de grote stille heide dan aan een man, gewapend met een knots, vechtend met leeuwen en beren. Het woord kudde roept bij ons allereerst de gedachte op aan massa, geen eigen initiatief, kudde geest. Weinigen denken dan aan een groep dieren, waarbij de sterken een beschermende ring vormen om de zwakken. Het leven als kudde in de tijd van de bijbel was niet zoveer een veilig, beschermd leven als wel een leven vol gevaren temidden van de wildernis, waarbij de herder met levensgevaar zijn schapen hoedde. Dat betekent, dat we de boodschap van het evangelie zullen moeten vertalen voor de mensen van onze tijd, diezelfde boodschap, maar anders onder woorden gebracht. En ook anders gestalte ge geven in ons leven als gemeente. De wijze van samenkomsten van de ge meente, zoals beschreven in 1 Cor. 14 (improviserend, met inbreng van aller lei mensen uit de kerk) is een andere dan die van ons. En dat brengt de vraag mee: Zijn er in onze wijze van kerkzijn dingen, die de mens van onze tijd afstoten Spreken we als kerk de taal van onze tijd, in woorden en daden En dan als vanzelf: Zijn er factoren, die het leven anders maken dan vroeger, en zo ja, welke Ik meen, dat deze vraag bevestigend beantwoord moet worden, en zou graag allereerst uw aandacht willen vragen voor wat men noemt de .urbanisatie" of verstedelijking. Verstedelijking, dat betekent niet, dat er tegenwoordig meer huizen bij elkaar staan dan vroeger, al heeft dat er wel mee te maken. Verstedelijking wil aller eerst een levenshouding aanduiden. De contacten, die wij met onze medemensen hebben zijn anders geworden dan vroeger, en we hebben veel meer contacten. We zijn minder aan onze plaats van wonen gebonden dan vroeger. We werken over het algemeen niet meer thuis, we kunnen met de moderne vervoersmiddelen veel gemak kelijker contacten onderhouden met mensen, die verder van ons- vandaan wonen. Onze mogelijkheden zijn groter geworden. Maar dat betekent dat we ons ook moeten beperken. We kunnen niet meer met iedereen een persoonlijk contact onderhouden. We ontmoeten allerlei mensen met wie we alleen con tact hebben .in hun functie. Want we ontmoeten zoveel mensen, omdat onze samenleving zoveel ingewikkelder is ge worden. We hebben zoveel dingen in ons huis, waarvoor we een specialist nodig hebben. Het laatste nummer van de Zeeuwse Kerkbode in 1968 verschijnt op 19 december 1968 (gecombineerd Kerst- en Nieuwjaarsnummer) In het-nummer -van 19 december worden opgenomen de predikbeurten van 22, 25, 26, 29 en 31 december 1968 en 1 en 5 januari 1969. In de Kerstweek en in de Nieuwjaars- week zal de Zeeuwse Kerkbode dus NIET verschijnen. Redaktie en Uitgever. Een persoonlijk contact opbouwen met al die mensen is onmogelijk. We kunnen niet bevriend worden met bijv. de bakker, de slager, de groenteman, de electriciën, de postbode, de man van de personele belasting, de treinconduc teur en noemt U maar op. We hebben met deze mensen contact in hun functie en verwachten dan ook dat de postbode ons op tijd onze post bezorgt, maar niet dat hij zal adviseren bij de opvoeding van onze kinderen. Heel deze situatie heeft konsekwen- ties voor ons leven als gemeente. Er is een tijd geweest, dat de gemeente een duidelijke sociale en gezelligheidsfunctie vervulde. (Zelfs de marktberichten werden van de preekstoel afgelezen En vele mensen zoeken ook vandaag nog dat sociale contact in de kerk. Samen geloven betekent dan samen lief en leed delen. De gemeenschap der heiligen is een gemeenschap van vrien den, die samen geloven en samen koffie drinken. Heel vaak viel de kerk samen met een (deel van) een dorpsgemeen schap. Het is trouwens de vraag of wij ons nog niet meer verbonden voelen met ongelovige Nederlanders dan met gelovige Duitsers Maar nu zijn er anderen, die hier een duidelijk onderscheid willen maken. De kerk is een geloofsgemeenschap. Dat is haar functie, en van andere dingen zijn ze niet gediend. Samen geloven wil nog niet zeggen samen verjaardag vieren En de uiterste konsekwentie: Samen in dezelfde wijk wonen betekent nog niet, dat we ons juist met die gelovigen extra verwant voelen. We voelen ons veel meer thuis in een andere groep. Hier komen vragen naar boven als: Wat is beslissend voor de opbouw van de ge meente: Het feit, dat we toevallig in de zelfde buurt wonen, öf het feit, dat we samen ons thuis voelen in hetzelfde geestelijke klimaat Ik geloof, dat we hier niet te snel moeten veroordelen. Als een gemeente een eigen predikant beroept, terwijl eigenlijk de genabuurde kerk erin be trokken had moeten worden om het samen te doen, omdat die alléén niet kan beroepen, dan rijst ook wel de vraag: Is hier alleen op het eigen belang gelet of ook op dat van anderen Functioneert hier de gemeen der heiligen wel Zal de kerk, wil ze de mens van vandaag aanspreken, zich niet meer moeten concentreren op haar eigenlijke functie: geloofsgemeenschap. Een volgende keer graag nog over een ander aspect: de mondigheid. Vergadering van de Classis Zierikzee van 20 november 1968, gehouden te Zierikzee des middags 14.00 uur. Namens de samenroepende Kerk van Bruinisse opent br. L. bij de Vaate de ver gadering, laat zingen Psalm 19 vers 7, leest 1 Thess. 5 vs. 11, en gaat voor in gebed. De afgevaardigden van de Kerk van Haamstede zien de credentiebrieven na. Alle Kerken zijn wettig vertegenwoordigd. De Kerken van Brouwershaven, Bruinisse, Scharendijke, Zierikzee en Zonnemaire hebben een instructie. Het moderamen bestaat uit: Praeses Dr. J. H. Becker; Scriba Ds. J. H. Nawijn; Assessor Ds. B. Wentsel; Actuarius br. J. M. de Waal.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1