eeuwóe 3£erkbode 0p de drempel J" .r Vrouw/en Zendings Thuisfront Zo de ouden zongen 23e JAARGANG No. 22 5 DECEMBER 1968 ,,Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker, Nieuw'erkerl Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v. Dinsdag 26 november vergaderde de afd. Zeeland van het V.Z.T. in Goes in de Oosterkerk (die voor zulke ver gaderingen voortreffelijk geoutilleerd is). Ik was de enige man tussen honder den vrouwen en werd voortdurend ge kweld door de gewetensvraag: .waar om is er geen Mannen Zendings Thuis front?" Tenslotte vond ik dit antwoord: on danks alle emancipatie van de vrouw, die m.i. een directe consequentie is van het Evangelie van onze Heer Jezus, brengt de gedachte aan Thuis" ons toch dadelijk naar vrouwen en moeders. Ik was daar in Goes namens de pers. Lach niet: de Zeeuwse Kerkbode. En nu terzake. Het was er stampvol. Het was er erg gezellig. Het was leerzaam, oriënterend en stimulerend. Kortom: hartverwarmend. Een paar honderd- vrouwen uit vrijwel alle steden en dorpen in Zeeland gingen enthousiast naar huis. De leiding was in de stevige handen van Mej. Kingmans, die er de orde onder had. Alles ging op tijd, en zonder haasten. Trouwens heel dat landelijke en provinciale werk van het V.Z.T. is uit stekend georganiseerd. Het loopt alles qls een trein. In de morgenvergadering waren het vooral zakelijke dingen die aan de orde kwamen. Naar aanleiding van voor gelezen brieven uit Tjepoe (Java) en uit Rwanda werden mededelingen gedaan over het zendingswerk, waarbij de na druk viel op de persoonlijke omstandig heden van zendingsarbeiders, van de gemeenteleden in de. jonge kerken en van de nog-niet gemeenteleden. Diepe indruk maakte de toespraak van Mej. Goemaat, die iets vertelde over het ontstaan van het Z.V.T. Het is begonnen, toen men ontdekte dat in Mohammedaanse landen geen manlijke zendeling praten mocht met de vrouw van een andër. Het ,,van" is hier een zeer bezittelijk voornaam woord. Toen werden vrouwelijke zendelin gen ingezet. Eerst als hulpen achter, en later naast de manlijke collega's. Nu als volwaardige medewerksters. Dit vrouwenwerk op Java riep om vrouwelijke begeleiding vanuit Neder land. Zo is het begonnen. Maar het heeft zich uitgebreid tot een prachtige orga nisatie in het hele land, waarbij duizen den vrouwen betrokken zijn. Mej. Goemaat sprak buitengewoon indringend van uit de roeping van onze Heer, die de gezondene en de zender is. Na de heerlijke soep, koffie en broodjes, sprakMevr. Baas-Roosjen over Rwanda en over het jeugdwerk, dat zij en haar man daar hadden ge daan. Wat een volkomen andere wereld moet dat zijn, waar de mensen niét alleen geen letters kunnen lezen,- maar ook niet weten, wat een plaatje is. Om maar te zwijgen van de opvattingen over kindervoeding en hygiëne U hebt daar in het kerkblad ook over gelezen in de flitsen" van Ds. en Mevr. Overdulve. Ook Mevr. Baas sprak vanuit een warme liefde en innerlijke gedrevenheid. Ik moest telkens denken: ,,in de zen ding is de kerk op haar best". Geen wonder eigenlijk Want hier ligt de grote opdracht. Maar dat ,.de kerk" niet een instituut is boven de mensen hun hoofden uit, maar dat de kerk de kerkmensen, dat ervaar je heel duidelijk op zo'n ver gadering van het V.Z.T. En dat doen al die vrouwen Dat is heel wat nu er dan vergaderen en bewerkt worden. Nee - ze werken. Ik ze een paar punten onder elkaar. Ze geven informatie door via hun blad ..Contact". Ze verzamelen op -allerlei originele manieren, waarvan alleen vrouwen het geheim kennen, gelden voor speciale (kleinere) extra bestemmingen. Ze zorgen voor voedselzendingen naar zendingsposten, waar de levens middelen óf niet te krijgen óf veel te duur zijn. Ze zorgen voor de lectuurdienst, die alle mogelijke tijdschriften uit Holland verzamelt en verstuurt. Ze onderhouden via correspondentie het contact met vrouwen in de zendings- landen. Zowel met de zendingsarbeiders als met vrouwen uit de jonge christen kerken. [Zo stuurde een V.Z.T.-groepje ergens in ons land ansichtkaarten voor jarige kinderen op Jëva.] En zo is er nog veel meer. Als Nimrod stoof Dr. Dondorp op Ds. Heuzeveldt af en de jachtbuit was overvloedig. Ja, Dr. Dondorp is al enkele jaren hoofdredacteur en heeft het vertrouwen in mensen behouden. Ook in Vlissingen straalde het toch al steeds blijmoedige gezicht van vertrouwen en vreugde, toen hij van Ds. Heuzeveldt kopie toe gezegd kreeg voor onze Kerkbode. Het boeiende referaat van de Zeeuwse ouderlingen-conferentie zal straks in artikelen-vorm weer of voor het eerst onder onze aandacht komen. Als name lijk de gewillige geest een oplossing vindt voor het probleem: tijd-nood. Hebben we al eens een Kerkbode-ver gadering ten huize Olthoff - ook daar zit helaas de sloer in - dan rollen de beloften over de tafel. Er zal heel wat uit de pen komen, we kunnen wel een dagblad vullen. En het lijkt er wel eens op, dat een kerkbode alleen bestaan kan bij de gratie van de kritiek. Wie veel zegt, moet veel verantwoorden. Maar het geschrevene roept nog heviger reactie op. Zo was er in de Classis Zutphen permanente ontevredenheid over het classicaal orgaan. Dat kerkblad bestaat Veel van die werkzaamheden ligt op het persoonlijke vlak. Maar dat geeft juist aan die kerken ver-weg het besef, dat we werkelijk samen-leven. Zijn het niet vaak de kleine dingen, die ons leven in lief en leed bepalen Plaatselijk is een afd.'van het V.Z.T. onmisbaar. Want via deze vrouwen komt de zen ding in de gezinnen en in de conver satie. Het zijn geen concurrenten van de zendingscommissies, die voor het hoge quotum moeten zorgen. Waar een afd. van het V.Z.T. werkt, zal de liefde voor de zending groeien. Het V.Z.T. is met de dingen van de zending bekend. En deze kennis stimuleert de liefde. Die kennis is geen zakelijke en geen theoretische kennis, maar een persoon lijke, door het persoonlijke contact met de personen in Indonesia en Paruba. Het zal in het gezin van een moeder, die meewerkt in het V.Z.T., niet voor komen, dat een jongen op catechisatie niet weet, waar in de wereld dat vreem de land Paruba toch ergens ligt. A. D. nog. Ondanks, misschien wel juist door de kritiek. Was het in Drente anders De Classis Assen vroeg zelfs audiëntie aan bij Ds. Vellinga. Omdat er ook een niet-zuchtend element in die commissie moest zijn, mocht ook ik mee naar Meppel. We hebben op prachtige stoelen (oud-Gotische) gezeten bij de hoofdredacteur van het kerkblad van Drente en Overijssel. Als aanklagers, die aangeklaagden werden. Van Ds. Vellinga de simpele vraag: Wie werkt nu eens echt met me mee uit de twee provincies We willen onze Zeeuwse Kerkbode zien als een opinieblad. En in het kerke lijk leven zal er wel nooit gebrek aan opinies zijn. Vandaag aan de dag de klacht visa versa over progessiviteit en conservatisme. Verontrusting en ver ontrusting over de verontrusting. Ook ons blad wil er aan meewerken, dat er geen waas blijft hangen over eikaars opinie. Dus, met Dr. Dondorp wachten U en ik op de artikelen van Ds. Heuzeveldt. Maar mijn vertrouwen in de belofte van de junior uit Goes mag me niet ver hinderen om U enkele notities door te geven van de conferentie in Vlissingen. G.S.O. Onze voeten staan in uw poorten, o Jerusalem. Ps. 122 2. Bidden is staan in de poorten van Jerusalem. Uit al het aardse gedruis naderen we tot God en horen zijn heilstem. Dit is reeds onze zaligheid: dat we door de poorten van het gebed mogen binnentreden in het heiligdom van Gods gemeenschap. Ons Nieuw-Testamentisch voorrecht is, dat dit Jerusalem overal vandaan te bereiken is, ja, dat het overal kan wezen. Dat het zelfs midden in de grootste noden oprijst. De Here Jezus en zijn Geest zijn aan geen plaatsen en aan geen omstandig heden gebonden. In hem is overal de gemeenschap en de vrede met God. Onze voeten staan waar dan ook, in de poort van Jerusalem. Gelovigen leven op de drempel. De hemel, waar Gods gènadetroon is, zit niet ergens achter gesloten gor dijnen, maar dit Jerusalem is een open stad met een hele serie poorten, naar alle kant. En wie in oprechtheid bidt, die verschijnt metterdaad voor God in Sion. Weest er U toch van bewust, dat U op de drempel leeft. Houdt uw ogen op de Godsstad gericht. Uw wandel zij in de hemel. Verblijdt LI in degenen, die tegen U zeggen: ,,we zullen in het huis des Eieren gaan" Wat een steden zijn er niet verwoest en hoeveel huizen zijn er niet on bewoonbaar Maar de vrede en de welvaart van de Godsstad zijn gefundeerd in het welbehagen van de Drie-enige God. De geschiedenis van de mensheid is als een pelgrimstocht en ieder leven is een langere of kortere reis. Maar de gelovige weet waarheen. En wie dat eenmaal gezien heeft, wat Jesaja profeteerde: „Ik leg uw stenen in blinkend erts, ik grondvest U op lazuurstenen, ik maak uw tinnen van robijnen, uw poorten van karbonkelstenen en uw hele omwalling van edelstenen; al uw zonen zullen leerlingen van de Here zijn en het heil van uw zonen zal groot zijn; door gerechtigheid zult gij bevestigd worden". Wie dat eenmaal gezien heeft, kan deze heerlijkheid nooit meer vergeten. „Jerusalem, Jerusalem, eer vergete mijn rechterhand zichzelf". Wie dat gezien heeft, steekt uit alle ellende getroost zijn hoofd omhoog en kijkt in de toekomst. „Men spreekt van U zeer heerlijke dingen, o stad van God". Bidden, dat is in de poorten staan. Geloven, dat is op de drempel leven. Onze voeten staan in uw poorten, o Jerusalem. O, zaligheid niet af te meten. O, vreugd, die alle smart verbant. Daar's de vreemd'lingschap vergeten. En wij, wij zijn in 't vaderland. A. D. K. DIE DAG Naar Maleachi 4 vs. 1-3 Die dag zal komen, brandend als een oven, een bosbrand die niet meer te stuiten is: een vuurgloed aangestoken uit den hoge verteert de wortels van de duisternis. Voor allen die hun harten hoog verhieven als sterren aan de hemel van de tijd, die leefden zonder hoop en zonder liefde, is dit het einde, want hun rijk is uit. Maar allen die de Naam des Heren vrezen gaat dan de Zon der wereld stralend op. Hij breidt zijn vleugels uit en komt genezen wie zijn verkommerd in des werelds loop. Laat dan de lof van God in 't ronde schallen, zij zullen zijn als dieren in de wei, als kalveren die springen uit de stallen, de winter ging voorbij en zij zijn vrij. Dit is de dag, de grote dag des Heren als alle onrecht brandende vergaat, het daglicht zal in duisternis verkeren maar uit de nacht verrijst de dageraad. Allen die de gerechtigheid verachtten worden als as, vertreden door de voet, dit is de dag, waarvoor wij overnachten, de dag, die Elij, de Heer, verrijzen doet. Melodie: Psalm 110. W. BARNARD

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1