eeuwóe
3Cerkbocle
Officiële berichten
uur onder alle OLerke-aó
G0.S,
„Man de Orgclbonk"
J
r
23e JAARGANG No. 22
28 NOVEMBER 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke
Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen;
Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk;
Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
5.per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
20 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
vJ
Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij.
Wie niet tegen ons is, is vóór ons.
Onder alle kerke-as zit vuur. Onder alle as, van alle kerken. Vuur onder de
as van institueringsdocumenten, kerkenordeningen, geschiedenissen, tradities,
specialiteiten, sïngularismen. Vuur onder de as van oude strijdvragen, theolo-
giën. Vuur onder de Koptische kerk en de Oosters-orthodoxe kerken. Vuur I
onder Rome, Wittenberg, Zurich, Genéve, Westminster, Dordt. Vuur onder
de as van alle oecumenische, separatisme, institutionalisme. Vuur onder de
Wereldraad, onder de I.C.C.C. en alle instituten van instituten. Vuur onder
de Pinkstergemeenten, onder alle christelijke secten, onder alle .gemeenten
Gods" en „ware kerken des Heren". Vuur onder alle opengeworpen en onder
alle angstig dichtgehouden kerken.
Ze zijn as, of met as bedekt, maar onder alle kerke-as zit vuur. Vuur onder
de as van afgeraffelde misteksten en huisgebeden, zalvende praatjes en ver
veeld uitgedeelde absoluties. Vuur onder het verplichte gebabbel van veel pers
meditaties, dagopeningen, dagsluitingen. Vuur onder de as van verburgerlijkte
en moraliserende huisbezoekjes. Vuur onder sleur, geroutineerde kanselpraat,
psalmgezang; vuur onder officiële aanroepingen van een geannexeerde Heilige
Geest. Vuur onder de as van gesprekken met andere reformatorische kerken,
met Rome, buitenkerkelijken, met de wereld.
Want dit alles zou er niet zijn zonder Christus. Tot Hem is dit alles te her
leiden, tot Hem kan dit alles zich^bekeren. Van ieder punt waar men probeert
of simuleert in Jezus' naam krachten te doen, kan de regeneratie een aanvang
nemen. Van alle varkenstroggen ter wereld kunnen verloren zonen naar huis
pelgrimeren.
Kerken en secten, zij alle hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.
Welke kerk kan heilige handen heffen en zeggen: ik ben rein van mijn zonde
Aart welke kerkelijke sleutelbos is welke sleutel die van het Koninkrijk Dit
is de as. Maar allen beroepen zich op de Heer, noemen zich naar Hem, ge
bruiken en misbruiken zijn naam. Hieronder zit vuur. Vuur dat niet met zich
laat spelen. Vuur dat wacht op de pook van het Woord en de blaasbalg van
de Geest. Want in die naam., die Naam, is alles gegeven. In die Naam zijn
samengebald de regenererende krachten, die straks met een machtwoord de
nieuwe hemel en de nieuwe aarde tevoorschijn zullen roepen. Aan die Naam
kunnen amechtige christenen en vege kerken zich oprichten bij de varkens
troggen van hun verdeeldheden, exclusivismen, fetisjismen. Die Naam is ons
gegeven. Menen wij daarover te beschikken Of roepen wij hem dagelijks
aan Wat doen wij met deze Naam Hem calligraferen, inlijsten achter glas,
hem ophangen aan de wanden van onze kerken en vergaderlokalen Is Christus
van ons, of zijn wij van Hem
Het koninkrijk Gods is niet vervuld wanneer wij, gasten en vreemdelingen
op de aarde, volstaan met gestroomlijnde, goedwillende en ons ijverig inzettende
burgers te worden van metropolis of technopolis. Het is waar: de naaste mag.
niet achter God verdwijnen. Hij is Christus' stedehouder op aarde, als naaste.
Maar wat heeft Christus gedaan, toen Hij ons liet proeven van het water van
het eeuwige leven Isolde heeft een teug van de liefdedrank genomen en is
voor de aardse koning Mark niet meer te redden. Haar hart is lang al thuis,
bij de hemelse Tristan.
Ambivalentie, die wij alleen maar kunnen beléven; nimmer in een formule
aan ons ondergeschikt maken. De naaste mag niet achter God verdwijnen,
maar ook God niet achter de naaste:
Het komt aan op het vuur, dat onder alle as niet doofde, omdat eenmaal
op de naam Jezus een beroep was gedaan. Ook de verst afgedwaalde kerk,
of secte, of enkeling, ligt onder de machtige ban van de Naam die over haar
of hem is uitgeroepen, ten voordeel of ten oordeel. Maar hier is geen laatste
oordeel: as en vuur zijn nog niet gescheiden. Het verdwaalde schaap houdt het
merk van de kudde, de verloren zoon is zoon.
Wat vraagt de gemeente op de drempel van het mondiale tijdvak Zegen
over horizontale verbindings- of verenigingspogingen Zegen over een oecu
menisch gezelschapsspel met kerkelijke kaarten Zegen over nieuwe theolo-
gieën, waarbij onze kinderen of kleinkinderen misschien iets meer of iets minder
mogen geloven
Nee, zij vraagt, zij moet vragen: „Heer, vergeef ons alle as. Laat er vuur zijn!"
En het zal.er zijn.
Uit het pas verschenen boek van Dr.
C. Rijnsdorp, „In het spanningsveld
van de Geest". Kok, Kampen, 1968.
de t weg aan het eind van een woord.
Ze hebben het over de Oude of Nieuwe
Grach.
Een vrouw vertelde aan Ds. Meynen,
dat haar man in de kas zat. Op het
eerste moment dacht hij daar het ergste
van.
Maar ter zake: De G.O.S. betekent
Gereformeerde Oecumenische Synode.
U hebt er wel over gelezen. Dit gezel
schap, bestaande uit afgevaardigden uit
Gereformeerde Kerken in vele landen,
vergaderde deze zomer in Lunteren.
Ook onze kerken waren daar ver
tegenwoordigd. Maar de meesten van
ons waren met de besluiten en uit
spraken van deze zgn. Synode aller
minst gelukkig.
Ik schrijf met opzet zgn. (zo
genaamd) want deze Kerkvergadering
was geen echte Synode. Haar uit
spraken hebben dan ook niet meer ge
zag dan wij er zelf aan willen geven.
Dus geen kerkrechtelijke binding. De
deelnemende Gereformeerde Kerken in
Het wordt wel wat ingewikkeld met
al die afkortingen Weet tl wat het
Faka is, waar in onze kerken telkens
voor wordt gecollecteerd Voor alle
zekerheid - dat betekent: Fonds Alge
meen .Kerkelijke Arbeid.
Ik las, ik weet niet meer precies waar,
een artikel van Ds. Meynen te Utrecht,
waarin hij sterke verhalen deed over
die afkortingen.
Er werd ergens gecollecteerd voor
de Gaos. Maar omdat je bij het luis
teren geen verschil hoort tussen een
g en een ch, vonden de mensen, dat
hun geld toch wel voor een heel vreemd
doel werd gevraagd. U moet weten, dat
Gaos betekent: Geestelijke Arbeid
Onder Schippers.
In de meeste grotere kerken heeft
men een K.A.Z. (Kerkeraad Algemene
Zaken)
Nu laten echter Utrechtenaren graag
de verschillende landen moeten hun
eigen standpunt bepalen.
Zo hebben de Geref. Kerken in
Nederland b.v. besloten de ambten toe
gankelijk te stellen ook voor vrouwen.
De G.O.S. verklaarde zich echter tegen
deze toelating. Dat betekent dus niet,
dat wij ons besluit in deze zaak terug
moeten nemen.
In onze Kerkbode wordt heel voor
zichtig, maar ook wel wat dubbelzinnig
gesproken over de vergadering van deze
gereformeerde oecumene ,,die zich
Synode noemt".
Naam en wezen dekken elkaar hier
dus niet.
Onze kerken hebben niets fe zeggen
over de Gereformeerde Kerken in
Amerika, Afrika of waar dan ook. En
omgekeerd is dat net zo.
Deze quaestie vind ik daarom be
langrijk omdat een dergelijk mis
verstand heerst in zake de Wereldraad
van Kerken.
Sommigen menen, dat dat een soort
van super kerk is of wezen wil. En
daarom zijn ze tegen deelname. Maar
een feit is, dat de wereldraad geen
wereldeenheidskerk bedoelt te zijn. Hij
heeft dan ook geen enkel gezag over de
interne zaken van de deelnemende
kerken.
Men verwijt de wereldraad wel eens,
dat hij geen tucht uitoefent. Maar dat
Zaterdag 9 november waren we als
Kring Zeeland van de geref. organisten
bijeen in de geref kerk te Zierikzee,
o.l.v. T. Fraanje.
Hier staat een keurig 3-klaviersorgel
met de diverse werken er op, H.W\ ~F
R.W. B.W. en Pedaalwerk in aparte
Pedaalkas. Gebouwd in 1960 door de
firma v .Vulpen uit Utrecht. Dit is een
klasse orgel wat er wezen mag; hier kun
je de vakman uit zien, alles met zorg
afgewerkt en gekozen.
Na de huishoudelijke zaken afgehan
deld te hebben, begaven we ons uit de
kerkeraadskamer naar het grote orgel.
De plaatselijke organist dhr. Faber
speelde enkele werken. Vervolgens de
collega's P. Th. v. Belzen, T. Fraanje,
R. Pannekoek en Tazelaar. Van diverse
componisten werden klassieke werken
gespeeld. De plaatselijke pred. Ds. J. H.
Nawijn was deée middag ook onder
het gehoor van de organisten.
Eén van de pred., die meeleeft met
ons werk op de orgelbank in de goede
zin van het woord. „Die smaak heeft".
Er zijn diverse pred. die weinig of hele
maal geen smaak of interesse hebben
voor ons werk. Waar de preek het een
en al is.
Na de koffiepauze vervolgde collega
Karman „Over het contrapunt". De
eerstvolgende kringvergadering hopen
we D.V. 22 januari 1969, 's avonds te
houden in de Chr. Geref. Kerk te Goes.
Collega Drs. de Jong zal dan voor ons
spreken over: „Melodieën van nieuwe
Gezangen"
Alle collega's die zaterdagsmiddags
moeilijk kunnen komen, kunnen dus nu
's avonds komen naar Goes. Verdere
mededelingen hoort U nog.
Belangstellende leden zijn ook harte
lijk welkom.
Kringcorrespondent: P. Th. v. B.
Namens Kring Zeeland,
ZONNEMAIRE.
Wijziging scribaat v/h. H. Voshol,
nu: J. Dekker, Breedveld 2, Zonnemaire.
Ouderlingen cursus D.V. 13 decem
ber, 20.00 uur in de Hofpleinkerk.
Spreker: Ds. de Craene.
Onderwerp: Kunnen we Rome in de
oecumene betrekken. v
Adres van Ds. H. Scholing: Baarle-
laan 44, Hoogeveen. Telef. 05280-2692.
kan hij niet en mag hij niet, omdat hij
geen enkel kerkrechtelijk gezag heeft.
Hij is niet wat wij noemen een „meer
dere vergadering".
Zo is het ook met de G.O.S.
Daarmee ontken ik niet de waarde
van dergelijke vergaderingen en niet de
betekenis, die haar uitspraken kunnen
hebben. Het is van het grootste belang,
dat de Gereformeerde Kerken uit alle
landen elkaar ontmoeten en zodoende
elkaar beïnvloeden. Het werk van de
G.O.S. moet dan ook naar mijn mening
worden voortgezet, ondanks onze te
leurstellingen. Maar het misverstand
moet uit de wereld
Daarom is het voorstel van de Kerk
van Souburg op de laatste vergadering
van de Classis Walcheren m.i. zeer toe
te juichen.
Deze Kerk wilde namelijk een voor
stel laten formuleren om aan onze
Synode te verzoeken mee te werken aan
een naamsverandering.
De G.O.S. zal dat tenslotte zelf
moeten doen. Maar er kan natuurlijk
aandrang op worden uitgeoefend.
De Classis Walcheren verwees het
voorstel naar de plaatselijke Kerken
voor nadere bezinning. Zij komt er dus
nog op terug. Misschien zijn er nog
meer Kerken in Zeeland, die het initia
tief van Souburg willen steunen.
A. D.
DE FARIZEEËR
EN DE TOLLENAAR
Twee gingen naar de tempel
Om daar tot God te bidden.
Eén stond meteen
in 't midden,
Eén draaide op de drempel.
De één was farizeeër,
De ander tollenaar.
Ik dank U, bad de ene.
Dat ik niet ben als anderen
Die in het boze wandlen
En roven en hoereren.
Ik leef als farizeeër,
Niet als die tollenaar.
Ik vast, bad hij, twee malen
In iedre week, de tienden
Van al wat ik verdiende
Kom ik getrouw betalen.
Ik leef als farizeeër,
Niet als die tollenaar.
De ander trad niet nader
En dorst alleen te vragen,
De ogen neergeslagen:
O God, wees mij genadig.
Hij was geen farizeeër,
ïiij was een tollenaar.
Maar wie zichzelf verhogen,
Worden door God
vernederd.
Eén bidder keerde weder,
Rechtvaardig in Gods ogen.
Was het die farizeeër
Neen, 't was de tollenaar.
Wie zijn wij, Here Jezus,
Die biddend op U roemen
En naar uw naam ons
noemen,
Wie zijn wij, die of deze
Zijn wij die' farizeeër
Of deze tollenaar
MUUS JACOBSE.
VERSLAG
van de vergadering van de Classis
Middelburg op donderdagavond 14
november 1968 in de Getuigeniskerk
te Middelburg.
Ds. M. V. J. de Craene opent de ver
gadering met het lezen van 1 Petr. 1 13-21,
laat zingen Gezang 85 1 en 3 en gaat voor
in gebed.
De kerk van Middelburg en Vlissingen
worden verzocht de credentie-brieven na
te zien.
De kerk van Vlissingen wordt gefeli
citeerd met het aannemen door Ds. J. W.