eeuwóe 3Cerkbocle Officiële berichten uur onder alle OLerke-aó G0.S, „Man de Orgclbonk" J r 23e JAARGANG No. 22 28 NOVEMBER 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vJ Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij. Wie niet tegen ons is, is vóór ons. Onder alle kerke-as zit vuur. Onder alle as, van alle kerken. Vuur onder de as van institueringsdocumenten, kerkenordeningen, geschiedenissen, tradities, specialiteiten, sïngularismen. Vuur onder de as van oude strijdvragen, theolo- giën. Vuur onder de Koptische kerk en de Oosters-orthodoxe kerken. Vuur I onder Rome, Wittenberg, Zurich, Genéve, Westminster, Dordt. Vuur onder de as van alle oecumenische, separatisme, institutionalisme. Vuur onder de Wereldraad, onder de I.C.C.C. en alle instituten van instituten. Vuur onder de Pinkstergemeenten, onder alle christelijke secten, onder alle .gemeenten Gods" en „ware kerken des Heren". Vuur onder alle opengeworpen en onder alle angstig dichtgehouden kerken. Ze zijn as, of met as bedekt, maar onder alle kerke-as zit vuur. Vuur onder de as van afgeraffelde misteksten en huisgebeden, zalvende praatjes en ver veeld uitgedeelde absoluties. Vuur onder het verplichte gebabbel van veel pers meditaties, dagopeningen, dagsluitingen. Vuur onder de as van verburgerlijkte en moraliserende huisbezoekjes. Vuur onder sleur, geroutineerde kanselpraat, psalmgezang; vuur onder officiële aanroepingen van een geannexeerde Heilige Geest. Vuur onder de as van gesprekken met andere reformatorische kerken, met Rome, buitenkerkelijken, met de wereld. Want dit alles zou er niet zijn zonder Christus. Tot Hem is dit alles te her leiden, tot Hem kan dit alles zich^bekeren. Van ieder punt waar men probeert of simuleert in Jezus' naam krachten te doen, kan de regeneratie een aanvang nemen. Van alle varkenstroggen ter wereld kunnen verloren zonen naar huis pelgrimeren. Kerken en secten, zij alle hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Welke kerk kan heilige handen heffen en zeggen: ik ben rein van mijn zonde Aart welke kerkelijke sleutelbos is welke sleutel die van het Koninkrijk Dit is de as. Maar allen beroepen zich op de Heer, noemen zich naar Hem, ge bruiken en misbruiken zijn naam. Hieronder zit vuur. Vuur dat niet met zich laat spelen. Vuur dat wacht op de pook van het Woord en de blaasbalg van de Geest. Want in die naam., die Naam, is alles gegeven. In die Naam zijn samengebald de regenererende krachten, die straks met een machtwoord de nieuwe hemel en de nieuwe aarde tevoorschijn zullen roepen. Aan die Naam kunnen amechtige christenen en vege kerken zich oprichten bij de varkens troggen van hun verdeeldheden, exclusivismen, fetisjismen. Die Naam is ons gegeven. Menen wij daarover te beschikken Of roepen wij hem dagelijks aan Wat doen wij met deze Naam Hem calligraferen, inlijsten achter glas, hem ophangen aan de wanden van onze kerken en vergaderlokalen Is Christus van ons, of zijn wij van Hem Het koninkrijk Gods is niet vervuld wanneer wij, gasten en vreemdelingen op de aarde, volstaan met gestroomlijnde, goedwillende en ons ijverig inzettende burgers te worden van metropolis of technopolis. Het is waar: de naaste mag. niet achter God verdwijnen. Hij is Christus' stedehouder op aarde, als naaste. Maar wat heeft Christus gedaan, toen Hij ons liet proeven van het water van het eeuwige leven Isolde heeft een teug van de liefdedrank genomen en is voor de aardse koning Mark niet meer te redden. Haar hart is lang al thuis, bij de hemelse Tristan. Ambivalentie, die wij alleen maar kunnen beléven; nimmer in een formule aan ons ondergeschikt maken. De naaste mag niet achter God verdwijnen, maar ook God niet achter de naaste: Het komt aan op het vuur, dat onder alle as niet doofde, omdat eenmaal op de naam Jezus een beroep was gedaan. Ook de verst afgedwaalde kerk, of secte, of enkeling, ligt onder de machtige ban van de Naam die over haar of hem is uitgeroepen, ten voordeel of ten oordeel. Maar hier is geen laatste oordeel: as en vuur zijn nog niet gescheiden. Het verdwaalde schaap houdt het merk van de kudde, de verloren zoon is zoon. Wat vraagt de gemeente op de drempel van het mondiale tijdvak Zegen over horizontale verbindings- of verenigingspogingen Zegen over een oecu menisch gezelschapsspel met kerkelijke kaarten Zegen over nieuwe theolo- gieën, waarbij onze kinderen of kleinkinderen misschien iets meer of iets minder mogen geloven Nee, zij vraagt, zij moet vragen: „Heer, vergeef ons alle as. Laat er vuur zijn!" En het zal.er zijn. Uit het pas verschenen boek van Dr. C. Rijnsdorp, „In het spanningsveld van de Geest". Kok, Kampen, 1968. de t weg aan het eind van een woord. Ze hebben het over de Oude of Nieuwe Grach. Een vrouw vertelde aan Ds. Meynen, dat haar man in de kas zat. Op het eerste moment dacht hij daar het ergste van. Maar ter zake: De G.O.S. betekent Gereformeerde Oecumenische Synode. U hebt er wel over gelezen. Dit gezel schap, bestaande uit afgevaardigden uit Gereformeerde Kerken in vele landen, vergaderde deze zomer in Lunteren. Ook onze kerken waren daar ver tegenwoordigd. Maar de meesten van ons waren met de besluiten en uit spraken van deze zgn. Synode aller minst gelukkig. Ik schrijf met opzet zgn. (zo genaamd) want deze Kerkvergadering was geen echte Synode. Haar uit spraken hebben dan ook niet meer ge zag dan wij er zelf aan willen geven. Dus geen kerkrechtelijke binding. De deelnemende Gereformeerde Kerken in Het wordt wel wat ingewikkeld met al die afkortingen Weet tl wat het Faka is, waar in onze kerken telkens voor wordt gecollecteerd Voor alle zekerheid - dat betekent: Fonds Alge meen .Kerkelijke Arbeid. Ik las, ik weet niet meer precies waar, een artikel van Ds. Meynen te Utrecht, waarin hij sterke verhalen deed over die afkortingen. Er werd ergens gecollecteerd voor de Gaos. Maar omdat je bij het luis teren geen verschil hoort tussen een g en een ch, vonden de mensen, dat hun geld toch wel voor een heel vreemd doel werd gevraagd. U moet weten, dat Gaos betekent: Geestelijke Arbeid Onder Schippers. In de meeste grotere kerken heeft men een K.A.Z. (Kerkeraad Algemene Zaken) Nu laten echter Utrechtenaren graag de verschillende landen moeten hun eigen standpunt bepalen. Zo hebben de Geref. Kerken in Nederland b.v. besloten de ambten toe gankelijk te stellen ook voor vrouwen. De G.O.S. verklaarde zich echter tegen deze toelating. Dat betekent dus niet, dat wij ons besluit in deze zaak terug moeten nemen. In onze Kerkbode wordt heel voor zichtig, maar ook wel wat dubbelzinnig gesproken over de vergadering van deze gereformeerde oecumene ,,die zich Synode noemt". Naam en wezen dekken elkaar hier dus niet. Onze kerken hebben niets fe zeggen over de Gereformeerde Kerken in Amerika, Afrika of waar dan ook. En omgekeerd is dat net zo. Deze quaestie vind ik daarom be langrijk omdat een dergelijk mis verstand heerst in zake de Wereldraad van Kerken. Sommigen menen, dat dat een soort van super kerk is of wezen wil. En daarom zijn ze tegen deelname. Maar een feit is, dat de wereldraad geen wereldeenheidskerk bedoelt te zijn. Hij heeft dan ook geen enkel gezag over de interne zaken van de deelnemende kerken. Men verwijt de wereldraad wel eens, dat hij geen tucht uitoefent. Maar dat Zaterdag 9 november waren we als Kring Zeeland van de geref. organisten bijeen in de geref kerk te Zierikzee, o.l.v. T. Fraanje. Hier staat een keurig 3-klaviersorgel met de diverse werken er op, H.W\ ~F R.W. B.W. en Pedaalwerk in aparte Pedaalkas. Gebouwd in 1960 door de firma v .Vulpen uit Utrecht. Dit is een klasse orgel wat er wezen mag; hier kun je de vakman uit zien, alles met zorg afgewerkt en gekozen. Na de huishoudelijke zaken afgehan deld te hebben, begaven we ons uit de kerkeraadskamer naar het grote orgel. De plaatselijke organist dhr. Faber speelde enkele werken. Vervolgens de collega's P. Th. v. Belzen, T. Fraanje, R. Pannekoek en Tazelaar. Van diverse componisten werden klassieke werken gespeeld. De plaatselijke pred. Ds. J. H. Nawijn was deée middag ook onder het gehoor van de organisten. Eén van de pred., die meeleeft met ons werk op de orgelbank in de goede zin van het woord. „Die smaak heeft". Er zijn diverse pred. die weinig of hele maal geen smaak of interesse hebben voor ons werk. Waar de preek het een en al is. Na de koffiepauze vervolgde collega Karman „Over het contrapunt". De eerstvolgende kringvergadering hopen we D.V. 22 januari 1969, 's avonds te houden in de Chr. Geref. Kerk te Goes. Collega Drs. de Jong zal dan voor ons spreken over: „Melodieën van nieuwe Gezangen" Alle collega's die zaterdagsmiddags moeilijk kunnen komen, kunnen dus nu 's avonds komen naar Goes. Verdere mededelingen hoort U nog. Belangstellende leden zijn ook harte lijk welkom. Kringcorrespondent: P. Th. v. B. Namens Kring Zeeland, ZONNEMAIRE. Wijziging scribaat v/h. H. Voshol, nu: J. Dekker, Breedveld 2, Zonnemaire. Ouderlingen cursus D.V. 13 decem ber, 20.00 uur in de Hofpleinkerk. Spreker: Ds. de Craene. Onderwerp: Kunnen we Rome in de oecumene betrekken. v Adres van Ds. H. Scholing: Baarle- laan 44, Hoogeveen. Telef. 05280-2692. kan hij niet en mag hij niet, omdat hij geen enkel kerkrechtelijk gezag heeft. Hij is niet wat wij noemen een „meer dere vergadering". Zo is het ook met de G.O.S. Daarmee ontken ik niet de waarde van dergelijke vergaderingen en niet de betekenis, die haar uitspraken kunnen hebben. Het is van het grootste belang, dat de Gereformeerde Kerken uit alle landen elkaar ontmoeten en zodoende elkaar beïnvloeden. Het werk van de G.O.S. moet dan ook naar mijn mening worden voortgezet, ondanks onze te leurstellingen. Maar het misverstand moet uit de wereld Daarom is het voorstel van de Kerk van Souburg op de laatste vergadering van de Classis Walcheren m.i. zeer toe te juichen. Deze Kerk wilde namelijk een voor stel laten formuleren om aan onze Synode te verzoeken mee te werken aan een naamsverandering. De G.O.S. zal dat tenslotte zelf moeten doen. Maar er kan natuurlijk aandrang op worden uitgeoefend. De Classis Walcheren verwees het voorstel naar de plaatselijke Kerken voor nadere bezinning. Zij komt er dus nog op terug. Misschien zijn er nog meer Kerken in Zeeland, die het initia tief van Souburg willen steunen. A. D. DE FARIZEEËR EN DE TOLLENAAR Twee gingen naar de tempel Om daar tot God te bidden. Eén stond meteen in 't midden, Eén draaide op de drempel. De één was farizeeër, De ander tollenaar. Ik dank U, bad de ene. Dat ik niet ben als anderen Die in het boze wandlen En roven en hoereren. Ik leef als farizeeër, Niet als die tollenaar. Ik vast, bad hij, twee malen In iedre week, de tienden Van al wat ik verdiende Kom ik getrouw betalen. Ik leef als farizeeër, Niet als die tollenaar. De ander trad niet nader En dorst alleen te vragen, De ogen neergeslagen: O God, wees mij genadig. Hij was geen farizeeër, ïiij was een tollenaar. Maar wie zichzelf verhogen, Worden door God vernederd. Eén bidder keerde weder, Rechtvaardig in Gods ogen. Was het die farizeeër Neen, 't was de tollenaar. Wie zijn wij, Here Jezus, Die biddend op U roemen En naar uw naam ons noemen, Wie zijn wij, die of deze Zijn wij die' farizeeër Of deze tollenaar MUUS JACOBSE. VERSLAG van de vergadering van de Classis Middelburg op donderdagavond 14 november 1968 in de Getuigeniskerk te Middelburg. Ds. M. V. J. de Craene opent de ver gadering met het lezen van 1 Petr. 1 13-21, laat zingen Gezang 85 1 en 3 en gaat voor in gebed. De kerk van Middelburg en Vlissingen worden verzocht de credentie-brieven na te zien. De kerk van Vlissingen wordt gefeli citeerd met het aannemen door Ds. J. W.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1