r WIJSHEID NIEUWS HOOR, DAAR ROEPT IEMAND uit öe kepken Predikbeurten zoudag 24 november 1968 en Dankdag woensdag 27 november 1968 De wereld van de joodse mystiek (chassidim) is vol van wijsheid, die ver pakt is in spreuken en verhaaltjes. Hier volgen er twee, die ons allemaal zeker wat te zeggen hebben. Het eerste gaat over de naastenliefde: Rabbi Mosje Leib van Sassow onderwees zijn aanhangers: ,,Ik leer de eens uit een gesprek tussen twee dorpsbewoners hoe wij werkelijk onze naasten moeten liefhebben. De eerste zei: „Vertel mij eens vriend Iwan, houd je van mij?" De ander: ,,Ik houd heel veel van je!" De eerste: „Weet je dan vriend, wat mij verdriet doet?" De tweede: „Hoe kan ik nu-weten, wat jou verdriet doet?" De eerste: „Als je niet weet, wat mij verdriet doet, hoe kun je dan zeggen, dat je werkelijk van me houdt?" „Begrijp dan mijn zonen", vervolg de Sassower, „liefhebben, werkelijk liefhebben betekent wéten, wat je vriend verdriet doet". Het tweede betreft armoe en vroom heid: Es werd de Besjt de vraag gesteld, waarom de vrome mensen armer waren dan de ongodsdienstigen. Bij zijn antwoord vertelde hij de volgen de parabel: „Een koning wilde zijn koninklijke hovelingen een plezier doeh en liet aankondigen, dat een ieders wens vervuld zou worden. Sommigen ver langden onderscheidingen, anderen rijkdom. Maar één van hen zei: „Het is mijn mooiste wens om de koning driemaal per dag te mogen spreken". Wij, de godvruchtigen, geven er, boven alle rangen en rijkdommen, de voorkeur aan driemaal per dag met God samen te mogen zijn en God staat ons dat verlangen toe". A. D De woestijn is een plaats van de dood. Daar zijn wél allerlei geluiden, angst aanjagende geluiden, maar daar is geen stem. Het menselijke leven is er uitgestor ven. Het staat door in Jes. 40 dan ook als een grote verrassing: „hoor, daar roept iemand". Het is de stem van een heraut, die roept, dat de heerlijkheid des Heren er aan komt. Hier in de woestijn? In dit oord van verschrikkingen? In deze vervloekte natuur? Ja hier! Hier zal de heerlijkheid des Heren zich feestelijk openbaren. Al wat leeft, iedereen tegelijk, zal het zien. In de wildernis van het uit het paradijs verbannen menselijke leven heeft het nooit ontbroken aan deze stem van de roepende. In de lege ruimte klonk het woord van Gods beloften. En daardoor is de woestijn nooit helemaal en nooit enkel het oord der verschrikking en de plaats van de dood geweest. In alle eeuwen was er het levende Woord van de belovende God. N De ballingschap in Babel was voor Israël een soort wildernis. Tenminste voor het echte Israël, dat de slaande hand van God voelde. Er was geen tempel. Er werden geen offers gebracht. Er was geen troon van David meer. Het priesterschap en het koningschap waren doodgelopen in die barre woestijn van Godsgericht. Maar er was wél de stem van de roepende. De profetie was meegegaan. En die riep in de naam des Heren: „Troost, troost mijn volk. want zijn zonde is ver zoend en nu is de heerlijkheid des Heren op komst1'. Dat klonk daar in Babel als in een wildernis. Zou de Here werkelijk hier komen en zich openbaren? Zou hij zijn verloren volk verlossen net als heel vroeger uit Egypte, uit dat andere diensthuis? Ja, want de mond des Heren heeft gesproken! Profetie is geen inbeelding van men sen, geen opwinding van het vlees, maar de Geest des Heren bezielt heilige mannen en hun boodschap komt regel recht uit de mond des Heren. Al wat leeft tegelijk zal het mee maken en zien als de Here komt met zijn heerlijkheid. De Here is gekomen. Hij heeft zich een weg gebaand dwars door de poli tieke verhoudingen heen en heeft zijn volk teruggebracht naar Jerusalem. Maar dat van die heerlijkheid is maar zeer ten dele vervuld. De toestand van het weergekeerde volk is al spoedig dérmate verslechterd, dat Jerusalem zelf wel een wildernis leek: een geestelijke woestenij. Herodes was er koning en Kajafas hogepriester en de stem der profetie was verstomd, totdatineens hoor, daar roept iemand. Het is Johannes de Doper. In de woestijn verkondigd hij het nabij ge komen Koninkrijk der hemelen. En als men hem vraagt: „Wie bent U eigen lijk", legt hij de vinger bij Jesaja 40 en zegt: „Ik ben de stem van de roepen de in de woestijn". Bereidt de weg des Heren! Want hij komt er aan! Hij is al vlakbij. Kijk, daar staat hij in uw midden. Maar niemand ziet ook maar enige heerlijkheid aan Jezus van Nazareth. Er was ook geen enkele uitwendige glorie. De Here Jezus is gekomen zonder enige schittering of glans. Hij is ge komen als de gekruisigde. „Zie het lam van God". Wat voor heerlijkheid is er nu aan een lam? Aan een lam dat geslacht wordt?- Alleen, die z'n zonden belijdt, ziet het. Wie schuld erkent, verstaat, dat genade de grote heerlijkheid des Heren zwijgen opleggen. De heerlijkheid zal geopenbaard worden in deze wereld, die zoveel af schuwelijke dingen gezien heeft. Deze wildernis zal onder de voeten van de komende Heer gaan bloeien als een wijngaard. De Here heeft het gesproken en ieder een zal het te zien krijgen: geen ge broken lichaam en geen vergoten bloed; maar de Koning in zijn heerlijkheid. Als deze glorie zich straks openbaart, zal het een zeer groot verschil maken, hoe wij in de woestijn hebben verkeerd. Of we geluisterd hebben naar de Stem, dan wel het woord van God hebben veracht. Want ook dit is de heerlijkheid des Heren, dat hij zal oor delen de levenden en de doden. Alleen, die zijn verschijning hebben liefgehad, d.w.z. die naar zijn komst hebben verlangd, zal de heerlijkheid des Heren omschijnen, zoals de herders in het veld van Efratha. Zij werden er niet door versteend, maar hoorden de stem van een engel zeggen: „Vreest niet, want zie - ik ver kondig U grote blijdschap". A. D. IS. De kerk, die in de tegenwoordige wereld het Evangelie predikt en het Avondmaal viert, is nu wat Johannes de Doper was en wat Jesaja was: stem, roepstem in de woestijn. Steeds luider en met steeds groter nadruk klinkt: De Here komt, en zijn heerlijkheid zal geopenbaard worden. Niets houdt zijn komst tegen. Niets kan daarom die stem het Beroepen: te Creil en Esspel; te Mo lenaarsgraaf en Brandwijk en Boven- hardinxveld; te Tzummarum (Fr.) en te Woudsend (Fr.): kand. P. J. Rozendal te Groningen, die geen verdere be roepen in overweging kan nemen; te Assen (5e pred. pl.): J. v. Drie te Leiderdorp; te Serooskerke: A. O. Poppe te Naarden. Aangenomen: naar Zuidwolde (Dr.): E. Jansen te Goes; naar Voorthuizen: H. A. Starrenburg te Wolvega, die be dankte voor Ridderkerk; naar Middel burg: H. van Benthem te Apeldoorn. Bedankt: voor Bodegraven (vac. C. J. Tissink) en ook Waddinxveen (vac. J. Snoey): H. A. Starrenburg te Wol vega; voor Sneek: H. A. Starrenburg te Wolvega; voor Vrouwenpolder: kand. Schoon te Badhoevedorp. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9.00 uur Ds. Poppe te Naarden. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. ]oosse. Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis. 14.30 uur Ds. Ploeger. 17.00 uur Ds. de Boer. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. de Boer. 17.00 uur Ds. Joosse. (Plan Zuid. Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. Ploeger te Apeldoorn. 17.00 uur Ds. Poppe. Woensdag 27 nov. Dankdag voor gewas en arbeid. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 14.30 uur Ds. de Boer. 19.30 uur Ds. de Boer. Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis. Arnemuiden 10.00 uur Ds. Oegema. 14.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Dankdag: 10.00 uur Ds. Oegema. 19.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Domburg 10.30 uur Ds. Poppe te Naarden. 14.30 uur Ds. Helderman. Dankdag: 10.00 uur Ds. Helderman. 19.00 uur Ds. van Til te Middelburg. Gapinge 10.00 en 14.30 uur Dr. Dondorp. Dankdag: 10.00 uur Ds. Streefkerk. Grijpskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. Roosjen te Samarang. Dankdag: 10.30 en 19.00 uur Ds. Lindenboom te Zwijndrecht. Koudekerke Dankdag: 9.30 uur Ds. de Craene. Meliskerke 10.15 en 14.30 uur Ds. Groenenberg. Dankdag 10.00 uur Ds. van Til en 19.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Oostkapelle 10.00 en 14.30 uur Ds. Hartholt. Dankdag: 10.00 uur Ds. Hartholt. 19.00 uur Ds. Oegema te Arnemuiden. Serooskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. de Kluis te IJmuiden. Dankdag: 10.00 en 19.30 uur Ds. Schaafsma te Utrecht. St. Laurens 10.00 en 14.30 uur Ds. de Craene. Dankdag: 10.00 uur Ds. Elshout. 19.30 uur Ds. de Craene. Souburg 10.00 en 17.00 uur Ds. Meijer. Veére 10.00 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. Dankdag: 10.00 uur Ds. Dondorp. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. v. d. Berg te Ermelo. 17.00 uur Ds. de Vries te Bennekom. (Paauwenburg) 10.00 uur Ds. de Vries. 17.00 uur Ds. v. d. Berg. Dankdag (Petruskerk) 20.00 uur Ds Groeneveld. Vrouwenpolder 10.00 uur Ds. Groeneveld. 14.30 uur Ds. Oegema. Dankdag: 10.00 en 19.00 uur Ds. Keizer te Brouwershaven. Westkapelle 10.00 uur Ds. Helderman. 14.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Dankdag: 14.30 uur Ds. Groeneveld te Vlis singen en 19.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 9.00 en 15.00 uur Ds. Noorloos. Dankdag voor gewas en arbeid. Axel 10.00 en 15.00 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos. 17.00 uur Ds. Musch. Hoek Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19.00 uur Ds. Gispen. Schoondijke 10.00 en 14.30 uur Ds. Warnink te Slikkerveer. Middagdienst dankstond. Terneuzen 10.00 en 16.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10.00 en 15.00 uur Ds. Paksy. Zaamslag Zoutespui 10.00 en 15.00 uur Ds. Slingenberg. CLASSIS GOES Baarland 10.00 en 14.30 uur Ds. Tiemersma te Vlaardingen. Dankdag: 10.00 en 14.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Borssele 10.30 uur Ds. de Bruyne. 14.30 uur Ds. Joosse. Dankdag: 10 00 uur Ds. Wilschut. 14.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 10.00 en 14.30 uur Ds. Blokland. Dankdag: 14.30 uur Ds. Blokland. 19.00 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Driewegen 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.00 en 14.30 uur Ds. v. Til te Mid delburg. Dankdag: 10.00 uur Ds. Blokland. 14.30 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Goes (Westerkerk) 10.00 uur Ds. Jansen. 17.00 uur Ds. de Bruyne. (Oosterkerk) 9.00 uur Ds. de Bruyne. 17.00 uur Ds. Jansen. s-Gravenpolder 10.00 en 14.30 uur kand. Kranen borg te Amstelveen. Dankdag: 10.00 en 14.30 uur Ds. de Boer te Heerenveen. '-Middags herdenking 70-jarig bestaan. Heinkenszand 10.00 en 14.30 uur kand. Boonstra te Dordrecht. Dankdag: 10.00 en 14.30 uur Ds. Joosse te Mid delburg. Kamperland 10.15 en 14.30 Ds. Schaafsma. Dankdag: 10.00 uur Ds. Poelman. 14.30 uur Ds. Kramer. Kapelle 10.00 en 14.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Dankdag: 10.00 en 19.00 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 14.30 uur kand. Schoon te Bad-* hoevedorp. Dankdag: 9.00 en 14.30 uur Ds. Lindeboom te Zwijndrecht. Nieuwdorp 10.00 en 14.30 uur Ds. Kramer (Bed. H. Avondmaal). Dankdag: 10.00 uur Ds. Kramer. 14.30 uur Ds. Poelman. Wemeldinge 9.00 en 14.30 uur Wissenkerke 10.30 uur Ds. Noordhof te Wemel dinge en 14.30 uur dhr. Kraak te Wolphaartsdijk. Dankdag: 19.00 uur Ds. Blokland. Wolphaartsdijk 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10.00 en 14.30 uur Ds. Terlaak. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10.00 en 14.30 uur Ds. Kap- teijn te Reeuwijk. Bergen op Zoom 10.00 en 17.00 uur Ds. Koolstra. Halsteren 17.00 uur Ds. van der Stoel. ILoogerheide (Schapendreef9.45 en 15.30 uur Ds. van der Stoel. Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. Oud-Vossemeer 10.00 en 15.00 uur dhr. Blokland te Roosendaal. Poortvliet 10.00 en 14.30 uur kand. v. d. Drift te Berkel en Rodenrijs.N Rilland-Bath 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk te Putten. Dankdag: alleen 10.00 uur v.m. Ds. Gabe van Duinen. Tholen 10.00 en 17.00 uur Ds. Poelman te Kam perland. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10.30 uur Ds. Keizer. 15.00 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10.00 uur Ds. Zijlstra te Rotterdam. 17.00 uur Ds. Heuseveldt te Goes. Haamstede 10.00 en 17.00 uur Ds. Boeyinga te Rijswijk. Nieuwerkerk 10.00 uur Dr. Becker. 17.00 uur Ds. 's-Gravendeel te Middelharnis. Oosterland 10.00 uur Leesdienst. 15.00 uur Dr. Becker. Scharendijke 10.00 en 14.30 uur Ds. Heuseveldt te Goes. Zierikzee 10.00 en 18.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10.00 uur Leesdienst. 14.30 uur Ds. Keizer te Brouwershaven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3