Officiële berichten Eeu l/lt de Gemeenten KERKDIENST voor DOVEN en HORENDEN te GAPINGE J- Instructie voor medewerkers Instuif- en Societeitswerk Zo werd uitgelegd, dat deze naam wilde aangeven, dat de Kerk geleid en geregeerd werd door ouderlingen, die uit en door de Gemeenten werden ge kozen, en dat het hoogste gezagsorgaan in de Kerk de Generale Synode was. Dit alles in tegenstelling tot de Rooms- Katholieke Kerk en de Anglikaanse Kerk in Rwanda, die beiden geregeerd worden door bisschoppen. De naam was dus nu wel geaccepteerd, en burgerde langzamerhand in. Het mooiste zou natuurlijk geweest zijn, als de naam eenvoudigweg had kunnen worden: Kerk in Rwanda. Maar daar was helaas geen denken aan; de praktijk van de kerkelijke gedeeldheid verzet zich daartegen. Het geloof in de Heer van de Kerk verzet zich echter tegen elk adjectief, dat er aan wordt toegevoegd. En zo blijft de weg open naar discussie over de naam. De zaak bleek in 1956 niet afgedaan te zijn. Im mers, in 1962 benoemde de Synode een commissie om een Kerkorde op te stel len. Die bestond tot dan toe niet; de Kerk functioneerde zonder kerkorde; er was alleen een reglement voor de ver gaderingen van de Synode. In de Com missie voor de Kerkorde kwam de naam opnieuw ter sprake, en toen uiteraard voor de naam te wijzigen. En opnieuw na uitvoerige discussie aanvaardde de Synode het voorstel van de Commissie. De nieuwe werd: Presbyteriaanse Kerk in Rwanda. Het verschil met de eerste naam is treffend: het woord „evange lisch" is weggevallen. Het is daarom interessant te horen om welke redenen de Synode besloot dit adjectief te laten wegvallen. Het waren er twee. Het eerste is bijbels van aard: te spreken van een „evangelische Kerk" is eigenlijk twee keer het zelfde zeggen. Immers, de Kerk is gebouwd op het fundament van Apostelen en Profeten met de Here Jezus Christus als de hoeksteen, d.w.z. ze is evangelisch. Een Kerk die dat niet meer is, is ook geen Kerk meer. In het woord Kerk ligt het evangelisch-zijn opgesloten. Men heeft het woord „evangelisch" dus helemaal niet nodig. Daar kwam nog een tweede argument bij. Als deze Kerk zo nadrukkelijk in haar naam het woord „evangelisch" opneêmt, zou daar uit kunnen worden afgeleid dat ze de andere Kerken in Rwanda niet be schouwt als evangelisch, of als niet evangelisch genoeg. Men was van mening, dat men niet in de naam van zijn eigen Kerk een oordeel mocht uit spreken over de andere. Kerken. Daar om was het beter, gezien de noodzake lijke samenwerking met de andere Kerken, de term „evangelisch" te laten vallen. Ik dacht, dat we het met deze argu mentatie van harte eens kunnen zijn. Tegelijkertijd wilde men echter de naam „presbyteriaans" nadrukkelijk vast houden. Deze naam had zich ken nelijk niet alleen ingeburgerd, maar ze had betekenis gekregen. Men be schouwd zich bewust als een Kerk van presbyteriaal-synodale structuur. Toch, dat is nu wel een woord om steil van achterover te vallen; maar wat bedoel je er mee? Hoe moet die presbyteriaal- synodale structuur nu in concreto wor den? En daar is men nog lang niet over uitgedacht. Op de Generale Synode van 1967 was een voorstel ter tafel, om in de Kerk een president te kiezen. Het woord „president" werd in het voorstel gebruikt, en is sindsdien in discussie. Het voorstel, zoals het er lag, maakte geen schijn van kans. Maar tenslotte werd aan de indiener van het voorstel later ook bij de bespreking van het ont- werp-kerkorde op de Synode opnieuw. Dat was in 1965. De Commissie stelde gevraagd zijn inzichten nader toe te lichten en uit te werken. Dit uitgewerk te voorstel zou dan via het moderamen van de Synode aan de Kerken worden toegezonden, die er zich op hun kerke- raadsverg,aderingen over dienden uit te spreken. Op de Synode van 1968 zou het oordeel van de Kerk gehoord moeten worden. Aldus is het geschied. En op de laatst gehouden Synode is de zaak opnieuw uitvoerig gesproken. Het is verhelderend een paar dingen uit deze discussie er uit te lichten. In het algemeen bleken de Kerken tegen een ambtsdrager, die een meer algemene bevoegdheid in de Kerk heeft, geen Zondag 8 december 1968 Reeds meer dan twintig jaar wordt in Goes in de consistorie van de Westerkerk elke maand een kerkdienst gehouden voor doven, en wel op de 2e zaterdag in de maand om 2.30 uur. Deze diensten gaan uit van de Ned. Chr. Bond van Doven, waarin de Her vormde, Gereformeerde en Chr. Gere formeerde Kerken samenwerken; ieder voor eigen verantwoordelijkheid. In deze dienst, die geheel afgestemd is op de doven wordt gesproken door een predikant of ouderling, die hier speciale gaven voor heeft, ook wel zusters gaan in deze diensten voor (onderwijzeressen van „Effatha"). De hele dienst wordt zo gesproken, dat allen het kunnen aflezen op de mond van de spreker of spreekster. De psalmen en gezangen worden samen hardop uitgesproken, zo ook de geloofsbelijdenis. Het bijbelgedeelte wordt door ieder voor zich gelezen en daarna voorgelezen. In de prediking wordt de boodschap van Christus zo voor hun ogen vertolkt, dat het gesproken woord door hen "be grepen kan worden. overwegende bezwaren te hebben. Men bleek evenwel doodsbenauwd te zijn, dat zo iemand bisschoppelijke neigingen zou gaan ontwikkelen. Men had dan ook op alle kerkeraadsvergaderingen blijkens de rapporten zeer zorgvuldig al die trekken uit het voorstel geschrapt, die bisschoppelijke neigingen zouden kunnen bevorderen. Wanneer er een dergelijke figuur in de Kerk moest komen, dan zou het toch in elk geval geen bisschop moeten zijn. En ook geen president. Het kwam er tenslotte op neer, dat het voorstel opnieuw werd teruggewezen. Maar waarheen? De discussie werd aanleiding tot het vormen van een permanente Commissie voor de Kerkorde, waarin drie predikanten en drie ouderlingen zitting hebben. Deze Commissie heeft nu als eerste opdracht gekregen, het voorstel, en in het alge meen de bedoelde figuur te gaan be studeren in het verband van de hele kerkorde en van de presbyteriale structuur van de Kerk. In dezelfde tijd, dat dit allemaal op •gang kwam in de Presbyteriaanse Kerk in Rwanda, hield Prof. Plomp in Kampen zijn inaugurele oratie onder de titel „Presbyteriaal-Episcopaal?" Juist voor ons hier was het een bizonder actueel onderwerp. We zijn wel erg benieuwd, hoe zich dit alles verder gaat ontwikkelen. Josien en Kees Overdulve. Want in de gewone woordbediening gaat het te snel en is de vorm te moeilijk. Ambtsdragers in onze kerken: Wilt u de doven in uw gemeente (niet de slechthorenden) wijzen op deze diensten en hen vragen deze trouw te bezoeken? Contact-adres: Secretaresse Ned. Chr. Bond van Doven, Mevr. Rouw, Wilhel- minastraat 16 c, Goes, tel. 01100-6676. Daarnaast is er reeds enkele keren in onze provincie een gecombineerde dienst voor doven en horenden ge houden, o.a. in Nieuwerkerk, Goes en Middelburg. Nu wordt op 8 december om 10.00 uur te Gapinge een kerkdienst gehouden waarin onze predikant voor doven, Ds. P. L. Schuddebeurs uit Wezep, zal voorgaan. Wist u, dat Ds. Schuddebeurs straks voor de 3e maal een catechisatieperiode begint in Goes voor een groepje dove jonge mensen? We hopen, dat op zondag 8 decem ber 1968 vele doven uit onze provincie naar Gapinge zullen komen en het voor hen en voor de kerk van Gapinge, een goede dienst mag worden. CLASSIS GOES De vergadering van de kerken in de Classis Goes zal D.V. worden ge houden op donderdag 21 november a.s. in Goes te 13.00 uur. Stukken voor het agendum voor 18 november te zenden aan br. J. J. de Kam, Veerweg 61, Kamperland. SPREEKBEURT Ds. H. J. HEGGER Op vrijdag 15 november a.s. hoopt Ds. H. J. Hegger te Velp, directeur van de Stichting „In de rechte straat" een spreekbeurt te vervullen in de Oos- terkerk aan de Bergweg/van Melle- straat te Goes. Onderwerp: Rome - Reformatie anno 1968. Een zeer actueel onderwerp dus, ver zorgd door een spreker die grote be kendheid geniet door zijn evangelisatie- arbeid onder Rooms Katholieken en zijn steunverlening aan uitgetreden R.K. priesters (Wartburg!). Aanvang half 8. Toegang vrij. Allen hartelijk welkom. Het Comité. Op 30 november en 1 december wordt op Hedenesse een instructie weekend gegeven voor medewerkers in instuif en sociëteitswerk. Dit jaar voor 't eerst gezamelijk door de Prov. Herv. Jeugd raad en ons centrum. Er zijn heel wat jongeren, die in de afgelopen jaren als gasten deze weekends hebben bij gewoond. Gezien de vele contacten in dit werk zijn we blij, dat deze instructie nu gemeenschappelijk wordt gegeven! Nadere gegevens volgen! Bestaande instuiven en sociëteiten ontvangen be richt, voor zover adressen bekend. Be langstellenden kunnen zich nu al melden: Noordsingel 74, tel. 01180- 3728. Ger. Centrum Jeugd- en Jongerenwerk Zeeland. NIEUWERKERK e.o* 1Thuis: Adri Rotte kwam uit het ziekenhuis. Gefeliciteerd daarmeeGod zegene je weg verder, Hij, die je zo be moedigd heeft. 2. Avond Ds* Hegger: Wanneer de Kerkbode U tijdig bereikt, nog éénmaal een herinnering aan de samenkomst van het eilandelijk comité Ds. Hegger („de Rechte Straat"), in Nieuwerkerk, Dorpshuis, don derdag 14 november, 's-avonds 8 uur. waar CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9.00 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse. 14.30 uur Ds. van Til. Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis. 17.00 uur Ds. Dragt te Tilburg. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Dragt. 17.00 uur Ds. Joosse. (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. van Til. 17.00 uur Ds. Streefkerk. Avnemuiden 10.00 en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg en 14.30 uur Ds. Joosse. Gapinge 10.00 en 14.30 uur Dr. Dondorp. Grijpskerke 10.00 en 14.30 uur kand. v. d. Berg te Sassenheim. Koudekerke 9.30 uur Ds. Elshout en 14.30 uur Ds. Streefkerk. Meliskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Oostkapelle 9.00 en 14.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10.45 uur Ds. Elshout te Koudekerke en 19.00 uur Ds. de Craene te St. Laurens. St. Laurens 10.00 uur Ds. Streefkerk en 14.30 uur Ds; Elshout te Koudekerke. Souburg 10.00 en 15.00 uur Ds. Zwaan te Zaamslag. Veere 10.00 en 14.30 Ds. de Craene. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. van Hooy- donk en 17.00 uur Ds. Groeneveld. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10.00 uur Ds. Groeneveld en 17.00 uur Ds. van Hooydonk. Vrouwenpolder 10.00 en 14.30 uur kand. Kranen borg te Amsterdam. Westkapelle 10.00 uur Ds. Hartholt en 14.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. CLASSIS ZEEUWS-V LAAN DEREN Aardenburg 9.00 en 15.00 uur Ds. v. d. Meulen te Wassenaar. Axel 10.00 en 15.00 uur Ds. Kersten te Den Haag- Escamp. Breskens 10.30 uur Ds. v. d. Meulen te Wassenaar en 17.00 uur dhr. Blokland te Roosendaal. Hoek 10.00 uur Ds. J. A. A. de Boer te Middelburg en 14.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 11.00 uur Ned. Herv. Predikant. Schoondijke 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Meulen te Kampen. Terneuzen 10.00 en 16.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger en 19.00 uur Ds. Berger Welkomdienst) Oostburg 10.00 uur Ds. Paksy en 15.00 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Zaamslag 111 Zoutespui 10.00 en 15.00 uur Ds. Heemskerk te Axel. CLASSIS GOES Baarland 9.00 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp en 14.30 uur Ds". Heuseveldt te Goes. Borssele 111en 17.00 uur Ds. Poelman. Colijnsplaat 9.00 uur Ds. Juch te Kapelle en 17.00 uur Ds. van Til te Middelburg. Driewegen 10.30 uur Ds. Noordhof en 14.30 uur Leesdienst. Geersdijk 10.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Marei te Rotterdam. Goes (Westerkerk) 10.00 uur Ds. Heuzeveldt en 17.00 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9.00 uur Ds. Jansen en 17.00 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen te Driewegen. Heinkenszand 10.00 en 14.30 uur Ds. Vrolijk te Rotterdam. Kamperland 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman. Kapelle 10.00 uur Ds. Juch en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk te Krabbendijke. Kruiningen 10.00 en 14.30 uur.Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 14.30 uur kand. van Gilst te Zutphen. Nieuwdorp 10.30 en 14.30 uur Ds. Kramer. (Voorbereiding H. Avondmaal). Wemeldinge 9.00 en 14.30 uur 111 W issenkerke 9.00 uur Ds. v. d. Marei te Rotter dam en 14.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Wolphaartsdijk 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10.00 en 14.30 uur Ds. Terlaak. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10.00 en 14.30 uur Ds. Toren beek. Bergen op Zoom 10.00 uur Ds. v. d. Stoel en 17.00 uur Ds. van Dijk. Halsteren 17.00 uur Ds. Maaskant. Hoogerheide (Schapendreef) 9.45 en 15.30 uur Ds. Maaskant. Krabbendijke 9.30 uur Ds. v. d. Kerk en 14.30 uur Ds. Juch te Kapelle. Oud-Vossemeer 10.00 uur Ds. van Dijk en 15.00 uur Ds. v. d. Stoel. Woensdag 20 november: Dankdag voor gewas en arbeid, 10.00 uur Ds. van Dijk en 's-avonds gemeenschappelijke dienst met Herv. Kerk. Poortvliet 10.00 en 14.30 uur kand. Fockert te Am sterdam. Woensdag 20 november: Dankdag, 10.00 en 14.30 uur Ds. Adema te Rotterdam. Rilland-Bath 10.00 en 14.30 uur Ds. Stoffels te Laren. Tholen 9.00 uur kand. Fockert te Amsterdam en 17.00 uur Ds. v. d. Klauw te Roosendaal. Woensdag 20 november: Dankdag voor gewas en arbeid, 10.00 en 15.00 uur Ds. Wouters te Pijnacker. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10.30 uur Ds. Wentsel en 15.00 uur Ds. Keizer. Bruinisse 10.00 en 17.00 uur Ds. Bremmer. Haamstede 10.00 en 17.00 uur kand. v. d. Kooy te Den Haag. Nieuwerkerk 10.00 en 17.00 uur kand. Jansma te Zonnemaire. Oosterland 11.00 uur Ds. Bremmer en 18.00 uur Ds. Keyzer. Scharendijke 111 Zierikzee 10.00 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht en 18.30 uur Dr. Becker te Nieuwerkerk. Zonnemaire 111

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3