Officiële berichten
Eeu
l/lt de Gemeenten
KERKDIENST voor DOVEN en HORENDEN te GAPINGE
J-
Instructie voor medewerkers
Instuif- en Societeitswerk
Zo werd uitgelegd, dat deze naam
wilde aangeven, dat de Kerk geleid en
geregeerd werd door ouderlingen, die
uit en door de Gemeenten werden ge
kozen, en dat het hoogste gezagsorgaan
in de Kerk de Generale Synode was.
Dit alles in tegenstelling tot de Rooms-
Katholieke Kerk en de Anglikaanse
Kerk in Rwanda, die beiden geregeerd
worden door bisschoppen. De naam was
dus nu wel geaccepteerd, en burgerde
langzamerhand in.
Het mooiste zou natuurlijk geweest
zijn, als de naam eenvoudigweg had
kunnen worden: Kerk in Rwanda. Maar
daar was helaas geen denken aan; de
praktijk van de kerkelijke gedeeldheid
verzet zich daartegen. Het geloof in de
Heer van de Kerk verzet zich echter
tegen elk adjectief, dat er aan wordt
toegevoegd. En zo blijft de weg open
naar discussie over de naam. De zaak
bleek in 1956 niet afgedaan te zijn. Im
mers, in 1962 benoemde de Synode een
commissie om een Kerkorde op te stel
len. Die bestond tot dan toe niet; de
Kerk functioneerde zonder kerkorde; er
was alleen een reglement voor de ver
gaderingen van de Synode. In de Com
missie voor de Kerkorde kwam de naam
opnieuw ter sprake, en toen uiteraard
voor de naam te wijzigen. En opnieuw
na uitvoerige discussie aanvaardde de
Synode het voorstel van de Commissie.
De nieuwe werd: Presbyteriaanse Kerk
in Rwanda. Het verschil met de eerste
naam is treffend: het woord „evange
lisch" is weggevallen. Het is daarom
interessant te horen om welke redenen
de Synode besloot dit adjectief te laten
wegvallen. Het waren er twee. Het
eerste is bijbels van aard: te spreken van
een „evangelische Kerk" is eigenlijk
twee keer het zelfde zeggen. Immers,
de Kerk is gebouwd op het fundament
van Apostelen en Profeten met de Here
Jezus Christus als de hoeksteen, d.w.z.
ze is evangelisch. Een Kerk die dat niet
meer is, is ook geen Kerk meer. In het
woord Kerk ligt het evangelisch-zijn
opgesloten.
Men heeft het woord „evangelisch"
dus helemaal niet nodig. Daar kwam
nog een tweede argument bij. Als deze
Kerk zo nadrukkelijk in haar naam het
woord „evangelisch" opneêmt, zou daar
uit kunnen worden afgeleid dat ze de
andere Kerken in Rwanda niet be
schouwt als evangelisch, of als niet
evangelisch genoeg. Men was van
mening, dat men niet in de naam van
zijn eigen Kerk een oordeel mocht uit
spreken over de andere. Kerken. Daar
om was het beter, gezien de noodzake
lijke samenwerking met de andere
Kerken, de term „evangelisch" te laten
vallen.
Ik dacht, dat we het met deze argu
mentatie van harte eens kunnen zijn.
Tegelijkertijd wilde men echter de
naam „presbyteriaans" nadrukkelijk
vast houden. Deze naam had zich ken
nelijk niet alleen ingeburgerd, maar ze
had betekenis gekregen. Men be
schouwd zich bewust als een Kerk van
presbyteriaal-synodale structuur. Toch,
dat is nu wel een woord om steil van
achterover te vallen; maar wat bedoel
je er mee? Hoe moet die presbyteriaal-
synodale structuur nu in concreto wor
den? En daar is men nog lang niet over
uitgedacht. Op de Generale Synode van
1967 was een voorstel ter tafel, om in
de Kerk een president te kiezen. Het
woord „president" werd in het voorstel
gebruikt, en is sindsdien in discussie.
Het voorstel, zoals het er lag, maakte
geen schijn van kans. Maar tenslotte
werd aan de indiener van het voorstel
later ook bij de bespreking van het ont-
werp-kerkorde op de Synode opnieuw.
Dat was in 1965. De Commissie stelde
gevraagd zijn inzichten nader toe te
lichten en uit te werken. Dit uitgewerk
te voorstel zou dan via het moderamen
van de Synode aan de Kerken worden
toegezonden, die er zich op hun kerke-
raadsverg,aderingen over dienden uit te
spreken. Op de Synode van 1968 zou
het oordeel van de Kerk gehoord moeten
worden. Aldus is het geschied. En op
de laatst gehouden Synode is de zaak
opnieuw uitvoerig gesproken.
Het is verhelderend een paar dingen
uit deze discussie er uit te lichten. In
het algemeen bleken de Kerken tegen
een ambtsdrager, die een meer algemene
bevoegdheid in de Kerk heeft, geen
Zondag 8 december 1968
Reeds meer dan twintig jaar wordt
in Goes in de consistorie van de
Westerkerk elke maand een kerkdienst
gehouden voor doven, en wel op de 2e
zaterdag in de maand om 2.30 uur.
Deze diensten gaan uit van de Ned.
Chr. Bond van Doven, waarin de Her
vormde, Gereformeerde en Chr. Gere
formeerde Kerken samenwerken; ieder
voor eigen verantwoordelijkheid.
In deze dienst, die geheel afgestemd
is op de doven wordt gesproken door
een predikant of ouderling, die hier
speciale gaven voor heeft, ook wel
zusters gaan in deze diensten voor
(onderwijzeressen van „Effatha"). De
hele dienst wordt zo gesproken, dat
allen het kunnen aflezen op de mond
van de spreker of spreekster.
De psalmen en gezangen worden
samen hardop uitgesproken, zo ook de
geloofsbelijdenis. Het bijbelgedeelte
wordt door ieder voor zich gelezen en
daarna voorgelezen.
In de prediking wordt de boodschap
van Christus zo voor hun ogen vertolkt,
dat het gesproken woord door hen "be
grepen kan worden.
overwegende bezwaren te hebben. Men
bleek evenwel doodsbenauwd te zijn,
dat zo iemand bisschoppelijke neigingen
zou gaan ontwikkelen. Men had dan
ook op alle kerkeraadsvergaderingen
blijkens de rapporten zeer zorgvuldig
al die trekken uit het voorstel geschrapt,
die bisschoppelijke neigingen zouden
kunnen bevorderen. Wanneer er een
dergelijke figuur in de Kerk moest
komen, dan zou het toch in elk geval
geen bisschop moeten zijn. En ook geen
president. Het kwam er tenslotte op
neer, dat het voorstel opnieuw werd
teruggewezen. Maar waarheen? De
discussie werd aanleiding tot het vormen
van een permanente Commissie voor de
Kerkorde, waarin drie predikanten en
drie ouderlingen zitting hebben. Deze
Commissie heeft nu als eerste opdracht
gekregen, het voorstel, en in het alge
meen de bedoelde figuur te gaan be
studeren in het verband van de hele
kerkorde en van de presbyteriale
structuur van de Kerk.
In dezelfde tijd, dat dit allemaal op
•gang kwam in de Presbyteriaanse Kerk
in Rwanda, hield Prof. Plomp in
Kampen zijn inaugurele oratie onder de
titel „Presbyteriaal-Episcopaal?" Juist
voor ons hier was het een bizonder
actueel onderwerp. We zijn wel erg
benieuwd, hoe zich dit alles verder gaat
ontwikkelen.
Josien en Kees Overdulve.
Want in de gewone woordbediening
gaat het te snel en is de vorm te moeilijk.
Ambtsdragers in onze kerken: Wilt
u de doven in uw gemeente (niet de
slechthorenden) wijzen op deze diensten
en hen vragen deze trouw te bezoeken?
Contact-adres: Secretaresse Ned. Chr.
Bond van Doven, Mevr. Rouw, Wilhel-
minastraat 16 c, Goes, tel. 01100-6676.
Daarnaast is er reeds enkele keren
in onze provincie een gecombineerde
dienst voor doven en horenden ge
houden, o.a. in Nieuwerkerk, Goes en
Middelburg.
Nu wordt op 8 december om 10.00
uur te Gapinge een kerkdienst gehouden
waarin onze predikant voor doven, Ds.
P. L. Schuddebeurs uit Wezep, zal
voorgaan.
Wist u, dat Ds. Schuddebeurs straks
voor de 3e maal een catechisatieperiode
begint in Goes voor een groepje dove
jonge mensen?
We hopen, dat op zondag 8 decem
ber 1968 vele doven uit onze provincie
naar Gapinge zullen komen en het voor
hen en voor de kerk van Gapinge, een
goede dienst mag worden.
CLASSIS GOES
De vergadering van de kerken in de
Classis Goes zal D.V. worden ge
houden op donderdag 21 november a.s.
in Goes te 13.00 uur.
Stukken voor het agendum voor 18
november te zenden aan br. J. J. de
Kam, Veerweg 61, Kamperland.
SPREEKBEURT Ds. H. J. HEGGER
Op vrijdag 15 november a.s. hoopt
Ds. H. J. Hegger te Velp, directeur
van de Stichting „In de rechte straat"
een spreekbeurt te vervullen in de Oos-
terkerk aan de Bergweg/van Melle-
straat te Goes.
Onderwerp: Rome - Reformatie anno
1968.
Een zeer actueel onderwerp dus, ver
zorgd door een spreker die grote be
kendheid geniet door zijn evangelisatie-
arbeid onder Rooms Katholieken en zijn
steunverlening aan uitgetreden R.K.
priesters (Wartburg!).
Aanvang half 8. Toegang vrij. Allen
hartelijk welkom.
Het Comité.
Op 30 november en 1 december wordt
op Hedenesse een instructie weekend
gegeven voor medewerkers in instuif
en sociëteitswerk. Dit jaar voor 't eerst
gezamelijk door de Prov. Herv. Jeugd
raad en ons centrum. Er zijn heel wat
jongeren, die in de afgelopen jaren als
gasten deze weekends hebben bij
gewoond. Gezien de vele contacten in
dit werk zijn we blij, dat deze instructie
nu gemeenschappelijk wordt gegeven!
Nadere gegevens volgen! Bestaande
instuiven en sociëteiten ontvangen be
richt, voor zover adressen bekend. Be
langstellenden kunnen zich nu al
melden: Noordsingel 74, tel. 01180-
3728.
Ger. Centrum
Jeugd- en Jongerenwerk
Zeeland.
NIEUWERKERK e.o*
1Thuis: Adri Rotte kwam uit het
ziekenhuis. Gefeliciteerd daarmeeGod
zegene je weg verder, Hij, die je zo be
moedigd heeft.
2. Avond Ds* Hegger: Wanneer de
Kerkbode U tijdig bereikt, nog éénmaal een
herinnering aan de samenkomst van het
eilandelijk comité Ds. Hegger („de Rechte
Straat"), in Nieuwerkerk, Dorpshuis, don
derdag 14 november, 's-avonds 8 uur. waar
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Oostkerk) 9.00 uur Ds. Noorloos te
Aardenburg.
(Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse.
14.30 uur Ds. van Til.
Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis.
17.00 uur Ds. Dragt te Tilburg.
(Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat)
9.30 uur Ds. Dragt.
17.00 uur Ds. Joosse.
(Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw,
Rentmeesterlaan
10.15 uur Ds. van Til.
17.00 uur Ds. Streefkerk.
Avnemuiden 10.00 en 14.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg en
14.30 uur Ds. Joosse.
Gapinge 10.00 en 14.30 uur Dr. Dondorp.
Grijpskerke 10.00 en 14.30 uur kand. v. d. Berg te
Sassenheim.
Koudekerke 9.30 uur Ds. Elshout en 14.30 uur Ds.
Streefkerk.
Meliskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. Meijer te
Souburg.
Oostkapelle 9.00 en 14.30 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10.45 uur Ds. Elshout te Koudekerke
en 19.00 uur Ds. de Craene te St. Laurens.
St. Laurens 10.00 uur Ds. Streefkerk en 14.30 uur
Ds; Elshout te Koudekerke.
Souburg 10.00 en 15.00 uur Ds. Zwaan te
Zaamslag.
Veere 10.00 en 14.30 Ds. de Craene.
Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. van Hooy-
donk en 17.00 uur Ds. Groeneveld.
(Huishoudschool, Paauwenburg) 10.00 uur Ds.
Groeneveld en 17.00 uur Ds. van Hooydonk.
Vrouwenpolder 10.00 en 14.30 uur kand. Kranen
borg te Amsterdam.
Westkapelle 10.00 uur Ds. Hartholt en 14.30 uur
Ds. Groeneveld te Vlissingen.
CLASSIS ZEEUWS-V LAAN DEREN
Aardenburg 9.00 en 15.00 uur Ds. v. d. Meulen
te Wassenaar.
Axel 10.00 en 15.00 uur Ds. Kersten te Den Haag-
Escamp.
Breskens 10.30 uur Ds. v. d. Meulen te Wassenaar
en 17.00 uur dhr. Blokland te Roosendaal.
Hoek 10.00 uur Ds. J. A. A. de Boer te Middelburg
en 14.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg.
Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 11.00 uur Ned.
Herv. Predikant.
Schoondijke 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Meulen
te Kampen.
Terneuzen 10.00 en 16.30 uur Ds. Gispen.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger en 19.00 uur
Ds. Berger Welkomdienst)
Oostburg 10.00 uur Ds. Paksy en 15.00 uur Ds.
Noorloos te Aardenburg.
Zaamslag 111
Zoutespui 10.00 en 15.00 uur Ds. Heemskerk te
Axel.
CLASSIS GOES
Baarland 9.00 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp en
14.30 uur Ds". Heuseveldt te Goes.
Borssele 111en 17.00 uur Ds. Poelman.
Colijnsplaat 9.00 uur Ds. Juch te Kapelle en 17.00
uur Ds. van Til te Middelburg.
Driewegen 10.30 uur Ds. Noordhof en 14.30 uur
Leesdienst.
Geersdijk 10.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Marei te
Rotterdam.
Goes (Westerkerk) 10.00 uur Ds. Heuzeveldt en
17.00 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9.00 uur Ds. Jansen en 17.00 uur
Ds. Heuzeveldt.
's-Gravenpolder 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen
te Driewegen.
Heinkenszand 10.00 en 14.30 uur Ds. Vrolijk te
Rotterdam.
Kamperland 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman.
Kapelle 10.00 uur Ds. Juch en 14.30 uur Ds. v. d.
Kerk te Krabbendijke.
Kruiningen 10.00 en 14.30 uur.Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9.15 en 14.30 uur kand. van Gilst te
Zutphen.
Nieuwdorp 10.30 en 14.30 uur Ds. Kramer.
(Voorbereiding H. Avondmaal).
Wemeldinge 9.00 en 14.30 uur 111
W issenkerke 9.00 uur Ds. v. d. Marei te Rotter
dam en 14.30 uur Ds. Slingenberg te Goes.
Wolphaartsdijk 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10.00 en 14.30 uur Ds. Terlaak.
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10.00 en 14.30 uur Ds. Toren
beek.
Bergen op Zoom 10.00 uur Ds. v. d. Stoel en 17.00
uur Ds. van Dijk.
Halsteren 17.00 uur Ds. Maaskant.
Hoogerheide (Schapendreef) 9.45 en 15.30 uur Ds.
Maaskant.
Krabbendijke 9.30 uur Ds. v. d. Kerk en 14.30 uur
Ds. Juch te Kapelle.
Oud-Vossemeer 10.00 uur Ds. van Dijk en 15.00
uur Ds. v. d. Stoel. Woensdag 20 november:
Dankdag voor gewas en arbeid, 10.00 uur Ds.
van Dijk en 's-avonds gemeenschappelijke dienst
met Herv. Kerk.
Poortvliet 10.00 en 14.30 uur kand. Fockert te Am
sterdam. Woensdag 20 november: Dankdag,
10.00 en 14.30 uur Ds. Adema te Rotterdam.
Rilland-Bath 10.00 en 14.30 uur Ds. Stoffels te
Laren.
Tholen 9.00 uur kand. Fockert te Amsterdam en
17.00 uur Ds. v. d. Klauw te Roosendaal.
Woensdag 20 november: Dankdag voor gewas
en arbeid, 10.00 en 15.00 uur Ds. Wouters te
Pijnacker.
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 10.30 uur Ds. Wentsel en 15.00
uur Ds. Keizer.
Bruinisse 10.00 en 17.00 uur Ds. Bremmer.
Haamstede 10.00 en 17.00 uur kand. v. d. Kooy te
Den Haag.
Nieuwerkerk 10.00 en 17.00 uur kand. Jansma te
Zonnemaire.
Oosterland 11.00 uur Ds. Bremmer en 18.00 uur
Ds. Keyzer.
Scharendijke 111
Zierikzee 10.00 uur Ds. Visscher te Zwijndrecht
en 18.30 uur Dr. Becker te Nieuwerkerk.
Zonnemaire 111