r NIHAA/S uit öe keRken A Christus en Zijn Toekomst het middel punt was. Na de dienst de toespraken; dat hoort er nu eenmaal bij, maar ik houd er niet van. Ook vraag ik me af waarom we wèl een bevestigingsformulier hebben en geen afscheidsformulier? Er werden zeer waarderende en dankbare woorden gesproken door een ouderling namens de gemeente door Ds. Elshout namens de classis door een oude gereformeerde collega en door de burgemeester. Na dat deze sprekers keurig beant woord waren, werden wij allen in de gelegenheid gesteld Ds. en Mevrouw Meijer de hand te drukken. Eerst de gemeenteleden, daarna de genodigden. Ondertussen konden we de bijzonder mooie kerk bewonderen en gingen onze gedachten terug naar de oude ronde kerk, waar in de dertiger jaren Ds. Vreugdenhil preekte, die me meenam op bezoek bij de heer Jansen van Bigge- kerke. Wat is er sinds die dagen veel ver anderd! Niet alleen in Meliskerke, maar in heel de wereld, ook -kerkelijk! Het zal vreemd zijn op de classis zonder Ds. Meijer. Maar het zal zeker voor zijn opvolger in Meliskerke niet meevallen om met hem vergeleken te worden. Moge deze niettemin spoedig gevonden worden. A.D. INGEZONDEN STUKKEN (buiten verantwoordelijkheid der redactie) SALUEREN Wellicht wat te emotioneel reageerde ik telefonisch aan het adres van de Hoofd- Redacteur op enkele passages uit zijn ar tikel „Houd je gedekt", opgenomen in de Zeeuwse Kerkbode van 10 oktober 1968. Mocht dit zo door Dr. Dondorp zijn op gevat, wil ik hem daarvoor allereerst mijn excuses aanbieden. Dankbaar ben ik voor zijn toezegging mij de gelegenheid te geven enkele aanteke ningen bij zijn artikel te plaatsen. Een algemene opmerking omtrent ge noemd artikel moge hieraan voorafgaan. Het moet me van het hart, dat de inhoud van het artikel mij niet kon boeien. Eerlijk gezegd, je weet beslist niet waar je aan toe bent, hoedje op, hoedje afWel ben ik het roerend eens met de schrijver dat we er in Nederland bij kerkbouw beslist op moeten letten, dat er gelegenheid ge schapen wordt op een prettige manier een hoed kwijt te kunnen! Als beroepsmilitair wil ik nu gaarne en kele opmerkingen maken over die gedeelten uit het artikel waarin de schrijver - en be slist niet voor de eerste keer - iets over het militaire beroep, de militaire dienst, meent, te moeten schrijven. Wanneer de hoofd-redacteur schrijft: „Ik heb van militaire zaken geen verstand enz." dan lijkt het mij een voor de hand liggende zaak, dat hij, alvorens over mili taire zaken te schrijven, allereerst zorgt dat dat hij weet waarover hij schrijft. Al meer dere malen moesten militiamen in de Kerk bode dingen lezen over militaire zaken waaruit overduidelijk bleek, dat de schrij ver niet op de hoogte was van de zaken waarover hij meende te moeten schrijven. Dat dit door christen-beroepsmilitairen vaak als pijnlijk werd ervaren moet hem zonder meer bij nader inzicht duidelijk zijn. Het tussen aanhalingstekens gestelde woord hogere wordt in onze kringen niet gebezigd, wij spreken van meerdere. Bij zonder trof mij de zinsnede „In militaire dienst kent men andere vormen van groeten en van nederigheidsbetoon." Het zou de geachte schrijver sieren wanneer hij wat „nederiger" over militaire aangelegenheden zou schrijven. Nederigheid kennen we be slist in de militaire samenleving niet Het is slechts een bewijs van onkunde dit zo te schrijven. Wellicht niet zo bedoeld, maar het is toch een wat al te gemakkelijke manier een bepaalde zaak belachelijk te maken en het blijkt van weinig inzicht in de verhoudingen tussen mensen onderling in de militaire samenleving. Het is ons' be slist niet te doen om .nederigheid", het gaat ons om de mens, de jonge mens, die een bepaalde periode van zijn leven ver plicht in de militaire dienst moet door brengen. Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat de schrijver van het artikel niet zou weten wat de achtergronden van het salueren zijn. Salueren betekent groeten, begroeten, t. w. op bepaalde, voorgeschreven wijze. Dit gebeurt niet alleen in de militaire samen leving. Ik meen, dat dit groeten zijn oor sprong vindt in een, specifiek voor bepaal de maatschappelijke vormen van samen leving, erkennen van het feit, dat de een boven de ander in die samenleving is ge steld, b. v. bij de koopvaardij, politie en brandweer. Nu zou een bespreking over het onderwerp „groeten" op zichzelf dien stig kunnen zijn, maar in het verband van het geschreven artikel van Dr. Dondorp is deze uitdrukking alleen maar beledigend te noemen voor hen, die dagelijks met dit soort „groeten" bezig zijn. Opvallend is, dat de hele problematiek rondom dat salu eren in dienst geen enkele moeilijkheid op levert voor hen, die verplicht worden tot het groeten van de meerdere. Typisch blijft intussen, dat zo velen zich tegenwoordig menen bezig te moeten houden met zaken van het leger terwijl ze de binnenkant van deze samenleving nog nooit hebben gezien, ja zelfs met mensen, die verplicht diejen, nog nooit hebben gesproken! (Dit laatste slaat gelukkig niet op mij. A.D.) Over „stijl" kan men natuurlijk van mening verschillen. Men zou stijl kunnen omschrijven als „een kenmerkende vorm geving in het algemeen, een bepaalde manier van handelen" (Van Dale). Per soonlijk ben ik nog al voor een bepaalde stijl in een bepaalde situatie. Maar al te vaak worden we in deze tijd geconfronteerd met „stijl-loosheid". Wat te denken van de volgende zin uit het artikel van de hoofdredacteur? „In ieder geval maakt het een kinderachtige indruk als volwassen mensen dergelijk zinloze gebaren tegen elkaar maken!" Aangenomen mag worden, dat hij hier het oog heeft op het salueren. Dit zo algemeen te stellen is natuurlijk on juist en ook echt wel wat kinderachtig. Zelfs de schrijver zal achteraf moeten er kennen, dat dergelijke zinnen het zonder verder commentaar echt niet „doen". Het is zo geweldig goedkoop en onbedoeld treft men er toch ook een aantal mensen door. Dr. Dondorp moet toch weten, dat militairen verplicht zijn op de voor geschreven (nu weet ik nóg niet, wat die voorgeschreven manier beduidt, noch waar deze eigensoortige vorm van groeten „van daan" komt. Daar ging het om! A.D.) wijze elkaar te groeten zoals de schrijver vroeger verplicht werd z'n pet af te nemen voor anderen, maar nu maakt iemand, die van militaire zaken zegt geen verstand te hebben zo maar even uit, dat wij als mili tairen bezig zijn kinderachtige indrukken te maken door elkaar te groeten! Neen, dat klopt niet helemaal. Intussen houd ik mij, met uniformpet op, als militair „gedekt"! H. VAN WINKELHOF, Middelburg. VERONTRUSTING Na kennisname van de beide artikelen van de hand van de heren Beinema en Kerkhof in de Zeeuwsche Kerkbode van 19 oktober j.l. kwam de gedachte in mij op, dat genoemde heren toch wel een enigs zins onjuist beeld van de vergadering van de Verontrusten in de Schouwburg 1.1. weergaven. Om met het slotwoord van de voorzitter der vergadering Ds. P. v. Til te beginnen: als hij zegt dat de Nieuwe Theologische denkbeelden over Gen. 1, 2 en 3 hem als een onverteerbaar brok op de maag liggen, geloof ik, dat het karakter der vergadering volkomen en juist hiermede was weer gegeven. Dit is immers bij zeer velen het geval in onze gcref. kerken. Men is geschokt in zijn geloof in de Bijbel als Gods Woord Wij zijn als het ware de laatste jaren over spoeld door allerlei nieuwe Theologiëcn over God en de Bijbel enz. Nu onze hoog leraren van de V.U. ook al komen met hun geheel andere inzichten over de drie eerste hoofdstukken van Genesis, nu vragen velen zich af: Waar gaan we heen? Waar is het einde hiervan? Moeten wij dit nu nemen? De heer Beinema zegt dat verdacht makingen en beschuldigingen werden geuit, die niet bewezen konden worden. Dit is m.i. niet waar. Wat gezegd werd door Dr. Arntzen, zijn toch de feiten die alom be kend zijn, n.l. de ontkenning van het ge beurde zoals dat in Gen. 1, 2 en 3 be schreven is, door verschillende hoogleraren aan de V.U. Geen fanatisme, zoals de heer Beinema dacht, maar bewogenheid kon in deze ver gadering worden geconstateerd. Omdat men diep in zijn hart overtuigd is, dat men met deze nieuwe theologie op de verkeerde weg is. Het is toch ook niet vreemd dat men sprekers van verschillende kerkelijke groeperingen voor deze avond had uit genodigd? Zij belijden met ons de Bijbel als het woord van God. Hoe dachten zij over deze dingen of zijn de gereformeerden alleen nodeloos verontrust? Dit alles bracht mede, dat deze avond ons een duidelijk beeld gaf waar wij aan toe zijn. Niet om een hetze tegen de V.U. te voeren, niet om kerkscheuring te be werken. De V.U. is en wordt door het gereformeerde volksdeel op de handen ge dragen; daarom maakt men zich zo be zorgd als aan die V.U. aan de Bijbel ge knaagd wordt. Kerkscheuring; die gedachte leeft aller minst onder hen, die zich verontrust ge voelen. Die onzalige gedachte werpt men verre van zich, zo ver ik het beoordelen kan. Maar wel maakt men zich nu op om te voorkomen dat door theologenstrijd, zo als in 1940'44 een kerkscheuring ont staat, of om het met de voorzitter der ver gadering te zeggen: Deze hoogleraren te onderhouden dat ze wel moeten bedenken dat ze theologie bedrijven voor het oog van Gods Volk en dat theologie bedrijven terdege ook zielszorg is. Dit gezegde was ook niet eenzijdig ge richt, zoals de heer Kerkhof meende, maar omsloot pastoraal èn het gewone kerkvolk èn de wetenschappelijke broeders en zusters. Zowel in die vergadering als daar buiten. Met begrijpen zal 't niet gaan! Neem het onbegrepene aan. W. WILLEBOORDSE, Middelburg. OUDERLINGEN CONFERENTIE De NAJAARSCONFERENTIE hopen we te houden op ZATERDAG 16 NOVEMBER a. s. 's middags om half 3 in de bijgebouwen van de Gereformeerde Kerk te VLISSINGEN, aan dc Paul Krügerstraat. Ds. A. Heuzeveldt van Goes zal daar voor ons spreken over „RANDKERKELIJK HEID". Zoals u wel bekend is, is deze zaak ook aan de orde geweest op onze Generale Synode 1967/1968 en heeft elke kerkeraad een exemplaar ontvangen van het ter zake genomen besluit, annex nota van deputaten en rapport van Commissie I. Voor hen, die vooraf van een en ander kennis willen nemen, om een vruchtbare discussie moge lijk te maken, is dit besluit met annexen voor een luttel bedrag bij het Algemeen Kerkelijk Bureau onzer Kerken in Utrecht te bestellen. Maakt u daar gebruik van? Zoals de laatste jaren gebruikelijk is nodigen wij ook graag de diakenen onzer kerken mede uit de vergadering bij te wonen. Ook belangstellende gemeenteleden zijn hartelijk welkom, alsmede Hervormde ambtsbroeders. Zij zullen ongetwijfeld met ons grote belangstelling hebben voor dit onderwerp. Hartelijk welkom! Natuurlijk is er in de pauze een kopje koffie. Uw comité hoopt op een druk bezpehte conferentie. TOT ZIENS IN VLISSINGEN OP 16 NOVEMBER Namens het Comité: D. J. ROUW, voorz. B. HOGENDORF, secr. Beroepen: te Maassluis (va. K. W. Dercksen), F. v. d. Bos te Nieuw Lek- kerland; te Schermerhorn, kand. A. Koornneef te Schermerhorn, die dit be roep ook heeft aangenomen; te Woudsend en te Heinkenszand, kand. D. Tieleman te Amsterdam; te Em- meloord, B. G. de Valk te Heerenveen. Aangenomen: naar Rottevalle, kand. W. Wijbenga te Assen, die bedankte voor Haarnsterzwaag, voor De Wilp, voor Sellingen, voor Blija en voor Olde- hove. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9.00 uur Ds. Meijer te Souburg. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. J. A. A. de Boer. 14.30 uur Ds. Groenenberg. 17.00 uur Ds. van Til. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. van Til. 17.00 uur Ds. J. A. A. de Boer. (Plan Zuid, Gymnastiekh^il bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. 17.00 uur Ds. Meijer. (Engelse Kerk) 19.30 uur Evangelisatie zangdienst, Ds. de Boer. Arnemuiden 10.00 en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Wessel te Middelburg en 14.30 uur Ds. de Boer te Middelburg. Gapinge 10.00 en 14.30 Dr. Dondorp. Grijpskerke 10.15 uur Ds. Meijer te Souburg en 19.00 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Koudekerke 9.30 en 14.30-uur Ds. Elshout. Meliskerke 10.45 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle en 19.00 uur dhr. Jansma te Zonnemaire. Oostkapelle 9.15 en 14.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10.00 en 14.30 uur Ds. C. Spek te De Bilt. St. Laurens 10.00 en 14.30 uur Ds. de Craene. Souburg 10.00 en 17.00 uur Ds. Wamelink, leger- predilcant te Middelburg. Veere 10.00 en 14.30 uur Ds. v. Egmont te Ooster beek. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Groeneveld en 17.00 uur Ds. Bakker te Zwijndrecht. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10.00 uur Ds. Bakker en 17.00 uur Ds. Groeneveld. Vrouwenpolder 10.00 en 14.30 uur Ds. Helderman te Domburg. Westkapelle 9.30 en 14.30 uur Ds. Wessel. CLASSIS ZEEUWS-V LAAN DEREN Aardenburg 9.00 uur Ds. Vos te Gent en 15.00 uur Ds. Noorloos. Axel 10.00 en 17.00 uur Ds. Heemskerk en woens dag 6 nov. (Dankdag) 19.30 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos en 17.00 uur Ds. Paksy. Hoek 10.00 en 14.30 uur Ds. Warnink te Nieuwer- kerk a.d. IJssel. Sas van Gent (Ned Herv. Kerk) 19.00 uur Ds. Berger. Schoondijke 10.00 en 14.30 uur Terneuzen 10.00 en 16.30 uur Ds. Streefkerk te Veere. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10.00 uur Ds. Paksy en 15.00 uur Ds. Musch te Breskens. Zaamslag 10.00 en 15.00 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10.00 en 19.00 uur Ds. Joosse te Mid delburg. CLASSIS GOES Baarland 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen, bed. H. Avondmaal, te Kruiningen. Borssele 9.00 uur Ds. Kramer en 17.00 uur Ds. Noordhof. Colijnsplaat 10.30 uur Ds. Noordhof en 17.00 uur Ds. v. d. Molen. Driewegen 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 9.00 en 14.30 uur Ds. Blokland. Goes (Westerkerk) 10.00 uur Ds. Jansen en 17.00 uur Ds. de Bruijne. (Oosterkerk) 9.00 uur Ds. de Bruijne en 17.00 uur Ds. Jansen. s-Gravenpolder 10.00 en 14.30 uur Heinkenszand 10.00 en 14.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Kamperland 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman. Kapelle 10.00 en 14.30 uur Ds. Dragt, em. pred. te Tilburg. Kruiningen 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.00 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaarts- dijk en 14.30 uur Ds. Terlaak. Nieuwdorp^ 10.30 en 14.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 9.00 en 14.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 9.00 en 14.30 uur Ds. van Til. Wolphaartsdijk 10.15 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10.00 en 14.30 uur Ds. Slomp te Vaassen. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10.00 en 14.30 uur Ds. Toren beek. Bergen op Zoom 10.00 uur Ds. van Dijk en 17.00 uur Ds. v. d. Stoel. 6 nov. Dankstond voor ge was te 19.30 uur. Halstéren 17.00 uur Ds. de Nood. Hoogerheide (Schapendreef9.45 en 15.30 uur Ds. de Nood te Zwolle. Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. Oud-Vossemeer 10.00 uur Ds. v. d. Stoel en 15.00 uur Ds. van Dijk. Poortvliet 10.00 en 14.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Rilland-Bath 10.00 en 14.30 uur Drs. van Krimpen te Dordrecht. Tholen 10.00 en 15.00 uur Ds. Lindeboom te Zwijndrecht. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 1.0.30 uur Ds. Wentsel en 15.00 uur Ds. Keizer (bed. H.A. en Dankzegging). 6 nov. Dankdag, 10.30 uur Ds. Wentsel en 15.00 uur Ds. Keizer. Bruinisse 10.30 en 17.00 uur dhr. Blokland te Roosendaal. 6 nov. Dankdag, 10.00 en 17.00 uur Ds. Vrolijk te Rotterdam. Haamstede 10.00 en 17.00 uur Ds. van Duinen te Voorburg. Nieuwerkerk 10.00 en 17.00 uur dhr. Vreugdenhil te Zwartewaal en Dankdag 6 nov. 10.00 uur Dr. Becker en 19.00 uur kand. Jansma te Zonnemaire. Oosterland 9.15 uur dhr. Blokland en 16.45 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Scharendijke Zierikzee 10.00 en 18.30 uur Ds. Nawijn (voor bereiding Heilig Avondmaal). Zonnemaire 10.00 uur Ds. Feunekes (gemeen schappelijke dienst) en 14.30 uur dhr. jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3