eeuwóe 3£erkbocle ncl<z^ Verontruste Gereformeerden Officiële berichten Hulpmiddelen voor het Bijbelgebruik 23e JAARGANG No. 16 24 OKTOBER 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkersDs. B. Wentsel, BrouwershavenJ. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden-Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurtenLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 1 Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 V.J In zijn woord spreekt God ons aan en sprekende verschijnt Hij aan ons. Het bijbelwoord is het Woord van God en dat is altijd in Gods mond. God is ,,aan het woord" in de bijbel. Dat is de be doeling van het vreemde woord „theo- pneustie", dat u vaak kunt lezen in de discussies over de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift. In Zijn spreken komt God tot ons en eist van ons een wederliefde, die be antwoordt aan Zijn eigen liefde. Deze absolute eis verbrijzelt ons. God spreekt en zegt tegen u: „gij zult mij liefhebben boven alles en uw naaste zult gij liefhebben als uzelf". Dat betekent, dat alles wat wij zijn en hebben geheel voor God zal moeten zijn: iedere gedachte, ieder gevoel. De keus van ons leven zal „geheel voor Hem" moeten zijn. „Geheel voor Hem" is de titel van een door Ds. Rignalda vertaald dagboek van Oswald Cham bers (my utmost for His highest) waar ik voor mij buitengewoon veel aan te danken heb. God wil persé in ons leven boven alles en allen gaan. Waarom Omdat Hij ons zo volkomen liefheeft. Alleen liefde kan en mag liefde vragen. Als we Hem onverschillig waren, zou het Hem niet kunnen schelen, of we Hem al of niet liefhadden. Hij wil ons niet missen. Hij wil niets van ons missen. Hij wil ons helemaal. Geheel voor Zich, zodat mijn leven niet meer van mij is, maar van mij en Hem samen. In Zijn Woord is de Here aanwezig om ons voor zich op te eisen, veel in tenser dan wie ook, maar die in ons leven recht heeft op onze liefde. Dat vinden we ook in wat de Here zegt over onze naaste. Die moeten we lief hebben als ons zelf. We mogen geen enkel verschil ma ken tussen ons zelf en iemand anders, LOFLIED OP HET BELOOFDE LAND God zij geloofd om Kanaan, dat land vol druiven en vol graan, dat overvloeit van melk en honing, het geeft zijn oogst te rechter tijd, dat land is enkel vruchtbaarheid: gezegend land om in te wonen Hier druipt de regen van Gods Woord, in alle beken stroomt het voort, het drenkt de luisterende velden: die zijn gehoorzaam aan zijn lied en al doorgronden zij het niet, zij zullen het de mensen melden. Al het gezaaide spreekt Gods Woord, het plant zich duizendvoudig voort, wie is zo doof dat hij niet luistèrt Wie is zo traag dat hij niet weet, hoe God een Heiland komen deed, een zaad waarvan het weiland fluistert? En op de wei daar staat het lam dat werd gezocht door Abraham om God den Schepper te aanbidden: een lam, een zaad, een weerloos Woord, dat wordt in Kanaan gehoord, daar is God vruchtbaar in ons midden. Zo zingen wij op hoge toon van Kanaan en van uw Zoon: Uw Woord is melk, Uw Liefde honing. Over de aarde waait de wind: Uw adem maakt ons welgezind om zingend in dit land te wonen. Tom Naastepad Melodie: Psalm 113. wie dan ook, met wie we op de een of andere manier in aanraking komen. We mogen geen enkele keer tegen iemand, wie dan ook, lelijk doen; niet eens lelijk over hem denken. Maar we moeten ons zelf verlooche nen in dienende liefde en ons restloos geven. Ook in dat tweede gebod verschijnt God ons met Zijn volkomen liefde, die ook van ons-onderling een volkomen liefde eist. Hij wil, dat we samen leven. Samen met Hem en samen met elkaar. Duidelijk herkennen we hier de Here Jezus en Zijn manier van leven. Hij leefde helemaal in het „samen" van de liefde en nu wil God van ons dat wij zijn als de Here Jezus, door ons leven samen te leven. Samen met Hem en samen met elkaar. In deze verschijning van God, in Zijn spreken tot ons leren we ons zelf ken nen als liefdelozen, die dit „samen1" niet kunnen opbrengen. Sterker: die aan dit „samen" een hekel hebben. Nu is het in de psychologie een be kend gegeven, dat niemand weet, wie hij zelf is, vóór hij werkelijk met iemand anders samen is. „Ik word aan gij" (Martin Buber). Maar in het samen zijn met God en het luisteren naar Zijn Woord, leren wij, wie wij in de diepste grond eigen lijk zijn: zondaren. Wanneer God in zijn spreken zo dicht bij ons komt, dat we zijn eis van de volkomen liefde en van het „samen" verstaan, is onze natuurlijke reactie daarop: nee. Want we willen onze vrijheid. We willen niet capituleren. Liefde is capitulatie. Dat willen we niet, want we willen ons zelf zijn: zelf uitmaken wat goed en wat kwaad is. De bijbel noemt deze natuurlijke re actie op Gods eis van liefde: haat. Haat is een kras woord voor zonde. Maar in de hoogspanning van Gods verschijnen en spreken in Zijn Woord, gaat het om absolute dingen: alles of niets, liefde of haat. A. D. IN GOEDE AARDE Deze brochure is oorspronkelijk sa mengesteld door de deputaten voor de evangelisatie in de classis Zeist. Het uitgangspunt is dat een getuigende ge meente ontstaat wanneer de leden, naast het bezoeken van de kerkdiensten en de gezinsbijbellezing, bewust de om gang met God zoeken door persoonlijk bijbellezen en gebed. Uit onderzoekin gen is gebleken (zie o.a. rapport bijbel gebruik bij Gereformeerden, samenge steld door het Nederlandsch Bijbelge nootschap) dat er bepaald een verband bestaat tussen persoonlijk bijbelgebruik en-de belangstelling voor en het mede werken aan evangelisatiewerk. Boven dien blijkt persoonlijk bijbelgebruik een van de voornaamste wapenen tegen de sleur van het lezen aan tafel te zijn, terwijl degenen die voor zichzelf de bijbel lezen ook veel meer aan de pre diking hebben. Uitgave: Internationale Bijbelbond. Prijs: 0,50 per ex. Belangrijke kor ting bij afname van grotere aantallen. Besteladres: IBB, postbus 50, Doorn. BEOORDELINGSEXEMPLAREN Een pakket met de hierboven ge noemde uitgaven wordt u gaarne ter kennismaking toegezonden tegen een vergoeding van 3,50, inclusief porto kosten. Besteladres: IBB, postbus 50, Doorn. BIJBEL EN GROEP (Ds. F. Keja) Enkele methoden voor bijbelstudie in groepsverband, voorafgegaan door een hoofdstuk waarin enkele aspecten be sproken worden, die bij het houden van een bijbelkring een overweging waard zijn. Prijs 1,—. Voor deze brochure en andere hulp middelen voor bijbelkringen verwijzen wij u naar de Centrale voor Vormings werk vanwege d'e Nederlands Her vormde Kerk, de Horst 1, Driebergen (tel. 03438-2241). Uiteraard zijn deze uitgaven ingesteld op de hervormde si tuatie, maar ook voor onze kerken goed bruikbaar. Een prijslijst wordt u door de Cen trale voor Vormingswerk op aanvraag toegezonden. II Tachtig jaar geleden hield Dr. H. Bavinck bij de overdracht van het rec toraat aan de Theol. School te Kampen een rede over „De Katholiciteit van Christendom en Kerk". Deze katholici teit houdt volgens Bavinck in, dat het christendom „onafhankelijk van land en volk, van plaats en tijd, elke nationali teit omvatten, iederen mensch beheer- schen en alle schepsel heiligen kan", dat het een godsdienst is „die waarlijk en ten volle universeel allen en alles doordringen en wijden kan". „Al naar gelang men nu dit univer salisme van het Christendom opvat, wordt men ruimer of enger in zijn kerk begrip. De verhouding waarin wij de genade stellen tot de natuur, de her schepping tot de schepping, bepaalt de ruimte van ons hart of de nauwheid onzer ingewanden op kerkelijk gebied". Bavinck vond dit onderwerp zo be langrijk, omdat deze katholiciteit ge vaar liep in zijn „aan dwalingen en scheuringen zoo vruchtbaren tijd". Im mers, „wie in den engen kring van een kerkje of conventikel zich opsluit, kent haar (de katholiciteit, M.B.) niet en heeft haar kracht en vertroosting nooit in zijn leven ervaren. Zulk een doet aan de liefde des Vaders, aan de genade des Zoons, aan de gemeenschap des Geestes te kort; hij berooft zichzelven van geestelijke schatten die door geen meditatie of devotie kunnen worden vergoed, en verarmt zijn ziel". Enkele weken geleden werd er in de Middelburgse schouwburg een avond over kernvraagstukken belegd, waarin de katholiciteit van christendom en kerk ernstig gevaar liep. Die avond ging in de eerste plaats uit van gereformeerden die zich verontrust voelden over be paalde ontwikkelingen in hun kerk en aan hun theologische opleidingen in Amsterdam en Kampen. Zij hadden zich in het organiserend comité en in het forum terzijde laten staan door leden van de Vrijgemaakte Gerefor meerde Kerk, de Gereformeerde Ge meente, de Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk en de Christelijk Gereformeerde Kerk. Dat Dr. J. Douma, het vrijgemaakte forumlid, sprekend vanuit een kerk die de katholiciteit tot zichzelf beperkt en juist daardoor zich er buiten stelt, aan het eind van die avond niet naliet van uit de monopoliepositie der enige ware kerk enkele aanvallen te doen op de gereformeerde kerk, hoefde niemand te verbazen. Hoogstens kon men er zich over verwonderen dat de voorzitter, de gereformeerde Ds. Van Til, zijn ken nelijke bedoeling het deze avond niet van kwaad tot erger te laten worden, even vergat. Bij dit deel der vertoning was de katholiciteit van kerk en chris tendom in het geding en de gerefor meerde leden van het organiserend co mité hadden dit kunnen voorzien. In meerdere of minder mate geldt dat ook, wanneer we de kerkelijke af komst van de andere niet-gerefor- meerde comité- en forumleden bezien. Laat ik voorop stellen, dat ik er hei lig van overtuigd ben, dat er voor ons als gereformeerden in de Gerefor meerde Gemeente heus wel iets, in de Gereformeerde Bond veel en in de Chr. Gereformeerde Kerk heel veel valt te waarderen en te leren. Maar de Geref. Gemeente behoort geheel, de Geref. Bond en de Chr. Geref. Kerk behoren gedeeltelijk tot wat in de volksmond de zwarte-kousen kerken heet. Ik gebruik deze aanduiding hier zonder spot, als verzamelnaam voor een groep die m.i. veel goed bewaard heeft, maar die dit grote gebrek heeft dat zij op eigentijdse vragen geen eigentijdse antwoorden geeft. Want vele problemen denk aan de vragen van oorlog en vrede, aan die van industrialisatie en automati sering, aan de dreigende overbevolking enz. worden niet gezien omdat men zich beperkt tot het heil van de enke ling óf krijgen een antwoord dat de kern der vraag niet raakt. Voor deze groep geldt nog wat Bavinck tachtig jaar geleden opmerkte: „Maar bij allen domineert toch eene onvrije, ascetische beschouwing van de wereld en heel haar cultuur. Hetzij zij piëtistisch in de eenzaamheid zich terugtrekken of me thodistisch de wereld aanvallen en met geweld trachten te veroveren, nooit is hier echte, ware, volle reformatie Deze richting heeft wel veel van het Christendom, maar zij is het ware, volle Christendom niet. Zij is eene misken ning der waarheid, dat God de wereld liefgehad heeft. Zij is tot bestrijding, tot verwerping, niet tot overwinning der wereld door het geloof in staat". Nu wil ik niet een- voorbarige con clusie trekken. Ik mag en wil niet zeg gen dat gereformeerde verontrusten die steun zoeken in de richting van de zwarte-kousen kerken, de rijkdom en reikwijdte van het evangelie voor en in deze wereld beperken en vernauwen. Maar ik moet wel zeggen, dat zij, zo doende, gevaar lopen dat te gaan doen; andersgezegd, dat zij gevaar lopen zich t'e plaatsen buiten die katholiciteit van kerk en christendom die ons vanuit de bijbel via de eerste christenheid, via Calvijn, via Kuyper en Bavinck is door gegeven als een kostbaar erfgoed. Het zou tragisch zijn, als juist zij die het puurste gereformeerd-zijn nastreven in werkelijkheid buiten de gerefor meerde traditie komen te staan. M. Beinema. CLASSIS ZIERIKZEE De vergadering van de Kerken in de classis Zierikzee zal D.V. worden ge houden op maandag 20 nov. a.s. in Zie rikzee te 14 uur. Stukken voor het agendum vóór 16 november te zenden aan br. L. bij de Vaate te Bruinisse, Langeweg 3. KORT VERSLAG van de vergadering van de C/as- sis Goes van de Gereformeerde Kerken, gehouden op donderdag 13 september 1968. 1. Namens de roepende kerk van Heinkenszand opent Ds. Heuze- veldt de vergadering op de ge bruikelijke wijze. 2. De credentiebrieven worden onder zocht en in orde bevonden. Er zijn twee instructies. 3. Het moderamen wordt geïnstitu eerd: Ds. Heuzeveldt praeses, Ds. v. d. Berg le scriba, Ds. Jansen as sessor en Ds. Juch 2e scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1