eeuwóe 3£erkbocle KONINGEN Verontrustend Rekrutendag Zwarte Schapen 1 23e JAARGANG No. 15 17 OKTOBER 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 V. Kinderen van God zijn koningen. Daarom moeten zij ook royaal leven. Christenen leven in de dienst van God. Er bestaat geen mooier leven dan dat van medearbeider van de levende God. Je leest wel eens van die mooie ad vertenties, waarin de directie een mede werker zoekt. Maar als je er op afgaat, merk je dat er een loopjongen wordt bedoeld. Maar de Here God maakt van zijn dienaren koningen! Door de Geest, die in Jezus Christus als in het Hoofd woont en in ons als zijn leden, wordt de christen tot zijn koninklijke taak bekwaam gemaakt. Dat is immers de symbolische be tekenis van het ouderwetse zalven. Denk maar aan David, die door Sa- muël werd gezalfd en door Gods Geest werd bekwaamd om Goliath een kopje kleiner te maken. Als we bidden in het Onze Vader: „uw konihkrijk kome", moet u onder dit rijk verstaan, het rijk, waarin de mens, als mens Gods koning is. Onder koning dus. Knecht van God, maar in die betrek king koning over heel de schepping. Toen de mens aangesteld werd, zei de Here God tegen hem: „gij zult heer schappij hebben". In de mens Jezus Christus is dat Koninkrijk Gods, dat door de zonde van de mensen verstoord was gewor den, weer hersteld. Want Hij ontving bij zijn- hemelvaart alle macht; niet al- ER STAAT GESCHREVEN Men zegt: het lief en het leed ons sterven, ons leven men zegt: het staat al in de sterren geschreven en wij zijn gedoemd dat leven te leven immers, het staat in de sterren geschreven. Er staat: het wel en het wee de loop van ons leven staat bóven de sterren in Gods boek geschreven en wij zijn bevoorrecht dit leven te leven immers, Zijn hand heeft de toekomst geschreven. Zie ik naar omhoog van verlangen vervuld dan is het geen ster die mijn toekomst onthult maar voel ik mij veilig: mijn leven, mijn lot ligt boven de sterren in de handen van God. JW Het is een droeve zaak, dat het per soonlijk bijbellezen volgens gehouden enquêtes in onze kring hard achteruit gaat. En ook daar, waar men de oude ge woonte volgt van het hoofdstuk-na-de- maaltijd, daar is in vele gevallen van enige bijbelstudie geen sprake, zodat de vraag: „Verstaat gij ook, wat gij leest?", beantwoord moet worden met een: „Hoe zou ik?" Dit is een verontrustende zaak. Men spreekt tegenwoordig vaak over mon dige christenen, maar ik vrees, dat velen voor hun bijbelkennis afhankelijk zijn van de prediking in de kerk. Daarom is het hartelijk toe te juichen, wat de depu- taten van onze Synode voor de bijbel leen op aarde, maar ook in de hemel. Hij ontving een naam boven alle naam en is gezeten op de troon aan Gods rechterhand. In zoverre is dus het koninkrijk van God gekomen. Want Jezus Christus, onze mede mens, heeft het Koninkrijk aanvaard (Openb. 12: 10). Maar wij, we zijn nog zulke gebrek kige koningen, omdat we nog zulke slechte dienaren van God zijn. Want hoe meer wij aan God onderdanig zijn, hoe koninklijker ons leven wordt. Tot<- dat we eens in de toekomst van Jezus Christus het gezegend aardrijk erven, om er als koningen te heersen. In ons koninklijke ambt zingt dus nog veel toekomstmuziek. We zijn nog meer koningen-in-hope, dan profeten en priesters in hope. Trouwens ook bij de Here Jezus tij dens zijn leven op aarde, tendeerde alles naar het koninklijke. Eerst was de offerande van het Lam Gods de hoofdzaak waar alles op uit liep. Nu, na het Pinksterfeest, valt de nadruk op de prediking van het Evan gelie in de hele wereld. Dat is het pro fetische ambt. Maar alle lijnen wijzen naar de toekomst van zijn koninklijke glorie, als Hij zal oordelen de levenden en de doden en de wereld zal vervullen met de glans van zijn Koninkrijk, dat dan ook met uiterlijk gelaat zal ver schijnen en wij wij zullen met Hem als koningen heersen. A.D. voorziening hebben -gedaan: Ze wijzen n.l. op een aantal boekjes, die financieel binnen ieders bereik liggen en die goede hulpmiddelen zijn voor het bijbelgebruik. Ik wil in dit en het volgende num mer van de kerkbode deze aanbevolen lijn publiceren. In de hoop dat u er ge bruik van maakt: HULPMIDDELEN VOOR HET BIJBELGEBRUIK (I) Vandaag lezen wij... Aan de hand van dit bijbelrooster dat jaarlijks verschijnt, leest men in vijf jaar de bijbel door. Uitgave: Internationale Bijbelbond en Nederlandsch Bijbelgenootschap. Prijs 0,10. Besteladres: IBB, postbus 50, Doorn; of NBG, Postbus 620, Haarlem. Leidraad Handreiking voor persoonlijk bijbel lezen. Voor elke dag wordt het bijbel gedeelte aangegeven uit „Vandaag lezen wij..." met daarbij een verhelde rende toelichting. Verschijnt eenmaal per kwartaal. Uitgave: Internationale Bijbelbond. Abonnementsprijs 4,— per jaar. Losse nummers 1,—. Bij afname van grotere aantallen belangrijke korting. Besteladres: IBB, postbus 50, Doorn. Onze sleutel Besteladres: IBB, postbus 50, Doorn. Getijde-leesgidsen Handreiking voor persoonlijk dage lijks bijbellezen voor jongeren. Ge ïllustreerd. Verschijnt eenmaal per kwartaal. Uitgave: Internationale Bijbelbond. Abonnementsprijs 3,50 per jaar. Losse nummers 0,90. Eveneens be langrijke korting bij grotere aantallen. Bijbelrooster met toelichtingen aan sluitend bij het kerkelijk jaar voor per soonlijk- en gezinsgebruik. Vier afleve ringen per jaar, getiteld: Licht in duisternis, Lijden en overwinning, Leven door de geest, Horen en handelen. Uitgave: Internationale Bijbelbond in samenwerking met het Nederlandsch Bijbelgenootschap. Abonnementsprijs 2,— per jaar. Losse nummers 0,50. Bij afname van grotere aantallen belangrijke korting. Besteladres: IBB, postbus 50, Doorn. Hulp voor de bijbellezer De inhoud bestaat uit een omschrij ving van de namen en het ontstaan van de bijbelboeken, register van persoons namen en onderwerpen, verklaring van vreemde en moeilijke woorden in de bijbel, zeven kaartjes van Israël enz. Uitgave: Nederlandsch Bijbelgenoot schap. Prijs: 1,25. Besteladres: NBG, postbus 620, Haarlem. Ruimtevrees Zo zijn wij dan donderdagavond, 3 oktober jl„ uit de Middelburgse Schouwburg gekomen met voor mijn gevoel hete hoofden en koude harten. Deze avond, door een verontrust co mité van bonte kerkelijke schakering belegd om de zgn. kernvraagstukken van de V.U. door te spreken, is een uitstalling geworden van de minder prettige eigenschappen, die de Gerefor meerde gezindte bezit. Dat is jammer, want dat volksdeel heeft grotere kwali teiten dan op die bijeenkomst de kans kregen naar Voren te komen. Van dat volksdeel zie ik liever zijn levensernst dan zijn daar gebleken fa natisme, liever zijn offervaardigheid dan zijn onverdraagzaamheid. Ik wilde dat ik kon schrijven over zijn degelijkheid, maar het moet helaas zijn over zijn be krompenheid. Ik weet van zijn ontzag voor het levende Woord, maar ik hoor de er slechts van dorre scholastische vraagstellingen over een historische Adam en van een theologentwist over het lichaam van Christus. En het meest merkwaardige van alles was, dat ondanks de vermeende, ge meenschappelijke vijand binnen de Ge reformeerde poorten duidelijk de onder linge verdeeldheid van die Gerefor meerde gezindte bleek! Terzijde mag daarom ook wel de vraag gesteld wor den, waarom groepen officieel tot de organisatie van deze avond waren uit genodigd, die met de V.U. geen of vrij wel geen enkele binding hebben. Laten er tegenwoordig gelukkig! niet uit sluitend gereformeerden studeren aan de V.U., het is wel waar, dat vrijge- maakt-gereformeerden, gereformeerde bonders en Christelijk-gereformeerden allerminst de groepen zijn, die deze universiteit moreel en financieel steunen of gedragen hebben, terwijl voor de uit nodiging van de Gereformeerde Ge meenten ook geen grond was. Als je een anti-V.U. stemming wilt kweken, dan heb je gemakkelijk spel bij groepen, die zich vanouds gekeerd hebben tegen het bolwerk van de gesmade Kuyper! Het is bij de gedachtenwisseling ge lukkig openhartig gezegd: de onbe wezen beschuldigingen, de verdacht makingen, de versimpeling van moei lijke vraagstukken zijn evenzovele ploe gen, die de kerkelijke bodem voor nieuwe kerkscheuringen vruchtbaar ma ken. Waarom kon Prof. Augustijn niet op zijn woord worden geloofd, toen hij zei dat de aangevallenen niet anders doen dan in grote gehoorzaamheid trachten te luisteren naar wat de Bijbel te zeggen heeft? Waarom moet er dan steeds weer gesuggereerd worden, dat de voortschrijdende theologische in zichten verlate uitlopers zijn van het hooghartig 19e eeuwse modernisme? Niets is minder waar! Liever was mij dan ook het ferme woord van Ds. De Craene, die om ruimte vroeg voor wetenschappelijk beraad zonder dat men inquisiteur over elkaar speelt. Maar daarop kwam van het forum helaas geen weerwoord! Hopen wij slechts, dat een andere kwaliteit van het Gereformeerde volk, zijn gelovige nuchterheid, die slechtste van zijn kenmerken scheuring als repeterende breuk -de baas zal blijven. Pastorale vragen Om deze reden was ik dan ook blij met het slotwoord van Ds. Van Til, dat veel van de opgelopen emoties afdempte. Eén opmerking is er echter, die mij aan leiding geeft tot het stellen van enkele vragen. Ik citeer de P.Z.C., die, geloof ik, de zaak goed weergaf. Hij waar schuwde de V.U., „dat LI voor het forum van Gods volk theologie bedrijft. Ook theologie houdt iets van zielszorg in. Denk aan het doorgeven aan het eenvoudige kerkvolk". Is het nu werkelijk waar dat het pastorale uit het oog wordt verloren? Ik bewaar heel wat aangenamer herin neringen aan de wijze, waarop de hoog leraren Berkouwer en Kuitert op de V.U.-bijeenkomst van dit voorjaar dwars door alle vragen doorstootten naar het hart van het evangelie dan de gelijkhebberige wijze waarop Dr. Arnt- zen voor Prof. Augustijn een val uit zette. En dan nog iets: waarom altijd maar weer alleen pastoraal voor dat zgn. een voudige kerkvolk (wat is dat eigenlijk)? Behoren die laat ik nu maar voor het gemak zeggen „niet-eenvoudige kerkleden" niet tot het forum van Gods volk? Ik heb veel meer de overtuiging, dat zij, die door belangstelling, ontwik keling, werk enz. wél met de moeilijke vragen van deze tijd te maken krijgen, pastoraal zwaar worden véronacht- zaamd en lijden aan deze eenzijdige kerkelijke barmhartigheid. Zij willen ook meedoen in de kerk, meedenken en meediscussiëren. Maar de krampachtig heid, waarin vele gemeenten en hun kerkeraden ten opzichte van de vragen van deze tijd leven, snijdt voor de hier bedoelde kerkleden een stuk menselijke ontplooiing en deelneming aan normaal kerkelijk samenleven af. Ik ben er van overtuigd, dat er in vele van de gezin nen van deze groep zgn. „niet-eenvou dige kerkleden" (inclusief pastorieën) aan deze kerkelijke discriminatie wordt geleden. Daarnaast is er naar mijn mening nog een groep zwarte schapen. Dat zijn de jongeren. Ik heb er op de bewuste avond velen van de catechisaties en jeugdverenigingen gezien. Ik heb er nog niet één gesproken, die de bijeen komst heeft gewaardeerd. De meesten waren onthutst, niet fel-vijandig, maar eerlijk onthutst over wat ze hebben er varen. De vragen en de wijze van be nadering van geloofszaken, zoals die in de Schouwburg naar voren kwamen, liggen geheel buiten hun geestelijke be levingswereld. En dat is begrijpelijk. Zij zijn opgegroeid bij een geheel ander wereldbeeld, dan wat de generatie, die zich nu zo verontrust toont, heeft mee gekregen. Daarom wilde ik nog eens extra pleiten voor een herderlijke be nadering van ook dit deel van „Gods volk". Maar die pastorale zorg vereist dan wel meer geestelijke ruimte, dan donderdagavond 3 oktober is gebleken! G. M. KERKHOF. Op donderdag 14 november in de Schakel, Bachten Stene, Middelburg. Aanvang half elf. Sluiting half vier. 5 sprekers: Kapitein Cornelisse, Ds. P. C. Meyer, Majoor Bogers, Dr. V. 't Hart, Ds. C. T. Hajes. Het hangt van U af, of dit de laatste recrutendag voor Zeeland zal zijn. De laatste jaren is het maar een be droevend klein getal, dat zich laat zien. Alles wordt in het werk gezet om

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1