eeuwóe 3£erkbode Verkeersregels Houd je gedekt <~Derkindert ze niet 23e JAARGANG No. 14 10 OKTOBER 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Öeinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. s 1 Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 vy En Jezus lachte. Zeer bekend is dat verhaal uit de Evangeliën van die moeders, die wilden, dat de Here Jezus hun kinderen aan raken zou. We kunnen van deze vrouwen zeg gen wat we willen en hen van bijge lovigheid beschuldigen en van wonder geloof, maar een feit is, dat de Here Jezus het fijn vond. De discipelen von den het maar een onzinnig vrouwenge- doe en een nodeloos oponthoud. Mannen oordeelden toen zeer uit de hoogte over vrouwen. Vrouwen en kin deren behoorden bij de lagere regionen van het leven, waren gevoelig en deden onbeheerst. Vrouwen en kinderen kon den niet redeneren en telden dus niet mee. Zo dachten ook de discipelen er over. Zij waren immers ook zo verwonderd, dat de Here Jezus, bij de Jakobsbron in Samaria, met een vrouw sprak. Dat deed je immers als verstandig man niet Maar de Here Jezus is anders. Hij moedigt de vrouwen, die met hun kin dertjes langs de weg op hem hadden gewacht, aan en zégt: ,,Laat zij maar gerust komen, hoor Kom op, jongens en meisjes. Komen jullie eens bij me De discipelen kijken kritisch toe. Maar die vrouwen lachen van blijdschap en hun kinderen juichen van plezier. En de Here Jezus Hij vindt het fijn. Dit is een van de mooiste plaatjes in de Evangeliën. En als u goed kijkt, dan ziet u dat de Here Jezus óók lacht en dat Hij grapjes maakt met de kinderen. Het is toch zeker ondenkbaar, dat Hij ernstig en strak die kinderen aange keken heeft. Dan waren ze bang ge worden en weggelopen Jezus lachte Het staat er niet met zoveel woorden bij in de bijbel. Wél, dat Hij weende Toen de grafspelonk van Lazarus open ging rook Hij zijn eigen dood en ontroerde hem de vreselijke macht van de dood. Toen barstte Hij in een ner veus snikken uit. Maar nergens lezen wij, dat de Here Jezus lachte. Maar u leest dat wél zeer duidelijk tussen de regels door. Allereerst natuurlijk in de geschiede nis van de bruiloft te Kana. Het is uitgesloten, dat de Here Jezus gedurende dat hele feest ernstig heeft zitten kijken en ernstig heeft gesproken. Die mensen in Kana kenden Hem wel en toen zij ook Jezus op hun bruiloft nodigden, wisten ze, wat ze aan Hem hadden. Hij was geen spelbreker, maar kon hartelijk deelnemen aan de vreugde van het leven. Zo is het ook hier met die kinderen. Als er iets echt menselijk is, dan is het lachen en grapjes maken. En van de Here Jezus belijdt de kerk, dat Hij een waarachtig mens geweest is en nóg is. Als Hij dus tegen zijn discipelen zegt: .verhindert ze niet", dan volgt hier uit, dat Hij ze óók niet zelf verhinderd heeft door de manier van kijken of de strakke trekken op Zijn gezicht. Geloof maar, dat de Here Jezus het fijn vond Hij maakte liever grapjes met kinde ren dan dat Hij moest redetwisten met de schriftgeleerden. Er stonden genoeg doornen en distels langs Zijn weg. En hoe heeft Hij Zich bezeerd Maar er stonden gelukkig ook hier en daar een paar bloemen langs Zijn pad. Dat waren de kinderen. Niet dat die kinderen minder zondig waren dan de ouderen. Wat kunnen kinderen niet echt gemeen en lelijk doen. En wat zijn ze vaak wreed en onbarm hartig voor elkaar Maar alle kinderen krijgen graag wat. Ze zijn niet te groot en te hoog om ,,dank u wel" te zeggen. Daarom hield de Here Jezus veel van kinderen, keek naar hun spel, lachte om hun grapjes en wist, dat er in Zijn ko ninkrijk plaats zou zijn en niet in de laatste plaats, óók voor kinderen. Me dunkt, dat u de toepassing zonder veel moeite maken kunt. Wij kunnen kinderen verhinderen en hen van de Here Jezus vandaan houden door te ernstig, te streng, té plechtstatig te zijn en door als we het over Hém en over Zijn Evangelie hebben ons een on natuurlijke stem aan te meten en ver ouderde, deftige woorden te gebruiken. En laten we toch a.u.b. geen hindernis leggen tussen de Here Jezus en de kin deren, door hen bang te maken voor Gods straffende gerechtigheid. Er zijn helaas heel wat kinderen, die in hun jeugd van geen andere God heb ben gehoord dan van een geweldige boeman, die alles zag en alles onthield en waar je doodsbang voor wezen moest. Een gevaar van verhindering ligt ook in de tegenstelling, die velen maken tus- Hebt u wel eens schaak gespeeld met iemand die de spelregels niet kende of die zich niet aan die regels hield Vond u daar wat aan Ik heb eens op het voetbalveld van een psychiatrisch ziekenhuis een elftal van de broeders zien spelen tegen een elftal patiënten. De laatsten stoorden zich aan geen enkele regel en u kunt zich voorstellen, wat een zotte vertoning dat was. Als je alleen bent, dan kun je je des noods vermaken, zoals je wilt, maar zo dra je samen speelt, komt het er op aan, dat je de spelregels in acht neemt. Hoe mooier het spel, hoe ingewikkelder de spelregels. Zo worden sommige spelen haast tot een kunst. Het menselijk leven is ook een spel. Een ernstig spel, zeker, maar toch ook een spel, dat alleen maar goed gespeeld kan worden door de spelregels in acht te nemen. Want het leven is op de een of andere manier altijd een samenleving. Er is niemand, die geen .naaste" heeft. We kunnen elkaar wel ontlopen of ons voor elkaar verbergen (uiterlijk, maar dat kan ook innerlijk) doch het is nu eenmaal een feit, dat we allemaal met elkaar in de wereld zijn en dat ons leven nooit anders kan wezen dan een samen leving. Dat samenleven kan meer of minder intens zijn. Het duidelijkste is dat in het gezin en het meest intens is dat in een huwelijk. Als daar in het onderling verkeer geen verkeersregels zijn, of als men zich aan die verkeersregels niet stoort, komen er vast en zeker ongelukken. Huwelijk en gezin is een prachtig spel. Maar het moet goed gespeeld wor den. Anders wordt het een wanhoop. Het is een ingewikkeld spel. Toch zijn de spelregels eenvoudig. Eigenlijk is er maar één regel en die is: liefde. Maar deze eenvoudige regel is juist erg moeilijk. Bovendien is er met het woord „liefde" ontzettend geknoeid. Je kunt het trouwens ook in meer dan één zin gebruiken. Maar als spelregel voor de samen leving van mensen in huwelijk en gezin, betekent liefde: elkaar helpen. Het is heus niet altijd, dat je elkander zo lief en aardig vindt. We zijn zelf ook niet altijd zo aantrekkelijk en waar om zouden we dat van een ander dan wel mogen eisen Maar het is dit, dat je de ander en de anderen wél altijd wilt helpen en steunen. Natuurlijk vraagt dat zelfverlooche ning. Maar dat is juist de kunst. Veel mensen willen wel graag mooie bloemen plukken, maar vergeten, dat ze die dan eerst moeten planten en verzor gen. De „cost" gaat hier voor de „baet" uit. De ongelukken ontstaan altijd hier door, dat we op elkander zitten te wach- sen de strenge God en de vriendelijke Here Jezus. God is dan alleen maar een heilige, maar liefdeloze rechter. En de Here Jezus is de liefdevolle en de geduldige Heiland. „De rijke Zaligmaker van arme zondaren". Ik bezocht eens een doodzieke jongen van een jaar of tien. Hij was ontzettend bang voor het sterven. Toen ik vroeg: „Ben je misschien bang voor God knikte hij van ja en begon vreselijk ang stig te huilen. Ik liet hem wat uithuilen en vroeg toen: „Ben je ook bang voor de Here Jezus U had moeten zien, hoe dat jongensgezicht opklaarde en er een lach door de tranen in zijn ogen heen brak. Voelt U hoe voorzichtig wij moe ten zijn Ze hadden deze jongen niet verteld, dat de Here Jezus God was, m.a.w. dat God net zo christelijk was als de Here Jezus. Die verkeerde tegenstellingen tussen God en de Here Jezus heeft heel veel verhindering opgeleverd. A. D. ten en menen dat de ander eerst lief moet zijn. Maar om te krijgen, moet je eerst geven. Dat is weer zo'n spelregel. Wat wordt er beroerd gespeeld Wat zijn er niet een huwelijken en wat zijn er niet een massa gezinnen, waar van het woord „samen" niets te recht komt. En iedereen maar schreeuwen dat de ander in overtreding is. Het is weer een van de spelregels, dat als er iets ver keerd gaat, je dan de meeste schuld bij je zelf en niet bij de ander zoekt. De liefde is de éne grote regel voor het prachtige maar moeilijke spel der menselijke samenleving. Maar dan de liefde in de zin zoals de bijbel daar over spreekt. De liefde als hulp. Toen de mensen geschapen werden, werd de een geschapen als hulp van de ander. Dat is bij de beesten heel anders. In de natuur geldt de wet van de sterkste. Maar voor de mensen geldt de wet van de liefde. Die natuurwet functioneert vanzelf. Maar de wet der liefde kun je over treden. Vandaar al de narigheid Maar het hoeft niet Want Jezus Christus wil ons de spel regels leren. En wat meer is: Hij wil ons helpen ze te houden. En dat is nu Christendom, dat je je door Jezus Christus laat helpen en dat je van Hem leert wat liefde is en dat je zo je grotere of kleinere partijtje speelt. Als je een apparaat hebt gekocht of gekregen, kun je daar natuurlijk mee doen wat je wilt. Maar is het zo gek, als je bij het gebruik daarvan op de gebruiksaanwij zing let Je kunt het laten, maar dan moet je niet schrikken als de zaak in een mum van tijd gemoerd is. Wat is nu de gebruiksaanwijzing voor ons huwelijk en gezin Dat zijn de geboden van God, zoals je die in het Evangelie vindt. Die geboden zijn fijn God is toch zeker de uitvinder en de fabrikant van het apparaat, dat Hij ons in handen gaf Gelukkig gaf Hij er ons de gebruiks aanwijzing bij. En die gebruiksaanwijzing luidt: „dient elkander door de liefde"; „eert uw vader en uw moeder"; „gij zult niet echtbreken"; „weest vriendelijk en geduldig en barm hartig", enz. Kortom: verloochen uzelf en heb uw naaste lief. Maar u moet niet denken, dat u dat kunt zonder u door de grote Helper te laten helpen. Want ons „dikke ik" ver tikt het om zichzelf te verloochenen. En toch is dat de eerste verkeersregel om ongelukken te voorkomen. Het is niet eerbiedig om de Here Jezus Christus de verkeersagent te noe men, maar wel ben ik er van overtuigd, dat we een gelukkig huwelijk en een fijn gezinsleven krijgen, als we ons ver keer door Hem laten regelen. Dat een man zijn hoed afzet in de kerk, spreekt vanzelf. Eveneens dat een vrouw haar hoed ophoudt. Maar spreekt dat werkelijk zo vanzelf Bij ons geldt het als een vorm van beleefdheid en van onderdanigheid, als een jongen of een man zijn hoofddeksel afneemt. In mijn jongensjaren droegen we nog petten. En het werd ons van klein kind afaan stevig ingeprent, voor wie je alzo je pet moest afnemen op straat. Petten en hoeden zijn er ook op ge fabriceerd om met weinig moeite afge nomen te kunnen worden. Uniformpet ten worden daarentegen niet afge nomen. Ik heb van militaire zaken geen ver stand, maar neem aan, dat het tegen alle regels indruist, als een soldaat zijn pet of helm zou afnemen voor een „hogere". Waarschijnlijk hangt dat samen met vroegere tijden, toen de helm een deel van het harnas was en niet afneembaar. In militaire dienst kent men andere vormen van groeten en van ne- derigheidsbetoon. Wat de achtergrond van het salueren is, weet ik niet. Is het net zo iets als het tikken aan de pet Maar dan meer gestyleerd In ieder geval maakt het een kinderachtige in druk als volwassen mensen dergelijke zinloze gebaren tegen elkaar maken. Men zegt wel eens dat de kerk con servatief is. In ieder geval haalt ze, wat betreft het vasthouden aan verouderde vormen, niet bij het leger (en de uni versiteit). Voor een manlijk wezen is het ont bloten van het hoofd een teken van eer bied en nederigheid. Dat is het niet voor een vrouw of een meisje. Zij houden hun hoeden op als ze in de kerk komen. Waarom eigen lijk Er zit meer achter dan de praktische moeilijkheid, dat het voor onze zusters lastig is haar hoeden op de knie te houden. Want dat is voor mannen net zo lastig. Er zijn maar weinig kerken, waar je op een prettige manier je hoed kwijt kunt. De apostel Paulus schrijft, dat het hebben van een „macht" op het hoofd voor een vrouw keurig staat, omdat het een teken van onderdanigheid was. Maar dat gold niet alleen voor in de kerk. In Paulus' dagen waren de vrou wen aan de mannen onderdanig en moesten daarom permanent iets op het hoofd dragen. Alleen heel voorname dames konden het zich permitteren blootshoofds te gaan. En van Egyp tische prinsessen is het bekend, dat zij als teken van zelfbewustzijn en fierheid het hoofd kaal schoren. „Houd je gedekt" is dus in de bijbelse gedachtewereld een vermaning tot ne derigheid. Tot bijna in onze tijd zijn daar sporen van gebleven. In ouder wetse kringen droegen degelijke vrou wen altijd een mutsje of kapje. En het is nog niet zo lang geleden dat de dienstmeisjes als teken van hun dienstbaarheid een bepaald soort muts moesten dragen. Toen Paul Kruger tijdens zijn tournee door Nederland bij een der docenten in Kampen logeerde, was daar een grote visite-avond. Vóór men uiteenging, werd er ge zongen en gebeden, zoals dat vroeger in christelijke kringen gewoonte was. Paul Kruger zou voorgaan. Maar hij wilde dat niet doen, vóór dat de aan wezige jongere dames de oudere droegen nog het mutsje „iets op hun hoofd hadden gedaan. De een nam een kleedje, de ander een zakdoek. Pas toen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1