eeuwóe 3<£erkbocle IMMANUEl Bij het afscheid van Ds Q. van U/ilgenburg Vragen over de toekomst van het Christelijk sociaal denken Ds Brederveld neemt afscheid van Zeeland Werelddiaconaat koml geld tekort voor stille hulp 23e JAARGANG No. 13 3 OKTOBER 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzcn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 V. Wat dunkt u van de Christus Deze naam, die Mattheus (1 23 aanhaalt uit Jesaja (7 14) omdat ze de diepste betekenis aanwijst van de Naam Jezus" is het Hebreeuwse woord voor: God-met-ons. Hier wordt dus in het Evangelie dui delijk de Godheid van de Here Jezus beleden. En het is op deze belijdenis, dat Jezus de Zoon van God is, dat ons geloof alle kracht en alle innigheid samentrekt. Dit is niet alleen de hoofdzaak van het Evangelie, maar dit is heel het Evan gelie In al zijn lengte en breedte en diepte en hoogte. Óm deze belijdenis heeft de kerk der eerste eeuwen geworsteld tegen de hei dense resten in eigen boezem en tegen invloeden van buiten. Dat was een strijd op leven en dood. Was Maria Theo- tokos, was zij moeder Gods Zo werd de vraag gesteld. Duidelijker gezegd: wat daar in Bethlehems kribbe lag, wat was dat eigenlijk Een mensenkind, dat Goddelijke na men en eer zou verwerven Of was dat toen reeds: God uit God en Licht uit Licht, de Eeuwige Wien hebben de wijzen uit het Oos ten aangebeden Wie bestond het, de mensen hun zonden te vergeven op aarde Ka j af as heeft de kwestie op de scherpte van een mes genomen. Alle praat schoof hij op zij en vroeg op de man af: ,,zeg mij, zijt Gij de Zoon des levenden Gods Toen zei Jezus: ,,Ja, die ben Ik" Kajafas kon toen twee dingen doen: van zijn zetel komen en neerknielen en aanbidden en psalm 146 inzetten: ,,'t Is de Heer De Heer van Jesaja 61." „Mijn Here en mijn God." Maar hij deed het andere, dat over bleef als enige consequentie: hij heeft Jezus als lasteraar ter dood veroordeeld. Want als dat „ja" gelogen was, dan was Jezus ook inderdaad een gevaarlijke bedrieger óf een grote stakker, die niet recht bij 't hoofd was. Maar dat zelfde plechtige jawoord van Jezus voor Kajafas is de grondslag van al onze zekerheid. Een fantast De laatste tientallen van jaren wordt er weer veel meer aandacht geschonken in de wetenschappelijke studie aan dat zelfbewustzijn en zelfgetuigenis van Jezus Christus. Vroeger zette men achter al die teksten, waarin Jezus' goddelijke natuur duidelijk werd, een vraagteken en be weerde men, dat de schrijvers van de Evangeliën de historische gestalte van Jezus hadden overtekend, dat die het beeld hadden geretoucheerd. Dit standpunt is thans geheel ver ouderd. Men neemt nu algemeen aan, dat Jezus Zich inderdaad heeft uitge geven voor de Zoon van God en dat Hij dat Zelf ook meende, maar dat deze pretentie voortkwam uit Zijn over spannen geest. Als kind van zijn tijd was Hij ook vol eschatologische ver wachtingen en spanningen en had Zich zelf daarin een bijzondere rol toegekend (Alb. Schweitzer). Men spreekt dan nog wel van (reli gieus) genie, maar zegt er dan meteen bij, dat genie en waanzin heel dicht bij elkander zijn gelegen. Een voorbeeld Onder degenen, die niet op de hoogte zijn, kan men evenwel nog heel vaak die aftandse meningen horen verkondigen, dat Jezus een prachtig voorbeeld was als mens. Zijn wijsheid, liefde, geduld, enz. waren boven alle lof verheven. Maar dat is niet de Christus van de Bijbel. De Christus van de Bijbel be weerde in alle ernst, dat Hij de Zoon van God was. Die liet Zich aanbidden. Die vergaf de zonde. En een andere Christus dan deze, dan de Christus der Schriften, is er niet. Dat is slechts fantasie. Want wie Hem tot een voorbeeld maakt, moet toch beginnen met Zijn Woord serieus te nemen en te luisteren naar Zijn zelfgetuigenis. Maar goed laten we die ver ouderde opvatting aangaande Jezus als „voorbeeld" nog eens bezien. Ik vraag dan: wat heeft een zieke er aan, als een kerngezonde naast zijn bed komt zitten als een voorbeeld, hoe hij ook moet zien te worden Wat heeft iemand, die in nood ver keert, aan een prachtig verhaal over reddingen van anderen, heel lang ge leden Al die voorbeelden zijn immers zo onbarmhartig als 't maar kan God Zelf Wat we nodig hebben, is de boven menselijke kracht der genade. Geen mensenwoord, maar Goddelijk Woord. Geen menselijk voorbeeld, maar God delijke daden. We hebben God nodig. God Zelf. Want wij moeten verlost worden. En verlossen, juist dat kunnen we onszelf nooit en dat kunnen we elkander nooit. God moet dat doen. Daarom hangt alles aan de vraag: wat dunkt u van de Christus Wie is Hij? Hier luistert het zeer nauw Hier staat of valt de kerk mee. Wie loslaat dat Jezus God is, die maakt Hem tot een bedrieger of een bedrogene of een fantast. Maar wie vasthoudt, dat Jezus God is en dat God Jezus is en dat niet maar verstandelijk napraat, die heeft grond onder de voeten en staat op een rots. Op die petra, waarop Christus Zijn kerk veilig gesteld heeft, zodat de poor ten der hel haar niet zullen overwel digen. De verzoening van onze zonden, de verlossing en de bewaring van ons leven is een werk van God Zelf. We zijn met lichaam en ziel, voor tijd en eeuwigheid in de handen van de Here, onze God. A. D. HUWELIJKSLIED De adem die in Eden het eerste mensenpaar gemaakt heeft, brengt nog heden de mensen bij elkaar. Ja nog, als zuivere liefde v er twee tezamen leidt, is hij temidden van hen met zijn drievuldigheid. Drievuldig zij de zegen, God, voor dit nieuw begin. Laat deze twee tot één zijn, één hart, één huisgezin. Wees hier aanwezig, Vader, uw kinderen nabij, die Eva gaaft aan Adam uit zijn doorboorde zij. Zoon van Maria, maakt Gij van twee één innigheid, die zelve twee naturen voor eeuwig enig zijt. Heilige Geest, daal heden waar zij geknield zijn neer, gij die de bruid des hemels bewaard houdt voor haar Heer. Spreidt Gij uw lichte vleugels o Heer, over hen uit, nu zij hier voor U treden als bruidegom en bruid. Zij bieden u hun leven, hun kroon als offer aan, om met uw bruid in vreugde eens eeuwig op te staan. Nadat ds. G. van Wilgenburg 's morgens in de Hofpleinkerk afscheid had genomen van zijn wijk, volgde 's middags in de Getuigeniskerk de of ficiële afscheidsdienst. Als tekst voor zijn afscheidspreek had ds. van Wilgenburg Micha 6, vers 8 gekozen. God gaat, aldus de scheidende predikant, met zijn gemeente, met zijn kerk, in het oordeel, maar God oordeelt zijn gemeente uit liefde. Duidelijk komt dit tot uiting in Micha 6, vers 8. God spreekt daar over onze getrouwheid om lief te hebben. Maar, aldus ds. van Wil genburg, God doet dit maar nadat Hij zijn getrouwheid in de vorige verzen aan Israël nog eens heeft onderlijnd. Eigen lijk zou hier inplaats van het woord „ge trouwheid" het woord „gebondenheid" of „verbondenheid" moeten staan, zoals dat ook in het Duits gebeurt. God is met ons verbonden omdat Hij eerst zich aan ons gebonden heeft door zijn verbond. De predikant legde verder de nadruk op het woord „wandelen". Wij mogen, in Christus, wandelen met God. De wens van de scheidende predikant was dan ook dat de gemeente die hij verliet steeds verder zou „wandelen" Nee, dit is geen grapje. Natuurlijk nam ds. Brederveld op zondag 22 sept. afscheid van-O. en W. Souburg. Maar in de 16 jaar, dat hij op Walcheren stond, heeft hij zijn vleugels breed in Zeeland uitgeslagen. Niet, dat het plaatselijke werk daar onder geleden heeft. Een gemeente behoeft nooit bang te zijn, dat zij bij een predikant, die een brede belangstelling heeft, niet aan haar trekken zou komen. De vruchten van die brede oriëntering komen stellig heel de gemeente, de jeugd incluis, ten goede. Dat ds. Brederveld hard in zijn ge meente gewerkt heeft, met name in die verschillende perioden, dat hij het werk van twee predikanten moest doen, is De diakonale deputaten moeten een weg vinden naar het hart van de plaat selijke gemeenten in ons land. Slechts voor zeer bijzondere gevallen kregen zij vergunning van de generale synode om een extra collecte te vragen voor het werelddiakonaat. Zij doen dat thans met de grootste vrijmoedigheid, ondanks alles wat reeds gedaan is voor „Kom over de Brug", voor de mensen in Biafra en wat er misschien nog gebeuren moet voor de slachtoffers van de verschrikke lijke aardbeving in Perzië. Er was dit jaar ontzettend veel nodig. Zeker - maar hoe zouden de deputaten het kun nen verantwoorden, wanneer deze ellen dige stille nood, die niet in de krant en op de televisie komt, verzwegen werd met het excuus, dat er al zo veel ge vraagd is? De stille hulp, in totaal 800.000, die hier ter sprake kwam, vergt dit jaar bijna 25 procent van het gehele wereld- diakonale inkomen. Daarmee is wel aan gegeven hoe ontstellend groot die nood is. Voor al het normale gereformeerde hulpwerk in Indonesië is b.v. „slechts" drie ton nodig. Hetzelfde bedrag geldt voor het vluchtelingenwerk in Hong kong en voor alles wat het werelddia konaat doet in Afrika (inclusief Biafra), in Zuid Amerika en in het Midden Oosten. Bijna het drievoudige echter vergt de hulp, die we niet kunnen be schrijven. Over wat er gebeurt met 't geld voor 't werelddiakonaat vertellen we u altijd graag en uitvoerig. Ditmaal zult u echter weinig vernemen over wat er precies met de extra collecte gebeurde. Mis schien zullen de diakenen in uw ge meente, die dit allemaal begrijpen en aan Gods hand. Nadat ds. van Til op 'n pittige manier namens de kerk had bedankt voor alles wat ds. van Wilgenburg voor de ge meente van Middelburg was geweest, dankte als afgevaardigde van" de classis ds. de Craene voor al het werk dat ds. van Wilgenburg in classicaal verband had gedaan. Daar ds. van Wilgenburg zelf ge vraagd had om het bij deze twee spreek- beurten te laten, dankte hij de collega's van Middelburg voor de prettige ma nier van samenwerken, alsook de kerke- raad. Ook in de classis Middelburg had hij graag vertoefd. Hij dankte ook van harte de commissaris van de koningin en de burgemeester, die beiden in deze dienst aanwezig waren voor de manier van samenwerken, zowel met de abdij als met het stadhuis, zoals spreker dit uitdrukte. Na de dienst volgde nog een receptie die goed werd bezocht. Namens Middel burg en namens de classis wensen we ds. van Wilgenburg met zijn gezin Gods zegen toe in zijn nieuwe gemeente. M. V. J. de Craene. in de woorden van ds. P. C. Meijer dui delijk gebleken. En dan is een afscheid een goede gelegenheid om deze waarde ring ook maar eens te laten blijken. De afscheidstekst: 1 Petrus 1 25 gaf duidelijk de kern van de arbeid weer: „Maar het woord des Heren blijft in der eeuwigheid. Dit nu is het woord, dat u als evangelie verkondigd is." Zeeland zal ds. Brederveld missen. Het „Deputaatschap voor industriële samenleving" had de liefde van zijn hart. Ook het strandpastoraat heeft veel aan hem te danken. Ds. Brederveld, het ga U goed ook in Den Helder. U blijft het maar breed zien! A. E. weten, er daarom de voorkeur aan geven in stilte rond te gaan tijdens de dienst of bij de uitgang te staan. Geen orgel spel geen psalm of gezang. Een stille collecte. In een zwijgende gemeente. Voor hulpeloze mensen die niets kunnen zeggen. (U kunt uiteraard uw bijdrage ook overmaken op giro 2211 van het Alg. Diakonaal Bureau te Utrecht). ill Volgens de opvatting van Van Zut- hem in „Gezag en Zeggenschap" dient medezeggenschap niet alleen in te hou den een mee-spreken van de werknemers rechtstreeks of via ondernemings raad en vakbeweging over werk methodes, inrichting van de werkruimte, sociale regelingen, winstdeling enz., maar ook een mee-beoordelen van het beleid van de ondernemers en mee-be- slissen over ingrijpende kwesties als uitbreiding, deelneming aan fusie of sluiting van de onderneming. Hopelijk heeft de gang van zaken de laatste jaren bij wegens wanbeleid sluitende onder nemingen of wegens al dan niet dwin gende redenen fuserende bedrijven ons rijp gemaakt voor de hierboven ver melde mening. Bij dit mee-beoordelen en mee-be- slissen zijn een zorgvuldigheid en een kennis van zaken vereist, die het wense lijk maken deskundigen in te schakelen die het vertrouwen van de werknemers

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1