r NIEUWS Predikbeurten zondag 29 september 1968 inzake de nood van Tsjecho-Slowakije. Hoe ver mag het spreken van de kerk gaan Natuurlijk is de kerk niet op alle ter reinen van het leven competent en des kundig. Maar betekent dat, dat ze zich beperken moet tot een serie algemeen heden. En moet zij de concrete toepas sing en uitwerking van de beginselen overlaten aan de „mondige christenen In hoeverre mag de kerk ook concreet zijn in haar spreken Behartigenswaardige dingen schreef Prof. H. Ridderbos daarover in het Geref. Weekblad. Dat de Wereldraad zich speciaal met de wereldvragen heeft beziggehouden, is op zijn minst zijn goed recht en wel licht zelfs zijn dure plicht. Dat het evan gelie van Jezus Christus een vernieu wende kracht is voor „alle terreinen van het leven" is voorts een zaak, die, zeker door het nakroost van Calvijn en door kerken die Abraham Kuyper nog niet geheel vergeten zijn, wel het allerlaatst moet worden betwijfeld. En wat de aan vaarde rapporten zelf aangaat, laat men ze leven. Ook hier is mogelijkheid voor allerlei kritiek, maar men kan niet ont kennen, dat hierin met een grote en eer lijke zin voor de realiteit van de maat schappelijke, sociale, politieke noden, problemen en onvoorstelbare dreigingen van onze tijd, gesproken en geworsteld wordt. En niet slechts geworsteld met menselijke wijsheid en op grond van hu manitaire overwegingen; wel degelijk geworsteld op grond van het enig chris telijk uitzicht op deze wereld: dat God alle dingen nieuw zal maken en dat deze nieuwheid uit de dood en opstanding van Christus aan het licht is getreden. Op deze basis zullen niet alle christenen hetzelfde antwoord geven op allerlei concrete vragen en zullen er ook in de (overigens met veel gevoel voor even wicht opgestelde) rapporten van Upp sala wel heel wat controversiële uitspra ken zijn aan te wijzen. Maar zolang op deze basis wordt geworsteld om een antwoord, zullen kerken en christenen, die het evangelie van Christus als het licht der wereld belijden, bereid moeten zijn tot luisteren en tot zelfonderzoek, m.a.w. tot een positieve kritiek. En wat men dan voorts van meer „radicale" zijde wil zeggen van het verbalisme van de kerk (rapporten, resoluties, woorden en nog eens woorden), laat ons niet vergeten, dat het Woord het enige wapen is, waarmee zij kan strijden. En laat ons ook het belang niet onder schatten van een geconcentreerde po ging op de wereldopinie in deze dingen invloed en pressie uit te oefenen, ook al komen deze dan van de kerk. JAPAN Bij Dr. van Swigchem, wiens artike len in het Amsterdamse kerkblad ik al tijd met grote waardering en instemming lees, logeerde in verband met de verga dering van de Geref. Oec. Synode een Japanse dominee. Wat deze collega vertelde, vervulde hem met heilige jaloersheid. Wij weten zo bitter weinig over Japan. Kennen hoogstens de naam van Kasawa en weten van de gruwelen in de Jappen kampen. Daarom is het zo goed kennis te nemen van wat Dr. v. S. vertelt. Wij denken in onze bekrompenheid wel eens dat Gods Rijk staat of valt met de kerken in het Westen of zelfs met de Gereformeerde Kerk in Nederland. Niets is minder waar. Tegenover de grote afval die hier be gonnen is, staat de wondere opbloei van de jonge kerken in andere delen van de wereld. De Gereformeerde Kerk van Japan bestaat pas 22 jaar; maar wat een be wonderenswaardige activiteit en groei. Dr. van S. vertelt uit de mond van zijn gast het volgende: In 1946 werd door acht predikanten en drie ouderlingen deze kerk gesticht. Waarom U weet, hoe het in Japan voor en tij dens de tweede wereldoorlog gesteld was: Harde militaristische diktatuur, in bond met Hitler en Mussolini. De band tussen de Japanse Christenen en de ver schillende Amerikaanse kerken, die hier hun zendingsveld hadden, die hen tot dusver hadden gecoached, werd verbro ken. Engels mocht niet meer onderwezen worden (vandaar dat deze generatie Japanners veel minder goed Engels spreekt dan de jongere dominees, die na de capitulatie studeerden). Maar dit was niet het enige, waarin de toenmalige Japanse regering ingreep. Net als Napoleon indertijd in Europa probeerde, heeft men van de protestan ten tijdens de oorlog ook een organisa torische eenheid geëist. Deze opgelegde, gedwongen eenheid bracht rijp en groen bij elkaar in één „United Church". Be halve de presbyteriaanse en andere zen ding met een bijbelse boodschap was er in Japan ook heel andere zending ge dreven. Er waren en zijn daar ook (ver houdingsgewijs méér dan in ons land) „Christenen", voor wie het Christendom opgaat in een westerse moraal en wes terse ideeën, maar die om het geloof in Christus' kruis en opstanding lachen als een ouderwets bijgeloof. De zoëven genoemde elf mannen, sommige door het werk van de Pres byteriaanse Kerk in Amerika, anderen op andere wijze tot de Bijbel gebracht, konden zich reeds in de oorlog niet thuisvoelen in deze kunstmatig „Ver enigde Kerk" en stichtten, gegrepen door de bijbelse boodschap van genade alléén, „de Gereformeerde Kerk van Japan". Tevéél kerken Zij zijn niet de enigen, die zich uit de geforceerde eenheid losmaakten en het is goed om nu eerst iets te vertellen over hun oecumenische positie. Het is op het eerste horen voor ons een vreemde zaak, dat er tientallen rechtzinnige kerken zijn binnen zo'n kleine Christelijke minder heid. Maar al deze rechtzinnige groe peringen („evangelicals") werken zó hartelijk samen, b-v. in hun opleidingen, en hebben zóveel onderlinge banden, b.v. kanselruil en avondmaalsgemeen- schap, dat ze de behoefte aan uitwen dige eenheid helemaal niet zo dringend gevoelen. Ze zijn op dit punt begrijpe lijkerwijs ook wat kopschuw, bang voor een opnieuw geforceerde vereniging. Liever laten ze die geleidelijk groeien en zoeken het voorlopig in federatief verband en samenwerking op allerlei ge bied. Tegenover de „Verenigde Kerk" met haar uitgesproken vrijzinnige ten- denzen vormen ze doorgaans één ge sloten groep. U ziet, hoe verschillend de kaarten liggen in andere delen van de wereld. Waar hier ieder „progressief" kerklid zich druk over maakt, vindt men daar niet zo bijzonder. Zelfs bij een aantal van ongeveer honderd denominaties Maar hoe anders staan die dan ook tegenover elkaar dan in ons oude Europa. Daar géén „oud zeer" uit een historie vol theologische en kerkelijke strijd overgehouden, maar wél hartelijke gelijkgezindheid in alle geloofszaken van gewicht. En daarnaast een gezonde waardering voor het eigene in kerkin richting en belijdenis. De Gereformeerde Kerk is de beste dat durven ze daar nog zonder krampachtigheid maar ook zonder valse schaamte zeggen „Hij voegde dagelijks toe Om u nu een indruk te geven van de groeikracht van zo'n kleine kerk: In 20 jaar is ze toegenomen van 200 tot 5000 zielen. Het is of we klanken horen uit het begin van de Handelingen Er zijn tussen de 150 en 200 ouderlingen. Opvallend, dat enorme getal predi kanten. En ze vinden, dat ze er niet ge noeg hebben Lang niet alle verzorgen dan ook een eigen gemeente, ongeveer de helft is uit sluitend of in hoofdzaak bezig met zen- dings- of evangelisatiewerk. Dat ver klaart wel iets van die groeikrachtEn deze predikanten werken hard, zoals alle Japanners. Niemand beklaagt zich in dit supernijvere land over het feit, dat hij maar drie dagen vakantie in het jaar heeft. De bekwaamheid doet voor de ijver niet onder. Deze kerk van 5000 zielen heeft haar eigen theologische school, die al 80 mensen heeft afgeleverd. Momen teel studeren er 30 jonge mensen, van wie er verscheidene Nederlands leren öm onze theologie te kunnen lezen. Men kan trouwens boeken van Berkouwer en anderen in Japanse vertaling in de boek winkels kopen, en van de Christ. Uni versiteit in Nisjinomya (van Methodis ten kerken uitgegaan, maar met belang rijke gereformeerde invloed) komen theologische en christelijk-filosofische dissertaties. Aan een nieuwe, bij-de- tijdse Japanse bijbelvertaling wordt hard gewerkt, het N.T. is klaar, het Oude volgt D.V. over 3 jaar. Eén op tien Maar wat nog bewonderswaardiger is, is het enthousiasme en de offervaar digheid van de gemeenten, die dit alles mogelijk maken. Wij vinden, dat een gemeente met 300 zielen amper een dominee kan on derhouden en dat één predikant op 1000 zielen normaal is; de arme man moet dan meestal ook nog aan evangelisatie in een of andere vorm leiding geven, wat daar in werkelijkheid van terecht komt is bar weinig. In de Japanse gereformeerde kerk stelt men andere normen. Eigenlijk, zegt men, moeten 10 christelijke gezinnen één predikant kunnen onderhouden Immers, als elk gezin 10 van zijn in komen (de bijbelse tienden) betaalt, is het geld voor die éne er. In ,de praktijk is dit ideaal niet bereik baar. Maar 20 a 30 gezinnen, die samen het geld opbrengen voor een predikant, niet zozeer om hén te bezoeken en te stichten dan wel om met hen het Evan gelie in de omgeving te verkondigen, is daar toch een gewoon verschijnsel. Dat is om stil van te worden. Een beetje jaloers. Een beetje beschaamd. 'n Boodschap De boodschap, die deze kerken graag willen doorgeven aan ons in Nederland is: „Mensen, hou aan dat geweldig vele en mooie, dat jullie als Geref. kerken in Nederland gekregen hebt, stevig vast 1" „Wees voorzichtig, want wij hebben aan den lijve ondervonden, wat een ellende eenheid betekent, die geen echte eenheid is". En wat ze telkens ook vragen: „Bidt voor ons, want door de kracht van het gebed en van Gods Geest zal het Evan gelie de geestelijke leegheid, verwarring en armoede in ons land en in de hele wereld overwinnen". uit öe keRken Beroepen te Castricum en te Hooge- veen (vac. C. van Zuylen) H. R. Juch te Kapelle-Biezelinge te Raamsdonk- Drimmelen, te Scharendijke en te Zuid- Beijerland-Klaaswaal J. F. Put, kandi daat te Gouda te Murmerwoude S. Molenkamp, kandidaat te Emmeloord CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. de Boer (Bed. H. Avondmaal) en 17 uur Ds. de Boer (Dank zegging). (Hofpleinkerk) 9 uur Dr. Matter te Hellevoet- sluis (Voorber. H. Avondmaal). 14.30 uur Dr. Matter. 17.00 uur Geen dienst. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 10.15 uur Dr. Matter (Voorber. H. Avondmaal) en 17 uur Ds. Elshout te Koudekerke, (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. Joosse, Bed. H. Avondmaal. 17.00 uur Ds. Joosse, Voortzetting H. Avond maal en Dankzegging. Arnemuiden 9.30 en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Wessel te Middelburg en 14.30 uur Ds. Helderman. Gapinge 10 en 14.30 uur Dr. Dondorp. Grijpskerke 10 en 14.30 uur Ds. Hiensch te Weesp. Koudekerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Elshout (Voor bereiding H. Avondmaal). Meliskerke 10 en 14.30 uur Ds. Spek te De Bilt. Oostkapelle 10 en 14.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 14.30 uur Ds. Pestman te Klun- dert. St. Laurens 10 en 14.30 uur Ds. de Craene. Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 14.30 uur Ds. van Strien, em. pred. te Woudenberg. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Groeneveld en 17 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10 uur Ds. Groenenberg en 17 uur geen dienst. Vrouwenpolder 10 en 14.30 uur Ds. Meijer te Me liskerke. Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman en 14.30 uur Ds. Wessel. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 9 uur Ds. Paksy en 15 uur Ds. Noor loos (Voorber. H. Avondmaal). Axel 10 uur Ds. Reinders (zendingspredikant) en - 17 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 17 uur Ds. Oosterhoff te Wagen- borger (Voorber. H. Avondmaal). Hoek 10 en 14.30 uur Ds. Scheele te Hollandse Rading. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Gispen. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Ds. de Vries te Hoofddorp. Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 uur Ds. Noorloos (Voorber. Heilig Avondmaal) en 17 uur Ds. Reinders te Baarn. Geen middagdienst. Zaamslag 10 en 15 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 15 uur kand. Blokland te Ant werpen. CLASSIS GOES Baarland 10 en 14.30 uur Ds. Kunst te Gouda. Borssele 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 11 uur Ds. Blokland en 14.30 uur kand. Boonstra te Dordrecht. Driewegen 10.30 uur Ds. Noordhof, 2.30 uur Leesdienst Geersdijk 10.30 uur kand. Boonstra en 14.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Goes Evangelisatiezondag (Westerkerk) 10 uur Ds. de Bruijne en 17 uur Ds. Heuzeveld. (Oostkerk) 9 uur Ds. Heuzeveld en 17 uur Ds. de Bruijne. 's-Gravenpolder 10,30 uur Ds. v. d. Molen, 2.30 uur Ds. de Bruyne (Bed. H. Av.) Heinkenszand 10 en 14.30 uur Ds. Booy te Utrecht (Bed. H. Avondmaal en Dankzegging). Kamperland 10 uur Ds. Poelman en 14.30 uur Ds. Blokland (Voorber. H. Avondmaal). Kapelle 10 en 17 uur Ds. Juch. Kruiningen 9 uur Ds. Blokland te Colijnsplaat en 17 uur kand. Boonstra te Dordrecht. Lewedorp 9.15 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Nieuwdorp 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Bos, em. pred. te Pijnacker. Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 uur Ds. Heuzeveld te Goes en 16.30 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Wolphaartsdijk 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaartsdijk (Bev. Ds. Terlaak) en 17 uur Ds. Terlaak (In trede). CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. Elderman te Din- teloord en 15 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 17 uur Prof. Dr. Mulder. Halsteren 17 uur Ds. Bredverveld. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds. Brederveld te Souburg. Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. Oud-Vossemeer 10 en 15 uur Ds. van Dijk. Poortvliet 10 en 14.30 uur Ds. van Es te Dubbel dam. Rilland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. de Jong te Den Haag (Bed. H. Avondmaal). Tholen 10 en 17 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 14.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 17 uur Ds. Smit te Heemstede. Haamstede 10 en 17 uur Ds. Tiemersma te Vlaar- dingen. Nieuwerkerk 10 uur dhr Jansma te Zonnemaire en 17 uur Dr. Becker. Oosterland 10 en 15 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Vogelaar te Rosmalen (N.-Br.). Zierikzee 10 en 18.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 uur Dr. Becker (Bev. ambts dragers) en 14.30 uur dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3