KERKELIJK GEZAG en persoonlijke vrijheid NIEUU/S Calvinismê eri van Calvijn. Want t is alles even somber wat daaraan is. Het bovenstaande is. wat de Duitsers een mythe noemden. Niemand twijfelt er aan, doch er is geen woord van waar. Nu is het ontstaan van de mythe wel te verklaren, doch het is zeker niet waar, dat Calvijn een sombere man was en dat het Calvinisme een sombere leer is. Wel zijn er vele sombere Calvinisten ge weest, maar dat waren dan ook geen echte Calvinisten. Dat waren mensen, die er misschien wel vóór waren, maar die er niet „achter" waren. Wie de levensgeschiedenis van Cal vijn bestudeert, zal zeker een heel an dere persoonlijkheid vinden dan Luther was, maar die zal zich hoe langer hoe meer gaan verbazen over het ruimhar tige verdraagzame denken van deze vriendelijke en geestige mens. Calvijn was op en top een Fransman en wordt getypeerd door de fijne nuan ces en de bewegelijkheid van zijn (on vertaalbaar) „esprit". In zijn eigen leven was letterlijk niets van het fatalisme, waarmee velen stom weg de leer der uitverkiezing verwarren. Calvijns gedachten zijn geheel en al doordrenkt van de bijbel. Hoe kinderlijk teer en innig is zijn liefde voor de Here Jezus en hoe einde loos is zijn prijzen van Gods goedheid. Calvijn was ook bescheiden en daarin beschaamt hij vele theologen, die dik wijls vergeten wat hij eens schreef: „Als God ophoudt met onderwijzen, moeten wij ophouden wijs te willen zijn". Hij heeft ook heel vaak de geloofs belijdenis mede ondertekend van an deren, ook als hij het met sommige for mulering niet helemaal eens was. Wie Calvijn persoonlijk wil leren kennen, leze vooral zijn correspondentie aan particulieren, waarin hij op gedul dige, vriendelijke manier ingaat op al lerlei particuliere moeilijkheden en op waarlijk pastorale wijze raad geeft. Een voortreffelijk boek niet al te groot, niet te duur is dat van Stickelberger, dat jaren geleden bij de firma Kok is uitgekomen, getiteld: „Johannes Cal vijn". Drie dingen moeten wij niet vergeten: allereerst, dat toen Calvijn in Genève kwam, het er een zeer goddeloze boel was. Genève was een van de meest licht zinnige stadjes, waar de zeden zelfs voor die tijd om hun losheid berucht waren. Daar ging Calvijn tegen in. Consequent en hardnekkig. Voorts, dat Calvijn vrijwel altijd ge kweld werd door berstende hoofdpijnen. Lichamelijk was hij een ellendig hoopje mens. 't Is een groot wonder, dat een man met zóveel pijnen, zó zonnig en opge wekt kon wezen en zo ontzaggelijk veel werk heeft kunnen verzetten. Dat kon Calvijn alleen door heel dicht bij de Here Jezus te leven. Ten slotte een woord over de moord op Servet. Inderdaad: Calvijn heeft goedgevon den, dat Servet in Genève ter dood werd gebracht op grond van zijn goddeloze leer. Maar, in alle Roomse steden was Ser vet reeds bij verstek ter dood veroor deeld. Hij was gevlucht naar Genève en hoopte op Calvijns bescherming. Godslastering was in die tijd een mis daad, die in elk land de doodstraf ver diende. Wat Servet over Gods drie eenheid had beweerd, is te vreselijk om te herhalen. Ten slotte Calvijn heeft zijn uiterste best gedaan om die doodstraf te voor komen. Maar naar de maatstaven van die tijd kon hij moeilijk anders. Doch zeker niets heeft dit alles te maken met somberheid van karakter. A. D. De encycliek van Paus Paulus VI, humanae vitae, heeft overal grote dei ning veroorzaakt en dat niet alleen in Rooms Katholieke kring. De beslissing, die jarenlang werd uitgesteld, is nu ge vallen. De vrijheid die er tot nu toe in Rooms Katholieke kring ten opzichte van bepaalde anti-conceptiemiddelen was omdat er (nog) geen uitspraak was gedaan, bestaat niet meer, want in deze encycliek wordt duidelijk gezegd „dat elke echtelijke daad open moet blijven voor de overbrenging van het leven". Het is niet mijn bedoeling nader op deze encycliek, of op de reaktie van het Ne derlands episcopaat in te gaan. In de dagbladpers is hierover voldoende in formatie gegeven. Tenminste vier instanties zijn in meer dere of mindere mate in onrust en span ning gebracht. Allereerst gaan onze ge dachten uit naar vele échtparen die de stem van hun geweten volgden en meenden dat het voor hen de aange wezen weg was anti-conceptionele mid delen te gebruiken. De statistieken van de geboorten in R.K.-kring geven dui delijk aan dat steeds meerderen van deze middelen gebruik maakten. Ze staan nu voor de keus: óf de stem van de kerk volgen (en dat is een stem die geen adviezen geeft maar met gezag spreekt), óf de stem van het geweten blijven volgen en zélf de verantwoorde lijkheid voor de grootte van het gezin dragen. Hoe ook deze keuze uitvalt, de huwelijksgemeenschap van man en vrouw is bij hen (opnieuw?) in een spanningsveld terechtgekomen. Daar naast denken we aan de katholieke art sen, die hierdoor in een moeilijke positie gebracht zijn. Zullen zij zich vrij voelen aan katholieken en niet-katholieken in hun praktijk middelen ter hand te stellen die door het hoogste gezag van hun kerk afgewezen worden Vervolgens alle geestelijken die in hun pastorale praktijk de vragen (en noden) van de mensen te horen krijgen en adviezen moeten geven. Ook voor hen een conflict tussen de stem van het geweten en de stem van de kerk. Ten slotte denken we aan de internationale instanties die zich met de hulp aan on derontwikkelde gebieden bezig houden. In sommige gebieden van de wereld waar honger nog steeds slachtoffers maakt, is sprake van een bevolkings explosie sinds (dank zij hygiëne en me dische praktijk) de zuigelingensterfte sterk afgenomen is. In deze landen wordt aangedrongen op de persoonlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de groei van het gezin. De geboorte is niet langer uitsluitend het gevolg van het blinde lot, maar van een gezamenlijk aanvaarde verantwoor delijkheid. Dank zij dezelfde weten schap die de zuigelingensterfte terug drong is het nu mogelijk tussen huwe lijksgemeenschap en zwangerschap af stand te brengen en dat wordt door velen als een bevrijding ervaren. Maar nu, ria het woord van de Paus, wat nu Geldt het oude spreekwoord nog: Roma locuta, causa finital? (Als Rome ge sproken heeft, is de zaak afgedaan). Waarschijnlijk niet. In ons kerkblad kunnen we daar niet op ingaan. Graag willen we proberen een ander accent te leggen. Want voor ons is het dillema: gezag van de kerk—vrijheid van ge weten niet het laatste woord. Zowel de kerk in zijn totaliteit, alsook het ge weten van twee mensen die samen de eenheid van hun huwelijk beleven, heeft te maken met het Evangelie als licht gevende, spanningwegnemende bood schap van het Koninkrijk Gods. En in dat Evangelie lezen we „Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter eer van God" (1 Cor. 10 31). Eten en drinken: op het eerste gezicht dingen aan de buitenkant van ons leven en toch: betrokken op de Heer. Heel ons leven, in grote lijn en in détail, speelt zich af voor Zijn ogen.. Daarom bidden wij ook, als wij het voedsel tot ons nemen. Daarom is er óók ruimte voor een slaapkamergebed, naast een tafelgebed. Want de huwelijksge meenschap is een gave van God waar voor wij Hem in het gebed willen danken. Luisterend naar het Evangelie vinden wij de weg in de huwelijksvragen. Soms leidt Hij ons in een landschap waarin het verlangen en de bereidheid groeit om nieuw leven te ontvangen. Soms ook groeit in ons de overtuiging dat het niet de wil van de Heer kan zijn dat huwe lijksgemeenschap tot zwangerschap leidt. Ook dat is een zaak van gesprek èn gebed, van man en vrouw in hun verhouding tot God. Wat dan Géén gemeenschap Of een op de kalender afgestemde ge meenschap Of een gebruikmaken van datgene wat de Heer van de schepping in deze tijd aan de mensen in handen gegeven heeft Enerzijds: kinderen, een erfdeel van de Heer (Psalm 127). Anderzijds: door Hem werd het sleu teltje van de verantwoordelijkheid in onze handen gelegd. Een stroom van anti-conceptiemidde len verspreidt zich over de wereld. Me nigeen zegt: het gemak dient de mens. De Christen formuleert het anders: alles wordt geheiligd door het gebed. Paulus zegt het zó: „Indien ik onder dankzegging van iets gebruik maak, hoe kan men kwaad van mij spreken over iets, waarvoor ik dank zeg?" (1 Cor. 10:30). (Pax Nostra). D. N. Wouters. Landelijke bijeenkomst Ver. van Verontrusten in de Geref. Kerken De Vereniging van Verontrusten in de Geref. kerken „Schrift en Getuige nis" is voornemens zaterdag 5 oktober a.s. in de Bethelkerk te Urk een lande lijke bijeenkomst te houden. De mor genvergadering die om 11.15 uur aan vangt is gewijd aan huishoudelijke zaken en uitsluitend toegankelijk voor leden en donateurs. In de middagverga dering die om 2 uur begint en die ook voor niet-leden toegankelijk is spreekt de heer H. W. Maaskant van Zeist over „Biddend waken wakend bid den". Voor gedachtenwisseling zal ruime gelegenheid zijn. Ds. G. Mete ring Hzn. van Herwijnen spreekt een slotwoord en het Urker Visserskoor „Crescendo" o.l.v. de heer Meindert Kramer verleent medewerking. Nadere inlichtingen verstrekt te se cretaris, de heer H. Schallevis, Egel straat 15 te Hilversum. uit öe keRken Beroepen te Grootgast (vac. S. van der Linde) en te Varsseveld (vac. A. Oostenbrink) J. W. Broersma te Wes- terbork te Zwijndrecht-Groote Lindt G. Oppedijk te Delft te Gro- ningen-West (wijk De Paddepoel) W. B. van Halsema te Steenwijk te Assen (5e pred. pl.), te Groningen- Oost (vac. W. Reeskamp) en te Veenendaal (3e pred. pl.) F. de Jonge te Emmer-Compascuum -te Nieuw- Vennep J. van Drie te Leiderdorp te Bedum (vac. K. Reenders) H. Tien te Ede te Huizen (N.-H.) (vac. W. ten Kate) C. M. Boerma te Rotterdam- Zuid. Aangenomen naar St. Anna Parochie (vac. J. W. de Roo) Drs. J. H. Meijer te Meliskerke. Bedankt voor Urk (4e pred. pl.) R. Akkerman te Driebergen voor Kam pen (vac. C, Heyerman) Drs. J. Vlaar- dingerbroek te Ermelo. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. van Til (voor bereiding H. Avondmaal). (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. van Wilgenburg. 14.30 uur Ds. Poppe te Naarden. 17.00 uur Ds. van Houten. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 Ds. de Boer. 17.00 uur Ds. van Wilgenburg, afscheid. (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds.van Houten te Aalsmeer. 17.00 uur Ds. Poppe. Arnemuiden 9.30 en 14.30 uur Ds. Oegema (Bed. Heilig Avondmaal). Domburg 10 uur Ds. Helderman en 14.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Gapinge 10 en 14.30 uur Dr. Dondorp. Grijpskerke 10.15 uur Ds. van Til te Middelburg en 19 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Koudekerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Elshout (Jeugd- zondag). Meliskerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Meijer. Oostkapeüe 10 en 14.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10.45 uur Ds. Meijer te Meliskerke en 14.30 uur Ds. Jansen te Goes. St. Laurens 10 en 14.30 uur Ds. de Craene. Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Brederveld (afscheids- dienst). Veere 10 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Mantz te Rozenburg en 19 uur Ds. Groeneveld (Jeugd- zondag). (Huishoudschool, Paauwenburg) 10 uur Ds. Groeneveld en 17 uur Ds. Mantz. Vrouwenpolder 10 en 14.30 uur Ds. Goslinga te Amsterdam. Westkapelle 9.30 uur Ds. Joosse en 14.30 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 9 uur Ds. Noorloos en 15 uur Ds. Musch te Breskens. Axel 10 en 17 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos en 17 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Meulen te Wasse naar. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Berger. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Ds. de Jonge te Emmercompascuum. Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger en 19 uur Ds. Gispen, welkomdienst. Oostburg 10 uur Ds. Paksy en 15 uur Ds. Noor- loos. Zaamslag 10 en 15 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 9 en 15 uur Ds. Gispen te Terneuzen. CLASSIS GOES Baarland 9 uur Ds. Juch te Kapelle en 14.30 uur Kand. Mulder. Borssele 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Colijnsplaat 10.15 uur Ds. Maaskant te Leiden en 14.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Driewegen 10.30 uur Ds. Noordhof en 14.30 uur Ds. van Wilgenburg te Middelburg. Geersdijk 10 uur en 17.15 uur Ds. de Jong te Emmercompascuum. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. de Bruijne en 17 uur Ds. Jansen. (Oostkerk) 9 uur Ds. Jansen en 17 uur Ds. de Bruijne. 's-Gravenpolder 10 uur Kand. Mulder te Amster dam (Jeugddienst) en 14.30 uur Ds. Heuzeveld te Goes (voorbereiding H. Avondmaal). Heinkenszand 10 en 14.30 uur Kand. Houtman te Amsterdam (voorbereiding H. Avondmaal). Kamperland 10 uur Ds. Poelman en 14.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. Kapelle 10.30 en 17 uur Ds. Juch. Kruiningen 10.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 8.45 uur Kand. Mulder fe Amsterdam en 17 uur Dr. Dondorp te Gapinge. Nieuwdorp 10 en 14.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Kampherbeek te Heemse. Wissenkerke 10 en 14.30 uur Ds. Blokland (Bed. H. Avondmaal). Wolphaartsdijk 10 en 14.30 Ds. Bouwknegt te Rotterdam. Yerseke 9 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen en 14.30 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 uur Ds. Elderman te Din- teloord en 15 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 uur Ds. v. d. Stoel en 17 uur Ds. v. Dijk. Halsteren 15 uur Ds. v. Dijk. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 uur Ds. v. Dijk en 15.30 uur Ds. v. d. Stoel. Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. van Asselt te Dordrecht. Oud-Vossemeer 10 en 15 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. Poortvliet 10 uur leesdienst en 14.30 uur Ds. Swiers te Enkhuizen. Riiland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. Groenenberg te Den Haag (Voorber. H. Avondmaal). Tholen 10 en 17 uur Ds. Swiers te Enkhuizen. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 14.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 9 uur Ds. Heuzeveld te Goes en 17 uur dhr Jansma te Zonnemaire. Haamstede 10 en 17 uur Kand. Holtrop te Am sterdam. Nieuwerkerk 10.15 uur Ds. Heuzeveld te Goes en 5 uur Ds. Heuzeveld. Oosterland 10 en 18.30 uur Dr. Becker (Bed. H. Avondmaal en Dankzegging). Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Scholing (af scheid). Zierikzee 10 en 17 uur Ds. Meijer te Souburg. Zonnemaire 10 uur gez. dienst met Herv. en 14.30 uur dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3