^~,eeuwóe 3£erkbode <:Uerócka} mij recht r i I Gereformeerde Oecumenische Synode in Lunteren OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkersDs. B. Wentsel, BrouwershavenJ. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurtenLittooij Olthoff, ..Spanjaardstraat 47, Middelburg. 23e JAARGANG No. 10 12 SEPTEMBER 1968 „Ik worstel en ontkom" Tegenover mijn tegenpartij Lucas 18 1-8 De rechten, die God aan Zijn volk heeft gegeven, heeft Hij gefundeerd in de verzoening der zonden, door de voldoening in Christus. De Heer is recht Voelt u, hoe ontzaggelijk sterk daardoor de kerk staat in haar pleiten En in haar bidden om haar recht en om de beslechting van haar zaak God heeft zich zelfs in de vorm van een verbintenis het verbondonder ede aan ons verplicht. Wij maken geen rechten. Wij stellen geen eisen. Maar we gebruiken de rechten, die God ons heeft gegeven. D.w.z.: wij pleiten op Zijn onfeilbaar woord en houden Hem aan Zijn be loften. Mijn enige vrijmoedigheid en mijn enige kracht om te volharden ontleen ik aan mijn recht. Niet waar ik behagen in heb, maar waar de Here welbehagen in had en wat Hij mij als een belofte heeft geschonken in louter genade. Maar nu God ons in Zijn beloften recht van vragen gegeven heeft, wil Hij ook, dat we dat recht zoeken. Wij mogen daar niet onverschillig voor zijn en de dingen berustend op hun beloop laten, want Gód is er niet onverschillig voor Hij is niet een onbewogen uitvoerder van een onpersoonlijk recht, maar is de genadige auteur van alle rechten, die wij hebben. Hij zelf heeft ze ons ge schonken. Wanneer wij onrecht lijden, is dat dus niet alleen onze zaak, maar is het ook ja het is in de eerste plaats Gods zaak. Het zou voor die rechter uit de gelijkenis (Lukas 18 1-8) heel wat gemakke lijker zijn geweest, als de weduwe het hoofd maar in de schoot had gelegd zon der er verder werk van te maken. Of bij de eerste teleurstelling maar berust had in de nood van haar aangevochten leven. Maar zo is het nooit bij God Hij wil, dat we volharden en dat we ook als Hij vertoeft, volharden in onze gebeden. Hij verbiedt ons om te berusten. Wij moeten gebruik maken van onze rechten. Zolang de tegenstander nog enige macht heeft, mogen wij niet berusten. Want niet de boze, maar de ge meente van Jezus Christus heeft alle rechten. Welke God heeft ons alle dingen beloofd. De heerschappij over alles is ons toege zegd als een onvervreemdbaar verbondsrecht. Geen ziekte meer en geen leed. Geen rouw noch gekrijt. Geen pijn, geen ouderdom en geen zwakte. Geen woningnood en geen oorlog. Geen armoe en geen ziekenhuis. Geen aderverkalking en geen hartkwalen. Geen eenzaamheid en geen verdriet. Daar hebt u recht op En op nog veel meer l Want dat heeft God ons in Christus allemaal beloofd. Maar nu wil Hij ook per se, dat u om de vervulling van deze beloften bidt en u op uw stuk blijft staan en zonder te berusten in de situatie, roept om uw recht. De Here zelf is geen moment onverschillig tegenover de rechten, die Hij gaf. En daarom mogen wij dat ook niet wezen. Geen ogenblik Moet een christen dan niet berusten in zijn lot Nee, Hij mag dat zelfs niet. Hij mag geen ogenblik berusten in het feit, dat de duivel nog steeds de overste dezer wereld genoemd moet worden en de heer lijkheid van onze Koning nog steeds door zijn bedrog en geweld verdonkert. Het gaat hierbij niet om gunsten, maar om rechten. Niet om wat men vroeger wel noemde: de voorwaardelijke gebeden, maar om de onvoorwaardelijke, zoals David bad in Psalm 43: „doe mij recht, o God, en voer mijn rechtsgeding" Dat vindt u door heel de heilige Schrift. Vaak staat u versteld van de vrij moedigheid van die bidders uit de Bijbel. Maar ze vroegen dan ook niet om een gunst, doch om de doorbraak van hun recht, dat door list of geweld van vijanden ten onder werd gehouden of verkort. In de Nieuwtestamentische bedeling is dat alles nog veel sterker. Want de zonde is nu verzoend en daardoor is de duivel verslagen en de dood overwonnen. Aan de Here Jezus, Gods Zoon, maar ook onze medemens, werd alle macht gegeven in hemel en op aarde. Alle machten zijn nu aan Hem onderworpen. Welnu, op grond hiervan mag er niet alleen, maar móét er in ons bidden iets wezen van de fierheid, waarmee die weduwe uit de gelijkenis aanklopte en kloppen bleef, zelfs bij een mens als die rechter. De Here zelf moedigt ons aan: „Leef uit mijn verband. Vraag van mij vrijmoedig. Open wijd uw mond. Al wat u ontbreekt. Al waar gij om smeekt Geef ik overvloedig. (Ps. 81 9) A. D. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 J I Een kerkelijke familie-reünie: dat is misschien de beste typering van de Ge reformeerde Oecumenische Synode, die van 12-23 augustus in De Blije Wereld te Lunteren vergaderde. Men ontmoet in deze synode immers vooral die ge reformeerde kerken uit de wereld, die uit de emigratie van gereformeerde Ne derlanders of uit de zending van de gereformeerde kerken in Nederland zijn voortgekomen. Een typisch teken van deze familiaire verhouding is, dat VAN DE SCHAT IN DE HEMEL Waar zal uw schat zijn Daar zal uw hart zijn. Wat zal het waard zijn, al wat gij spaart. Zal het üw wel zijn, Zal het uw hel zijn, Zal het in tel zijn, Tot uw behoud Guillaume v. d. Graft de meesten er nog met elkaar kunnen praten in het Nederlands. Javanen en Soembanezen uit Indonesië, mensen uit de Amerikaanse emigrantenkerken, blanke „mannen-broeders" uit Zuid- Afrika, kleurlingen en bantoe's uit dat land converseerden op de G.O.S. ge makkelijk en vlot met elkaar in het Nederlands. Maar en dat is een andere vraag heeft men elkaar al sprekende, ook leren verstaan Voor zover de Neder landse gereformeerde delegatie in dit opzicht iets verwachtte, is deze familie reünie eerlijk gezegd teleurstellend ge weest. Voor Nederland belangrijke punten stonden op de agenda. Zowel kerkelijke vraagstukken als de oecu menische taak van de gereformeerde kerken en in verband daarmee de be oordeling van de Wereldraad van Kerken; verder de vraag naar de op name van vrouwen in de kerkelijke ambten, waarover in ons land na jaren lange, diepgaande studie positieve be slissingen werden genomen door de sy node. En tenslotte: het rassenvraag stuk, waarover men van Nederlandse zijde niet langer in algemene abstracte zin wilde spreken, maar concreet toege spitst op de situaties in die landen waar kerken, behorende tot de G.O.S. met discriminatie en deportatie van anders- gekleurde mensen worden geconfron teerd. Op al deze vragen heeft de G.O.S. negatief geantwoord, soms met maar een kleine meerderheid van stemmen. Zij sprak zich uit tegen de opname van vrouwen in de kerkelijke ambten, zij het met een kleine onduidelijke reserve voor het diakenambt. Zij sprak zich ook uit tegen het lidmaatschap van de We reldraad van Kerken, althans onder de huidige omstandigheden". Zij wilde rassendiscriminatie wel in het algemeen veroordelen, maar niet zoals o.a. de Nederlandse gereformeerde delegatie voorstelde ook de zondige toestan den in de verschillende landen bij de naam noemen. Hoofdoorzaak was dat de Zuid-Afrikanen geen kritiek op hun apartheidsbeleid konden accepteren. Sterke verdeeldheid dus in deze ge reformeerde internationale. Enerzijds de Nederlanders en de Indonesiërs, doorgaans gesteund door de emigran tenkerken van Brazilië en Argentinië. Anderzijds de Zuid-Afrikanen; vaak gesteund, maar niet altijd onverdeeld, door de gereformeerden van Australië en Nieuw-Zeeland; de Schotten en enkele kleine Amerikaanse kerkge meenschappen. De grotere Christian Reformed Church van Amerika nam vaak een tussenpositie in. Betekent dit nu dat, zoals wel voorspeld is, de Ge reformeerde Oecumenische Synode door de gebeurtenissen in Lunteren- 1968 zal „ontploffen"? Wie zo rede neert, heeft te weinig begrip voor het karakter van deze synode als familie reünie. De familieband is hier sterk en krachtig genoeg om elkaar ondanks diepgaand en soms zelfs principieel ver schil van mening bijeen te houden. Men bleef elkaar dan ook naar gerefor meerde traditie als broeders aanspre ken. En dat was in Lunteren beslist meer dan alleen maar traditie, vooral wanneer men scherp tegenover elkaar stond. Wie, en dat is een andere vraag, kan ook wensen, dat bijvoorbeeld de Zuid- AFWEZIG Tot en met 18 september hoop ik af wezig te zijn. De nummers van de kerk bode, die 19 en 26 september verschij nen, kan ik dus niet zelf verzorgen. Wilt U evt. copy voor het nummer dat 19 september verschijnen moet, woensdag 11 september bezorgen bij de Uitgeverij Littooy en Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. En de copy voor 26 september op woensdag 18 september? A. D. U kunt f 1,— besparen door vóór L 1 1 oktober a.s. het abonnementsgeld i1 i voor het 2e halfj, 1968 ad f 4,— over i te maken op postgiro-rekening 42280 j j van Littooij Olthoff» Middelburg. 1 i i ij :i i i Afrikanen of de Nederlanders plus de Indonesiërs afscheid zouden nemen van deze kerkelijke familie-kring Men kan vierkant tegen de apartheids-ideologie van de blanke Nederduits Gerefor meerde Kerk zijn en er tegelijk dank baar voor zijn dat althans de Gerefor meerde Oecumenische Synode nog een mogelijkheid biedt tot een kritisch ge sprek met deze kerk. De laatste moge lijkheid ook, want andere oecumenische relaties zijn door de Zuid-Afrikanen reeds verbroken. Van de Wereldraad van Kerken is men geen lid meer. Nog wel van de World Presbyterian Al liance, maar deze organisatie voert op het punt van de rassenproblematiek een niet zo actief beleid als de Gerefor meerde Oecumenische Synode. Er komt nog een belangrijk punt bij. Niet alleen de blanke Nederduits Ge reformeerde Kerk plus de kleinere Ge reformeerde Kerk, de „Dopperkerk" van Zuid-Afrika zijn lid van de G.O.S., maar thans ook de kleurlingenkerk (de Nederduits Geref. Zendingskerk) en de bantoekerk (de Nederduits Geref. Kerk in Afrika). Deze beide kerken, voortgekomen uit de zending van de Nederduits Gereformeerde Kerk, tellen thans meer leden dan hun moederkerk. De kleurlingen en de bantoe's hebben bijna 1,3 miljoen leden; de blanke moe derkerk telt 1J4 miljoen leden. Over eenkomstig de nieuwe delegatie-rege ling van de G.O.S. zullen op de vol ken ieder met 4, samen dus 8, stem gende synode de beide niet-blanke kerken ieder met 4, samen dus 8, stem hebbende leden aanwezig zijn en de blanke kerk met 4 leden. De niet-blanke stemmen zullen dus veel krachtiger worden. Nu kan men stellen, dat de niet- blanken van Zuid-Afrika uit vrees voor repressailles het niet zullen wagen zich te verzetten tegen de stem van hun blanke moederkerk. Dat gevaar is er. In Lunteren is daarom schriftelijk en zonder naam (dus geheim) gestemd over het rassenprobleem. Zodoende kon iedereen zich vrij uitspreken. Ook bleef in de discussie veel ongezegd. De bittere vernedering door de deportatie van kleurlingen en bantoe's uit blank verklaarde gebieden kon slechts sum mier worden aangeluid. Concrete infor matie die sommigen uit eigen ervaring hadden kunnen geven, moest achter wege blijven om de betrokkenen meer lijden in de toekomst te besparen. Anderzijds aarzelde een man als Ds. J. G. Smith, een kleurling en een voor aanstaand predikant van de Nederduits Gereformeerde kleurlingenkerk niet om in de publieke vergadering van de sy node te gewagen van het lijden en de rustratie die het Zuid-Afrikaanse re geringsbeleid voor de niet-blanken ver oorzaakt. Maar, zei hij, verandering in de harten kan slechts door een open en ernstige dialoog worden bevorderd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1