Een zwarte week Gepast zwijgen 1 B de 1 S"' Het P. S. T. gaat weer op pad „HOND EM AST ATE" dachte van Nederlands als van het Israël van het westen, veel meer ver werpelijk is de kerk, die zich achter hoge en dikke muren terugtrekt en haar zaligheid zoekt in het zitten vroom te zijn, zonder zich iets van de wereld aan te trekken. Dat is muf en suf en goddeloos. Het gaat de Here om de wereld. Zoals Hij zijn Zoon gezonden heeft, zo zendt de Here Jezus ons naar de schare, die geen herder heeft. Isolement zonder apostolaat is iets verschrikkelijks. Apostolaat veronderstelt een afzon dering. Maar die afzondering is geen doel. Als we alleen maar weten van het isolement (der personen want ons be ginsel verdraagt geen aanpappen met andere beginsels) zijn we geen kerk meer, maar een secte. Wanneer het Evangelie wel tot ons komt, maar niet door ons wordt door gegeven aan de wereld, zijn we als de Dode Zee, waar de Jordaan wel in stroomt, maar niet doorstroomt. Hoe heel anders is het meer van Gennesa- reth Zo staat de kerk midden in het volksleven en voortdurend gericht op het volk. Roepend en waarschuwend. Helpend en zo het nodig is lij dend. Maar ze heeft een eigen leven binnen eigen grenzen. Een volk groeit uit de natuur, zon der meer. Van geslacht tot geslacht. De kerk groeit ook uit de gezinnen en het gaat ook bij haar van geslacht tot ge slacht. Maar de kerk heeft bovendien een geheim. We staan hier in het wonder. Dat geheim en dat wonder is de kracht van de kerk. Het is de verkie zende genade van God in Jezus Chris tus. Dat geheim trekt de grenzen en zet muren. Maar muren scheppen ruimte. A. D. Zojuist heb ik het nieuws gehoord: er is inzake Tsjecho-Slowakije een com promis bereikt. Dat lijkt erg mooi, maar een compromis tussen een wolf en een schaap is een griezelige zaak. De Russische tanks zullen van liever lee zich terug trekken. Dat zegt na tuurlijk al heel weinig. Wdnt ze kunnen elk ogenblik terug komen. Trouwens, wat is in de politiek een belofte waard Dat Tsjecho-Slowakije aan het kortste eind trekt, is duidelijk. Toch hebben de Russen zich vergist in de machtsverhoudingen. Niet wat betreft de militaire macht. Want de on derhandelaars van T.-S. hadden geen enkele stok achter de deur. Maar achter hen stond de eensgezinde overtuiging van hun gehele volk. Tegen deze over tuiging waren de Russische tanks machteloos. De T. en S. moeten nu wel een stap achteruit. En dat valt hun hard. Maar ze warén twee stappen vooruitgegaan en blijven dus vorderen. Twee dingen zeer zeer opmerkelijk. Allereerst, dat wij in deze dngen er helemaal niet aan denken dat de Tsjechen uitgesproken communisten zijn. En niettegenstaande dat hadden zij de sympathie van vrijwel de hele wereld. Er is dus alle aanleiding toe om iets meer genuanceerd over het commu nisme te denken. En vervolgens, dat wij met grote beschaamdheid terug moeten denken aan 40-45, toen wij waren bezet door de Duitsers. Van hoog tot laag werd er met de bezetters samengewerkt. Van de hoogste com missarissen tot de eenvoudigste agen ten van politie. Dat waren geen N.S.B.- ers, maar zij waren wel heel erg bereid willig en vriendelijk. Volkomen anders dan de T. en S. op wie de Russen ondanks hun gemeenschappelijke com munistische overtuiging, geen enkele vat konden krijgen. Ik schreef: een zwarte week. In meer dan één opzicht. Daar was het teleurstellende resul taat van de G.O.S. Gelukkig kunnen de gereformeerde kerken van Neder land met de uitspraken van de G.O.S. doen wat ze zelf willen. Zoals ook Ds. Vorster dat zal doen, die baje tevreden terugkeert naar zijn land. Het is voor mij onbegrijpelijk, hoe de zusterkerken van Suid-Afrika de vrij moedigheid hadden een afgevaardigde naar Nederland te sturen, die nog nooit berouw getoond heeft over zijn lid maatschap van de O.B. De Ossewa- Brandwag, die een belediging was voor Nederland. Zaterdag 21 augustus j.l. werd, o.a. in het dagblad Trouw", door zes protestantse kerken en de rooms-katho- lieke kerk in ons land een verklaring Gepubliceerd inzake de inval in Tsjecho-Slowakije; de gereformeerde kerken stelden zich daar niet achter, wat door de hoofdredactie van ..Trouw" d.w.z. door Dr. Bruins Slot betreurd werd. Dinsdag 27 augustus maakte Dr. P. G. Kunst, de praeses van het moderamen der gene rale synode van de gereformeerde ker ken, in Trouw" enkele breedvoerige aantekeningen bij deze gang van zaken. In die interkerkelijke verklaring stond o.a.: „Gevreesd moet worden dat, zolang de politiek van instandhouding van militaire pakten gevoerd wordt, situaties als die in Hongarije van 1956 en in Tsiecho-Slowakije van thans, zich kunnen blijven voordoen. Men zal dan immers van oordeel blijven dat afbrok keling van de eigen machtsposities niet kan worden geduld en desnoods met gebruikmaking van geweld dienen te worden voorkomen. De kerken beseffen dat de mogelijkheid of de volken in Oost-Europa hun eigen politieke struc- 'n Zwarte week ook vanwege de reis van Paus Paulus naar Zuid-Amerika, waar hij in Bogota het eucharistische congres bijwoonde (met veel pracht en praal versierde bediening van de Mis). Wat zullen de revolutionaire pastoors zich geërgerd hebben aan al het opium, waarmee de armen verdoofd zijn ge worden. Wij zijn in 1581 de opstand begon nen tegen de Spaanse uitbuiters (af zwering van de koning van Hispanje, die wij tot 1581 altijd hadden geëerd). De geuzen waren al eerder begon nen. Trouwens, die zijn in Zuid-Ameri ka nu ook al actief. Ten slotte: in Chicago heeft, naar men vermoedt, McCarthy, geen kans meer tegenover zijn mededinger Hum phry, een man van wie ook ik niet graag een tweedehands auto zou kopen. In het oosten heb je blijkbaar soorten in communisme. Maar in het westen heb je democratie in soorten. Het gaat er tenminste raar toe in Chicago. Geef mij maar een klein land met onze poli tieke partijen. En misschien het ergste van alles: de vliegtuigen die voedsel moeten bren gen aan een verhongerend volk worden beschoten en gehinderd. Onder de ogen van de hele wereld wordt een heel volk uitgeroeid. Ieder een schreeuwt ach en wee. Maar wie doet er wat aan En waar komen al die wapenen van Nigeria vandaan Onze Koningin (Wilhelmina) stuurde indertijd een oorlogsschip om Paul Krüger te halen. Wie stuurt een luchtmacht naar Biafra om het Rode Kruis te beschermen Het was een zwarte week. A. D. turen kunnen kiezen, mede afhankelijk is van een hervorming der bestaande militaire pakten." Dr. Kunst schrijft ,,het daarmee als christen, die over zulke vraagstukken een eigen oordeel tracht te vormen, voor een goed deel eens te zijn", maar hij meent dat de kerk ,,in haar openbaar spreken zeer bescheiden dient te zijn als zij over militaire pakten, over poli tieke structuren verklaringen uitgeeft". Een bescheidenheid, die de gerefor meerde kerken in hun eigen kansel- boodschap overduidelijk betracht heb ben. Dr. Kunst had de gewraakte ver klaring misschien nog kunnen accep teren, als die uitgegeven was door het interkerkelijk vredesberaad als zodanig, maar niet nu die werd gepubliceerd namens de kerken, met alle gewicht van het „kerkelijk s'prekenf'. „Wanneer", aldus Dr. Kunst, „in de kring van de gereformeerde kerken een verklaring van dit gewicht wordt uitgegeven of mee ondertekend, moet de zaak zo staan dat de op dat moment verantwoorde lijke leiding van de kerken in haar ge weten overtuigd is dat ze aan zulk een verklaring de kerken, predikanten en gemeenteleden mag binden. Dit wordt namens hen verklaard." Dit bezwaar, dat sommigen wellicht formeel toeschijnt, is in wezen uiterst Op de a.s. jeugdzondag willen wij Gods bijzondere zegen vragen over het jeugdkerkewerk. Hoe dankbaar wij mogen zijn voor de ontwikkeling, die op dit terrein plaats vond er is toch nog veel, waar wij mee zitten. Zo moge het ons gegeven worden al onze jonge ren te bereiken. principieel. Hoe concreet mag de kerk zijn in haar spreken over politieke en maatschappelijke vraagstukken Deze vraag heeft een rol gespeeld bij de be schamende besprekingen op de recente gereformeerde oecumenische synode van het rassenvraagstuk, deze vraag zal niet vermeden kunnen worden bij de nabesprekingen van Uppsala. Ik hoop daarop in deze kerkbode nog wel terug te komen. Voorlopig wil ik volstaan met Dr. Kunst en de lezers van dit blad enkele vragen voor te leggen. Moet de kerk altijd spreken namens (de meerderheid van) predikanten en gemeenteleden Mag de kerk nooit spreken tot de gemeenteleden Ik zie wel het gevaar dat een minderheid zich dan vanaf de hoogten der progressivi teit en exclusiviteit te pas en vooral te onpas belerend tot de meerderheid gaat richten. Maar toch wil ik de laatstge- stelde vraag met ja beantwoorden, van uit de hoop dat ook kerkelijke minder heden zich door Gods Woord niet al leen zullen laten aansporen, maar ook laten inkomen, en vanuit het geloof dat Gods Geest dan leiding en licht zal geven. Hiermee kom ik bij de vraag die voor mij het dringendst is. Leidt de opvatting, die Dr. Kunst en de andere leden van het moderamen bracht, tot afzijdigheid van het kerkelijk spreken over pdlitieke situaties niet tot ver waarlozing van de grootste gave der Heilige Geest aan de gemeente: de pro fetie Of, nog erger, vloeit deze af zijdigheid uit een dergelijke verwaar lozing voort Streeft vooral naar het profeteren, schrijft Paulus (1 Cor. 14: 1). Vallen de politieke en maatschappelijke noden der wereld buiten dat spreken der kerk M. Beinema Of, om het wat minder dichterlijk te zeggen: van 16-21 september a.s. zullen 30.000 collectanten in heel ons land meewerken aan de jaarlijkse inzame ling voor het Protestants Interkerkelijk Thuisfront. Het is niet voor niets, dat men een legerpredikant gevraagd heeft deze collecte bij de leden van onze kerken FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 35) „Arme Heieen zei Lucie weer. „Ja, 't is ellendig voor haar. Maar ik heb haar ge waarschuwd. Van het begin aan heb ik die vent niet vertrouwd. Papa moest er ook niets van hebben, maar mama was blind. Zij vond het alleen vreemd, dat hij niet eens kwam kennis maken. Heieen zei dan: „Dat komt wel; niet overhaasten". Wie weet, wat hij haar wijs gemaakt heeftZij is niet blind, maarNstekeblind geweest." Lucie stond op. Zij kon het geval niet verwerken. Stond er ook machteloos tegenover. „Ik moet weg", zeide zij. ,,'t Wordt mijn tijd. Zou je vader nog in de kamer zijn „Dat zal wel. Maar je praat er met niemand over, hé „Geen sprake van. Je kunt er op rekenen." Jochem van Adrigem zat de courant te lezen of deed „alsof". Lucie had diep medelijden met hem, toen zij zijn bleek gelaat zag en de dofstaande ogen. Maar praten kon zij niet met hem. Daar was de belofte aan Hermien. Ze zou trouwens toch niet weten, wat te zeggen. „Dag, oom. Ik moet gaan. 'k Hoop dat tante mor gen beter is." „De hoofdpijn zal misschien wel over zijn. Maar de restHij slikte de verdere woorden van de zin in en zei droevig: „Dag. Lucie, het beste, kind, en tot ziens." Lucie nam zich voor, er de eerste weken niet heen te gaan. Zij voelde wel, dat haar komst nu niet ge wenst was. Die avond kon zij de slaap niet te pakken krijgen. Het beeld van de hooghartige Heieen zweefde haar voor ogen. En die zou nu, als er geen huwelijk kwam (en Hermien was wel zeer positief in haar uitlating: daarvan was geen sprake) te zijner tijd een onge huwde moeder zijn. Kon zij maar eens met haar praten. Maar zij was immers machteloos Heieen zou niet eens met haar willen praten. Zij hield zich aan haar voornemen en ging pas twee weken later naar oom en tante, die geen van beiden thuis waren. Oom zou wel op het Departe ment zijn. Alleen Hermien was thuis. Loes was naar school. „Je hebt gelijk, dat je weggebleven bent. Zo pret tig is het hier niet. Er is het een en ander gebeurd, wat precies weet i-k niet. Mama heeft de stoute schoenen aangetrokken en heeft eerst met zijn moeder en daarna met zijn vader gepraat. Wat een vernedering, niet Wat er bepraat is, weet ik niet. 'k Hoorde toevallig een woordenwisseling tussen papa en mama in de slaapkamer en papa zei, vrij luid: „Geld Ze kunnen er in barsten". Ik weet er verder niets van en wil het ook niet weten. Maar dat wijst er wel op, dat er geld is aan geboden. 't Is beschamend." „En Heieen „Die is er niet. We weten alleen, dat zij in Rotter dam is. Een week gaan logeren, heeft ze gezegd. Maar geen adres. Familie hebben we er niet, kennissen ook niet. We waren erg ongerust, maar gister kwam er een kaart met het bericht, dat zij morgen thuiskomt. Het is een raadselachtige geschiedenis. Papa en mama begrijpen er niets van." Er viel niet veer meer te vertellen. De beide meis jes dronken een kopje thee. Tante Suze bleef uit, zodat Lucie weer vertrok, alles met elkaar een won derlijke historie vindend. Nauwelijks een week later, lopend in de Spuistraat, waar zij in een winkel was geweest, onmoette zij Her mien. „Laten we in een tearoom een kopje koffie of zo gaan drinken", stelde deze voor. „Wanneer kom je ,,'k Heb nu maar een paar uur", antwoordde Lucie, op haar horloge kijkend. „Wat gaan gebruiken kan nog wel. Is hier in de buurt „Hier vlakbij is een tearoom." Toen het tweetal daar zat, vroeg Lucie: „Hoe is het thuis „Blijf voorlopig maar weg. 't Is nog hommeles. Heieen is thuisgekomen. Zij heeft aan mama verteld, dat zij in Rotterdam door een dokter geholpen is. 't Is vast een wanhoopsdaad geweest. Blijkbaar heeft zij nog contact met jonkheer Losbol gehad, want ge loof maar, dat die dokter een hoop geld gekost heeft. Ze heeft trouwens een week in een hotel gelogeerd. Dat kost me ook wat. Mama was woest, toen zij het hoorde. En papa is er kapot van. Maar ja, je doet er niets meer aan. Publieke schande is nu vermeden, maar 'k weet wel, wat ik liever gedaan zou hebben. Enfin, 't is afgelopen. Heieen zal wel wat geleerd hebben denk ik." Lucie had met stomme verwondering zitten luisteren. Zij begreep van het verhaal zo goed als niets. Enkele jaren geleden had haar moeder haar op de hoogte ge bracht van sexuele vraagstukken. Een kennis, een me vrouw uit Zeestad, had dat toen vreemd gevonden. Zoiets doe je toch nietMaar Lucie's moeder had ge zegd: „Ik weet, dat de ouders de opgroeiende kinderen niet inlichten. Men vindt het niet fatsoenlijk. Maar zo denk ik er niet over. 't Is beter, dat zij het van mij hoort dan van praatjes onder de leerlingen op school, 't Is toch een volkomen eerlijke en natuurlijke zaak". Zo was Lucie op de hoogte, zij het niet van alle bijzonderheden. Vandaar, dat zij het verhaal van Her mien niet begreep. Zij vroeg er ook niet naar. Van Hermien wilde zij het niet vernemen. Het drong alleen vaag tot haar door, dat Heieen niet een ongehuwde moeder zou worden. Maar hoe kon dat nu Zij be sloot, zonder in bijzonderheden te treden of namen te noemen, Adri Vermeulen eens te vragen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 2