eeuwóe 3£erkbocle Stellige kulójeó r Muren scheppen ruimte 23e JAARGANG No. 9 5 SEPTEMBER 1968 „Ik worstel en ontkom OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, BrouwershavenJ. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurtenLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Goed, dat wij hier zijn, zal ik hier drie tenten opslaan Mattheus 171-8. Petrus vond wel fijn, zo op die berg: De Here Jezus werd voor de ogen der drie discipelen,, die mee hadden gemogen, van gedaante veranderd. Zijn ge daante begon te veranderen; Zijn gezicht ging blinken als de zon en Zijn kleren werden wit als het licht. Wat een prachtig schouwspel Bovendien verschenen daar Mozes en Elia, de grote figuren uit het Oude Testament, waar Petrus van zijn kindertijd af aan zoveel over gehoord had. Het kon niet mooier Petrus wil het graag houden zo en doet het voorstel om drie heilige huisjes te bouwen (gelukkig géén zes!) 't Is goed dat zij er bij zijn, dan kunnen ze met zijn drieën een handje helpen. Maar de Here Jezus wil hier niet blijven. Hij wil de berg af. Want Hij moet eerst lijden en sterven als het Lam van God, dat de zonden der wereld draagt. Dat is de enige weg die naar de heerlijkheid leidt. Het is wel een omweg. Maar alleen langs deze omweg zal zijn leven vruchtbaar worden. Anders blijft Hij alleen. Bovendien: beneden in het dal zijn de mensen met al hun noden en kwalen. Daar wil Hij naar toe. Alle heilige huizen, die ons afhouden van de nood der wereld zijn onheilig- A. D. DANKLIED VOOR GODS WOORD Heb dank, o God van alle leven, die zijt alleen Uzelf bekend, dat Gij uw Woord ons hebt gegeven, uw licht en liefd' ons toegewend. Nu rijst uit elke nacht uw morgen, nu wijkt uw troost niet meer van d'aard, en wat voor wijzen bleef verborgen werd kinderen geopenbaard. En of een mens al diep verloren en ver van U verzworven is, Gij noemt zijn naam, hij is herboren, vernieuwd door uw getuigenis. Uw Woord, dat spreekt in alle talen, heeft uit het graf ons opgericht, doet ons in vrijheid ademhalen en leven voor uw aangezicht. Gemeente, aan wier aardse handen dit hemels Woord is toevertrouwd, o draag het voort naar alle landen, vermenigvuldigd duizendvoud. Een stem zegt: Roep Wat zoudt gij roemen op mensengunst of -heerlijkheid 't Verwaait als gras en weidebloemen. Gods Woord bestaat in eeuwigheid FEDDE SCHURER (slot) We zagen in mijn vorig artikel dat de grenzen der natuur niet dezelfde zijn als die van de genade. De diepste achtergrond van de Kerk is de uit verkiezing. Van daar dan ook, dat de Kerk geen nationale grootheid kan zijn zonder meer. Ze is een a-parte gemeen schap. De kerk heeft muren. Het spre ken en denken over een volkskerk is in vele gevallen verre van zindelijk. Dit alles is duidelijk voor de situatie der christelijke kerk in de eerste eeu wen van het christendom, toen haar bestaan omstreden werd door een over machtig heidendom. En dat geldt van daag net eender zo voor die kerken, die als een verdwijnend kleine minder heid leven in de Mohammedaanse wereld. Daar vindt u precies de bijbelse situatie van vreemdelingschap en ont- rechting, zoals u daarvan leest in de woorden en tussen de regels van Pau- lus' brieven. Maar geldt dit nu ook voor het chris telijke Nederland en in het christelijke Europa. Het is vandaag en hier toch allemaal zo heel anders dan ten tijde der apostelen, toen de gemeenten zich met de grootste moeite handhaafden in het grote heidense keizerrijk van Rome. Wij hebben een vrije zondag en de christelijke feestdagen zijn „algemeen erkend". Voor de rechtbank moet men zweren in de naam van God en in veel gemeenteraadsvergaderingen wordt er gebeden. Ons volkslied is een psalm en de wet verbiedt overtredingen van de mono gamie. Is daarmee niet heel ons volk binnen de ruimte der kerk gekomen Heeft God niet een verbond met Nederland gesloten en is niet ieder Nederlands kind een verbondskind, dat recht heeft op de doop Inderdaad heeft men met de over gang van Keizer Constantijn tot het christendom alles anders zien worden. Sommigen rekenen die overgang 300) tot het begin van het duizendjarig rijk. Want toen zou de wereldlijke Christusregering een aanvang nemen (die dan weer zou eindigen met de Franse revolutie). Niet alleen Keizer Constantijn werd christen, maar het Romeinse rijk werd christelijk. En het laatste wellicht meer dan het eerste. Het hele volk behoorde nu tot de kerk. Heel duidelijk was dat in de middeleeuwen, toen de Paus werd er kend als opperhoofd van alle vorsten en regeringen. De Reformatie bracht hierin natuur lijk een grondige wijziging, maar hield niettemin vast aan datzelfde idee: heel het volk heel de kerk. In de plaats van de paus kwam de christelijke ko ning, die niet alleen zijn land, maar ook de landskerk vaderlijk (papaal) be stuurde. Zo werd Nederland een gerefor meerde natie. Niet gereformeerden waren tweederangsburgers. De Staten^ Generaal had.den 10 vingers in de pap op de synode van Dordrecht. Alle Ne derlandse kinderen behoorden gedoopt te wezen. De grenzen van de kerk vie len samen met die van het volk. M.a.w. de kerk had geen grenzen. Bij de kerstening door Karei de Grote waren Friezen en Saksen en bloc tot leden der christelijke kerk gemaakt. Ze Het waren drie prachtige diensten, zondag 25 augustus in Middelburg. Prachtig weer, fijne diensten, mooie preken. Vooral de getuigeniskerk met zijn grote blijde ruimte werkte mee aan de opgewekte stemming. Wat is een volle kerk een prachtig gezicht Indrukwekkend was ook het enthousiaste zingen, waarin de ge meente haar dankbaarheid uitte. Wel zeer voorspoedig was de kerke- raad met het beroepingswerk. In de va cature van Ds. Wessels werd het eerste het beste beroep dat uitgebracht werd, aangenomen. Zo dat Ds. J. A. A. de Boer nog vóór de winter zijn werk kan beginnen. Ds. de Boer is 34 jaar oud en stond van 59-63 op Schiermonnikoog en van 63-68 in Ommen (2600 „zielen" 3 predikanten). Hij heeft zich dus wel in rechte lijn naar het zuiden gewend. Ds Wessel bevestigde hem 's mor gens in de getuigeniskerk. De intree vond plaats zowel 's middags in de moesten wel: kopje onder of kop er, af. Maar de Calvinisten gingen volgens datzelfde idee te werk. Wat heeft Prins Willem van Oranje een last gehad met de gereformeerde dominees, die eisten dat de overheid alle valse religie zou uitroeien. Het staat met evenzovele woorden te lezen in de oorspronkelijke tekst van onze geloofsbelijdenis (art. 36). En onder die valse religie werd natuurlijk de roomse kerk verstaan. Maar dit vermengen van de groot heden kerk en volk is funest. De bur gerlijke overheid werkt nu eenmaal met bepaalde machtsmiddelen, die de kerk niet kent. De overheid draagt een zwaard. En heeft een aantal stokken achter de deur. Maar de kerk wordt niet gediend noch door zwaarden, noch door stok ken. Integendeel. Wie vroeger geen lid was van de va derlandse kerk, solliciteerde vergeefs naar alle publieke betrekkingen en bracht het in het leger nooit verder dan tot vaandrig, ook al was papa nog zo rijk en droeg hij dubbele namen. Jongelieden mochten pas mee naar partijtjes en werden daar als huwelijks kandidaten gepresenteerd, als ze „aan genomen" waren. Als op deze manier de grenzen van kerk en volk samenvallen en ieder kind op grond van de christelijkheid van de natie recht heeft op de doop, verliest Hofpleinkerk als 's avonds in de Ge tuigeniskerk. Zijn tekst was: Niet dat wij heer schappij voeren over uw geloof, neen, we zijn medewerkers aan uw blijd schap. Want door het geloof staat gij vast (2 Cor. 1 24) Tijdens de tweede intrededienst was ook de commissaris van de koningin, br. J. van Aartsen aanwezig, terwijl het burgerlijke bestuur van Middelburg door een wethouder werd vertegen woordigd. En natuurlijk waren er de vertegenwoordigers van de andere kerken. Na de intrede sprak Ds. van Til, praeses van de kerkeraad voor alge mene zaken en Ds. Elshout van Koude kerke namens de classis hun nieuwe collega hartelijk toe. Ik hoop dat u spoedig in onze kerk bode meer over Ds. de Boer zult lezen. Enwie weet, niet alleen over hem, maar ook van hem. A. D. deze doop zijn betekenis als onderschei ding van de wereld. Dat moet u niet vergeten als u leest dat Spurgeon en Barth zich tegen de kinderdoop hebben verklaard. Al te veel werd in de meeste landen de ge nade aan de natuur gebonden. Schepping en herschepping histo rie en evangelie, natuur en genade zijn geen onoverbrugbare tegenstellingen, maar identiek zijn ze zeker ook niet (ze vallen niet samen). Bovendien is het psychologisch zo gevaarlijk om mensen buiten hun weten of zelfs tegen hun wens te rekenen tot de kerk. Ineens kan dat het verzet op laaien: „dat neem ik niet". Zo wordt het verbond ontheiligd en het geheim der kerk geprofaneerd. De geschiedenis van de Nederduits gereformeerde kerk, gebonden als ze was aan de overheden en de machten op natuurlijk erf toont ons niet zuinig de verburgelijking van de tucht en van het diakonaat van de liturgie. Alleen een kerk met eigen grenzen heeft een eigen stijl. Sinds keizer Constantijn betekende de kerstening van de wereld de ver wereldlijking van de kerk. Maar al dekken de grenzen van volk en kerk elkaar niet, dat wil niet zeggen dat er geen diepe betrokkenheid en ver bondenheid zou bestaan tussen kerk en volk. We verwerpen de romantische ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1