r Geen leven hebben NIEIM/S Predikbeurten zondag 1 september 1968 kans geven zelf in de eigen volksge meenschap een weg te vinden. Zo van zelfsprekend is dat echter niet voor an dere gereformeerde kerken in de wereld, die een veel nauwere band willen aan houden met hun zendingskerken. Ook hier gold weer, dat wat in Baarn gezegd werd, tot nadenken kon stemmen. De Indonesische kerken gaven daar vol doende aanleiding toe. Belangrijk was de Baarnse conferentie ook vanwege de ontmoetingen. Neem bijvoorbeeld de mensen van Zuid- Afrika. Er waren vertegenwoordigers van de zogenaamde blanke kerken, maar ook van de kerken, die uit de zending zijn voortgekomen, o.a. uit de zending van de Nederduitse Gereformeerde Kerk. In Zuid-Afrika zelf hebben ze lang niet genoeg contact met elkaar. Hier in Baarn hadden ze de tijd om met elkaar te praten. En: met anderen er bij. Nog een merkwaardige ontmoeting: de Zuid-Afrikanen zagen in Baarn na jaren weer mensen uit hun vroegere zen dingskerk in Nigeria, de Tiv-kerk. In de zestiger jaren droegen ze hun zen dingswerk in dat land over aan de Christian Reformed Church van Ame rika. Getooid in kleurige gewaden waren de Nigerianen thans naar Baarn gereisd en nauwelijks aangekomen lieten ze zich al fotograferen met oude vrienden uit hun vroegere moederkerk van Zuid- Afrika. Uitspraken zijn er niet gedaan in Baarn. Ook werden geen resoluties aan genomen. Het is, en hoe kon dat anders bij deze eerste ontmoeting, gebleven bij kennismaking, bezinning en informatie. En dat is al heel wat. Van een volgende conferentie mag men ongetwijfeld meer verwachten aan gereformeerde visie op grote centrale vraagstukken, zoals de dialoog met de grote wereldgods diensten. Er zullen dan ook anderen achter de katheder moeten staan dan, zoals nu, vrijwel alleen blanken. Stof tot spreken is er genoeg voor de zendings mensen, die in Baarn konden vernemen, dat de wereldbevolking met ongeveer 60 miljoen mensen per jaar toeneemt; de kerk echter met niet meer dan 2y2 miljoen. UNIE COLLECTE - NIEUWE STIJL In de week van 7 tot 12 oktober a.s. wordt de jaarlijkse Unie-collecte gehou den. Dit jaar staat die collecte voor het eerst in het teken van de koerswijziging: van nu af zal een groot gedeelte van de opbrengst naar het christelijk onderwijs in de ontwikkelings- en emigratielanden gaan. A. D. Iedere zakenman heeft te maken met een verlies- en winstrekening. Maar niet alleen de zakenman. Er is dn ieders leven voortdurend sprake van winst- en verliesposten. De Here Jezus zei eens: „Wie zijn leven zal willen behouden (winst), die zal het verliezen". En in dit verband vroeg hij: „Wat zou het een mens baten, als hij de hele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel. In dit verband mogen we het woord „ziel" zeker niet al te beperkt opvatten. In de bijbel is die tweedeling die wij maken tussen lichaam en ziel, onbekend. Ook in de kerk spreken we over „zie len". Een gemeente is zo of zoveel zielen groot. Deze zielen zitten echter op banken. In het woord van de Here Jezus gaat het dus niet zozeer over wat wij noemen „der ziele zaligheid", in de zin van naar de hemel gaan, maar gaat het over de zaligheid van het gehele menselijke leven, ook lichamelijk, ook nu. Wie het offer der liefde kent om Jezus' wil, die zal het leven behouden. Maar wie krampachtig alleen op zijn eigen belangen bedacht is, met verwaar lozing van de naaste, dikwijls ten koste van de naaste, die zal zijn leven verlie zen. Precies zoals wij wel zeggen: „Die man heeft geen leven" Zo zegt de Here: Wie het alleen maar te doen is om winst, heeft geen leven. Die beschadigt zijn leven. Die lijdt schade aan zijn ziel. Al zou hij al de schatten der wereld in zijn bezit verzamelen, hij zou er toch niet echt van kunnen genieten. Om die winst te behalen, offert hij alles op, zodat hij temidden van die rijk dom geen leven heeft. Of alleen maar een zeer beschadigd leven: Voor zijn gezin heeft hij geen tijd. Eens uitgaan met zijn vrouw is er niet bij. Om mee te doen aan een of ander kerkewerk heeft hij geen gelegenheid. Naar een vergadering kan hij niet. Geen tijd. Een goed boek lezen, daar komt hij niet aan toe. 's Zondags is hij meestal te moe om naar de kerk te gaan. En een dominee moet wel heel erg boeiend préken, wil hij niet wegsuffen in eigen gedachten. Vrienden heeft hij niet. Alleen maar zakenrelaties, die heel joviaal doen, maar als ze de kans krijgen, hem met alle plezier beduvelen. Hij is sterk voor vrije onderneming en voor particuliere initiatieven, maar als er wat gedaan moet worden, moet volgens hem de „staat" het doen. Hij moppert op de vele ambtenaren, die er zijn, maar laat graag alles aan „de overheid" over, want hij moet zijn zaak vooruit brengen. Hij moet winst maken. Hij moet de wereld winnen. Hier is geen halt. Als je niet oppast, nemen de zaken de „mens" helemaal in beslag, zo dat zijn „leven" er aangaat. Wat hebben vrouw en kinderen aan zo'n winstmaker Wat heeft de kerk aan hem Wat hebben mensen in nood aan hem Zeker, hij schuift wel eens een paar briefjes af, waar hij zijn geweten mee dichtplakt. Maar hij heeft geen wezen lijke, persoonlijke aandacht voor de naaste. Hij heeft nauwelijks aandacht voor God of voor zichzelf. Zijn zaken zijn een afgod voor hem geworden. En de winst is een monster, dat steeds meer offers vraagt, maar dat de ziel, d.i. het leven beschadigt. Niet alleen het eigen leven lijdt gebade, maar ook het leven van anderen. Men spreekt in dit verband wel eens van: „over lijken gaan". Als de verlies- en winstrekening wordt opgemaakt, staan er aan de winstkant mooie posten, maar aan de verlieskant staan het leed en de tranen van degenen, die door deze winst in de grond werden geboord. Maar ook het eigen leven wordt in de grond geboord. „Gij lijdt schade aan uw ziel," zegt de Here Jezus. Ge hebt immers geen tijd om van de winst te genieten Als men gedwongen wordt die jacht te beëindigen omdat men niet meer kan, is het leven voorbij. Rijken gaan daarom moeilijk in in het Koninkrijk van God. Tenslotte kan die levensbeschadiging uitlopen op het verspelen van de eeu wige zaligheid omdat Mammon aan het langste end trok. Deze goddeloosheid kan heel wel ge paard gaan met strenge rechtzinnigheid in de leer. Maar van christelijk leven is geen sprake. Het is nu eenmaal zo, dat wie een stuk van zijn tijd geeft aan kerkewerk of om een boek te bestuderen, dat de problemen van de tijd bespreekt in het licht van het Evangelie, dat zo iemand daar financieel niet op vooruit gaat. Want tijd is geld. Maar tegenover dit verlies staat de winst van waarachtig christelijk leven in de gemeenschap. Hoeveel geslaagde zakenmannen en professoren hebben hun voorspoed en succes moeten betalen met een bevroren huwelijk of zelfs een gebroken huwelijk, omdat men geen aandacht had voor haar, die recht had op liefde en zorg. Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad: Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.~ rubriek Uit de Pers - Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.~, Ned. Herv.- en andere Kerken - Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront Om van de kinderen maar te zwijgen, die wel een rijke jeugd kregen, maar praktisch geen vader hadden. Zo kun je je leven verliezen. Voor het brengen van offers en het mee dragen aan elkanders leed en het meehelpen aan de bewaring en de ver meerdering der Kerk en het meestrijden voor betere maatschappelijke verhou dingen en vormen dat is levenswinst. Winst tot en met de nieuwe aarde. Want er is een loon naar werken. Enkel genade, ja, maar toch loon. Ons leven hier en hierna staan met elkaar in een onlosmakelijk verband. De beschadiging der ziel in dit leven loopt gevaar van een eeuwig levensver lies. Terwijl de ontplooiing van het christelijk leven in de gemeenschap vol beloften is, ook voor later. „Ik leef en gij zult leven", zegt de Here Jezus. A. D. uit öe keRken Beroepen te Kampen (vac. C. Heyer- man) drs. J. Vlaardingerbroek te Erme- lo te St. Anna Parochie (vac. J. W. de Roo) drs. J. H. Meijer te Meliskerke te Beetgum W. J. Markus te Wa teringen. Aangenomen naar Spijkenisse (vac. D. Broer) J. de Hoop te Zwartbroek. Bedankt voor Kollum en voor Oost- voorne-Tinte J. de Hoop te Zwartbroek voor Winsum-Obergum (Gron.) F. de Jonge te Emmer-Compascuum. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. van Til. (Hopleinkerk) 9.30 uur Ds. van Wilgenburg. 14.30 uur Ds. Juch. 17.00 uur Ds. de Boer. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. de Boer. 17.00 uurDs. van Wilgenburg. (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. Juch te Kapelle-Biezelinge. 17.00 uur Ds. van Til. Arnemuiden 9.30 en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 en 14.30 uur Ds. Helderman (Bed. H. Avondmaal en Dankzegging). Gapinge 10.15 uur Ds. Juch te Kapelle en 14.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Grijpskerke 10 en 14.30 uur Kand. Koornneef te Schermerhorn. Koudekerke 9.30 en 19 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 14.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 14.30 uur Ds. Warnink te Slik kerveer. Serooskerke 10 en 14.30 uur Ds. Lindeboom te Zwijndrecht (Voorber. H. Avondmaal). St. Laurens 10 en 19 uur Ds. de Craene. Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Groeneveld en 19 uur Ds. Kornet (afscheid). (Huishoudschool, Paauwenburg) 10 uur Ds. Kornet en 17 uur geen dienst. Vrouwenpolder 10.30 uur Ds. van Til en 19 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 9 uur Ds. Noorloos en 15 uur Ds. Coumou te Haarlem. Axel 10 en 17 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Coumou te Haarlem en 17 uur Ds. Noorloos. Hoek 10 en 14.30 uur Dsé Paksy te Oostburg. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Gispen. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Dr. Hommes te Rot terdam. Terneuzen 10 uur Ds. Gispen (bevestiging ambts dragers), 16.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 en 15 uur Ds. Goslinga te Amster dam. Zaamslag 10 en 15 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 15 uur D.s. Pijlman te Katwijk aan Zee. CLASSIS GOES Baarland 10.30 en 14.30 uur Ds. Koolstra te Roosendaal. Borssele 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen. Colijnsplaat 9 uur Ds. Schenk te Enter en 17 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, Driewegen 10 uur Leesdienst en 14.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Geersdijk 10 en 16.30 uur Ds. Blokland (Bed. H. Avondmaal) Goes Viering van het H. Avondmaal in beide diensten in beide kerken; 's middags dankzeg ging. (Westerkerk) 10 en 17 uur Ds. Heuze- veld. (Oosterkerk) 9 en 17 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 14.30 uur Kand v. d. Velde te Oosterhout. Heinkenszand 10 en 14.30 uur Ds. Hoekstra te Oegstgeest. 19 uur Jeugddienst Ds. Wessel te Middelburg. Kamperland 10 uur Ds. Poelman en 14.30 uur Ds. Blokland. Kapelle Kruiningen 10.30 en 17 uur Ds. Noordhof te We- meldinge. Lewedorp 9.15 uur Kand. v. d. Marei te Koude kerke a.d. Rijn en 14.30 uur Kand. v. d. Marei. Nieuwdorp 10 en 14.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 uur Ds. Schenk te Enter. 16.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Wolphaartsdijk 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 14.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 15 uur Dr. Richel te Heemstede. Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. Krabbe te Den Haag. Halsteren 17 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur Ds. v. d. Stoel. Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. Oud-Vossemeer 10 en 15 uur Dhr. C. van Baren Jr. te Den Haag. Poortvliet 10 uur leesdienst en 14.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Rilland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. Ros te Harder wijk. Tholen 10 en 17 uur Ds. Joosse te Middelburg. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 14.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 17 uur Ds. Barten te Haarlem. Bevestiging ambtsdragers. Haamstede 10 en 17 uur Ds. Boerma te Rotterdam (Voorber. H. Avondmaal). Nieuwerkerk 10 en 17 uur Dr. Becker (Oogst zondag). Oosterland 10 en 15 uur Ds. Steunenberg. Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. van Oostrum te De Meern. Zierikzee 10 en 18.30 uur Ds. Nawijn (Voorber. H. Avondmaal). Zonnemaire 10 en 14.30 uur dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3