r
Geen leven hebben
NIEIM/S
Predikbeurten zondag 1 september 1968
kans geven zelf in de eigen volksge
meenschap een weg te vinden. Zo van
zelfsprekend is dat echter niet voor an
dere gereformeerde kerken in de wereld,
die een veel nauwere band willen aan
houden met hun zendingskerken. Ook
hier gold weer, dat wat in Baarn gezegd
werd, tot nadenken kon stemmen. De
Indonesische kerken gaven daar vol
doende aanleiding toe.
Belangrijk was de Baarnse conferentie
ook vanwege de ontmoetingen. Neem
bijvoorbeeld de mensen van Zuid-
Afrika. Er waren vertegenwoordigers
van de zogenaamde blanke kerken, maar
ook van de kerken, die uit de zending
zijn voortgekomen, o.a. uit de zending
van de Nederduitse Gereformeerde
Kerk. In Zuid-Afrika zelf hebben ze
lang niet genoeg contact met elkaar.
Hier in Baarn hadden ze de tijd om met
elkaar te praten. En: met anderen er bij.
Nog een merkwaardige ontmoeting:
de Zuid-Afrikanen zagen in Baarn na
jaren weer mensen uit hun vroegere zen
dingskerk in Nigeria, de Tiv-kerk. In
de zestiger jaren droegen ze hun zen
dingswerk in dat land over aan de
Christian Reformed Church van Ame
rika. Getooid in kleurige gewaden waren
de Nigerianen thans naar Baarn gereisd
en nauwelijks aangekomen lieten ze zich
al fotograferen met oude vrienden uit
hun vroegere moederkerk van Zuid-
Afrika.
Uitspraken zijn er niet gedaan in
Baarn. Ook werden geen resoluties aan
genomen. Het is, en hoe kon dat anders
bij deze eerste ontmoeting, gebleven bij
kennismaking, bezinning en informatie.
En dat is al heel wat. Van een volgende
conferentie mag men ongetwijfeld meer
verwachten aan gereformeerde visie op
grote centrale vraagstukken, zoals de
dialoog met de grote wereldgods
diensten. Er zullen dan ook anderen
achter de katheder moeten staan dan,
zoals nu, vrijwel alleen blanken. Stof tot
spreken is er genoeg voor de zendings
mensen, die in Baarn konden vernemen,
dat de wereldbevolking met ongeveer
60 miljoen mensen per jaar toeneemt;
de kerk echter met niet meer dan 2y2
miljoen.
UNIE COLLECTE -
NIEUWE STIJL
In de week van 7 tot 12 oktober a.s.
wordt de jaarlijkse Unie-collecte gehou
den. Dit jaar staat die collecte voor het
eerst in het teken van de koerswijziging:
van nu af zal een groot gedeelte van de
opbrengst naar het christelijk onderwijs
in de ontwikkelings- en emigratielanden
gaan. A. D.
Iedere zakenman heeft te maken met
een verlies- en winstrekening. Maar niet
alleen de zakenman. Er is dn ieders
leven voortdurend sprake van winst- en
verliesposten.
De Here Jezus zei eens: „Wie zijn
leven zal willen behouden (winst), die
zal het verliezen". En in dit verband
vroeg hij: „Wat zou het een mens baten,
als hij de hele wereld won, maar schade
leed aan zijn ziel.
In dit verband mogen we het woord
„ziel" zeker niet al te beperkt opvatten.
In de bijbel is die tweedeling die wij
maken tussen lichaam en ziel, onbekend.
Ook in de kerk spreken we over „zie
len". Een gemeente is zo of zoveel zielen
groot. Deze zielen zitten echter op
banken.
In het woord van de Here Jezus gaat
het dus niet zozeer over wat wij noemen
„der ziele zaligheid", in de zin van naar
de hemel gaan, maar gaat het over de
zaligheid van het gehele menselijke
leven, ook lichamelijk, ook nu.
Wie het offer der liefde kent om
Jezus' wil, die zal het leven behouden.
Maar wie krampachtig alleen op zijn
eigen belangen bedacht is, met verwaar
lozing van de naaste, dikwijls ten koste
van de naaste, die zal zijn leven verlie
zen. Precies zoals wij wel zeggen: „Die
man heeft geen leven"
Zo zegt de Here: Wie het alleen
maar te doen is om winst, heeft geen
leven.
Die beschadigt zijn leven.
Die lijdt schade aan zijn ziel.
Al zou hij al de schatten der wereld
in zijn bezit verzamelen, hij zou er
toch niet echt van kunnen genieten.
Om die winst te behalen, offert hij
alles op, zodat hij temidden van die rijk
dom geen leven heeft. Of alleen maar
een zeer beschadigd leven:
Voor zijn gezin heeft hij geen tijd.
Eens uitgaan met zijn vrouw is er
niet bij.
Om mee te doen aan een of ander
kerkewerk heeft hij geen gelegenheid.
Naar een vergadering kan hij niet.
Geen tijd.
Een goed boek lezen, daar komt hij
niet aan toe.
's Zondags is hij meestal te moe om
naar de kerk te gaan.
En een dominee moet wel heel erg
boeiend préken, wil hij niet wegsuffen in
eigen gedachten.
Vrienden heeft hij niet. Alleen maar
zakenrelaties, die heel joviaal doen,
maar als ze de kans krijgen, hem met
alle plezier beduvelen.
Hij is sterk voor vrije onderneming
en voor particuliere initiatieven, maar
als er wat gedaan moet worden, moet
volgens hem de „staat" het doen.
Hij moppert op de vele ambtenaren,
die er zijn, maar laat graag alles aan
„de overheid" over, want hij moet zijn
zaak vooruit brengen.
Hij moet winst maken.
Hij moet de wereld winnen.
Hier is geen halt.
Als je niet oppast, nemen de zaken
de „mens" helemaal in beslag, zo dat
zijn „leven" er aangaat.
Wat hebben vrouw en kinderen aan
zo'n winstmaker Wat heeft de kerk
aan hem
Wat hebben mensen in nood aan
hem
Zeker, hij schuift wel eens een paar
briefjes af, waar hij zijn geweten mee
dichtplakt. Maar hij heeft geen wezen
lijke, persoonlijke aandacht voor de
naaste.
Hij heeft nauwelijks aandacht voor
God of voor zichzelf. Zijn zaken zijn
een afgod voor hem geworden. En de
winst is een monster, dat steeds meer
offers vraagt, maar dat de ziel, d.i. het
leven beschadigt.
Niet alleen het eigen leven lijdt
gebade, maar ook het leven van anderen.
Men spreekt in dit verband wel eens
van: „over lijken gaan".
Als de verlies- en winstrekening
wordt opgemaakt, staan er aan de
winstkant mooie posten, maar aan de
verlieskant staan het leed en de tranen
van degenen, die door deze winst in de
grond werden geboord.
Maar ook het eigen leven wordt in
de grond geboord. „Gij lijdt schade aan
uw ziel," zegt de Here Jezus.
Ge hebt immers geen tijd om van de
winst te genieten Als men gedwongen
wordt die jacht te beëindigen omdat men
niet meer kan, is het leven voorbij.
Rijken gaan daarom moeilijk in in het
Koninkrijk van God.
Tenslotte kan die levensbeschadiging
uitlopen op het verspelen van de eeu
wige zaligheid omdat Mammon aan het
langste end trok.
Deze goddeloosheid kan heel wel ge
paard gaan met strenge rechtzinnigheid
in de leer. Maar van christelijk leven is
geen sprake.
Het is nu eenmaal zo, dat wie een
stuk van zijn tijd geeft aan kerkewerk
of om een boek te bestuderen, dat de
problemen van de tijd bespreekt in het
licht van het Evangelie, dat zo iemand
daar financieel niet op vooruit gaat.
Want tijd is geld.
Maar tegenover dit verlies staat de
winst van waarachtig christelijk leven
in de gemeenschap.
Hoeveel geslaagde zakenmannen en
professoren hebben hun voorspoed en
succes moeten betalen met een bevroren
huwelijk of zelfs een gebroken huwelijk,
omdat men geen aandacht had voor
haar, die recht had op liefde en zorg.
Op regelmatige tijden worden de
volgende rubrieken opgenomen in
ons blad:
Meditatie Kroniek algemeen
kerkelijk actueel) Samenspraak
(gesprekken met de lezers)
In en om de wandelgangen van
het parlement Interviews met
bekende en onbekende mensen
Onderwerpen van sociale aard
Jeugd (over en voor de Jeugd)
Kerkmuziek en zang T.V.~
rubriek Uit de Pers -
Zeeuwse Historische figuren
Wat gebeurt er in de R.K.~, Ned.
Herv.- en andere Kerken -
Kerkelijke Nieuwsdienst
Feuilleton Officiële kerkelijke
berichten Boeken-recensies
Berichten van het Zendingsfront
Om van de kinderen maar te zwijgen,
die wel een rijke jeugd kregen, maar
praktisch geen vader hadden.
Zo kun je je leven verliezen.
Voor het brengen van offers en het
mee dragen aan elkanders leed en het
meehelpen aan de bewaring en de ver
meerdering der Kerk en het meestrijden
voor betere maatschappelijke verhou
dingen en vormen dat is levenswinst.
Winst tot en met de nieuwe aarde.
Want er is een loon naar werken.
Enkel genade, ja, maar toch loon. Ons
leven hier en hierna staan met elkaar
in een onlosmakelijk verband.
De beschadiging der ziel in dit leven
loopt gevaar van een eeuwig levensver
lies. Terwijl de ontplooiing van het
christelijk leven in de gemeenschap vol
beloften is, ook voor later.
„Ik leef en gij zult leven", zegt de
Here Jezus. A. D.
uit öe
keRken
Beroepen te Kampen (vac. C. Heyer-
man) drs. J. Vlaardingerbroek te Erme-
lo te St. Anna Parochie (vac. J. W.
de Roo) drs. J. H. Meijer te Meliskerke
te Beetgum W. J. Markus te Wa
teringen.
Aangenomen naar Spijkenisse (vac.
D. Broer) J. de Hoop te Zwartbroek.
Bedankt voor Kollum en voor Oost-
voorne-Tinte J. de Hoop te Zwartbroek
voor Winsum-Obergum (Gron.) F.
de Jonge te Emmer-Compascuum.
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. van Til.
(Hopleinkerk) 9.30 uur Ds. van Wilgenburg.
14.30 uur Ds. Juch.
17.00 uur Ds. de Boer.
(Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat)
9.30 uur Ds. de Boer.
17.00 uurDs. van Wilgenburg.
(Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw,
Rentmeesterlaan
10.15 uur Ds. Juch te Kapelle-Biezelinge.
17.00 uur Ds. van Til.
Arnemuiden 9.30 en 14.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 en 14.30 uur Ds. Helderman (Bed.
H. Avondmaal en Dankzegging).
Gapinge 10.15 uur Ds. Juch te Kapelle en 14.30 uur
Ds. Groeneveld te Vlissingen.
Grijpskerke 10 en 14.30 uur Kand. Koornneef te
Schermerhorn.
Koudekerke 9.30 en 19 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 14.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 14.30 uur Ds. Warnink te Slik
kerveer.
Serooskerke 10 en 14.30 uur Ds. Lindeboom te
Zwijndrecht (Voorber. H. Avondmaal).
St. Laurens 10 en 19 uur Ds. de Craene.
Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 14.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Groeneveld
en 19 uur Ds. Kornet (afscheid).
(Huishoudschool, Paauwenburg)
10 uur Ds. Kornet en 17 uur geen dienst.
Vrouwenpolder 10.30 uur Ds. van Til en 19 uur
Ds. Meijer te Meliskerke.
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Hartholt te
Oostkapelle.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN
Aardenburg 9 uur Ds. Noorloos en 15 uur Ds.
Coumou te Haarlem.
Axel 10 en 17 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 uur Ds. Coumou te Haarlem en 17
uur Ds. Noorloos.
Hoek 10 en 14.30 uur Dsé Paksy te Oostburg.
Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds.
Gispen.
Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Dr. Hommes te Rot
terdam.
Terneuzen 10 uur Ds. Gispen (bevestiging ambts
dragers), 16.30 uur Ds. Berger.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 10 en 15 uur Ds. Goslinga te Amster
dam.
Zaamslag 10 en 15 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 15 uur D.s. Pijlman te Katwijk
aan Zee.
CLASSIS GOES
Baarland 10.30 en 14.30 uur Ds. Koolstra te
Roosendaal.
Borssele 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Veen.
Colijnsplaat 9 uur Ds. Schenk te Enter en 17 uur
Ds. Kramer te Nieuwdorp,
Driewegen 10 uur Leesdienst en 14.30 uur Ds.
Poelman te Kamperland.
Geersdijk 10 en 16.30 uur Ds. Blokland (Bed. H.
Avondmaal)
Goes Viering van het H. Avondmaal in beide
diensten in beide kerken; 's middags dankzeg
ging. (Westerkerk) 10 en 17 uur Ds. Heuze-
veld.
(Oosterkerk) 9 en 17 uur Ds. Jansen.
's-Gravenpolder 10 en 14.30 uur Kand v. d. Velde
te Oosterhout.
Heinkenszand 10 en 14.30 uur Ds. Hoekstra te
Oegstgeest. 19 uur Jeugddienst Ds. Wessel te
Middelburg.
Kamperland 10 uur Ds. Poelman en 14.30 uur Ds.
Blokland.
Kapelle
Kruiningen 10.30 en 17 uur Ds. Noordhof te We-
meldinge.
Lewedorp 9.15 uur Kand. v. d. Marei te Koude
kerke a.d. Rijn en 14.30 uur Kand. v. d. Marei.
Nieuwdorp 10 en 14.30 uur Ds. Kramer.
Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 10.30 uur Ds. Schenk te Enter. 16.30
uur Ds. Poelman te Kamperland.
Wolphaartsdijk 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 14.30 uur Ds. Meijer te Beverwijk.
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 15 uur Dr. Richel te
Heemstede.
Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. Krabbe te Den
Haag.
Halsteren 17 uur Ds. v. d. Stoel.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 15.30 uur
Ds. v. d. Stoel.
Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk.
Oud-Vossemeer 10 en 15 uur Dhr. C. van Baren
Jr. te Den Haag.
Poortvliet 10 uur leesdienst en 14.30 uur Ds. Joosse
te Middelburg.
Rilland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. Ros te Harder
wijk.
Tholen 10 en 17 uur Ds. Joosse te Middelburg.
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 10 en 14.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 17 uur Ds. Barten te Haarlem.
Bevestiging ambtsdragers.
Haamstede 10 en 17 uur Ds. Boerma te Rotterdam
(Voorber. H. Avondmaal).
Nieuwerkerk 10 en 17 uur Dr. Becker (Oogst
zondag).
Oosterland 10 en 15 uur Ds. Steunenberg.
Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. van Oostrum
te De Meern.
Zierikzee 10 en 18.30 uur Ds. Nawijn (Voorber.
H. Avondmaal).
Zonnemaire 10 en 14.30 uur dhr. Jansma.