Jeugddienst „Kom over de brug" GEREFORMEERDEN in de U/ERELD-ZENDINQ „H O ND EM A STA TE" 34) éen nieuw volk. Deze a-parten horen bijeen en vormen dus een volk in een volk. Niet een vereniging. Maar een volkOmdat de kerk bestaat uit ge zinnen en niet uit een aantal vrijgezellen. Er heeft dus een afzondering plaats gehad, een afscheiding van het geheel. De grenzen van de genade zijn niet dezelfde als die van de natuur. Daarom is de kerk geen nationale grootheid zon der meer. Paulus schrijft dan ook aan de uit verkorenen te Efese, Corinthe enz. Maar dat was in de heidense wereld van het Romeinse rijk Geldt die af zondering nu ook wat betreft Neder land, een Calvinistisch land en voor Europa, een christelijk werelddeel Mag ik op die vragen ingaan in een volgend artikel. Want ik vrees, dat het voor èèn keer te lang wordt. A. D. „Er is haast bij", lazen we in maart van dit jaar. „Er moet iets gebeuren daar en nu En „Wij hier in Neder land zitten niet op een aktie te wachten, maar zij daar overzee wel" En op basis van deze dringende oproep bracht Ne derland achtentwintig miljoen gulden bij elkaar voor „Kom over de brug" Dat is alweer bijna een half jaar ge leden. En terecht vraagt menige gulle gever zich af: hoe staat het er nu eigen lijk mee Het antwoord zou kunnen zijn: Goed Prima Geweldig En het zou ook waar zijn. Maar het zou toch wel een beetje erg kort zijn, dat antwoord. Vandaar dat we het graag wat nader specificeren. U weet het nog de Projectenlijst telde 140 projecten. Daarvan zijn nu 43 projecten geheel uitbetaald 32 projecten gedeeltelijk uitbetaald, zodat men dus bij 75 projecten al met de uitvoering bezig is. Dat cijfer zal overigens in de komende maanden op lopen tot 116, zodat we kunnen zeggen dat 85% van de projecten nog in 1968 tot uitvoering kwam. En die andere 15%. Gaan die niet door Natuurlijk, maar die vragen iets meer tijd van voorbereiding. Neem de bouw van een ziekenhuis. Of een school. Daar starten we in Nederland ook niet van de ene dag op de andere mee, zelfs al liggen de tekeningen klaar. Er moet een aanbesteding komen, de bouw moet ge gund worden enz. enz. Zo is dat overzee ook. En dat geld is dus nog hier op de bank. Beveiligd tegen de inflatie, die in ontwikkelingslanden het geld soms van de ene dag op de andere in waarde doet dalen. En gereed om gebruikt te worden. Er is nog een andere reden waarom er in een aantal gevallen gewacht moest worden. Het wachten was dan op de Nederlandse regering. Want, als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan (er moet o.a. kennisoverdracht plaats vinden) legt Ontwikkelingshulp-Mi nister Udink bij een aantal projecten nog eens driemaal het bedrag dat via „Kom over de brug" op tafel kwam. Een voorbeeld: de uitbreiding van het ziekenhuis „Bethesda" in Jogja. Door plaatsgebrek was de opleiding van ver plegend personeel op hoger niveau hier niet mogelijk. Maar juist aan dit per soneel is grote behoefte. Nieuwbouw en verbouwing worden door „Kom over de brug" geld en de gelden van onze re gering mogelijk gemaakt tezamen één miljoen gulden Zo zijn er meer voorbeelden, waarin de Nederlandse regering er een „schep bovenop" doet door het „Kom over de brug" geld te verdrievoudigen, o.a. ook in Suriname en Afrika. Overigens een duidelijke erkenning van overheidswege dat het werk van de kerk overzee tot heil is van land en volk in zijn geheel Is er al iets klaar Jazeker. Hier een paar voorbeelden van pro jecten die met (of mede met) „Kom over de brug" gelden werden gebouwd en nu al in gebruik zijn: Het gemeenschapscentrum in Oyem, (Gabon) Het (herbouwde) ziekenhuis van het Leger des Heils in Turen (Oost- Java) De Theologische school van Lewa (op Soemba) Het nieuwe gebouw van de school voor geestelijk gehandicapte kinde ren „Sumber Asih" in Djakarta Het „Kowloon" centrum van het jeugdhuis „Rennies Mill" in Hong kong De nieuwe vleugel van het Shilokh Hospital in Jalalpur, Pakistan Het internaat voor Indonesische jon geren in Paramaribo De Bosland-scholen in Nieuw Aurora, Tapahomy en Djoemoe in het binnenland van Suriname Een hele groep afgevaardigden naar de Gereformeerde Oecumenische Sy node kon men, een week voor ze naar Lunteren gingen, al aantreffen in Baarn in het Zendingscentrum. Daar was na melijk een zendingsconferentie georga niseerd door de synode. Het was voor't eerst in de geschiedenis, dat uit alle delen van de wereld kerken van gerefor meerde signatuur bijeen waren om over hun gezamenlijke zendingstaak te spreken. En men heeft gesproken, lang durig en diepgaand. Dat was ook nodig, om elkaar eerst wat beter te leren ken nen en op de hoogte te komen van eikaars opvattingen. Die liepen, hoe kon het anders, nogal uiteen. Een man als prof. dr. Sudarmo uit Djakarta, vertegenwoordiger van de kerken van midden-Java en daar al ja renlang gewend aan de hartelijke oecu menische samenwerking, had er heel wat moeite mee om iets te begrijpen van de orthodox-presbyteriaanse predikant, John Galbraith uit Amerika, die scherp De mobiele klinieken voor het Leger des Heils in Haïti, Ghana en Paki stan Het Protestants ziekenhuis in Na pels Het gemeenschapshuis van Freedom City (in de Mississippi Delta, U.S.A.). En deze lijst groeit met de maand. We zullen u er overigens van op de hoogte houden. Ook van maand tot maand. En in december dat zeggen we u alvast maar bij voorbaat komt er weer een documentaire van Jan van Hillo. Dan kunt u het met eigen ogen zien. Dat er werkelijk bruggen zijn ge slagen. Naar een betere toekomst voor honderdduizenden Brugmans Zondag 1 september a.s. des avonds om 7 uur wordt een jeugddienst gehou den in de Geref. Kerk te Heinkenszand. Spreker is Ds. J. Wessel, directeur van de stichting voor Geref. jeugd- en jon gerenwerk in Zeeland. Verder werken mee een trio uit Goes voor de muzikale begeleiding (en er zal heel wat gezongen worden!), terwijl Jan Bosselaar uit Oudelande zal zingen. Na afloop van de dienst is er ge legenheid tot discussie. Gaarne nodigen wij alle jonge leden van de kerk uit deze dienst bij te wonen. Dit is aan het begin van het seizoen a. een werkelijk goed begin; b. een goede gelegenheid om met onze nieuwe jeugdwerkadviseur kennis te maken. Tot zien dus op 1 september aan het Clara's pad. Comm. Jeugddienst Heinkenszand fulumineerde tegen de oecumenische be weging. En hoe moest dezelfde prof. Sudarmo denken over sommige Zuid- Afrikanen, die zich nog verzetten tegen „een kunstmatige eenheid" in de kerk, waarmee zij bedoelen, dat aparte ge meentevorming op grond van huidskleur gewenst kan zij. Nu kan in zo'n internationale con ferentie ieder z'n zegje doen en vervol gens weer naar huis reizen, zonder dat iemand er wijzer van geworden is. Dat is in Baarn niet gebeurd. Vooral de kleine gereformeerde kerkgemeenschap pen, die vaak in een sterk isolement leven, kregen in de Baarnse conferentie een kijk op de wijdheid van de zendings wereld. En, zo concludeerden gerefor meerde zendingsmensen als Ds. P. G. van Berge en Ds. J. Slomp na afloop: dat heeft hen toch aan het denken gezet. Waarover denken ze na Om maar iets te noemen: moeten wij in de zendingslanden gereformeerde kerken stichten of, zeg maar gewoon christe- In september komt het kerkewerk weer op gang. Nieuwe ambtsdragers en draagsters worden bevestigd. De eerste kerkeraadsvergaderingen worden weer gehouden. Talloze commissies van gen hun werk weer aan. God geve ons goede moed, enthousiasme en geloof in Zijn zaak. lijke kerken zonder meer Voor prof. S. Yoshioka, president van de gerefor meerde theologische hogeschool te Kobe in Japan was dat eerst geen vraag. Het doel van zending is, zei hij, de vestiging van de kerk van Christus, maar dat is de gereformeerde kerk, omdat zij in ge loofsleer en kerkorde de meest bijbelse manifestatie van de kerk van Christus is. Maar, zo vroegen o.a. de Indonesiërs, hoe kun je een gereformeerde kerk stichten als er nog geen gedeformeerde kerk is De kerken van midden-Java zijn uit de gereformeerde zending voortge komen, maar ze hebben zich nooit ge reformeerd genoemd. Nu kon men zich anderzijds wel indenken, dat de Japanse hoogleraar sprak zoals hij deed. In Ja pan immers is in 1946 een aparte gere formeerde kerk gesticht vanwege vrij zinnige Amerikaanse invloeden in de gewone protestantse kerk van het land. Maar dat hoeft toch niet te betekenen, dat de zending overal uitsluitend ge reformeerde kerken moet stichten Daar komt nog iets anders bij en de Indonesiërs zeiden dat ook openhartig: „wij zijn in de praktijk van het kerkelijk leven nu eenmaal nauwer verbonden met de andere christelijke kerken van Indonesië dan met de gereformeerde kerken van Nederland, die zo ver weg zijn". En, zo voegde prof. Sudarmo er aan toe: daar hebben de gereformeerden in Nederland ook altijd veel begrip voor gehad. Zij hebben ons vrij gelaten om met de anderen samen te gaa werken in de oecumenische Raad van Kerken in Indonesië, ook al waren de gerefor meerde kerken in Nederland/zelf nog niet aan zoiets toe. Dat gold ook voor de samenwerking met andere kerken in de Theologische Hogeschool in Dja karta. Zo'n samenwerking kan men zich voor Nederland niet voorstellen. De In donesische kerken gaf men echter de vrijheid een eigen weg te zoeken. De vrijheid van de zelfstandig gewor den zendingskerken: ook op dit punt rezen tal van vragen. Het lijkt of de ge reformeerde kerken van Nederland daar het ruimst over denken. Een zendings kerk moet, als zij eenmaal zelfstandig is, haar eigen beslissing nemen. De „moe derkerk" kan advies geven, als dat ge vraagd wordt, maar zij moet niet be moeizuchtig zijn en de jonge kerken de FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK „Neen, kind. Ik doe het. 't Is eens wat anders." „Is u maar alleen thuis?" „Neen, oom is boven. Hij zal direct wel komen Loes zit haar huiswerk te maken. EnHermien zal zo wel thuis komen." Over Heieen repte zij met geen woord. Opeens voelde Lucie: er is wat met Heieen! Tante kon wel hoofdpijn hebben, maar dat was niet de hoofdzaak. Haar vermoeden werd verstevigd, toen oom Jochem beneden kwam. Er lag een wolk op zijn gelaat. Hij, die Lucie heel graag lijden mocht, drukte haar alleen de hand en zei aanvankelijk niets, ter wijl hij anders altijd informeerde naar haar werk en naar andere dingen. Met Hermien, die iets later verscheen, was geen land te bezeilen. Zij praatte wel, maar oom en tante luisterden niet. Alleen de onstuimige Loes, die van boven kwam hollen en bij de deur al vroeg: „Is er al thee?" om onmiddellijk daarop te roepen: „Hè, Lucie ben jij er? wat leuk!" „Loes, wil je alsjeblieft niet zo druk doen, mama heeft zware hoofdpijn." „O heden, dat wist ik niet." „Ik geloof, dat ik maar naar bed ga", klaagde mevrouw Van Adrigem, die, naar Lucie opmerkte, al haar geestkracht en bazigheid verloren had. „Anders kom ik er niet af." „Ja, dat zou ik maar doen," vond ook oom Jochem. Tante Suze voegde de daad bij het woord, gaf Lucie de hand, die zeide: „Beterschap, tante. Ik wou, dat ik een drie- of vierpoeder bij mij had. Die zouden spoedig verlichting geven. Misschien kan Loes die wel halen in een apotheek of drogisterij. Driepoeders kun je zo krijgen, zonder recept." „Neen, neen, ik neem weer wel asperine." De stemming veranderde niet, toen tante naar de slaapkamer was gegaan. Er werd zo goed als niet gepraat, Lucie voelde zich onbehagelijk. Gelukkig bracht Loes uitkomst. „Lucie, ik zit met een moeilijk heid, wil je me even helpen doelend op haar school werk. „Met plezier, als ik je helpen kan. Zullen we naar boven gaan „Een pretje daar beneden, niet zei Loes onmid dellijk. ,,'k Weet niet, wat er aan de hand is. 't Gaat over Heieen, maar kom niets te weten, ook niet van Hermien." Lucie wilde er niet op ingaan, zei alleen: „Dat komt ook wel weer in orde. Wat heb je voor moeilijkheid?" Toefi' zwéeg Loes ook maar en greep haar leerboek. Het tweetal was druk bezig met de oplossing van een algebrasom, toen voetstappen op het portaal klonken. Lucie begreep: Hermien gaat naar haar kamer. Een tijdje later waren ze met de som klaar. „Ge lukkig", lachte Loes. „Ik zou er niet uitgekomen zijn en ik heb nog zoveel te doen." „Ga dan maar gauw verder. Ik verdwijn. Dag, Loes. Tot ziens, kind." „Als je weer eens kömt je komt niet vaak, zeg; verleden week ben je er helemaal niet geweest hoop ik, dat het onweer afgedreven is. Je wordt er tureluurs van. Er is hier ook altijd wat." Lucie verliet het vertrek en zag tot haar verbazing fiermien, die door een klein raampje naar buiten staarde. Het was duidelijk, dat zij niet naar haar kamer was gegaan, maar op haar nichtje stond te wachten. Zij wenkte dan ook, met de vinger tegen de lippen. Zonder een woord te zeggen volgde Lucie haar. „Je komt het toch op de een of andere manier te weten", zei Hermien, met de deur in huis vallend. „Daarom breng ik je vast op de hoogte. Maar vertel alsjeblieft niets, maar dan ook niets aan Loes. Die is er nog veel te jong voor." „Ik vertel niets. Jij behoeft het mij ook niet te ver tellen. Natuurlijk heb ik gemerkt, dat er iets meer is dan alleen de hoofdpijn van je moeder." „Ik vertel het wel. Je komt het toch te weten, vroeg of laat. 't Is een ellende hier in huis." „Heieen „Ja, met Heieen. 't Is verschrikkelijk. Zijde stem van Hermien ging tot fluisteren over. „Maar dat is toch niet waar? riep Lucie ontzet. Hermien knikte. „Arme Heieen beklaagde Lucie. „Zij heeft het aan zichzelf te wijten," zei Hermien onbarmhartig, ,,'k Heb haar gewaarschuwd. Nu moet zij voor de gevolgen maar opdraaien." „Maar het blijft toch heel erg. Ik heb medelijden met haar." „Nu ja, je hebt een andere inborst dan ik. Maar begrijp je dan niet, dat papa en mama en ik er ook kapot van zijn „Natuurlijk begrijp ik dat. Maar voor Heieen is het toch ook erg Ze gaan nu zeker spoedig trouwen „Heilige goedheid Snap je het dan niet Dat doet jonkheer Losbol niet. En als hij het wél zou willen, dan zou vader er wel een stokje voor steken. Neen, neen, daar komt niets van. Ze zullen het geval wel met geld willen stoppen. Afgelopen." „Maar dat kan toch niet Dat „Bij zulke lui kan alles. Ik hoop alleen, dat Heieen geld hooghartig zal afwijzen." „Maar is daar nu niets aan te doen „Och nee. Stel je nu eens voor, het gebeurt niet, maar stel eens, dat Heieen met zo'n losbol gaat trouwen, wat zou er dan van zo'n huwelijk terecht komen Misère en nog eens misère. Vader wil er ook absoluut geen werk van maken. Hij denkt er niet aan, met de ouders van de losbol te gaan praten, al heeft mama er wel op aangedrongen." (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 2