3£erkbocle 5Bi/ cle kemelpoort Ja zuster, nee zuster Het eind van een illusie Muren scheppen ruimte OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189)4 70. Redactie en medewerkersDs. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurtenIittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 23e JAARGANG No. 8 29 AUGUSTUS 1968 „Ik worstel en ontkom" Dat hebt gij Mij gedaan. Dat hebt gij Mij niet gedaan. Mattheus 2531-46. Je kunt dat nog al eens horen, dat de mensen zeggen: bij de hemelpoort zal hiernaar of daarnaar niet gevraagd worden. Ik weet dat nog zo net niet. Ik weet wet, dat er zeer nadrukkelijk gevraagd zal worden naar wat we ge daan hebben voor de armen, de gehandicapten en de underdogs. U hoeft niet ver te zoeken, want ze zijn vlak bij ons. Trouwens de hele wereld is vlak bij ons tegenwoordig. En we worden dagelijks met de neus gedrukt op de ellende van millioenen „naasten". Bij de hemelpoort zal gevraagd worden naar wat we daaraan gedaan hebben. Want de echtheid van het geloof komt uit in de werken van barmhartigheid, nederigheid en hulpvaardigheid. Kortom: in het samen delen van ons dagelijks brood. De Here Jezus stelt het zelfs zó scherp, dat hij zich vereenzelvigt met hen, die wij met een afschuwelijk woord „de kneusjes" noemen. God gaat nml. in Zijn medemenselijkheid zeer ver, zodat u de Here Jezus vaker tegenkomt dan u denkt. Uit de grote vraag-ogen van hongerende kinderen kijkt Hij ons aan. De Here Jezus heeft vele gironummers. En Hij zegt niet alleen: „geeft gij hun te eten", maar „geef Mij te eten". A. D. N Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v OMKEER Wij bidden meestal: „geeft ons Heer veel zegen op de preken." Maar als Hij geeft wat vruchtbaar is dan gaan we tegenspreken. Wij bidden meestal: „geef ons Heer gezondheid, moed en krachten." Maar als Hij snoeit tot meerder vrucht doorwaken wij de nachten. Wij bidden naar onszelf toe in rusteloos begeren. Laten wij om Christus' wil ons toch tot Hem bekeren. En bidden: „Heer, Uw Koninkrijk, Uw wil beheers' ons leven". Dan zien wij, dat de moeiten ons met het oog op vruchten zijn gegeven. G. de K. Onze kerken waren eindelijk zo ver gekomen, dat zij na langdurige bestu dering en diepgaande besprekingen van het vraagstuk, de ambten in de kerk ook voor anderen dan mannen toegankelijk hadden verklaard. Aan de eeuwenlange discriminatie, van de vrouw werd een einde gemaakt. Maar nu Nu vergaderde in Lunteren de Ge reformeerde Oecumenische Synode (G.O.S.). Daar waren afgevaardigden van een groot aantal gereformeerde kerken uit de hele wereld bijeen. Met een kleine meerderheid van stem men werd uitgesproken, dat volgens de klaarblijkelijke uitspraken van Gods Woord, de vrouw uitgesloten diende te blijven van het regeerambt in de kerk, dus van het ouderlingschap en van het predikantsambt. Helaas moesten een aantal afgevaar digden vóór de stemming de vergade ring verlaten. Dat waren de broeders van de Geref. Kerken in Indonesië, die aanwezig moesten zijn op de ambassade, ter gelegenheid van de onafhankelijks- herdenkig van hun vaderland. Het was bekend, hoe deze broeders gestemd zouden hebben. Hadden zij aan de stemming nog deelgenomen, dan had de G.O.S. met een kleine meerderheid het tegenovergestelde uitgesproken: dan was het Gods klaarblijkelijke bedoeling geweest dat de vrouw wèl toegelaten moest worden tot het regeerambt. Dat deze gang van zaken nu niet be paald bevorderlijk is voor het gezag van de G.O.S.is duidelijk. Dat het daar in Lunteren een droevige geschiedenis is (tot nog toe) bleek on der meer uit het feit dat in alle ernst een beroep op Gods Voorzienigheid ge daan werd om te betogen dat het besluit gezaghebbend was. Want het was im mers onder Gods voorzienig bestel ge weest, dat die afgevaardigden uit Indo nesië nèt voor de stemming weg moesten. Bedroevend was ook, dat de meest oudbakken en al lang weerlegde argu menten naar voren werden gebracht om aan de vrouw het ambt te ontzeggen. Heeft men in de buitenlandse kerken dan zo weinig gestudeerd Zo weinig notitie genomen van de resultaten van jarenlange bijbelstudie in Nederland Je kon zowaar horen beweren dat de Here Jezus onder zijn 12 discipelen geen enkele vrouw had opgenomen. Alsof dat in die tijd mogelijk was geweest Dat Nederland op de G.O.S. op de strafbank moet zitten, blijkt ook hieruit, dat het toetreden tot de Wereldraad van kerken werd afgekeurd. Een tweede overwinning voor onze stamverwante broeders uit Suid-Africa. Ik ben zeer benieuw wat er uit de bus zal komen inzake de rassendiscriminatie. A. D. De morgenstond had vandaag 21 augustus '68 voorwaar geen goud in de mond We werden opgeschrikt door het bericht, dat het communistische land Tsjecho-Slowakije door Russische troe pen vannacht bezet was geworden. Het leek allemaal zo goed te gaan in Europa: er was nu reeds één commu nistische staat die geen terreur meer toepaste, maar aan zijn burgers de vrij heid gaf van meningsuiting en menings vorming. En er stonden er nog een paar op de nominatie voor een zekere liberali sering: Joego-Slavië en Roemenië. In Praag deed men een hele scheut demo cratie in de, koppige wijn van. het com munisme. Er was zelfs een kleine hoop dat ook Rusland in deze richting mee zou gaan. Hoe langer hoe dringender was ook daar de vraag geworden van studenten en schrijvers om meerdere vrijheid. De welvaart was achter het ijzeren gordijn flink toegenomen. En welvaart vraagt altijd om meer vrijheid. U moet maar eens zien hoe bang en bescheiden arme mensen meestal zijn en hoe zelfver zekerd en brutaal vele rijken. Er zat dus vrijheid in de lucht als een voorjaarsbelofte. Maar de nachtvorst is gekomen en heeft de jonge knoppen kapot gemaakt. Het is natuurlijk ontzettend moeilijk nu meteen al iets zinnigs er over te schrijven. Te meer daar er tussen lezen en schrijven minstens een week verloopt. Wat hier allemaal uit voortvloeit, is geheel onoverzichtelijk, maar in ieder ge val is duidelijk, dat de klok een heel stuk achteruit is gezet. Rusland paste nml. de ouderwetse middelen toe van vliegtuigen en tanks in de dwaze idee, dat je daarmee iets bereikt in de wereld van de geest. Het communisme, trouwens geen enkele wereldbeschouwing, kan met geweld worden bestreden noch worden ver dedigd. Rusland denkt blijkbaar nog op de manier van de Spanjaarden in Holland en van de Amerikanen in Viet-Nam. Je kunt een land niet verlossen van het communisme door al maar communisten dood te maken of gevangen te nemen. Want dat is geen argument Zo is het ook omgekeerd. Je kunt het communisme niet opleggen of verdedi gen met tanks en dergelijke dingen van vroeger. De werking daarvan is net an dersom op de duur. En daarom is het enige wat ons te doen staat: Wait and see (afwachten en uitkijken). Volgend jaar zal het 30 jaar geleden zijn dat Duitse tanks over de bruggen van de Moldau reden. Frankrijk, Enge land en Italië hadden Tsjecho-Slowakije opgeofferd aan Hitier om zo voor zich de vrede te bewaren. Dat was toen de politiek van Cham berlain, die „de vrede had gered". Tot mijn grote ergernis werd toen overal in ons land de vlag uitgestoken. Het bleek uitstel van executie. Het ligt nu wel wat anders. Want U moet niet vergeten datTsjecho-Slowa kije nu een echt communistisch land is. Tot vannacht toe: vrijwillig en niet on der druk. En de leider, Dubcek is heus geen christelijk-historische figuur, maar een rasechte communist, net zo goed als Tito of de leiders in Roemenië. We moeten het, dacht ik, zelfs zo stellen, dat Dub cek zó met hart en ziel geloofde in het communisme, dat hij meende dat het wel tegen de vrijheid kón. Zo geloven wij in het democratische parlementaire stelsel met zoveel over tuiging, dat we er helemaal geen be hoefte aan hebben de tegenstanders er van b.v. de Kommunistische Partij Nederland een strobreed in de weg te leggen. Het is verschrikkelijk wat er vannacht in Praag gebeurd is. Maar het is te hopen dat het Westen zo verstandig zal zijn zich er niet mee te bemoeien. Niets is zo bevorderlijk voor een anti communistische stemming dan wat Rus land nu doet. Want een overwinning van tanks is een nederlaag van de geest. Als we ons ergens mee bemoeien wil len, laten we dat dan doen in Afrika, waar onder de ogen van de Verenigde Naties vliegtuigen van het Rode Kruis vol voedsel voor van honger stervenden worden neergeschoten. Hier is, dacht ik, terugschieten geoorloofd. A. D. I Het voorstel om ook aan de Gerefor meerde kerken subsidie te geven van rijkswege drukt ons met de neus op de verhouding van Kerk en volk. In de discussies daarover komt u de woorden „vrije Kerk" en „volkskerk" gedurig tegen. Van ouds heten wij „Ne derduits gereformeerde kerken". Wat heeft die Nederlandse natie er mee te maken Het blijkt nodig eerst iets te zeggen over de waarde en de gevaren van het nationaal besef. Wat bedoelen we eigenlijk, wanneer wij spreken over „ons volk" Is dat een werkelijkheid en wat stelt dat voor Of hebben we hier in Nederland vier volk jes: een protestants-christelijk, een rooms-katholiek, een socialistisch en een liberaal volkje De beroemde vier zui len. Vergelijk de vier radioverenigingen. Is er ook nog zo iets als een nationale eenheid Antwoord op deze vraag hebben we in de jaren der Duitse bezetting ge geven. Ondanks de grote aanhang van de K.W.W. Partij (Kijken Wie Wint) was er toch een sterk eenheidsgevoel. Wat moeilijk onder woorden te bren gen is, hebben we diep beseft beleden: de verbondenheid van het ene Neder landse volk. Het is de gemeenschappelijke historie, die een groep verschillende mensen, die in veel opzichten, zelfs in godsdienst en taal, verschillen, toch tot een volk maakt. De betekenis van het nationale besef mag zeker niet onderschat worden, maar het is toch niet heel veel meer dan pro vincialisme. Het is nog de vraag of niet vele Friezen of Limburgers zich in de eerste plaats Fries of Limburger gevoe len en dan pas Nederlander. De hoofdzaak is hier het aanvaarden van verantwoordelijkheden. Anders blijft het toch maar een romantisch ge doe. Het nationale besef mag niet worden overschat en zeker niet door christenen, die opgevoed zijn bij het Woord: de aarde is des Heren. En wat is er in de loop der jaren niet gehannest met de grenzen Het Lim burg, dat nu Nederlands gebied is, heeft wel een zeer grillige „Vaderlandse" ge schiedenis. Alle chauvinisme is daarom belache lijk. Om van het imperialisme maar te zwijgen Een Duitser zei eens het was vlak vóór de tweede wereldoorlog: „Ik ben jaloers op jullie, dat je in zo'n klein land woont. Zo'n klein land heeft weinig of geen last van imperialisme of militairisme". VADERLAND-MYSTIEK Nog veel dwazer wordt het, wanneer het nationale besef met een godsdien stige saus overgoten wordt. Dan wordt een volk, natuurlijk het eigen volk, ver absoluteerd tot het volk. Zo spraken wij over „God, Nederland en Oranje" en spreekt men in Amerika over „God's own country" (Gods eigen land). Men zoekt dan in het eigen volk naar een bijzondere godsgedachte, die aan andere volken ontbreekt. Dit is niet anders dan een vals Mes sianisme. Het is niet waar, dat God al tijd aan de kant van de Nederlanders stond en streed. Men kan de Here God niet recht ken nen uit de natuur. Ook niet uit de na tuur van het volksleven of uit de historie. Veel Duitse christenen zijn hier in getrapt. Want dat wordt „natuurlijk" een afgod en niet de levende God, die zich in zijn Woord openbaart. Een volk is wel produkt van Gods verborgen wil (de historie) maar is geen openbaring van Gods wil. Een volk staat wel onder Gods be velen en beloften, maar kent die beide alleen uit het Evangelie van Jezus Christus, dat door de kerk gepredikt wordt. EEN VOLK IN EEN VOLK Het lijkt iets makkelijks te omschrij ven wat de kerk is. Al zullen we juist deze werkelijkheid nooit geheel in onze woorden kunnen opvangen of bergen. Zeer bekend en ook heel bruikbaar is de definitie van Luther: „de vergade ring der ware Christ-gelovigen". Veel ouder is de naam: Gemeenschap der heiligen. In deze uitdrukking zijn twee tegen gestelden samen verbonden. Want „heilig" betekent (niet: zonder zonde, maar) apart, afgezonderd, uitge zonderd van de grote hoop. Deze afgezonderde mensen, die er niet bijhoren, vormen toch een gemeen schap. Horen ergens bij. Namelijk bij

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1