Dienstplicht
lilt de Gemeenten
Predikbeurten zondag 25 augustus 1968
rm
„ZIEZO" Christenen
Ongehuwd of gehuwd
ben en niet alleen hard lopeii maar ook
hard schreeuwen.
Er is een eind gekomen aan het min-
derwaardigdheidsgevoel der niet-chris-
telijke volken.
En misschien is dat ook wel meer een
winst- dan een verliespunt voor de
prediking van het Evangelie.
Trouwens, de geschiedenis der z.g.n.
christelijke volken is niet bepaald fraai.
Om slechts één voorbeeld te noemen:
de Turken zijn nóg niet vergeten de
beestachtigheid van het optreden der
Kruistochtchristenen.
Wij kunnen wel heel mooi uit de
hoogte neerzien op Hitier en Eichmann,
en voor ons is het duidelijk, dat deze
mensen geen christenen waren, maar
we moeten niet vergeten, dat de joden
hen wél als christenen zien. Dat be
tekent allemaal zeer grote remmingen
en belemmeringen voor de prediking
van het Evangelie.
Daar komt, om dichter bij huis te
blijven, nog bij, dat de christenen, voor
al in ons vaderland, over het algemeen
behoren tot de middenstand, tot de min
of meer gegoede burgerstand. Dat zie
je onmiddellijk op een predikantenver
gadering of bij kerkelijke bijeenkomsten
van kerkeraad tot en met synode. In
ons kerkelijk leven ontbreken de hoQg-
ste en de laagste kringen. En artistiek
aangelegde figuren voelen zich in ons
kerkelijk levenspatroon helemaal niet
thuis.
De Kerk dreigt daardoor een bour-
goisghetto te worden. Dat komt vooral
uit in het gelaat, dat de kerk in haar
evangelisatiearbeid aan de wereld toe
keert.
Er komt gelukkig wat verandering,
maar tot nu toe waren de medewerkers
aan de Zondagsscholen en het jeugd-
clubwerk, aan huisbezoek en lectuur-
verspreiding meest eenvoudige burger
mensen.
De upper-ten deden hier niet aan
mee. Dit drukte het stempel der Kleine
Luyden" op ons. En daar komen we
niet makkelijk af. Het is mij meer dan
eens overkomen, dat een zeer deftige
liberale familie mij opbelde met de vraag
of ik in mijn gemeente niet een dienst
meisje of werkster wist.
Men leefde nog steeds in de idee, dat
je voor zo iets wezen moest bij de af
gescheiden dominee. Bovendien had
men wel graag gereformeerd personeel.
Dat was over het algemeen degelijk en
gehoorzaam opgevoed en had meer be
lang bij de hemel dan bij hoog loon.
Dat kwam meteen goed uit.
Gelukkig is dit vrijwel voorbij.
Het blijft ondertussen waar, dat we
als gereformeerde christenen het beste
toegang hebben in de kringen van de
gegoede burgerstand. Niet te veel daar
boven en niet te veel daaronder.
Nu kunnen we natuurlijk zeggen: dat
pleit voor die burgerkringen. En daar
zit zeker wat in. Maar we moeten ons
toch ook ernstig afvragen, of we het
christelijk geloof niet te veel vereen
zelvigen met een reeks van gewoonten
en opvattingen die ons liggen, maar die
daarom nog niet specifiek christelijk
zijn.
Wij kunnen moeilijk anders, dan het
Evangelie verpakken in een bepaald
levensgevoel: het onze. Maar y/e moe
ten wel ter dege goed in de gaten hou
den, dat dat levensgevoel niet hetzelfde
is als het Evangelie. Het is maar de
verpakking.
Als we daar niet mee rekenen, is het
voor christenen onmogelijk om te ko
men tot een behoorlijke communicatie
met de artistieke wereld of met de
kringen der regenten. Om nog maar te
zwijgen over beatniks en nozems.
Het is toch wel zeer schrijnend te
weten, dat Rembrandt, die zo dicht bij
de Westerkerk in Amsterdam woonde,
er nooit naar toeging. En dat zijn con
tact met de kerkeraad volledig was ge
blokkeerd.
A. D.
De classis Rijnland van onze kerken
benoemde een commissie om een rapport
samen te stellen over dienstplicht ten
behoeve van de ontwikkelingslanden".
Dit rapport gaat er van uit, dat vol
gens de statistieken de kloof tussen rijke
en arme landen nog steeds groter
wordt.
,,Bij het huidige tempo is een cata
strofe in de toekomst niet te voorkomen.
De kerk moet aan de ene kant zelf
standig initiatieven ontwikkelen en aan
de andere kant als een .pressure group"
leidinggevende instanties beïnvloeden.
In het algemeen moet ze het politieke
klimaat doordesemen met de bekommer
nis voor de medemens, vriend en
vijand".
Dit rapport komt met de volgende 6
voorstellen:
1. De verantwoordelijke leiders, bur
gerlijk, militair en kerkelijk moeten
het plichtsbesef en de mogelijkheden
tot internationale dienstbaarheid
(ontwikkelingshulp) stimuleren.
2. Vanuit het evangelie moet men stre
ven naar een verantwoorde houding
ten aanzien van het militaire appa
raat en de militaire dienstplicht.
3. De gereformeerde kerken moeten de
noodzaak propageren van een alter
natieve dienstplicht ten behoeve van
de ontwikkelingslanden.
4. Er moet een verantwoordelijk ge
sprek over dienstplicht en ontwikke
lingshulp met degenen die hiervoor
in aanmerking komen op gang wor
den gebracht.
5. Landelijke en regionale deputaten en
contactadressen moeten worden aan
gesteld die in contact met het diaco
naal bureau'en overheid uitzendin
gen mogelijk gaan maken.
6. Voorlegging van de genoemde voor
stellen aan de volgende algemene
synode.
Alternatieve dienstplicht (stelling 3)
betekent dat een jongeman voor de
keuze gesteld wordt plm. 2 jaar in mili
taire dienst te gaan, dan wel dezelfde
tijd te besteden aan een ander vrede
lievend werk.
Indertijd heeft de classis Goes in de
zelfde richting onze synode gewezen.
En nu Rijnland. Ik vermoed dat Drs.
Eikelboom (nu in Brussel) zich zeer ver
blijden zal over deze zaak en het door
Ds. Meinders (Zevenhoven) opgestelde
rapport.
Ook in de Herv. Kerk is deze zaak
aan de orde gesteld. Ook hier is het in
Zeeland begonnen, want de Provinciale
kerkvergadering van de Hervormde
Kerk in Zeeland heeft zich tot de sy
node gewend met het voorstel er met
kli^m bij de overheid op aan te dringen
eén alternatieve dienstplicht in te voe
ren; waarbij iedereen naar geweten een
prsoonlijke keuze kan doen uit verschil
lende mogelijkhedèn. Als verschillende
mogelijkheden van een alternatieve
diénstplicht noemt de vergadering in het
voorstel: De bestaande dienstplicht: het
dienstnemen in de politietroepen van de
Verenigde Naties; het twee jaar werken
voor de ontwikkelingslanden en een bur
gerdienst in eigen land.
Meinders.
In de Zeeuwse Kerkbode las ik iets
over het „vermanend preken" en de
„ziezo" christenen.
Ik vond dat woord een prachtige
vondst. Hoe vaak zeggen we niet „zie
zo", 't is weer voor mekaar, we kunnen
er weer tegen.
Hoe zou God ons „ziezo" nu be
kijken en beluisteren?
Laten we eens een paar „ziezo" voor
beelden noemen:
Er is een verjaardagspartijtje ge
weest. De laatste gasten heb je de deur
uitgewerkt en je bent alleen met een
grijze kamer vol sigaren- en sigaretten
rook en wat zielig-kijkende lege glazen
dig, samen met de schaaltjes van zoutjes
en chips en volle asbakken op de tafel
zijn achtergebleven.
Je zegt tegen je vrouw: „Ziezo, dat
hebben we weer gehad".
Achter dat „ziezo" zit een heleboel
verborgen:
De roddelpraatjes over dat familielid
dat niet aanwezig was, omdat hij of zij
iets „had", de moppen die, naarmate de
avond vorderde, steeds meer de schuine
kant uitgingen.
Het èxtra borreltje, dat je oom Piet
gaf, hoewel je wist dat hij nog een flink
stuk moest rijden.
Enfin, vult u zelf maar in.
„Ziezo" zegt de jongen of het meisje,
als ze een lastpost een flinke draai om
de oren heeft gegeven. „Ziezo, dat is
weer even vereffend".
„Ziezo" denkt de boekhouder, als hij
door allerlei manipulaties de cliënt voor
enkele honderden guldens heeft bena
deeld.
Stel je eens voor, dat Jezus aan het
kruis eens „ziezo" had gedacht en ge
zegd en gedaan.
Wat was er dan gebeurd?
Dan was er van alles en nog wat
gebeurd. Dan zouden wij er nooit ge
weest zijn. Dan had God in een slag
de wereld en de mensheid vernietigd.
Hij had het recht er toe om „ziezo" te
zeggen.
Hij zei echter:
„Het is volbracht".
JoKo.
In het magnifieke Roomse tijdschrift
„Wij in huwelijk en gezin" las ik een
artikel van een medewerkster over het
celibaat de verplichte ongehuwde
staat der Roomse geestelijken. Wat mij
vooral trof was de nadruk op het alge
mene priesterschap van alle gelovigen.
Dat zij het grote verschil tussen
„geestelijken" en „leken" met haar op
merkingen ondergraaft is duidelijk:
„Ik weet dat er alle mogelijke zoge
naamde mystieke argumenten aange
haald worden, die pleiten voor het celi
baat. Maar zij strooien geen zand in de
ogen van hen die inzien dat de onder
huidse reden verachting is. Verachting
voor de seksualiteit, die immers een sta-
in-de-weg is voor waar het „eigenlijk"
om gaat: de hemel. Mijn Hemel Zelfs
het evangelie schrijft die vrouwendiscri
minatie niet voor. Het priesterlijk-aan-
wezig-zijn-in-de-wereld kan alleen
zo beweert men als de man in
kwestie celibatair is. Terwijl daar nu
juist voor mij het grootste vraagteken
ligt."
„Moet niet iedere christen priesterlijk-
in-de-wereld-zijn En nu dan mijn
grootste vraagteken. Kan een man, die
zich op een of andere manier eenzaam
voelt (dikwijls erg vereenzaamd is) er
dan juist daardoor beter in slagen om
aan die roeping te beantwoorden
A. D.
NIEUWERKERK
Zieken. Gelukkig mochten de meeste
zieken weer het ziekenhuis verlaten,
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. Joosse.
(Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. van Til.
14.30 uur Ds. de Boer (intrede).
17.00 uur Ds. Maaskant te Leiden.
(Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat)
9.30 uur Ds. Wessel (Bevestiging Ds. de Boer).
17.00 uur Ds. de Boer (intrede).
(Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw,
Rentmeesterlaan
10.15 uur Ds. van Wilgenburg.
17.00 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaartsdijk.
Arnemuiden 9.30 uur Ds. van Belzen te Vorden en
14.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 8.45 uur Dr. Dondorp te Gapinge (Voorb.
H. A.) en 19 uur Ds. Brederveld te Souburg.
Gapinge 10 en 14.30 uur Dr. Dondorp.
Grijpskerke 10.15 uur Ds. Joosse en 19 uur Dr. Don
dorp te Gapinge,
Koudekerke 9.30 en 19 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 19 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 14.30 uur Ds. de Regt te Nieuwen-
dijk.
St. Laurens 9 en 19 uur Ds. de Craene.
Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Meijer.
Veere 10.45 uur Ds. Meijer te Meliskerke en 2.30
uur Ds. Hartholt te Oostkapelle.
Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Kornet, 19 uur
Ds. Groeneveld.
(Huishoudschool, Paauwenburg)
10 uur Ds. Groeneveld en 17 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 en 14.30 uur Ds. Maaskant te
Leiden (Voorber. H. A.).
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Sou
burg.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN
Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos en 19 uur Ds.
Paksy.
Axel 10 en 17 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 en 19 uur Ds. Musch.
Hoek 10 en 14.30 uur Kand. Blokland te Antwerpen.
Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Berger.
Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Kand. v. d. Drift te
Berkel en Rodenrijs.
Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 10 en 15 uur Ds. Paksy.
Zaamslag 10 en 15 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen.
Zoutespui 9 uur Kand. Blokland te Antwerpen en
15 uur Ds Berger te Terneuzen.
CLASSIS GOES
Baarland 10.45 uur Ds. De Craene te St. Laurens en
14.30 uur Ds. Juch te'Kapéll^.
Borssele 9 uur Ds. Deening én 14.30 uur Ds. de
Bruyne.
Colijnsplaat 10.30 uur Ds. Deenik te Australië en
16.30 uur Ds. Blokland.
Driewegen 10 uur leesdienst en 14.30 uur Ds. Joosse
te Middelburg.
Geersdijk 10.30 uur Ds. Blokland en 14.30 uur Ds.
Deenik.
Goes in de morgendienst in beide kerken voorberei
ding H. Avondmaal en bevestiging van ambts
dragers. 10 uur Ds. de Bruyne en 17 uur Ds.
Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen en 17 uur Ds. Juch
te Kapelle.
's-Gravenpolder 10 en 14.30 uur Kand. Rozendaal
te Leeuwarden.
Heinkenszand 10 en 14.30 uur Ds. Eikelboom te
Brussel.
Kamperland 10 en 17 uur Ds. Streefkerk te Veere.
Kapelle 10 uur Ds. Juch en 17 uur Ds. de Bruyne te
Goes.
Kruiningen 10.30 en 17 uur Ds. Noordhof te Wemel-
dinge.
Lewedorp 9 uur Ds. Blokland te Colijnsplaat en
14.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
Nieuwdorp 10 en 14.30 uur Ds, Kramer.
Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Noordhof.
Wissenkerke 10.45 uur Ds. De Craene te Sint Lau
rens en 17 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire.
Wolphaartsdijk 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 14.30 uur Dr. Richel te Heemstede.
CLASIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 15 uur Ds. Arntzen te
's-Gravendeel.
Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. Tissink te Ridder
kerk.
Halsteren 17 uur Ds. Grashoff.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 uur Ds. Gras
hoff te Sliedrecht en 15.30 uur Ds. Tissink.
Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Zanden te
Pesse.
Oud-Vossemeer 10 en 15 uur Ds. de Jong te Den
Haag.
Poortvliet 10 en 14.30 uur Ds. Dragt te Tilburg.
Rilland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. Ribberink te Strijen.
Tholen 10 uur Ds. Toornvliet te Bloemendaal en 17
uur Ds. Dragt te Tilburg.
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 10 en 14.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 17 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk.
Haamstede 10 en 17 uur Ds. Torenbeek te Anna Ja-
cobapolder.
Nieuwerkerk 10 uur Gemeensch. dienst met doven en
15 uur Ds. Schuddebeurs.
Oosterland 10 uur leesdienst en 15 uur Ds. Becker
te Nieuwerkerk.
Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Bremmer te Brui
nisse.
Zierikzee 10 en 18.30 uur Ds. Moolhuizen te Leiden.
Zonnemaire 10 en 14.30 uur dhr. Jansma.