Dienstplicht lilt de Gemeenten Predikbeurten zondag 25 augustus 1968 rm „ZIEZO" Christenen Ongehuwd of gehuwd ben en niet alleen hard lopeii maar ook hard schreeuwen. Er is een eind gekomen aan het min- derwaardigdheidsgevoel der niet-chris- telijke volken. En misschien is dat ook wel meer een winst- dan een verliespunt voor de prediking van het Evangelie. Trouwens, de geschiedenis der z.g.n. christelijke volken is niet bepaald fraai. Om slechts één voorbeeld te noemen: de Turken zijn nóg niet vergeten de beestachtigheid van het optreden der Kruistochtchristenen. Wij kunnen wel heel mooi uit de hoogte neerzien op Hitier en Eichmann, en voor ons is het duidelijk, dat deze mensen geen christenen waren, maar we moeten niet vergeten, dat de joden hen wél als christenen zien. Dat be tekent allemaal zeer grote remmingen en belemmeringen voor de prediking van het Evangelie. Daar komt, om dichter bij huis te blijven, nog bij, dat de christenen, voor al in ons vaderland, over het algemeen behoren tot de middenstand, tot de min of meer gegoede burgerstand. Dat zie je onmiddellijk op een predikantenver gadering of bij kerkelijke bijeenkomsten van kerkeraad tot en met synode. In ons kerkelijk leven ontbreken de hoQg- ste en de laagste kringen. En artistiek aangelegde figuren voelen zich in ons kerkelijk levenspatroon helemaal niet thuis. De Kerk dreigt daardoor een bour- goisghetto te worden. Dat komt vooral uit in het gelaat, dat de kerk in haar evangelisatiearbeid aan de wereld toe keert. Er komt gelukkig wat verandering, maar tot nu toe waren de medewerkers aan de Zondagsscholen en het jeugd- clubwerk, aan huisbezoek en lectuur- verspreiding meest eenvoudige burger mensen. De upper-ten deden hier niet aan mee. Dit drukte het stempel der Kleine Luyden" op ons. En daar komen we niet makkelijk af. Het is mij meer dan eens overkomen, dat een zeer deftige liberale familie mij opbelde met de vraag of ik in mijn gemeente niet een dienst meisje of werkster wist. Men leefde nog steeds in de idee, dat je voor zo iets wezen moest bij de af gescheiden dominee. Bovendien had men wel graag gereformeerd personeel. Dat was over het algemeen degelijk en gehoorzaam opgevoed en had meer be lang bij de hemel dan bij hoog loon. Dat kwam meteen goed uit. Gelukkig is dit vrijwel voorbij. Het blijft ondertussen waar, dat we als gereformeerde christenen het beste toegang hebben in de kringen van de gegoede burgerstand. Niet te veel daar boven en niet te veel daaronder. Nu kunnen we natuurlijk zeggen: dat pleit voor die burgerkringen. En daar zit zeker wat in. Maar we moeten ons toch ook ernstig afvragen, of we het christelijk geloof niet te veel vereen zelvigen met een reeks van gewoonten en opvattingen die ons liggen, maar die daarom nog niet specifiek christelijk zijn. Wij kunnen moeilijk anders, dan het Evangelie verpakken in een bepaald levensgevoel: het onze. Maar y/e moe ten wel ter dege goed in de gaten hou den, dat dat levensgevoel niet hetzelfde is als het Evangelie. Het is maar de verpakking. Als we daar niet mee rekenen, is het voor christenen onmogelijk om te ko men tot een behoorlijke communicatie met de artistieke wereld of met de kringen der regenten. Om nog maar te zwijgen over beatniks en nozems. Het is toch wel zeer schrijnend te weten, dat Rembrandt, die zo dicht bij de Westerkerk in Amsterdam woonde, er nooit naar toeging. En dat zijn con tact met de kerkeraad volledig was ge blokkeerd. A. D. De classis Rijnland van onze kerken benoemde een commissie om een rapport samen te stellen over dienstplicht ten behoeve van de ontwikkelingslanden". Dit rapport gaat er van uit, dat vol gens de statistieken de kloof tussen rijke en arme landen nog steeds groter wordt. ,,Bij het huidige tempo is een cata strofe in de toekomst niet te voorkomen. De kerk moet aan de ene kant zelf standig initiatieven ontwikkelen en aan de andere kant als een .pressure group" leidinggevende instanties beïnvloeden. In het algemeen moet ze het politieke klimaat doordesemen met de bekommer nis voor de medemens, vriend en vijand". Dit rapport komt met de volgende 6 voorstellen: 1. De verantwoordelijke leiders, bur gerlijk, militair en kerkelijk moeten het plichtsbesef en de mogelijkheden tot internationale dienstbaarheid (ontwikkelingshulp) stimuleren. 2. Vanuit het evangelie moet men stre ven naar een verantwoorde houding ten aanzien van het militaire appa raat en de militaire dienstplicht. 3. De gereformeerde kerken moeten de noodzaak propageren van een alter natieve dienstplicht ten behoeve van de ontwikkelingslanden. 4. Er moet een verantwoordelijk ge sprek over dienstplicht en ontwikke lingshulp met degenen die hiervoor in aanmerking komen op gang wor den gebracht. 5. Landelijke en regionale deputaten en contactadressen moeten worden aan gesteld die in contact met het diaco naal bureau'en overheid uitzendin gen mogelijk gaan maken. 6. Voorlegging van de genoemde voor stellen aan de volgende algemene synode. Alternatieve dienstplicht (stelling 3) betekent dat een jongeman voor de keuze gesteld wordt plm. 2 jaar in mili taire dienst te gaan, dan wel dezelfde tijd te besteden aan een ander vrede lievend werk. Indertijd heeft de classis Goes in de zelfde richting onze synode gewezen. En nu Rijnland. Ik vermoed dat Drs. Eikelboom (nu in Brussel) zich zeer ver blijden zal over deze zaak en het door Ds. Meinders (Zevenhoven) opgestelde rapport. Ook in de Herv. Kerk is deze zaak aan de orde gesteld. Ook hier is het in Zeeland begonnen, want de Provinciale kerkvergadering van de Hervormde Kerk in Zeeland heeft zich tot de sy node gewend met het voorstel er met kli^m bij de overheid op aan te dringen eén alternatieve dienstplicht in te voe ren; waarbij iedereen naar geweten een prsoonlijke keuze kan doen uit verschil lende mogelijkhedèn. Als verschillende mogelijkheden van een alternatieve diénstplicht noemt de vergadering in het voorstel: De bestaande dienstplicht: het dienstnemen in de politietroepen van de Verenigde Naties; het twee jaar werken voor de ontwikkelingslanden en een bur gerdienst in eigen land. Meinders. In de Zeeuwse Kerkbode las ik iets over het „vermanend preken" en de „ziezo" christenen. Ik vond dat woord een prachtige vondst. Hoe vaak zeggen we niet „zie zo", 't is weer voor mekaar, we kunnen er weer tegen. Hoe zou God ons „ziezo" nu be kijken en beluisteren? Laten we eens een paar „ziezo" voor beelden noemen: Er is een verjaardagspartijtje ge weest. De laatste gasten heb je de deur uitgewerkt en je bent alleen met een grijze kamer vol sigaren- en sigaretten rook en wat zielig-kijkende lege glazen dig, samen met de schaaltjes van zoutjes en chips en volle asbakken op de tafel zijn achtergebleven. Je zegt tegen je vrouw: „Ziezo, dat hebben we weer gehad". Achter dat „ziezo" zit een heleboel verborgen: De roddelpraatjes over dat familielid dat niet aanwezig was, omdat hij of zij iets „had", de moppen die, naarmate de avond vorderde, steeds meer de schuine kant uitgingen. Het èxtra borreltje, dat je oom Piet gaf, hoewel je wist dat hij nog een flink stuk moest rijden. Enfin, vult u zelf maar in. „Ziezo" zegt de jongen of het meisje, als ze een lastpost een flinke draai om de oren heeft gegeven. „Ziezo, dat is weer even vereffend". „Ziezo" denkt de boekhouder, als hij door allerlei manipulaties de cliënt voor enkele honderden guldens heeft bena deeld. Stel je eens voor, dat Jezus aan het kruis eens „ziezo" had gedacht en ge zegd en gedaan. Wat was er dan gebeurd? Dan was er van alles en nog wat gebeurd. Dan zouden wij er nooit ge weest zijn. Dan had God in een slag de wereld en de mensheid vernietigd. Hij had het recht er toe om „ziezo" te zeggen. Hij zei echter: „Het is volbracht". JoKo. In het magnifieke Roomse tijdschrift „Wij in huwelijk en gezin" las ik een artikel van een medewerkster over het celibaat de verplichte ongehuwde staat der Roomse geestelijken. Wat mij vooral trof was de nadruk op het alge mene priesterschap van alle gelovigen. Dat zij het grote verschil tussen „geestelijken" en „leken" met haar op merkingen ondergraaft is duidelijk: „Ik weet dat er alle mogelijke zoge naamde mystieke argumenten aange haald worden, die pleiten voor het celi baat. Maar zij strooien geen zand in de ogen van hen die inzien dat de onder huidse reden verachting is. Verachting voor de seksualiteit, die immers een sta- in-de-weg is voor waar het „eigenlijk" om gaat: de hemel. Mijn Hemel Zelfs het evangelie schrijft die vrouwendiscri minatie niet voor. Het priesterlijk-aan- wezig-zijn-in-de-wereld kan alleen zo beweert men als de man in kwestie celibatair is. Terwijl daar nu juist voor mij het grootste vraagteken ligt." „Moet niet iedere christen priesterlijk- in-de-wereld-zijn En nu dan mijn grootste vraagteken. Kan een man, die zich op een of andere manier eenzaam voelt (dikwijls erg vereenzaamd is) er dan juist daardoor beter in slagen om aan die roeping te beantwoorden A. D. NIEUWERKERK Zieken. Gelukkig mochten de meeste zieken weer het ziekenhuis verlaten, CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. Joosse. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. van Til. 14.30 uur Ds. de Boer (intrede). 17.00 uur Ds. Maaskant te Leiden. (Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Wessel (Bevestiging Ds. de Boer). 17.00 uur Ds. de Boer (intrede). (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. van Wilgenburg. 17.00 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaartsdijk. Arnemuiden 9.30 uur Ds. van Belzen te Vorden en 14.30 uur Ds. Oegema. Domburg 8.45 uur Dr. Dondorp te Gapinge (Voorb. H. A.) en 19 uur Ds. Brederveld te Souburg. Gapinge 10 en 14.30 uur Dr. Dondorp. Grijpskerke 10.15 uur Ds. Joosse en 19 uur Dr. Don dorp te Gapinge, Koudekerke 9.30 en 19 uur Ds. Elshout. Meliskerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 19 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 14.30 uur Ds. de Regt te Nieuwen- dijk. St. Laurens 9 en 19 uur Ds. de Craene. Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Meijer. Veere 10.45 uur Ds. Meijer te Meliskerke en 2.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Kornet, 19 uur Ds. Groeneveld. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10 uur Ds. Groeneveld en 17 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 14.30 uur Ds. Maaskant te Leiden (Voorber. H. A.). Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. Brederveld te Sou burg. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 9.30 uur Ds. Noorloos en 19 uur Ds. Paksy. Axel 10 en 17 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 19 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 14.30 uur Kand. Blokland te Antwerpen. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Berger. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Kand. v. d. Drift te Berkel en Rodenrijs. Terneuzen 10 en 16.30 uur Ds. Gispen. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 en 15 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 15 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen. Zoutespui 9 uur Kand. Blokland te Antwerpen en 15 uur Ds Berger te Terneuzen. CLASSIS GOES Baarland 10.45 uur Ds. De Craene te St. Laurens en 14.30 uur Ds. Juch te'Kapéll^. Borssele 9 uur Ds. Deening én 14.30 uur Ds. de Bruyne. Colijnsplaat 10.30 uur Ds. Deenik te Australië en 16.30 uur Ds. Blokland. Driewegen 10 uur leesdienst en 14.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Geersdijk 10.30 uur Ds. Blokland en 14.30 uur Ds. Deenik. Goes in de morgendienst in beide kerken voorberei ding H. Avondmaal en bevestiging van ambts dragers. 10 uur Ds. de Bruyne en 17 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen en 17 uur Ds. Juch te Kapelle. 's-Gravenpolder 10 en 14.30 uur Kand. Rozendaal te Leeuwarden. Heinkenszand 10 en 14.30 uur Ds. Eikelboom te Brussel. Kamperland 10 en 17 uur Ds. Streefkerk te Veere. Kapelle 10 uur Ds. Juch en 17 uur Ds. de Bruyne te Goes. Kruiningen 10.30 en 17 uur Ds. Noordhof te Wemel- dinge. Lewedorp 9 uur Ds. Blokland te Colijnsplaat en 14.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Nieuwdorp 10 en 14.30 uur Ds, Kramer. Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.45 uur Ds. De Craene te Sint Lau rens en 17 uur Dhr. Jansma te Zonnemaire. Wolphaartsdijk 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 14.30 uur Dr. Richel te Heemstede. CLASIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 15 uur Ds. Arntzen te 's-Gravendeel. Bergen op Zoom 10 en 17 uur Ds. Tissink te Ridder kerk. Halsteren 17 uur Ds. Grashoff. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 uur Ds. Gras hoff te Sliedrecht en 15.30 uur Ds. Tissink. Krabbendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Zanden te Pesse. Oud-Vossemeer 10 en 15 uur Ds. de Jong te Den Haag. Poortvliet 10 en 14.30 uur Ds. Dragt te Tilburg. Rilland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. Ribberink te Strijen. Tholen 10 uur Ds. Toornvliet te Bloemendaal en 17 uur Ds. Dragt te Tilburg. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 14.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 17 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk. Haamstede 10 en 17 uur Ds. Torenbeek te Anna Ja- cobapolder. Nieuwerkerk 10 uur Gemeensch. dienst met doven en 15 uur Ds. Schuddebeurs. Oosterland 10 uur leesdienst en 15 uur Ds. Becker te Nieuwerkerk. Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Bremmer te Brui nisse. Zierikzee 10 en 18.30 uur Ds. Moolhuizen te Leiden. Zonnemaire 10 en 14.30 uur dhr. Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3