^leeuwóe SCerkbode Naar school <zAanótoot Officiële berichten Jeugddienst r OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 23e JAARGANG No. 7 22 AUGUSTUS 1968 „Ik worstel en ontkom" Zijt Gij het Mattheus 11 3. Johannes de Doper zit in de gevangenis omdat hijals heraut van de Messias, aan Herodes het oordeel had aangezegd. De Here Jezus en Johannes kennen elkaar. Ze hebben een hele tijd in dezelfde strek gepredikt. Veel volgelingen van Johannes de Doper waren naar Jezus .overgelopen"Het is dan ook op zijn minst bevreemdend, dat de Here Jezus Herodes zijn gang liet gaan. Blijk baar was het mogelijk om met Johannes in contact te komen. Hij heeft vrienden met wie hij spreken kan; maar Jezus brengt hem geen bezoek. Dat heeft Jo hannes niet alleen bedroefd, maar hij heeft er zich aangestoten. Hij had gedacht, dat Jezus degene was, die Israël verlossen zou. Maar er vonden geen andere wonderen plaats dan werken van barmhartigheid. Daar ergert hij zich aan. Want hij zit op het oordeel te wachten. Net zoals ook Elia er zich aan geërgerd heeft, dat Izebel na de geschiedenis op de Karmel haar gang bleef gaan en kon doen wat ze wou, terwijl de regens het land weer vrucht baar maakten. Johannes de Doper is blijkbaar vergeten dat hij Jezus het Lam van God ge noemd had en niet de Leeuw. Hij begreep niet (net zo miin als Jona indertijd), dat alle oordeelsprediking uitstel van het oordeel betekende. Vóór dat de grote afrekening komt, moet aan heel de wereld het evangelie worden gepredikt. Zelfs in Jerusalem, de stad, die de Here Jezus uitgeworpen had, wordt de Heilige Geest uitgestort. Vóór dat het oordeel komt, doet God alles om het oordeel te voorkomen. En van dat geduld en dat uitstel profiteren alle mensen: Behalve de vervolgden en de misdeelden en de martelaars als Johannes, die vóór dat ze met Christus ver heerlijkt worden, eerst met LIem moeten lijden. Zalig die daar geen aanstoot aan neemt. Maar wee degenen, die niet profiteren van, maar parasiteren op Gods lank moedigheid. A. D. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 y GEBED Here onze God Gij hebt Uw woord gezaaid Uw zoon gegeven Voor ons gebroken en gestorven is Hij brood en leven voor de wereld. Wij bidden U dat wij de kracht mogen vinden om zijn weg te gaan dat wij voor elkander vruchtbaar mogen zijn als zaad en voedzaam als brood. De zomervakanties zijn weer voorbij en de scholen, waarvan de deuren zo veel weken gesloten waren, gaan weer open om de lieve jeugd te ontvangen. Door de vele regendagen was het een lange zomer, zodat niet alleen de ouders maar ook de jongens en meisjes blij zijn, dat het gewone leven met zijn vaste in deling weer begint. Dit betekent ook, dat duizenden on derwijzers en onderwijzeressen aan vele duizenden kinderen les gaan geven. Christelijk onderwijs Wij zijn er aan gewend, dat er in ons land van stad tot stad en van dorp tot dorp scholen zijn „met de bijbel". Daar om is het goed ons van deze zaak toch even rekenschap te geven. Want het is iets geweldigs Er wordt veel gesproken tegenwoor dig over apostolaat en herkerstening, maar laten we niet vergeten, dat zonder de christelijke scholen de ontkerstening van het Nederlandse volk veel en veel erger zou zijn geweest. Aan massa's kinderen, die er anders waarschijnlijk nooit van zouden horen, wordt de bijbelse geschiedenis verteld. Wanneer ik met een buitenkerkelijke in aanraking kom (gemengd huwelijk) of door evangelisatie iemand krijg voor onderricht, is het voor mij een geweldige voorsprong als zo iemand op de christe lijke school geweest is. Dan weet hij er tenminste iets van af. Ik zat eens in een gevangenis met een stel jongens-van-de-vlakte in één cel. Tenminste één van hen hoorde van mij voor het eerst, dat met de naam Jezus èn met de naam Christus dezelfde persoon werd bedoeld. Hij was dan ook niet op een christelijke school geweest. Over het bijbelse onderwijs op de scholen in Brabant en Limburg kan ik niet oordelen. Maar het volgende ver haal is toch wel erg: Iemand was op bezoek in een gezin met veel kinderen. Een meisje had een plaatje met de „heilige familie" erop: Jozef en Maria met het kindeke Jezus. Opeens zei ze: „wat is ze hier al groot, hè „Wie bedoel je „Nou, het kindje natuurlijk „Maar dat is toch geen meisje „Welles, het kindje is een meisje, hè moeder Ik zal niet beweren, dat het resultaat van onze scholen altijd even groot is. Maar het is een feit, dat je bij de jongste catechisanten, die de lagere school nog niet zo lang achter zich heb ben, de meeste bijbelkennis aantreft. Bij de ouderen komt het voor, dat iemand er lang over na moet denken, of Esther een man of een vrouw was. Wat velen van onze mensen nog van de bijbelse geschiedenis afweten, dan ken ze aan de bijbelse vertellingen op de lagere school. Het is bij mij zelfs zó sterk, dat de voorstelling van zaken, die ik als kind heb gekregen, mijn hele leven me bij gebleven is. Het komt voor, dat ik me niet dan met moeite losmaken moet van dierbare voorstellingen, die bij nadere studie onjuist bleken. Het is een stuk van ons leven, die bijbelse geschiedenis. Meer dan eens is opgemerkt, dat het christelijk onderwijs aan zoveel kinderen uit buiten-kerkelijke gezinnen, toch niet indrukwekkend is. Er is ook geklaagd over te weinig nazorg en over te weinig contact tussen kerk en school inzake de evangelisatie. Deze klacht leg ik voor een deel naast andere klachten over ge brek aan resultaat. Ik denk aan de lectuurverspreiding en de verkondiging via T.V. en radio en aan de straatprediking, zoals we dat vroeger deden. Jaren lang heb ik toch twee avonden per week op straat ge preekt En wat was het resultaat Hier staan we voor het verschijnsel, dat de Here Jezus ons onder het oog bracht in zijn gelijkenis van de zaaier. Maar denkt u eens even de christe lijke scholen wèg uit ons land. Hoe dacht u, dat de situatie dan wezen zou En kijkt u eens naar het buitenland Zo is het met al deze dingen. We moeten zeker onze christelijke activitei ten in de wereld kritisch bekijken. Maar wat een ontzaggelijke betekenis heeft b.v. niet de christelijke pers Wat kunnen buitenlanders daar niet met verbazing en jaloezie naar kijken In gesprekken over politieke en so ciale onderwerpen met onze mensen merk je het onmiddellijk of ze een neu traal of een christelijk dagblad lezen. In het buitenland hebben de openbare scholen, anders dan bij ons, allemaal een christelijk tintje. Christelijke scho len kent men daar niet naast de staats scholen. Maar hoevelen zijn juist door dat beetje officiële staatschristendom afge schrikt geworden en hebben het Evan gelie verward met een stelletje waarde loze gebruiken en algemeenheden. En hebben het daarom verworpen. Niet alle onderwijzers zullen even voortreffelijk vertellen. Ik bedoel dit nu niet technisch, maar wat inhoud en ernst en liefde betreft. Doch ik sta verbaasd over het prachtige werk, dat zovelen toch maar verrichten. Mijn leven lang heb ik met het on derwijs te maken gehad. In allerlei ver banden. Mijn wieg stond naast het christelijk schooltje in Leiderdorp. Vele jaren stond ik voor de klas op een chris telijk Lyceum en zat ik in het bestuur van een grote schoolvereniging. Tot op de dag van vandaag woonde ik vlak bij scholen en deelde mijn tijd in naar hun speelkwartier. Gedurende al deze jaren heb ik steeds meer respect gekregen voor onderwij zers en voor de grote betekenis van onze christelijke scholen. Er is natuurlijk veel veranderd bij vroeger. We moeten van die ouder wetse schoolmeesters ook geen mythe maken. Zeker, het waren kerels, die er wat voor over hadden. Ze hebben armoe ge leden en ze hebben zich vaak dood ge ploeterd. En niet alleen op de school Maar we mogen ook niet vergeten, wat we vandaag te danken hebben aan onze tegenwoordige onderwijzers Wie telt al de ouderlingen, die onder hen gevon den worden Op de kerkeraad komen telkens brie ven binnen met het verzoek een be paalde groep of bepaalde arbeid in de voorbede te gedenken. Ik vraag hier nu de voorbede van de gemeente voor de duizenden scholen, die weer begonnen zijn en voor de tien duizenden onderwijzers, die er werken. Ik maakte eens de opening mee van een openbare school. Sprekers en bloe men en een receptie; zoals dat gaat. Een van de sprekers legde speciaal de nadruk op het feit dat de school neu traal was. Hij prees de zegeningen van de neutraliteit. Dat was pas de ware christelijkheid. U kunt zich dat verder wel voorstel len, want dat is een heel oud liedje. Toen kwam dit: het was onverant woordelijk om kinderen op jonge leeftijd met godsdienst in aanraking te brengen. Dat gaf niets dan angstcomplexen. De spreker vertelde dat hij er zijn leven lang mee bezig was geweest zich te be vrijden van de trouma's (psychische deuken en kneuzingen), die hij als kind op een christelijke school had opgelopen. Het kan zijn, dat deze man oprecht uit eigen ervarigen sprak. Dat is dan wel heel, heel erg Maar onhebbelijk was zijn generali sering: de christelijke school, die door haar christelijkheid de kinderen stuipen op de ziel jaagt Er is voor een mens, ook voor een mensen-kind niets, dat zo heerlijk en be vrijdend en vol blijdschap is als het Evangelie van Gods liefde en als stem van de Here Jezus. Naar school. Naar de christelijke school Ook na de lagere school naar een christelijke school, voor wat voor verder onderwijs dan ook Maar de mannen en de vrouwen in deze scholen moeten zich gedragen weten door de waardering en de liefde van de ouders. En van de kerk. Dat vraagt het vierde gebod van ons: „dat de kerkdienst en de scholen onder houden worden". Dat slaat dan in de catechismus wel op de scholen, die tot het predikambt opleiden. Maar die op leiding begint op de lagere school. Nog eerder: op de kleuterschool. „Gedenkt de Sabbath, dat gij die dag heiligt". „Denkt aan het christelijk onderwijs, dat ge dat steunt. A. D. CLASSIS GOES De raad der Geref. Kerk te Heinkens- zand roept bij dezen de Kerken in de classis „Goes" op, ter vergadering op D.V. donderdag 12 september 1968 's avonds 7 uur in het lokaal achter de Geref. Kerk, Westwal te Goes. Stukken voor het agendum in te zen den voor 29 augustus a.s. aan het adres van 2e ondergetekende, Clara's Pad 10. Namens de raad der roepende kerk: W. A. van Baaien, praeses. J. van Damme, scriba. Zondag 1 september a.s. des avonds om 7 uur wordt een jeugddienst gehou den in de Geref. Kerk te Heinkenszand. Spreker is Ds. J. Wessel, directeur van de stichting voor Geref. jeugd- en jon gerenwerk in Zeeland. Verder werken mee een trio uit Goes voor de muzikale begeleiding (en er zal heel wat gezongen worden!), terwijl Jan Bosselaar uit Oudelande zal zingen. Na afloop van de dienst is er ge legenheid tot discussie. Gaarne nodigen wij alle jonge leden van de kerk uit deze dienst bij te wonen. Dit is aan het begin van het seizoen a. een werkelijk goed begin; b. een goede gelegenheid om met onze nieuwe jeugdwerkadviseur kennis te maken. Tot zien dus op 1 september aan het Clara's pad. Comm. Jeugddienst Heinkenszand HET PENNINGSKE VAN DE WEDUWE „Ook de penningskes van de weduwe zijn welkom. Maar ik heb de kollekte van de vroegmis al bekeken en ik lean u verzekeren dat alle weduwen van de hele parochie al naar de Mis geweest zijn Pater Leopold Verhagen in de Mis van tien uur. En dat wij zo een gelukkig leven mogen leiden Dat wij Uw woord vernomen hebben God, dat wij het brood gebroken hebben voor elkaar laat dat voor ons een teken zijn, dat U dicht bij ons bent, dat wij Uw mensen zijn door U gevoed, door U bemind. Verlaat ons nooit, wij bidden U, wees als het daglicht om ons heen wees onze vaste grond en meer dan dat onze toekomst, onze Vader. Huib Oosterhuis uit „Bod om vrede".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1