^leeuwóe SCerkbode
Naar school
<zAanótoot
Officiële berichten
Jeugddienst
r
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke
Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg
Ds. C. W. de Bruijne, Goes.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
23e JAARGANG No. 7
22 AUGUSTUS 1968
„Ik worstel
en ontkom"
Zijt Gij het
Mattheus 11 3.
Johannes de Doper zit in de gevangenis omdat hijals heraut van de Messias,
aan Herodes het oordeel had aangezegd. De Here Jezus en Johannes kennen
elkaar. Ze hebben een hele tijd in dezelfde strek gepredikt. Veel volgelingen
van Johannes de Doper waren naar Jezus .overgelopen"Het is dan ook op
zijn minst bevreemdend, dat de Here Jezus Herodes zijn gang liet gaan. Blijk
baar was het mogelijk om met Johannes in contact te komen. Hij heeft vrienden
met wie hij spreken kan; maar Jezus brengt hem geen bezoek. Dat heeft Jo
hannes niet alleen bedroefd, maar hij heeft er zich aangestoten.
Hij had gedacht, dat Jezus degene was, die Israël verlossen zou. Maar er
vonden geen andere wonderen plaats dan werken van barmhartigheid. Daar
ergert hij zich aan. Want hij zit op het oordeel te wachten. Net zoals ook Elia
er zich aan geërgerd heeft, dat Izebel na de geschiedenis op de Karmel haar
gang bleef gaan en kon doen wat ze wou, terwijl de regens het land weer vrucht
baar maakten.
Johannes de Doper is blijkbaar vergeten dat hij Jezus het Lam van God ge
noemd had en niet de Leeuw.
Hij begreep niet (net zo miin als Jona indertijd), dat alle oordeelsprediking
uitstel van het oordeel betekende.
Vóór dat de grote afrekening komt, moet aan heel de wereld het evangelie
worden gepredikt. Zelfs in Jerusalem, de stad, die de Here Jezus uitgeworpen
had, wordt de Heilige Geest uitgestort.
Vóór dat het oordeel komt, doet God alles om het oordeel te voorkomen. En
van dat geduld en dat uitstel profiteren alle mensen: Behalve de vervolgden en
de misdeelden en de martelaars als Johannes, die vóór dat ze met Christus ver
heerlijkt worden, eerst met LIem moeten lijden.
Zalig die daar geen aanstoot aan neemt.
Maar wee degenen, die niet profiteren van, maar parasiteren op Gods lank
moedigheid. A. D.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
y
GEBED
Here onze God
Gij hebt Uw woord gezaaid
Uw zoon gegeven
Voor ons gebroken en gestorven
is Hij brood en leven
voor de wereld.
Wij bidden U
dat wij de kracht mogen vinden
om zijn weg te gaan
dat wij voor elkander
vruchtbaar mogen zijn als zaad
en voedzaam als brood.
De zomervakanties zijn weer voorbij
en de scholen, waarvan de deuren zo
veel weken gesloten waren, gaan weer
open om de lieve jeugd te ontvangen.
Door de vele regendagen was het een
lange zomer, zodat niet alleen de ouders
maar ook de jongens en meisjes blij zijn,
dat het gewone leven met zijn vaste in
deling weer begint.
Dit betekent ook, dat duizenden on
derwijzers en onderwijzeressen aan vele
duizenden kinderen les gaan geven.
Christelijk onderwijs
Wij zijn er aan gewend, dat er in ons
land van stad tot stad en van dorp tot
dorp scholen zijn „met de bijbel". Daar
om is het goed ons van deze zaak toch
even rekenschap te geven.
Want het is iets geweldigs
Er wordt veel gesproken tegenwoor
dig over apostolaat en herkerstening,
maar laten we niet vergeten, dat zonder
de christelijke scholen de ontkerstening
van het Nederlandse volk veel en veel
erger zou zijn geweest.
Aan massa's kinderen, die er anders
waarschijnlijk nooit van zouden horen,
wordt de bijbelse geschiedenis verteld.
Wanneer ik met een buitenkerkelijke
in aanraking kom (gemengd huwelijk)
of door evangelisatie iemand krijg voor
onderricht, is het voor mij een geweldige
voorsprong als zo iemand op de christe
lijke school geweest is.
Dan weet hij er tenminste iets van af.
Ik zat eens in een gevangenis met een
stel jongens-van-de-vlakte in één cel.
Tenminste één van hen hoorde van mij
voor het eerst, dat met de naam Jezus èn
met de naam Christus dezelfde persoon
werd bedoeld. Hij was dan ook niet op
een christelijke school geweest.
Over het bijbelse onderwijs op de
scholen in Brabant en Limburg kan ik
niet oordelen. Maar het volgende ver
haal is toch wel erg:
Iemand was op bezoek in een gezin
met veel kinderen. Een meisje had een
plaatje met de „heilige familie" erop:
Jozef en Maria met het kindeke Jezus.
Opeens zei ze: „wat is ze hier al groot,
hè
„Wie bedoel je
„Nou, het kindje natuurlijk
„Maar dat is toch geen meisje
„Welles, het kindje is een meisje, hè
moeder
Ik zal niet beweren, dat het resultaat
van onze scholen altijd even groot is.
Maar het is een feit, dat je bij de
jongste catechisanten, die de lagere
school nog niet zo lang achter zich heb
ben, de meeste bijbelkennis aantreft. Bij
de ouderen komt het voor, dat iemand
er lang over na moet denken, of Esther
een man of een vrouw was.
Wat velen van onze mensen nog van
de bijbelse geschiedenis afweten, dan
ken ze aan de bijbelse vertellingen op de
lagere school.
Het is bij mij zelfs zó sterk, dat de
voorstelling van zaken, die ik als kind
heb gekregen, mijn hele leven me bij
gebleven is. Het komt voor, dat ik me
niet dan met moeite losmaken moet van
dierbare voorstellingen, die bij nadere
studie onjuist bleken.
Het is een stuk van ons leven, die
bijbelse geschiedenis.
Meer dan eens is opgemerkt, dat het
christelijk onderwijs aan zoveel kinderen
uit buiten-kerkelijke gezinnen, toch niet
indrukwekkend is. Er is ook geklaagd
over te weinig nazorg en over te weinig
contact tussen kerk en school inzake de
evangelisatie. Deze klacht leg ik voor
een deel naast andere klachten over ge
brek aan resultaat.
Ik denk aan de lectuurverspreiding en
de verkondiging via T.V. en radio en
aan de straatprediking, zoals we dat
vroeger deden. Jaren lang heb ik toch
twee avonden per week op straat ge
preekt En wat was het resultaat
Hier staan we voor het verschijnsel,
dat de Here Jezus ons onder het oog
bracht in zijn gelijkenis van de zaaier.
Maar denkt u eens even de christe
lijke scholen wèg uit ons land. Hoe
dacht u, dat de situatie dan wezen zou
En kijkt u eens naar het buitenland
Zo is het met al deze dingen. We
moeten zeker onze christelijke activitei
ten in de wereld kritisch bekijken. Maar
wat een ontzaggelijke betekenis heeft
b.v. niet de christelijke pers
Wat kunnen buitenlanders daar niet
met verbazing en jaloezie naar kijken
In gesprekken over politieke en so
ciale onderwerpen met onze mensen
merk je het onmiddellijk of ze een neu
traal of een christelijk dagblad lezen.
In het buitenland hebben de openbare
scholen, anders dan bij ons, allemaal
een christelijk tintje. Christelijke scho
len kent men daar niet naast de staats
scholen.
Maar hoevelen zijn juist door dat
beetje officiële staatschristendom afge
schrikt geworden en hebben het Evan
gelie verward met een stelletje waarde
loze gebruiken en algemeenheden. En
hebben het daarom verworpen.
Niet alle onderwijzers zullen even
voortreffelijk vertellen. Ik bedoel dit nu
niet technisch, maar wat inhoud en ernst
en liefde betreft. Doch ik sta verbaasd
over het prachtige werk, dat zovelen
toch maar verrichten.
Mijn leven lang heb ik met het on
derwijs te maken gehad. In allerlei ver
banden. Mijn wieg stond naast het
christelijk schooltje in Leiderdorp. Vele
jaren stond ik voor de klas op een chris
telijk Lyceum en zat ik in het bestuur
van een grote schoolvereniging. Tot op
de dag van vandaag woonde ik vlak bij
scholen en deelde mijn tijd in naar hun
speelkwartier.
Gedurende al deze jaren heb ik steeds
meer respect gekregen voor onderwij
zers en voor de grote betekenis van onze
christelijke scholen.
Er is natuurlijk veel veranderd bij
vroeger. We moeten van die ouder
wetse schoolmeesters ook geen mythe
maken.
Zeker, het waren kerels, die er wat
voor over hadden. Ze hebben armoe ge
leden en ze hebben zich vaak dood ge
ploeterd. En niet alleen op de school
Maar we mogen ook niet vergeten, wat
we vandaag te danken hebben aan onze
tegenwoordige onderwijzers Wie telt
al de ouderlingen, die onder hen gevon
den worden
Op de kerkeraad komen telkens brie
ven binnen met het verzoek een be
paalde groep of bepaalde arbeid in de
voorbede te gedenken.
Ik vraag hier nu de voorbede van de
gemeente voor de duizenden scholen,
die weer begonnen zijn en voor de tien
duizenden onderwijzers, die er werken.
Ik maakte eens de opening mee van
een openbare school. Sprekers en bloe
men en een receptie; zoals dat gaat.
Een van de sprekers legde speciaal
de nadruk op het feit dat de school neu
traal was. Hij prees de zegeningen van
de neutraliteit. Dat was pas de ware
christelijkheid.
U kunt zich dat verder wel voorstel
len, want dat is een heel oud liedje.
Toen kwam dit: het was onverant
woordelijk om kinderen op jonge leeftijd
met godsdienst in aanraking te brengen.
Dat gaf niets dan angstcomplexen. De
spreker vertelde dat hij er zijn leven
lang mee bezig was geweest zich te be
vrijden van de trouma's (psychische
deuken en kneuzingen), die hij als kind
op een christelijke school had opgelopen.
Het kan zijn, dat deze man oprecht
uit eigen ervarigen sprak.
Dat is dan wel heel, heel erg
Maar onhebbelijk was zijn generali
sering: de christelijke school, die door
haar christelijkheid de kinderen stuipen
op de ziel jaagt
Er is voor een mens, ook voor een
mensen-kind niets, dat zo heerlijk en be
vrijdend en vol blijdschap is als het
Evangelie van Gods liefde en als stem
van de Here Jezus.
Naar school.
Naar de christelijke school
Ook na de lagere school naar een
christelijke school, voor wat voor verder
onderwijs dan ook
Maar de mannen en de vrouwen in
deze scholen moeten zich gedragen
weten door de waardering en de liefde
van de ouders.
En van de kerk.
Dat vraagt het vierde gebod van ons:
„dat de kerkdienst en de scholen onder
houden worden". Dat slaat dan in de
catechismus wel op de scholen, die tot
het predikambt opleiden. Maar die op
leiding begint op de lagere school. Nog
eerder: op de kleuterschool.
„Gedenkt de Sabbath, dat gij die dag
heiligt".
„Denkt aan het christelijk onderwijs,
dat ge dat steunt.
A. D.
CLASSIS GOES
De raad der Geref. Kerk te Heinkens-
zand roept bij dezen de Kerken in de
classis „Goes" op, ter vergadering op
D.V. donderdag 12 september 1968
's avonds 7 uur in het lokaal achter de
Geref. Kerk, Westwal te Goes.
Stukken voor het agendum in te zen
den voor 29 augustus a.s. aan het adres
van 2e ondergetekende, Clara's Pad 10.
Namens de raad der
roepende kerk:
W. A. van Baaien, praeses.
J. van Damme, scriba.
Zondag 1 september a.s. des avonds
om 7 uur wordt een jeugddienst gehou
den in de Geref. Kerk te Heinkenszand.
Spreker is Ds. J. Wessel, directeur van
de stichting voor Geref. jeugd- en jon
gerenwerk in Zeeland.
Verder werken mee een trio uit Goes
voor de muzikale begeleiding (en er zal
heel wat gezongen worden!), terwijl
Jan Bosselaar uit Oudelande zal zingen.
Na afloop van de dienst is er ge
legenheid tot discussie. Gaarne nodigen
wij alle jonge leden van de kerk uit deze
dienst bij te wonen. Dit is aan het begin
van het seizoen
a. een werkelijk goed begin;
b. een goede gelegenheid om met onze
nieuwe jeugdwerkadviseur kennis te
maken.
Tot zien dus op 1 september aan het
Clara's pad.
Comm. Jeugddienst
Heinkenszand
HET PENNINGSKE VAN
DE WEDUWE
„Ook de penningskes van de weduwe
zijn welkom. Maar ik heb de kollekte
van de vroegmis al bekeken en ik lean
u verzekeren dat alle weduwen van de
hele parochie al naar de Mis geweest
zijn
Pater Leopold Verhagen in de Mis
van tien uur.
En dat wij zo
een gelukkig leven mogen leiden
Dat wij Uw woord vernomen
hebben
God, dat wij het brood
gebroken hebben voor elkaar
laat dat voor ons een teken zijn,
dat U dicht bij ons bent,
dat wij Uw mensen zijn
door U gevoed, door U bemind.
Verlaat ons nooit, wij bidden U,
wees als het daglicht om ons heen
wees onze vaste grond
en meer dan dat
onze toekomst, onze Vader.
Huib Oosterhuis
uit
„Bod om vrede".