Predikbeurten zondag t8 augustus 1968 KARISIMBI VAN DE xv Laten Wê echter Cox' vurig betoog niet te snel in een doofpot stoppen waar „vrijzinnig" of „ketters" op staat. Nederlandse theologen als Berkouwer en Berkhof, die door de meesten onzer toch nog wel als rechtzinnig worden beschouwd, komen bij hun denken over de verhouding tussen het handelen van God en dat van de mens evenmin tot de conclusie dat christenen zichzelf moe ten aanvaarden als nutteloze schepsels zonder enige verantwoordelijkheid of vrijheid. Wanneer we, vragend naar die vrij heid en verantwoordelijkheid, ons uit gangspunt nemen in Gods soevereine genade, ontdekken we, aldus Berkhof „dat deze genade de vrijheid van de mens niet wegdrukt, maar deze juist bevestigt, oproept en heiligt. We wer ken niet op hetzelfde niveau met God samen, maar we werken door Hem en onder Hem. Hij is niet de vijand van onze vrijheid. Juist door zijn soeverei niteit is Hij de Schepper en Verlosser ervan". (De leer van de Heilige Geest, 77). En Berkouwer ziet, na in zijn „De mens het beeld Gods" de vele bijbelse gegevens over de verhouding van de mens tot God geduid en samengevoegd te hebben, de mens Gods (vgl. 1 Tim. 6:11 en 2 Tim. 3:16, 17) als de mens „die uit de duisternis getrokken is naar het licht en daarin mens is, mens Gods die tot alle goed werk volkomen wordt toegerust. Het is de mens, die actief en dynamisch midden in het leven van de wereld wordt gezet om daar zijn taak te volbrengen. Alle pogingen om vanuit een schijnreligieusiteit aan dit getuigenis der Schrift te kort te doen, vormen het tegendeel van het „Soli deo gloria". Deze gloria heeft met een „an- nihilatio" (nietig verklaring) van de mens niets te maken, die immers juist niet het doel der wegen Gods is. De gloria Dei is verbonden met het „Im- manuel"; God met onstot in het escha tologisch perspectief toe: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen" (pag. 391). Het gaat dan echter in de bijbelse visie niet over de mens in het algemeen, die vanzelfsprekend in het bezit is. van een tot niets verplichtende vrijheid, maar om de mens die met Christus ge dood en tot leven gekomen is, door Hem is vrijgemaakt van de zonde (Rom. 6:1-11), om die vrijheid te gebruiken tot door God gestelde doeleinden (Ef. 2: 10). Berkhof en Berkouwer worden in hun beschouwingen niet moede dit elk in zijn eigen toonaard te herhalen. Maar hoe staat Harvey Cox tegenover deze bijbelse bepaaldheid van de mens? M. BEINEMA. In de laatste Flitsen hebben we het zien lichten over een aantal kerkelijke activiteiten het gezinswerk, het jeugd werk, het medische werk, de coördina tiecommissie, waarin al dat verschillen de werk gebundeld wordt. Behalve deze zijn in de coördinatiecommissie nog ver tegenwoordigd het schoolwerk, het zon dagsschoolwerk en de bouwdienst. We hebben het dan bij dit alles evenwel over kerkelijk werk. Het zijn stuk voor stuk activiteiten, die in Nederland beslist niet onder het kerkelijk werk vallen. Wij hebben voor dit alles aparte ver enigingen op christelijke of gerefor meerde grondslag, die ieder dan wel min of meer nauwe betrekkingen met de Kerk onderhouden, maar dit overigens geheel zelfstandig zijn. In Rwanda is dat anders. Daar is al dit werk uitgesproken kerkelijk werk. Dit werk is door de Kerk opgezet en wordt door de Kerk in zijn officiële or ganen geleid. Hiervoor heeft de Gene rale Synode van de Presbyteriaanse Kerk in Rwanda een aantal Commissies in het leven geroepen, die in zijn naam en onder rapportageplicht het werk lei den. Nu is bij de velerlei activiteiten in al deze sectoren het gevaar niet denkbeel dig, dat het meer eigenlijke kerkelijke werk in het gedrang komt. Soms ziet het daar wel wat naar uit. Wie het agendum van de Synode b.v. leest zou de indruk kunnen krijgen, dat voor de Kerk blijkbaar alles belangrijk is, behal ve de verkondiging van Gods Woord in pastoraat en evangelisatie, behalve catechisatie en diakonaat. Men voelt dit zelf hier ook heel goed aan. Vandaar dat er wel eens spanningen optreden tussen, wat we nu maar noemen, de Woordverkondiging en het Dienstbe toon. Dalen we nu van het synodaal niveau af naar het niveaud van de plaatselijke Gemeente, dan blijken de verhoudingen daar precies andersom te liggen. Op de agenda van de kerkeraadsvergaderingen b.v. staan maar zelden punten die iets te maken hebben met die verschillende Diensten. Daar staan zeer nadrukkelijk de prediking, de evangelisatie, de cate chisatie, het pastoraat, het diakonaat in het centrum, zo sterk zelfs, dat de rest wel eens wat in het gedrang komt. En nu vinden we deze merkwaardige stroming, dat men op Synodaal niveau probeert de zaken wat meer uit elkaar te houden, terwijl men tegelijkertijd pro beert op plaatselijk niveaud de zaken wat méér naar elkaar toe te brengen. Schijnbaar gaat dat tegen elkaar in. Maar beide werden gestimuleerd vanuit de Synodale Raad en de Coördinatie commissie. De vraag, die nu in dit netwerk van kerkelijke activiteiten centraal staat is deze waar staat de Kerk zelf, waar staat de plaatselijke Gemeente, waar staat de christen En wat is de verhou ding van de Kerk, de plaatselijke Ge meenten en de christen tot al deze ac tiviteiten Is er niet het gevaar dat enerzijds de officiële kerkelijke organen zich verliezen in activisme, en dat an derzijds de christen zich isoleert in een persoonlijke vroomheid Het is een niet te loochenen feit, dat allerlei werk nau welijks door de plaatselijke Gemeenten en door de christenen gedragen wordt. We hebben het dan niet in de eerste plaats over de financiële kanten, want het is duidelijk, dat er dan vrijwel geen bijdrage is van de kant van de Kerk dat is ook onmogelijk, als men ziet wat dat werk allemaal kost en hoe gering de kerkelijke inkomsten zijn. Maar wat vegl griezeliger is, is dat ook geestelijk 4e Kerk al dit werk amper draagt. Al dit werk steunt niet op de hartelijke deelname en belangstelling van de christenen. Het zou al te gemakkelijk zijn, daar kwade woorden over te zeggen. Want de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat niemand er zich aan gelegen heeft laten liggen, de plaatselijke Kerk en de chris tenen actief in dit werk te betrekken. Het was altijd iets wat voor hen gedaan werd, maar nimmer iets wat samen met hen en door hen gedaan werd. Men kan zeggen, dat dit dan in het verleden een slechte zendingsstrategie is geweest, maar daarmee verandert er niets aan de feitelijke situatie. Tegelijkertijd is het bemoedigende evenwel, dat over deze feitelijkheid ongerustheid ontstaan is. Hoe langer hoe meer wordt er de na druk op gelegd, dat het door de Kerk uitgevoerde werk ook werkelijk in de Kerk moet wortelen, geestelijk en finan- ciëel. Ook financiëel, al is de bijdrage nog zo klein. De bijdrage, die van de kant van de Zending komt, moet de eigen activiteit van de Kerk stimuleren, niet dooddrukken. Dat dit mogelijk is, blijkt uit een re cent voorval. Toen hier bij de Kerk be kend werd, dat er in Nederland de actie „Kom over de brug" gehouden was en ddt dit een groot bedrag had opge bracht, is er door de Synodale Raad bë'sloten als antwoord daarop hier in Rwanda eveneens een actie te houden. Deze actie zal worden gehouden in de maand juli, als overal de oogsten wor den binnengehaald. Het gaat er om een gedrag bijeen te krijgen speciaal voor de bouw van kerken, pastorieën, ge meentecentra en scholen, dat dan ge voegd zal worden bij wat men uit Ne derland hoopt te krijgen uit de actie „Kom over de brug". Het plan voor deze actie heeft meteen weerklank ge vonden in de Gemeenten. Intussen stelt deze hele situatie ook de Kerken in Nederland en de Rwanda- commissie voor belangrijke vragen. Wat boven van het Synodaal agendum werd gezegd geldt ook wel van het agendum van de zendingsinstanties in Nederland: men schijnt voor alles belangstelling te hebben, behalve voor de direkte Evan gelieverkondiging. Nu zal dat wellicht wel wat meevallen, maar er zijn toch bepaalde tendenzen ook buiten de zen dingsinstanties, die op zijn minst vra gen oproepen. Wanneer door de Rwan dese kerk b.v. om een bijdrage gevraagd wordt voor een bepaald ontwikkelings pro jekt, dan is daar gemakkelijk geld voor te vinden. Wanneer de Rwandese Kerk evenwel vraagt om een bijdrage voor kerkbouw, dan wordt het al veel moeilijker, en dan kan het gebeuren, dat men zegtdaar moet de Kerk in Rwan da zelf voor zorgen. Wanneer wij n.l. wel volop bijdragen in de opbouw van allerlei op zichzelf zeer noodzakelijke diensten, maar waar verhouding veel minder bijdragen voor de opbouw van het kerkelijk leven, dan lijken we op een bouwer, die een grote flat neerzet op een drassige veenbodem, zonder degelij ke fundamenten te leggen. Om bij de bouw te blijven er moeten voor de Kerk in Rwanda niet alleen scholen, poliklinieken, jeugdhuizen gebouwd worden er moeten even dringend ker ken, pastorieën en gemeentecentra ge bouwd worden. We moeten het ene doen en het andere niet nalaten. Het is verheugend te zien, hoe geweldig vrij wel alle plaatselijke gemeenten zich in spannen voor de bouw van kerken, en gecombineerde gemeente- en jeugdcen tra. Hier vinden we ook een gelukkige combinatie van eigen inspanning en bij drage van buiten de spanten en het dak worden van buitenaf gefinancierd, terwijl de Gemeente zelf de bouw van het geheel bekostigd, dikwijls met inzet van vrijwillige krachten. Nu is dit uiteraard nog maar de bui tenkant, al is die dan ook belangrijk. Veel belangrijker is de geestelijke toe rusting van de Gemeenten. Want ten slotte zal dit de basis moeten zijn voor al het kerkelijk werk, zowel in de Woordverkondiging als in het Dienst betoon. Maar ons verhaal zou te lang worden. Over die geestelijke toerusting van de Kerk hopen we het een volgende keer te hebben. Josien en Kees Overdulve. HET ZAL WAAR EN ZEKER ZIJN! Drie jongetjes zijn bij elkaar. Een van hen vraagt aan de beide anderen: „Zouden jullie dominee willen worden?" Antwoord: „Wij niet!" „Ik wel", zegt de eerste. „Waarom dan?" vragen de twee. „Dan kun je zélf amen zeggen!" Chr. Geref. „Haagsch Kerkblad". CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. van Wilgen burg. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Boonstra te Al melo. 14.30 uur Ds. Boonstra. 17.00 uur Ds. Joosse. (Gietuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 17.00 uur Ds. Boonstra. (Plan Zuid, Gymnastiekhal bij schoolgebouw, Rentmeesterlaan 10.15 uur Ds. van Wilgenburg. 17.00 uur Ds. Brederveld te Souburg. Arnemuiden Domburg 10 uur Ds. Kornet te Vlissingen en 19 uur Ds. v. d. Zanden te Pesse. Gapinge 10 en 14.30 uur Dr. Dondorp. Bed. H.A. en Dankzegging. Grijpskerke 10 en 14.30 uur Ds. Dijkstra te Nigte- vegt. Koudekerke 9.30 en 19 uur Ds. Elshout. Meliskerke 9.30 en 14.30 uur Ds. Vreugdenhil te Ruinerwold. Oostkapelle 10 en 19 uur Ds. Deenik uit Australië. Serooskerke 10 en 19 uur Ds. Hartholt te Oost kapelle. St. Laurens 10 en 19 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Souburg 9.30 en 19 uur Ds. Bre4erveld. Veere 10 en 19 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. de Feyter te Ede, 19 uur Ds. Homburg te Giessendam. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10 uur Ds. Homburg en 17 uur Ds. de Feyter. Vrouwenpolder 10.30 en 14.30 uur Ds. de Bruyne te Goes, Westkapelle 9.30 uur Ds. v. d. Zanden te Pesse en 14.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 9.30 uur Ds. Paksy en 19 uur Ds. Noorloos Axel 10 en 17 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Musch en 19 uur Ds. Paksy. Hoek 10 en 14.30 uur Ds. Brunsting te Baarn. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 11 uur Ned. Herv. pred. Schoondijke 9.30 en 14.30 uur Ds. Bottenburg te Voorburg. Terneuzen 10.30 uur Ds. Berger en 16.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9 uur Ds. Berger. Oostburg 10 uur Ds. Noorloos te Aardenburg en 15 uur Ds. Paksy. 1 Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 15 uur Ds. Slingenberg te Goes. CLASSIS GOES Baarland 9 uur Ds. Kramer te Oosterbeek en 14.30 uur Ds. Juch te Kapelle. Borssele en 17 uur dhr. Jansma te Zonnemaire. Colijnsplaat 10 uur gecomb. dienst Ds. Blokland- Ytsma en 4.30 uur Ds. Blokland. Driewegen 10.30 uur Ds. Noordhof en 14.30 uur Ds. Heuzeveld. Geersdijk 11 uur Ds. Kramer te Oosterbeek en 2.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Heuzeveldt en 17 uur Ds. de Bruyne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. de Bruyne en 17 uur Ds. Heuzeveld. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Kand. v. Krimpen. Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Kamperland 10 uur Ds. Poelman en 17 uur Ds. de Wit te Rotterdam. Kapelle 10 en 17 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 14.30 uur Ds. Deening. Nieuwdorp 9 uur Ds. v. d. Berg te Wolphaartsdijk en 14.30 uur Ds. Blokland te Colijnsplaat. Wemeldinge 9 en 14.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 uur Ds. Groenenberg te Den Haag en 4.30 uur Ds. Noordhof. Wolphaartsdijk 10.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 14.30 uur Kand. v. d. Velde te Amsterdam. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 15 uur Ds. Bremmer te Bruinisse. Bergen op Zoom 10 uur Ds. v. d. Stoel te Amster dam en 17 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren 17 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapendreef 219.45 uur Ds. v. d. Stoel en 15.30 uur Ds. v. d. Stoel te Amsterdam. Krabbendijke Oud-Vossemeer 10 en 15 uur dhr. Noorloos te Geldermalsen. Poortvliet 10 uur leesdienst en 14.30 uur Ds. van Duinen te Wassenaar. Rilland-Bath 10 en 14.30 uur Ds. Nawijn te Zie- rikzee. Tholen 10 en 17 uur Ds. van Duinen te Wasse naar. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 17 uur Ds. Meyer te Sou burg. Bruinisse 10 en 17 uur Haamstede 9, 10.30 en 19 uur Dr. Mulder te Delft. Renesse 19 uur Ds. Meyer te Souburg. Nieuwerkerk 10 en 17 uur Ds. Becker. Oosterland Scharendijke 9.30 en 14.30 uur Zierikzee 10 en 18.30 uur dhr. Vreugdenhil te Zwartewaal. Zonnemaire

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3