js a_r PSALMBOEKJES U/aarover praten zij 1 „HONDEMASTATE" (en nog wat) VREUGDE Ik zou van blijdschap een klarinet willen zijn, een diepe fagot van ontzag. Ik zou tomeloos willen draven, een hinde, tokkelend over de aarde. Een carillon zou ik willen zijn, een octaaf duiven, wirwar over de stad. Mijn handen mijn occarino, mijn voeten hindelopen, mijn hart mijn tamboerijn. En al de klanken van mijn vreugde uitstrooien in het licht, een luisterrijke fontein, een welluidende waterval. O overvloed van leven, bron van geluk, geloofd zij God met diepe teugen. Jaap Zijlstra helaas. Maar ik heb er wel veel over gelezen. Het boek, dat achteraf beke ken, mijn mening het meest heeft be paald is de studie van Oldham ,,The raceproblem". Het is nu wel weer ver ouderd. Maar het blijft zeer belang wekkend, vooral om zijn prognosen te vergelijken met de gang van zaken in de loop van de laatste tientallen van jaren. Maar hier ligt nu die brief voor me van een aantal Afrikaanders, die er dan wèl geweest zijn zonen van het land, dat Penning beschreef in de on-vergete- lijke jongensboeken uit onze jeugd. Hun namen komen ons, vrienden van Blikoortje, bekend voor, zoals de Vil- liers, van Wijk, Engelbrecht en ande ren. Wij wensen deze broeders van harte sterkte, want ze zullen het niet makke lijk hebben bij hun roeien tegen de stroom op. Dat ze voor communisten worden uitgescholden, is nog het minste. We hopen, dat de Gereformeerde Kerken in de andere delen der wereld hen niet in de kou zullen laten staan. A. D. Voor het werk in de campings was er behoefte aan boekjes om uit te zin gen. Daar komen altijd veel buitenker kelijken in onze samenkomsten en die hebben natuurlijk niets bij zich. Toch vinden ze het nog wel prettig om mee te doen. Al lezen ze dan maar mee. Natuurlijk dacht ik in de eerste plaats aan gezongen. Liefste de nieuwe. Maar de psalmen, mits in een pittig tempo (oorspronkelijke melodie is daten in een nieuwe berijming, die de taal van onze tijd althans benadert, de psalmen kunnen ook in diensten met buitenker kelijken uitstekend gezongen worden. Daarom vroeg ik, nu onze kerken tot het gebruik van de nieuwe berijming waren overgegaan, om de nu afgedank te groene boekjes met de zgn. Proeve. Want al bleek die Proeve voor ver betering vatbaar, voor ons doel was ze heel goed te gebruiken. Helaas bleek me, dat de Zeeuwse kerken langzamerhand van de oude overgaan op de nieuwe berijming en de periode van de Proeve hadden overge slagen. Van particulieren ontving ik er wel een paar. Hartelijk dank dat U de moeite deed ze mij te sturen, maar dat was niet genoeg. Ik schreef toen naar een paar kerken in Holland, maar de meesten gaan pas in september over op de nieuwe berijming. Daar zat ik dus naast. Toen kwam er een telefoontje uit Kruiningen. Ik mocht daar niet minder dan 200 boekjes komen halen. Ik heb het meteen gedaan en ben nu bezig ze over de tenten van het strandpastoraat te verdelen. Hartelijk wil ik de kerkeraad van Kruiningen bedanken. Zondagavond 1.1. hebben we er op de Ana Friso cam ping naar hartelust uit gezongen. Nu ik toch aan het bedelen ben In Kamperland hadden we een piano in de tent. Dat is toch haast een onmisbaar apparaat bij dit werk. Het plaatjes draaien gaat toch ook weer eens ver velen. Daarom mijn nieuwe vraag Heeft iemand soms een piano over Dat wil toch wel eens het geval zijn bij een verhuizing van groot naar klein Wij hebben indertijd 25,moeten geven aan degenen, die wel zo vrien delijk waren onze dierbare piano te willen weghalen. Als het niet meer voor dit seizoen is, knoop het dan in uw oren voor het vol gende jaar Bij voorbaat dank. A. D. KORT VERSLAG van de vergadering van de Classis Goes op donderdag 9 mei 1968. 1Opening namens de roepende kerk van 's-Gravenpolder opent Ds. Jansen hij laat zingen Ps. 111 2, leest Spreuken 9 en bidt om een goede vergadering. 2. Onderzoek credentiebrieven Heinkenszand rapporteert, dat alle ker ken wettig zijn vertegenwoordigd. 3. De vergadering wordt geconsti tueerd. Als moderamenleden nemen zit ting Ds. De Bruijne, praeses Ds. Van den Berg, scriba I Ds. Heuzeveldt, scriba II en Ds. Jansen, assessor. 4. Notulen. De scriba Ds. Van den Berg leest de notulen van de vorige ver gadering, die na een kleine wijziging worden goedgekeurd. 5. Ingekomen stukken a. een aantal richtlijnen voor de ker keraden t.a.v. hun zorg voor de zee varenden. Deputaat voor de Classis Goes voor de zeevarenden is br. J. Meindertsma. b. Kennisgeving van de kerk van Yerseke, dat een brief is gezonden aan de Generale Synode inzake het besluit over Assen 1926. c. De kerk van Colijnsplaat stelt voor br. R. Zandee, Zuidlangeweg te Co lijnsplaat te benoemen in de classicale commissie voor de onderwegkerken in- plaats van br. Van Gilst. d. Mededeling over enkele uit de Geref. Kerk Art. 31 teruggekeerde pre dikanten. e. Van het bestuur van Bergzicht over een vergadering van het bestuur met afgevaardigden van verschillende kerken met een verzoek om meer sprei ding van de pastorale bezoeken. Niet allemaal b.v. op dinsdag. f. Van het bestuur van Bergzicht over herbenoeming van br. Thielen tot commissaris van de Classis Goes voor Bergzicht. g. Een verzoek van een aantal leden van onze kerken om instemming met een gravamen in te dienen bij de komende Geref. Oecumenische Synode inzake het rassenvraagstuk. De bedoeling is een duidelijker afwijzing van de rassen discriminatie. De classis stelt zich niet zonder meer achter dit gravamen, maar wil graag via de Particuliere Synode van Zeeland, die nog in voortgezette vergadering bijeen komt het volgende als haar verlangen kenbaar maken 1. dat de Generale Synode zich duide lijk stelt achter de principiële richt lijnen die vanuit de Schrift gelden voor het vraagstuk van de verhou ding der rassen 2. dat de Synode zich er van verge wist, dat in verschillende Geref. Kerken, die deel uitmaken van de Geref. Oecumenische Synode de praktische uitwerking en toepassing van de Schriftgegevens niet met deze richtlijnen in strijd komen. h. Van de Generale Synode: 1. een brief met aankondiging, dat de nieuwe psalmberijming verkrijgbaar wordt gesteld. Naar aanleiding van deze brief wordt even gesproken over de zeer verschillende orden van dienst in de classiskerken. De classis spreekt uit, dat de kerken bij de vervulling van vacaturebeurten, de predikanten, die voorgaan, eerst inlichten wanneer zij een liturgie volgen, die afwijkt van de richtlijnen die de Synode gegeven heeft. 2. Van de Generale Synodeeen brief over trouw behartiging van de christelijke barmhartigheid. 3. Eveneens van de Generale Synode een brief over maatregelen in verband met het grote tekort aan predikanten. De kerken worden nog eens opgewekt mogelijkheden van combinatie en even tueel van gemeenschappelijke diensten onder de ogen te zien. Zwervend langs vele wegen zullen wij de oogst te velde zien staan en/of ook zien binnenhalen. Daar is het dagelijks brood, waar wij voor bidden. Daar zijn de mannen en vrouwen, die het voor ons inzamelen. Er is alle reden daar even bij stil te staan, God er voor te danken en in onze gebeden hen te ge denken, die (terwijl wij wellicht vacan- tie vieren) van zonsopgang tot zons ondergang voor ons in de weer zijn. Laten we bidden om bressen in de Chinese muur. In vele landen, waar Chinezen zijn komen wonen, heeft de Here Jezus uit hun midden zijn discipelen en discipe- linnen tot zich geroepen. In Canada, in de Verenigde Staten, in Suriname en Brazilië, in Maleisië en Indonesië, in Hong Kong en op Taiwan (Formosa) zijn vele Chinezen christenen. Maar het eigenlijke China is door een moderne muur vrijwel hermetisch toegesloten. Binnen de nieuwe Chinese muur heer sen de persoon en de leer van Mao Tse Tung hoezeer ook bestreden op permachtig. Het rode boekje geldt er als wet en evangelie. Van wat eens de Chinese kerken waren, schijnt vrij wel niets meer over. Deze toestand schreeuwt om ons gebed. God, die eens de muren van Jericho deed vallen, is de Enige, die machtig is om ook de moder ne Chinese muur aan het wankelen te brengen. Laten wij bidden om bressen in de muur, waar het Evangelie door naar binnen kan 4. Ten aanzien van gemeenschappe lijke diensten met andere kerken wordt aan de classes gevraagd toe te zien dat de bepalingen van de synode worden nageleefd. 5. Tenslotte een brief over het pas toraal concilie van de R.K. Kerk. 6. Instructies de kerk van Nieuw- dorp vraagt en ontvangt advies inzake enkele gevallen van tucht over doop leden van de gemeente. Colijnsplaat vraagt om gemeenschap pelijke kerkdiensten te mogen houden met de Ned. Herv. Kerk. Wordt toe gestaan op de bekende voorwaarden. Wissenkerke vraagt of de classis toe stemming wil geven aan Ds. Slingen- berg om wanneer een predikant van de Herv. Kerk in Bergzicht dienst heeft, die in zijn gemeente te vervangen. Wordt ook toegestaan. Naar aanleiding van een vraag van 's-Gravenpolder om inlichtingen over de vacatureregeling wordt afgesproken, dat de zaak moet gaan via br. Kouwer. Voor 20 mei dienen de kerken en de predikanten hun gegevens op te geven tot 1 januari 1969. i. Over de Part. Synode zal worden FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 30) „Lucie, heb je wat tegen mij ,,Neen, waarom zou ik „Je zegt niets meer. Nu weet ik nog niet, of je vrijdag middag „Ik heb toch „neen" gezegd Het kan niet." „Lucie, begrijp je het dan niet Ikik wil nader kennis met je maken. Ik geloof, neen, 'k weet het zeker, dat ik van je hou. Je mag mij toch ook wel „Voor wat je wilt ben ik nog wat jong, Frans," ont week zij een rechtstreeks antwoord. „Bijna twintig jaar. Dat is toch niet te jong Zo vaak ontmoeten we elkaar niet, want ik wil mijn studie zo gauw mogelijk afmaken. Ik vind jou een lief meisje. Ik hou van je." „Neen, Fransneenik weet het niet." Het tweetal stond nu stil. Hij had haar arm losgelaten, maar haar hand gevat. „Ik vraag toch alleen maar om nadere kennismaking We kunnen toch „Neen, Frans. Ikweet nog niet De zin werd niet afgemaakt. „Wat weet je nog niet? Ik begrijp je niet." „Ikweet niet, hoe ik het zeggen moet." „Wil je dan niet proberen van mij te houden „Laten we er niet meer over praten, Frans. Ik kan niet zeggen, hoe moeilijk het is." „Is er een ander vroeg hij, plotseling iets gaan ve- grijpend. „Ik weet het niet, nóg niet, ik „Dan val ik je niet langer lastig," zei hij bedrukt. Hij liep door. Er werd geen woord meer gesproken. Ze waren bovendien dichtbij liet ziekenhuis. Even vóór de ingang stond Lucie stil. „Frans „Ja, Lucie „Wc blijven toch vrienden, hé Het zou mij vreselijk spijten, als ik door dit voorval niet meer bij jullie thuis kon komen." „O, maar daar is geen sprake van. Er verandert niets, hoor. Je hebt me niet eens afgewezen, meisje. Je weet het zelf nog niet eens. Als je het wél weet, wil je het mij dan zeggen „Als er niet een ander is, moet ik je dan waarschuwen Dat kan ik toch niet doen „Je hebt gelijk. Zo iets mag ik niet van je vergen. Ik zei het, omdat ik zo teleurgesteld ben. Maar ik blijf toch wachten." „Och, Frans, dat kan nog wel zo lang duren, ik weet het zelf niet. Bedankt voor je gezelschap bij het schaatsen, ik heb er van genoten." Met een handdruk glipte zij weg. Het deed haar pijn, dat het zó gelopen was. Aan Frans had zij nooit gedacht, vil was hij een aardige jongen. Toen zij reden, had zij wel c.ens gedacht'k wou, dat Jan naast mij reed. 't Was Jan, 't was Jan, ze wist het zeker. Maar hoe dacht Jan er zelf over De pittige vrieslucht en de gezonde vermoeidheid van het rijden maakte, dat zij, tegen haar verwachting, spoedig insliep. Twee dagen later viel de dooi in en 't was een snelle dooi. De temperatuur was zeer mild. De enkele uren, dat zij vrij had, besloot zij naar oom en tante te gaan. Zij vond Heieen en Hermien ook thuis. Hcleen keek haar amusant aan. Lucie begreep onmiddel lijk, dat haar nichtje had verteld, hoe zij haar op de Haagse IJsclub had gezien. Het kon haar niet schelen, maar zij vond het toch beter, Heieen vóór te zijn. „En nu ineens dooi, hé?" zei ze. „En niet zuinig, 'k Vind het jammer, want ik heb heerlijk gereden." ,,'lc Wist niet, dat je al mannelijke relaties in Den Haag had. Mijn respect in zo'n korte tijd." ,,'t Spijt me voor je, maar die heb ik niet. Als je soms de jongeman bedoelt, met wie ik op de IJsclub een kop koffie heb gedronken, dan is dat niets bijzonders. Dat was Frans Langeveld, zoon van De Langevelds, waar ik ge regeld kom. Ik heb een middag en een avond met hem gereden en toen was het afgelopen. Dat is alles. Je be hoeft er niets achter te zoeken, want dan ben je er vlak naast." Heieen keek verwonderd op zo scherp had Lucie nog nooit iets gezegd. „Nou, ik heb er niets achter gezocht, hoor. Je kunt doen en laten, wat je wilt." De werkelijkheid was, dat zij Hermien de ontmoeting in het restaurant had verteld en later aan haar moeder, eu opgemerkt had „Dat heb je nu altijd van die fijnen. Ze doen vroom en lijken wel preuts, maar intussen knijpen ze de kat in het donker. Zonder dat wij het weten, heeft zij in die korte tijd al iemand aan de haak geslagen." En dan nu die verklaring van Lucie. Hermien keek eens naar Heieen, die de plank zo enorm had misgeslagen, en had schik in het geval.. HOOFDSTUK XIV. Een juffrouw van de administratie helde over de cor ridor, toen Lucie uit een kamer kwam. „Is u zuster Van Adrigem „Ja, juffrouw." „Ik dacht het wel. Er is telefoon voor u. Toestel 12. Aan het eind van deze gang. Ik verbind door." „Weg was het meisje. En toen Lucie even in de cel gewacht had, ging de bel over. „Hallo." „Met Lucie „Ha, Jan. Wat leuk dat je belt. Hoe is het met de ten tamens afgelopen „Voor allebei geslaagd." „Geweldig, zeg. Gefeliciteerd. Je hebt zeker de laatste weken wel stevig geblokt „En óf En daarom wil ik wel eens even ontspanning hebben. Ik wilde morgenmiddag komen. Kan dat? Je bent dan immers vrij Hoe laat is dat „Fijn, dat je komt. Om een uur of twee kun je wel terecht. Vraag bij de administratie naar mij. Mijn kamer genote heeft dienst, dus we zijn alleen." „Ja maar, ik wilde ook wat van Den Haag zien. En dan gaan wc ergens eten." „Graag. Maar onder één voorwaarde. Ik betaal mijn eigen aandeel." Aarzeling aan de andere kant van de lijn. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 2