eeuwée 3£erkbocle Explicatie en Applicatie GIEREN SS enge Rassendiscriminatie Ds S. van Wouwe f 23e JAARGANG No. 4 25 JULI 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, TelefoQn (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, NieuwerkerkDrs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v Gaat in door de enge poort. Mattheüs 713. Allereersthet woord „eng" is helaas voor misverstand vatbaar. In detaal van de tegenwoordige tijd betekent „eng" zoveel als griezelig, naar, akelig. We hebben nu een tiental jaren een nieuwe bijbelvertaling, maar ze is vandaag al weer verouderd. Als er staat„eng is de poort" is dat vandaag niet meer duidelijk. We noemen dat nu nauw. Vervolgens is het net of de Here Jezus met dat woord „nauw" hier op Gods genade beknibbelt. Er staat in Jesaja 30 18 toch, dat „de Here er naar verlangt om 'ge nadig te zijn" Waarom spreekt de Here Jezus dan zo exclusief van een nauwe poort, waar je alleen maar met de grootste moeite je doorheen kan wringen Het is net of dat woord nauw de uitnodiging en het bevel „gaat in" op losse schroeven zet. Wanneer de Here Jezus zichzelf „de deur" noemt is dat toch geen deur, die op een kiertje open staat, maar een wagenwijd geopende deur „Komt allen tot Mij". Ja, maar de Here Jezus geeft hier duidelijk te verstaan, dat er alleen maar toegang is voor ootmoedige en nederige mensen, arme zondaren, die het van genade en niet van hun vroomheid moeten hebben. Door de wijde poort kun je al je ongerechtigheid en al je eigen gerechtigheid meenemen. Daar kun je zonder bekering door. Maar die poort en die weg leidt dan ook naar het verderf in plaats van naar het Leven. We hebben nog al wat bagage en we maken ons nog al breed. Maar als je je eigenzinnigheid en hoogmoed niet aflegt, kun je bij de Here Jezus niet terecht. Maar voor wie alleen maar een „arm zondaar" is, geldt het begin van de tekst„Gaat dan in Dat is het welkom van onze Here Jezus, die ons roept tot de zaligheid van Zijn Koninkrijk. Denkt er aan, dat dit géén woord is alleen tot stervendenHet slaat niet op het hiernamaals. Maar het geldt voor hier en nu in d i t leven. „Zalig hij, die in d i t leven Jacobs God ter hulpe heeft". De eeuwige zaligheid is niet iets voor later, maar voor vandaag. „Gaat dan in A. D. II. Met de explicatie, de tekstverklaring, kunnen we vaak wonderlijke sprongen maken. Maar ook de weg van de appli catie, de toepassing, is dikwijls moeilijk te betreden. Ik noem weer de tekst uit Jacobus 2. „Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barm hartigheid bewezen heeftbarmhartig heid echter roemt tegen het oordeel." Professor Smelik schrijft in z'n com mentaar op Jacobus: „Het zou wel eens kunnen zijn, dat dit hoofdstuk van Ja cobus als een storm door de christelijke kerk joeg, door de kerken in alle landen, waarin nu eens dit, dan weer dat com promis gesloten is, waarin öf de ogen- dienarij jegens de staat, of jegens het blanke ras, of jegens het geld aan de orde van de dag is, waarin allerlei men sen, hier dezen, ginds anderen, niet tot hun recht komen." In een werkelijk ontroerend betoog heeft de Heer Van Vliet ter diaconale conferentie ons de taak op het hart ge legd, dat de geestelijke gehandicapten in de kerk „tot hun recht" moeten ko men. Is dit niet vele, vele jaren lang een verwaarloosd onderdeel geweest van de pastorale en diaconale zorg Een ge zegende kentering de aandacht voor het geestelijk gehandicapte kind groeit. En aandacht moet er zijn voor het ge zin, dat door de zorg voor de niet-nor- male jongen, het niet-normale meisje in zo'n bijzondere situatie verkeert. „In een christelijke gemeente" zegt Van Vliet „is de eenzaamheid van een dergelijk gezin soms enorm groot". Moest hij van een moeder niet de op merking horen „De doop wordt be diend aan een kind der gemeente. Wat merkt mijn kind er van, dat het in de gemeente is De Heer Van Vliet vertelt uit zijn langdurige ervaring in het werk onder geestelijk gehandicapten, en we zien de film van Philadelphia. Zo'n dag doet je wat. Een onderscheiding toch voor de kerk, dat ze in Christus' naam naar het gebed van Beets„Heiland, geef me Uw ogen niet, of geef me Uw hart erbij" ook bij dit deel van de diaconale, en de pastorale zorg steeds meer wegen en mogelijkheden tot dienstbetoon mag ontdekken. Ik moet me bedwingen om niet de hele meditatie van Dr. Jager in „Dag licht" over te schrijven. Ps. 116:6 „De Here bewaart de eenvoudigen". „Onbezorgde zorgen-kinderen Enke le zinnen uit die meditatie. „Een zwak zinnig meisje zou belijdenis doen. Haar dominee nam haar even apartals je nu straks „ja" gaat zeggen in de kerk, moet je niet „ja, dominee" zeggen, hoor! En wat zei ze „Natuurlijk nietIk zeg toch geen ja tegen UI" Een achterlijke jongen drong na de dienst tussen de ouderlingen door naar de dominee, hief zijn handen op en sprak de zegen over hem uit. De dominee werd er stil van die jongen tussen al die bekwame ver maarde ouderlingen was voor hem op dat ogenblik een engel uit de hemel". De Here bewaart de eenvoudigen. Dat bewaren doet Hij niet buiten ons om. Hij gebruikt daar in de eerste plaats de ouders van die kinderen voor. „Maar ook allen, die niet zelf zo'n kind in de familie hebben, worden in dat werk van bewaring betrokken. De gemeente is toch één gezin Als we bij een Mon gooltje vragen „Rabbi, wie heeft ge zondigd, deze of zijn ouders, dat hij zo geboren is geeft de Here hetzelfde antwoord als destijds: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar de werken Gods moeten in hem openbaar worden". Nog een zin van Dr. Jager „Vele normale, gezonde mensen leiden een zwakker geestelijk leven dan vele zwak zinnige kinderen". G. S. O. Waar ze vandaan komen en wie hen gewaarschuwd heeft is onbekend, maar het vreemde verschijnsel doet zich voor, d£t van 'allé kanten de gieren naar Biafra zijn gevlogen. Daar zitten ze te wachten tot de duizenden hongerlijders dood zijn. Ze wachten geduldig, want ze hebben de tijd. Ze ruiken het, dat het niet lang meer zal duren of ze zul len zich vol kunnen vreten. Andere gieren hebben zich al volge vreten. Dat zijn de wapenfabrikanten, die de wapens hebben geleverd om een oorlog zó vakkundig te kunnen voeren, dat een heel volk dreigt onder te gaan. Ondertussen wordt er vergaderd en beraadslaagd hoe er geholpen kan wor den met voorzichtig omzeilen van poli tieke gevoeligheden. Wij, weten daar iets van door wat we zelf .ondervonden hebben aan het einde van de hongerwinter '44'—'45. Wat een touwtrekken op hoog niveau vóór er wat gedaan kon worden. Toen kwam het Zweedse witte brood. Voor ieder één brood en één pakje boter. Het was een druppel op een gloeiende plaat. Maar het was on vergetelijk. En daarna de Engelse vliegtuigen, die laag overkwamen zon der te worden beschoten en die hun pakken voedsel lieten vallen in de rand stad Holland. Dat moet je gezien hebbenin die dagen, dat ik met een wijk van nog geen 1000 zielen maandenlang minstens drie begrafenissen had per week. Wanneer je later alles naleest en be studeert, krijg je de indruk het had anders gekund. Er had eerder en veel massaler geholpen kunnen worden. Als de bevrijding van West-Nederland een maand langer was uitgebleven, was het grootste gedeelte der bevolking niet be vrijd, maar gestorven. Dan was het te laat geweest. Zo vrees ik, dat het in Biafra te laat zal zijn. En dat de gieren het winnen van de diplomaten. Hier is het woord genocide niet te zwaar uitroeing van een heel volk. Waarom Waar is dat nodig voor De vraag waar een oorlog goed voor is, is dikwijls heel moeilijk te beant woorden. Weet LX",-waar de oorlog van 1914— '18 goed voor geweest is? Hij is uit gebroken door een serie blunders van diplomaten en heeft het leven van enige millioenen jonge mensen gekost. Het was in 1940 tenminste één voor recht je wist waarvoor je die afschu welijke weg van het geweld opging. Toen de militairen de wapens neer moesten leggen, hebben de burgers doorgevochten. Ze wisten waarom en waarvoor. Maar wat is daar aan de hand tussen die twee negervolken? De oorzaak van de ellende moet ge zocht worden in het koloniale systeem van Engeland en de manier van dekolo nisatie. Zowel Nigeria als Biafra waren koloniën van wijlen het Engelse wereld rijk. Toen Engeland zich terugtrok, heeft men van beide landen één staat gemaakt, omdat Nigeria alléén te on- derontwikkelijk was. In Biafra was veel industrie en een behoorlijke welvaart. Doch de combinatie van zo verschil lende stammen werd aanleiding tot voortdurende moeilijkheden. De een heidsstaat was alleen houdbaar door onderdrukking. Tegen die onderdruk king kwam men in verzet. En er zijn altijd wel landen, die wapens willen le veren. Als ze het niet direct doen, doen ze het indirect door tussenhandel. Het wordt dan wel wat duurder, maar de klant betaalt iedere prijs. Dezelfde ellende heeft de dekoloni satie van Engels Indië opgeleverd. En geland trok zich (militair, maar niet economischterug en onmiddellijk vlogen Pakistan en India elkaar naar Maandagavond bereikte ons het ont stellende bericht, dat Ds. Van Wou we te Bunnik bij een verkeersonge luk om het leven kwam. Zijn vrouw en dochter zijn, hoewel buiten le vensgevaar, zwaar gewond opgeno men in een ziekenhuis te Zeist. Natuurlijk komen we in het e.v. num mer op deze wel zeer droeve ge beurtenis terug. Redactie. de keel. Dat werd (o.a.) een gods dienstoorlog tussen Buhdisten (India) en Mohammedanen (Pakistan), die zeer bloedig was. Het zijn nu twee zelfstandige staten, wier enige binding de gemeenschappe lijke vrees is voor de Chinese buurman. Het zal ontzettend moeilijk zijn een oplossing te vinden voor het conflict tussen Nigeria en Biafra. Want N. wil B. persé niet opgeven. Want daar wor den mijnen geëxploiteerd en hard ge werkt. En B. wil persé niet toegeven, omdat het weigert in een nieuw kolo nialisme, dat veel erger is dan het oude, onderdrukt te worden. En ondertussen sterven de kinderen bij honderden per dag. Wat doen we er aan De Wereldraad van Kerken in Upp sala heeft een keer een lunch overge slagen uit solidairiteit met de honger lijders. Moesten ze meer doenDe meesten van die kerkvorsten zijn te dik. Wat doen wij er aan De gironummers zijn bekend. U kunt, al is het dan geen maaltijd, ook wel eens wat overslaan of opgeven en het geld beschikbaar stellen. Maar dat is het 'm niet alleen. Het gaat niet zozeer om geld. Dat is er wel of dat komt er wel. Maar er is geen animo. Men maakt mij niet wijs, dat het on mogelijk is om met vloten vliegtuigen voedsel te droppen in de hongergebie- den. Ze mogen niet over Nigeria vliegen. Dan doen ze het maar zonder te mo gen. Ik ben zo bang, dat er weer een volk geofferd wordt aan de internationale politiek. Armenië ging er aan in het con flict Turkije-Engeland. De Baltische landen gingen er aan in het conflict Rusland-Duitsland. En nu Biafra. De gieren zitten al te wachten Waar blijven de vliegtuigen, geladen met voedsel A. D. De vorige vergaderingen van de G.O.S. (Geref. Oecumenische Synode) hebben zich niet ondubbelzinnig uitge laten over de rassenscheiding als poli tieke ideologie. Dit jaar vergadert de G.O.S. op nieuw. Dit keer in ons land. Van ver schillende kerken is het dringende ver zoek naar deze vergadering uitgegaan om zich over deze quaestie zó duidelijk uit te spreken, dat voortaan voorstan ders van de rassendiscriminatie zich niet meer kunnen beroepen op uitspra ken van de Gereformeerde Kerken in de wereld. Het is bijzonder verheugend, dat er nu ook een uitvoerige brief uit Johan nesburg gekomen is met het zelfde ver zoek, ondertekend door een achttal vooraanstaande leden van verschillende kerken in S.A. Zo dikwijls zegt men Als je niet in Afrika geweest bent, ben je niet be voegd om over de rassenquaesties mee te spreken. Ik ben er nooit geweest

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1