eeuwée
3£erkbocle
Explicatie en Applicatie
GIEREN
SS
enge
Rassendiscriminatie
Ds S. van Wouwe f
23e JAARGANG No. 4
25 JULI 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, TelefoQn (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke
Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, NieuwerkerkDrs. M. Beinema, Middelburg
Ds. C. W. de Bruijne, Goes.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
v
Gaat in door de enge poort.
Mattheüs 713.
Allereersthet woord „eng" is helaas voor misverstand vatbaar. In detaal
van de tegenwoordige tijd betekent „eng" zoveel als griezelig, naar, akelig.
We hebben nu een tiental jaren een nieuwe bijbelvertaling, maar ze is vandaag
al weer verouderd. Als er staat„eng is de poort" is dat vandaag niet meer
duidelijk. We noemen dat nu nauw.
Vervolgens is het net of de Here Jezus met dat woord „nauw" hier op Gods
genade beknibbelt.
Er staat in Jesaja 30 18 toch, dat „de Here er naar verlangt om 'ge
nadig te zijn" Waarom spreekt de Here Jezus dan zo exclusief van een
nauwe poort, waar je alleen maar met de grootste moeite je doorheen kan
wringen
Het is net of dat woord nauw de uitnodiging en het bevel „gaat in" op losse
schroeven zet. Wanneer de Here Jezus zichzelf „de deur" noemt is dat toch
geen deur, die op een kiertje open staat, maar een wagenwijd geopende deur
„Komt allen tot Mij".
Ja, maar de Here Jezus geeft hier duidelijk te verstaan, dat er alleen
maar toegang is voor ootmoedige en nederige mensen, arme zondaren, die het
van genade en niet van hun vroomheid moeten hebben.
Door de wijde poort kun je al je ongerechtigheid en al je eigen gerechtigheid
meenemen. Daar kun je zonder bekering door. Maar die poort en die weg
leidt dan ook naar het verderf in plaats van naar het Leven.
We hebben nog al wat bagage en we maken ons nog al breed. Maar als je
je eigenzinnigheid en hoogmoed niet aflegt, kun je bij de Here Jezus niet terecht.
Maar voor wie alleen maar een „arm zondaar" is, geldt het begin van de
tekst„Gaat dan in
Dat is het welkom van onze Here Jezus, die ons roept tot de zaligheid van
Zijn Koninkrijk.
Denkt er aan, dat dit géén woord is alleen tot stervendenHet slaat niet op
het hiernamaals. Maar het geldt voor hier en nu in d i t leven. „Zalig hij, die
in d i t leven Jacobs God ter hulpe heeft".
De eeuwige zaligheid is niet iets voor later, maar voor vandaag.
„Gaat dan in A. D.
II.
Met de explicatie, de tekstverklaring,
kunnen we vaak wonderlijke sprongen
maken. Maar ook de weg van de appli
catie, de toepassing, is dikwijls moeilijk
te betreden. Ik noem weer de tekst uit
Jacobus 2. „Want onbarmhartig zal het
oordeel zijn over hem, die geen barm
hartigheid bewezen heeftbarmhartig
heid echter roemt tegen het oordeel."
Professor Smelik schrijft in z'n com
mentaar op Jacobus: „Het zou wel eens
kunnen zijn, dat dit hoofdstuk van Ja
cobus als een storm door de christelijke
kerk joeg, door de kerken in alle landen,
waarin nu eens dit, dan weer dat com
promis gesloten is, waarin öf de ogen-
dienarij jegens de staat, of jegens het
blanke ras, of jegens het geld aan de
orde van de dag is, waarin allerlei men
sen, hier dezen, ginds anderen, niet tot
hun recht komen."
In een werkelijk ontroerend betoog
heeft de Heer Van Vliet ter diaconale
conferentie ons de taak op het hart ge
legd, dat de geestelijke gehandicapten
in de kerk „tot hun recht" moeten ko
men. Is dit niet vele, vele jaren lang een
verwaarloosd onderdeel geweest van de
pastorale en diaconale zorg Een ge
zegende kentering de aandacht voor
het geestelijk gehandicapte kind groeit.
En aandacht moet er zijn voor het ge
zin, dat door de zorg voor de niet-nor-
male jongen, het niet-normale meisje in
zo'n bijzondere situatie verkeert. „In een
christelijke gemeente" zegt Van
Vliet „is de eenzaamheid van een
dergelijk gezin soms enorm groot".
Moest hij van een moeder niet de op
merking horen „De doop wordt be
diend aan een kind der gemeente. Wat
merkt mijn kind er van, dat het in de
gemeente is
De Heer Van Vliet vertelt uit zijn
langdurige ervaring in het werk onder
geestelijk gehandicapten, en we zien de
film van Philadelphia. Zo'n dag doet
je wat. Een onderscheiding toch voor
de kerk, dat ze in Christus' naam naar
het gebed van Beets„Heiland, geef
me Uw ogen niet, of geef me Uw hart
erbij" ook bij dit deel van de diaconale,
en de pastorale zorg steeds meer wegen
en mogelijkheden tot dienstbetoon mag
ontdekken.
Ik moet me bedwingen om niet de
hele meditatie van Dr. Jager in „Dag
licht" over te schrijven. Ps. 116:6
„De Here bewaart de eenvoudigen".
„Onbezorgde zorgen-kinderen Enke
le zinnen uit die meditatie. „Een zwak
zinnig meisje zou belijdenis doen. Haar
dominee nam haar even apartals je
nu straks „ja" gaat zeggen in de kerk,
moet je niet „ja, dominee" zeggen, hoor!
En wat zei ze „Natuurlijk nietIk zeg
toch geen ja tegen UI" Een achterlijke
jongen drong na de dienst tussen de
ouderlingen door naar de dominee, hief
zijn handen op en sprak de zegen over
hem uit. De dominee werd er stil van
die jongen tussen al die bekwame ver
maarde ouderlingen was voor hem op
dat ogenblik een engel uit de hemel".
De Here bewaart de eenvoudigen.
Dat bewaren doet Hij niet buiten ons
om. Hij gebruikt daar in de eerste plaats
de ouders van die kinderen voor. „Maar
ook allen, die niet zelf zo'n kind in de
familie hebben, worden in dat werk van
bewaring betrokken. De gemeente is
toch één gezin Als we bij een Mon
gooltje vragen „Rabbi, wie heeft ge
zondigd, deze of zijn ouders, dat hij zo
geboren is geeft de Here hetzelfde
antwoord als destijds: Noch deze heeft
gezondigd, noch zijn ouders, maar de
werken Gods moeten in hem openbaar
worden".
Nog een zin van Dr. Jager „Vele
normale, gezonde mensen leiden een
zwakker geestelijk leven dan vele zwak
zinnige kinderen". G. S. O.
Waar ze vandaan komen en wie hen
gewaarschuwd heeft is onbekend, maar
het vreemde verschijnsel doet zich voor,
d£t van 'allé kanten de gieren naar
Biafra zijn gevlogen. Daar zitten ze te
wachten tot de duizenden hongerlijders
dood zijn. Ze wachten geduldig, want
ze hebben de tijd. Ze ruiken het, dat
het niet lang meer zal duren of ze zul
len zich vol kunnen vreten.
Andere gieren hebben zich al volge
vreten. Dat zijn de wapenfabrikanten,
die de wapens hebben geleverd om een
oorlog zó vakkundig te kunnen voeren,
dat een heel volk dreigt onder te gaan.
Ondertussen wordt er vergaderd en
beraadslaagd hoe er geholpen kan wor
den met voorzichtig omzeilen van poli
tieke gevoeligheden.
Wij, weten daar iets van door wat
we zelf .ondervonden hebben aan het
einde van de hongerwinter '44'—'45.
Wat een touwtrekken op hoog niveau
vóór er wat gedaan kon worden.
Toen kwam het Zweedse witte
brood. Voor ieder één brood en één
pakje boter. Het was een druppel op
een gloeiende plaat. Maar het was on
vergetelijk. En daarna de Engelse
vliegtuigen, die laag overkwamen zon
der te worden beschoten en die hun
pakken voedsel lieten vallen in de rand
stad Holland.
Dat moet je gezien hebbenin die
dagen, dat ik met een wijk van nog geen
1000 zielen maandenlang minstens drie
begrafenissen had per week.
Wanneer je later alles naleest en be
studeert, krijg je de indruk het had
anders gekund. Er had eerder en veel
massaler geholpen kunnen worden. Als
de bevrijding van West-Nederland een
maand langer was uitgebleven, was het
grootste gedeelte der bevolking niet be
vrijd, maar gestorven. Dan was het te
laat geweest.
Zo vrees ik, dat het in Biafra te laat
zal zijn. En dat de gieren het winnen
van de diplomaten.
Hier is het woord genocide niet te
zwaar uitroeing van een heel volk.
Waarom
Waar is dat nodig voor
De vraag waar een oorlog goed voor
is, is dikwijls heel moeilijk te beant
woorden.
Weet LX",-waar de oorlog van 1914—
'18 goed voor geweest is? Hij is uit
gebroken door een serie blunders van
diplomaten en heeft het leven van enige
millioenen jonge mensen gekost.
Het was in 1940 tenminste één voor
recht je wist waarvoor je die afschu
welijke weg van het geweld opging.
Toen de militairen de wapens neer
moesten leggen, hebben de burgers
doorgevochten. Ze wisten waarom en
waarvoor.
Maar wat is daar aan de hand tussen
die twee negervolken?
De oorzaak van de ellende moet ge
zocht worden in het koloniale systeem
van Engeland en de manier van dekolo
nisatie. Zowel Nigeria als Biafra waren
koloniën van wijlen het Engelse wereld
rijk. Toen Engeland zich terugtrok,
heeft men van beide landen één staat
gemaakt, omdat Nigeria alléén te on-
derontwikkelijk was. In Biafra was veel
industrie en een behoorlijke welvaart.
Doch de combinatie van zo verschil
lende stammen werd aanleiding tot
voortdurende moeilijkheden. De een
heidsstaat was alleen houdbaar door
onderdrukking. Tegen die onderdruk
king kwam men in verzet. En er zijn
altijd wel landen, die wapens willen le
veren. Als ze het niet direct doen, doen
ze het indirect door tussenhandel. Het
wordt dan wel wat duurder, maar de
klant betaalt iedere prijs.
Dezelfde ellende heeft de dekoloni
satie van Engels Indië opgeleverd. En
geland trok zich (militair, maar niet
economischterug en onmiddellijk
vlogen Pakistan en India elkaar naar
Maandagavond bereikte ons het ont
stellende bericht, dat Ds. Van Wou
we te Bunnik bij een verkeersonge
luk om het leven kwam. Zijn vrouw
en dochter zijn, hoewel buiten le
vensgevaar, zwaar gewond opgeno
men in een ziekenhuis te Zeist.
Natuurlijk komen we in het e.v. num
mer op deze wel zeer droeve ge
beurtenis terug.
Redactie.
de keel. Dat werd (o.a.) een gods
dienstoorlog tussen Buhdisten (India)
en Mohammedanen (Pakistan), die
zeer bloedig was.
Het zijn nu twee zelfstandige staten,
wier enige binding de gemeenschappe
lijke vrees is voor de Chinese buurman.
Het zal ontzettend moeilijk zijn een
oplossing te vinden voor het conflict
tussen Nigeria en Biafra. Want N. wil
B. persé niet opgeven. Want daar wor
den mijnen geëxploiteerd en hard ge
werkt. En B. wil persé niet toegeven,
omdat het weigert in een nieuw kolo
nialisme, dat veel erger is dan het oude,
onderdrukt te worden.
En ondertussen sterven de kinderen
bij honderden per dag.
Wat doen we er aan
De Wereldraad van Kerken in Upp
sala heeft een keer een lunch overge
slagen uit solidairiteit met de honger
lijders. Moesten ze meer doenDe
meesten van die kerkvorsten zijn te dik.
Wat doen wij er aan
De gironummers zijn bekend. U kunt,
al is het dan geen maaltijd, ook wel
eens wat overslaan of opgeven en het
geld beschikbaar stellen.
Maar dat is het 'm niet alleen.
Het gaat niet zozeer om geld. Dat
is er wel of dat komt er wel. Maar er
is geen animo.
Men maakt mij niet wijs, dat het on
mogelijk is om met vloten vliegtuigen
voedsel te droppen in de hongergebie-
den.
Ze mogen niet over Nigeria vliegen.
Dan doen ze het maar zonder te mo
gen.
Ik ben zo bang, dat er weer een volk
geofferd wordt aan de internationale
politiek. Armenië ging er aan in het con
flict Turkije-Engeland. De Baltische
landen gingen er aan in het conflict
Rusland-Duitsland.
En nu Biafra.
De gieren zitten al te wachten
Waar blijven de vliegtuigen, geladen
met voedsel A. D.
De vorige vergaderingen van de
G.O.S. (Geref. Oecumenische Synode)
hebben zich niet ondubbelzinnig uitge
laten over de rassenscheiding als poli
tieke ideologie.
Dit jaar vergadert de G.O.S. op
nieuw. Dit keer in ons land. Van ver
schillende kerken is het dringende ver
zoek naar deze vergadering uitgegaan
om zich over deze quaestie zó duidelijk
uit te spreken, dat voortaan voorstan
ders van de rassendiscriminatie zich
niet meer kunnen beroepen op uitspra
ken van de Gereformeerde Kerken in
de wereld.
Het is bijzonder verheugend, dat er
nu ook een uitvoerige brief uit Johan
nesburg gekomen is met het zelfde ver
zoek, ondertekend door een achttal
vooraanstaande leden van verschillende
kerken in S.A.
Zo dikwijls zegt men Als je niet in
Afrika geweest bent, ben je niet be
voegd om over de rassenquaesties mee
te spreken. Ik ben er nooit geweest