eeuwóe 3£erkbocle ^en cJ-lemel h\ .r J' de gemeente. I 22e JAARGANG No. 44 23 MEI 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Ga^iage, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudckerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Vj „Deze Jezus, die van u opgenomen is naav de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen." Hand. 1 11b. Hemelvaartsdag. Hoe vaak nog Hoe vaak zal de wereld nog Hemelvaarts dag vieren Want God heeft een vast bestekeen afgerond program voor de wereld. Een wolk nam Hem wèg van hun ogen. Even denk ik aan mijn kinderjaren. Dan zongen we op school „Op een lichte wolkenwagen Wordt de Heer van d' aard gedragen. Vaart Hij öp naar 's hemels troon". Alzo zal Hij weder komen Op gelijke wijze. Zoals de discipelen Idem zagen opstijgen ten hemelomsloten door een wolk van majesteit z zal Hij terugkomen, de Zoon des mensen. Maar dan met d i t verschildan zijn er niet slechts énkele getuigenniet slechts zijn volgelingen, maar als de Zoon des mensen wederkomt op de wolken des hemels, zal elk oog Hem zien. Ook de ongelovigen. De hemelvaart is Jezus' verhoging, 't Is Zijn troonsbestijgingWij hebben een machtige Koning. Aan 's Vaders rechterhand. Idem is gegeven alle macht in hemel en op aarde Daar zien wij wel niet zoveel van. God houdt ons in de spanning van het geloof! Hij laat véél toe! En 't is geen wonder, dat wij ons wel eens afvragen O, Here, waarom grijpt ld niet i n Hoe kunt U zo'n boze wereld verdragen Dikwijls lijkt de méns oppermachtig. Dikwijls grijpt ook de gelovige met méér verwachting naar de courant, om te zien wat de presidenten der volkeren van zins zijn, dan dat hij denkt aan de Koning, die zit aan 's Vaders rechterhand. Die alle macht heeft. Er is onrecht en verdrukking, vervolging en ellende op deze aarde. Jezus lijkt meer een ex-Koning vaak, dan de Alpha en de Omega der wereld geschiedenis. Maar toen Jezus aan Paulus verscheeen op de weg naar Damaskus, heeft Paulus geen moment getwijfeld aan de macht en majesteit van deze Koning. Johannes op Patmos ziet Hem, in vervoering des geestes, op de dag des Heren. En zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, zegt Johannes, viel ik als dood aan zijn voeten. Z o zal straks een ieder doen. Ja, elk der vorsten zal zich buigen en vallen voor Hem neer Want als deze almachtige Koning wederkomt, dan horen zelfs de doden zijn stem. Nu geeft God de wereld nog bedenktijd. Be dénk -tijd over de vraag Wat denkt u van de Christus. Gods lank moedigheid geeft uitstel tot aan de wederkomst. Gaat dan heen, onderwijst alle volken, hen dopende in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb. En ziet, Ik ben met ulieden, alle de dagen, tot de voleinding der wereld. Dat woord geldt ook voor vandaag! Is dat realiteit voor U Gevoelt U en gelooft U, lezer, dat Jezus mét U is? O, zie dan, in het geloof, omhoog Want uw verlossing komt Straks zal de bazuin klinken. Engelen gaan uit. Naar deze aarde. Want de akker is de wereld! H i e r valt de beslissing! Hier! Op deze aarde! Voor de dragline machinist en de typistevoor de professor en de krantenbezorgster voor de schooljongen en de kantoorbediende. Hierin de roes van 's levens opgang of in de vallende schemering van het bejaarde leven. EI i e r en nu worden wij geroepen om naar Gods Woord te luisteren en dat te geloven als een kind Zo moeten wij bezig zijn met Jezus. Want Jezus is ook bezig met ons! Hij komt als een dief in de nacht. Zo-inééns zal aan de hemel verschijnen het teken van de Zoon des mensen. W o r d t maar weer als een kind. Jezus heeft gezegd, dat het nodig is. Hemelvaart. K in d e r l ij k geloof én Maranatha Dat sluit de vrees uit. Dat doet leven in de spanning van geloof en verwachting. Dat werpt de blijdschap van Christus over onze levenswegOok over een kruisweg. Want: Hij zal wederkomen. Op de wolken! En dan: Wij gaan ten hemel in en erven Koninkrijken Oostkapelle L. HARTHOLT. SPREEK4A/OORD De laatste tijd wordt er in onze krin gen (en daarbuiten veel gesproken en geschreven over het Schriftgezag. Er verschijnen zeer belangrijke boeken over en het is goed de eigen mening voortdurend te blijven toetsen aan de mening van anderen. In mijn jonge jaren waren het andere vraagstukken, waarover ik de oudere mensen hoorde spreken. Als ik die tijd vergelijk met die van nu, valt me op, dat de mensen veel meer lazen dan te genwoordig. Ze waren het al of niet eens met wat ze gelezen hadden. En gingen niet af op wat ze gehoord had den. In die tijd was Dr. Kuyper een baanbreker en nieuwlichter. Ik herinner me vele gesprekken op zondagavonden bij mijn ouders thuis over ideeën en uit spraken van Kuyper. Nu was Delft, waar ik ben opge groeid, op geestelijk gebied een interes sant stadje. Er was ondanks de ,,Ver- OP REIS v A. Hier staan wij samen op een rij, o Lieve Heer, wees goed voor mij! Dat vraag ik niet voor mij alleen voor alle mensen om mij heen Waar pelgrims gaan is veel woestijn. Laten wij samen vrolijk zijn als kindren van het paradijs, want wij zijn met elkaar op reis. Hooa op de berg daar brandt een vuur God heeft de hemel op een kier Hij is 't die ons de weg aanwijst, want wij zijn met elkaar op reis. Wat staat op tafel uitgestald Manna dat uit de hemel valt o Here, zegen deze spijs, want wij zijn met elkaar op reis. O Grote Zoon van Abraham, priester van God en pascha-lam, LI zingen wij' „kyrieleis" usant wij zijn met elkaar op reis. Met vredespalmen in de hand gaan wij naar het Beloofde Land. Het was een lange, lange reis Nu zingen wij een andere wijs Ook hebben wij een huis gebouwd, dat heeft hij aan ons toevertrouwd. Daar zijn wij allen kind aan huis, Want wij zijn met elkaar op reis. W. Barnard. Uit „De tale Kanaans" Na Hemelvaart waren de discipelen eendrachtig in gebed bijeen. Maar zij deden meer. Voordat het scheepje, ge dragen door de Pinksterstorm, uit zou varen naar de verste stranden, zorgden de discipelen voor voldoende zeilen samen met de gemeente verkozen zij Matthias i.p.v. Judas. In deze maanden wordt overal gezocht naar de vervul ling van de komende ambtsdragers vacatures ook wij moeten zorgen, dat er vaart" in de reis van de kerk blijft. Laten wij bidden, dat er voldoende man nen en nu ook vrouwen gevonden mo gen worden, die zich daarvoor willen laten gebruiken. Bidden wij om Gods bijzondere leiding bij de intree van de vrouw in het ambt. We bidden ook voor Ds. en Mevrouw Schalkwijk en hun gezin. Na een vrij lange en vruchtbare ver lofperiode zijn Ds. en Mevrouw Schalk wijk weer vertrokken als niets tus senbeide is gekomen hun jongste kind je was bij het opstellen van deze kan- selgebedsbrief nogal ziek naar hun arbeidsterrein in het gebied van Cas- cavel (Brazilië). Moge de Here hen kracht geven om daar hun veelomvat tende taak weer voort te zetten. Broe der Francesco" worde voor velen de man, die hen naar Jezus leidt, uit de duisternis van allerlei bijgeloof naar Hem, die het Licht der wereld is. eniging" een tamelijk grote afstand tus sen de mensen van A en die van B. Bovendien was er reeds vóór de Do leantie (1886) een groep Kohlbruggia- nen, die zich van de Afgescheidenen af zijdig hielden, wel met de Doleantie meegingen, maar zeker geen Kuyperia- nen waren. Ik was maar een kleine jongen, die zijn mond houden moest, maar die ge sprekken hebben, geloof ik achteraf, toch het hunne bijdragen tot mijn liefde voor de theologische studie. Ik maakte al vroeg kennis met allerlei stromingen binnen het gereformeerde kerkelijke le ven. Ook in de eigen familie waren er een aantal verschillen. Ik ben namelijk een kerkelijke straathond van zeer onzuivef: ras. Van mijn vier grootouders was er één doopsgezind, één afgescheiden, één luthers en één hervormd. Die hervormde grootvader is in Am sterdam met zijn lutherse vrouw met de Doleantie meegegaan. Dat is de B. lijn. De doopsgezinde grootvader is met zijn vrouw lid geworden van de Christelijke Gereformeerde Kerk, die in 1892 zich verenigde met de Dolerende Geref. Kerk. Dat is de A. lijn. In 1905 zat ik nog in de box, maar ik heb het later wel vernomen, hoe be langrijk de besluiten waren, die onze generale synode toen nam tot bewaring van de eenheid onzer kerken. Vóór ik het als student moest leren voor het ten tamen Kerkgeschiedenis, had ik er al veel over gehoord in de gesprekken van de vrienden van mijn ouders. U zult zeggen wat interesseren mij de jeugdherinneringen van oude man netjes U hebt gelijk. Ik houd er ook over op. Ik wilde zeker niet zeggen, dat die oude tijden uit mijn jeugd beter waren dan de tegenwoordige tijd nu. In veel opzichten waren ze slechter. Ook op geestelijk en zedelijk gebied. Maar dit moet tot eer van die ouder wetse knapen gezegd worden ze lazen wat. En ze wisten waar ze het over had den. Kuyper werd gelezen ook door hen, die het niet met hem eens waren. Nu zegt men wel eens, dat de tegen woordige geleerden zo veel moeilijker schrijven dan de vroegere gereformeer de leidslieden. Dat is maar ten dele waar. Het boek van Prof. Verkuyl b.v. over de geloofsbelijdenis is zeer populair ge schreven. Daar staat geen moeilijke bladzijde in. Het is zeer goedkoop uit gegeven, maar helaas tref ik heel zelden iemand aan, die het gelezen blijkt te hebben. Een ander heel eenvoudig boekje van twee hedendaagse theologen is het ca techisatieboekje van Prof. Kuitert en Prof. Hartvelt. In vele kerken wordt hun boekje ,,ln de kring" gebruikt op de catechisatie voor oudere jongens en meisjes. Als li kennis wilt maken met de zgn. nieuwe" ideeën van onze jongere pro fessoren, moet li dat eens kopen en be studeren. Ik schrijf met opzet nieuwe" tussen aanhalingstekens, omdat hij, die Kuy- pers en Bavincks gedachten kent, wei nig nieuws in de zin van anders" zal ontdekken. Wel en dat is zo belang rijk veel antwoorden op nieuwe vra gen, die in de dagen van Kuyper en Bavinck nog niet werden gesteld. Het genoemde boekje van K. en H. ,,In de kring" bevat tal van fijne om schrijvingen en rake typeringen. Zo draagt b.v. het hoofdstuk over het Schriftgezag als titel het opschrift, dat hier boven staatSpreek-woord. De bijbel is een boek. Maar is ook meer dan een boek. De bijbel is woord. Het door God gesproken Woord. Het Schriftgezag is het gezag van de sprekende God. De enige houding die ons past tegen over de bijbel is die van Samuël „Spreek Here, Uw knecht hoort". Een ander verschilpunt tussen de discussies nu en uit mijn jongensjaren is, dat men elkaar vroeger niet zo gauw verketterde als tegenwoordig. Nu slaat men elkaar onmiddellijk om de oren met beschuldigingen van vrijzinnig en onge lovig. Ik zit er vaak over te piekeren, hoe dat toch komt. Vroeger waren de verschillen puntig genoeg en de debatten vrij scherp. Maar men tastte eikaars geloof niet aan. En eikaars trouw aan de belijdenis niet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1