eeuwóe
3£erkbocle
^en cJ-lemel h\
.r
J'
de gemeente. I
22e JAARGANG No. 44
23 MEI 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Ga^iage, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudckerke
Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg
Ds. C. W. de Bruijne, Goes.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
Vj
„Deze Jezus, die van u opgenomen is naav de hemel,
zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten
hemel hebt zien varen." Hand. 1 11b.
Hemelvaartsdag. Hoe vaak nog Hoe vaak zal de wereld nog Hemelvaarts
dag vieren Want God heeft een vast bestekeen afgerond program
voor de wereld.
Een wolk nam Hem wèg van hun ogen.
Even denk ik aan mijn kinderjaren. Dan zongen we op school
„Op een lichte wolkenwagen
Wordt de Heer van d' aard gedragen.
Vaart Hij öp naar 's hemels troon".
Alzo zal Hij weder komen Op gelijke wijze. Zoals de discipelen Idem
zagen opstijgen ten hemelomsloten door een wolk van majesteit z zal Hij
terugkomen, de Zoon des mensen. Maar dan met d i t verschildan zijn er
niet slechts énkele getuigenniet slechts zijn volgelingen, maar als de Zoon
des mensen wederkomt op de wolken des hemels, zal elk oog Hem zien.
Ook de ongelovigen.
De hemelvaart is Jezus' verhoging, 't Is Zijn troonsbestijgingWij hebben
een machtige Koning. Aan 's Vaders rechterhand. Idem is gegeven alle
macht in hemel en op aarde
Daar zien wij wel niet zoveel van. God houdt ons in de spanning van
het geloof! Hij laat véél toe! En 't is geen wonder, dat wij ons wel
eens afvragen O, Here, waarom grijpt ld niet i n Hoe kunt U zo'n boze
wereld verdragen
Dikwijls lijkt de méns oppermachtig.
Dikwijls grijpt ook de gelovige met méér verwachting naar de courant, om
te zien wat de presidenten der volkeren van zins zijn, dan dat hij denkt aan de
Koning, die zit aan 's Vaders rechterhand. Die alle macht heeft.
Er is onrecht en verdrukking, vervolging en ellende op deze aarde.
Jezus lijkt meer een ex-Koning vaak, dan de Alpha en de Omega der wereld
geschiedenis.
Maar toen Jezus aan Paulus verscheeen op de weg naar Damaskus, heeft
Paulus geen moment getwijfeld aan de macht en majesteit van deze Koning.
Johannes op Patmos ziet Hem, in vervoering des geestes, op de dag des
Heren. En zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.
En toen ik Hem zag, zegt Johannes, viel ik als dood aan zijn voeten.
Z o zal straks een ieder doen.
Ja, elk der vorsten zal zich buigen en vallen voor Hem neer
Want als deze almachtige Koning wederkomt, dan horen zelfs de doden
zijn stem.
Nu geeft God de wereld nog bedenktijd.
Be dénk -tijd over de vraag Wat denkt u van de Christus. Gods lank
moedigheid geeft uitstel tot aan de wederkomst.
Gaat dan heen, onderwijst alle volken, hen dopende in de naam des Vaders
en des Zoons en des Heiligen Geestes, lerende hen onderhouden alles wat Ik
u geboden heb. En ziet, Ik ben met ulieden, alle de dagen, tot de voleinding
der wereld.
Dat woord geldt ook voor vandaag!
Is dat realiteit voor U Gevoelt U en gelooft U,
lezer, dat Jezus mét U is?
O, zie dan, in het geloof, omhoog
Want uw verlossing komt
Straks zal de bazuin klinken.
Engelen gaan uit. Naar deze aarde. Want de akker is de wereld!
H i e r valt de beslissing! Hier! Op deze aarde! Voor de dragline
machinist en de typistevoor de professor en de krantenbezorgster
voor de schooljongen en de kantoorbediende.
Hierin de roes van 's levens opgang of in de vallende schemering
van het bejaarde leven.
EI i e r en nu worden wij geroepen om naar Gods Woord te luisteren en
dat te geloven als een kind Zo moeten wij bezig zijn met Jezus. Want
Jezus is ook bezig met ons!
Hij komt als een dief in de nacht.
Zo-inééns zal aan de hemel verschijnen het teken van de Zoon des
mensen.
W o r d t maar weer als een kind.
Jezus heeft gezegd, dat het nodig is.
Hemelvaart.
K in d e r l ij k geloof én Maranatha
Dat sluit de vrees uit.
Dat doet leven in de spanning van geloof en verwachting.
Dat werpt de blijdschap van Christus over onze levenswegOok over een
kruisweg. Want: Hij zal wederkomen. Op de wolken! En dan: Wij gaan
ten hemel in en erven Koninkrijken
Oostkapelle L. HARTHOLT.
SPREEK4A/OORD
De laatste tijd wordt er in onze krin
gen (en daarbuiten veel gesproken
en geschreven over het Schriftgezag.
Er verschijnen zeer belangrijke boeken
over en het is goed de eigen mening
voortdurend te blijven toetsen aan de
mening van anderen.
In mijn jonge jaren waren het andere
vraagstukken, waarover ik de oudere
mensen hoorde spreken. Als ik die tijd
vergelijk met die van nu, valt me op,
dat de mensen veel meer lazen dan te
genwoordig. Ze waren het al of niet
eens met wat ze gelezen hadden. En
gingen niet af op wat ze gehoord had
den. In die tijd was Dr. Kuyper een
baanbreker en nieuwlichter. Ik herinner
me vele gesprekken op zondagavonden
bij mijn ouders thuis over ideeën en uit
spraken van Kuyper.
Nu was Delft, waar ik ben opge
groeid, op geestelijk gebied een interes
sant stadje. Er was ondanks de ,,Ver-
OP REIS
v
A.
Hier staan wij samen op een rij,
o Lieve Heer, wees goed voor mij!
Dat vraag ik niet voor mij alleen
voor alle mensen om mij heen
Waar pelgrims gaan is veel
woestijn.
Laten wij samen vrolijk zijn
als kindren van het paradijs,
want wij zijn met elkaar op reis.
Hooa op de berg daar brandt
een vuur
God heeft de hemel op een kier
Hij is 't die ons de weg aanwijst,
want wij zijn met elkaar op reis.
Wat staat op tafel uitgestald
Manna dat uit de hemel valt
o Here, zegen deze spijs,
want wij zijn met elkaar op reis.
O Grote Zoon van Abraham,
priester van God en pascha-lam,
LI zingen wij' „kyrieleis"
usant wij zijn met elkaar op reis.
Met vredespalmen in de hand
gaan wij naar het Beloofde Land.
Het was een lange, lange reis
Nu zingen wij een andere wijs
Ook hebben wij een huis gebouwd,
dat heeft hij aan ons toevertrouwd.
Daar zijn wij allen kind aan huis,
Want wij zijn met elkaar op reis.
W. Barnard.
Uit „De tale Kanaans"
Na Hemelvaart waren de discipelen
eendrachtig in gebed bijeen. Maar zij
deden meer. Voordat het scheepje, ge
dragen door de Pinksterstorm, uit zou
varen naar de verste stranden, zorgden
de discipelen voor voldoende zeilen
samen met de gemeente verkozen zij
Matthias i.p.v. Judas. In deze maanden
wordt overal gezocht naar de vervul
ling van de komende ambtsdragers
vacatures ook wij moeten zorgen, dat
er vaart" in de reis van de kerk blijft.
Laten wij bidden, dat er voldoende man
nen en nu ook vrouwen gevonden mo
gen worden, die zich daarvoor willen
laten gebruiken. Bidden wij om Gods
bijzondere leiding bij de intree van de
vrouw in het ambt.
We bidden ook voor Ds. en Mevrouw
Schalkwijk en hun gezin.
Na een vrij lange en vruchtbare ver
lofperiode zijn Ds. en Mevrouw Schalk
wijk weer vertrokken als niets tus
senbeide is gekomen hun jongste kind
je was bij het opstellen van deze kan-
selgebedsbrief nogal ziek naar hun
arbeidsterrein in het gebied van Cas-
cavel (Brazilië). Moge de Here hen
kracht geven om daar hun veelomvat
tende taak weer voort te zetten. Broe
der Francesco" worde voor velen de
man, die hen naar Jezus leidt, uit de
duisternis van allerlei bijgeloof naar
Hem, die het Licht der wereld is.
eniging" een tamelijk grote afstand tus
sen de mensen van A en die van B.
Bovendien was er reeds vóór de Do
leantie (1886) een groep Kohlbruggia-
nen, die zich van de Afgescheidenen af
zijdig hielden, wel met de Doleantie
meegingen, maar zeker geen Kuyperia-
nen waren.
Ik was maar een kleine jongen, die
zijn mond houden moest, maar die ge
sprekken hebben, geloof ik achteraf,
toch het hunne bijdragen tot mijn liefde
voor de theologische studie. Ik maakte
al vroeg kennis met allerlei stromingen
binnen het gereformeerde kerkelijke le
ven.
Ook in de eigen familie waren er een
aantal verschillen. Ik ben namelijk een
kerkelijke straathond van zeer onzuivef:
ras. Van mijn vier grootouders was er
één doopsgezind, één afgescheiden, één
luthers en één hervormd.
Die hervormde grootvader is in Am
sterdam met zijn lutherse vrouw met de
Doleantie meegegaan. Dat is de B. lijn.
De doopsgezinde grootvader is met zijn
vrouw lid geworden van de Christelijke
Gereformeerde Kerk, die in 1892 zich
verenigde met de Dolerende Geref.
Kerk. Dat is de A. lijn.
In 1905 zat ik nog in de box, maar
ik heb het later wel vernomen, hoe be
langrijk de besluiten waren, die onze
generale synode toen nam tot bewaring
van de eenheid onzer kerken. Vóór ik
het als student moest leren voor het ten
tamen Kerkgeschiedenis, had ik er al
veel over gehoord in de gesprekken
van de vrienden van mijn ouders.
U zult zeggen wat interesseren mij
de jeugdherinneringen van oude man
netjes
U hebt gelijk. Ik houd er ook over
op. Ik wilde zeker niet zeggen, dat die
oude tijden uit mijn jeugd beter waren
dan de tegenwoordige tijd nu.
In veel opzichten waren ze slechter.
Ook op geestelijk en zedelijk gebied.
Maar dit moet tot eer van die ouder
wetse knapen gezegd worden ze lazen
wat. En ze wisten waar ze het over had
den. Kuyper werd gelezen ook door
hen, die het niet met hem eens waren.
Nu zegt men wel eens, dat de tegen
woordige geleerden zo veel moeilijker
schrijven dan de vroegere gereformeer
de leidslieden.
Dat is maar ten dele waar.
Het boek van Prof. Verkuyl b.v. over
de geloofsbelijdenis is zeer populair ge
schreven. Daar staat geen moeilijke
bladzijde in. Het is zeer goedkoop uit
gegeven, maar helaas tref ik heel zelden
iemand aan, die het gelezen blijkt te
hebben.
Een ander heel eenvoudig boekje van
twee hedendaagse theologen is het ca
techisatieboekje van Prof. Kuitert en
Prof. Hartvelt. In vele kerken wordt
hun boekje ,,ln de kring" gebruikt op
de catechisatie voor oudere jongens en
meisjes.
Als li kennis wilt maken met de zgn.
nieuwe" ideeën van onze jongere pro
fessoren, moet li dat eens kopen en be
studeren.
Ik schrijf met opzet nieuwe" tussen
aanhalingstekens, omdat hij, die Kuy-
pers en Bavincks gedachten kent, wei
nig nieuws in de zin van anders" zal
ontdekken. Wel en dat is zo belang
rijk veel antwoorden op nieuwe vra
gen, die in de dagen van Kuyper en
Bavinck nog niet werden gesteld.
Het genoemde boekje van K. en H.
,,In de kring" bevat tal van fijne om
schrijvingen en rake typeringen. Zo
draagt b.v. het hoofdstuk over het
Schriftgezag als titel het opschrift, dat
hier boven staatSpreek-woord.
De bijbel is een boek.
Maar is ook meer dan een boek.
De bijbel is woord. Het door God
gesproken Woord.
Het Schriftgezag is het gezag van de
sprekende God.
De enige houding die ons past tegen
over de bijbel is die van Samuël „Spreek
Here, Uw knecht hoort".
Een ander verschilpunt tussen de
discussies nu en uit mijn jongensjaren
is, dat men elkaar vroeger niet zo gauw
verketterde als tegenwoordig. Nu slaat
men elkaar onmiddellijk om de oren met
beschuldigingen van vrijzinnig en onge
lovig.
Ik zit er vaak over te piekeren, hoe
dat toch komt.
Vroeger waren de verschillen puntig
genoeg en de debatten vrij scherp. Maar
men tastte eikaars geloof niet aan. En
eikaars trouw aan de belijdenis niet.