eeuwóe
3£erkh©de
r
IK ZIE, IK ZIE
ij zijt getuigen aan deze dingen
Ds BOSMAN NEEMT AFSCHEID
22e JAARGANG No. 43
16 MEI 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke
Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen
Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg
Ds. C. W. de Bruijne, Goes.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
Lucas 24 48.
De discipelen hadden alles meegemaakthet lijden en sterven van de Here
Jezus en zijn opstanding. Bovendien had de Here zelf hun verstand geopend,
zodat ze de geschriften van het Oude Testament, die van hem getuigden, ver
stonden. Daardoor begrepen ze nu ook, waar ze getuigen van waren geweest.
Maar ze zouden straks na de hemelvaart en na de uitstorting van de Heilige
Geest nog meer mee maken. Ze zouden er getuigen van zijn, hoe het Evangelie
aan alle volkeren der wereld gepredikt zou worden. Ze zouden het meemaken,
hoe al die beloften van God voor de wereld vervuld gingen worden.
Ze zouden het van dichtbij meemaken, doordat ze er zélf in betrokken waren.
Ze zijn van „deze dingen" geen belangstellende toeschouwers, maar ze doen
mee. Ze getuigen mee. Door woord en wandel.
Ze zitten niet op de tribune te kijken, maar spelen mee in het elftal.
Er is een goed boekje geschreven onder de titel: Toeschouwers ingerukt
Doen wij ook mee
Er staat wel van de Heilige Geest„D e z e zal van Mij getuigen maar
dat doet de Heilige Geest door middel van U en mij. Door onze woorden en
door ons leven van iedere dag.
Dat is nu juist de nieuwe bedeling.
De bedeling van de Heilige Geest.
Hij getuigt niet door ons zoals indertijd door die ezel van Bileam, maar door
dat wij het zelf gaan opnemen voor de Here Jezus.
Getuigen moeten kiezen.
Wat zullen wij van deze dingen zeggen
Wij moeten de waarheid zeggen
Belijden wie Jezus is voor ons en voor de wereld.
Dan ervaren we ook, wat hij tenslotte gezegd heeft vóór zijn hemelvaart
„Ziet, Ik ben met U".
D.w.z. Hij is er telkens weer, want Hij komt al gaande weg.
A. D.
Zo juist las ik in de krant vergeefse
speurtocht naar de kerk in China. Met
heel je hart zeg je dan neen Ze kun
nen daar alleen maar de catacomben
niet vinden. Maar je weet dan ook er
is nog steeds een ,,kerk onder het kruis"
in China, in Albanië en inLaat
ons bidden voor onze broeders en zus
ters, die vervolgd worden. Laat ons
ook bidden voor hen, die de kudde van
de Heer kwaad doen.
We bidden voor de politieke
gevangenenen in Indonesië.
Nog steeds zitten enkele tienduizenden
om politieke redenen gevangen in apart
hiervoor opgezette kampen, verspreid
door heel Indonesië. Voor een deel zijn
dit overtuigde en onverzoenlijke com
munisten, die zich tot nu toe ontoegan
kelijk hebben getoond voor het Evan
gelie. Maar een belangrijk deel van de
gevangenen bestaat uit mensen, die
maar min of meer meegelopen zijn en
zo in communistische verbanden kwa
men vast te zitten. Anderen verkeren
nog steeds in gevangenschap alleen op
beschuldigingen, die tegen hen werden
uitgesproken. Het leed van deze men
sen is grooteten en medische verzor
ging laat hier en daar alles te wensen
over, uitzicht op een rechtvaardige be
handeling of beëindiging van de gevan
genschap ontbreekt veelzins. Laten we
bidden, dat de toegang tot de kampen
open blijft en, waar er nog geen toe
gang is, dat de toegang ontsloten wordt
voor hen, die naar Jezus' opdracht de
gevangenen willen bezoeken en ook aan
hen het Evangelie willen brengen. La
ten we ook bidden, dat onverzoenlijken
toch bereikt mogen worden. Geve God,
dat er ook aan al deze gevangenen
recht gedaan moge worden en er uit
zicht kome op nieuwe vrijheid en een
nieuw begin-
Zondag 5 mei preekte Ds. Bosman
afscheid in Vrouwenpolder. Het was
bevrijdingsdag. Maar noch voor de ge
meente van Vrouwenpolder, noch voor
Ds. Bosman en zijn vrouw was dit af
scheid een bevrijding. Ds. B. is een fijne
dominee en Vrouwenpolder is een fijne
gemeente voor een candidaat. En dan
doet het losmaken zeer. Aan beide kan
ten. Toch was er geen weemoedige
stemming. Het geloof heerste volledig
over het gevoelWat hebben we
fijn gezongen. Het ene loflied na het
andere. En wat stond die Japanse kers
prachtig te bloeien in de pastorietuin.
,,God laat de wereld, Zijn wereld
niet los. Hij laat ook de weggelopen
mens niet los. In Jezus Christus komt
hij ons achterna en met doorboorde
voeten loopt Hij op de aarde als Hei
land der wereld. In den beginne schiep
God de hemel en de aarde vóór de
mens. Ondanks onze afval is er voor
ons om Jezus' wil, een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde."
Zo was ongeveer de inhoud van de
preek, die zich heen en weer bewoog
tussen deze twee teksten Gen. 1 1
en Openb. 21 1.
Het was een diep ernstige en tegelijk
zeer blijde preek, waarin de „triumf
der genade" duidelijk doorklonk.
Daarom stoorde de humor in de toe
spraken vlak na de dienst helemaal niet.
Integendeel. We hebben meer dan eens
luid gelachen, maar voortdurend was
er een ontspannen glimlach. Want Ds.
Oegema heeft op een buitengewoon
geestige manier Ds. Bosman toegespro
ken. Van de preek van Ds. Bosman zal
ik de hoofdzaak en tal van details ont
houden, maar van de toespraak van
Ds. Oegema weet ik nu al, alleen nog
maar dat het prachtig was een spet
tering van geest en een jongleren met
grapjes. Toen hij uitgesproken was
spatte de zeepbel uiteen. Maar wat je
vasthoudt, is de vrolijke zekerheid, dat
Geest en geest door de Here Jezus ver
zoend zijn.
Het zal niet makkelijk zijn Ds. B. te
vervangen. In de gemeente niet. En
niet in het strandpastoraat. Ik ben blij
voor Eindhoven. Daar zal hij zijn vele
gaven van hoofd en hart, zoals dat heet,
nog meer kunnen ontplooien. Maar wij
op Walcheren zullen hem missen. Ook
zijn collega's. A. D.
De herdenkingsdagen gaven ons vele
goede programma's. Hoe buitengewoon
aardig was het défilé voor het paleis
in Soestdijk op 30 april. Hoe gewoon-
gezellig bewoog de Koningin zich tus
sen al die mensen. Het gezicht alleen al
van Prins Bernhard spreekt bij zulke
gelegenheden boekdelen en de wat aar
zelende glimlach van Prins Claus naast
de glundere lach van Prinses Beatrix.
De combinatie van het koninklijke
met het huiselijke was zo charmant.
Ik begreep alleen niet waarom een
spandoek met ,,Eén wereld of géén we
reld" niet meegedragen mocht worden
in het défilé. Ik dacht, dat dat woord n
waren van de Koningin zelf. Of anders
van Prins Bernhard
Daarna heb ik uitvoerig gekeken naar
de dodenherdenkingen.
Indrukwekkend en beklemmend.
Grote kransen werden neergelegd
aan de voet van het monument op de
Dam in Amsterdam. Kleine ruikers
bloemen op de graven van het kerkhof
aan de Waalsdorpseweg in Den Haag.
De grote kransen waren van officiële
instanties, de kleine bossen bloemen van
nabestaanden.
Die klokken. En die trompetten. Ik
hoop, dat het allemaal nog aankomt bij
zovel en, die de strijd niet meegestreden
hebben.
Bij hen, die toen nog te jong waren
om het te beseffen.
En bij hen, die toen behoorden tot
die grote partij K.W.W. Dat betekent:
Kijken wie wint.
Bepaald storend vond ik het ge
schreeuw, dat bij het monument in Am
sterdam de stilte verscheurde.
Ik dacht eerstdaar heb je het weer;
daar heb je weer die provo's, die de
boel bedervenstraks gooien ze met
rookbommen.
Maar dat was het blijkbaar niet.
Je ko-' ook niet verstaan, wat er ge-
biuld werd. Even dacht ik aan een
marktkoopman of een standwerker, die
de aandacht trok in de mening waar
het volk is, is de nering.
Ook dat was het niet.
Het waren militaire commando's aan
de afdelingen van soldaten, die blijk
baar bepaalde houdingen moesten aan
nemen.
Onbegrijpelijk. Er waren toch zeker
microfoons genoeg De aanwijzingen
voor de gewone mensen werden rustig
en beschaafd voor de microfoon gege
ven. Dat liep allemaal uitstekend.
Maar de soldaten werden met kre
ten, die haast dierlijk klonken, gecom
mandeerd.
Goed, dat de doden het niet meer
hoorden. Want daar hadden ze hun
leven nu net niet voor gegeven. Het
verzet is trouwens in hoofdzaak een
burgerlijke zaak geweest.
Gelukkig was het in de Waaldorpse
duinen heel anders. A. D.
j
EEN NIEUW LIED
Een nieuw lied voor den Heer die de vogeltjes schiep
en hun wijzen voor iedere dag,
die de treurwilg tot eindeloos treuren riep
en de vrouw tot haar eeuwige lach,
een nieuw lied voor den Heer die de goudvissen goud
en de roodborstjes rood heeft gemaakt,
die de golven der zee en de blaren van 't woud
met zijn vinger heeft aangeraakt,
die de kolibrie schiep en de adelaar schiep,
het viooltje en de orchidee,
die de schelpen en zwaardvissen liet in het diep
van dezelfde bedelvende zee,
die zijn adem laat gaan langs het slapende land
tot het wenend van weelde ontwaakt,
die de dauwdroppen droogt met zijn heilige hand
en de zon tot zijn heilgezant maakt
een nieuw lied voor den Heer die het meer en de lucht
en de straten vol zonnelicht goot,
die de leeuwerik leidt tot zijn duizelende vlucht
en de vlinder tot vlinderdood.
Een nieuw lied voor den Heer die een durend nieuw lied
in de mond van mijn moedertje lei,
die zijn licht in haar zuivere blik achterliet
en haar zei wat zij zeide tot mij.
Een nieuw lied voor den Heer die van ieder nieuw lied
het ontstaan en de maker is,
die het voorzingt in water en woud en in riet,
in de steeg en de vensternis.
Een nieuw lied voor den Heer, een nieuw lied voor den Heer
die accoorden en woorden ingeeft
aan de dichter, de vrouw en het kind, o en meer
dan aan weerklank en stem in hen leeft.
En zijn naam zij gezegend, de eeuwigheid lang
zij gezegend de naam van den Heer,
van de opgang der zon tot haar ondergang
zij gezegend de naam van den Heer
die de sneeuwvlokken zendt als de wolkige wol
en de rijm als verdwarrelde as
als hij spreekt lopen alle stuwmeren vol
en al smelt wat bevroren was.
O gij wateren looft, en gij landstreken looft,
en gij vogeltjes, looft onzen Heer,
en gij vuurtongen looft, en gij dauwdroppen looft,
alle boomtoppen, looft onzen Heer.
Een nieuw lied voor den Heer met pauk en cymbaal
en bij citer en luit en schalmei
een nieuw lied voor den Heer in uw mond, in uw taal,
want wie geeft u de liederen dan hij
M. v. d. PLAS.