eeuwóe 3£erkh©de r IK ZIE, IK ZIE ij zijt getuigen aan deze dingen Ds BOSMAN NEEMT AFSCHEID 22e JAARGANG No. 43 16 MEI 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Lucas 24 48. De discipelen hadden alles meegemaakthet lijden en sterven van de Here Jezus en zijn opstanding. Bovendien had de Here zelf hun verstand geopend, zodat ze de geschriften van het Oude Testament, die van hem getuigden, ver stonden. Daardoor begrepen ze nu ook, waar ze getuigen van waren geweest. Maar ze zouden straks na de hemelvaart en na de uitstorting van de Heilige Geest nog meer mee maken. Ze zouden er getuigen van zijn, hoe het Evangelie aan alle volkeren der wereld gepredikt zou worden. Ze zouden het meemaken, hoe al die beloften van God voor de wereld vervuld gingen worden. Ze zouden het van dichtbij meemaken, doordat ze er zélf in betrokken waren. Ze zijn van „deze dingen" geen belangstellende toeschouwers, maar ze doen mee. Ze getuigen mee. Door woord en wandel. Ze zitten niet op de tribune te kijken, maar spelen mee in het elftal. Er is een goed boekje geschreven onder de titel: Toeschouwers ingerukt Doen wij ook mee Er staat wel van de Heilige Geest„D e z e zal van Mij getuigen maar dat doet de Heilige Geest door middel van U en mij. Door onze woorden en door ons leven van iedere dag. Dat is nu juist de nieuwe bedeling. De bedeling van de Heilige Geest. Hij getuigt niet door ons zoals indertijd door die ezel van Bileam, maar door dat wij het zelf gaan opnemen voor de Here Jezus. Getuigen moeten kiezen. Wat zullen wij van deze dingen zeggen Wij moeten de waarheid zeggen Belijden wie Jezus is voor ons en voor de wereld. Dan ervaren we ook, wat hij tenslotte gezegd heeft vóór zijn hemelvaart „Ziet, Ik ben met U". D.w.z. Hij is er telkens weer, want Hij komt al gaande weg. A. D. Zo juist las ik in de krant vergeefse speurtocht naar de kerk in China. Met heel je hart zeg je dan neen Ze kun nen daar alleen maar de catacomben niet vinden. Maar je weet dan ook er is nog steeds een ,,kerk onder het kruis" in China, in Albanië en inLaat ons bidden voor onze broeders en zus ters, die vervolgd worden. Laat ons ook bidden voor hen, die de kudde van de Heer kwaad doen. We bidden voor de politieke gevangenenen in Indonesië. Nog steeds zitten enkele tienduizenden om politieke redenen gevangen in apart hiervoor opgezette kampen, verspreid door heel Indonesië. Voor een deel zijn dit overtuigde en onverzoenlijke com munisten, die zich tot nu toe ontoegan kelijk hebben getoond voor het Evan gelie. Maar een belangrijk deel van de gevangenen bestaat uit mensen, die maar min of meer meegelopen zijn en zo in communistische verbanden kwa men vast te zitten. Anderen verkeren nog steeds in gevangenschap alleen op beschuldigingen, die tegen hen werden uitgesproken. Het leed van deze men sen is grooteten en medische verzor ging laat hier en daar alles te wensen over, uitzicht op een rechtvaardige be handeling of beëindiging van de gevan genschap ontbreekt veelzins. Laten we bidden, dat de toegang tot de kampen open blijft en, waar er nog geen toe gang is, dat de toegang ontsloten wordt voor hen, die naar Jezus' opdracht de gevangenen willen bezoeken en ook aan hen het Evangelie willen brengen. La ten we ook bidden, dat onverzoenlijken toch bereikt mogen worden. Geve God, dat er ook aan al deze gevangenen recht gedaan moge worden en er uit zicht kome op nieuwe vrijheid en een nieuw begin- Zondag 5 mei preekte Ds. Bosman afscheid in Vrouwenpolder. Het was bevrijdingsdag. Maar noch voor de ge meente van Vrouwenpolder, noch voor Ds. Bosman en zijn vrouw was dit af scheid een bevrijding. Ds. B. is een fijne dominee en Vrouwenpolder is een fijne gemeente voor een candidaat. En dan doet het losmaken zeer. Aan beide kan ten. Toch was er geen weemoedige stemming. Het geloof heerste volledig over het gevoelWat hebben we fijn gezongen. Het ene loflied na het andere. En wat stond die Japanse kers prachtig te bloeien in de pastorietuin. ,,God laat de wereld, Zijn wereld niet los. Hij laat ook de weggelopen mens niet los. In Jezus Christus komt hij ons achterna en met doorboorde voeten loopt Hij op de aarde als Hei land der wereld. In den beginne schiep God de hemel en de aarde vóór de mens. Ondanks onze afval is er voor ons om Jezus' wil, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde." Zo was ongeveer de inhoud van de preek, die zich heen en weer bewoog tussen deze twee teksten Gen. 1 1 en Openb. 21 1. Het was een diep ernstige en tegelijk zeer blijde preek, waarin de „triumf der genade" duidelijk doorklonk. Daarom stoorde de humor in de toe spraken vlak na de dienst helemaal niet. Integendeel. We hebben meer dan eens luid gelachen, maar voortdurend was er een ontspannen glimlach. Want Ds. Oegema heeft op een buitengewoon geestige manier Ds. Bosman toegespro ken. Van de preek van Ds. Bosman zal ik de hoofdzaak en tal van details ont houden, maar van de toespraak van Ds. Oegema weet ik nu al, alleen nog maar dat het prachtig was een spet tering van geest en een jongleren met grapjes. Toen hij uitgesproken was spatte de zeepbel uiteen. Maar wat je vasthoudt, is de vrolijke zekerheid, dat Geest en geest door de Here Jezus ver zoend zijn. Het zal niet makkelijk zijn Ds. B. te vervangen. In de gemeente niet. En niet in het strandpastoraat. Ik ben blij voor Eindhoven. Daar zal hij zijn vele gaven van hoofd en hart, zoals dat heet, nog meer kunnen ontplooien. Maar wij op Walcheren zullen hem missen. Ook zijn collega's. A. D. De herdenkingsdagen gaven ons vele goede programma's. Hoe buitengewoon aardig was het défilé voor het paleis in Soestdijk op 30 april. Hoe gewoon- gezellig bewoog de Koningin zich tus sen al die mensen. Het gezicht alleen al van Prins Bernhard spreekt bij zulke gelegenheden boekdelen en de wat aar zelende glimlach van Prins Claus naast de glundere lach van Prinses Beatrix. De combinatie van het koninklijke met het huiselijke was zo charmant. Ik begreep alleen niet waarom een spandoek met ,,Eén wereld of géén we reld" niet meegedragen mocht worden in het défilé. Ik dacht, dat dat woord n waren van de Koningin zelf. Of anders van Prins Bernhard Daarna heb ik uitvoerig gekeken naar de dodenherdenkingen. Indrukwekkend en beklemmend. Grote kransen werden neergelegd aan de voet van het monument op de Dam in Amsterdam. Kleine ruikers bloemen op de graven van het kerkhof aan de Waalsdorpseweg in Den Haag. De grote kransen waren van officiële instanties, de kleine bossen bloemen van nabestaanden. Die klokken. En die trompetten. Ik hoop, dat het allemaal nog aankomt bij zovel en, die de strijd niet meegestreden hebben. Bij hen, die toen nog te jong waren om het te beseffen. En bij hen, die toen behoorden tot die grote partij K.W.W. Dat betekent: Kijken wie wint. Bepaald storend vond ik het ge schreeuw, dat bij het monument in Am sterdam de stilte verscheurde. Ik dacht eerstdaar heb je het weer; daar heb je weer die provo's, die de boel bedervenstraks gooien ze met rookbommen. Maar dat was het blijkbaar niet. Je ko-' ook niet verstaan, wat er ge- biuld werd. Even dacht ik aan een marktkoopman of een standwerker, die de aandacht trok in de mening waar het volk is, is de nering. Ook dat was het niet. Het waren militaire commando's aan de afdelingen van soldaten, die blijk baar bepaalde houdingen moesten aan nemen. Onbegrijpelijk. Er waren toch zeker microfoons genoeg De aanwijzingen voor de gewone mensen werden rustig en beschaafd voor de microfoon gege ven. Dat liep allemaal uitstekend. Maar de soldaten werden met kre ten, die haast dierlijk klonken, gecom mandeerd. Goed, dat de doden het niet meer hoorden. Want daar hadden ze hun leven nu net niet voor gegeven. Het verzet is trouwens in hoofdzaak een burgerlijke zaak geweest. Gelukkig was het in de Waaldorpse duinen heel anders. A. D. j EEN NIEUW LIED Een nieuw lied voor den Heer die de vogeltjes schiep en hun wijzen voor iedere dag, die de treurwilg tot eindeloos treuren riep en de vrouw tot haar eeuwige lach, een nieuw lied voor den Heer die de goudvissen goud en de roodborstjes rood heeft gemaakt, die de golven der zee en de blaren van 't woud met zijn vinger heeft aangeraakt, die de kolibrie schiep en de adelaar schiep, het viooltje en de orchidee, die de schelpen en zwaardvissen liet in het diep van dezelfde bedelvende zee, die zijn adem laat gaan langs het slapende land tot het wenend van weelde ontwaakt, die de dauwdroppen droogt met zijn heilige hand en de zon tot zijn heilgezant maakt een nieuw lied voor den Heer die het meer en de lucht en de straten vol zonnelicht goot, die de leeuwerik leidt tot zijn duizelende vlucht en de vlinder tot vlinderdood. Een nieuw lied voor den Heer die een durend nieuw lied in de mond van mijn moedertje lei, die zijn licht in haar zuivere blik achterliet en haar zei wat zij zeide tot mij. Een nieuw lied voor den Heer die van ieder nieuw lied het ontstaan en de maker is, die het voorzingt in water en woud en in riet, in de steeg en de vensternis. Een nieuw lied voor den Heer, een nieuw lied voor den Heer die accoorden en woorden ingeeft aan de dichter, de vrouw en het kind, o en meer dan aan weerklank en stem in hen leeft. En zijn naam zij gezegend, de eeuwigheid lang zij gezegend de naam van den Heer, van de opgang der zon tot haar ondergang zij gezegend de naam van den Heer die de sneeuwvlokken zendt als de wolkige wol en de rijm als verdwarrelde as als hij spreekt lopen alle stuwmeren vol en al smelt wat bevroren was. O gij wateren looft, en gij landstreken looft, en gij vogeltjes, looft onzen Heer, en gij vuurtongen looft, en gij dauwdroppen looft, alle boomtoppen, looft onzen Heer. Een nieuw lied voor den Heer met pauk en cymbaal en bij citer en luit en schalmei een nieuw lied voor den Heer in uw mond, in uw taal, want wie geeft u de liederen dan hij M. v. d. PLAS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1