IK ZIE, IK ZIE... Theologische Hogeschooldag Zendings-studie-conferentie Zendingsovond „HONDEMASTATE" van de Wereldraad van Kerken in Uppsala, waar deze vragen ook bespro ken zullen worden. „Aan de Kerk van Jezus Christus is opgedragen de ver kondiging van het Evangelie, maar ook de verkondiging van de thora, de aan wijzingen voor de wegen waarlangs wij moeten gaan op alle terreinen van het leven. Indien de kerk op dit terrein de thora verzwijgt en het licht onder de korenmaat plaatst, dan verzaakt de kerk haar roeping en dan is het zout zoute loos geworden". Ds. Schaafsma schreef namens de Synode terug „Helaas moet ik U mee delen, dat het niet mogelijk is aan uw verzoek te voldoen". Inderdaad, helaas Gelukkig groeit echter het aantal Gereformeerde kerken en kerkeraden, waar deze zaken wel be sproken worden. M. BEINEMA. De beeldbuis is mijn venster, dat uit kijkt op de wereld. In Gapinge gebeuren er weinig schokkende dingen. Maar in de wereld des te meer. „We leven in een benauwende tijd." Ik schrijf dat "hier neer en dat meen ik helemaal. Het is alleen maar zo vreemd, dat ik dit zin netje ook in allé mogelijke oude preken en verhandelingen gelezen heb. Ik herinner mij dat mijn schoonvader, Ds. J. P. Tazelaar in Weesp, telkens weer zijn preken begon met„We le ven in een tijdHet was zo onge veer tussen 1920 en '25 En dan kwam er een korte of een langere uiteenzetting van de benauwde tijd, waarin we leef den. Deze herinnering wijst op de betrek kelijkheid der actualiteit van vroegere preken en verzuchtingen. (Iemand wees me eens op een serie oudejaarspreken tussen 1890 en 1900.) En toch als ik hetzelfde nu zeg dat we een benauwende tijd beleven, is dat mijn hartgrondige overtuiging. En ik meen dat het erger is dan in 1890 en dan in 1925. Het is natuurlijk ook zo, dat je er nu met je neus letterlijk opgedrukt wordt. Je ziet het vlak voor je, hoe er mil- lioenen mensen in Amerika honger lij den, hoe de wapenfabrikanten gulden jaren beleven, hoe de gekleurde rassen staan te popelen om de blanke bescha ving in puin te rammen. Het zal niet zo lang meer duren of alle landen en landjes beschikken over atoomwapenen. En welk land heeft het zedelijke prestige om te kunnen zeggen: die mag je niet hebben. En als ik dan kijk naar de uitzendin gen over de electronica en de cyber netica, over computers en robots, over onderwijs en medische verzorging door middel van machines, zoals die in de toekomst gebruikt zullen worden, vind ik het echt benauwend. (Zie de instruc tieve artikelen van Prof. Rothuizen „Een nieuwe Huxley" in het Geref. Weekblad.) Soms kruipt de ongelovige gedachte naar boven „ik ben blij, dat ik „het" gehad heb en dat ik al dat benauwende niet meer mee hoef te maken". Maar mijn kleinkinderen dan Wat een geweldige steun te weten, dat die jongens en meisjes gedoopt zijn en wat dat betekent. De Here Jezus zal er altijd ook zijn. Tot de voleinding der dagen En de kerk zal er ook altijd zijn. Hoe dan ook De kerk Ik zag een uitzending over de orga nisatie en de reorganisatie van de Curie, het bestuursapparaat in Rome. De K.R.O. moest er maar mee stop pen. Want het was om te lachen en te huilen tegelijk. Geen draad, geen draadje, democra tie. Zelfs de bisschoppen, hebben er geen fluit te zeggen. Allemaal oude mannetjes met slimme oogjes en van die smalle saamgeknepen lippen, die duidelijk op machtsbewust zijn wijzen. Je zag geen enkele jonge man. Geen enkele leek. Geen enkele vrouw. Van heel dat apparaat verwacht ik niets. En zeker niets tegen het veldwin nende fascisme in de wereld. Er zijn ook hoopvolle momenten. B.v. de aanhang van McCarthy in Amerika onder de jeugd. Het feit ook, dat in West Duitsland 95 van de studenten tegen het neo- nazisme is en dat niet onder stoelen en banken steekt. En de invloed, die de zendingsmen sen krijgen op de oeconomie en de po litiek van de wereld. Zij gaan ons voor op alle drie de fronten in de strijd tegen de armoe, de rassendiscriminatie en de oorlog. U kunt voor één toespraak van Prof. Verkuyl alle speeches cadeau krijgen van alle ministers op alle vliegvelden ter wereld. A. D. Donderdag 16 mei a.s. zal de Theologi sche Hogcschooldag worden gehouden in de Burgwalkerk te Kampen, aanvang 10.15 uur. LeiderProf. dr. G. Th. Rothuizen. Na een toespraak van de rector, Prof. Dr. J. T. Bakker, zullen Dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot te Aerdenhout en Prof. Dr. Herman Ridderbos te Kampen spreken Over de ontwikkeling van het Gereformeer de leven in de tegenwoordige tijd. In de namiddag zal over dit onderwerp een algemene discussie worden georgani seerd. In februari j.l. attendeerden wij U reeds op de zendingsstudieconferentie voor pre dikanten, die gehouden zal' worden van maandag 13 mei plm. 12.00 uur tot en met woensdagmiddag 15 mei a.s. in het confe rentieoord van het Zendingscentrum te Baarn. Gezien het feit, dat bij herhaling uiting werd gegeven aan de wenselijkheid om voor alle predikanten, die niet in de ge legenheid zijn geweest een van de algemene zendingscursussen te volgen, een conferen tie te beleggen, waarbij oriëntering in de huidige zendingssituatie wordt geboden, zijn wij zo vrij U hierbij nogmaals uit te nodigen aan deze conferentie deel te nemen. Vorig jaar werd voor de eerste maal een dergelijke conferentie gehouden en ondanks dat er toen maar weinig deelnemers waren, kon deze beslist zeer geslaagd worden ge noemd. Alle deelnemers waren erg enthousiast en wij meenden er dan ook goed aan te doen dit jaar opnieuw een conferentie te beleggen. Het programma vermeldt referaten door drs Budiman over de kerkelijke situatie in Indonesië drs Daneels over de separisten- kerken in Afrika prof. Honig over de Islam in het Indonesië van vandaag. Pater drs van Rossum zal spreken over het Rooms-Katholicisme in Zuid-Amerika. Over het zendingswerk in Pakistan zal drs Slomp het woord voeren de situatie op het thuisfront wordt belicht door drs Steen winkel. Aanmeldingen zo spoedig mogelijk bij het Zendingsseminarie, Wilhelminalaan 3, Baarn. Evenals vorig jaar wordt ook dit jaar weer een zendingsavond georganiseerd, uitgaande van de Classis „Schouwen en Duiveland" der Gereformeerde Kerken in Nederland. Deze avond wordt gehouden in de week voor het Pinksterfeest op D.V. dinsdag avond 28 mei in het kerkgebouw der Ge reformeerde Kerk te Zicrikzee (St. Domus- straat 35) en staat ditmaal geheel in het teken van het zendingswerk in Rwanda (Afrika) Als spreker treedt deze avond op Ds. Jb. v. d. Neut, missionair predikant in Ki gali (Rwanda), thans met verlof in ons land, die aan de hand van kleurendia's veel zal kunnen vertellen van het zendings werk in Midden-Afrika. Naast deze voorlichting en gesprek over het werk in Rwanda en samenzang, wordt er een lekenspel verzorgd door de leerlin gen van klas 4 van de CNS te Zierikzee, terwijl de kinderen voorts enkele zangnum mers ten beste geven, met eigen begelei ding. Het Gereformeerd kerkkoor verleent eveneens haar medewerking onder leiding van de heer T. Faber, die tevens het orgel bespeelt. Verder zullen nog enkele solo instrumentalisten zang en orgelspel opluis teren. Iedereen is op deze avond die ge organiseerd wordt door de zendingscom missie der Gereformeerde Kerk te Zierik zee hartelijk welkom AGENDUM voor de Classicale vergade ring op dinsdag 7 mei a.s. in de Gere formeerde Kerk te Schoondijke. Aan vang 13.30 uur. Het moderamen voor deze vergadering bestaat, volgens art. 9 H.R., uit de brs Ds. W. J. Musch, Praeses Ds. J. Th. Heemskerk, Assessor Ds. W. H. Gispen, Scriba. Orde oer werkzaamheden volgens art. 10 H.R. 1. Opening der vergadering door de praeses der roepende kerk. 2. Tekening der presentielijst. 3. Nazien en rapport der credentialen. 4. Constituering der vergadering. 5. Lezing en vaststelling der notulen. 6. Mededeling van gevoerde correspon dentie. 7. Behandeling der ingekomen stukken. 8. Behandeling van voorstellen of in structies der kerken. Axel vraagt1Accountant inschake len voor hulpbehoevende kerken 2) Gelijktijdige invoering nieuwe Psalm berijming 3) Bid- en Dankdagen op dezelfde (landelijke) datum en op ge lijke wijze. Schoondijke vraagt om herziening clas sicaal quotum. 9. Rapporten. 10. Rondvraag naar art. 48 K.O. 11Benoeming van deputaten, volgens deze huishoudelijke regeling. 12. Regeling der consulentschappen en vacaturebeurten. 13. Afdoening van geldelijke zaken. 14. Aanwijzing van de roepende kerk, vaststelling van plaats, datum en uur van aanvang der eerstvolgende ver gadering. 15. Navraag. 16. Vaststelling van het kort verslag. 17. Sluiting. AGENDUM van de vergadering van de Classis Middelburg der Gereformeerde Kerken in Nederland, te houden op dinsdag avond 14 mei 1968 in de Getuigenis- kerk, Adriaen Lauwereijszstraat, Mid delburg. Aanvang 7.30 uur n.m. 1. Opening. 2. Nazien van de credentiebrieven. 3. Constituering van de vergadering. 4. Vaststelling van het agendum. 5. Bespreking van de notulen van de Classisvergadering van 12 februari 1968. 6. Mededelingen over gevoerde corres pondentie. 7. Instructies. 8. Ingekomen stukken. 9. Rapporten a. Ds. F. v. d. Bom, vlootpredikant te Den Helder, houdt een korte causerie over zijn werkzaamheden. b. Zending. c. Evangelisatie. d. Commissie van toezicht op nale ving besluiten inzake het „Divi Divi"-projekt. e. Commissie inzake wijziging gren zen tussen de kerkelijke ressorten van Vlissingen en Koudekerke. f. Deputaten inzake gemeenschappe lijke kerkdiensten. g. Particuliere Synode. 10. Dr. Dondorp rapporteert over de Zeeuwse Kerkbode. De kerken worden in gelegenheid gesteld om te rapporteren over de colportage van de kerkbode in hun ressorten. 11. Rondvraag art. 48 van de K.O. 12. Persoonlijke rondvraag. 13. Vaststelling van de volgende ver gadering. 14. Voorlezing van het kort verslag. 15. Sluiting. Moderamen Ds. G. VAN WILGENBURG, praeses. Ds. P. VAN TIL, assessor. Ds. P. G. DEN HENGST, scriba I. Ds. M. V. J. DE CRAENE, scriba II. Namens de roepende kerk, Ds. P. VAN TIL, praeses. B. H. LAVOOIJ, scriba. FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 19) Op straat werd in het geheel geen lawaai gehoord, 't Was trouwens, dat had zij al begrepen, een stille, dode straat, waar de hoge huizen zich aaneenregen. Wat een verschil met „Hondemastate" Zou ze wel ooit in een grote stad kunnen wennen Nu, daarover maar geen zor gen maken, 't Was de grote vraag, of zij ooit in haar leven in een grote stad zou komen te wonen OfJan moest dokter in een stad worden. Och, laat ze nu niet zo dwaas zijn Je bent pas negentien. Kun je dan al een keus voor je leven maken Bovendien hoe zou Jan over een huwelijk met haar denken Zou er wel ooit iets van liefde voor haar bij hem zijn opgekomen Veel later nog altijd lag zij met wijd open ogen te staren was er beneden weer leven en beweging. Een minuut of tien daarna waren er voetstappen op de trap en op de gang. Een onderdrukt gelach en een waarschu wend „st. st.". Tante en de nichtjes waren thuisgekomen. Nog even een gemurmel van stemmen in een van de slaapkamers. Zij maakte geen licht, hoewel zij wel eens wilde weten, hoe laat het nu eigenlijk was. Wacht misschien bij het raam, het licht van de straatlantaarn. Zij sloop uit bed, lichtte het gordijn wat op. Ja, het lukte. Ze kon duidelijk op haar horloge zien, dat het twee uur was geweest. En toen, eindelijk, zakte Lucie in slaap. Ze werd wakker door het dichtslaan van de voordeur. Zij sprong uit bed en keek naar buiten. Oom Jochem en kleine Lucie reden op de fiets weg. 't Was acht uur. Zij stak het gaskacheltje aan (gelukkig lag er een doos je lucifers bij) en maakte haar toilet. Ze las een gedeelte uit haar bijbeltje en ging toen naar beneden in de hoop, dat er iemand present zou zijn. Of lagen de late thuis komers nog in bed Dat bleek in elk geval niet met tante, die in een peig noir in de huiskamer het een en ander beredderde. De ontbijttafel .stond gereed voor vier personen. Toen me vrouw Van Adrigem de deur hoorde openen, wendde zij zich schielijk om. „O, mijn liefje," riep zij., met open armen op Lucie toe lopend, „ik schaam mij zo, dat wij je gisteravond zo slecht hebben ontvangen Goeden morgen En je vader gaat vandaag op reis, hoor ik Heb je goed kunnen sla pen 'k Hoop niet, dat de meisjes vannacht lawaai ge maakt hebben en je wakker bent geschrokken. Ja, 't was al nacht, 't Was mijn bedoeling, een uur of negen thuis te komen, maar ik mocht persé niet weg." Lucie, die stomversbaad was van de levende wekker, die afliep, liet de woorden over en langs zich heengaan. Alleen de laatste woorden drongen tot haar door, maar die geloofde zij niet. De vriendelijkheid en liefheid van tante was niet oprecht. Er straalde geen warmte van haar uit. Eerder werkte zij verkillend. Haar omhelzing nam zij dan ook maar koel op. „Och neen, tante, 't was natuurlijk niet zo prettig, maar dat kon nu eenmaal niet anders, heb ik van oom begrepen, 't Was trouwens gezellig met Lucie en ik ben niet laat naar bed gegaan." „Ja, dat begrijp ik. Wat vermoeid van de reis. En dan de emoties. Je hebt nog al wat meegemaakt de laatste maanden. Ik kan me voorstellen, dat het een schok geeft, je moeder zo te moeten verliezen. En dan dat ongeluk. Je vader en jij zijn er goed afgekomen. Hoewelje vader. Zou zijn toestand niet een gevolg van dat alles kunnen zijn „Ik denk het wel, tante," antwoordde Lucie met benepen stem. Zij vond het eenvoudig stijl- en tactloos, om bij de eerste ontmoeting zó over het gebeurde te spreken. „Maar komaan, een mens moet nu eenmaal verder le ven, al valt het lang niet altijd mee. Ik hoop, dat je hpt hier goed naar de zin zult hebben en dat je vader weer hersteld mag terugkomen. Laten we gaan ontbijten, 'k Hoorde van oom, dat je gisteravond niet gegeten hebt. Dan zul je nu zeker wel trek hebben. Je zult het hier al leen niet zo royaal en weelderig hebben als thuis. Je oom is maar een eenvoudig ambtenaar." „Och, tante, wat geeft dat nu Dat zijn toch maar bijkomstigheden „Bijkomstigheden, kind Dat ben ik niet met je eens. 'k Zou het wel wat royaler willen hebben. In een stad als Den Haag is het leven duur. En drie dochters kosten nogal wat Lucie gaf er geen antwoord op, niet wetend, wat te antwoorden. Zij gingen ontbijten. Lucie vouwde de handen, wat haar tante niet verbaasde. Zij had dat verwacht al „deed" zij niet aan de kerk. „Samelijk eten, Lucie. Vreemd nóg een Lucie. Hermien, die nogal practisch aangelegd is, heeft al voorgesteld onze Lucie Loes te noemen. Dat lijkt me nog niet zo gek. Je gaat je gang maar, hoor. Ja, kaas. Eet zoveel je wilt." Lucie trachtte wat door haar keel te krijgen, maar een voudig was het niet. Het brood was oudbakken, de thee was slap, de margarine zo hard als een kei (Lucie had al direct gezien, dat het geen roomboter was) neen, appe tijtelijk zag de hele tafel er niet uit. Zou tante werkelijk ieder dubbeltje moeten omkeren eer zij het uitgaf Als dat zo was, en het leek er op, dan zou zij onmiddellijk maar voorstellen, wat zij zich voorgenomen had. „Tante, ik vind het vervelend over geld te praten, maar ik heb er over nagedacht. Ik ben hier zeker wel twee maanden, misschien nog langer. Dat gaat toch maar niet zonder enige betaling Laat mij U wekelijks een vergoe ding geven. U zegt zelf maar hoeveel. Ik heb hier op een bank wel beschikking over geld." Zij zeide het zonder ophef deelde het gewoon mede. Mevrouw Van Adrigem had grote moeite, geen ver bazing te tonen hé, haar vader had blijkbaar niet eens verteld, dat hij een behoorlijk bedrag, ruim voldoende (een bedrag, dat voor het grootste deel reeds was ver bruikt, om kleding voor haar, Heieen en Hermien te kun nen kopen) had overgemaakt. Even bekroop haar de ver leiding, om het aanbod van Lucie te aanvaarden. Elke week een bedrag. En als dat kind nu toch van niets weet! Maar neenals het later uitkwam, dan was zij aan de kaak gesteld. En Jochem zou het misschien al spoedig te weten komen, wat zij in dit geval liever toch niet had. Hu was dan in staat aan Lucie te zeggen, dat haar vader al betaald had. Neen, neen, dat ging niet. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 2