eeuwóe 3Cerkbode SBroeró JV. r Directeur of Conducteur Vragen van Oorlog en Vrede binnen de Oeref. Kerken Uit Zeeuws-Vlaanderen 22e JAARGANG No. 41 2 MEI 1968. „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. r Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Vervolgens aan Jacobus. 1 Cor. 15 7. Jacobus, op wie Paulus hier doelt, is een van de kinderen van Jozef en Maria. Dit geeft een aparte betekenis aan deze verschijning, die dan ook afzonder lijk wordt gememoreerd. De Roomse Kerk wil(de) hier niets van horen: De Here Jezus had geen broers en zusters. Alleen maar verwanten, neven enz. Men vond het al zeer vroeg in de Christelijke Kerk een stuitende gedachte, dat Maria nog meer kin deren zou hebben gekregen dan Jezus, haar eerstgeboorne. Men vond, dat een maagd meer was dan een moeder. Hier zit de Griekse minachting voor de geschapenheid en het stoffelijke leven achter. In Corinthië waren de christenen zó geestelijk"dat ze zich niet interesseerden voor de lichamelijke opstanding van de Here Jezus. Daarom zegt het zoveel, als juist in de brief aan deze gemeente de ver schijning wordt genoemd aan Jacobus, een lijfelijke broer van de Here Jezus. Het is meer Grieks dan christelijk, als de geestelijkheidder kerk niet trou wen mag. Maar dan mochten in de eerste plaats Maria en Jozef niet echt getrouwd zijn, maar geleefd moeten hebben als broer en zuster, nadat de Here Jezus op buitengewone manier geboren was. Het sexuele leven zou Maria hebben verlaagd. Voor dat soort dingen stond zij te hoog Alsof er iets hogers is op aarde dan het moederschap in een ge lovig huwelijk In de bijbel wordt meer dan eens gesproken over broers en zusters van de Here Jezus. Het is knoeien, als men alleen van neven wil lezen of van kinderen uit een vorig huwelijk van Jozef, de weduwnaar. Deze heidense idee is dieper doorgedrongen dan U denkt. Kijk maar eens naar de kerstprenten, die in omloop zijn Jozef een oude man en Maria een pril meisje. Een verhouding als van grootvader tot kleindochter. Dat is allemaal begonnen om Maria's maagdelijke staat („kuisheid" noemt men datte handhaven. Er is geen enkele reden om als er in de evangeliën gesproken wordt over broers aan iets anders dan aan broers te denken. In de Heilige Schrift worden Gods scheppingsordinanties uitbundig gepre zen. Ook die van de sexualiteit (Hooglied Maar de Grieken leerden aan de éne kant, dat lichamelijke zonden er niet toe deden, dat raakte toch alleen maar het mindere. En aan de andere kant probeerden ze in hun kloosters dat is géén christe lijke, maar een Hellenistische uitvinding) het lichaam zoveel mogelijk uit te schakelen en af te sterven. De apostelen hebben hiertegen een zware strijd moeten voeren. Wat een sterke nadrukken heeft Johannes niet gelegd op het feit, dat het Woord vlees geworden is. De bijbelse Maria is moeder geweest van een groot gezin. Ook in de gewone zin was het„M o e d e r Maria". Dit alles is daarom zo belangrijk, omdat we hiermee belijden, dat de Here Jezus midden in ons leven gekomen is. Niet in een verschijning, niet in een idee, maar in de historische werkelijkheid van onze existentie. Het gaat hier om de waarachtige menselijke natuur van de Here Jezus en om de wezenlijke vleeswording van het Woord. Tegen deze achtergrond wordt dacht ik levendiger en sprekender, wat Paulus meedeelt over een aparte verschijning van de Here Jezus aan Jacobus. Want dat was zijn broer. A. D. Wij danken voor de vrijheid, waarin wij leven mogen. Wij bidden om vrijheid voor allen, die op welke wijze dan ook nog in ge bondenheid leven onder totalitaire regeringsvormen, in uitbuitende maat schappelijke structuren, slachtoffers van iedere soort van discriminatie. Een paar overpeinzingen bij de feestelijke installatie van Ds. J. Wessel. Sfeer was er al meteen, die avond. Dinsdag 2 april. Een gezellige, blijde sfeer in de foyer van de Middelburgse stadsschouwburg. Feest was het voor een splikplienternieuwe, nog wat on wennige stichting en haar nieuwe, ook nog wat onwennige direkteur. Eigenlijk is zo'n installatie gauw voorbij. Je leeft er maanden naar toe. En dan ineens... die paar woorden van de voorzitter, de Heer Balkenende ,,Ik installeer". Dat is dan het begin van een lange weg. Een belangrijke weg. Ds. Wessel 15 jaar gemeentepredikant gaat nu de Zeeuwse jeugd helpen, Hen be- geleiden, stimuleren en aktiveren. Dat kun je ook alleen maar doen, als je jaren lang gewoon predikant ge weest bent. Als je de gemeente kent. Het valt je op, als je daar zit in de foyer van de schouwburg, dat het zo anders toegaat dan bij een bevesti ging in de kerk. Maar wat geeft dat Als je maar weet, dat er duizenden bid dende handen zijn Op een fijne, hem eigen en speelse manier heeft Ds. G. N. Lammens, voor zitter van de landelijke bond, het woord gevoerd. Hij Wenste de nieuwe direk teur hartelijk geluk en gaf hem goede en wijze adviezen mee voor onderweg. Uit de andere toespraken bleek duide lijk genoeg, dat we met ds. Wessel een goede keus hebben gedaan. Hij heeft op het gebied van het jeugdwerk zijn sporen verdiend. Dat blijkt uit de waar dering, die hij ontvangt van de zijde van B. en W. in Middelburg, van de Stichting Zeeland, van de Gedeputeer de Staten. Al met al, een feest was het die avond. Met enkele, eerlijke, voorzich tige woorden bedankte de nieuwe direk teur. Hij had een beetje een hekel aan dat woord. Hij noemde zich liever con ducteur. Leiden of begeleiden. Is begeleiding niet de beste vorm van leiding Je kijkt om je heen in de foyer van de Schouwburg. En je denkt aan de afwezigen. Dan zie jeachter de volwassen gemeenschap, die hier aan wezig was, de jeugd. Een hele zaal vol tieners. Eerlijk, kritisch, opstandig vaak. En met vraag-ogen Mijnheer de conducteur, ik weet niet hoe ik ver der moet Conducteur Wessel zit aan het stuur. Hij leidt. Hij begeleidt. Hij is er voor al die jongens en meisjes, die er niet waren, die avond. Nu, we willen hem toewensen, dat het fijn gaat. En we beloven hem bij dezen, dat wij met biddende en dienende handen achter hem staan. W. H. GISPEN. Ds. en Mevr. Hoogerwerf vertrokken naar Zuid-Sumatra. Op maandag 22 april zijn ze op Schiphol in een vliegtuig gestapt. De nieuwe missionaire predikant van Zuid- Sumatra en zijn vrouw en kinderen. Een stel nuchtere en gelovig enthou siaste mensen. Ze zullen hier heel wat achter laten. Maar ze zullen ook er varen, dat wie geeft, tegelijk ook ont vangt. Wij wensen Ds. Hoogerwerf en zijn vrouw veel zegen toe cp hun werk. Ze zijn de enige Nederlanders daar. Ze zijn zelfs de enige Europeanen daar. Maar met hen samen zijn er duizenden kinderen van God daar. En wat is Europa te vergelijken bij Zijn wereld wijde Koninkrijk We hopen en verwachten, dat, als hij in zijn landrover onderweg is langs veelal onbegaanbare wegen, hij zich ge dragen mag weten door uw biddende handen. „De sluis" in Terneuzen. Op woensdag 17 april werd in Ter neuzen ,,de sluis" geopend. Dat is het nieuwe clubhuis van de Interkerkelijke stichting voor jeugd en volwassenen- werk", Interkerkelijk wil in dit verband zeggen Hervormd en Gereformeerd. We zijn daar dat mag u wel we ten bijzonder blij mee. Drie jaar ge leden begonnen we, heel aarzelend en voorzichtig met het werk van de „Ge reformeerde stichting voor jeugd en buurhuiswerk". Met als ruimte een oude molen (alleen de beneden-verdie- ping). Deze „molen" is een sukses ge weest en is dat nog. Het aantal jonge lui, die er kwamen binnenvallen,-was veel groter dan we hadden verwacht. Nu 3 jaar later zijn we als In terkerkelijke stichting gesubsidieerd. We hebben een fijn pand in oud Ter neuzen. Met twee sociëteitsruimten, een hobbyzolder en een creatief-spel-zolder. Er is een direkteur aan de stichting ver bonden voor 3 dagen per week. Er is een jeugdleider in vaste dienst, de Heer Knol. Er werkt een stagiaire van de Haagse Sociale akademie, dé Heer Lopps. En nu werken we dan met deze nieu we akkommodatie verder. Blij, dat het mag. Blij, dat het kan. Blij met de las ten. Blij met de zorgen, die het werk met zich meebrengt. En we wilden het u toch even door geven als stimulans. Als bewijs, dat de levende Heer ons werken zó verrassend zegenen kan. We willen ook vragen om uw voorbede voor dit werk. De sluis deuren zijn open gegaan. Nu loopt het de spuigaten uit. W. H. GISPEN. De Gereformeerde Kerken in Neder land kennen sinds jaar en dag „Depu- taten voor de bestudering van het oor- logsvraagstuk", benoemd door de Sy node van Middelburg. Minder officieel, maar stellig niet minder actief, werkt het Gereformeerde Vredesberaad, waarover onlangs de heer Van Bennekom waarderend schreef in deze kerkbode. De deelne mers aan dit beraad richtten een schrij ven aan de Synode van Amsterdam, waarin gemotiveerd gevraagd werd uit te spreken, „dat elke oorlogvoering die inhoudt het verwoesten van bevolkings centra en het onleefbaar maken van ge hele gebieden een misdaad tegen God en de mensheid is en dat het willen in staan voor de zaak van gerechtigheid en vrede op aarde naar christelijke over tuiging niet met een dergelijke totale oorlogsvoering in overeenstemming te brengen valt". Dat de Synode van Amsterdam zich niet definitief heeft willen uitspreken over deze zaken alvorens het rapport van het deputaatschap uit te bren gen vóór 1 januari a.s. is verschenen, acht ik een even begrijpelijke zaak als ik het een kwalijke zaak vind, dat de synode geen der deelnemers van het Vredesberaad gelegenheid heeft gege ven hun schrijven toe te lichten. Bij deze weigering kon de Synode zich niet beroepen op hun deputaten, want deze hadden, in een brief van 22 januari j.l. aan Prof. Verkuyl, uitgesproken het op prijs te stellen wanneer deze vraagstuk ken in de vergadering van de synode VISSEN Die nacht vingen zij niets en zij niet alleen. Ook wij zijn overgegaan tot de orde van de nacht. Wij twijfelen met Thomas aan de houdbaarheid van het net. Dromen als Nathanael van een vijgeboom. Of spelen met een mes als Simon de Zeloot. Er niets nieuws onder de maan. Nu ja, Judas is dood en Jezus is opgestaan maar zwart en wit lossen op in een grijs bestaan. De wind zingt het oude liedje in de mast. Een week na pasen is Jezus een vreemdeling geworden die ons moet zeggen gooi het over een andere boeg. Jazeker, het licht van de opgaande zon maakt alles goed. Het net scheurt niet en wat dan nog, hij wacht ons aan de kust met brood en vis. Maar na de maaltijd spant het net pas goed heb je mij lief Jaap Zijlstra. in open discussie zouden worden ge bracht om mee te werken aan de me ningsvormen in onze kerken. Op 23 februari 1968 deed Prof. Ver kuyl een nader verzoek om op de sy nodevergaderingen van maart zo'n dis cussie op gang te brengen, omdat ver der uitstel hem en de andere deelnemers aan het Geref. Vredesberaad om drie redenen onverantwoord toescheen. Ik citeer uit zijn argumentatie „In de eer ste plaats omdat de wereldsituatie op het ogenblik zo ernstig is, dat vandaag of morgen door de President van de Verenigde Staten de opdracht kan wor den gegeven om Noord-Vietnam met gebruiking van kernwapens op de knie- en te dwingen. In zo'n situatie moet de kerk spreken, om niet opnieuw zoals zo vaak gebeurd is later het verwijt te ho ren, dat zij een zwijgende kerk is ge weest of een kerk die de wapens zegen de in plaats van deze wapens te ver vloeken". Het tweede argument was de moge lijkheid in 1969 het NATO-verdrag te herzien het derde de a.s. Assemblee

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1