Mseutve Vormen Sloereiiiand - !si dode land Predikbeurten zondag 28 april 1968 en meisjes, die blijkens het onderschrift een catechisatiegroep vormen. De jongelui hebben blijkbaar niet geposeerd. Een verborgen oog heeft dit beeld gevangen. Het is moeilijk te zeggen of deze jon gens en meisjes geïnteresseerd zijn en luisteren. Dat is vaak aan de uitwendige houding niet te zien Sommigen hangen er maar wat suf bij, weggedoken in hun kragen en dassen. Maar daar kun je je op verkijken. Je kunt met je ogen dicht intens luisteren en met je ogen open zitten slapen. Dus daarom heb ik dit plaatje niet uitgeknipt. Het gaat me om wat anders. Dat heb ik uitgedrukt in een opschrift stations wachtkamer. En ik voeg er nu nog aan toe tweede klas. Want op één meisje na zitten ze alle maal met hun jassen aan. En U weet wel wat voor jassen de brommende jeugd tegenwoordig draagt. Wanneer je op bezoek komt is toch zeker een der eerste dingen, die je doet: je buitenkleren uittrekken Dat doe je op school en op kantoor toch ook En als je ergens les krijgt Je vindt tegenwoordig overal een goede verwarming der lokalen en ik zou niet weten, waarom je op catechisatie je zo lomp zou gedragen. In een stationswachtkamer houdt men zijn jas aan en in de bioscoop. Maar thuis niet en ook niet op bezoek. En niet op 'n vergadering. Daarom meen ik, dat het vanzelf sprak, dat je ook op de catechisatie je jas uitdoet en dat er voor een behoorlijke garderobe of kapstok wordt gezorgd. Het begint gelukkig ook tot het besef van kerkbouwers door te dringen, dat het afschuwelijk is om in een goed ver warmde ruimte een uur lang met je win terjas aan te zitten en met je hoed in je hand. Wat dat laatste betreft hebben jon gens en meisjes het makkelijkerdie kunnen het zich veroorloven de hoofd zaak" te verwaarlozen. Ik zie tenminste op de uitgeknipte foto nergens een hoed of iets dergelijks. Examen In deze tijd bereiden een aantal ca techisanten zich voor op de openbare belijdenis. In de ene kerk is het wat vroeger, in de andere wat later. Maar overal toch ongeveer in het voorjaar. Aan die openbare belijdenis gaan twee dingen vooraf de approbatie van de gemeente en de examinatie van de kerkeraad. Voor die afkondiging zijn de meesten niet bang, maar wel voor dat onderzoek vanwege de kerkeraad. Dat onderzoek gaat namelijk over de beweegredenen en over de verworven kennis van ,,de waarheid". Dat onderzoek naar de beweegrede nen gebeurt in allerlei kerken zeer ver schillend. Meestal door een gesprek on der vier ogen. Soms door een brief, die de belijdeniscatechisanten moeten schrij ven. Zelden in het openbaar met de hele groep of met de hele kerkeraad. Dit onderzoek wordt dan ook niet gevreesd. Integendeel. Maar wel dat onderzoek naar de kennis. Niet alleen de catechisanten zien er tegen op. Maar ook de predikant, die enige jaren lang met hen gecatechiseerd heeft. Nu komt dan het resultaat van zijn jaren lang bezig zijn. Nu kan de ker keraad het horen of hij het als catecheet goed of slecht gedaan heeft. Ik herinner me dat van vroeger nog heel goed. Dan zat een halve kerkeraad aan de ene kant- van de tafel en een groep jonge mensen aan de andere kant. En al ze dan allemaal een paar beur ten gehad hadden, mochten ze buiten staan en sprak de kerkeraad een oor deel uit over de al of niet openbaar ge worden kennis. Ik had een ouderling, die ieder jaar weer hetzelfde zei ,,Het was niet erg best, maar toch een weinig beter dan het vorige jaar". In zijn wijsheid wist hij vermaning en vertroosting dus te combineren. Daar moeten die jongens en die meis jes toch wel zenuwachtig van worden zo'n zwijgend forum tegenover je En wat stelt het voor Een meisje, dat een antwoord goed uit haar (achter)hoofd op zeggen kan, zo'n lang antwoord op een catechismus vraag, maakt een uitstekende indruk, terwijl het helemaal niet vaststaat, dat ze er iets van begrijpt of over een paar jaar zich nog één zin kan herinneren. Terwijl een jongen, die aarzelend en zoetend een eigen antwoord probeert te geven, soms de fijnste dingen kan zeggen, terwijl hij de indruk maakt al leen maar wat te kunnen stotteren. Gelukkig zijn de meeste kerkeraden wijzer geworden. En werd dat rationa listisch geëxamineer van lieverlede af schaft. Waar de kerkeraad nog niet wijzer is, weet ik een probaat middel. Ik heb ondervonden, dat het werkt. Als een catechisant iets niet wist, vroeg ik het aan de ouderlingen. Op de rij af. Deze methode heft de kloof op tussen beoordeelden en beoordelaars en 'ver andert het examen in een geleid ge sprek. En pientere ouderlingen hebben in dat gesprek gelegenheid genoeg om op te merken, wie er wat van weet en begrijpt. Regelrechte vragen schrikken vaak af. Dan klappen de mensen dicht: En vooral jonge mensen weten het dan ineens niet meer. Ik vroeg eens aan een dokter, nog wel een specialist, op de man af naar aanleiding van een ziek tegeval ,,Wat is uw prognose Ik kreeg niet meer dan het onbenul lige ,,Hoe bedoelt U" ten antwoord. Tenslotte is een catechisatie een won derlijke opleiding. Als dominee ben je dolblij, als de jongens en meisjes trouw komen en zielsgelukkig, als ze zich we zenlijk gaan interesseren. Maar je bent volslagen weerloos. Je hebt tegen de ongeïnteresseerden geen enkel wapen dan je eigen bezie ling. Naast elkaar zitten pienteren en dommen. Want de overgang naar de volgende groep vindt alleen plaats in verband met de leeftijd. Voor de één ben je veel te moeilijk, maar voor de ander veel te eenvoudig. Soms weten van wat je vertelt en uit legt sommigen alles al af en anderen nog niets. Ik heb nu 42 jaar lang veel en graag gecatechiseerd. Maar het is nog steeds een hele toer. Maar zo'n soort examen ,,voor de kerkeraad" is fout. A. D. Ook aan de universiteiten dringen nieuwe vormen door. Men zegt wel eens, dat de kerken conservatief zijn. Maar vergeleken bij de hardnekkigheid, waarmee aan de universiteit (haast nog erger dan in de kazerne) wordt vast gehouden aan verouderde vormen, dient de kerk vooruitstrevend te worden ge noemd. Het is op de universiteit soms net als of de boekdrukkunst nog niet uitgevon den werd, laat staan de stencylmachine of de bandrecorder. Het is geen won der, dat academisch-gevormden meestal een zeer slecht handschrift hebben. Ze hebben wel de grootst mogelijke vaart dictaat moeten opnemen. Maar gelukkig dringen moderne methoden ook in het hoger onderwijs door. Een van die nieu wigheden is het persoonlijk contact tus sen professoren en studenten. Hier voor dienen de civitasdagen. Maar vooral de faculteitsconferenties. Zo wordt van 11 -16 mei in het vormingscentrum Hedenesse Cadzand een conferentie belegd van de Theol. faculteit van de Vrije Universiteit. De theologische studenten zullen daar met hun professoren een paar da gen samen leven. D.w.z. samen praten, samen denken, samen spelen, eten en slapen. Het thema voor de discussies is Mensen tussen realiteit en verwach ting". Wat is het fijn om in deze tijd stu dent te wezen. En theologie te mogen studeren A. D. In de Amsterdamse Kerkbode schrijft Dr. P. G. Kunst over de finantiële ver houdingen van Kerk en Staat, de zgn. „Zilveren koorde", maar wijst in zijn artikel vooral op de gevaren van een rijke kerk, die op maatschappelijk ge bied mee gaat spelen als groot-grond bezitter. Dat was zo in Hongarije, dat is nog steeds zo op Cyprus (Makarios). En dat komt ook voor in Zeeland. De Roomse Kerk is ook ontzettend rijk door aandelenbezit in zeer vele groot-idustrieën. Zij beheerst de Itali aanse oeconomie. In Zeeland is 1 van alle grondbe zit van de Hervormde Kerk. Daartegen zijn vele jongeren onder aanvoering van Ds. Strating (dir. van het Herv. maat schappelijk werk in Zeeland) in op stand gekomen. Ze liepen niet met spandoeken te demonstreren, maar wis ten wel te zeggen wat zij wilden. Hier volgt een gedeelte van wat Dr. P. G. Kunst er over meedeelt ,,In Zeeland heeft een groep jonge Her vormde gemeenteleden een gesprek ge voerd met vertegenwoordigers van het provinciaal kerkbestuur over het bezitten, verwerven en beheren van „kerkelijke goe deren". In Hervormd Nederland staat er een interessant verslag over. Wij zijn van mening zo stellen de jongeren zich op dat het niet juist is als kerkvoogdijen en/of diakonieën bezit ters van grond zijn, terwijl zoveel levend geld voor de gemcente-van-nü noodzake lijk is. Volgens hun mededeling gaat het in Zeeland om een kerkelijk grondbezit van ongeveer 2200 hectare, over het algemeen zeer goede landbouwgrond, met of zonder boerderijen. Dit bezit is vooral in het ver leden door schenking verkregen, maar ook wel door koop verworven. Houden we met de door inpoldering ont- stande vergroting van het Zeeuws provin ciale gebied rekening, dan zal liet Her vormde grondbezit ongeveer 1 van het totaal bedragen een respectabel bezit, hoewel niet een oppervlakte die voor de huishouding van de provincie groot ge wicht in de schaal legt. De jongerengroepen hebben tegen dit kerkelijk bezit protest aangetekend en ver klaard, dat zij liet onjuist vinden als de kerk zich op deze manier wil veilig stellen. Zij spreken over een wereldse zekerheid, die niet bij de kerk past. De jonge gemeenteleden zien het ker kelijk grondbezit als een bezwaar tegen het optreden van de gemeente van Chris tus. Terwijl de jonge kerken in de ont wikkelingslanden alle mogelijke risico's moeten nemen om in stand te blijven, trekt de kerk in ons land haar inkomsten van veilig belegde geldsommen. Radikaal is hun voorstel om de helft van deze kerkelijke gronden af te stoten. Het zijn toch voor het merendeel versprei de stukken, een versnipperde bezit, waar voor niet de beste pachtprijzen te maken zijn. Wordt zulk een deel verkocht, dan zijn problemen in verband met de bouw van jeugdhuizen, woningen en een bejaar dentehuis goeddeels opgelost. Daarom kie zen zij in de plaats van dood kerkelijk be zit voor het gebruiken van levend geld, waarmee de kerk vandaag kan werken. Het Zeeuwse gesprek heeft nog enkele andere aspecten opgeleverd, die de moeite van het overwegen waard zijn. Ds. H. M. Strating, directeur van het hervormd maatschappelijk werk in Zeeland heeft er op gewezen dat het steunen op inkomsten uit kerkelijke goederen de offervaardigheid van veel gemeenteleden ten kwade be- invloedt. De leden van de kerk vertrouwen er op, dat de baten uit deze vaste goe deren voldoende zullen zijn om de voort gang van kerkelijke arbeid te garanderen. Persoonlijk ken ik deze situatie uit een andere niet-Zeeuwse gemeente waar men openlijk uitsprak, dat „de doden har der voor de kerk werken dan de leven den". De jongeren nemen geen blad voor hun mond en vullen de opmerking van ds. Strating aan met een verwijt over de wil lekeurige toewijzing aan pachters. Uit de praktijk blijkt volgens hen, dat „de kerke- gronden bijna alleen verpacht worden aan hervormde lidmaten". Zij spreken over een vorm van partijdigheid. Het hierboven genoemde verwijt komt overigens niet alleen in Zeeland voor en het is beslist ook niet een typisch hervormd verschijnsel. Als er in een bepaalde ker kelijke lering iets te „vergeven" bedoeld als „uitgeven" valt of als er iets te ver dienen is, zijn kerkelijke autoriteiten er gauw bij om eerst de huisgenoten van het geloof te bedenken." A. D. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Oostkerk) 9 uur Ds. Joosse. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Schuddebeurs, Wezep (In deze dienst wordt speciale aandacht gesschonken aan doven en hardhorenden.) 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Til. Getuigeniskerk (Acriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til. 5 uur Ds. Schuddebeurs. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 10.15 uur Ds. Wilgenburg. 5 uur Ds. Joosse. Arnemuiden 9 en 2.30 uur Ds. Kramer, Nieuwdorp. Domburg 10 uur Ds. Elshout te Koudekerke. 2.30 uur Ds. Helderman. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskérke 10 en 2.30 uur Ds. Steunenberg, Rotterdam Koudekerke 9.30 uur Ds. Groeneveld. 2.30 uur Ds. Kornet, beiden te Vlissingen. Meliskerke 10 en 2.30 uur Kand. Kranenberg te Amsterdam. Oostkapelle 9 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 9.30 en 7 uur Ds. Meijer. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Kornet. 5 uur Ds. Groeneveld. (Huishoudschool, Paauwenburg) 11 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 9.30 uur Ds. Helderman, 2.30 uur Ds. Elshout. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 en 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Gispen te Terneuzen. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 11 uur Ds. Gispen. Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Kand. Dronkert, Leiden Terneuzen 10.30 en 16.30 uur, Ds. Gispen. (Mozarthof) 9 uur Ds. Berger, 19 uur Oostburg 10 uur Ds. Noorloos te Aardenburg, 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen. CLASSIS GOES. Baarland 10 uur Leesdienst. 2.30 uur Kand. Sinte Maartensdijk. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Oegema te Arnemuiden. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.30 uur Ds. De Bruijne te Goes, 2.30 uur Ds. Meijster te Ede. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen, 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne, 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kand. Fokkema te Groningen. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Poelman. Kapelle 10 en 17 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9 en 2.30 uur Ds. Hartholt, Bed. H. Av. Nieuwdorp 10.30 Ds. Kramer, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 uur Ds. Meister te Ede, 2.30 uur Kand. v. d. Velde te 's-Gravenpolder. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Schelhaas Hz., Bed. H. Av., te Amsterdam. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 3 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. De Kleer te Scheveningen. Halsteren 5 uur Ds. Heuzeveldt. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Wessel te Middelburg Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. De Kluis. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Groenendijk, Sleeswijk. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 10 en 5 uur Ds. Van der Loo te Sliedrecht. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10.30 en 5 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Richel te Heemstede, Bediening Heilig Avondmaal. Nieuwerkerk Oosterland 9 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom, 2..45 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder. Scharendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds. Becker, Bed. H. Av.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3