Theologische Schooldag Kampen t/REDESWEEK CATECHISATIE Protesterende Studenten werden benoemd Dr. A. G. Honig Dr. W. D. Jonker Dr. E. W. Dijk Drs. E. v. d. Velde en Ds. K. A. Schippers. c. Quaestor over 1967. Het moderamen zal de post „drukkerijkosten" van de be groting nader bekijken. d. Art. 17 (pensioenen) rekening en ver antwoording '67 worden aanvaard. e. Art. 20 (hulpbeh. studenten) een elf tal kerken uit dc classis Goes en een vijf tal uit de classis Zeeuws-Vlaanderen moet nog koliekten afdragen, zodat dit deputaat- schap nog niet kan worden opgeheven. Eén deputaat namens de P.S. blijft in de toekomst gehandhaafd. f. Art. 48 (hulpbeh. kerken). Uitvoerig wordt gesproken over de moeilijkheden van de kerk van Aardenburg, die voor kerkbouw staat. Besloten wordt dat op de voortgezette zitting er een concreet voorstel moet zijn.' Verder wordt het rapport aan vaard. g. Art. 53. Ds. Jansen memoreert de werkzaamheden van dit deputaatschap. h. Evangelisatie. Blijkt, dat in toenemen de mate de kleine kerken in onze provin cie bij het rekreatiewerk betrokken wor den. Voorstellen worden aangenomen. Er zijn nog kerken, die nalatig zijn in het af dragen van gelden, deze zullen aangeschre ven worden. i. Zending. Uitvoerige gegevens zijn alle leden verstrekt over het zendingswerk. Het werk groeit, wat tengevolge heeft, dat ook de bijdragen van de kerken dit jaar omhoog zullen moeten. j. Geestelijke verzorging militairen. De recrutendag zal dit jaar in november ge houden worden. Dit jaar is geen predikant uit ons ressort als legerpredikant in „dienst'' gegaan. k. Werk onder de schippers. AKOS. Het algemeen oriënterend werk in West- België van ds. Noordhof moest wegens financiële redenen worden opgeschort. Besloten wordt de heffing van de kerken voor '68 te brengen op 0,25 per ziel was 0,23). 1. Kerk en Delta. De aandacht wordt gevestigd op Het jeugdwerk (benoeming ds. Wessel); de leefbaarheid van de kleine kerken (combinatie van kleine kerken); rekreatie voor het Grevelingengebied is het gewenst tot nauwere interkerkelijke sa menwerking te komen Mee te werken aan het tot stand komen van een centraal over leg van prot. chr. onderwijsorganisaties. m. Maatsch. werk. De bijdragen van de diakonieën willen deputaten gaarne ver hoogd zien tot 0,95 per ziel. n. Percentagecijfers. Deze worden ge handhaafd met deze uitzondering, dat Goes l/i omlaag en Zeeuws-Vlaanderen een Yl omhoog gaat. o. Commissie voor het nazien der boe ken. Alle bescheiden, die daarvoor in aan merking kwamen, zijn gekontroleerd en in orde bevonden. De synode déchargeert de betrokken broeders voor hun beheer. p. Kerk en industriële samenleving. De benoeming van een industriepredikant kon nog niet worden verwerkelijkt, maar kan nu op korte termijn tegemoet worden ge zien. De studiecommissie zal ontbonden worden. Van de kerken wordt in '68 0,50 per ziel gevraagd. q. Diakonale arbeid. Vakantieweek voor bejaarden in „Bosch en Duin" te Oostka- pelle. De nieuwe diakencursus werd be sproken, die in de verschillende regio's is gehouden. r. Geest, verzorging Rust- en Verpleeg huizen. I.v.m. de nieuwe bestuurssamenstel ling van de Stichting Verpleeg- en Rust huizen Zeeland is er momenteel nog niets te rapporteren. s. Zeeuwse predikantenconferentie. Ds. Becker brengt verslag uit van de vorig jaar gehouden conferentie. Ook voor dit jaar zal een conferentie worden belegd. 7. De praeses gaat voor in dankgebed en sluit daarna de Synode provisorisch. Voortgezette zitting 14 mei a.s., 8.30 uur v.m. In opdracht van de Synode, L. BERGER, scriba II. L.S. De ouderlingen in de Classis Middelburg, worden uitgenodigd tot het bijwonen van de ouderlingen-cursus, die D.V. gehouden zal worden vrijdag 26 april a.s., 's avonds 8 uur, in het lokaal achter de Hofpleinkcrk te Middelburg. Ds. Kramer te Nicuwdorp zal een on derwerp inleiden over „Schriftgezag". Namens de Gercf. Kerk te Arnemuiden, G. S. Oegema, praeses. S. C. Klaasse, scriba. De vergadering van de kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou den op woensdag 15 mei 1968 te Zierik zee, te 19 uur. Stukken voor het agendum te zenden aan de eerst-ondergetekenae vóór 11 mei 1968. Namens de samenroepende kerk van Zonnemaire, D. Jansma, praeses. H. Voshol, scriba. Steeds vaker brengen krant, radio en televisie ons berichten en beelden van studenten, die protesteren en demon streren in Amerika en in Nederland, in Spanje en in Tsjecho-Slowakije, in West-Berlijn en in Warschau. Verhoudingsgewijs slechts weinig an deren steunen deze protesten vele kun stenaars, sommige hoogleraren, een en kele predikant of priester. De meeste burgers veroordelen dit soort activiteiten in eigen stad en land studenten moeten studeren, ouderen hoogschatten en, vooral, gepaste eer bied tonen voor het gezag. Merkwaardig is wel, dat er een al gemeen begrip bestaat voor wat er in dit opzicht aan de andere kant van het IJzeren Gordijn gebeurt. Wij begrijpen best dat schrijvers en studenten in Praag en Warschau meer geestelijke vrijheid wensen en we bewonderen hun moed als ze zich verzetten tegen de in hun land gevestigde orde. En op hun beurt waarderen beste Polen en brave Tsjechen de in Westers universitaire en artistieke kringen steeds luider wor dende kritiek op de Amerikaanse Viet- nam-politiek. Maar de tegenstelling die zo gemaakt wordt tussen protesten in West-Europa en die in Oost-Europa is een schijn tegenstelling. Zowel hier als daar gaat het om eensgezinde individuen die zich niet meee willen laten slepen in de maalstroom van de schijnbaar onver mijdelijke ontwikkelingen die zich niet neer willen leggen bij de opvatting, dat de spanningen en tegenstellingen tus sen communistische en niet-communisti- sche volken, tussen arme en rijke lan den, nu eenmaal groot moeten blijven of zelfs groter worden die geen vrede hebben met een derde wereldoorlog die steeds dichter bij komtdie niet willen sterven en laten sterven, maar leven en laten leven. Individuen bovendien, die menen dat de gebruikelijke, vroeger ge baande wegen om invloed uit te oefenen in eigen land, op eigen regering en op eigen lot, te lang of geblokkeerd zijn. Dat dit laatste voor Oost-Europa geldt willen we wel geloven dat het ook in West-Europa door velen zo er varen wordt, is moeilijker te aanvaar den. Nu stem ik bij voorbaat toe, dat het velen bij hun gedemonstreer vooral om de opschudding en de sensatie gaat. En ik begrijp dat niet alle opvattingen en methodes der serieuzer protesterenden voor een ieder aanvaardbaar zijn. Maar daarmee is nog niet het hele proteste rende studentendom waardeloos, zo min als het Christendom alleen maar van onwaarde is vanwege schijn-Christenen en sekten. Laten we oppassen voor de opvatting, dat in het Westen niets anders kan of zelfs dat alles zo moet gaan, als 't gaat. Een oud en bezadigd Amerikaans po litiek commentator, Walter Lippman, schrijft over zijn president „Hij heeft een hele generatie Amerikanen er toe gebracht, openlijk of stilzwijgend in ver zet te komen tegen hun regering en te gen hun eigen maatschappij hij heeft de rest van het volk een gevoel van hulpeloosheid en verbijstering gegeven. Zijn meest gerespecteerde verdedi gers kunnen niets beters naar voren brengen dan dat hem, huns inziens, geen andere weg openstond. Dit nihilis me blijft beneden de maat. Het Ameri kaanse volk heeft recht op leiders, die zijn lot willen besturen en zich niet hul peloos aan de wisselingen er van willen overgeven". (Trouw, 16 maart 1968.) En een evenwichtig anti-revolutionair staatsman, Mr. B. Biesheuvel, heeft ge zegd „Een van de grootste gevaren, die de politiek vandaag bedreigen is, dat wij de oorlog als een onvermijdelijk heid, als een soort noodlot dat wij toch niet kunnen keren, leren aanvaarden. Wij mogen niet lichtvaardig de oorlog zien als een uiting van de zondige aard der mensen, die toch niet te veranderen is." (Amsterdam, 14 februari 1967.) Is het dan zo verwonderlijk dat jon geren feller reageren op wat hun be nauwt Het is goed te bedenken, dat vóór 1940 de gemiddelde studenten zich bo ven politiek verheven achtte en dus niet protesteerde dat in de dertiger jaren in West-Europa in 't algemeen, maar in Duitsland in het bijzonder de grote meerderheid van wetenschapsmensen en kunstenaars, van priesters en predi kanten, de politieke en maatschappelijke ontwikkelingen niet zagen, laat staan dat ze er tegen protesteerden. Wat daarna èn daardoor kon gebeuren, mo gen we nog niet vergeten zijn. Daarom liever tien protesten te veel dan één te weinig. Juist ook vanuit de kerken. Zie Zaandam. Drs. M. BEINEMA. Naschrift Het bovenstaande werd geschreven enige weken vóórdat een Hifcler-bewonderaar een aanslag pleegde op de Westberlijnse studentenleider Rudi Dutschke. Deze aanslag heeft de protesten, vooral in West-Duitsland, verscherpt, maar niet wezenlijk veranderd. Daarom heb ik mijn artikeltje ongewijzigd gekten. De Theologische Hcgeschooldag zal dit jaar gehouden worden op donderdag 16 mei, in dc Burgwalkcrk te Kampen, aan vang 10.15 uur. De leiding zal berusten bij Prof. dr. G. Th. Rothuizen. Het jaarlijkse overzicht over de gang van zaken aan de Hogeschool in het cursusjaar 1967/68 zal worden gegeven door dc Rec tor, Prof. Dr. J. T. Bakker. Verder zullen in de morgenvergadering optreden dc heer Dr. J. A. H. S. Bruins Slot, hoofdredacteur van „Trouw" en Prof. Dr. Herman Ridderbos te Kampen, die, aan de hand van een aantal korte stellin gen, ieder op hun wijze, hun visie zullen geven op de veelbesproken ontwik keling van het Geref. leven in deze tijd. De namiddagvergadering, die om 2 uur aanvangt en uiterlijk om 3.30 uur besloten wordt, zal gewijd zijn aan een brede dis cussie over het in dc morgenvergadering behandelde. Het ligt in de bedoeling, ook daaraan, behalve door enkele daartoe uit genodigde discussianten, zoveel mogelijk door een ieder der aanwezigen kan worden deelgenomen. De Schooldagcommissie nodigt hierbij alle kerkeraden uit enkele vertegenwoor digers te zenden. Zij leeft in de verwach ting, dat liet bovenstaande programma de belangstelling van velen zal hebben en de kerkeraden zich voor het welslagen van deze dag van de Hogeschool der kerken niet onbetuigd zullen laten. Evenals vorig jaar zullen ook de gere formeerde kerken deelneemen aan de Vre- desweek, die wordt georganiseerd door het Interkerkelijk Vredesberaad. De gerefor meerde synode nam dit besluit met 14 stemmen tegen, onder voorwaarde, dat een eventueel uit te geven kanselboodschap eerst wordt goedgekeurd door de deputa ten voor het oorlogsvraagstuk en het mo derniseren van de synode. De synode stelde deze voorwaarde, om dat er tegen de kanselboodschap van vorig jaar ernstige bezwaren zijn gerezen. Ander zijds was men niet zonder meer afkerig van verdere deelname aan de Vredesweek 1968. Wel sprak de synode uit, dat de organisatoren meer aandacht moeten be steden aan de beknotting van de democra tische en geestelijke vrijheden bij vele vol keren met name onder een communistisch of een ander totalitair regiem, zoals dat van Spanje, Portugal of Griekenland. De commissie, die over deze zaak aan de synode rapporteerde, wees er op dat vrijwel iedere zondag in de kerken om vrede wordt gebeden. Dagelijks ontvangt men in ons land informatie over de gruwe len van de oorlog. Het gevaar dreigt, dat een speciale kerkelijke vredesactie de men sen nauwelijks meer schokt en dat men al les gelaten over zich heen zal laten gaan. De ervaringen opgedaan met blauwe-week- acties en weken voor veilig verkeer zijn in dit opzicht leerzaam, aldus de commissie. Stationswachtkamer Dit artikel heeft twee aanleidingen Allereerst heb ik in mijn Kerkbodemap al enige tijd een knipseltje uit het Cen trale Weekblad, waarin ook een foto staat van een stuk of 10 grote jongens FEUILLETON „HONDEMASTATE" door HERMAN DE MUINCK 18) Vol bewondering keek kleine Lucie naar de kleren van de nicht, die mooi en stevig waren. Daar konden Heieen en Hermien niet aan tippen, dacht zij. En zij zelf dan? Och, zij kon er vrij slordig bijlopen. Veel aandacht werd aan haar kleding niet besteed. Mama had voorlopig aan Heieen en Hermien al genoeg, zei ze altijd. En aan haar zelf dacht het meisje er dan ondeugend bij. Er waren ook enkele snuisterijen, verschillende van goud. Zij had terluiks al eens naar het gouden armband horloge gekeken en naar de ring met een glinsterende steen er in. Dat is iets moois, Lucie," zeide zij bewonderend. „Die heb ik op mijn verjaardag gekregen. Het horloge van mijn vader, de ring van mijn moederHet laatste kwam er hakkelend uit. Kleine Lucie was zo verstandig, niets te zeggen. Op haar verjaardag En op diezelfde dag, had papa verteld, wat dat auto-ongeluk geweest en was tante overleden Toen zag zij, dat Lucie een grote foto bekeek. „Tante vroeg de kleine Lucie. „Je moeder Lucie knikte alleen maar en gaf haar de foto. „Je lijkt op haar, Lucie." „Dat wordt meer gezegd en dat zal ook wel. Maar ik lijk ook op mijn vader." „Die kan ik mij niet herinneren, 't Is al zoveel jaar ge leden, dat ik hem gezien heb." Nadat zij gereed gekomen waren en alles was opge borgen, gingen zij naar beneden, om nog een kop thee te drinken. „Ik mag hier mijn huiswerk wel maken, hé vroeg het meisje. „Dat is voor jou gezelliger." „Leuk vind ik dat. Ik zal mijn mond wel houden. Op v/elke school ga je „Middelbare meisjesschool aan het Bezuidenhout. Wel gezellig." Zij pakte haar boekentas, haalde er een paar boeken en wat cahiers uit. En dan leerde zij en schreef, terwijl Lucie de courant las. „Dat is klaar riep kleine Lucie na ruim een half uur. „Zie je wel, dat het niet veel was „Als het nu maar zonder fouten is," plaagde Lucie. Het nichtje haalde haar schouders op. „Ik denk van wel. Maar een enkel foutje is niet erg." „Heb je steeds goede rapporten?" „Volgens de leraressen en leraren wel." „Vind jij dat dan niet „Je prijst jezelf toch niet „Je hebt gelijk, 'k Had het niet moeten vragen." Ongetwijfeld, overwoog Lucie, was het een pienter ding. Die zou niet veel moeite hebben met leren, al zouden er wel vakken zijn, waarin zij minder goed was. „Ik ben gek op muziek en op de moderne talen," ver klapte Lucie. ,,'k Heb eenmaal in de week muziekles bij een leraar. En dan helpt Heieen mij, tenminste als zij er zin in heeft en dat gebeurt niet vaak. Zij geeft mij ook wat Frans. Daar is ze een kei in. 'k Zou graag later op het Conservatorium willen, opleiding voor zang en mu ziek. Maar mama heeft gezegd, dat ik dat wel uit mijn hoofd kan zetten. Te duur. Hier is alles te duur, behalve... nu ja." Lucie informeerde niet naar de rest van de onuitge sproken zin. Zij zou wel het een en ander ervaren. „Lucie," zei ze, op haar horloge kijkend, het is tien uur geweest en ik ben moe van de reis en van alles." „Ik moet ook naar bed. Om kwart voor acht ontbijt ik met papa en dan verdwijnen we." „Hoe laat begint je school „Om half negen, 's Woensdags en 's zaterdagsmiddags vrij." „Welterusten, kind." „Slaap wel, Lucie. Hier is een pakkerd. We zullen het gezellig hebben, denk ik." Zij staarde op de foto van haar moeder, die zij op een kastje had gezet. De tranen sprongen haar in de ogen. „Mama, ik wil, met Gods hulp, flink zijn, maar het is zo moeilijk, zo moeilijk," fluisterde zij. „Ik ben zo eenzaam." En opeens voelde zij verontwaardiging in haar opko men de ontvangst of liever de niet-ontvangst was toch meer dan erg Zo iets onbeleefds zou op „Hondemastate" nooit voorgekomen zijn. Zij zou het zich niet hebben kun nen indenken, als zij het zelf niet aan den lijve ondervon den had. Een man als oom Jochem had dat toch niet mo gen toestaan. Och arme, hij had niets in te brengen en was met zijn figuur dodelijk verlegen geweest. Dan dacht zij aan Jan Fottema. Die zou wel raar op kijken, als hij vernam, dat zij voorlopig van „Honde mastate" weg was. Zij had aan dominé Fottema haar adres in Den Haag gegeven, maar Jan zou natuurlijk niet schrijven. Zij hadden nog nooit gecorrespondeerd, zelfs elkaar niet een ansicht gezonden. Zij deed het gaskacheltje uit en begaf zich te bed, in de overtuiging, dat de slaap niet gauw komen zou, in welke mening zij gelijk had. Het beeld van haar moeder, die roerloos in haar eiken houten kist lag, opgebaard in haar slaapkamer op „Hon demastate", zweefde haar voor ogen. Dood Afgelopen O, God, was ik ook maar dood Zij schrok van die ge dachte. Neen, neen, zo mocht ze niet denken of spreken. God bepaalt het uur van onze dood. Enzij moest blijven voor haar vader, die eenzame man, die misschien wel zieker was dan hij voorgaf te zijn. Enkele dagen ge leden was zij op het kantoor geweest en had Van "Stralen ontmoet en gesprokenDie had eerlijk gezegd, dat hij de toestand van haar vader zorgelijk inzag, al moest zij niet vergeten, dat rust en ontspanning hem goed zouden kunnen doen. Wie weet, kwam hij geheel hersteld en vol vitaliteit terug. Och, wat had zij aan al dat gepraat en die veronderstellingen. „Bij de dag gelovig leven en alles aanGod overlaten", had haar moeder haar van jongsaf ingeprent. Maar de slaap kwam niet, toch al niet en zeker niet, als je op een vreemd bed lag. Daaraan moesten, naar zij wel had gehoord, de meeste mensen wennen. Beneden werd met een deur geslagen. Zij vermoedde, dat oom Jochem van de vergadering thuis kwam. Toen was het weer geruime tijd stil in de grote woning. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 2