eeuwóe 5Cerkbocle de gemeente. I Martin Luther King Dk ben r HAAST ïs de nieuwere theologie nieuw 1 i U/AAR BLUFT DE PAASCOLLECTE 1 22e JAARGANG No. 39 11 APRIL 1968. „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 V Joh. 2017. Houd mij niet vast. V De Hete Jezus had na zijn opstanding uit de doden haast. Hij ging zijn discipelen verzamelen en ze dan uitzenden. Naar de einden der aarde. Maar éérst moest de Heilige Geest uitgestort worden en dat kon pas na de hemel vaart. De Here Jezus had haast om het schonewerk te gaan doen nu de schuld der zonde verzoend was en daardoor de duivel was verslagen. Maria mocht de Here Jezus best aanraken. Thomas moest het zelfs. Maar ze mocht hem niet tegenhouden. Helaas is er door de verkeerde vertaling van „raak mij niet aan" uit de Statenbijbel veel misverstand gekomen. Alsof de Here Jezus na zijn op standing en in zijn verheerlijking geen echt waarachtig mens zou zijn ge weest. Maria wilde hem vasthouden en de oude situatie van vroeger continueren en hem dus tegenhouden. Maar de Here Jezus zei„Ik ga heen"De hemel vaart lag in het verlengde van de opstanding en was er eigenlijk al mee begonnen. Toch schuift de Heiland zelf er nog veertig dagen tussen. Terwille van de discipelendie op de nieuwe situatie van straks voorbereid moeten worden (het aantal verschijningen wordt steeds minder!). En die voor hun taak geïnstrueerd moeten worden. Het getal 40 betekent in de bijbelse getallentaal altijd uitstel. Maar dat uitstel nam hier de haast niet weg. Integendeel. Maria mag de nabijheid van haar weer gevonden Heer dan ook niet rustig genieten, maar wordt er op uitgestuurd. „Ga naar mijn broeders en vertel hun van mijn hemelvaart." Er is werk aan de winkel. En het is voor de nieuwe situatie zeer opmer kelijk, dat het hier vrouwen zijn, die de boodschap brengen mogen aan mannen. Zo werd Maria Magdalena een der eerste vrouwen, die de mannen voor gingen in de prediking van het Evangelie. A. D. 444 Pasen is het grote feest van de her schepping van alle dingen. Het gaat niet alleen om de herschepping van harten, van het innerlijk. Het gaat om de her schepping van het totale leven ziel en lichaam, mens en schepping. Dat is een verrukkelijke zaak. Echt om voor te danken. Dat is ook een troostrijke zaak voor allen, die deel hebben aan het we reldlijden hoe dan ook. Laat ons bid den om die troost voor rouwenden, zie ken, beknotte en vereenzaamde en ver welkte levens. Wat in de windselen slaapt, ontbotHet mag nu al beginnen. We bidden voor de voortgang van het Evangelie van de levende Heer. Pasen en zendingsbevel horen bij el kaar. Door heel de Paasgeschiedenis klinkt telkens de opdracht om ,,te ver tellen, wat men gezien en meegemaakt heeft" de overwinning van Christus de Heer. Laten we op deze Paasdag danken voor zoveel blijken van de voortgang van het Evangelie door de wereld. Laten we bidden voor de „jon ge" Kerken, die in de geweldige ontwik keling van hun land uitgedaagd worden de boodschap van de levende Heer te verkondigen in woord en daad. Laten we ook bidden voor de kerken in het Westen, die met hen mogen sa menwerken in dit grootse werk. (Achteraf heb ik er spijt van, dat ik met de man geen weddenschap ben aange gaan. Want dat staat er nou net niet in Gen. 9: 18-29.) Pas de toekomst zal de betekenis van Ds. K. aan het licht brengen. Maar die betekenis hangt niet af van het succes van zijn prediking, voorbeeld en actie Hij heeft als christen de ellende en de ontrechting der zwakken gezien, zo als de Here Jezus de schare zag en met ontferming bewogen werd. Hij heeft als christen in zijn strijd tegen de sociale ongerechtigheden niet de weg van het geweld gekozen. Zijn kracht was de kracht van het Lam. Toch heeft hij als christen gestreden. Hij heeft gevochten met het wapen van geweldloosheid. Rusteloos en onophou delijk. Vanaf het moment, dat Rosa niet opstond in de bus tot het uur van zijn dood. Wat heeft hij bereikt In ieder geval heeft hij de gewetens wakker gemaakt. De mensen houden echter niet van onrust, laten graag zit ten wat zit en kijken de andere kant op. M. L. K. schreeuwde niet en vocht niet met vuisten en niet met dollars, maar president Johnson heeft meer last van hem gehad dan van welke andere criticus van zijn politiek. Een domme kogel maakte een eind aan dit weerloze levenen een vre selijke uitbarsting van geweld teisterde als een tornado vele grote steden van Amerika. In strijd met Kings idealen gaat het nu geweld tegen geweld. Want velen vinden King maar een mannetje als Oom Tom en zijn van me ning, dat Amerika alleen maar luisteren kan naar geweld en dat de zachte krachten het nooit zullen winnen. Het wordt donker in de wereld, on danks de moedgevende berichten uit Praag en Hanoi. Wij zijn drie hoopgevende figuren kwijt. Paus Johannes, John Kennedy en Dr. King. Johannes overleed gewoon, maar de twee anderen zijn stomweg vermoord. Billy Graham zei ,.Wee het land, dat zijn profeten doodt". En iemand anders „Amerika oogst wat het jarenlang gezaaid heeft" (Ful- bricht„The arrogance of power"). Een jonge jongen vroeg „Maar waarom verbieden ze dan niet de ver koop van wapens, zoals in ieder fat soenlijk land Al die mensen hebben geweren en revolvers en schieten maar raak". Dat is natuurlijk geen oplossing. Want brandbommen kun je in de keu ken zelf fabriceren. Toch zit er wat in, wat die jongen zei. Je kunt in Amerika alle wapenen per postorder bestellen, net als bij ons een scheerapparaat. Een gevaarlijk land, juist omdat het zo machtig is een sterke knaap, die de puberteit nog niet te boven is en blijk baar nog steeds in de Bonanzasfeer leeft van het wilde westen. Het ver schil met de film is echter, dat daar de boeven worden neergeknald en in de werkelijkheid Kennedy en King werden vermoord. Elke blanke in de hele wereld vindt in de dood van Dr. Maarten Luther King aanleiding om zich, digp^e,. scha men. Niet in het minst wij Nederlan ders, die in onze gouden eeuw kapitalen hebben verdiend aan de „zwarte han del". A. D. Of het plagerij is weet ik niet, maar ik denk het soms, als ik telkens zo op schepperig lees of spreken hoor van de nieuwere theologie Er zit m.i. iets in van aan bepaalde adressen zekere ach terlijkheid toe te schrijven. Men is in die of die hoek nu niet bepaald bij men ziet niet wat er vandaag aan de dag „in" is moet je dan zeggen. De nieuwere theologie van God-is- dood maakt in bepaalde kring opgang als iets nieuws. Nieuwe namen worden genoemd nieuwe uitdrukkingen gebe zigd nieuwe inzichten uitgevent en dit alles om ons onder de indruk van ge leerdheid aan die en die kant en achter lijkheid aan een andere zijde te brengen. Mij dunkt, dat dit helaas maar al te veel lukt bij wie voor geen geld ter we reld tot de achtergebleven gebieden in in de wereld der geesten wil gerekend worden. Wat moet je daar nu mee als je niet zo onder de bedoelde suggestie komt, omdat je wel eens hebt gelezen niets is er dat nieuw is onder de de zon. Wat geweest is zal weer zijn wat gebeurd is zal opnieuw gebeuren. Zou dit ook met de nieuwere theologie zo zijn kunnen vraag je je dan wel eens af in goed vertrouwen op het woord van Pre diker. Leuk is het dan als je overkomt het geen mij dezer dagen te beurt viel toen ik in mijn boekenkast iets wilde nazien en me een brochure in handen viel uit 1910 (prijs veertig centkom daar nu eens om), getiteld: „Geboren uit de maagd", een brochure waar het me he lemaal niet om te doen was. Er stond echter een advertentie op de laatste bladzijde die me trof, hetgeen de lezer begrijpen zal, als ik ze hier af druk. Nieuwe uitgaven. IS GOD DOOD? Drie hoofdvragen der Wereldbeschou wing in 't licht der natuurwetenschap door Dr. E. Dennert (natuurkundi ge). Uit het Hoogduitsch vertaald door G. Steenkamer. Ie deeltje: GOD! mogen we nog aan Hem geloven 2e deeltje De wereld hoe is zij ontstaan 3e deeltjeDe Mensvanwaar Waarheen U begrijpt me Dan werd er nog een boekje geadverteerd Is Jezus lichame lijk opgestaan en Is de Roomsch-Ka- tholieke Eeredienst Christelijk of hei- densch van oorsprong En tenslotte van Enka Kan een rechtzinnig Chris ten socialist zijn Mij dunkt, r web genoeg. Ik keek eens weer in de Prediker en las zou er iets zijn waar van men kan zeggen „Zie, dat is nieuw Het is er al lang geweest in de tijden die achter ons liggen. Van het verleden is geen herinnering gebleven. Toch zijn de vragen van nü de vragen van toen. Ja, van toen in 1910, de datum der brochure. Doch wat lees ik in het Geref. theol. tijdschrift van februari 1968 Een aardige herinnering van de hand van Prof. Nauta, aan een individuele uitlating, gedaan door Mevr. Bosboom- Toussaint in het tijdschrift Magdelena, in een beschouwing van haar hand met betrekking tot een plaat over de terug keer van Golgotha. Ik moge hier op merken, dat deze plaat straks zijn hon derdjarig jubileum viert en in vroeger jaren in vele gezinnen werd gevonden ik zag ze wel eens in een consistorie kamer ergens. Met kracht van overtuiging richtte zij zich daarin tegen de bestrijding, welke van wetenschappelijke zijde de opstan ding des Heren wedervoer. Busken Huet heeft het tegen haar in een open bare brief (ook alweer niet nieuw dus) opgenomen, terwijl Hofstede de Groot het op diens beurt weer vóór haar op nam. Ja, ja, die mannen-broeders en die vrouwen-zusters wisten toen ook al wel van wanten. Tenslotte dithoe eigenaardig dat de Bijbel elke generatie weer met dezelfde vragen weet bezig te houden. Zou het verhaal soms van Godswege met deze bedoeling zó zijn geschreven Wie weet. Brouwershaven B. WENTSEL. 4 Het is niet makkelijk om over M. L. K. te schrijven. De gemeenplaatsen, waar vooral officiële instanties zo sterk in zijn, worden aan de lopende band ge produceerd. De eigenlijke zaak wordt onder woorden-woorden-woorden be dolven. Wat zijn die mooie, nietszeggende zinnen toch irritant Dat is een kunst om steeds te zeggen wat de mensen graag willen horen of lezen Er zit zoveel onwaarachtigheid in. In Amerika is er nu een soort van nationale rouw uitgeschreven, maar dat zelfde land heeft M. L. K. ettelijke ma len als een boef in de gevangenis ge gooid. En toen de V.U. hem tot ere- dokter promoveerde kwamen er boze brieven, ingezonden stukken en bedank jes van leden. Toen ik ergens preekte en in de voorbede de weer eens gevangen ge nomen Ds. K. herdacht, zei na afloop een ouderling tegen mij „Maar in mijn bijbel staat, dat Cham vervloekt is. Ik ben de overmoed die u verlaagt, ik ben de wil die u mishaagt, ik ben uw dood. Ik ben het niet dat u belaagt, een stuk verdriet dat u beklaagt, gij zijt in nood. Ik ben uw ledepop, een hout gesneden uit uw hout, een zandhoop even hopeloos als die waar gij uw einde koos, een steen, verzegeld, grijs en koud, een aardse holte, vochtig, voos. Maar gij staat op. (C. O. Jellema, in „Wending" 1967) GEDICHTEN VAN DICHTERBIJ V: EEN PAASGEDICHT De titel van nevenstaand gedicht lijkt te getuigen van de overmoed, die in de eerste regel met name genoemd wordt. Het Ik ben staat er zonder bepalingen die tegelijk beperkingen zijn. Zo gesteld is het nota bene de vertaling van de Godsnaam Jaweh. De zelfkennis en het schuldbesef die in het verdere gedicht steeds op dat Ik ben volgen, vormen een scherpe tegenstelling met die eerste indruk en gaan tot het uiterste Ik ben het niet, het niet-zijn, het negatieve dat de Waarheid en het Leven ontkent. Daarom een stuk verdriet, iemand die deze scheldwoorden verdient, iemand ook die een stuk van Zijn verdriet is, iemand wiens beklagen daardoor niet vrij van huichelarij is. Om regel 7, de middelste, scharniert dit gedicht. Een ledepop is letterlijk een houten pop met beweegbare ledematen, figuurlijk een willoos iemand die zich door een ander laat leiden. Ik laat deze regel nog even in het midden. In regel 9 t/m 12 gaat de dichter verder zichzelf negatief te zien, zich wezenlijk betrokken te weten bij en schuldig aan Christus' dood gaan en dood zijn. Hij is de steen van het graf levenloos, zonder warmte en het graf zelf hol, zonder inhoud van zichzelf. Het lijkt even hopeloos als de zandheuvel Golgotha. Maar eind goed, al goed. Na de sombere regels 3 en 6 - verbonden in betekenis en rijm zijn 7 en 13 idem gevolgd. Christus is niet tegen te houden. Hij staat op en dat maakt dit gedicht tot in zijn kern anders. Nu danst de ledepop naar Zijn pijpen, krijgt van Hem wil en leven, omdat hij gesneden is uit Zijn hout, deel heeft aan zijn kruis. Nu mag ik ook de titel anders lezen geen overmoed, maar wel zekerheid en blijdschap. Ik ben, ik leef, door zijn opstanding. M. BEINEMA. U draait (0 2154)4551 en „U spreekt met het Evangelisatie centrum". Ja, dan spreekt U zo de synode dat noemt met „het centrale adres" van evangelisatiedeputaten, met het bureau. Het vormt de schakel tussen U en deputaten_evangelisatie, tussen U en de adviesdienst of het vormingscentrum. Op het bureau komen de telefoontjes binnen. U „Kunt U mij noteren voor het weekend voor jonge kerkleden, thema „Kerk en toekomst" E.C. „Heel graag, mag ik uw naam of „Helaas, het weekend is volgeboekt." U „Op onze mannenvereniging (jeugdclub of vrouwenvereniging) wil len we iets laten zien en horen over het evangelisatiewerk. Kunt U ons hel pen E.C. „Wat dacht U van een dia serie met een gezellige geluidsband. U kunt kiezen uit drie series, ieder van een half uur." Op het bureau arriveren de brieven „In onze steeds uitbreidende gemeen te overwegen we de opzet van welkom- werk voor nieuw-ingekomenen. Bestaan daar richtlijnen voor? Hoe doet men dat elders In antwoord op deze en dergelijke vragen ontvangt U een zichtzending folders en voorbeelden uit andere ge meenten en/of een uitvoering antwoord van de adviesdienst. Zo kunnen we doorgaan. U hebt instructiemateriaal nodig voor de opzet van het werk, voor de verdere programmering Het bureau poogt daarin te voor zien brochures, filmstroken, dia series, lekespelen, bibliotheekboeken, het instructieblad „Weerklank". Het wordt U op verzoek graag toege zonden. U wilt zich als gemeentelid op de hoogte stellen van het evangelisatie werk. U hebt op zich genomen een onderwerp te leveren, of U zoekt stof voor een scriptie Ook daarvoor is allerlei materiaal be schikbaar alsU wilt te leen. Op een evangelisatiezondag of ge meenteavond wil de kerkeraad de hele gemeente bij het evangelisatie werk betrekken. Er ligt een zichtzending van mate riaal te wachten voorbeelden van evangelisatienummers van plaatse lijke kerkbladen, folders. U kunt een diaserie huren. U begrijpt 't dus al het bureau is er om bezoekers en gemeenteleden in het land zo vlot mogelijk te voorzien van informatie en materialen over en voor het evangelisatiewerk. Dat deputaten dit bureau in stand houden, dat U steeds een beroep kunt doen op het Evangelisatiecentrum, is mede dank zij uw bijdrage in de Paas- collecte. De kerkeraad van de Geref. Kerk te Oud-Vossemeer roept de kerken van de Classis Tholen op tot een vergadering D.V. woensdag 1 mei 1968, des avonds te 7 uur in de Geref. Kerk van Bergen op Zoom. Stukken voor het agendum inzenden vóór 22 april a.s. De scriba II, J. J. Versluijs.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1