V/accmtie en politiek Ouderlingenconferentie M.ZA. Zeeland „HONDEMASTATE" werd Prins Bernhard benoemd tot com mandant van de B.S., de binnenlandse strijdkrachten, die daarmee hun erken ning vonden. Gelukkig waren er veel gereformeer den in de verzetsbeweging. Die wisten, waar ze staan moesten. Zo kreeg de O.D. alleen de steun van een liberale kliek en dat was te weinig. Het is nuttig die hele zaak goed te weten. Vooral met het oog op vandaag. We moeten Prof. De Jong dankbaar zijn voor al deze informatie en voor de manier waarop hij zijn programma bracht. Een tweede T.V. reeks, waar ik zeer blij mee ben, is het zondagavondpro gramma Zingend geloven. Dat is iedere keer weer geweldig fijn om te zien en te horen. Daarna kwam via Upsala. Wat moeten we toch dankbaar zijn voor figuren als Verküyl, die een zegen zijn voor de hele wereld. Ik kan U de lectuur van zijn boeken ten zeerste aan bevelen. Hij is wel professor, maar hij schrijft helemaal niet geleerd. Ik denk b.v. over wat hij publiceerde over de kerken in de Afro-Aziatische landen. Weinigen zijn zo deskundig in de wereldproblemen als hij. Hij zal ook in Upsala grote invloed hebben op de me ningsvorming. Ik heb hem over de .Wereldraad van Kerken horen zeggen ,,De Gerefor meerde Kerken van Nederland zeggen nee, maar ze doen ja". Dat is in ieder geval beter dan andersom. Nog een opmerking van hem. ,,God spreekt altijd met twee woorden." Hij bedoelde belovend en bevelend. Het Evangelie is er nooit zonder wet. En de wet is er nooit zonder het Evangelie. Hij zei dit in antwoord op een vraag Mij niet gezien. U maakt plannen voor uw vacantie van dit jaar Bent' U al eens met een reisvereniging mee geweest Bent U al eens in het buitenland geweest Hebt U al wat gespaard en bent U al besloten Het is fijn, dat onze mensen niet meer zo hokvast zijn als 'vroeger. De helft van Europa en meer is onder ons be reik gekomen. De kranten staan vol met verlokken de advertenties, 't Is om te watertanden. Nu verwacht U natuurlijk een ver maning van mij om een bijbel en/of een dagboekje mee te nemen, en om in de vacantie. waar U ook bent, naar de kerk te gaan en de zondag op de een of andere manier te vieren. Ik doe dat niet. Dat is het intrappen van open deuren. Vergun me echter één opmerking als U ergens met vacantie bent, organiseer dan op zondag niet een Hollandse kerkdienst. Onder het gezelschap van uw reisvereniging is vast wel een dominee, die bereid is in het Nederlands voor U te preken. Als U maar niet denkt, dat dat dan een Arerk-dienst is. of de kerken zich wel met de politiek mochten bemoeien. Toen ik die opmerking hoorde, over Gods spreken met twee woorden, dacht ik aan wat ik ergens bij Calvijn las ,,God heeft twee handen". De bedoeling was hetzelfde. Een programma waar ik niet goed raad mee weet is de Forsythe Sage. Het boeit me buitengewoon en tegelijk zit ik me te ergeren. Het wordt bijzonder goed gespeeld. In tegenstelling met het knau-knau van de Amerikaanse uitspraak, krijgen we een subliem Engels te horen. Alles is keurig en beschaafd. Het zijn allemaal dames en heren. Zo is er nog veel meer moois van te zeggen En toch heb ik er wat tegen. Aller eerst begint dat boompje verwisselen in die verschillende huwelijken me te ver velen. 't Is dat ik het boek gelezen had, maar ik vraag me af, of het kij kerspubliek het uit elkaar houden kan. En dan hebben deze lieden vrijwel niets anders te doen dan hun vermogen te beheren. Het zijn rasechte kapitalis ten. Hun moraal is slechts een dun laag je aan de buitenkant. De ellende van de werkende klasse veroorzaakt slechts een lichte rimpeling in hun zelfvoldane zekerheid. Van christendom merk je niets. Ge lukkig maar. Want dat kan niet samen gaan. In mijn kindertijd leerden we het ta felgebedje ,,Waar menig mens eet brood der smarten, hebt Gij ons mild en wel gevoed". Die smarten van de anderen drukten bij ons de pret niet. En zo is het ook bij de bezittende klasse der Forsythes. En dan te denken, dat het een pro gramma van de Vara is A. D. Ga naar de kerk ter plaatse, waar U bent. Ook al verstaat U er geen woord van. U bent in de kerk en U hebt een grote kans, dat U mee kunt zingen. Want in het buitenland geeft men z'n gasten graag een kerkboek. En de wijs is meestal dezelfde als bij ons. Maar hoofdzaak is U wordt er ge zegend. Dat gebeurt alleen maar in een echte kerkdienst. Tenslotte,: U ziet dan ook eens dat de liturgie anders kan dan bij ons thuis. En dat het op een andere manier ook echt mooi kan zijn. Maar mijn bedoeling met dit artikel is wat anders. De kranten staan vol met adverten ties van reizen naar Spanje en Portugal en zelfs naar Griekenland. Ik begrijp, dat U de zon op zoekt en dat het Zui den U trekt. Maar ik begrijp niet, hoe mensen in deze landen plezierig hun vacantie kunnen doorbrengen, terwijl er zulke vreselijke toestanden heersen. Je kunt er toch niet wezen zonder te protesteren tegen het regiem Je wilt toch praten met de mensen, als je in een gemeenschappelijke .vreemde" taal je verstaanbaar kunt maken. Maar juist dat praten is gevaar lijk. Er is geen vrije meningsuiting mo gelijk in de drie genoemde landen. Daarom mij niet gezien. Er zijn ge lukkig nog genoeg vrije, niet fascisti sche landen. Ook in het zonnige Zuiden! Ik denk aan Zwitserland, Italië en Frankrijk. In Duitsland (ook in Oostenrijk) moet ik altijd denken, als ik een man van 40 a 50 jaar tegenkom ,,Waar heb ik je meer gezien 1" Natuurlijk, de Italianen hebben ook meegedaan Abessynië maar ze hebben tenminste in 1943 zelf een einde gemaakt aan hun fascisme. Laten de fraaie advertenties U niet verleiden. U kunt als christen geen ge voegelijke tijd doorbrengen in landen, waar de .rechten van de mens", de vrij heid en de democratie met voeten ver trapt worden en waar U daar niets van zeggen moogt. Misschien werpt iemand me tegen die landen, waar U niet heen wilt, zijn toch onze bondgenoten Nederland is niet meer een neutrale mogendheid zo als voor 1940. Maar we zijn een onder deel van een grote volkerengemeen schap ter bescherming van devrijheid en de democratie, kortom van de pri maire rechten van de mens. Van dat bondgenootschap zijn Grie kenland, Spanje en Portugal samen met ons en enkele andere landen lid. Ze behoren toch tot de familie Inderdaad. Maar familie om je diep voor te schamen. Er staan ook advertenties van com munistische landen in de krant. Het moet in Hongarije en in Yoego-Slavië prachtig mooi zijn. En communisme is toch blijkbaar niet zo bar en boos, als de Amerikanen ons willen doen gelo ven, want Mr. Luns, onze minister van buitenlandse zaken, is al maar bezig om met deze landen (vriendschappe lijke) betrekkingen aan te knopen. Toch raad ik U af er heen te gaan. Want in communistische landen is .net zo min echte vrijheid. Dat laten ze vacantiegangers natuurlijk zo min mo gelijk merken. Maar daarom is het wel zo Hoeveel mensen zitten daar in de gevangenis uitsluitend -om dat ze hun mening dorsten te zeggen En zouden wij daar even zo vrolijk kunnen genieten van het mooie weer Ook van deze landen geldt Mij niet gezien. De vrije wereld wordt steeds kleiner. Maar is gelukkig nog groot genoeg voor een fijne vacantie, die je in het buitenland kunt doorbrengen, zonder je politieke geweten thuis te laten. Ik ben het ook niet eens met de po litiek van De Gaulle. En ik heb meer dan eens felle gesprekken gevoerd met vurige Gaullisten. Maar hoe fel het debat ook was, je bleef vrienden en schudde elkaar hartelijk de hand het mocht. Weet U wat ook een mooi land is En waar je ook nog vrij je mening moogt zeggen, al mag de een meer zeg gen dan de ander Dat vrije land is Nederland. Maar helaas lean ik U niet een paar weken onafgebroken zonneschijn garan deren. A. D. Zaterdag 6 april wordt er in Goes een Ouderlingenconferentie gehouden, 's Morgens om 10 uur in de Oosterkerk. Ik weet op 't ogenblik, dat er gespro ken zal worden door Ds. Klamer van Hilversum en door Ds. Boerma van Rotterdam. Als ik meer te weten kom, zal ik het doorgeven. Maar houdt U vast de datum vrij. De ouderlingen willen, dat de domi nees van alles op de hoogte zijn. Maar het is voor een dominee ook fijn, als zijn ouderlingen „bij de tijd" zijn. A. D. ZUSTER W. H. v. d. KOUS Zowel zr. v. d. Kous als het Vrouwen- Zendings-Thuisfront Zeeland zullen eind maart en begin april de aandacht vragen van allen, die geïnteresseerd zijn in het vrouwenwerk/gezinswerk op het zendings terrein Rwanda. Het is nog niet zo lang geleden, dat in dit. blad een uiteenzetting (in drie delen) is gegeven van het werk van het V.Z.T. We menen dan ook daar nu over te kun nen zwijgen. Wel dient U te weten dat zr. v. d. Kous hier nu mee te maken heeft. U moet dan weten, dat zr. v. d. Kous gedurende bijna een jaar geheel belangeloos in Rwanda heeft gewerkt, in het gebied dus waar de Zuiderzending tezamen met de Geref. Ker ken van Zuid-Holland-Zuid en Zwitserse en Belg. Prot. Kerk en de Rwandese zijn werkterrein heeft. Zr. v. d. Kous heeft zich daar met veel energie geworpen op het werk onder de vrouwen en meisjes en getracht vrouwen groepen op te richten. Dat was overigens geen eenvoudige zaak, want de samenkom sten met de vrouwen moesten worden be legd op de heuvels (buiten) en die heuvels liggen niet allemaal dicht bij elkaar. Vaak moest er uren worden gelopen alvorens de plaats van bestemming was bereikt. Soms werd een lift aangeboden, maar dit bete kende dan toch ook nog, dat het laatste stuk lopend moest worden afgelegd, omdat van de auto niet het onmogelijke kon wor den gevergd het zijn daar nu eenmaal niet allemaal „gebaande wegen". Maar genoeg hieroverniet omdat U nu al genoeg weet, maar omdat we graag zr. v. d. Kous het woord willen ge ven en wel in een aantal samenkomsten, die gespreid over heel Zeeland zullen wor den gehouden, n.l. op 25 maart voor de Classis Tholen, plaats van samenkomst Tholen, Verenigingsge bouw, Brugstraat, aanvang 7.30 uur 26 maart voor de Classis Zierikzee, plaats van samenkomst Zierikzee, in het Ned. Herv. Verenigingsgebouw, 't Vrije, aan vang 8 uur 27 maart voor de Classis Goes, plaats van samenkomst Goes, in de Oosterkerk aan de Bergweg, aanvang 7.30 uur 2 april voor de Classis Middelburg, plaats van samenkomst Middelburg, in de Ge- tuigeniskerk aan de Adr. Lauwereijsz- straat, aanvang 8 uur 3 april voor de Classis Zeeuws-Vlaande ren, plaats van samenkomst Oostburg, Herv. Kerkcentrum, aanvang 's middags 2 uur. Tot bijwoning van deze samenkomsten worden hierbij uitgenodigd alle correspon dentes en medewerksters van het VZT FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 13) Vader zeide, dat ik mij niet ongerust behoefde te ma ken. Hij was alleen intens moe en was bij een specialist in Utrecht geweest, die hem had geadviseerd, rust en- af leiding te zoeken, het liefst in het buitenland. Ik schrok geweldig en vroeg, of het ernstig was. Hij antwoordde „Neen. Lucie, in hoofdzaak zijn mijn ze nuwen van streek". Hij zei, van plan te zijn, het .advies op te volgen. Over ruim een week wilde hij vertrekken, in elk geval naar Zuid-Frankrijk, mogelijk ook naar Spanje hij dacht zelfs over Algiers en Marokko. In de zaak was alles geregeld. Van Stralen werd mededirecteur en zou de zaken behartigen. En voor zijn andere zaken zou notaris Verwey als zaakwaarnemer optreden. Hij hoopte spoedig opgeknapt te zijn en kwam dan naar huis. „En ik dan, papa vroeg ik, geheel in de war. „Daar zit ik juist mee, meisje. Je kunt hier niet alleen blijven, 'k Wilde „Hondemastate" tijdelijk sluiten en de meiden ontslaan. Alleen Janus blijft, om toezicht te hou den." „Laat mij met u meegaan, vader," smeekte ik. „Wat hebt u er aan, alleen naar het buitenland te gaan „Maar ik ga niet alleen," antwoordde vader. „Je weet, dat mr. Feyten verleden week met pensioen is gegaan Ja, de kantonrechter. Hij heeft in Holland een vriend, evenals hij vrijgezel. Ik ben op zijn voorstel ingegaan, om met zijn drieën naar het buitenland te gaan." Hij zag zeker mijn schrik en ontsteltenis, want heel zacht zei hij „Ik vind het naar voor je, kind, maar je kunt in die omstandigheden natuurlijk niet mee en je kunt hier ook niet alleen blijven." „Maar wat moet ik dan vroeg ik schier wanhopig. ,,'k Heb er over gedacht naar tante Suze te schrijven en haar te vragen, of je daar enkele maanden mag logeren tot ik weer terug ben. Je hebt daar oom en tante en de drie nichtjes. En je bent in Den Haag. Vlakbij Schcve- ningen. Je hebt dan behoorlijke afleiding en ik behoef me niet ongerust te maken. Ik weet, dat je goed geborgen bent." Ik antwoordde niet. Vader moet onmiddellijk gemerkt hebben, dat ik voor zijn idee heel weinig of niets voelde, want hij stond op, kuste mij, zoals elke morgen, als hij vertrok en zei. heel kort„Dat is, dunkt me, de beste oplossing. Denk er nog maar eens over na. Dan zal ik vanavond oom Jochem en tante Suze schrijven. Tot ziens." Meteen was hij vertrokken. En daar zat ik nu. Ik voelde niets voor zijn voorstel en wilde hem dat vanavond zeg gen. Nu ja, ik ken de familie in Den Haag, maar meer ook niet. Oom Jochem was wel op de begrafenis van mama, maar toen kwam er van een gesprek natuurlijk niets. En wat er dan nog gezegd werd, betekende al even min iets. Ik ben die avond ook nog een uurtje bij oude Lena geweest. En wc gingen al vrij vroeg naar bed, om dat oom des morgens zeven uur naar huis terug moest. Neen, het lokt mij helemaal niet aan, daar te gaan lo geren, wie weet voor hoe lang Maar wat moet ik dan Ik heb uit vaders woorden wel begrepen, dat hij het zó wil. Hij heeft al besloten. Moet, mag ik dan ongehoorzaam zijn En wat zou dat dan nog betekenen Ik weet immers niet, waar ik heen moet Het liefst bleef ik thuis. Of bijvoorbeeld bij de Fottema's. Maar ik ben er wel zeker van, dat vader dat niet wil. Hij heeft al besloten Kee en Adri te ontslaan en Janus als huisbewaarder te laten blijven Met een diepe zucht stond Lucie op, liep naar de ves tibule, waar haar dikke mantel hing, want het werd al fris, sommige dagen koud weer en fietste naar West- gouwe, naar de pastorie, in de hoop, de dominé aan te treffen. Dat was het geval. En in de stilte van de studeer kamer sprak zij met hem. „Het is intussen middag geworden. Het is somber novemberweer. Het regent. Ik heb de lamp op het bu reautje van moeder, waarbij ik zit te schrijven, aange stoken. En nu mijn dagboek vervolgen. Ik ben naar de pastorie geweest en heb met dominé het geval besproken. Hij kan wel begrijpen, dat ik er niets voor voel, voor weken, misschien wel maanden naar oom en tante in Den Haag te gaan. Een gezin, dat zich om godsdienst niets bekommert. O, hij twijfelde er niet aan zij zouden mij mijn gang wel laten gaan en vrij zeker niet willen beïnvloeden, maar je was toch maar in een milieu, al was het dan familie, naaste familie, waarin je alleen kon praten over alledaagse dingen. Dominé zou mij een adres in Den Haag geven, waar ik kennis kon maken en zo nu en dan een tweede tehuis kon vinden. Zijn vrouw zou die mensen over mij schrij ven die Haagse' mevrouw was een oud-vriendin van haar. Want dominé zag ook geen andere oplossing voor- het geval. Het was duidelijk, dat vader reeds een beslis sing genomen had en ik had te gehoorzamen. O, moedertje, o, moedertje, wie had dat enkele maanden geleden kunnen denken We waren zo gelukkig met el kaar. En wij verstonden elkaar in alles zo goed. En nu ben ik alleen. Neen, toch niet. Ik heb God tot mijn troost." HOOFDSTUK VII. „Morge, mevrouw Van Adrigem." Heieen kwam opgewekt de kamer binnen, waar haar moeder bij de ontbijttafel op haar zat te wachten. Haar man was, zoals bijna elke morgen, al naar het departe ment en Lucie was naar school verdwenen. „Hermien komt onmiddellijk," kondigde Heieen aan, om dan direct daarop te vragen „Een belangrijke brief?" Want mevrouw Van Adrigem las een brief, die de morgenpost gebracht had. Zij las die al voor de tweede maal. „Eh, wat heb je Wat vraag je „Ik zei, dat Hermien direct komt en vroeg, of u een belangrijke brief had ontvangen. Dat laatste zal wel, want u hebt meer aandacht voor de brief dan voor uw oudste dochter, die gisteravond „Belangrijk, belangrijk Ja en neen. Van oom Albert uit Schouwenburg." „Wat heeft die in vredesnaam te schrijven Ik kan me niet herinneren, dat er ooit een brief van hem gekomen is, tenzij papa „We krijgen een logé. Misschien wel voor lang. Oom Albert „Een logé? Morgen, mama." (Hermien was juist bin nen gekomen en had de woorden van haar moeder ge hoord.) Een logé. Oom Albert?" (Wordt vervlogd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 2