eeuwée
3Cerkbocle
TO
aarom
in aanraking
met de Here Jezus
De vogels
IJ kunt f 1,"
22e JAARGANG No. 34
7 MAART 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Katrs, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, NieuwerkerkDrs. M. Beinema, Middelburg.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
C
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
Waarom woelen de volken en zinnen
de naties op ijdelheid 7 Ps. 2.
Wat zijn deze vragen toch al oude vragen
Hetzelfde waar wij nu telkens aan denken en wat wij ons nu steeds maar
afvragen, daar pijnigde al zo heel lang geleden die oude Israëliet zich het
hoofd over.
Waarom kan dat toch, als'de Hete Koning is, dat de natiën op ijdelheid
zinnen en zich samenspannen tegen de Here en Zijn Gezalfde Het was toen
al zo.
Waarom kan dat toch, als de Here toch regeert, dat de aarde vol is van
ontzaggelijke gemeenheid
Er is zon grote spanning tussen dat, wat wij geloven, en dat wat wij zien.
De volgen gaan maar ijskoud hun gang, net alsof de Here niet regeert.
De psalm komt tot een antwoord. De psalmist weet dat Die in de hemel zit
lacht en met hen spot. Hij weet ook, dat God tot hen spreekt in Zijn toorn,
omdat God zijn Koning gesteld heeft over Sion, Gods heilige berg.
Maar dat weten maakt geen eind aan het waarom. Waarom spréékt de
Here alleen van Zijn toorn en waarom spréékt de Here alleen van Zijn
gezalfde Koning De volken horen die stem helemaal nietZe worden er niet
bang voor, ze trekken zich er niets van aan Waarom laat de Here het ook bij
woorden?
De Hongaren seinden indertijd ,,wij willen wapenen pn geen woorden"God
geeft ook alleen woorden.
Waarom
Wij zullen dat waarom moeten laten staan
God spreekt nog slechts woorden van toorn, omdat de Here in 't eind
van de psalm zegt,,Nu dan, gij koningen, weest verstandig, laat u gezeggen
en dient de Here met vreze en verheugt u met beving".
God laat hen gaan, opdat zij tot Hem komen en de Zoon kussen.
Waaróm zij niet komen en op ijdelheid zinnen, God weet het. Maar God
heeft nog geduld.
Dat is zwaar en moeilijk, dat God met de volken nog geduld heeft. Maar
laten wij er niet te erg over tobben. De slachtoffers van die volken tobben er
nog anders over dan wij. Zij moeten Gods geduld zwaarder betalen dan wij
In dit zuchten over Gods geduld staat ook de Here Jezus. Die heeft het
woelen der volken nóg sterker gevoeld. Elij heeft het geduld betaald.
Het is een oud lied waarom sterft de rechtvaardige Als wij dat denken,
ziende op zovelen, die tot op zekere hoogte rechtvaardig zijn naar de wereld
of zelfs rechtvaardig zijn naar God, laten wij dan denken aan de Here Jezus,
voor wie dat lied eigenlijk gemaakt werd.
.Welzalig allen die bij Hem schuilen," zo eindigt de psalm van het waarom.
Bij Hem schuilende verstilt het waarom.
Wat leven wij zelf van Gods geduld
Zijn wij allemaal klaar om Gods ingrijpen te verwachten En als wij dan
door Christus klaar zijn, zullen wij dan door Christus ook niet geduld hebben
Het kan alleen maar Christelijk D. W. D.
Laat ons op de derde lijdenszondag in 't
bijzonder denken aan hen, die lijden onder
het oorlogsgeweld. Voortdurend wordt de
strijd in Vietnam opgevoerd wederzijds.
In 't bijzonder de weerlozen bejaarden,
kinderen staan machteloos. Bidden wij
ook om de beteugeling der wreedheid.
Om erbarmen.
HEB MAAR GEDULD.
Heb maar geduld,
een mens moet rijpen, rijpen.
Dit heb je in de jonge jaren niet.
Dan wil je naar het allerhoogste
grijpen,
je krachten bundelen, je woorden
slijpen
zonder wijsheid, vroomheid en
verdriet.
Heb toch geduld,
het komt in stille nachten
als heel de wereld om je zwijgt
verstommen alle ijdele krachten
en komt er tekening in je
gedachten
iets, dat je als een gave krijgt.
Heb maar geduld
en leer de Heer verwachten.
De oude joden wisten al ervan
en zongen zacht in sterrenhoge
nachten
van Gods Geest, waar zij naar
smachtten,
die onze geest vervullen kan.
Simoons
De Here Jezus doet geen half werk.
U moet er eens op letten, dat de door
zijn wonderen genezen zieken en be
zetenen ineens helemaal beter zijn.
Ze zijn niet aan de beterende hand,
maar volkomen genezen.
Die schoonmoeder van Petrus b.v.
neemt onmiddellijk de leiding in de keu
ken.
In Marcus 1 wordt ons verteld van
een melaatse, die tot de Here Jezus weet
door te dringen. Dan is daar dat mo
ment dat de Here Jezus deze onreine
aanraaktZelf dus ook onrein wordt,
maar de melaatse reinigt.
Ineens is hij genezen.
Niet langzamerhand, maar op het
zelfde moment van die aanraking.
Het is haast niet te beschrijven, hoe
blij die man is. Daar zijn geen woorden
voor. Maar de Here Jezus is minstens
zo blij.
Eerst had hij gezien, dat het niet
,,goed was, wat God geschapen had"
en hoe vreselijk alles door de zonde was
geschonden. Nu,ziet hij, dat alles weer
goed zal worden in zijn Koninkrijk. En
hij kijkt met vreugde naar die „toffe
jongen" (het woord tof is een via de
joden in onze taal ingeburgerd He
breeuws woord. Precies hetzelfde als er
staat in Gen. 1 31 „God zag, dat het
zeer goed was").
Maar ineens besterft de lach op Je
zus' lippen. Wat hier gebeurd is, is heel
erg hij heeft de wetten van Mozes
overtreden. ]e mocht een melaatse niet
aanraken.
Wat nu.
Terstond stuurt de Here Jezus de
man weg. Niemand mag weten, wat er
gebeurd is. Het moet een geheim blijven
tussen de Here Jezus en hem.
Als men er achter komt, zal het de
Here Jezus nooit vergeven worden, dat
hij de wetten van Mozes met voeten
heeft getreden.
De man moet naar de priesters gaan
en een certificaat vragen ten bewijze,
dat hij echt helemaal genezen is.
Met dat bewijs gewapend, kan hij
na het dankoffer voor zijn 'genezing
.gebracht te hebben (dat was allemaal
heel precies voorgeschreven) zich
overal weer vertonen en zijn plaats weer
innemen in de samen,-leving der gezon
de mensen.
Maar hij mag tot geen prijs aan de
priesters vertellen, hoe hij genezen is
geworden. De handhaving van de be
palingen ging hun immers boven de
redding van een mens uit de ellende.
De bestaande orde ging hun boven
alles.
Natuurlijk kan die man zijn mond niet
houden. Neem hem dat maar eens kwa
lijk
Overal vertelt hij het aan wie maar
horen wil.
Onmiddellijk is de boot aan.
Het hele bestuursapparaat komt in
beweging en de gevolgen, die de Here
Jezus had willen vermijden, blijven niet
uit.
De Here Jezus moet de stad uit.
Hij is een gevaar voor de volksge
zondheid.
Hij had nota bene zo maar een me
laatse aangeraakt en is dus zelf onrein.
Er uit met hem
Terwijl de genezen man deel kan ne
men aan het gezellige leven in de stad,
gedekt door het getuigenis der priesters,
die hem beter hadden verklaard, houdt
de Here Jezus zich buiten de stad op
in eenzame plaatsen.
Het is precies of die twee geruild
hebben.
Hier wordt de lijn duidelijk zichtbaar,
die doorloopt naar Golgotha.
Daar wordt de Here Jezus buiten alle
gemeenschap gesloten aan het kruis en
klinkt door alle werelden „onrein
onrein".
Er zit ook echt iets van de hel in de
melaatsheid. Het is de ontbinding bij
levende lijve en de verbanning uit iedere
gemeenschap.
Daar is de Here Jezus Christus in
gegaan'. Dat heeft hij over zich heen
gehaald.
Zo heeft hij het gereinigd.
Dat kon hij alleen door zich helemaal
met ons één te maken en onze vervloe
king op zich te nemen.
Wat in deze geschiedenis ook heel
duidelijk wordt, is dat de genezing wel
een wonder was, maar geen mirakel.
Ik bedoel, dat de Here Jezus de me
laatse niet alleen aanraakte, maar dat
hij ook sprak. „Ik wil, word gereinigd."
Hij joeg als het ware de ziekte weg
door zijn woord.
Het is geen tovenarij. Geen magische
aanraking, maar het is de kracht van
Jezus' woord en geest.
Daarom was ook het geloof van deze
man de weg, waarlangs het wonder over
hem kwam.
Hoe dorst ie, dwars tegen alle be
palingen en voorzorgsmaatregelen van
de wet in, als melaatse door te dringen
tot de Here Jezus
Omdat ie geloofde, dat Jezus hem
reinigen kon en reinigen wou.
Hoe de man tot dit gelóóf gekomen
was, weten we niet. Wat er verder van
hem geworden is evenmin.
Laat die man maar gaan naar de
priesters en naar zijn familie, als U
maar weet, dat de Here Jezus zondaren
reinigt van hun zonden. En wat het hem
gekost heeft om ons in Gods gemeen
schap en in de gemeenschap met Gods
volk te brengen A. D.
Waar gezaaid wordt, zijn vogels. In
de gelijkenis van de zaaier, die ons dui
delijk maakt op wat voor manier we
Gods Woord wel en niet moeten horen,
komen die vogels ook voor.
besparen door vóór 15 maart
Uw abonnementsgeld ad f4,—
voor het eerste halfjaar 1968
te gireren op no. 42280 t.n.v.
Littooij Olthoff, Middelburg
De Uitgevers
Waar de grond zó hard is, dat de
graankorrels er boven op blijven liggen,
b.v. op een voetpad, daar zijn de vogels
er onmiddellijk bij om de zaadjes op te
pikken.
In de gelijkenis van het mosterdzaad
komen ook vogels voor. Maar op een
heel andere manier. Hier is het zaad
ontkiemd en er is een boom uitgegroeid:
de mosterdstruik. En de vogels komen
aanvliegen om nestjes te maken in de
takken.
Dat zijn natuurlijk niet dezelfde vo
gels, als die eerst geprobeerd hebben
de zaadjes te pikken, die op harde
grond gevallen waren.
Tien tegen één is dat zinnetje over
die nestelende vogels zo maar een ver
sierend toevoegsel bij de gelijkenis, om
even te illustreren, hoe groot die struik
wel werd.
Toch waag ik het er op dat mag
bij een gelijkenis tussen de regels
door te lezen.
Vogels zijn een ware plaag voor de
landman.
Ze azen op de zaadjes.
Maar als die zaadjes in de aarde val
len en ontkiemen, d.w.z. opgeofferd
worden en hun éigen leven-voor-zich-
zelf verliezen, dan ontstaat er een struik
en groeit er- een boom. En kijk, daar
komen weer vogels. Maar nu om nesten
te maken in de takken van die boom.
Ik bedoel als de Kerk en de kerk
mensen, als wij onszelf handhaven en
groot willen zijn, vallen we ten prooi
aan allerlei wereldse machten.
Wanneer wij,willen concurreren met
de wereld trekken wij zeker aan het
kortste eind.
Maar wanneer de Kerk en de kerk
mensen, als wij solidair zijn met de we
reld en ons zelf geven willen, zoals de
Here Jezus zich gegeven heeft en mens
geworden is met de mensen, dan wor
den wij tot een zegen voor die zelfde
wereld.
De kerkgeschiedenis heeft het bewe
zen in haar werk van evangelisatie en
zending.
In de zgn. zendingslanden is de
Christelijke Kerk allerminst een gewel
dig instituut. Ze heeft geen machtsmid
delen. Ze is volkomen weerloos. Maar
juist daardoor blijkt ze vandaag tot zo'n
grote zegen te zijn.
Veel meer dan in de tijden, dat ze
leunde tegen de overheid en zich delete
met de westerse cultuur.
Wat is er een massa zaad weggepikt
door de zwarte vogels van het kolonia
lisme. En vandaag aan de dag door de
oeconomische overmacht van het zgn.
christelijke westen.
Maar waar de Christelijke Kerk be
reid was om geofferd te worden in de
solidariteit met de mede-mensen, en
waar de christenen niet boven de niet-
christenen wilden staan, maar er naast
en vaak er onder, daar is het grote
wonder gebeurd.
Daar kwamen de communisten en
vroegen om catechisatie. Bij duizenden.
Daar komen de geestelijk daklozen
en zoeken een thuis.
Daar komt het nationalisme om te
nestelen in de takken van die struik,
die wel niet als een wonderboom is op
geschoten, maar die wel als een wonder
gegroeid is door het mysterie van het
offer. Van vele óffers.
Ik dacht, dat we zo de zending moe
ten zien en het werelddiakonaat.
We moeten niet verdrietig zijn als
het klein lijkt en onbeduidend wat we
doen. En als er geen reusachtige dingen
gebeuren.