eeuwée 3Cerkbocle TO aarom in aanraking met de Here Jezus De vogels IJ kunt f 1," 22e JAARGANG No. 34 7 MAART 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Katrs, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, NieuwerkerkDrs. M. Beinema, Middelburg. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. C Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Waarom woelen de volken en zinnen de naties op ijdelheid 7 Ps. 2. Wat zijn deze vragen toch al oude vragen Hetzelfde waar wij nu telkens aan denken en wat wij ons nu steeds maar afvragen, daar pijnigde al zo heel lang geleden die oude Israëliet zich het hoofd over. Waarom kan dat toch, als'de Hete Koning is, dat de natiën op ijdelheid zinnen en zich samenspannen tegen de Here en Zijn Gezalfde Het was toen al zo. Waarom kan dat toch, als de Here toch regeert, dat de aarde vol is van ontzaggelijke gemeenheid Er is zon grote spanning tussen dat, wat wij geloven, en dat wat wij zien. De volgen gaan maar ijskoud hun gang, net alsof de Here niet regeert. De psalm komt tot een antwoord. De psalmist weet dat Die in de hemel zit lacht en met hen spot. Hij weet ook, dat God tot hen spreekt in Zijn toorn, omdat God zijn Koning gesteld heeft over Sion, Gods heilige berg. Maar dat weten maakt geen eind aan het waarom. Waarom spréékt de Here alleen van Zijn toorn en waarom spréékt de Here alleen van Zijn gezalfde Koning De volken horen die stem helemaal nietZe worden er niet bang voor, ze trekken zich er niets van aan Waarom laat de Here het ook bij woorden? De Hongaren seinden indertijd ,,wij willen wapenen pn geen woorden"God geeft ook alleen woorden. Waarom Wij zullen dat waarom moeten laten staan God spreekt nog slechts woorden van toorn, omdat de Here in 't eind van de psalm zegt,,Nu dan, gij koningen, weest verstandig, laat u gezeggen en dient de Here met vreze en verheugt u met beving". God laat hen gaan, opdat zij tot Hem komen en de Zoon kussen. Waaróm zij niet komen en op ijdelheid zinnen, God weet het. Maar God heeft nog geduld. Dat is zwaar en moeilijk, dat God met de volken nog geduld heeft. Maar laten wij er niet te erg over tobben. De slachtoffers van die volken tobben er nog anders over dan wij. Zij moeten Gods geduld zwaarder betalen dan wij In dit zuchten over Gods geduld staat ook de Here Jezus. Die heeft het woelen der volken nóg sterker gevoeld. Elij heeft het geduld betaald. Het is een oud lied waarom sterft de rechtvaardige Als wij dat denken, ziende op zovelen, die tot op zekere hoogte rechtvaardig zijn naar de wereld of zelfs rechtvaardig zijn naar God, laten wij dan denken aan de Here Jezus, voor wie dat lied eigenlijk gemaakt werd. .Welzalig allen die bij Hem schuilen," zo eindigt de psalm van het waarom. Bij Hem schuilende verstilt het waarom. Wat leven wij zelf van Gods geduld Zijn wij allemaal klaar om Gods ingrijpen te verwachten En als wij dan door Christus klaar zijn, zullen wij dan door Christus ook niet geduld hebben Het kan alleen maar Christelijk D. W. D. Laat ons op de derde lijdenszondag in 't bijzonder denken aan hen, die lijden onder het oorlogsgeweld. Voortdurend wordt de strijd in Vietnam opgevoerd wederzijds. In 't bijzonder de weerlozen bejaarden, kinderen staan machteloos. Bidden wij ook om de beteugeling der wreedheid. Om erbarmen. HEB MAAR GEDULD. Heb maar geduld, een mens moet rijpen, rijpen. Dit heb je in de jonge jaren niet. Dan wil je naar het allerhoogste grijpen, je krachten bundelen, je woorden slijpen zonder wijsheid, vroomheid en verdriet. Heb toch geduld, het komt in stille nachten als heel de wereld om je zwijgt verstommen alle ijdele krachten en komt er tekening in je gedachten iets, dat je als een gave krijgt. Heb maar geduld en leer de Heer verwachten. De oude joden wisten al ervan en zongen zacht in sterrenhoge nachten van Gods Geest, waar zij naar smachtten, die onze geest vervullen kan. Simoons De Here Jezus doet geen half werk. U moet er eens op letten, dat de door zijn wonderen genezen zieken en be zetenen ineens helemaal beter zijn. Ze zijn niet aan de beterende hand, maar volkomen genezen. Die schoonmoeder van Petrus b.v. neemt onmiddellijk de leiding in de keu ken. In Marcus 1 wordt ons verteld van een melaatse, die tot de Here Jezus weet door te dringen. Dan is daar dat mo ment dat de Here Jezus deze onreine aanraaktZelf dus ook onrein wordt, maar de melaatse reinigt. Ineens is hij genezen. Niet langzamerhand, maar op het zelfde moment van die aanraking. Het is haast niet te beschrijven, hoe blij die man is. Daar zijn geen woorden voor. Maar de Here Jezus is minstens zo blij. Eerst had hij gezien, dat het niet ,,goed was, wat God geschapen had" en hoe vreselijk alles door de zonde was geschonden. Nu,ziet hij, dat alles weer goed zal worden in zijn Koninkrijk. En hij kijkt met vreugde naar die „toffe jongen" (het woord tof is een via de joden in onze taal ingeburgerd He breeuws woord. Precies hetzelfde als er staat in Gen. 1 31 „God zag, dat het zeer goed was"). Maar ineens besterft de lach op Je zus' lippen. Wat hier gebeurd is, is heel erg hij heeft de wetten van Mozes overtreden. ]e mocht een melaatse niet aanraken. Wat nu. Terstond stuurt de Here Jezus de man weg. Niemand mag weten, wat er gebeurd is. Het moet een geheim blijven tussen de Here Jezus en hem. Als men er achter komt, zal het de Here Jezus nooit vergeven worden, dat hij de wetten van Mozes met voeten heeft getreden. De man moet naar de priesters gaan en een certificaat vragen ten bewijze, dat hij echt helemaal genezen is. Met dat bewijs gewapend, kan hij na het dankoffer voor zijn 'genezing .gebracht te hebben (dat was allemaal heel precies voorgeschreven) zich overal weer vertonen en zijn plaats weer innemen in de samen,-leving der gezon de mensen. Maar hij mag tot geen prijs aan de priesters vertellen, hoe hij genezen is geworden. De handhaving van de be palingen ging hun immers boven de redding van een mens uit de ellende. De bestaande orde ging hun boven alles. Natuurlijk kan die man zijn mond niet houden. Neem hem dat maar eens kwa lijk Overal vertelt hij het aan wie maar horen wil. Onmiddellijk is de boot aan. Het hele bestuursapparaat komt in beweging en de gevolgen, die de Here Jezus had willen vermijden, blijven niet uit. De Here Jezus moet de stad uit. Hij is een gevaar voor de volksge zondheid. Hij had nota bene zo maar een me laatse aangeraakt en is dus zelf onrein. Er uit met hem Terwijl de genezen man deel kan ne men aan het gezellige leven in de stad, gedekt door het getuigenis der priesters, die hem beter hadden verklaard, houdt de Here Jezus zich buiten de stad op in eenzame plaatsen. Het is precies of die twee geruild hebben. Hier wordt de lijn duidelijk zichtbaar, die doorloopt naar Golgotha. Daar wordt de Here Jezus buiten alle gemeenschap gesloten aan het kruis en klinkt door alle werelden „onrein onrein". Er zit ook echt iets van de hel in de melaatsheid. Het is de ontbinding bij levende lijve en de verbanning uit iedere gemeenschap. Daar is de Here Jezus Christus in gegaan'. Dat heeft hij over zich heen gehaald. Zo heeft hij het gereinigd. Dat kon hij alleen door zich helemaal met ons één te maken en onze vervloe king op zich te nemen. Wat in deze geschiedenis ook heel duidelijk wordt, is dat de genezing wel een wonder was, maar geen mirakel. Ik bedoel, dat de Here Jezus de me laatse niet alleen aanraakte, maar dat hij ook sprak. „Ik wil, word gereinigd." Hij joeg als het ware de ziekte weg door zijn woord. Het is geen tovenarij. Geen magische aanraking, maar het is de kracht van Jezus' woord en geest. Daarom was ook het geloof van deze man de weg, waarlangs het wonder over hem kwam. Hoe dorst ie, dwars tegen alle be palingen en voorzorgsmaatregelen van de wet in, als melaatse door te dringen tot de Here Jezus Omdat ie geloofde, dat Jezus hem reinigen kon en reinigen wou. Hoe de man tot dit gelóóf gekomen was, weten we niet. Wat er verder van hem geworden is evenmin. Laat die man maar gaan naar de priesters en naar zijn familie, als U maar weet, dat de Here Jezus zondaren reinigt van hun zonden. En wat het hem gekost heeft om ons in Gods gemeen schap en in de gemeenschap met Gods volk te brengen A. D. Waar gezaaid wordt, zijn vogels. In de gelijkenis van de zaaier, die ons dui delijk maakt op wat voor manier we Gods Woord wel en niet moeten horen, komen die vogels ook voor. besparen door vóór 15 maart Uw abonnementsgeld ad f4,— voor het eerste halfjaar 1968 te gireren op no. 42280 t.n.v. Littooij Olthoff, Middelburg De Uitgevers Waar de grond zó hard is, dat de graankorrels er boven op blijven liggen, b.v. op een voetpad, daar zijn de vogels er onmiddellijk bij om de zaadjes op te pikken. In de gelijkenis van het mosterdzaad komen ook vogels voor. Maar op een heel andere manier. Hier is het zaad ontkiemd en er is een boom uitgegroeid: de mosterdstruik. En de vogels komen aanvliegen om nestjes te maken in de takken. Dat zijn natuurlijk niet dezelfde vo gels, als die eerst geprobeerd hebben de zaadjes te pikken, die op harde grond gevallen waren. Tien tegen één is dat zinnetje over die nestelende vogels zo maar een ver sierend toevoegsel bij de gelijkenis, om even te illustreren, hoe groot die struik wel werd. Toch waag ik het er op dat mag bij een gelijkenis tussen de regels door te lezen. Vogels zijn een ware plaag voor de landman. Ze azen op de zaadjes. Maar als die zaadjes in de aarde val len en ontkiemen, d.w.z. opgeofferd worden en hun éigen leven-voor-zich- zelf verliezen, dan ontstaat er een struik en groeit er- een boom. En kijk, daar komen weer vogels. Maar nu om nesten te maken in de takken van die boom. Ik bedoel als de Kerk en de kerk mensen, als wij onszelf handhaven en groot willen zijn, vallen we ten prooi aan allerlei wereldse machten. Wanneer wij,willen concurreren met de wereld trekken wij zeker aan het kortste eind. Maar wanneer de Kerk en de kerk mensen, als wij solidair zijn met de we reld en ons zelf geven willen, zoals de Here Jezus zich gegeven heeft en mens geworden is met de mensen, dan wor den wij tot een zegen voor die zelfde wereld. De kerkgeschiedenis heeft het bewe zen in haar werk van evangelisatie en zending. In de zgn. zendingslanden is de Christelijke Kerk allerminst een gewel dig instituut. Ze heeft geen machtsmid delen. Ze is volkomen weerloos. Maar juist daardoor blijkt ze vandaag tot zo'n grote zegen te zijn. Veel meer dan in de tijden, dat ze leunde tegen de overheid en zich delete met de westerse cultuur. Wat is er een massa zaad weggepikt door de zwarte vogels van het kolonia lisme. En vandaag aan de dag door de oeconomische overmacht van het zgn. christelijke westen. Maar waar de Christelijke Kerk be reid was om geofferd te worden in de solidariteit met de mede-mensen, en waar de christenen niet boven de niet- christenen wilden staan, maar er naast en vaak er onder, daar is het grote wonder gebeurd. Daar kwamen de communisten en vroegen om catechisatie. Bij duizenden. Daar komen de geestelijk daklozen en zoeken een thuis. Daar komt het nationalisme om te nestelen in de takken van die struik, die wel niet als een wonderboom is op geschoten, maar die wel als een wonder gegroeid is door het mysterie van het offer. Van vele óffers. Ik dacht, dat we zo de zending moe ten zien en het werelddiakonaat. We moeten niet verdrietig zijn als het klein lijkt en onbeduidend wat we doen. En als er geen reusachtige dingen gebeuren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1