Wanneer hebben wij II in de gevangenis gezien AAMRAK[IHQ NJELM/S uit öe kecken Predikbeurten zondag 3 maart 1968 rm De coup en zijn gevolgen Na de coup van oktober 1965 ging er een schok door de wereld, toen de berichten doorkwamen van de massale communistenslachting. Het was of er een koortsgloed door Indonesia voer, die alle remmen losgooide. Aan die slachting zijn honderdduizenden ont komen door hun arrestatie, op verden king van communistische-sympathieën. De gevangenissen waren overal boorde vol, Speciale gevangenkampen moesten worden ingericht. Voor velen van deze gevangenen betekende dit, echter alleen maar uitstel van executie, want dag aan dag werden gevangenen opgeroepen, afgevoerd en na een korte berechting doodgeschoten. Niemand was zijn leven zeker. Wie dit wel eens meemaakte, weet wat er dan in zo'n kamp omgaat. Veel zorg werd er niet besteed aan de gevangenen. De bevolking leeft op vele plaatsen op de rand van het be staansminimum. Met de gevangenen heeft men helemaal geen consideratie. De verbindingen met de buitenwereld zijn totaal verbroken. Het nijpend gebrek aan textiel wordt niet aangevuld. Zelfs in de hitte van de tropen, kan dit funest worden. Geen wonder dat het sterftecijfer in de kam pen snel stijgt. Operatie mentaal De regering zette de operatie mentaal in en bedoelde daarmee de gevangenen te .bevrijden" van de mentale onder worpenheid aan het communisme om ze zo weer te maken tot bruikbare leden van de maatschappij. Zij heeft daartoe op verscheidene plaatsen - enkele kam pen bleven tot nu toe hermetisch ge sloten - de hulp van de kerken inge roepen. Deze hebben geen verstek laten gaan. Ze wisten wat hun te doen stond. Trouwens reeds eerder waren christe nen hier en daar opgetreden als mensen, die temidden van de haatuitbarstingen de zin voor barmhartigheid bewaarden. Het waren geen verhalen alleen, dat christenen de onbegraven lijken van de communisten verzorgden en hen be groeven. Dat zij daarmee onder ver denking kwamen van communistische sympathieën met alle gevolgen daarvan, deerde hen niet. Zo zijn de kerken ook in de kampen gekomen en zij verzamelden daar allen, die in hun nood geen uitweg meer zagen. De kerken hebben daar het evangelie gebracht, het evangelie der verzoening. Hun operatie mentaal omvatte veel meer dan de plannen van de regering. Daartoe beschikten zij ook over het enige middel, dat in de laatste nood redding kon bieden. En de gevangenen hoorden naar hen. Bij honderden zijn ze gekomen en hebben het evangelie aangenomen, als Gods boodschap tot hen, als het evan gelie met het laatste antwoord op al hun vragen in de nood van het leven. Velen is het toen gaan dagen in de kampen van de dood. Niet met woorden alleen Intussen werden de kerken dag in, dag uit geconfronteerd met de honger eh de ziektenood in de kampen. Zij waren de enigen, die met barmhartig heid bewogen, daar iets aan kunnen doen. Geen enkele instantie bemoeit zich verder met deze nood. Nu staan de Indonesische kerken zelf in een bijzonder moeilijke situatie. Zij kunnen in de opeenvolgende econo mische crises in Indonesia nauwelijks zelf het hoofd boven water houden. Juist de laatste maanden gaan ze weer door een dieptepunt, dat daarom zo moeilijk is, omdat de verwachtingen on der de nieuwe orde zo hoog gespannen waren. Vandaar het beroep op onze kerken om mee te helpen juist aan de ge vangenen te bewijzen de tekenen van Zijn barmhartigheid. En niet alleen om de gevangenen gaat het. Bij hun arrestatie lieten zij hun gezinnen achter in de meest beklagenswaardige situatie. Niemand durft naar hen om te zien. Zij zijn de uitgestotenen. Wie zal zich over hen ontfermen, als de kerken het niet doen? Deze gezinnen zijn de gevangenen van de maatschappij. Wie aan de ge vangenkampen denkt, zal hen niet mogen vergeten. Het gaat om rijst, om kleding en om medicijnen. En niet alleen voor de gevangenen om Djocja. Er zitten ook op andere plaatsen mensen in nood. Het A.D.B. kent de kanalen, waar langs de hulp doeltreffend geboden kan worden. Hier ligt werkelijk de geslagene aan de kant van de weg. De kerken in Indonesia hebben de gelijkenis van hun meester verstaan. Zij doen op ons een dringend beroep om hierin naast hen te staan en mee in deze schrijnende nood te voorzien. Aan ons het antwoord!" Melaatsheid De gevolgen van de zonde en de nood van het menselijk leven komen nergens duidelijker aan het licht dan in de melaatsheid. Er zit om die melaatsheid in de bijbel iets geheimzinnigs. Men sprak niet over genezing, maar van reiniging. Er werd meer een vloek in gezien dan een ziekte. In iedere ziekte zit de werking van de dood, maar in de melaatsheid toch wel heel erg duidelijk. Melaatsen werden gebannen uit de levensgemeenschap. Ze moesten vanuit de verte de gezonden waarschuwen met de kreet: onrein, onrein." Het is voor mij nog de vraag of die uitsluiting uit de gemeenschap - iedere gemeenschap droeg in onze tijden im mers een godsdienstig karakter! - uit vrees voor besmetting geschiedde, dan wel uit religieuze motieven. Zo voorzichtig waren de Oosterse volken in hygiënisch opzicht niet en dit zijn ze nog niet. Die uitbanning was een uitbeelding van de vloek. De melaatsen waren de vervloekten onder Israël. Ze waren ver bannen van voor ,,het aangezicht des Heren." Hoe durft ie? Direct in het eerste hoofdstuk al van Marcus ziet u zo'n melaatse naar de Here Jezus toegaan. Dat mocht absoluut niet. Het was ontzettend gewaagd, wat hij deed. Daarom kan ik me niet anders voor stellen, dan dat hij midden overdag - op het allerheetste uur, langs de huizen sluipt-, staan blijft -, zich achter een uitstekende muur verbergt, als er iemand aankomt, en als het weer veilig is verder sluipt van straat tot straat - totdat hij bij het huis komt, waar de Here Jezus is. Dat is m.i. alleen mogelijk midden op de dag, als iedereen zo veel mogelijk binnen blijft of zich terugtrekt op een schaduwrijk plekje op een binnen plaats. Er is haast niemand op straat. Maar het blijft een waagstuk. Ziet u hem daar schuw sluipend zoeken? Eindelijk is hij er. Hijgend valt hij met de deur in huis binnen bij de Here Jezus. De inbreker Het is gelukt. Niemand heeft hem tegengehouden. Hij valt op de knieën neer voor de Here Jezus en smekend komt zijn schorre vraag: ..indien Gij wilt, kunt Gij mij reinigen." Ik heb de indruk, dat de Here Jezus door deze man overrompeld werd. Die man is een inbreker'. Anders bestaat het niet, dat een melaatse zo dicht in zijn nabijheid weet door te dringen. Wat doet de Here Jezus? De bedorven lucht van de zieke man slaat hem tegen. Maar hij deinst niet achteruit. Hij is tegelijk ontroerd door zoveel menselijke ellende en verblijd door zoveel hartelijk vertrouwen. Dwars tegen alle bepalingen van de wet in, legt Hij zijn hand op de melaatse. Raakt hem expres aan en zegt: ,,Ik wil het, word rein". V ereenzelviging Dat de Here Jezus de melaatse aan raakt, doet hij niet, omdat hij de wetten van Mozes op dit punt negeert, al zullen de omstanders - zo die er waren -, stom verbaasd zijn geweest over zoveel roekeloosheid. Maar Jezus doet het, omdat hij zich zelf juist volgens die wetten mee on rein maken wil. Hij vereenzelvigd zich met die man. En hier hebt u nu het hele evangelie ten voeten uit voor u. Hij, die zo rein was, is om onzentwil onrein geworden, vervloekt en verban nen om ons door Zijn onreinheid rein te maken en in de zalige gemeenschap met God en met Gods volk te brengen. Let vooral op die aanraking! Want in het Oosten is een gebaar juist zo veelzeggend. U vindt dat net eender zo bij de jongeling van Nain. Daar legt de Here Jezus, tot ieders verbazing en afschuw, Zijn hand op de baar. Hij raakt de dood aan, d.w.z.: hij gaat de dood in. A. D. (Wordt vervolgd). Beroepen te' Alpen aan de Rijn (vac. K. H. Schuring) en te Heemse (2e pred. pl.) Fr. de Jong te Maasland; te Groote- gast (vac. S. van der Linde), Rhoon (vac. A. Friffioen), St. Anna Parochie en te Uithuizen: A. van der Zwaag te Ten Boer; te Beetgum-Beetgumermolen, Rotte- valle, Twijzel en te Zuid-Beijerland-Klaas- waal: A. J. G. Dronkert, kandidaat te Lei den, die geen verdere beroepen in overwe ging kan nemen; te Rhenen en te Uithoorn (2e pred. pl.): J. Goldschmeding te Dussen (N.B.); te Baarland -'s-Gravenpolder: D. Averes, kandidaat te Osterwald (Did.). Beroepbaarstelling. De classis Drach ten heeft beroepbaar gesteld ds. I. van Til, laatstelijk predikant bij de Geref. Kerken Vrijgemaakt te Haulerwijk. Zijn adres luidt: Oosterwoldseweg 16 te Haulerwijk, telefoon 05161-251. Aangenomen naar Monster (vac. J. Rowaan) P. H. de Kleerte Scheveningen; naar Veendam: F. de Jong te Appingedam; naar Hillegom (2e pred. pl.): J. Hartkamp te Den Helder. Bedankt voor Leek, Ommen (vac. J. D. D. B. van der Meulen), Nijverdal (vac. D. H. Borgers), Rotterdam-Hillegersberg (vac. J. van Reeven), Uithuizen en voor Veenendaal (vac. D. van Enk): F. de Jong te Appingedam; voor Huizen (N.H.): H. J. Bavinck te Heemstede. Examens. Aan de V.Ll. te Amster dam slaagden voor het kand. ex. Theologie de heren L. H. Bouwkamp te Amsterdam (Cum laude): P. N. Holtrop te Den Haeig en D. Tieleman te Amsterdam. Dr. H. Mulder te Beiroet, predikant van de kerk van Delft, is benoemd tot wetenschappelijk ambtenaar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Dr. Mulder, die 15 mei 1910 te Groningen werd gebo ren, werd 12 augustus 1934 predikant te Hornhuizen-Kloosterburen. In 1938 vertrok hij naar Deventer en sinds 1947 is hij ver bonden aan de kerk van Delft. Dr. Mulder promoveerde in 1948 op een proefschrift, getiteld: ,,De eerste hoofdstukken van het evangelie naar Lukas in hun structurele samenhang". De kerk van Delft stond hem in 1966 als docent aan de Theologische school te Beiroet aan de Morgenlandzen ding af. In april hoopt dr. Mulder in ons land terug te keren. Ds. H. J. van Duinen te Voorburg zal in juni als boordpredikant met een schip van de Holland-Amerika-lijn meegaan. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Van Til. 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Wessel. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Van Til. Plan Zuid. (Gymnastiekhal bij schoolgeoouw) 10.15 uur Ds. Wessel. 5 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Arnemuiden 10 uur Ds. Van Wouwe te Serooskerke. 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Helderman (Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging). Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. Oostkapellé 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 uur Ds. Oegema te Arnemuiden. 2.30 uur Ds. Van Wouwe. (Voorbereiding Heilig Avondmaal) St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer (Voorbereiding Heilig Avondmaal). Veerc 10 uur Ds. De Bruijne te Goes. 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Vlisingen (Petruskerlc) 9.30 uur Ds. Kornet. 5 uur Ds. Helderman. Huishoudschool Paauwenburg 10.45 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Joosse. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN Aardenburg 10 uur Ds. Paksy. 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Musch (biduur voor het gewas). 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Kand. Hekman te Kampen. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Berger. Schoondijke 10.30 en 2.30 uur Kand. Koole te Haas trecht. Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Gispen. 9.30 uur Ds. Berger (Mozarthof). Oostburg 10 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Firct te Scherpenzeel CLASSIS GOES Baarland 10 uur Ds. Kornet te Vlissingen. 5 uur Ds. Kramer te Neiuwdorp. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Pontier. Colijnsplaat 11 uur Ds. Van Verseveld te Noordeloos. 4 uur Ds. Noordhof, Wemeldinge. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds, v. d. Molen. Geersdijk 10 uur Ds. Blokland. 2 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Heuzeveldt. (Oosterkerk) 9 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. In de morgenuren beide kerken voorbereiding Heilig Avondmaal. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Poelman. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Bosch te Pijnacker. Levyedorp 9.15 uur Ds. Van Verseveld te Noordeloos. 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Nieuwdorp 9 uur Ds. Noordhof. 2.30 uur Van Wilgenburg te Middelburg. Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhoff. Wissenkerke 11 uur Ds. Zelle te -Leeuwarden. 2.30 uur Ds. Blokland. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Schelhaas Hzn. te Amsterdam-Noord. CLASSI STHOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 3 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel. Halsteren 5 uur Ds. Hommes te Rotterdam. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Hommes'te Rotterdam. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Kand. Van Krimpen te Dordrecht. Oud-Vossemeer geen opgave ontvangen. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Maaskant te Leiden (Voorbereiding Heilig Avondmaal). Riiland-Bath 9 en 4 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. Tholen 10 en 5 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. CLASSISI ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten te Rotterdam- IJsselmonde. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boerma te Rotterdam. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 uur Ds. Fossen, em.-pred. te Dordrecht. Scharendijke 10 cn 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. (Voorbereiding Heilig Avondmaal). Zonnemaire 10 en 2.30 uur de heer Jansma.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3