SKA YUK CHING
PLAKBOEK
Predikbeurten zondag 25 februari 1968
buitengewone honger. Dan moeten de
mensen de bossen intrekken om nog wat
eetbare varens en knollen te zoeken.
De oogst kan er zo gemakkelijk misluk
ken. Door te veel regen, door te weinig
regen. Of omdat ratten of insecten het
gewas schade doen. De Sumbanees
heeft dat al zo vaak ervaren. En het is
daarom wel te begrijpen, dat de mensen
daar fatalistisch en berustend worden.
Maar nu het evangelie zo lange jaren
op Sumba gepredikt is, en velen chris
ten zijn geworden, is er in die kring
eigenlijk geen plaats meer voor fatalis
me en berusting. De bijbel geeft ook
een nieuwe visie op het dagelijks werk,
op het leven van alle dag. Is het niet
zo, dat een landbouwer zijn grond en
al zijn bezit als een goed rentmeester
moet beheren In dat kader is er voor
de christen geen reden tot fatalisme en
berusting, maar moet hij al het moge
lijke doen om een goede oogst van zijn
land te krijgen.
Met deze geestelijke basis is het land-
bouwvoorlichtingswerkvan de zending
op Sumba begonnen. Door het toepas
sen van betere landbouwmethoden is de
kans op een betere oogst groter. Door
bevloeiïng is op sommige plaatsen een
grotere oogstzekerheid te krijgen in
droge jaren. Betere grondbewerking zou
grotere resultaten kunnen opleveren.
De zaak is echter niet zo eenvoudig als
het hier in een paar regels staat. Want
vernieuwingen en verbeteringen moeten
ook door de bevolking geaccepteerd
worden. Moeten als het ware ingroeien.
Door ons werelddiakonaat is in Lewa
(midden Sumba) een christelijke land-
bouwtrainingscentrum gesticht. Daar
worden jonge mannen, die al veel animo
voor het landbouwwerk getoond heb
ben, gedurende enkele jaren opgeleid.
Theoretisch en praktisch worden zij
daar vertrouwd gemaakt met verbeterin
gen en vernieuwingen. Na hun oplei
ding moeten zij terug keren naar hun
dorp om daar de landbouw te gaan be
drijven zoals hun op het trainingscen
trum is geleerd. U begrijpt wel, dat niet
meteen alle honger verdreven is. Het
lijkt eigenlijk haast onbegonnen werk.
Eerst die jongens leren, dan die jongens
zelf in hun dorp laten werken. Het is
in een paar regels gezegd, maar denk
u eens in, wat er aan vast zit. Het gaat
in wezen om een levensvernieuwing.
Dan pas kunnen verbeteringen èn ver
nieuwingen ingang vinden.
De jongens zullen veel hulp nodig
hebben. En dan niet alleen materieel.
Als zij terug keren in hun dorpen zullen
zij de steun en de raad van het trai
ningscentrum bijzonder hard nodig heb
ben. Want het zal voor die jongens
vaak heel moeilijk zijn, om door het toe
passen van wat zij geleerd hebben, af
te wijken van de gewone gang van za
ken in de kampong. Dan zal er tegen
stand van de ouderen komen.
Het christelijk landbouwtrainingscen-
trum zal zo moeten uitgroeien, dat het
de jongens vooral ook bij hun terugkeer
in de dorpen kan blijven raden en steu
nen. Het moet de jongens blijven bege
leiden. Dan pas kan dit haast onmoge
lijke werk op dat kleine afgelegen eiland
Sumba zeer letterlijk „vruchten" dra
gen. Zodat er misschien huis aan huis
elke dag voldoende eten komt voor de
mensen.
Seedorf. De ongeveer duizend
jongens van het 41 geniebataljon in het
Duitse Seedorf lopen bijna allemaal met
een foto van één en hetzelfde meisjes
in de zak. Nog geen tien jaar oud heeft
de Hongkongse Sha Yuk Ching hun
harten weten te veroveren. Ook van tal
loze muren en ramen straalt de glimlach
van Yuk Ching de Nederlandse mili
tairen tegemoet in deze legerplaats, die
in de schaduw ligt van het IJzeren gor
dijn. ,,Ik ben het kind van jouw reke
ning", vertelt die glimlach. De militairen
hebben zich haar lot aangetrokken. On
der het motto „Het kind van jouw re
kening" hebben ze Hongkongse Yuk
Ching geadopteerd.
Sha Yuk Ching is het dochtertje van
een verpauperd Honkongs echtpaar.
De vader was een dronkelap, die onder
meer probeerde haar broertje heroïne
te laten smokkelen. Hij liet zijn gezin
tenslotte helemaal in de steek en moeder
Sha zag geen kans Yuk Ching en haar
broertje -door langs de deuren te
venten te onderhouden. Yuk Ching
werd als zo vele anderen in Hongkong
een kind van de straat .Totdat ze werd
opgenomen in het kindertehuis „Ren-
nies Mill".
Tien jaar geleden werd dit tehuis ge
sticht door een Amerikaanse zakenman,
David Taylor. Deze trok zich het lot
aan van twee kinderen. Hun adoptie
was het begin van „Rennies Mill",
waarvan de heer Taylor thans de direc
teur is. In het tehuis zijn thans 150 kin
deren opgenomen, waarvan Yuk Ching
er één is. Voor de realisering van „Ren
nies Mill" hebben particulieren en ker
ken uit zeven landen, waaronder Ne
derland, de helpende hand geboden.
De actie om het meisjes te adopteren
gaat uit van de geestelijke verzorging
in Seedorf. De man die er met hart en
ziel achter staat is legerpredikant ds.
J. G. H. Schout. Voordat hij in 1961
legerpredikant werd, stond ds. Schout
in Bant (N.O.P.) en in een dorp op
Goere Overvlakkee. De actie „Het kind
van jouw rekening" moet deze maand
afgerond worden. Als de benodigde
8700 DM er komt en niemand twij
felt daar aan dan is Sha Yuk Ching
voor vijf jaar verzorgd.
De actie draait al goed een jaar. Op
een conferentie van dienstplichtige mili
tairen in Scheeszei (Did) kwam nog al
wat kritiek los op de ouderen, die zo
veel zeggen en zo weinig doen. De hef
tigheid waarmee dit gebeurde bracht ds.
Schout er toe hun te vragen te tonen
dat de jongere generatie dan wel be
reid was een daad te stellen.
In zijn uren geestelijke verzorging
vroeg hij de jongens van zijn beide com
pagnieën een kind uit „Rennies Mill"
te adopteren. De legerpredikant stelde
zich zelf persoonlijk garant voor 8700
DM, het bedrag dat voor een volledige
adoptie van vijf jaar nodig was.
Succes.
De actie werd direct al een enorm
succes. De dienstplichtige militairen
brachten vierduizend gulden op. Een
groepje militairen dat in het afgelopen
jaar afzwaaide gaf nog eens spontaan
een envelop met inhoud voordat ze ver
trokken. Nu moet er nog ruim vierdui
zend gulden op tafel komen.
„Het zou mooi zijn als het bedrag er
nu volledig komt, maar dat lukt ook
vast wel", verzekert ds. Schout. Van
22 tot en met 31 wordt de soldij uitbe
taald en iedereen krijgt een enveloppe,
dat hij gevuld in één van de melkbussen
in de legerplaats kan deponeren.
Als deze ronde maar eerst vol is,
over vijf jaar zién we dan wel weer",
aldus de legerpredikant, die van plan is
Yuk Ching ook in de toekomst niet te
vergeten. „Het meisje heeft ons een
briefje geschreven in Chinese letterte
kens, met een Engelse vertaling van de
heer Taylor. Ik heb de indruk, dat het
een intelligent kind is, dat later best zou
kunnen gaan studeren."
Ook beroeps.
Inmiddels is de actie niet meer be
perkt gebleven tot de dienstplichtige
militairen. Ook de beroeps doen er nu
aan mee, terwijl ds. Schout de steun
heeft gekregen van de gehele (pro
testantse zowel als rooms-katholieke)
geestelijke verzorging.
„Wat ik nu echter vooral hoop, is
dat de actie navolging zal vinden", zegt
ds. Schout. „We kunnen zo veel meer
doen." De legerpredikant denkt daarbij
niet alleen aan militairen, maar ook aan
burgerlijke kerkelijke gemeenten. „Het
is eigenlijk schandalig dat de kerken
miljoenen op de banken hebben liggen
te verinteresten", verzucht hij.
Wat ds. Schout graag zou zien is, dat
de actie een sneeuwbaleffect krijgt. In
het legerkamp Seedorf zelf wordt al
weer gespeeld met de gedachte om weer
iets anders op touw te zetten. Daaraan
zullen dan niet alleen de 41 genie- en
de 41 treinbataljon deelnemen, maar alle
vijf bataljons van de gehele brigade
zullen worden ingeschakeld. De leger-
predikanten en aalmoezeniers in See
dorf beraden zich -over het onderwerp
van die nieuwe actie. De geestelijke ver
zorging moet niet alleen maar kunnen
praten", aldus ds. Schout.
5. D. P.
Uit mijn prille kindertijd herinner ik
me een plaatje op zo'n plaatsjesvel, zo
als we toen hadden. Die vellen waren
natuurlijk veel goedkoper dan de pren
tenboeken, zoals onze welvarende kin
deren die nu hebben.
Zo'n vel met een groot aantal voor
stellingen en leerzame onderschriften
(alles was toen immers /eerzaam) was
voor een kind een rijk bezit.
Mij is bijgebleven een prentje in zeer
primitieve kleurendruk van een hollend
paard met daarop een vastgebonden
man. Die man lag er met zijn rug boven
op, zo dat hij alleen maar naar boven
kon kijken. Zijn armen en benen zaten
met dikke touwen aan het paardelijf
vastgebonden.
Onder dit plaatje stond de rijmelarij:
„De tijd snelt voort en neemt ons mee
Gelijk het paard Mazeppa dee"
Ik kende dat regeltje al vóórdat ik
kon lezen zó vaak werden bij het plaat
jes-kijken de versjes ons voorgelezen en
toegelicht.
Later ontdekte ik, dat ik ten onrechte
Mazeppa voor de voornaam en Dee
voor de achternaam had gehouden.
Dat was niet zo vreemd, als U denkt.
Wij kenden namelijk een candidaat
in de theologie, die Dee van achteren
heette en vaak bij ons logeerde, als hij
kwam preken.
Dat was een hele knappe candidaat,
want hij „studeerde door". Die uitdruk
king „doorstuderen" maakte op ons.
kinderen, een diepe indruk. Achteraf
weet ik, dat Dr. S. P. Dee inderdaad
een grote en wijze geleerde is gewor
den, die helaas nooit de professorale
katheder heeft bereikt. Daarmee hebben
onze kerken zichzelf grote schade be
rokkend. Hij en niet Dr. V. Hepp was
m.i. de aangewezen opvolger van Prof.
H. Bavinck geweest.
Ik herinner me nog levendig, hoe de
studenten van de V.U. in Amsterdam
fel protesteerden tegen de benoeming
van Prof. Hepp en hoe Prof. Geesink
toen in een uitvoerige rede uitlegde,
waarom het zo goed was voor de Gere
formeerde theologie, dat in Dr. Hepp
de lijn van Kuyper en niet die van Ba
vinck werd doorgetrokken.
Achteraf vraag ik me af, of de oude
Gees toen nog wel wist, wat hij zei.
Over Prof. V. Hepp en zijn beteke
nis voor de Kerken en voor de theolo
gie kan ik kort zijn. Wie het minste
over hem zegt, heeft het beste over hem
gesproken.
Maar ik heb nóg een verhaal over
Dr. S. P. Dee achter de hand.
Toen hij voor het eerst zou preken
in ons kerkje, werd hij, zoals dat hoort
bij een candidaat, de zondag van tevo
ren afgekondigd „Volgende week zal
voor de gemeente een stichtelijk woord
gesproken worden door candidaat S. P.
Dee".
Toen klom een ouderling de kansel-
trap op en men zag, hoe hij de over de
preekstoelrand zich buigende dominee
iets in het oor fluisterde.
Wat was dat
De gemeente werd het niet gewaar,
want er gebeurde niets. De dominee had
blijkbaar niets vergeten, had zich ook
nergens in vergistwat moest de ouder
ling dan zo nodig het preekstoeltrapje
op
Het is verborgen gebleven tot het
hele geval voorgoed vergeten was.
Maar ik heb het later toch vernomen.
De ouderling van dienst fluisterde in
het domineesoor „U bent vergeten
mee te delen, hoe die candidaat van
volgende week heet. U hebt alleen maar
zijn voorletters genoemd S. P. D."
En die Mazeppa, wie wat dat
Mazeppa heeft lang geleden een nog al
duistere rol gespeeld in de Poolse ge
schiedenis. Hij is de literatuur ingegaan
als vrijheidsheld, die voor de Poolse
onafhankelijkheid gestreden heeft tegen
Pruisen en Oostenrijk en Rusland.
Als verrader is hij eens in handen
van zijn vijanden gevallen. Die hebben
hem toen op een wild paard vastge
sjord en het beest de steppen inge
stuurd.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel.
2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens.
5 uur Ds. Joosse.
(OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Wilgenburg.
Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat)
9.30 uur Ds. Joossc.
5 uur Ds. Wessel.
Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw)
10.15 uur Ds. De Craene te St. Laurens.
5 uur Ds. Van Wilgenburg.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema.
Domburg 10 uur Ds. Helderman, Voorber. H. Av.,
2.30 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke.
Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp.
Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst,
2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Poelman te Kamperland
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Kornet,
7 uur Ds. Groenevcld (Jeugddienst).
(Huishoudschool, Paauwenburg)
10.45 uur Ds. Kornet.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman.
Westkapelle 10 uur Ds. Groene veld te Vlissingen,
5 uur Ds. Helderman.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 uur Ds. Musch te Breskens,
3 uur Ds. Noorloos.
Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg,
5 uur Ds. Paksy.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Warnink te Slikkerveer.
Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Gispen.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoornstra te Nieuw-
Vennep.
Terneuzen 10 uur Ds. Gispen, 4.30 uur Ds. Berger.
(Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger.
Oostburg 10 uur Ds. Paksy,
3 uur Ds. Musch te Breskens.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan.
Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Von Meyenfeldt, Hilversum
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Blokland.
Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen.
Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Ds. Mantz te Rozenburg.
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne,
5 uur Ds. Heuzeveldt.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt,
5 uur Ds. De Bruijne.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kapteyn, Reeuwijk
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom,
bevestiging ambtsdragers.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff te Holten.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen.
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer.
Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhoff.
Wissenkerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Maaskant, Leiden.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 3 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Dragt te Tilburg.
Halsteren 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder
Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur
Ds. Steunenberg te Rotterdam.
Krabbendijke 10 en 2.30 uur Kand. Boonstra, Dordrecht
Oud-Vossemeer 10 en 3. u Ds. Van Houten, Aalsmeer
Biddag 28 februari '68 10 en 3 uur Ds. Bouma te
Noordwijk aan Zee.
Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Kerk te Putten.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Asselt te Dordrecht.
Woensdag 28 febr. '68 Biddag, 10 en 3 uur Ds.
Van der Loo te Sliedrecht.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Jansen te Goes.
Haamstede 10 en 5 uur Kand. Bouma te Utrecht.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker.
Oosterland 10 en 3 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op
Zoom.
Scharendijke 10 en 2.30 uur -Ds. Scholing.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Leesdienst.