SKA YUK CHING PLAKBOEK Predikbeurten zondag 25 februari 1968 buitengewone honger. Dan moeten de mensen de bossen intrekken om nog wat eetbare varens en knollen te zoeken. De oogst kan er zo gemakkelijk misluk ken. Door te veel regen, door te weinig regen. Of omdat ratten of insecten het gewas schade doen. De Sumbanees heeft dat al zo vaak ervaren. En het is daarom wel te begrijpen, dat de mensen daar fatalistisch en berustend worden. Maar nu het evangelie zo lange jaren op Sumba gepredikt is, en velen chris ten zijn geworden, is er in die kring eigenlijk geen plaats meer voor fatalis me en berusting. De bijbel geeft ook een nieuwe visie op het dagelijks werk, op het leven van alle dag. Is het niet zo, dat een landbouwer zijn grond en al zijn bezit als een goed rentmeester moet beheren In dat kader is er voor de christen geen reden tot fatalisme en berusting, maar moet hij al het moge lijke doen om een goede oogst van zijn land te krijgen. Met deze geestelijke basis is het land- bouwvoorlichtingswerkvan de zending op Sumba begonnen. Door het toepas sen van betere landbouwmethoden is de kans op een betere oogst groter. Door bevloeiïng is op sommige plaatsen een grotere oogstzekerheid te krijgen in droge jaren. Betere grondbewerking zou grotere resultaten kunnen opleveren. De zaak is echter niet zo eenvoudig als het hier in een paar regels staat. Want vernieuwingen en verbeteringen moeten ook door de bevolking geaccepteerd worden. Moeten als het ware ingroeien. Door ons werelddiakonaat is in Lewa (midden Sumba) een christelijke land- bouwtrainingscentrum gesticht. Daar worden jonge mannen, die al veel animo voor het landbouwwerk getoond heb ben, gedurende enkele jaren opgeleid. Theoretisch en praktisch worden zij daar vertrouwd gemaakt met verbeterin gen en vernieuwingen. Na hun oplei ding moeten zij terug keren naar hun dorp om daar de landbouw te gaan be drijven zoals hun op het trainingscen trum is geleerd. U begrijpt wel, dat niet meteen alle honger verdreven is. Het lijkt eigenlijk haast onbegonnen werk. Eerst die jongens leren, dan die jongens zelf in hun dorp laten werken. Het is in een paar regels gezegd, maar denk u eens in, wat er aan vast zit. Het gaat in wezen om een levensvernieuwing. Dan pas kunnen verbeteringen èn ver nieuwingen ingang vinden. De jongens zullen veel hulp nodig hebben. En dan niet alleen materieel. Als zij terug keren in hun dorpen zullen zij de steun en de raad van het trai ningscentrum bijzonder hard nodig heb ben. Want het zal voor die jongens vaak heel moeilijk zijn, om door het toe passen van wat zij geleerd hebben, af te wijken van de gewone gang van za ken in de kampong. Dan zal er tegen stand van de ouderen komen. Het christelijk landbouwtrainingscen- trum zal zo moeten uitgroeien, dat het de jongens vooral ook bij hun terugkeer in de dorpen kan blijven raden en steu nen. Het moet de jongens blijven bege leiden. Dan pas kan dit haast onmoge lijke werk op dat kleine afgelegen eiland Sumba zeer letterlijk „vruchten" dra gen. Zodat er misschien huis aan huis elke dag voldoende eten komt voor de mensen. Seedorf. De ongeveer duizend jongens van het 41 geniebataljon in het Duitse Seedorf lopen bijna allemaal met een foto van één en hetzelfde meisjes in de zak. Nog geen tien jaar oud heeft de Hongkongse Sha Yuk Ching hun harten weten te veroveren. Ook van tal loze muren en ramen straalt de glimlach van Yuk Ching de Nederlandse mili tairen tegemoet in deze legerplaats, die in de schaduw ligt van het IJzeren gor dijn. ,,Ik ben het kind van jouw reke ning", vertelt die glimlach. De militairen hebben zich haar lot aangetrokken. On der het motto „Het kind van jouw re kening" hebben ze Hongkongse Yuk Ching geadopteerd. Sha Yuk Ching is het dochtertje van een verpauperd Honkongs echtpaar. De vader was een dronkelap, die onder meer probeerde haar broertje heroïne te laten smokkelen. Hij liet zijn gezin tenslotte helemaal in de steek en moeder Sha zag geen kans Yuk Ching en haar broertje -door langs de deuren te venten te onderhouden. Yuk Ching werd als zo vele anderen in Hongkong een kind van de straat .Totdat ze werd opgenomen in het kindertehuis „Ren- nies Mill". Tien jaar geleden werd dit tehuis ge sticht door een Amerikaanse zakenman, David Taylor. Deze trok zich het lot aan van twee kinderen. Hun adoptie was het begin van „Rennies Mill", waarvan de heer Taylor thans de direc teur is. In het tehuis zijn thans 150 kin deren opgenomen, waarvan Yuk Ching er één is. Voor de realisering van „Ren nies Mill" hebben particulieren en ker ken uit zeven landen, waaronder Ne derland, de helpende hand geboden. De actie om het meisjes te adopteren gaat uit van de geestelijke verzorging in Seedorf. De man die er met hart en ziel achter staat is legerpredikant ds. J. G. H. Schout. Voordat hij in 1961 legerpredikant werd, stond ds. Schout in Bant (N.O.P.) en in een dorp op Goere Overvlakkee. De actie „Het kind van jouw rekening" moet deze maand afgerond worden. Als de benodigde 8700 DM er komt en niemand twij felt daar aan dan is Sha Yuk Ching voor vijf jaar verzorgd. De actie draait al goed een jaar. Op een conferentie van dienstplichtige mili tairen in Scheeszei (Did) kwam nog al wat kritiek los op de ouderen, die zo veel zeggen en zo weinig doen. De hef tigheid waarmee dit gebeurde bracht ds. Schout er toe hun te vragen te tonen dat de jongere generatie dan wel be reid was een daad te stellen. In zijn uren geestelijke verzorging vroeg hij de jongens van zijn beide com pagnieën een kind uit „Rennies Mill" te adopteren. De legerpredikant stelde zich zelf persoonlijk garant voor 8700 DM, het bedrag dat voor een volledige adoptie van vijf jaar nodig was. Succes. De actie werd direct al een enorm succes. De dienstplichtige militairen brachten vierduizend gulden op. Een groepje militairen dat in het afgelopen jaar afzwaaide gaf nog eens spontaan een envelop met inhoud voordat ze ver trokken. Nu moet er nog ruim vierdui zend gulden op tafel komen. „Het zou mooi zijn als het bedrag er nu volledig komt, maar dat lukt ook vast wel", verzekert ds. Schout. Van 22 tot en met 31 wordt de soldij uitbe taald en iedereen krijgt een enveloppe, dat hij gevuld in één van de melkbussen in de legerplaats kan deponeren. Als deze ronde maar eerst vol is, over vijf jaar zién we dan wel weer", aldus de legerpredikant, die van plan is Yuk Ching ook in de toekomst niet te vergeten. „Het meisje heeft ons een briefje geschreven in Chinese letterte kens, met een Engelse vertaling van de heer Taylor. Ik heb de indruk, dat het een intelligent kind is, dat later best zou kunnen gaan studeren." Ook beroeps. Inmiddels is de actie niet meer be perkt gebleven tot de dienstplichtige militairen. Ook de beroeps doen er nu aan mee, terwijl ds. Schout de steun heeft gekregen van de gehele (pro testantse zowel als rooms-katholieke) geestelijke verzorging. „Wat ik nu echter vooral hoop, is dat de actie navolging zal vinden", zegt ds. Schout. „We kunnen zo veel meer doen." De legerpredikant denkt daarbij niet alleen aan militairen, maar ook aan burgerlijke kerkelijke gemeenten. „Het is eigenlijk schandalig dat de kerken miljoenen op de banken hebben liggen te verinteresten", verzucht hij. Wat ds. Schout graag zou zien is, dat de actie een sneeuwbaleffect krijgt. In het legerkamp Seedorf zelf wordt al weer gespeeld met de gedachte om weer iets anders op touw te zetten. Daaraan zullen dan niet alleen de 41 genie- en de 41 treinbataljon deelnemen, maar alle vijf bataljons van de gehele brigade zullen worden ingeschakeld. De leger- predikanten en aalmoezeniers in See dorf beraden zich -over het onderwerp van die nieuwe actie. De geestelijke ver zorging moet niet alleen maar kunnen praten", aldus ds. Schout. 5. D. P. Uit mijn prille kindertijd herinner ik me een plaatje op zo'n plaatsjesvel, zo als we toen hadden. Die vellen waren natuurlijk veel goedkoper dan de pren tenboeken, zoals onze welvarende kin deren die nu hebben. Zo'n vel met een groot aantal voor stellingen en leerzame onderschriften (alles was toen immers /eerzaam) was voor een kind een rijk bezit. Mij is bijgebleven een prentje in zeer primitieve kleurendruk van een hollend paard met daarop een vastgebonden man. Die man lag er met zijn rug boven op, zo dat hij alleen maar naar boven kon kijken. Zijn armen en benen zaten met dikke touwen aan het paardelijf vastgebonden. Onder dit plaatje stond de rijmelarij: „De tijd snelt voort en neemt ons mee Gelijk het paard Mazeppa dee" Ik kende dat regeltje al vóórdat ik kon lezen zó vaak werden bij het plaat jes-kijken de versjes ons voorgelezen en toegelicht. Later ontdekte ik, dat ik ten onrechte Mazeppa voor de voornaam en Dee voor de achternaam had gehouden. Dat was niet zo vreemd, als U denkt. Wij kenden namelijk een candidaat in de theologie, die Dee van achteren heette en vaak bij ons logeerde, als hij kwam preken. Dat was een hele knappe candidaat, want hij „studeerde door". Die uitdruk king „doorstuderen" maakte op ons. kinderen, een diepe indruk. Achteraf weet ik, dat Dr. S. P. Dee inderdaad een grote en wijze geleerde is gewor den, die helaas nooit de professorale katheder heeft bereikt. Daarmee hebben onze kerken zichzelf grote schade be rokkend. Hij en niet Dr. V. Hepp was m.i. de aangewezen opvolger van Prof. H. Bavinck geweest. Ik herinner me nog levendig, hoe de studenten van de V.U. in Amsterdam fel protesteerden tegen de benoeming van Prof. Hepp en hoe Prof. Geesink toen in een uitvoerige rede uitlegde, waarom het zo goed was voor de Gere formeerde theologie, dat in Dr. Hepp de lijn van Kuyper en niet die van Ba vinck werd doorgetrokken. Achteraf vraag ik me af, of de oude Gees toen nog wel wist, wat hij zei. Over Prof. V. Hepp en zijn beteke nis voor de Kerken en voor de theolo gie kan ik kort zijn. Wie het minste over hem zegt, heeft het beste over hem gesproken. Maar ik heb nóg een verhaal over Dr. S. P. Dee achter de hand. Toen hij voor het eerst zou preken in ons kerkje, werd hij, zoals dat hoort bij een candidaat, de zondag van tevo ren afgekondigd „Volgende week zal voor de gemeente een stichtelijk woord gesproken worden door candidaat S. P. Dee". Toen klom een ouderling de kansel- trap op en men zag, hoe hij de over de preekstoelrand zich buigende dominee iets in het oor fluisterde. Wat was dat De gemeente werd het niet gewaar, want er gebeurde niets. De dominee had blijkbaar niets vergeten, had zich ook nergens in vergistwat moest de ouder ling dan zo nodig het preekstoeltrapje op Het is verborgen gebleven tot het hele geval voorgoed vergeten was. Maar ik heb het later toch vernomen. De ouderling van dienst fluisterde in het domineesoor „U bent vergeten mee te delen, hoe die candidaat van volgende week heet. U hebt alleen maar zijn voorletters genoemd S. P. D." En die Mazeppa, wie wat dat Mazeppa heeft lang geleden een nog al duistere rol gespeeld in de Poolse ge schiedenis. Hij is de literatuur ingegaan als vrijheidsheld, die voor de Poolse onafhankelijkheid gestreden heeft tegen Pruisen en Oostenrijk en Rusland. Als verrader is hij eens in handen van zijn vijanden gevallen. Die hebben hem toen op een wild paard vastge sjord en het beest de steppen inge stuurd. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens. 5 uur Ds. Joosse. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Joossc. 5 uur Ds. Wessel. Plan Zuid (Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 10.15 uur Ds. De Craene te St. Laurens. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10 uur Ds. Helderman, Voorber. H. Av., 2.30 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. Poelman te Kamperland Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Kornet, 7 uur Ds. Groenevcld (Jeugddienst). (Huishoudschool, Paauwenburg) 10.45 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman. Westkapelle 10 uur Ds. Groene veld te Vlissingen, 5 uur Ds. Helderman. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Musch te Breskens, 3 uur Ds. Noorloos. Axel 10 en 5 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos te Aardenburg, 5 uur Ds. Paksy. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Warnink te Slikkerveer. Sas van Gent (Ned. Herv. Kerk) 19 uur Ds. Gispen. Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Hoornstra te Nieuw- Vennep. Terneuzen 10 uur Ds. Gispen, 4.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Berger. Oostburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Musch te Breskens. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 10 en 3 uur Ds. Von Meyenfeldt, Hilversum CLASSIS GOES. Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Van Til te Middelburg. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.30 en 2.30 uur Ds. Mantz te Rozenburg. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. De Bruijne, 5 uur Ds. Heuzeveldt. (Oosterkerk) 9 uur Ds. Heuzeveldt, 5 uur Ds. De Bruijne. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kapteyn, Reeuwijk Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom, bevestiging ambtsdragers. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Oosterhoff te Holten. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 9 en 2.30 uur Ds. Noordhoff. Wissenkerke 10.30 en 2.30 uur Ds. Maaskant, Leiden. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 3 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Dragt te Tilburg. Halsteren 5 uur Ds. Torenbeek te Anna Jacoba Polder Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Steunenberg te Rotterdam. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Kand. Boonstra, Dordrecht Oud-Vossemeer 10 en 3. u Ds. Van Houten, Aalsmeer Biddag 28 februari '68 10 en 3 uur Ds. Bouma te Noordwijk aan Zee. Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Fossen te Dordrecht. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Kerk te Putten. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van Asselt te Dordrecht. Woensdag 28 febr. '68 Biddag, 10 en 3 uur Ds. Van der Loo te Sliedrecht. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Jansen te Goes. Haamstede 10 en 5 uur Kand. Bouma te Utrecht. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds. Becker. Oosterland 10 en 3 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Scharendijke 10 en 2.30 uur -Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Leesdienst.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3