eeuwóe 3£&rkbod& Momenten uit liet latere leven van Daviil "Y Kom over de brug .r Interkerkelijk verkeer J—V 22e JAARGANG No. 32 22 FEBRUARI 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kat-s, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no.4 22 80 (2 Samuël) (III) laat hij (Simei) mij vervloeken want de Here heeft het hem gezegd. 2 Sam. 16:11b. Ja, wij willen u wijzen op geloofsuitspraken van David. Dit is er óók één, die u hierboven genoemd ziet. Daar is rijke genade ontvangen, als een mens achter de dingen, ook achter het verdriet, ons aangedaan, 's Heren kastijding ziet David was vluchtend voor zijn zoon Absalom. En op die vlucht komt hem ook achterna een zekere Simei, uit het huis van Saul. Vreselijk fel gaat deze man tegen David te keer, op de berghelling aan de overkant van de weg hij gooit met stenen, stuift met stof, onder striemende vervloekingen „Gij, bloed vergieter, nietswaardige, dit is Gods vergelding"In die trant ging het Eén van Davids legeroversten is dit toch al te bar. Hij zegt„zal ik even naar de overkant gaan, en zijn hoofd afhouwen „N e e n," zegt David, „neen, laat h ij m ij vervloeken, want de Here heeft het hem g e z e g d." Wat 'n antwoordDoor genade enkel te leren Hier is David in het dal van de ootmoed. Hij wil nu buigen onder de tuchtigende hand Gods, en hij zegtdaar gaat het n om. Hij gaat zich ver nederen onder de krachtige hand Gods En God zal hem verhogen te zijner tijd. Want David is nü wel verworpen door zijn volk als koning, maar hij zal straks weer terugkeren. Maar nü nü buigt hij eerst onder Gods felle kastijding. Soms zeggen wij wel eens het wordt ons niet door mensen aangedaan. Dat is soms ook zo in een ramp, in een verlies, in een ziekte. Maar dit wordt David wél door mensen aangedaan. Hij wordt hier door iemand vervloekt. E n nu z a g h ij, in geloofsblik, in de leerschool der genade, God er nog achter. Daarom kan hij 't nu ook dragen, en verdragen. Later komt het oordeel Gods over Sinéi, want die blijft verantwoordelijk voor zijn doden hij heeft de ge zalfde Gods vervloektwel wordt hij nog eenmaal genadig gespaard (2 Sarn. 19:21—-23), maar tenslotte wordt hij wegens ongehoorzaamheid berecht 1 Kon. 2 :36—<46). Simei heeft naar Gods bestel David dit moeten aandoen, maar hij zelf is ten volle aansprakelijk. Keren wij nog even naar David terug. Want daarop wil ik het volle licht laten vallen laat hij mij vervloeken, want de Here heeft het hem gezegd. Dat is „een hellevaart moeten gaan"maar toch God niet uit het oog verloren te hebben. Want dit is een geloofsuitspraak. Het is genade dit zo te mogen zien, dit zo te kunnen zeggen Mag u er ook iets van kennen Door de bejegeningen der mensen toch nog bij de Here uit te komen God er achter te zien Wie dit David mag nazeggen is bij al zijn ellende dicht bij de Here. Hebt u onder fnuikende critiek misschien toch nog een zegen Gods mogen ervaren Hebt u zich wel eens gepasseerd gevoeld bij een benoeming, verkiezingof afvaardiging Kon u toen ook zeg gen de Here heeft gezegd Kies die andere. Maar onze tekst spreekt inzonder heid van een weg der vernedering, van verdriet en ellende. „G ij z ij t nu in de ellende!" roept Simei uit. Maar de verdreven koning mag het over geven in Gods hand. 'Hij mag het loslaten. Door genade hief de Here hem er boven uit. Hij zegt aangaande Simeilaat hem maarde Here heeft het hem gezegd. Zo wist Christus het ook aan het kruis: dit is toch naar Gods Raad, naar Gods heilsraad. Nieuwerkerk Dr. H. BECKER. Op 1 maart valt de Vrouwen-wereld gebedsdag. Millioenen vrouwen komen dan samen om te bidden voor de grote noden in onze wereld. Laten wij God danken voor dergelijke dagen. Laat de vrucht van deze gebeds dag in elk geval dit mogen zijn dat wij er bij bepaald worden dat God gebeden wil zijn. Laat ons vragen om een nim mer aflatend wereldwijd bidden, per soonlijk en tezamen, om de komst van het Rijk. We bidden voor de kerkelijke eenheid in Pakistan. Nadat de laatste tijd de berichten over groeiende tegenstellingen binnen de grootste protestantse kerk van West- Pakistan, de United Presbyterian Church, steeds duidelijker werden, blijkt nu deze kerk in tenminste twee kampen verdeeld te zijn, elk met een eigen sy node en verder met gescheurde classes in diverse ressorten. De oorzaak van de breuk ligt in de „zeggenschap" over alles, wat voorheen in handen van de Amerikaanse zending was. Het grootste deel van de predikanten enerzijds en een groep vooraanstaande „leken" an derzijds staan onverzoenlijk tegenover elkaar. Bemiddelingspogingen van de kant van de zending hebben tot nu toe de partijen niet bij elkaar gebracht. Het is diep treurig, dat in een land waar 95 van de bevolking de Islam aanhangt, de christenen onderling zo tegenover elkaar staan. Laten we bidden om ootmoed bij alle christenen en om herstel van de eenheid. VAN DE SCHAT IN DE HEMEL Waar zal uw schat zijn Daar zal uw hart zijn. Wat zal het waard zijn, al wat gij spaart Zal het uw welzijn, zal het uw hel zijn, zal het in tel zijn, tot uw behoud W. Barnard Medio maart zal in heel ons land de actie Kom over de brug worden ge voerd. Het is geen zendingscollecte. Het is ook geen inzameling voor het werelddiakonaat, maar het is een steun- actie voor de hulp-behoevende kerken, in al die landen, waar de volken tot een zekere zelfstandigheid gekomen zijn. Die christelijke kerken vormen daar meestal een kleine minderheid, maar ze hebben op de verbijsterend snelle ont wikkeling daar een zeer belangrijke in vloed. Wij, de oudere kerken, hebben de taak die jonge kerken daarbij te hel pen. Dat is tegelijk onze missionaire- als diakonale opdracht. Toen Paulus naar Europa werd ge roepen, droomde hij van een Macedo nische man, die hem riep „Kom over, en help ons". Er was toen geen brug. En ook nu is de verbinding tussen het rijke Westen en de landen, waarin be slissingen over de toekomst genomen gaan worden, allerminst breed en sterk. Er zijn bergen van misverstand en zeeën van wanbegrip te overwinnen. De enige brug is de liefde van Chris tus, die ons dringt. Tussen 18 en 22 maart worden wij allen in heel Nederland gevraagd om over deze brug te komen. Deze actie is in de eerste plaats een poging tot duidelijker bewustmaking van ons aller medeverantwoordelijkheid voor wat Christenen overzee pogen te doen om hun Christen-zijn waar te ma ken. Ze is in de tweede plaats ons ant woord op hun vraag „Help ons daar bij. Help ons bij deze poging om in ons land, in onze tijd en in onze situatie te functioneren als gemeenschap van chris tenen, die hun bijdrage willen leveren aan het geestelijk en maatschappelijk welzijn van ons land". Uit het streefbedrag van 20 mil joen gulden zullen de in de aktie par ticiperende Nederlandse kerken en or ganisaties in totaal 140 geselecteerde projecten van de kerken overzee helpen financieren, aldus „assistentie" verle nend in de meest diepe zin van het woord. A. D. Over dit onderwerp spreekt Ds. Hel derman (Domburg) vrijdagavond 23 februari a.s. voor de Ouderlingencursus te Middelburg (Hofpleinkerk)Er kan nog net een berichtje in het kerkblad. Met een opwekking niet alleen aan onze ouderlingen, maar aan alle belangstel lende leden van onze kerken. Een fijn onderwerp. En een goed gekozen titel. Want omgang betekent een persoonlijke relatie met Iemand. De bijbel is namelijk meer dan een boek. Dit boek is een woord het Woord. De sprekende God, die met ons wil omgaan. In het voortreffelijk catechisatieboek je van Kuitert-Hartvelt, wordt de bijbel Spreek-Woord genoemd. Wat een stof voor actuele discussie vrijdagavond 23 februari. A. D. Bij het gebruik van dit woord dreigt al dadelijk een gevaar van zekere een zijdigheid doordat men alleen aan het institutionele verkeer denkt. Interkerke lijk verkeer is dan b.v. als de Generale Synode Kardinaal Alfrink met zijn bis schoppen ontvangt. Of als gereformeer de predikanten als ga.stleden of toe hoorders aanwezig zijn ter hervormde synode enz. Wat me al meer als een vreemd en ongezond verschijnsel voorkomt is wel het feit, dat men bij kerk speciaal denkt aan de kerk zoals ze kenbaar is in haar organen, b.v. van kerkeraad, classes en synoden. Of ook zoals ze er des zon dags is openbaar in haar publieke ere diensten. Dan is de kerk te zien en te horen dan is ze zintuiglijk waarneembaar, zo als volgens oud-Assen de bomen in het paradijs. Hierin ligt nu volgens mijn ge dachte een gevaar. Dit gevaar, dat men kan menen dat de kerk er slechts bij bovengenoemde gelegenheden is. De kerk wordt dan pas herkend als ze ver gadert waar en hoe dan ook. De kerk is dan pas aanspreekbaar als ze adres sen en vergaderplaatsen opgeeft, die te vinden zijn in de verschillende jaar boekjes. Uiteraard verdient het toejuiching als er tussen de onderscheiden kerkgroepen contact is zoals de gereformeerde ker ken in correspondentie staan met aller lei kerken in het buitenland, hetwelk men ook al in het jaarboek kan ontdek ken. Ik constateer het bovenstaande dan ook met instemming, al vraag ik me wel af of de komst van de bedienaren van de „Paapse mis" die bovendien nog al tijd het „die zij vervloekt" van Trente jegens ons op de lippen nemen ons ge reformeerde volk niet ontijdig wat zwaar op de maag ligt, zodat sommigen er misselijk van worden al zijn dit mis schien dezelfde lieden, die graag in een banketletter van Sinterklaas bijten, of schoon deze eveneens rooms en bis schop was naar men wil. Zo ziet U, dat het niet zo eenvoudig is of misschien ook weer wel wie weet. 't Ligt er maar aan hoe je de zaak be kijkt. En dat doen we vandaag altijd van twee kanten. Zozeer dat Prof. Rid derbos, als ik me niet vergis, op de sy node zei, dat we het tegenwoordig niet zo goed meer weten. Maar ik sprak van zekere eenzijdig heid en bedoel dan dat de kerk er ook ja vooral in de week is. Er zijn de ker kelijke organen en er zijn de kerk leden. En deze laatsten zijn in feite de kerk Zoals de gelovigen bewust of ook vaak onbewust elkaar ontmoeten, zeg op reis, op de boot of in de trein en in gesprek elkaar ontdekken als christenen zonder geheimtekens, als van het bekende „ichthus" te gebruiken. Ik wil maar zeg gen, dat de kerk er is zonder synode vergadering of welke bijeenkomst ook. Vandaar dat ik nadrukkelijk zou wil len spreken van interkerkelijk verkeer op kantoor, in de werkplaats, ter secre tarie, op het departement, in het pen sion, het hotel waar handelsreizigers logeren enz. enz. Daar komen de kerk leden met elkaar in aanraking daar is naar mijn mening de ontmoeting der kerk. Daar gaan roomsen en protestan ten, gereformeerden en christelijk gere formeerden met elkaar om. Daar zit een „vrijgemaakte" (tegenwoordig meer synodaal gebonden dan wie ter wereld ook) naast een „gebonden" gerefor meerde aan één bureau. Och, U kunt dit haast tot in het oneindige uitwer ken denk maar aan begrafenissen of aan bruiloften. Dan zijn er vogels van diverse gading in een kooi. Dan is er de vraag, hoe het daar gaat met het kerkelijk verkeer Beleeft men dan het één zijn in Christus ruggelings of met een blij naar elkaar toegekeerd gelaat M.a.w. hoe beleven christenen het on der elkaar overdag in de week dat één naam hun hope is, zoals ze zondags zingen. Ik stel deze vraag zo op de man en de vrouw af en ben dan bang voor het antwoord. Een predikant-synodelid wist niet goed hoe hij na de afwijzing van het officiéél bijwonen van de mis zijn roomse vrindén moest ontmoeten. Och lieve man, beste collega, zit je daarmee Daarmee alleen Nu, dan moet je dat lezen of d.i. niet eens no dig, dan moet je zien hoe kerkmensen, buren, familie, vroegere vrinden met el kaar verkeren of niet meer verkeren. Dan ben je bang voor het interkerkelijk verkeer ondanks synodale voorbeelden die lokken. Het „groet elkander met een heilige kus" moge dan tijdgebonden zijn, aan het „wast elkander de voeten" (niet de oren) zijn we maar schaars toe tot op heden, helaas Brouwershaven B. WENTSEL.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1