eeuwóe 3£erkhode TU/EE JUBILEA Ds U/ESSEL L SC O, R. omenten uit <*~~T}aöid'ó latere jaren J r Qezicht verliezen Gezicht behouden 22e JAARGANG No. 30 8 FEBRUARI 1968 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennelcom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nicuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v (2 Samuël (I) Breng de ark Gods weer naar de stadindien ik genade vind in de ogen des Heren, dan zal H ij m ij doen terugkeren en mij haardoen weerzien. 2 Sam. 15 25. Het speelt in de tijd van de samenzwering van Absalom. We horen daar ook van uit Psalm 3, een psalm „toen hij vluchtte voor zijn zoon Absalom" Toen is David door de diepte gegaan. Het was een machtige samenzwering (2 Sam. 15:12). Wat was het volk Israël dwaas om deze pronkzuchtige rebel achter na tc lopen en de gezalfde Gods, David, hun Koning, te verwerpen Daarom zegt de psalmist: o. Here, velen staan tegen mij op. Velen zeggen van mij „Hij vindt geen hulp bij God". Zo moet hij vluchten voor zijn eigen zoon. Gelukkig zijn er ook getrouwen, die met hem meegaan. Niet weinigen zelfs. Maar het gaat onder geween. Koning David gaat barrevoets En kijk, daar hebben die getrouwen de priesters en de Levieten voor David de ark Gods meegenomen Dat was wel erg mooi. Ze dachten de ark hoort bij de Koning en de Koning hoort bij de ark, teken van de nabijheid Gods. Toch gaat dit niet door. David wijst het af. En dan spreekt hij dat geloofs- woord. Een woord van ootmoed. Van overgave. Van loslating „Breng de ark „terug. Indien ik genade vind, dan zal de Here mij de ark doen weerzien. En „zo niet, dan is wat de Here doet toch goed" Ja, de Here doet David een diepe weg gaan. Maar wat zien we hier een uiting van geloof Hij heeft zich geheel en al aan de Here toevertrouwd En daarom moet de ark Gods maar blijven, waar hij hoort, midden onder Gods volk als geheel, als teken en roepstem voor allen. In deze weg hééft de Here al aan David veel genade geschonken. We hopen nop meer, in enkele volgende stukjes, op geloofsuitspraken van David u te wijzen. Geloofsuitspraken in nood en donkerheid uitgezegd. Zult u het ook leren zeggen, u en ik indien ik genade vind in de ogen des Heren, dan zal Hij mij weer het goede doen zien Verrassend menigmaal, zoals toch ook David deze bede mocht verhoord zien Nieuw er kerk Dr. J. H. B. ZINGEN WIJ VAN HARTE ZEER. Zingen wij van harte zeer, loven danken wij den Heer, die zijn goedheid ons bewijst, die ons alle dagen spijst. God, die ook de vogels voedt, die het leven leven doet, God is voor de mensen goed. Bidden wij de Geest om licht, om het innerlijk gezicht, dat wij het toch recht verstaan en Gods woorden nemen aan. Dat wij nu en immermeer Christus prijzen, onzen Heer, Amen. Hem zij dank en eer. Hans Vogel 1565) (Vertaald door Ad den Besten uit de proefbundel 102 Gezangen) Vijf en twintig jaar geleden werd Herman Ridderbos tot professor in Kampen benoemd. En in diezelfde eer ste maanden van 1943 startte het ille gale blaadje Trouw". Het was zowel kerkelijk als politiek een zeer trieste toestand in ons land. Het Synodebesluit om de jonge Rid derbos te benoemen was omringd door allerlei gewrijf en geschrijf tegen de wettigheid van dat besluit. Wat heb ik me toen blauw geërgerd aan al de tijd, die toen besteed werd aan een zo formeel puntje. Dikke bro chures werden geschreven om de wet tigheid van de Synode te bestrijden, terwijl anderen zich in allerlei illegale bochten moesten wringen om aan pa pier te komen om ons volk te waarschu wen voor de „arbeidsdienst". We kunnen niet anders dan zeer dankbaar zijn voor wat Professor Rid derbos betekend heeft en nog steeds betekent voor de gereformeerde kerken en voor de gereformeerde theologie. Hij is knap en geestig, wijs en voorzich tig. Hij is geen nieuwlichter, maar zeker ook geen achterop komer. Meningsver schil brengt bij hem geen persoonlijke verwijdering. Laten we in plaats van dat ellendige geklaag, toch ook eens een beetje dankbaar zijn. Vroeger werden onder ons grote mannen, tot in het belachelijke toe, ver groot. Nu is er een neiging tot kleine ring. Als reactie begrijpelijk. Maar beide is verkeerd. Ook de wieg van „Trouw" was om ringd door onenigheid. Het grootste deel van het apparaat van Vrij Neder land (drukkers, verspreiders enz.) be stond uit, gereformeerde mensen, die trouw bleven aan de politieke partijen, die er voor de oorlog waren. De redactie van „V.N." koesterde an dere idealen voor onze politieke toe komst. Men is toen uiteen gegaan. Het grootste deel van het kader van „V.N." ging mee. Even dreigde het, dat ook de naam mee zou gaan. Dan zouden er in die toch al zo wonderlijke wereld van het verzet, twee illegale bladen zijn met dezelfde naam. Door mijn relaties met de zgn. Lun- terse kring, was ik met de redactieleden van de „V.N." persoonlijk bekend. Zij vroegen me alles in het werk te stellen om dat te voorkomen. De mensen van het nieuwe blad hoef de ik (al waren velen ondergedoken) niet ver te zoeken. En zo heb ik mijn opdracht vervuld en is er een andere naam gevonden. Een naam, die vijfen twintig jaar is blijven klinken. Over het Trouw jubileum hebt U uit voerig kunnen lezen, horen en zien. Ik ben heel erg dankbaar voor dit dagblad en voor de koers, die Dr. Bruins Slot vaart. Het is alleen maar jammer, dat dit blad in Zeeland zo wei nig wordt gelezen. Ik dacht, dat je het merken kunt aan de mensen, dat ze die dagelijkse voor lichting, niet alleen op politiek, maar ook op cultureel gebied, missen. Dat hinderde vroeger niet zo erg. Toen deden we toch niet of nauwelijks mee met de cultuur. Dat is nu volkomen anders. Daarom hebben onze mensen, •vooral onze jonge mensen, en de men sen die lezen, en die films zien en toneel stukken horen, die critische begeleiding absoluut nodig. In de schemer van de neutraliteit zijn alle katjes grauw. Maar het christelijk geloof brengt een principiële keus en een radicale houding. De mannen en de vrouwen zowel op de voorgrond als op de achtergrond van deze kranthou koers A. D. JUBILEUM Ds. v. d. LEEK. In het e.v. nummer hopen we hierover uitvoerigterug te komen. Ditmaal moeten we volstaan met de mededeling, dat er a.s. zaterdag een receptie zal zijn in „De Cais son" te Kapelle-Biezelinge van 35 uur. Redactie. Vlugger dan ik voor mogelijk heb gehouden, heeft de synode haar hou ding inzake Dr. Buskes gecorrigeerd. Gelukkig kon ik aan mijn opmerkingen in het vorig kerkblad nog net een regel tje toevoegen. Door deze bocht te nemen heeft de synode haar gezicht verloren. Het valt voor instellingen en personen van ge zag en gewicht nooit mee om een een maal ingenomen standpunt te wijzigen. Daar komt dan altijd zoveel prestige bij kijken. Pilatus zei al Wat ik ge schreven heb, heb ik geschreven. Het is een wezenlijke trek van het christendom, dat het prestige herkend wordt als een ordinaire afgod. Daarom te meer ben ik blij met het besluit van onze synode. Ze heeft haar gezicht verloren. Ge lukkig is ze dat gezicht van „Wat wij doen en zeggen is altijd wijs en goed" kwijt. Ze heeft daarmee haar gezicht behouden. En zal om die christelijke prestatie worden geprezen. A. D. Wat een prachtig geredigeerde krant kregen we 1.1. zondag mee naar huis Kerk journaal. Noodeditie. Ik kan niet nalaten een paar zinnen te onderstrepen „aan iemand, die honger heeft moet men geen vis geven, maar een vis net". Dit is het principe van de echte dia- konale hulp En dit „Weer een collecte U hebt gelijk. Er komt geen eind aan. We kunnen wel aan de gang blij ven' Goed, dat doen we dan.'. Tenslotte „Het eigen belang is de nacht" Dit is een regeltje uit een groter ge- heel, dat hier volgt Zo helpen wij onszelf om onszelf te worden door de anderen te helpen zichzelf te zijn. Wij maken hen niet opnieuw tot bedelaars. Wij trainen hen tot zelfstandigen die in eigen onderhoud kunnen voorzien. Elke mens moet tot zijn recht komen. Ieders talent is van beslissende betekenis. Daarom is het werelddiakonaat geen liefdadigheid vanuit een slecht geweten, geen armenzorgromantiek, geen kerkelijk imperialisme, geen verzekeringspremie tegen het communisme, geen bewijs van goed zedelijk gedrag, maar het ligt in de lijn van Jesaja „Wanneer gij de hongerige schenkt wat gijzelf begeert" niet de kruimels van onze tafel, maar wat wij een mens zoal gunnen als wij onszelf nagaan „dan zal in de duisternis uw licht opgaan" niet het licht van die blinden in Perzië. De duisternis is er niet bij de anderen. In dé welvaartsstaat is het donker. Het eigenbelang is de nacht. Maar als wij de verdrukte verzadigen dan zal er óns een licht opgaan. Als wij van die blinden zeggen hun duisternis is de onze zegt de God van Jesaja tot ons hun licht mag het uwe zijn A. D. Deze dagen werd opgericht dé Stich ting Gereformeerd Centrum voor jeugd- en jongerenwerk in Zeeland. In het bestuur van de Stichting heb ben zitting vertegenwoordigers van het gereformeerd jeugd- en jongerenwerk, alsmede vertegenwoordigers van de Particuliere Synode der Gereformeerde Kerken in Zeeland. Het doel der Stichting is binne'n haar werkgebied het 'bevorderen en tot ont wikkeling brengen van jeugd- en jon gerenwerk. Aanleiding tot deze oprichting is met name de grote verschuivingen, die zich op het gebied van het jeugdwerk voor doen. Als middelen voor het bereiken van de doelstelling worden in de statuten aangegeven o.a. het geven van voor lichting en advies aan kerkelijke instan ties en jeugdorganisaties en het overleg met die raden en colleges, die zich op gelijk terrein bewegen om op deze wijze bij te dragen in een verantwoord jeugd beleid. Tot direkteur van de Stichting is be noemd Ds. J. Wessel, gereformeerd predikant te Middelburg. Ds. Wessel hoopt zijn werk aan te vangen op 1 april a.s. Het dagelijks bestuur van de stichting is als volgt samengesteld J. P. Balkenende, Kapelle-Biezelinge, voorzitter. J. Looise, West-Souburg, vice-voorzitter. Mej. J. Koets, Grijpskerke, secretaresse. L. A. Hartman, Middelburg, penningmeester. Drs G. M. Kerkhof, Middelburg. Op televisiegebied wil de gerefor meerde synode een veel actiever beleid gaan voeren dan voorheen. De synode besloot dit naar aanleiding van een dis cussie over het omstreden liedjespro gramma, dat op oudejaarsavond door het I.K.O.R. in samenwerking met het Convent van Kerken werd uitgezonden. De synode wil voortaan om de twee jaar het radio- en televisiebeleid bespre ken. Ook besloot de synode drie ge specialiseerde leden, o.a. uit de pasto rale praktijk en uit de journalistiek, toe te voegen aan het bestaande deputaat- schap voor radio en televisie. Het is de bedoeling dat zij inspraak krijgen in de commissie, die de TV-programma's voorbereidt. De kerken hebben gezamenlijk recht op 5 procent van de totale TV-zendtijd. Dit komt neer op bijna iy2 uur per week. De rooms-katholieke kerk en het I.K.O.R. krijgen van dit totaal ieder een uur ter beschikking. Het Convent

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1