eeuwóe
3£erkhode
TU/EE JUBILEA
Ds U/ESSEL
L SC O, R.
omenten uit <*~~T}aöid'ó latere jaren
J
r
Qezicht verliezen
Gezicht behouden
22e JAARGANG No. 30
8 FEBRUARI 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennelcom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nicuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
v
(2 Samuël
(I)
Breng de ark Gods weer naar de stadindien ik
genade vind in de ogen des Heren, dan zal H ij
m ij doen terugkeren en mij haardoen
weerzien. 2 Sam. 15 25.
Het speelt in de tijd van de samenzwering van Absalom.
We horen daar ook van uit Psalm 3, een psalm „toen hij vluchtte voor zijn
zoon Absalom"
Toen is David door de diepte gegaan.
Het was een machtige samenzwering (2 Sam. 15:12).
Wat was het volk Israël dwaas om deze pronkzuchtige rebel achter na tc
lopen en de gezalfde Gods, David, hun Koning, te verwerpen
Daarom zegt de psalmist: o. Here, velen staan tegen mij op. Velen zeggen
van mij „Hij vindt geen hulp bij God".
Zo moet hij vluchten voor zijn eigen zoon. Gelukkig zijn er ook getrouwen,
die met hem meegaan. Niet weinigen zelfs. Maar het gaat onder geween.
Koning David gaat barrevoets
En kijk, daar hebben die getrouwen de priesters en de Levieten voor
David de ark Gods meegenomen Dat was wel erg mooi. Ze dachten de ark
hoort bij de Koning en de Koning hoort bij de ark, teken van de nabijheid Gods.
Toch gaat dit niet door. David wijst het af. En dan spreekt hij dat geloofs-
woord. Een woord van ootmoed. Van overgave. Van loslating „Breng de ark
„terug. Indien ik genade vind, dan zal de Here mij de ark doen weerzien. En
„zo niet, dan is wat de Here doet toch goed"
Ja, de Here doet David een diepe weg gaan. Maar wat zien we hier een
uiting van geloof Hij heeft zich geheel en al aan de Here toevertrouwd En
daarom moet de ark Gods maar blijven, waar hij hoort, midden onder Gods
volk als geheel, als teken en roepstem voor allen.
In deze weg hééft de Here al aan David veel genade geschonken. We
hopen nop meer, in enkele volgende stukjes, op geloofsuitspraken van David
u te wijzen.
Geloofsuitspraken in nood en donkerheid uitgezegd.
Zult u het ook leren zeggen, u en ik indien ik genade vind in de ogen des
Heren, dan zal Hij mij weer het goede doen zien Verrassend menigmaal,
zoals toch ook David deze bede mocht verhoord zien
Nieuw er kerk
Dr. J. H. B.
ZINGEN WIJ VAN HARTE
ZEER.
Zingen wij van harte zeer,
loven danken wij den Heer,
die zijn goedheid ons bewijst,
die ons alle dagen spijst.
God, die ook de vogels voedt,
die het leven leven doet,
God is voor de mensen goed.
Bidden wij de Geest om licht,
om het innerlijk gezicht,
dat wij het toch recht verstaan
en Gods woorden nemen aan.
Dat wij nu en immermeer
Christus prijzen, onzen Heer,
Amen. Hem zij dank en eer.
Hans Vogel 1565)
(Vertaald door Ad den Besten
uit de
proefbundel 102 Gezangen)
Vijf en twintig jaar geleden werd
Herman Ridderbos tot professor in
Kampen benoemd. En in diezelfde eer
ste maanden van 1943 startte het ille
gale blaadje Trouw".
Het was zowel kerkelijk als politiek
een zeer trieste toestand in ons land.
Het Synodebesluit om de jonge Rid
derbos te benoemen was omringd door
allerlei gewrijf en geschrijf tegen de
wettigheid van dat besluit.
Wat heb ik me toen blauw geërgerd
aan al de tijd, die toen besteed werd
aan een zo formeel puntje. Dikke bro
chures werden geschreven om de wet
tigheid van de Synode te bestrijden,
terwijl anderen zich in allerlei illegale
bochten moesten wringen om aan pa
pier te komen om ons volk te waarschu
wen voor de „arbeidsdienst".
We kunnen niet anders dan zeer
dankbaar zijn voor wat Professor Rid
derbos betekend heeft en nog steeds
betekent voor de gereformeerde kerken
en voor de gereformeerde theologie.
Hij is knap en geestig, wijs en voorzich
tig. Hij is geen nieuwlichter, maar zeker
ook geen achterop komer. Meningsver
schil brengt bij hem geen persoonlijke
verwijdering. Laten we in plaats van
dat ellendige geklaag, toch ook eens een
beetje dankbaar zijn.
Vroeger werden onder ons grote
mannen, tot in het belachelijke toe, ver
groot. Nu is er een neiging tot kleine
ring.
Als reactie begrijpelijk. Maar beide
is verkeerd.
Ook de wieg van „Trouw" was om
ringd door onenigheid. Het grootste
deel van het apparaat van Vrij Neder
land (drukkers, verspreiders enz.) be
stond uit, gereformeerde mensen, die
trouw bleven aan de politieke partijen,
die er voor de oorlog waren.
De redactie van „V.N." koesterde an
dere idealen voor onze politieke toe
komst. Men is toen uiteen gegaan. Het
grootste deel van het kader van „V.N."
ging mee.
Even dreigde het, dat ook de naam
mee zou gaan. Dan zouden er in die
toch al zo wonderlijke wereld van het
verzet, twee illegale bladen zijn met
dezelfde naam.
Door mijn relaties met de zgn. Lun-
terse kring, was ik met de redactieleden
van de „V.N." persoonlijk bekend. Zij
vroegen me alles in het werk te stellen
om dat te voorkomen.
De mensen van het nieuwe blad hoef
de ik (al waren velen ondergedoken)
niet ver te zoeken. En zo heb ik mijn
opdracht vervuld en is er een andere
naam gevonden. Een naam, die vijfen
twintig jaar is blijven klinken.
Over het Trouw jubileum hebt U uit
voerig kunnen lezen, horen en zien.
Ik ben heel erg dankbaar voor dit
dagblad en voor de koers, die Dr.
Bruins Slot vaart. Het is alleen maar
jammer, dat dit blad in Zeeland zo wei
nig wordt gelezen.
Ik dacht, dat je het merken kunt aan
de mensen, dat ze die dagelijkse voor
lichting, niet alleen op politiek, maar
ook op cultureel gebied, missen.
Dat hinderde vroeger niet zo erg.
Toen deden we toch niet of nauwelijks
mee met de cultuur. Dat is nu volkomen
anders. Daarom hebben onze mensen,
•vooral onze jonge mensen, en de men
sen die lezen, en die films zien en toneel
stukken horen, die critische begeleiding
absoluut nodig.
In de schemer van de neutraliteit zijn
alle katjes grauw. Maar het christelijk
geloof brengt een principiële keus en
een radicale houding.
De mannen en de vrouwen zowel op
de voorgrond als op de achtergrond van
deze kranthou koers
A. D.
JUBILEUM Ds. v. d. LEEK.
In het e.v. nummer hopen we hierover
uitvoerigterug te komen. Ditmaal moeten
we volstaan met de mededeling, dat er a.s.
zaterdag een receptie zal zijn in „De Cais
son" te Kapelle-Biezelinge van 35 uur.
Redactie.
Vlugger dan ik voor mogelijk heb
gehouden, heeft de synode haar hou
ding inzake Dr. Buskes gecorrigeerd.
Gelukkig kon ik aan mijn opmerkingen
in het vorig kerkblad nog net een regel
tje toevoegen.
Door deze bocht te nemen heeft de
synode haar gezicht verloren. Het valt
voor instellingen en personen van ge
zag en gewicht nooit mee om een een
maal ingenomen standpunt te wijzigen.
Daar komt dan altijd zoveel prestige
bij kijken. Pilatus zei al Wat ik ge
schreven heb, heb ik geschreven.
Het is een wezenlijke trek van het
christendom, dat het prestige herkend
wordt als een ordinaire afgod. Daarom
te meer ben ik blij met het besluit van
onze synode.
Ze heeft haar gezicht verloren. Ge
lukkig is ze dat gezicht van „Wat wij
doen en zeggen is altijd wijs en goed"
kwijt. Ze heeft daarmee haar gezicht
behouden. En zal om die christelijke
prestatie worden geprezen.
A. D.
Wat een prachtig geredigeerde krant
kregen we 1.1. zondag mee naar huis
Kerk journaal. Noodeditie.
Ik kan niet nalaten een paar zinnen
te onderstrepen
„aan iemand, die honger heeft moet
men geen vis geven, maar een vis
net".
Dit is het principe van de echte dia-
konale hulp
En dit
„Weer een collecte
U hebt gelijk.
Er komt geen eind aan.
We kunnen wel aan de gang blij
ven'
Goed, dat doen we dan.'.
Tenslotte „Het eigen belang is de
nacht"
Dit is een regeltje uit een groter ge-
heel, dat hier volgt
Zo helpen wij onszelf om onszelf te
worden
door de anderen te helpen zichzelf te
zijn.
Wij maken hen niet opnieuw tot
bedelaars.
Wij trainen hen tot zelfstandigen
die in eigen onderhoud kunnen voorzien.
Elke mens moet tot zijn recht komen.
Ieders talent is van beslissende
betekenis.
Daarom is het werelddiakonaat
geen liefdadigheid vanuit een slecht
geweten,
geen armenzorgromantiek,
geen kerkelijk imperialisme,
geen verzekeringspremie tegen het
communisme,
geen bewijs van goed zedelijk gedrag,
maar het ligt in de lijn van Jesaja
„Wanneer gij de hongerige schenkt
wat gijzelf begeert"
niet de kruimels van onze tafel,
maar wat wij een mens zoal gunnen
als wij onszelf nagaan
„dan zal in de duisternis uw licht
opgaan"
niet het licht van die blinden in Perzië.
De duisternis is er niet bij de anderen.
In dé welvaartsstaat is het donker.
Het eigenbelang is de nacht.
Maar als wij de verdrukte verzadigen
dan zal er óns een licht opgaan.
Als wij van die blinden zeggen
hun duisternis is de onze
zegt de God van Jesaja tot ons
hun licht mag het uwe zijn
A. D.
Deze dagen werd opgericht dé Stich
ting Gereformeerd Centrum voor jeugd-
en jongerenwerk in Zeeland.
In het bestuur van de Stichting heb
ben zitting vertegenwoordigers van het
gereformeerd jeugd- en jongerenwerk,
alsmede vertegenwoordigers van de
Particuliere Synode der Gereformeerde
Kerken in Zeeland.
Het doel der Stichting is binne'n haar
werkgebied het 'bevorderen en tot ont
wikkeling brengen van jeugd- en jon
gerenwerk.
Aanleiding tot deze oprichting is met
name de grote verschuivingen, die zich
op het gebied van het jeugdwerk voor
doen.
Als middelen voor het bereiken van
de doelstelling worden in de statuten
aangegeven o.a. het geven van voor
lichting en advies aan kerkelijke instan
ties en jeugdorganisaties en het overleg
met die raden en colleges, die zich op
gelijk terrein bewegen om op deze wijze
bij te dragen in een verantwoord jeugd
beleid.
Tot direkteur van de Stichting is be
noemd Ds. J. Wessel, gereformeerd
predikant te Middelburg.
Ds. Wessel hoopt zijn werk aan te
vangen op 1 april a.s.
Het dagelijks bestuur van de stichting
is als volgt samengesteld
J. P. Balkenende, Kapelle-Biezelinge,
voorzitter.
J. Looise, West-Souburg,
vice-voorzitter.
Mej. J. Koets, Grijpskerke, secretaresse.
L. A. Hartman, Middelburg,
penningmeester.
Drs G. M. Kerkhof, Middelburg.
Op televisiegebied wil de gerefor
meerde synode een veel actiever beleid
gaan voeren dan voorheen. De synode
besloot dit naar aanleiding van een dis
cussie over het omstreden liedjespro
gramma, dat op oudejaarsavond door
het I.K.O.R. in samenwerking met het
Convent van Kerken werd uitgezonden.
De synode wil voortaan om de twee
jaar het radio- en televisiebeleid bespre
ken. Ook besloot de synode drie ge
specialiseerde leden, o.a. uit de pasto
rale praktijk en uit de journalistiek, toe
te voegen aan het bestaande deputaat-
schap voor radio en televisie. Het is de
bedoeling dat zij inspraak krijgen in de
commissie, die de TV-programma's
voorbereidt.
De kerken hebben gezamenlijk recht
op 5 procent van de totale TV-zendtijd.
Dit komt neer op bijna iy2 uur per
week. De rooms-katholieke kerk en het
I.K.O.R. krijgen van dit totaal ieder
een uur ter beschikking. Het Convent