Officiële berichten GERICHT „Het kindje dat niet begeerd werd" "A Predikbeurten zondag 28 januari 1968 gaafde, dichterlijke, profetische figuur was. We moeten trachten hém te verstaan, sprekend in dié wereld, dan zullen we eer der en beter Gods bedoeling in Genesis verstaan dan wanneer we dit ..orgaan" van de goddelijke Auteur buiten beschou wing laten. Het bestek van dit artikel laat helaas niet toe om iets te laten zien van de nieu were uitleggingen, die (meestal nog vra genderwijs) door gereformeerde en andere schriftgelovige auteurs worden naar voren gebracht. Wel wil ik hier zeggen, dat ze mij lang zamerhand. een kijk op de eerste hoofd stukken van de Bijbel hebben gegeven, die hoewel ik ook nu lang niet alle bijzon derheden versta vaak een bevrijding zijn van de gekunstelde „harmoniseringen", waarmee we ons vroeger behielpen. Deze hoofdstukken zijn voor mij véél meer dan vroeger waarlijk Goddelijke openbaring geworden over ons grijsverleden dan toen ik alles nog kroniekmatig-letterlijk opvatte. Om met de N.G.B. art. 5 te spreken Vroeger nam ik ook wel aan, dat deze hoofdstukken van God waren, maar meer „omdat de kerk ze aanneemt en voor zo danige houdt". Nu ik ze anders opvat, ge loof ik dit, „omdat de Heilige Geest bij het lezen getuigenis geeft in mijn hart, dat ze van God zijn", omdat 'ze mij rijke en diepe dingen zeggen over onze voor-his torie. Dat is geen zwichten voor resultaten van natuurwetenschap, al heeft die ons zeker in de laatste eeuw opnieuw aan het denken gezet. Nee, dit is een opnieuw laten spre ken van het Woord zelf. Wie ondanks het feit, dat een andere schriftuurlijke uitleg mogelijk blijkt, de kerk aan één uitleg bindt, gaat heersen over de Schrift, en tast alzo haar gezag aan Móet er dan inplaats van het oude, on deugdelijk gebleken hek geen nieuw hek op de dam komen, om verkeerde uitleggin gen te weren Op het ogenblik kan dat zeker niet. Het zou neerkomen op een nieuwe bindende uitleg, terwijl het onder zoek pas goed op gang komt. Een „ver vangingsformule" .die zeker wéér herzien zou moeten worden. Bovendien, er zijn duidelijk gemarkeerde grenzen Elk gereformeerd theoloog dat heeft de synode nog eens onderstreept zal zich moeten bewegen binnen de perken van de belijdenis. We zullen die op een eerlijke wijze in onze kerken samen hebben te handhaven als onze „regel des geloofs" en dat zal nu beter kunnen dan met de uit spraak van Assen." De kerkeraad van de Geref. Kerk te Oud Vossemeer roept de kerken van de Classis Tholen op tot een vergadering der Classis woensdag 7 februari 1968, aan vang te 9 uur in de Geref. Kerk van Ber gen op Zoom. Stukken voor het agendum gaarne in zenden vóór 1 februari. De scriba II, J. J. Versluys. BRESKENS. De kerkeraad der Geref. Kerk heeft besloten om de gebedsweek van de een heid der kerk af te sluiten vmet een ge- spreksdienst, waarin voorgaat Ds. Musch en Kapelaan als gespreksleider is uitge nodigd onder het thema voortgaande Re formatie. In de lofzang van Maria vindt U (Lukas 1:51 vv) heel veel van wat de Kerk belijdt„ik geloof in Jezus Chris tus, die zal komen om te oordelen Ja, Maria zong van het gericht Voor veel mensen is. zodra het woord „.gericht" valt, het plezier er af. Ze zingen dan direct een toontje lager dan Maria. Ik las één deze dagen in een zo juist verschenen boekje over de christe lijke toekomstverwachting een gedeelte van een oud lied „Welk een sidd'ring schokt de leden, als de Rechter, aangeschreden, scherp'lijk in 't gericht zal treden In lelijk Nederlands wordt hier een gevoel onder woorden gebracht dat veel christenen besluipt, als ze aan het grote Oordeel denken. Maar wat is er eigen lijk aan de hand bij Gods handelen, toen in de tijd van Maria en straks in het einde We moeten terug naar het Oude Testament om daarvan iets op het spoor te komen. Het Hebreeuwse woord van „rich ten" betekent de dingen weer in de juiste orde plaatsen, de dingen weer „recht" zetten. Met dat werk bemoeit God zich in het bizonder. Want het gaat krom en scheef toe in deze wereld, de dingen liggen schots en scheef. Mensen die hoog te paard zitten, vertrappen de kleinen. „Zachtmoedigen worden onder de voet gelopen, trotsaards regeren de wereld." En nu is God er op uit om de heilzame orde op te richten, waarin de arm van de onderdrukker gebroken is, waarin gerechtigheid en liefde heersen en de zachtmoedigen het aardrijk be- erven. Dit werk van de goddelijke rech ter of recht-maker is in het N.T. het werk van Jezus. Hij trad op tegen een gevestigde vrome orde, waarin schrift geleerden diej de wet handhaafden, bo venaan stonden. En onderaan ja, daar trof je het volk aan dat de wet niet kende, de kinderen, de herders, en nóg lager de verachters van de-wet, de tol lenaren en de prostituees. In deze vrome orde regeerden hoogmoed, onoprecht heid en verachting. Oh in dié starre si- tuatie weer Gods warme liefde voor zondaren te laten binnen komen, is Je- zus aan het kruis gegaan. De belijdenis van het laatste gericht I bedoelt nu te zeggen, dat God uiteinde- 1 lijk dit scheefgetrokken mensenbestaan voorgoed recht zal zetten. Het gericht betekent dus niet alleen verschrikking (ja, ook dat wel), maar ook bevrijding. Al wie zijn verwachting op Christus heeft gesteld (als de Messias) die al vast met dat rechtzetten van wat krom was, begonnen is) zal in dat gericht voor eeuwig gelijk krijgen. Maar alle levens die tegen de draad van Gods bedoeling in werden geleefd, zullen in dat gericht onverbid-delijk (d.w.z. er valt dan niet meer tegen te bidden denk aan de rijke man die graag v-met de arme Lazarus wil ruilen) worden onthuld als verloren levens. Zij hebben immers hun ziel en zaligheid gehangen aan macht, onrecht, gelddorst, eigen (vervolg op pag. 4) V Op een avond ongeveer half december, dus toen jij bijna een jaar oud was, kwam tegen het vallen van de avond, Flipse de rijksveldwachter met een militair het erf op. Dat de onbekende een officier was, zag ik al vlug aan de sterren, die zich op zijn battle dress bevonden. De politie vertelde mij, dat hij deze officier bij de waarnemend burgemeester op het gemeentehuis was geweest, om te vragen of hij met mij in contact gebracht kon worden. Ik had waarschijnlijk verwonderd opgekeken, want in onbe rispelijk Nederlands zei hij „Mijn naam is Den Ouden, kapitein bij de Irene Brigade, bij de Genisten". En ineens begreep ik, dat hij wellicht inlichtingen kon verstrekken over jou vader en hoewel de vragen op mijn lippen brandden, wist ik mij toch te beheersen en nodigde de heren uit om in huis te komen. Flipse wilde niet, hij zei dat hij in de omgeving eens wilde rondlopen, om te kijken of er nog iets verdachts was en beloofde na een uur terug te komen, om de kapitein op te halen, om dan met het bootje weer naar het dorp terug te varen. Achteraf beschouwd was hem opgedragen om niet bij ons onderhoud aanwezig te zijn. De kapitein had op het gemeentehuis vernomen, dat je moeder overleden was en dat haar vader op hoeve „Zeebrucht" woonde. De officier maakte een buitengewone prettige indruk. Hij was groot en stevig en had een heldere oogopslag en hoewel zijn soldatentenue vol vlekken zat, kon je toch merken, dat het een heer was. Begrijpelijk was ik erg nieuwsgierig, maar ik wist me te beheersen. Toen wij het huis binnengingen vroeg hij, beangst dat ik hem in de woonkamer zou laten, waar ook de huishoudster was „Ik wilde U graag onder vier ogen spreken". Ik ging hem voor naar de voorkamer en verontschuldigde mij dat er geen vuur brandde. Hij lachtte en met een welluidende stem zei hij „Geeft niet, want ook op dit gebied zijn we niet verwend". Toen hij aan de tafel tegenover mij had plaats genomen, keek hij mij even door dringend aan en zei toen overrompelend van eenvoud „Ik wilde U eens vragen, hebt U misschien een schoonzoon gehad die in Engeland, in het Nederlandse leger diende?" „Gehad?" stamelde ik, „leeft hij dan niet meer?" En terwijl hij langzaam en deelnemend met het hoofd „nee" schudde, schoot ineens door mij heen, dat daardoor een zware last van mij afgewenteld was. Want steeds was de laatste maanden van de oorlog, bij het gedurig naderbij komen van de be vrijding, de angst door mij heen gegaan/hoe of ik je vader zou moeten vertellen, dat je moeder een baby had gekregen, terwijl hij in het buitenland was. Maar nu schrok ik toch. Gestorven, dus zou ik hem nooit meer zien en spreken en het was zo'n sympathieke man geweest, waar ik ongemerkt en zonder het mij gerealiseerd te hebben erg veel van gehouden had. En meer mechanisch dan dat ik er bij nadacht zei ik moeilijk „Is dit al lang geleden gebeurd „Nee," zei de aangesprokene, „hij sneuvelde ongeveer een maand geleden, bij het Albertkanaal, niet ver van Aardenburg." En toen vertelde hij dat zij al jaren vrienden waren geweest en dat als zij geen dienst hadden, veel met elkaar waren omgegaan. Hij vertelde dat mijn schoonzoon zo verlangend was geweest om te helpen Wal cheren te bevrijden en om naar Oostkapelle te gaan, naar zijn vrouw en naar de baby. „Baby?" zei ik en keek hem vreemd aan, „zij hadden toch geen baby toen hij naar Engeland ging Hij lachtte fijntjes en zei„Toen niet, maar ik zal U het hele verhaal vertellen uw schoonzoon is in maart 1943 door een onderzeeboot op de Oosterschelde afgezet in een klein rubberbootje. Want toen reeds was door het geallieerd opperbevel be sloten Walcheren aan de zee prijs te geven en het voor de bevrijding onder water te laten lopen. Het was de enigste mogelijkheid om het zo te veroveren. Mijn'vriend was ingenieur bij de waterstaat in Zeeland geweest en toen hij hierover benaderd werd en om inlichtingen gevraagd werd over die mogelijkheden, kon hij geen goede berekeningen maken, daar hij gegevens uit Middelburg daarvoor nodig had. En toen was het gedurfde plan opgekomen om hem veertien dagen naar Zeeland te laten gaan en hem te brengen en te halen met een onderzeeboot. En dat hij niet alleen met alle gevraagde inlichtingen op de afgesproken tijd was teruggekomen, maar hem ook erg blij in vertrouwen had medegedeeld dat zijn vrouw bij het afscheid verteld had in verwachting te zijn. Op de duur was de toekomstige vader ongeduldig geworden. De bevrijding liet zo lang op zich wachten. Hij had bijna geen tijd gehad om de invasie af te wachten en toen eindelijk de lang begeerde landing in Normandië plaats vond, was hij altijd aan de kop van de troep zijn soldaten aanvurend haast te maken. En met de haven in het zicht was hij vergaan. Hemelsbreed, maar enkele kilometers van Oostkapelle, was hij gesneuveld." Zacht had kapitein Den Ouden alles verteld en langzamer sprekend, alsof hij het goed wilde laten doordringen, besloot hij „Aan alles kon je merken dat hij zo ont zettend naar zijn vrouw en het kindje verlangde. Geen dag ging voorbij, dat hij niet op de stafkaart keek, hoe ver hij nog van hen verwijderd was". Zacht werd er op de deur geklopt. Politieagent Flipse was van zijn inspectietocht terug gekomen. De kapitein was opgestaan. Hij nam vriendelijk afscheid, maar toen hij mij de hand schudde, besefte ik pas goed dat ik, de kerkeraad en de hele gemeen schap mijn dochter een groot onrecht hadden aangedaan. Wij hadden haar belasterd, veracht, wij hadden haar onder censuur gesteld, haar gemijd als een onreine, en toch was zij onschuldig geweest. Slachtoffer van publieke opinie. Weer zweeg hij even en schor door het vele spreken en de grote emoties later heb ik het goed begrepen, wat ik mijn kind heb laten lijden en hoe verschrikkelijk ik tegen haar gezondigd heb. Om volledig zekerheid te hebben ben ik de volgende morgen naar Middelburg naai de waterstaat gegaan. Eerst wilde men er niets over zeggen, wat begrijpelijk was, de oorlog was nog niet afgelopen. Maar toen ik op het privékantoor van de hoofd ingenieur vertelde, dat ik van angst verteerd werd en over mijn vermoeden door wat kapitein Den Ouden mij verteld had, heeft hij bevestigd dat alles inderdaad zo ge beurd was, als mij de avond er voor verhaald was. (Slot volgt) CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) negen uur Ds. Meijer te Souburg. (Deze dienst wordt uitgezonden naar 't Gasthuis.) 2.30 uur Ds. Meijer. 5 uur Ds. Joosse. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Joosse. 7 uur Jeugddienst Ds. Eikelboom te Heinkenszand. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 10.15 uur Ds. Meijer te Souburg. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Oegema. Domburg 10.30 uur Ds. Van Wilgenburg, Middelburg, 2.30 uur Ds. Hartholt te Oostkapelle. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10.30 uur Ds. Hartholt, 2.30 uur Ds. Joosse te Middelburg. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 uur Ds. Kornet, 5 uur Ds. Groeneveld. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10.45 u. Ds. Kornet Vrouwenpolder geen opgave ontvangen. Westkapelle 9 uur Ds. Hartholt, 2.30 uur CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Noorloos, 3 uur Ds. Heemskerk Axel 10 uur Ds. Musch, 5 uur Ds. Noorloos. Breskens 9.30 uur Ds. Heemskerk, 4.30 uur Ds. Musch, gespreksdienst met medewerking van Kapelaan Omèr Giellièt. Hoek 10 en 2.30 uur Cand. Kranenborg, Amstelveen. Sas van Gent 11 uur Ds. Stern (Ned. Herv. Kerk). Schoondijke 10.30 en 2.30 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. Terneuzen 10 -en 4.30 uur Ds. Zwaan te Zaamslag. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Paksy. Zaamslag 9.30 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen. Zoutespui 11 uur Ds. Berger te Terneuzen, 3 uur Ds. Musch te Breskens. CLASSIS GOES. Baarland 10 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen, 2.30 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Colijnsplaat 10.30 en 2.30 uur Ds. Krabbe, Den Haag. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 11 uur Ds. Bosman te Vrouwenpolder, 4.30 uur.Ds. Meijer te Meliskerke. Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. De Bruijne. (Oosterkerk) 10 uur Ds. De Bruijne. 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10.30 en 2 uur Ds. Fossen, Dordrecht Heinkenszand 10 n 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Poelman, Bed. H. Av. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9 uur Ds. v. d. Berg, 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes, Voorber. H. Av. Nieuwdorp 9 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen, 4.30 uur Ds. Poelman te Kamperland. Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds. Juch, Kapelle Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 3 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom geen opgave ontvangen. Halsteren geen opgave ontvangen. Hoogerheide (Schapendreef 21) geen opgave ontvangen. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Tissink, Ridderkerk. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds. Bouma, Noordwijk a. Zee Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra, Roosendaal, Bediening Heilig Avondmaal. Tholen 10 en 5 uur Ds. Jonkers te Delft. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 10 en 3 uur Ds. Van Til te Middelburg. Haamstede 10 en 5 uur Cand. v. d. Gilst te Zutphen. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker, Bed. LI. Av. Oosterland 9 uur Ds. Van Til te Middelburg, 3 uur Ds. Nawijn te Zierikzee. Scharendijke 10 uur Ds. .Scholing, 2.30 uur Dhr. Jansma Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 uur Dhr. Jansma, 2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke. K33 ammE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3