eeuwóe
3£erkbode
5Z)e (S^eRmqe
HEDENESSE
Van de Sijnode
ZENDINQ
Opvoeding
Oorlogsvraagstuk
f
22e JAARGANG No. 28
25 JANUARI 1968
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kafcs, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk Drs. M. Beinema, Middelburg.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
v
Welzalig hijdie acht slaat op de geringe.
Psalm 41 2a.
De bijbel staat vol met zaligsprekingen. Zalig spreken is meer dan geluk
wensen. Het is iemand tot „gelukkige" uitroepen. Feliciteren. Gelukkig
p r ij zen.
In Ps. 40 5 werd hij gelukkig geprezendie op de trouw van de Here God
acht slaat. In Ps. 41 2, die acht slaat op de ge r i ng e.
De dienst van God voltrekt zich namelijk niet alleen in de binnenkamer,
maar ook in de samen-leving met onze medemensen.
Onder onze medemensen zijn zeer vele geringen. En als wij zelf tot die
geringen behoren, dan zijn er altijd nog velen, die nog geringer zijn dan wij.
Daar moeten wij acht op slaan, d.w.z. daar moeten wij voor zorgen.
Persoonlijk èn door middel van de structuur van onze maatschappij.
Als kind leerden we al, dat we niet moesten kijken naar anderen, die meer
hadden dan wij, maar naar hen, die minder hadden.
Dat leert dankbaarheid en tevredenheid. Als het dan maar niet bij dat kijken
en vergelijken blijft. Zoals in dat bekende tafelgebed „Waar menig mens eet
brood der smarte, hebt gij ons mild en rijk gevoed"
Wie op de geringe acht slaat om door die vergelijking des te meer van eigen
rijkdom te genieten, is allesbehalve zalig.
De echte dankbaarheid is bereid om te delen.
Bekend is ook het afschuwelijke likken naar boven en trappen naar beneden.
En het opscheppen met goede relaties en klinkende namen.
In voorspoed wordt je naar de ogen gekeken, maar in de nood leer je je
vrienden kennen.
Op de keper beschouwd is onze christelijke samenleving echt niet zo chris
telijk.
De geringen hebben vaak iets opmerkelijks.
Zij weten dikwijls beter wat rechtvaardigheid is. En zijn afhankelijker van
de Idere en zijn zorg.
Wij kijken veel te veel naar wat voor ogen is, wat in het oog loopt, wat
reusachtig is.
De biografie van de geringe wordt zelden geschreven. Maar de Here interes
seert zich voor hem. Hij slaat acht op de geringen en „bewaart de eenvoudig en"
Welzalig is hij, die daarin op de Fiere lijkt, en als kind het beeld draagt van
zijn hemelse Vader.
Want op een goede dag zullen de machtigen van de troon gestort worden
(Lc 1 52) en zullen de zachtmoedigen het aardrijk beërven.
A. D.
De heer Meulbroek (nu Bleek 5 te
Middelburg) schrijft het volgende
Hierbij mag ik u uitnodigen tot bijwo
ning van de vergadering van het Provin
ciaal Comité der A.R. Kiesverenigingen in
Zeeland op D.V. zaterdag 3 (drie) fe
bruari a.s., des voormiddags om 10.00 uur
in de Prins van Oranje", Nieuwstraat te
Goes.
Op deze vergadering zal de heer Mr.
W. C. D. Hoogendijk te 's-Gravenhage,
medewerker aan de Dr. A. Kuyperstichting
en schrijver van de brochure ,,De samen
leving vernieuwen" voor ons het in het
middelpunt van de hedendaagse belang
stelling staande onderwerp Het oorlogs-
vraagstuk inleiden. Als de inleider mij nog
tijdig zijn stellingen toezendt hoop ik u
die nog voor het begin van de vergadering
ter hand te stellen. Gezien de aard van het
onderwerp en de daarmede verwante pro
blematiek, menen wij te mogen aannemen,
dat de theologen onder ons hiervan ook
veel belangstelling zullen hebben. Willen
de sekretarissen van de kiesverenigingen
de predikanten in hun omgeving op deze
vergadering wijzen
Het is wel .een moeilijke dag zater
dag maar ik wil toch graag via het
Kerkblad juist de predikanten opwek
ken om aan de discussies deel te nemen.
Het zal aan onze preken vast geen
schade doen, als we ons meer met de
politiek gingen bemoeien. A. D.
Laten wij bidden voor het beroepings-
werk. Vele gemeenten worstelen al ja
ren met moeilijk te vervullen vacatures.
Ligt dit alles niet nu alleen maar een
tekort aan predikanten Iemand, die
veel op dit gebied meegemaakt - heeft
een gewoon gemeentelid schreef
mij hebt U de moed ook op te roepen
tot een gebed tot bewaring voor de
zonde der kieskeurigheid bij de ge
meenten bij het jagen op .talent", bij
de predikanten in het staan op „wel
vaart" Waarom zou ik niet Hebben
wij ook maar enige absolute garantie,
dat dit terrein veilig is voor de duivel
Laten wij daarom bidden om méér pre
dikanten. laten wij bidden om meer
zuiverheid in de motieven bij het uit
brengen van beroepen en 't overwegen
daarvan. Laten wij in deze voorbede in
't bijzonder denken aan de „vergeten"
gemeenten en de „vergeten" dominees
ze zijn er
Wij bidden
voor het gesproken zendingsblad"
Elke maand wordt op het Zendings
centrum een z.g. gesproken zendings
blad gemaakt ten behoeve van de blin
den. Uit de verschillende zendingsbla
den worden belangrijke artikelen en be
richten afgewisseld door muziek en in
terviews op de band opgenomen, die
door „Bartimeüs" wordt gecopiëerd en
daarna verzonden naar plm. 175 adres
sen. Dit gesproken zendingsblad is
voor velen in de loop der jaren al tot
grote zegen geweest. De reacties zijn
vaak ontroerend. Laten we bidden voor
degenen, die dit blad redigeren en voor
de ontvangers, die zo toch kunnen mee
leven met het zendingswerk.
Kerkboek.
Na jaren van experimenteren met
nieuw berijmde psalmen in proefbundels
en liturgische veranderingen, krijgen de
gereformeerde kerken weer de beschik
king over een orficiëel kerkboek. Tot de
uitgave hiervan heeft de generale sy-'
node van de gereformeerde kerken in
Lunteren besloten.
In dit herziene kerkboek worden op-
Op 2728 januari a.s. wordt op het
Vormingscentrum „Hcdenesse" te Cand-
zand het tweede weckend gehouden van
de serie „De tijd waarin wij leven".
Dit weekend is bedoeld voor mensen van
20 tot ongeveer 35 jaar van verschillende
levensbeschouwingen. Thema „Het mens
beeld van deze tijd".
In dit weekend zal ter sprake komen
het mensbeeld bij het hedendaags toneel,
ingeleid door Drs. K. de Jong uit Goes.
Voorts het mensbeeld in de theologie en
het mensbeeld in de reklame.
Het derde weekend is op 2 en 3 maart.
Leiding G. J. ten Zijthoff.
Prijs 14,per weekend (studenten
en militairen 10,
Aanmeldingen en inlichtingen Oecume
nisch Vormingscentrum „Hedencsse", Cad-
zand. Telelfoon (0 1179) 3 44.
genomen de nieuwe psalmberijming, de
nieuwe orden van dienst, de liturgische
wisselteksten, de gebeden, de formulie
ren en de belijdenisgeschriften. Uiter
aard kan dit kerkboek in één uitgave
gecombineerd worden met de bijbel, zo
dat men evenals vroeger weer een
volledige „kerkbijbel" ter beschikking
heeft.
De gezangenbundel wordt niet opge
nomen in dit kerkboek. De reden is, dat
er nog een interkerkelijk beraad gaande
is over de mogelijkheden van een ge
zamenlijke gezangenbundel voor pro
testants Nederland. Deze zou eventueel
kunnen bestaan uit een gemeenschap
pelijk stamdeel met aparte aanhangsels
voor de afzonderlijke kerken.
Sinds enige tijd is er met name van
hervormde zijde een streven merkbaar
naar samenwerking op het gebied van
de gezangen. In de gereformeerde ker
ken is overwogen dat de eigen bundel
van 119 gezangen nog in vele opzichten
voor uitbreiding vatbaar is, b.v. met
schriftgezangen, gezangen voor de
feestdagen en doopliederen. Ook dit is
een reden om de huidige bundel nog
niet definitief in het kerkboek op te
nenien.
Ter synode werd sterk gepleit voor
opname van de geloofsbelijdenis in de
muzikale bewerking van Paul Chr. van
Westering in het kerkboek. De huidige
zangwijze volgens de vier eeuwen oude
melodie van Straatsburg is niet zo po
pulair in de kerken. Nagegaan zal wor
den of het i.v.m. auteursrechten moge
lijk is de bewerking van Van Westering
op te nemen.
Kardinaal en Bisschoppen
naar Gere/. Synode.
Kardinaal Alfrink heeft met vijf bis
schoppen op 23 januari een bezoek
gebracht aan de generale synode van
de gereformeerde kerken te Lunteren.
Aanleiding hiertoe is de wederzijdse er
kenning van de doop en van de doops-
bediening door de rooms-katholieke
kerk en de gereformeerde kerken in
Nederland. Hierover zullen het rooms-
katholiek episcopaat en de gereformeer
de synode op 23 januari een gemeen
schappelijke verklaring afleggen.
De kardinaal en de bisschoppen zul
len ook een deel van de synodale be
sprekingen van die dag bijwonen. In ver
band hiermee is het rapport over de
randkerkelijkheid op de agenda ge
plaatst. In dit rapport wordt een analyse
gegeven van de oorzaken van de toe
nemende onkerksheid en van de vragen
waarvoor de kerk in dit verband wordt
gesteld.
Rapporten over leeruitspraak van
„Assen-26" verkrijgbaar.
Alle gereformeerde kerkeraden heb
ben van de generale synode thans een
brochure ontvangen over „Assen-26",
waarin het commissierapport is opgeno
men, dat in september leidde tot de op
heffing van de binding aan de uitspra
ken van de synode van Assen-1926
over de uitleg van de bijbelse geschiede
nis over het paradijs en de zondeval.
Het boekje is verkrijgbaar bij de uit
geverij J. H. Kok te Kampen.
Ook zijn nog exemplaren beschikbaar
van het gedocumenteerde deputaten-
rapport, dat over de leeruitspraak van
Assen aan de synode is uitgebracht.
Hierin zijn zowel het meerderheidsrap
port als het minderheidsrapport opge
nomen. Men kan het bestellen door
1,20 over te maken op giro 51 31 53
van het Algemeen Kerkelijk Bureau,
Wilhelminapark 2, Utrecht.
Groei van kerk in Indonesië.
De ongekende snelle uitbreiding van
het christendom in Indonesië sinds de
politieke omwenteling blijft onvermin
derd doorgaan. Bij het gereformeerde
zendingscentrum in Baarn kwamen
daarover o.a. berichten binnen van
plattelandsgemeenten op Java, Zuid-
Sumatra en het eiland Soemba.
In de streek rondom Purworedjo nam
het aantal christenen in het tweede half
jaar van 1967 met tien procent toe.
Soemba meldt een toename van drie
duizend nieuwe leden in 1967. Dit be
tekent een toename van tien procent.
Er zijn thans 33.000 christenen. Nog
geen vier jaar geleden waren het er
20.000.
In de kleine dessa Rogomuljo bij Sa-
latiga begon de kerk met catechisaties
voor volwassenen. De eerste keer kwa
men er 15 mensen, de tweede maal 50
en de derde maal 60. Overal moet men
nieuwe kerken bouwen.
In het gebied van Lampung (zuide
lijk Sumatra) bestaan thans 17 christe
lijke gemeenten en rond honderd krin
gen, die zich voorbereiden op de stich
ting van een gemeente.
Hoewel de Indonesische regering de
Moslims heeft opgeroepen tot matiging
en kalmte komen uit verschillende
plaatsen toch nog meldingen van con
flicten. Uit de gemeente Slawi kwam
het bericht, dat christenen hun doden
voortaan buiten de dorpsbegraafplaats
zouden moeten begraven. Onlangs wer
den in deze kleine gemeente 14 vol
wassenen en 12 kinderen gedoopt. De
kerk in Slawi, die nog maar twee jaar
geleden werd gebouwd, is nu al weer
veel te klein.
Toen de Here Jezus een kleine jon
gen was, die net als alle jongens, graag
luisterde naar het vertellen van mooie
verhalen, heeft Maria niet eens, maar
wel tien keer hem verteld wat er aller-
maal gebeurd was vóór en na zijn ge
boorte.
Ze heeft hem verteld over Gabriël
in Nazareth en over Simeon en Anna
in Jeruzalem en over de wijzen uit het
Oosten.
En alles wat dezen hadden gezegd of
gezongen, bracht Maria weer in ver
band met wat zij wist uit de boeken der
profeten. Daar had het immers in ge
staan, dat de Zoon van David, de Mes
sias in Bethlehem geboren moest wor
den.
Daarom was ze eerst ook zo ver
baasd geweest, toen de engel van God
bij haar in Nazareth kwam en was ze
zo bijzonder blij geweest, toen Jozef in
eens naar Bethlehem moest en zij met
hem mee mocht. Want zo paste alles
precies.
Al deze dingen heeft Maria bewaard.
Daar heeft zij zelf steun aan gehad
en moed uit geput, toen Jozef en zij met
hun heilige Kind naar Egypte moesten
vluchten en toen het net leek of de weg
van God met hen doodliep daar ergens
bij de Nijl. Gedurende heel die lange,
moeilijke tijd heeft ze al de wonderlijke
dingen en woorden zorgvuldig bewaard.
Ze heeft ze als een grote schat be
waard voor de Here Jezus. En ze heeft
hem, bij het groter worden hoe langer
hoe meer daarvan verteld. Geloof maar,