r UIT Dl PERS „ttet kindje dat niet begeerd werd" Predikbeurten zondag 21 januari 1968 is laatst al een hele krant vol geschre ven. De gespreksleiding was bepaald in goede handen, 't Forum woelde rake gedachten los op een prettige manier. Het cabaretgedeelte... Ds. W. H. Gis pen... was met fijne en scherpe humor gekruid en zéér mooi... maar... vroeg iets andere sfeer De conclusie is nog eens meer mag de jonge mensen van W. Z. VI., die de plannen gesmeed hebben in de vurige smidse van Ds. W. J. Musch... stimuleren om de wind er in te houden. Al met al is de „piep-in" geen „sliep- uit" geworden in Breskens. Omèr Giellièt, Kapelaan R.K. Kerk te Breskens. P.S. Men kan er altijd over correspon deren met de Kapelaan W. J. M. Is de bijbel een open boek II In het eerste gedeelte van het artikel, dat Ds. Heitink (Eist) schreef in de Kerkbode der Classis Arnhem werden hoofdzakelijk enkele indringende vra gen gesteld. In het tweede deel wordt een poging gedaan antwoorden te ge ven. Van groot belang is m.i. wat hij. in aansluiting aan Ds. Lammens (Heem stede) zegt over het kerkelijke jaar en over de vaste pericopen. Maar leest U zelf De ontoegankelijkheid van de bijbel ligt aan ons Wij laten de bijbel niet uitspre ken. Vaak plukken we er teksten uit, waar we naar eigen inzichten mee aan haal gaan. Vaak plukken we zo verward en verstard in abstracte dogmatische voor onderstellingen, of aan de vertrouwde beelden van moeders kinderbijbel, dat we bij al ons praten aan de bijbel zélf niet toekomen. Zou dat misschien komen door dat ons omgaan met de bijbel zo „lukraak' en „losvast" is Ds. Lammens slaat hier m.i. de spijker op de kop als hij schrijft „Er zit in de manier, waarop wij met de bijbel omgaan iets chaotisch. Onze hoog geroemde vrijheid is geworden tot volsla gen willekeur en het ergste is, dat we onze ondeugden nog schrijven op rekening van de Geest, alsof onze invallen zijn invallen zijn. Zou er daarom van al onze preken, catechisaties, gesprekken en van ons vormingswerk zo weinig overko men, omdat het met elkaar zo'n wirwar van lijnen vormt, dat er geen enkel patroon in te ontdekken valt?" Er zijn hulpmiddelen in overvloed. Er zijn met name na de oorlog talloze boeken en boekjes geschreven, die de inhoud van de bijbel op geheel nieuwe wijze aan ons doorgeven. Dat is het probleem niet. Het probleem is, hoe we dit alles zo kunnen overdragen dat er een bijbels verantwoord denk- en leefpatroon ontstaat. Dat kan alleen, wanneer er voor prediking en cate chese, voor godsdienstonderwijs, groeps werk, clubs en verenigingen iets als een „totaalaanpak" ontstaat. Wanneer b.v. zondags in de kerk uit Galaten gepreekt wordt, wanneer vader zich thuis aan tafel als een echte doordou wer door de wetten van Leviticus heen werkt, terwijl de juffrouw op school in de gelijkenissen zit, de dominee op catechisa tie een hoofdstuk uit Openbaring behan delt en in ander verband nog eens de kleine profeten komen opdraven, dan kan het niet anders of degene die dit allemaal moet verwerken ziet op zeker ogenblik van de bomen het bos niet meer. Het is een veel heid van indrukken, waar uiteindelijk wei nig van blijft hangen. Wat wij daarom nodig hebben is een zekere integratie. Ik ben het volkomen met ds. Lammens eens, als hij schrijft dat die integratie op geen andere manier mogelijk is dan door herstel van het kerkelijk jaar. Zij het dan ook dat we daarbij niet de schema's van de oude kerk behoeven over te nemen. De zondagse eredienst is dé plaats, waar het Woord geopend wordt. Daar ligt het scharnierpunt, waar alle verdere omgang met de bijbel rond gegroepeerd kan wor den, zonder hier natuurlijk een wet van te maken. Dat betekent vaste schriftlezingen en vaste thema's voor alle zondagen van het jaar, hoe gruwelijk vervelend dit ook is voor ons als predikanten, die de woord bediening bij voorkeur aan eigen subjec tieve tekstkeuze ophangen en de gemeente daar eerst tijdens de dienst van op de hoogte stellen. Daarbij is een concours- hippique van stok- en pa'radepaardjes vrij wel onvermijdelijk. Langs de weg van het kerkelijk jaar wordt de gemeente opge bouwd vanuit de volheid van de bijbel, en sluiten we ons aan bij een goede wijd verbreide kerkelijke traditie. Dan kan het b.v. niet meer voorkomen, wat volgens zeggen in een bepaalde bad plaats gebeurde, dat op vier achtereenvol gende zondagen door gastpredikanten tweemaal werd gepreekt over „de storm op zee" en tweemaal over „de zee was niet meer", wat voor strandliefhebbers nu ook weer niet zo'n. blij vooruitzicht is. Rond deze zondagse thema's worden de schriftlezingen voor de huisdienst geplaatst, waarbij school, catechese en clubwerk zich kunnen aansluiten. Op deze manier is de kans veel groter, dat we ons het bijbelse denken eigen kunnen maken. Dit alles is niet nieuw. Op verschillende plaatsen wordt met dit soort plannen ge- experimenteerd. Er worden banden gelegd tussen kerk- en huisdienst, tussen cateche se en jeugdwerk. Er zijn voldoende hulp middelen, op liturgisch terrein, maar ook op het terrein van de catechese, waarbij ik b.v. denk aan het boek van Dr. v. d. Werf, „Oefeningen in het leerhuis". Het Nederlands Bijbelgenootschap werk hier samen met de Internationale Bijbelbond. Zij kondigen weer een nieuwe jaargang getijdeleesgidsen aan (advent 1967advent 1968 x) met schriftlezingen en een korte toelichting voor elke dag, terwijl in over weging wordt gegeven de kerkdienst en 't bijbellezen thuis via dit schema in relatie tot elkaar te brengen, waardoor èn de prediking èn het bijbellezen meer aandacht krijgen. Dit zijn allemaal goede pogingen. Wie er in de praktijk mee werkt, zal steeds meer behoefte voelen aan één grote con ceptie, waarin in een gezond evenwicht van gebondenheid en vrijheid toch zo iets als een keten van vele schakels ontstaat, die ons dichter brengt bij het ene doel Een gemeente, die werkelijk leeft uit het Woord. Naar mijn bescheiden mening is dit een oecumenisch vraagstuk van de eerste orde. Eist G. H. Voor geïnteresseerden Een jaargang getijdeleesgidsen vier afleveringen, kost f 2,Adres Int. Bijbelbond, Tiulland 7, Doorn. IV Heel kort ontroerde ik. Zij was toch mijn kind Maar onvermurwbaar greep ik daarna de deurknop en ging weg. Mijn boerentrots was sterker dan mijn vaderliefde. En toch wanneer ik later op het land liep,en aan haar dacht, kon er zo'n ontzettend verlangen naar haar in mij opkomen, dat ik naar haar toe had willen gaan, om het weer goed te maken, maar gedurig weerhield mij het verschrikkelijke, dat zij mij had aangedaan. Af en toe bemerkte ik, dat er achter mijn rug over dit geval geroddeld werd. Brokstukken van gesprekken die ik opving en plots werden afgebroken als ik in de omgeving kwam, wezen er op. Nooit heb ik haar meer gesproken, één keer meende ik op grote afstand haar te ontwaren, doch waarschijnlijk zag zij mij ook, want zij keerde om en ging terug. En nooit is zij meer op de hoeve geweest, nooit meer bij mij, want ik, ik, ik had haar de toegang ontzegd. Tranen biggelden de oude man over de wangen en het was als doorleefde hij dit alles opnieuw tot in de finesses. Weer likte hij aan de lippen voor hij vervolgde „Morgenochtend is het één en twintig jaar geleden dat ik 's morgens vroeg, toen ik mij klaar maakte om naar de kerk te gaan, opgebeld werd. Het was het ziekenhuis in Middelburg en de hoofd zuster vertelde, dat 's nachts mijn dochter was binnengebracht en dat de bevalling niet naar wens verliep en dat de doktoren het nodig hadden geoordeeld, de familie te waarschuwen en te verzoeken te komen. Het was of het hart in mij stilstond. Want toen op dat moment voelde ik toch dat het mijn dochter was. Maar gelijk kwam weer de aanklager bij mij op, die haar van allerlei slechte dingen beschuldigde. Maar toch won toen de liefde het'en nadat ik mij vlug had aangekleed, reed ik op de fiets naar het ziekenhuis. Maar ik kwam te laat. Zij leefde nog wel, maar lag in coma. Het leek mij toe dat zij even bij kennis kwam toen ik binnentrad, want een heel kort ogenblik rustten haar ogen op mij en het leek of zij mij herkende. Ik zag dat er "een blijde glans op kwam, maar misschien kan ik mij ook vergist hebben. Van de verpleegster die bij haar was, hoorde ik dat ik grootvader was geworden en dat er wel een klein, maar toch naar het scheen een gezond meisje geboren was. En dat was jij. Maar ik haatte het kindje. Was zij niet de oorzaak vandal het leed, dat over mij gekomen was En terwijl ik hierover dacht kwam er een diepe zucht over de bijna bloedloze lippen van mijn dochter en zij was gestorven. Een wilde smart greep mij aan. Niet in de eerste plaats om hetgeen ik mis had gedaan, maar om het leed, dat God mij te dragen gaf. Opstandig mopperde ik aan het sterfbed, dat God eerst mijn vrouw en daarna mijn dochter weggenomen had, terwijl mijn schoonzoon aan de overzijde van de Noordzee was, en ik opgescheept werd met een baby waar ik niet voor zorgen kon. Ook de oude huishoudster niet, die alles bij mij thuis verzorgde. En toen ik terug reed op de fiets naar de boerderij, overwoog ik wat ik met je zou aanvangen. Want ik wilde onder geen voorwaarde voor je zorgen. Ik haatte je. Je was een kind in overspel verwekt en mocht niet in mijn omgeving zijn. Merkte de mensen dat dit voor mij onmogelijk was, of had ik ondoordacht hier iets over gezegd Of begrepen de mensen dat dit kleine kindje mij niets deed Ik weet het niet, maar enkele dagen na je geboorte, toen je nog in het ziekenhuis was, kwam er een ver pleegster op de hoeve die vroeg of zij met een vriendin die bij haar inwoonde, voor jou mocht zorgen. „Tante Alie en tante Marie," zei het meisje zacht. De grootvader knikte en ging verder Hoewel maanden voorbij gingen had ik je nog nooit gezien. En de oorlog woedde onverminderd en met hevigheid voort. De geallieerden waren in Frankrijk geland en drongen steeds verder op onze grenzen aan. Het grootste gedeelte van België was bezet, toen op een middag grote zwermen zware bommenwerpers boven Oostkapelle kwamen, die naar het zuiden afzwenkten en de dijken van Westkapelle bombardeer den. Ook op twee plaatsen in Vlissingen en bij Veere werden bressen in de zeewering gemaakt en het zeewater overspoelde ons mooie eiland. De boerderij waar ik in woonde, lag vlak bij het vroon en zo hoog, dat het water ons niet bereiken kon, maar dorpsgenoten en andere mensen die alles wat zij bezaten, door het water over spoeld zagen, vluchtten naar hogere gedeelten en veel kwamen ook bij ons en vonden onderdak in ons huis en toen dat vol was in de schuren. Honderden waren het, waaronder veel inwoners van Westkapelle. En pas na weken kwam de bevrij ding. Ontzettende uren hebben we door bombardementen en beschietingen meege maakt. En de scherven van de ontploffende granaten en andere projectielen maakten slachtoffers en veel beschadigingen. Weer zweeg hij. Beleefde hij het oorlogsgeweld en de verschrikkingen er van opnieuw Nog steeds staarde het meisje zwijgend naar haar grootvader. Zij had nooit anders geweten, dan dat haar ouders tijdens de oorlog waren omgekomen, maar dat zich voor het sterven van haar moeder zulke tragische omstandigheden hadden voorge daan, was haar nooit meegedeeld. En met angst in haar hart over de verdere ont knoping van dit verschrikkelijk verhaal, bleef zij in afwachting van wat er verder komen ging, stil voor zich uitstaren. Doch opeens scheen het of de spanning te groot werd, want zij stootte, vast besloten om alles te weten hoe schokkend het ook zou zijn en welk een smart het haar misschien zou geven, om bekend te zijn met haar afkomst, uit„En hoe ging het verder Weer keek de oude man op en weer scheen het dat hij uit het verleden terug keerde. Opnieuw schraapte hij de droge keel en vervolgde zijn verhaal „Doordat er een verplichte evacuatie kwam voor geheel Walcheren van-mensen die door het water werkeloos geworden waren en naar andere plaatsen in Zeeland en Noord- Brabant moesten, verdwenen ook van de hoeve de verdrevenen, die daar tijdelijk een onderkomen hadden gehad. Zodoende bleef ik op de duur alleen met de oude huishoudste achter. Jou had ik nog nooit gezien, je intereseerde me niet, maar bij geruchten had ik vernomen, dat je het bij de twee oud-verpleegsters goed maakte. (Wordt vervolgd) CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse, Bediening Heilig Avondmaal. 2.30 uur Ds. Van Wilgenburg, Bediening Heilig Avondmaal. 5 uur Ds. Joosse, Dankzegging. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Kornet te Vlissingen. Getuigeniskerk (Adriaen Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. Van Til, Bediening Heilig Avondmaal. 5 uur Ds. Van Til, Dankzegging. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 10.15 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Kornet. (Rusthuis, Branderijmolengang 22) 10.45 uur Ds. Joosse, Bediening Heilig Avondmaal. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Helderman. Domburg 10 uur Ds. De Bruijne te Goes, 2.30 uur Ds. Oegema. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp, Bediening Heilig Avondmaal en Dankzegging. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. De Craene, St. Laurens Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Den Hengst te Grijpskerke. Meliskerke 10 en 2.30'uur Ds. Groeneveld, Vlissingen. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Elshout te Koudekerke St, Laurens 10 en 2.30 u. Ds. Bosman, Vrouwenpolder Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Van Woude, Serooskerke. Vlissingen (Petruskerk) 9.30 en 5 uur Ds. Meijer te Meliskerke. (Huishoudschool, Paauwenburg) 10.45 u. Ds. Meijer Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk te Veere Westkapelle 10 uur Ds. Oegema, 2.30 uur Ds. De Bruijne te Goes. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Musch, 3 uur Ds. Nooiioos. Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos. 5 uur Ds. Musch. Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Gispen, Bed. H. Avondmaal en Dankzegging. Sas van Gent 11 uur Ds. Berger. Schoondijke 10 en 2.30 uur Cand. Van Sintc Maartensdijk te Rotterdam. Terneuzen 10 uur Ds. v. d. Ree te Fijnaart, 4.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur uur Ds. Paksy. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Warnink te Slikkerveer. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan, Bed. H. Avondmaal en Dankzegging. Zoutespui 9.30 en 3 uur Ds. Berger te Terneuzen. CLASSIS GOES. Baarland 10.30 en 2.30 uur Ds. Richel te Heemstede. Borssele 10 en 2.30 uur Ds. Slingcnberg te Goes. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Blokland, Bed. Heilig Avondmaal en Dankzegging. Driewegen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 10.30 cn 2.30 uur Ds. De Jong te Den Haag Goes (Westerkcrk) 10 uur Ds. Heuzeveldt. 5 uur Ds. Jansen. (Oosterkerk) 10 uur Ds. Jansen. 5 uur Ds. Heuzeveldt. 's-Gravenpolder 10 en 2 uur Ds. Groenenberg te Den Haag. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 cn 2.30 uur Ds. Poelman, Voorber. Heilig Avondmaal. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds. Meijer te Souburg. Nieuwdorp 9 en 2.30 uur Ds. Kramer, Bediening H. Av. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10.30 en 2.30 uur Ds. v. d. Elskamp te Bennekom, Voorber. Heilig Avondmaal. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 3 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. Tom, Harderwijk. Halsteren 5 uur Ds. v. d. Stoel. Hoogerheide (Schapcndreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. v. d. Stoel, Bed. H. Av. en Dankzegging. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Cand. de Vries te Amsterdam. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Boonstra, Dordrecht. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Pontier té Vlissingen. Tholen 10 en 5 uur Ds. Van der Loo te Sliedrecht. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 cn 2.30 uur Ds. Wentsel. Bruinisse 9 en 5 uur Dhr. Blokland te Roosendaal. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Boeyenga te Rijswijk. Nieuwerkerk 10 en 3 uur Ds. Becker, Voorb. H. Av. Oosterland 10.30 en 3 uur Dhr. Blokland te Roosendaal Scharendijke 10 uur Ds. Nawijn te Zierikzee, 2.30 uur Ds. Scholing. Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire geen opgave ontvangen. si

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 3