^eeuiu^e ^Cerkbocle Vie het Urn J m DE PERS J V Vrouwen Zendings Thuisfront Impressie van kinderharten rondom Kerstgebeuren de gamee rite 22e JAARGANG No. 26 11 JANUARI 1968 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kat-s, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. „Ik worstel en ontkom" Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Als Johannes de Doper de Hete Jezus ziet, roept hij tegen de omstanders Zie Het komt er nu op aan, hoe Johannes hem zietwat hij in hem ziet H Hij zegt„Zie het L a m". Dat is wel het laatste, dat we van Johannes verwacht hadden. Hij had de Messias aangekondigd als de rechter en als de wreker. Alle on vruchtbare bomen zouden omgehakt worden. Maar op het grote moment, dat hij de Here Jezus ziet komen, zegt hij„Zie het Lam"Dit is een naam, die de Heilige Geest hem ingegeven moet hebben, want dit ging de eigen geest van Johannes ver te boven. Een lam was een offerdierdat geslacht moest worden, dat zijn leven moest geven als een losprijs voor velen. Dat hij het lam was van God, dat God ter verzoening gegeven had, dat wist tot nu toe alleen de Here Jezus zelf. Daar hebben, ook later, de mensen niets van gezien. Men heeft hem graag als profeet willen eren. En meer dan eens heeft men geprobeerd hem Koning te maken. Maar een lam Men heeft geen oog gehad voor het priesterschap van de Here Jezus. Dat was met recht „het vergeten ambt", ondanks Jesaja 53. De hoogste hogepriester is hij, die tegelijk ook het lam is. Die dus zichzelf offert als het Lam, dat God wou offeren om de zonde der wereld weg te nemen. A. D. ,,De toekomst is verleden tijd." Zo heet een boek. Wie meer dan wij, voor wie de toekomst staat op het hechte fundament van kruis en opstanding, kunnen dit beamen Onze arbeid aan de toekomst is niet ijdel in de Heer. Daarom gaan wij in het nieuwe jaar goedsmoeds verder. Laten wij ditmaal in het bijzonder bidden voor het maat schappelijk werk in al zijn geledingen. Vragen wij om wijsheid en geduld voor maatschappelijke werkers stersjeugd leiders (sters)Bidden wij om Gods ze gen voor de ,,Nijenburgh" en de „Jel- burg". Vergeten wij daarbij ook niet het werk van „Evangelisch Herstel en Opbouw". De gemeente bidt op zondag 14 januari: Wij danken voor de groei in de classis Purwodadi. Rondom Purwodadi op Midden-Java zijn verschillende kringen geïnstitueerd. Het is ontroerend om de verhalen te le zen. In de kring Karansari b.v. zijn 106 personen gedoopt, dat zijn 28 gezinnen. Ze werden groep voor groep gedoopt op enkele zondagen achter elkaar, om de ernst van de doop niet uit te hollen. Uit een andere kring wordt verteld, dat 40 mannen en enkele vrouwen uit zich zelf het christelijk geloof wilden aan hangen, omdat ze verwonderd waren over het dagelijkse leven van de chris tenen. In een derde kring waren de kerkgangers ineens zo talrijk geworden, dat men een huisje heeft gekocht en zelf heeft verbouwd tot een kerkje van 200 plaatsen. Wij bidden voor het christelijk stu diecentrum in Pakistan. Het initiatief tot de oprichting van dit centrum is uitgegaan van de West Pakistaanse Raad van Kerken. Het wordt door onze zending gesteund. Mettertijd hoopt drs A. Wessels daar heen te gaan. Dit centrum heeft tot doel de bestudering van de Islam in Pakistan op een zo hoog mogelijk niveau, en het helpen van de christelijke kerk in Pa kistan bij de ontmoeting tussen chris tendom en Islam. Laten we bidden voor allen, die bij dit werk betrokken zijn, opdat het centrum op de juiste tijd die vruchten zal dragen, die de kleine kerk in Pakistan zullen verrijken en opdat een brug worde geslagen tussen deze kerk en de Islamitische staat Pakistan. ZEVEN IS VOLDOENDE 1. 2. 3. 4. Zeven was voldoende, vijf en twee. Zeven was voldoende voor vijfduizend op de heuvels langs de zee. Zeven is voldoende toen en nu, zeven is voldoende alle dagen van ons leven, dank zij U. Zeven is voldoende, brood en vis, Jezus is voldoende voor ons allen als de kring gesloten is. Voed ons met uw leven Vis en brood alle zeven dagen Gij verzadigt allen met uw offerdood. Want Gij zijt de eerste rond alom, Ja, Gij zijt de eerste en de laatste kom o Here Jezus, kom. Guillaumme v. d. Graft V. i In het kerkblad der Classis Arnhem schrijft Ds. G. Heitink (Eist) over het persoonlijk bijbellezen in de kring van onze gereformeerde mensen. Hij doet in de rubriek „Vragenderwijs" onder het opschrift IS DE BIJBEL EEN OPEN BOEK Ik deel het artikel in tweeën, voor nu en voor de volgende week. „Ik zou niet durven beweren, dat de bijbel in ons leven geen grote plaats in neemt. Elke zondag ontmoeten wij elkaar als gemeente rond een open bijbel. In de meeste gezinnen wordt er dagelijks uit ge lezen. Op school wordt uit de bijbel ver teld. Op catechisatie komt de bijbel op tafel, evenals op de verschillende jeugd clubs. Ook andere verenigingen doen aan bijb lstudie en talloze vergaderingen wor den met een schriftlezing geopend. Er zijn hulpmiddelen om de bijbel meer toeganke lijk te maken, scheurkalenders, dagboeken, leesroosters, eigentijdse vertalingen van bepaalde bijbelboeken en niet te vergeten de kinderbijbels. Gezien deze talloze kontakten met de bijbel en die overstelpende hoeveelheid hulpmiddelen, zou je toch mogen verwach ten, dat de bijbel voor de doorsnee-christen een open boek is. Het riekt naar kwade trouw te veronderstellen, dat het anders is. En tochhet synodale rapport over de stand van het geestelijk leven ,,1959" kwam o.a. deze conclusie „Het persoon lijk bijbellezen behoort niet tot het gere formeerde levenspatroon". Het rapport van het Nederlands Bijbelgenootschap, dat in september op de synode behandeld werd, maakte duidelijk, dat het bijbelgebruik door gereformeerden veel te wensen overlaat. In „Gaandeweg", het orgaan van de Nederlandse Gereformeerde Jeugdraad, komt Eimert Pruim vanuit het vormings werk tot deze ervaring „Voor veel jonge mensen, slaan het christelijk geloof en de bijbel nergens op. Dat zeggen ze niet di- relct. Eerst komt er vaak een kromme re petitie van allerhande catechisatieweetjes, maar al pratend blijkt, dat men het in eer lijke buien allemaal maar bar moeilijk kan meemaken. Vooral die bijbel is toch maar een bizar boek". Is dat waar? Ds. Lam mens schrijft in „Jong Gereformeerd", dat zijn ervaringen hier grotendeels mee over eenkomen. De onuitputtelijke rijkdom van de bijbel, waar vaak lyrisch over geschre ven wordt, wordt in de praktijk zelden zo beleefd. Hij schrijft„Telkens weer hoor je tijdens discussies de vraag „Zo iets staat toch in de bijbel waarop dan stee vast een aanhaling volgt, die er of niet staat of er vierkant mee in strijd is. Vaak draait het ook om dezelfde (meestal dog matische) kwesties, terwijl het gesprek, zo dra de bijbel er aan te pas komt iets on natuurlijks en krampachtigs krijgt". In en kele bijbelkampen heb ik dezelfde ervaring opgedaan. Er moeten heel wat voorstellin gen en vooronderstellingen worden opge ruimd, voor we bij de bron zijn en het levende water te voorschijn komt. Er be staat een geweldig blok godsdienstige tra ditie, dat de aandacht eerder van de bijbel afleidt, dan naar de bijbel toe leidt. Vanuit dit alles dringt zich de gedachte op, dat bij alle zorg, aandacht en tijd die er aan besteed wordt om de bijbel tot een open bock te maken, Gods Woord des ondanks voor velen gesloten blijft. Ligt dat aan de bijbel, of ligt dat aan ons Deels zal dat wel aan de bijbel liggen, wanneer we dit althans niet als een ver wijt opvatten, maar als een compliment Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad Meditatie Kroniek algemeen kerkelijk actueel) Samenspraak (gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen Onderwerpen van sociale aard Jeugd (over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront voor het unieke karakter van dit boek. Als we de zaak gewoon menselijk bekijken, is de bijbel een oud en oosters boek, dat niet één twee drie voor ons toegankelijk is. Wie een „vreemdeling in Jeruzalem" een bijbel in de hand drukt zo van „red je er maar mee en de Geest doet de rest", die helpt de man geen stap verder. Gaandeweg leer je in de bijbel de weg vinden, vaak heel moeizaam. Zelfs synodes hebben dit door schade en schande ondervonden (As sen). We moeten de bijbel uit laten spre ken en ons laten meenemen door deze ons van huis uit vreemde gedachtenwereld, net zolang tot ons een licht opgaat, om niet te zeggen hét Licht (der wereld). Daar door is de bijbel, hoe oud ook, altijd weer nieuw. Maar hoe krijgen we dit bijbels A.B.C. onder de knie Hoe krijgen we dit denken in onze vingers (In een volgend no. zal een poging tot beantwoording ondernomen worden.) A. D. III (slot) Nieuwe taken. Nieuwe taken lagen er ook voor het V.Z.T. toen de arbeid op de nieuwe zen dingsterreinen (Pakistan, Rwanda-Urundi, Brazilië en Argentinië) een aanvang nam. Verschillende werkzaamheden, zoals de zorg voor verpleegstersopleidingen in Pa kistan, hulp bij het vrouwenontwikkelings werk in Rwanda werden reeds aangepakt. Gebleken is, dat er wederzijds behoefte bestaat aan contact om de hulp zowel in materiëel als in geestelijk opzicht zo inten sief mogelijk te doen zijn. Het spreekt vanzelf, dat dit nieuwe werk nog moet groeien. Wij zijn ook hier aan gewezen op informatie van de zendingster reinen zelf. Alleen van daaruit kan men ons vertellen wat nodig is. Wij zullen in eer ste instantie hebben te luisteren. Het is evenwel begrijpelijk, dat men zich ook daar aan de nieuwe situatie moet aanpas sen. Om de samenwerking in de zending met de prot. kerken Qp de zendingsterrei nen, zoals die nu tot stand is gekomen, in goede banen te leiden, is geduld,tijd en overleg en vooral veel gebed nodig. In dit verband kan nog vermeld worden, dat inmiddels een Rwanda-V.Z.T.-com missie, bestaande uit 8 dames, n.l. van de prov. comité's Zuid-Holland-Zuid, Zee land, Noord-Brabant en Limburg ieder 2. Sinds kort zijn daar nog enige dames uit België bijgekomen. (In Rwanda wordt n.l. samengewerkt met de Bel. Prot. Kerk.) Deze commissie komt 2 a 3 X per jaar bijeenzij onderhoudt het contact met Rwanda en geeft zoveel mogelijk de ver kregen informatie door aan de provinciale comité's. Resumerend kan gezegd worden, dat het V.Z.T. wil zijn een gebedsgemeenschap, een gespreksgemeenschap, een werkgemeenschap. Uit het een vloeit het ander voort. Om dit in de practijk waar te kunnen maken, is goede informatie nodig. Deze informatie wordt gegeven in le. het zendingsblad van de Geref. Kerken 2e. de gebedsbrieven, die iedere maand verschijnen 3e. de periodieke uitgave „Missionair Panorama" 4e. de jaarlijkse uitgave in populaire vorm van het jaarverslag van het zendings werk van de Geref. Kerken in Neder land 5e. het eigen blad van het V.Z.T. „Con tact" 6e. de kerkelijke bladen door de zendings- arbciders zelf (Ds. en Mevr. Over- dulve „Flitsen van de Karisimbi"). Deze uitgaven, die voor wat de no's 1 t.m. 4 betreft, alle bij het Zendingscentrum te Baarn verkrijgbaar zijn, geven U een schat aan informatie over het huidige zen dingswerk, terwijl voorts de corresponden tie van de prov. comité's met de zendings terreinen rechtstreeks deze informatie nog tracht aan te vullen. Het V.Z.T. wil trachten het zich snel ontwikkelende werk zo goed mogelijk te volgen, teneinde een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Het is zo'n nietig plaatsje zoals het gelegen is aan de monding van de Schelde. Het dorp Breskens is trots op haar vissersvloot en haar industrie en op alles, waar een dorp trots op kan zijn. Oudere mensen sjokken er door de straten waar kinderen spelen. Van deze kinderen wil ik U iets vertellen. Natuurlijk zijn ze net als de kinderen in Middelburg of Saigon of waar dan ook kinderen wonen. Let U wel eens op kinderen Hebt U dan ook wel eens gemerkt, hoe verbaasd kinderen luiste ren naar lessen, verwensingen, waar schuwingen of vetes van ouderen Kinderen begrijpen onze begrenzingen niet. Kinderen leven zich uit in een fan tastische werkelijkheid. Wat bij ons achter het stof van vele jaren, van ver zamelde kennis en ervaringen verstopt is geraakt, is in hun leventjes nog hel der glanzend en ongecompliceerd. Van alle plaatselijke scholen in Bres kens hebben de kinderen kersttekenin gen gemaakt. De tekeningen werden voor de kerstzangdienst in de Hervorm de Kerk opgehangen. Iedereen mocht

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1968 | | pagina 1