Koejemans Littooij Olthoff KWALITEIT SERVICE L.Janse de Jonge Prijzen zijn oos prettige verrassingen BAAYENS UW OPTICIEN r NIEUWS ONDER WEG "n BOEKHANDELFAN0Y .J HISTOR VERVEN ALTIJD GOED LEDEREN DEKKERS 9 9 9- mmmsT Heren- en Jongenskleding KWEKERIJ M. H. DEKKER Uw PARAPLU komt van BIJOU, Lange Delft 44, Tel. 3172, Middelburg «Specialiteit V. Exclusieve geboortekaarten, direct leverbaar, Littooij 8. Olthoff, Spanjaardstraat 47 begrafenissen I. N. VERHULST haarden en kachels voor kolen, olie, gas. B. MIDAVAINE UIT DE KERKEN Beroepen te SuameerG. Rikkers te Genemuiden te Gouda (vac. J. Henge- veld): J. G. Kunst te Langley (B.C.) (Ca nada); te Zwammcrdan J. van der Klis, kandidaat te Kampen. Beroepbaarstelling. Kandidaat J. van der Klis, Buitennieuwstraat 1 te Kampen is beroepbaar. Bedankt voor Bodegraven (vac. C. J. Tissinlc): W. de Roo te St. Anna Paro chie voor Nijkerk (vac. J. Koppe): L. Buitenhuis te Oosterwolde. Ds. A, G. van der Stoel te Bergen op Zoom heeft in het Ooglijdersgasthuis te Utrecht een oogoperatie ondergaan. Een verder operatief ingrijpen is waar schijnlijk niet nodig. ,,In den beginne schiep God de hemel en de aarde." Zo begint het Evangelie in Genesis 1. God schiep de wereld in de tijd. De tijd is geen apart schepsel van God, maar is de bestaanswijze van al het geschapene. Ook van de mens. God gaf de mens de tijd en zette hem op een weg, die afgelopen moest worden. Alle dingen kregen een geschiedenis. De Here God is de onveranderlijke. Hij blijft zichzelf. Hij is de eeuwige. Dat maakt natuurlijk een geweldig groot verschil. Maar ondanks dat grote verschik is er gemeenschap mogelijk. Tijd en eeuwigheid staan niet tegen over elkaar als twee tegenstrijdige ele menten. Niet als twee gebieden, die el kaar niet kunnen raken, zonder dat er vreselijke dingen gebeuren. Wij hebben niet te maken met ,,de eeuwigheid", maar met de eeuwige God. De eeuwigheid bestaat niet, net zo min als de tijd. Maar wij zijn tijdelijk en God is eeuwig. De eeuwige God heeft ons niet alleen ,,in de tijd" geschapen als tijdelijke men sen, maar ook maar voor Zijn beeld. Het grote onderscheid tussen God en mens, Schepper en schepsel is niet ge legen in het verschil tussen eeuwigheid en tijd, maar hierin, dat God ons de wet stelt en dat wij aan die wet gebon den zijn. De grens tussen God en ons is de wet. De ramp van ons leven is niet gele gen in ons geschapen zijn en ook niet in onze tijdelijkheid, maar in onze over treding van die gestelde wet. De schepping was goed en vooral de mens was zeer goed geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Vroeger was men gewoon om te spre ken over Gods mededeelbare eigen schappen en Gods onmededeelbare eigenschappen. Daar zijn we op terug gekomen. Want al Gods eigenschappen zijn in zekere zin onmededeelbaar en is een weer ander opzicht wèl mededeel baar. Dat geldt nu ook van Gods eeuwig heid. Ook daarvan vertoont ons leven een zeker „beeld" binnen de grenzen van onze geschapenheid. De bijbel zet tijd en eeuwigheid dan ook nooit tegen over elkaar. Integendeel De Here Je zus belooft aan de mens het eeuwige leven door de geloofsgemeenschap met God. De lijn van ons leven heeft een begin gehad, maar zal geen einde hebben. Dwars door alles heen, ook door de dood heen zal een mens blijven bestaan, hoe dan ook. De „eeuw" is in ons hart gelegd. En wel zal de tijd nooit de eeuwig heid kunnen omvatten, maar de eeuwig heid kan wel onze tijd en onze tijden vullen en er de spanning aan geven. In de hemel en op de nieuwe aarde zal de tijd anders beleefd worden, maar er zal zeker een eerst en een later en een voortgang van het een naar het ander wezen. Van heerlijkheid tot heer lijkheid. D.w.z. van de éne heerlijkheid tot de andere. Dat wordt met name duidelijk in de haast, die de Here Jezus heeft met zijn wederkomst. En in het verlangen van de zaligen naar de opstanding van hun lichaam uit de graven. Dat is met engelen heel anders. Ook zij zijn geschapen en zijn niet eeuwig zoals God eeuwig is. Maar zij hebben niet zo als wij de tijd gekregen voor een ontwikkeling. De engelen, voorzover ze geen duivelen wedden door hoogmoedi ge opstand, zijn gebleven zoals ze wa ren. Hun eindpunt was meteen al bij hun schepping gegeven. Ze waren „af". Maar Adam en Eva werden gezet aan het begin van een weg. Zij moesten leren en toenemen. Daarom is de mens ook geschapen als man en vrouw. Een mensheid moest zich „uit enen bloede" ontwikkelen. Er zijn nooit engelen bijgekomen. Het engelenbestaan is niet al rijker en rijker geworden. Zij waren niet gesteld onder de mogelijkheid van een lichame lijke dood. Want ze hebben geen li chaam. Maar ze kennen ook niet de rijkdom van de vooruitgang noch het mysterie van de groei. Ook niet de bloei van het leven in de geslachten. Toen er dan ook in de engelenwereld die opstand uitbrak tegen Gods souve- reine majesteit, zijn niet alle engelen tezamen gevallen en zijn ze ook niet allen staande gebleven. De engelen, die opstonden, werden onmiddellijk tot complete duivels. Hun zonde doorliep geen geschiedenis. Van verlossing is ook geen sprake. We weten van deze zaken maar heel weinig af. Maar toch wel zoveel, dat we mogen zeggen, dat de verhouding van tijd en eeuwigheid in het bestaan van engelen heel anders ligt dan in het leven der mensen. Nu de Here God ons bij onze schep ping de tijd gaf en ons op de weg der historie zette, is Hij, de eeuwige met ons mee gegaan. En toen de mens Gods wet overtrad en het verbond verbrak, is God blijven komen en is Hij niette min met ons meegegaan. In het leven van Adam en van Abram zien we dat duidelijk. Telkens weer kwam God op de een of andere manier en sprak Hij. Dit spreken nam de vorm aan van beloven en daardoor te meer gaf God aan het leven der mensen-onder-weg zin. Ook hun leven buiten het paradijs had een toekomst. In verband met die beloften en met die toekomst, noemde Adam de naam van zijn vrouw niet meer Manninne, maar Eva. Want Mannin behoort bij het he den. Doch Eva, moeder, behoort aan de toekomst. De mensen konden ook buiten het paradijs voort. Ondanks doornen en distels en wilde beesten. Omdat de Here mee ging. De eeuwige regelde zijn schreden naar onze kleine stap. Daarom staat er in Petrus' brief niet alleen, dat voor de Here duizend jaren zijn als één dag (wat een ontzaglijke vaart en haast!), maar ook dat voor Hem één dag is als duizend jaren (dat is het eindeloze geduld van de eeuwige God!). We staan hier voor ondoorgronde lijke dingen. Maar we moeten niet den ken, dat alleen de eeuwigheid voor ons een mysterie is en dat we precies weten, wat de tijd is. De tijd is even mysterieus. We maken een ontwikkeling dóór. We zijn onderweg. In het heden kun nen we onmogelijk rusten. We ver wachten en zien uit. De toekomst be heerst ons bestaan, want we zijn er nog niet. Door twee dingen wordt ons leven beheerstdoor herinnering en door verwachting. En daarmee omspannen we de eeuwen. We kunnen met onze gedach ten terug naar de oertijd en verblijden ons in de erfenis, die in de hemelen voor ons wordt bewaard en gereed ligt om geopenbaard te worden. Door herinnering en door verwach ting ontkomen we aan de tand des tijds en blijven tot op de oude dag.,,groen en fris". Beter dan door allerhande schoon heidsmiddelen blijven we jong door de kennis van de historie, vooral van de historie van Gods daden in de geschie denis. En door de verwachting van Gods beloofde heil. Van verwachting klopt ons hart. A. D. In ons Rusthuis is plotseling in haar Heer en Heiland over leden, zuster JANNETJE DE BREE, geb. de Ridder, oud 81 jaar. Middelburg, 9 december 1967. Geref. Rusthuis, Branderijmolengang 22. Het Bestuur. DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein Middelburg, Tel. 24 19 KlEERMflKCRSWERKr-KONFEKTlEPRIS OOK VOOR U AUTORIJSCHOOL P. WATTEL Lange Noordstraat 44 Telefoon 41 18, Middelburg. Erkend en gediplomeerd F.N.O.P. INSTRUCTEUR nooit té duur wel de beste kwaliteiten in iedere prijsklasse. Bovendien vakkundig advies en goede service. Uw speciaalzaak natuurlijk LANGE DELFT 19, MIDDELBURG „ONDER DE KLOK" P.S. Meer keus in bétere jongenskleding. Langevleleslngel 34-38. Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelogenheid Voor Uw sier-, moes- of groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 TE KOOP GEVRAAGD: nette gebruikte meubelen, ook antiek enz. VAN HALEN, Gravenstraat 94, Telefoon 39 76, Middelburg. V-Vyv --v Drukkers sinds 1894 GROTE COLLECTIE Kerst- en 1 Nieuwjaarskaarten Agenda's Kunstkalenders 1 Scheurkalenders bij NIEUWE BURG 26—28 MIDDELBURG TELEFOON 21 14. Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Middelburg Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12 Adverteert in de Zeeuwse Kerkbode Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 4