Koejemans
Littooij Olthoff
KWALITEIT
SERVICE
L.Janse de Jonge
Prijzen
zijn
oos
prettige
verrassingen
BAAYENS UW OPTICIEN
r
NIEUWS
ONDER WEG
"n
BOEKHANDELFAN0Y
.J
HISTOR
VERVEN
ALTIJD
GOED
LEDEREN
DEKKERS
9 9 9-
mmmsT
Heren- en Jongenskleding
KWEKERIJ M. H. DEKKER
Uw PARAPLU komt van BIJOU, Lange Delft 44, Tel. 3172, Middelburg
«Specialiteit
V.
Exclusieve geboortekaarten, direct leverbaar, Littooij 8. Olthoff, Spanjaardstraat 47
begrafenissen
I. N. VERHULST
haarden en kachels
voor kolen, olie,
gas.
B. MIDAVAINE
UIT DE
KERKEN
Beroepen te SuameerG. Rikkers te
Genemuiden te Gouda (vac. J. Henge-
veld): J. G. Kunst te Langley (B.C.) (Ca
nada); te Zwammcrdan J. van der Klis,
kandidaat te Kampen.
Beroepbaarstelling. Kandidaat J. van der
Klis, Buitennieuwstraat 1 te Kampen is
beroepbaar.
Bedankt voor Bodegraven (vac. C. J.
Tissinlc): W. de Roo te St. Anna Paro
chie voor Nijkerk (vac. J. Koppe): L.
Buitenhuis te Oosterwolde.
Ds. A, G. van der Stoel te Bergen
op Zoom heeft in het Ooglijdersgasthuis
te Utrecht een oogoperatie ondergaan.
Een verder operatief ingrijpen is waar
schijnlijk niet nodig.
,,In den beginne schiep God de hemel
en de aarde." Zo begint het Evangelie
in Genesis 1.
God schiep de wereld in de tijd.
De tijd is geen apart schepsel van
God, maar is de bestaanswijze van al
het geschapene. Ook van de mens. God
gaf de mens de tijd en zette hem op
een weg, die afgelopen moest worden.
Alle dingen kregen een geschiedenis.
De Here God is de onveranderlijke.
Hij blijft zichzelf. Hij is de eeuwige.
Dat maakt natuurlijk een geweldig
groot verschil. Maar ondanks dat grote
verschik is er gemeenschap mogelijk.
Tijd en eeuwigheid staan niet tegen
over elkaar als twee tegenstrijdige ele
menten. Niet als twee gebieden, die el
kaar niet kunnen raken, zonder dat er
vreselijke dingen gebeuren.
Wij hebben niet te maken met ,,de
eeuwigheid", maar met de eeuwige God.
De eeuwigheid bestaat niet, net zo min
als de tijd. Maar wij zijn tijdelijk en
God is eeuwig.
De eeuwige God heeft ons niet alleen
,,in de tijd" geschapen als tijdelijke men
sen, maar ook maar voor Zijn beeld.
Het grote onderscheid tussen God en
mens, Schepper en schepsel is niet ge
legen in het verschil tussen eeuwigheid
en tijd, maar hierin, dat God ons de
wet stelt en dat wij aan die wet gebon
den zijn. De grens tussen God en ons
is de wet.
De ramp van ons leven is niet gele
gen in ons geschapen zijn en ook niet
in onze tijdelijkheid, maar in onze over
treding van die gestelde wet.
De schepping was goed en vooral de
mens was zeer goed geschapen naar
Gods beeld en gelijkenis.
Vroeger was men gewoon om te spre
ken over Gods mededeelbare eigen
schappen en Gods onmededeelbare
eigenschappen. Daar zijn we op terug
gekomen. Want al Gods eigenschappen
zijn in zekere zin onmededeelbaar en is
een weer ander opzicht wèl mededeel
baar.
Dat geldt nu ook van Gods eeuwig
heid. Ook daarvan vertoont ons leven
een zeker „beeld" binnen de grenzen
van onze geschapenheid. De bijbel zet
tijd en eeuwigheid dan ook nooit tegen
over elkaar. Integendeel De Here Je
zus belooft aan de mens het eeuwige
leven door de geloofsgemeenschap met
God.
De lijn van ons leven heeft een begin
gehad, maar zal geen einde hebben.
Dwars door alles heen, ook door de
dood heen zal een mens blijven bestaan,
hoe dan ook.
De „eeuw" is in ons hart gelegd.
En wel zal de tijd nooit de eeuwig
heid kunnen omvatten, maar de eeuwig
heid kan wel onze tijd en onze tijden
vullen en er de spanning aan geven.
In de hemel en op de nieuwe aarde
zal de tijd anders beleefd worden, maar
er zal zeker een eerst en een later en
een voortgang van het een naar het
ander wezen. Van heerlijkheid tot heer
lijkheid. D.w.z. van de éne heerlijkheid
tot de andere.
Dat wordt met name duidelijk in de
haast, die de Here Jezus heeft met zijn
wederkomst. En in het verlangen van
de zaligen naar de opstanding van hun
lichaam uit de graven.
Dat is met engelen heel anders. Ook
zij zijn geschapen en zijn niet eeuwig
zoals God eeuwig is. Maar zij hebben
niet zo als wij de tijd gekregen voor een
ontwikkeling. De engelen, voorzover ze
geen duivelen wedden door hoogmoedi
ge opstand, zijn gebleven zoals ze wa
ren. Hun eindpunt was meteen al bij
hun schepping gegeven. Ze waren „af".
Maar Adam en Eva werden gezet
aan het begin van een weg. Zij moesten
leren en toenemen.
Daarom is de mens ook geschapen als
man en vrouw. Een mensheid moest
zich „uit enen bloede" ontwikkelen.
Er zijn nooit engelen bijgekomen.
Het engelenbestaan is niet al rijker en
rijker geworden. Zij waren niet gesteld
onder de mogelijkheid van een lichame
lijke dood. Want ze hebben geen li
chaam. Maar ze kennen ook niet de
rijkdom van de vooruitgang noch het
mysterie van de groei. Ook niet de
bloei van het leven in de geslachten.
Toen er dan ook in de engelenwereld
die opstand uitbrak tegen Gods souve-
reine majesteit, zijn niet alle engelen
tezamen gevallen en zijn ze ook niet
allen staande gebleven.
De engelen, die opstonden, werden
onmiddellijk tot complete duivels. Hun
zonde doorliep geen geschiedenis. Van
verlossing is ook geen sprake.
We weten van deze zaken maar heel
weinig af. Maar toch wel zoveel, dat
we mogen zeggen, dat de verhouding
van tijd en eeuwigheid in het bestaan
van engelen heel anders ligt dan in het
leven der mensen.
Nu de Here God ons bij onze schep
ping de tijd gaf en ons op de weg der
historie zette, is Hij, de eeuwige met
ons mee gegaan. En toen de mens Gods
wet overtrad en het verbond verbrak,
is God blijven komen en is Hij niette
min met ons meegegaan.
In het leven van Adam en van Abram
zien we dat duidelijk.
Telkens weer kwam God op de een
of andere manier en sprak Hij. Dit
spreken nam de vorm aan van beloven
en daardoor te meer gaf God aan het
leven der mensen-onder-weg zin.
Ook hun leven buiten het paradijs
had een toekomst.
In verband met die beloften en met
die toekomst, noemde Adam de naam
van zijn vrouw niet meer Manninne,
maar Eva.
Want Mannin behoort bij het he
den. Doch Eva, moeder, behoort aan
de toekomst.
De mensen konden ook buiten het
paradijs voort. Ondanks doornen en
distels en wilde beesten. Omdat de
Here mee ging. De eeuwige regelde zijn
schreden naar onze kleine stap.
Daarom staat er in Petrus' brief niet
alleen, dat voor de Here duizend jaren
zijn als één dag (wat een ontzaglijke
vaart en haast!), maar ook dat voor
Hem één dag is als duizend jaren (dat
is het eindeloze geduld van de eeuwige
God!).
We staan hier voor ondoorgronde
lijke dingen. Maar we moeten niet den
ken, dat alleen de eeuwigheid voor ons
een mysterie is en dat we precies weten,
wat de tijd is.
De tijd is even mysterieus.
We maken een ontwikkeling dóór.
We zijn onderweg. In het heden kun
nen we onmogelijk rusten. We ver
wachten en zien uit. De toekomst be
heerst ons bestaan, want we zijn er nog
niet.
Door twee dingen wordt ons leven
beheerstdoor herinnering en door
verwachting.
En daarmee omspannen we de
eeuwen. We kunnen met onze gedach
ten terug naar de oertijd en verblijden
ons in de erfenis, die in de hemelen
voor ons wordt bewaard en gereed ligt
om geopenbaard te worden.
Door herinnering en door verwach
ting ontkomen we aan de tand des tijds
en blijven tot op de oude dag.,,groen
en fris".
Beter dan door allerhande schoon
heidsmiddelen blijven we jong door de
kennis van de historie, vooral van de
historie van Gods daden in de geschie
denis. En door de verwachting van
Gods beloofde heil.
Van verwachting klopt ons hart.
A. D.
In ons Rusthuis is plotseling
in haar Heer en Heiland over
leden, zuster
JANNETJE DE BREE,
geb. de Ridder,
oud 81 jaar.
Middelburg, 9 december 1967.
Geref. Rusthuis,
Branderijmolengang 22.
Het Bestuur.
DROGISTERIJ
Lange Noordstraat 70
(hoek Hofplein
Middelburg, Tel. 24 19
KlEERMflKCRSWERKr-KONFEKTlEPRIS
OOK VOOR U
AUTORIJSCHOOL P. WATTEL
Lange Noordstraat 44
Telefoon 41 18, Middelburg.
Erkend en gediplomeerd
F.N.O.P. INSTRUCTEUR
nooit té duur
wel de beste kwaliteiten
in iedere prijsklasse.
Bovendien
vakkundig advies en
goede service.
Uw speciaalzaak
natuurlijk
LANGE DELFT 19, MIDDELBURG
„ONDER DE KLOK"
P.S. Meer keus in bétere jongenskleding.
Langevleleslngel 34-38. Middelburg - Tel. (01180) 52 53
Voor een exclusieve plant
Voor een bloemengroet
Voor steeds verse snijbloemen
en bloemwerk voor elke gelogenheid
Voor Uw sier-, moes- of groentetuin
UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN
LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159
TE KOOP GEVRAAGD: nette
gebruikte meubelen, ook antiek enz.
VAN HALEN, Gravenstraat 94,
Telefoon 39 76, Middelburg.
V-Vyv --v
Drukkers sinds 1894
GROTE COLLECTIE
Kerst- en
1
Nieuwjaarskaarten
Agenda's
Kunstkalenders
1 Scheurkalenders
bij
NIEUWE BURG 26—28
MIDDELBURG
TELEFOON 21 14.
Voor alle werkzaamheden
betreffende
kunt U zich wenden tot
p.a. Singelstraat 15
Gereformeerd Jeugdgebouw
Middelburg
Tel. (0 1180) 38 02 en 33 12
Adverteert in de Zeeuwse Kerkbode
Grote sortering
LANGEVIELE 62
MIDDELBURG.
ERKEND GASFITTER.