eeuwóe
3£erkbocle
0nó uleeó en bloed
r
Messias verwachting tussen Maleachi en Mattheus
22c JAARGANG No. 23
14 DECEMBER 1967
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND.
Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70.
Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen;
Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand
Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen
Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo.
Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk.
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg.
t"N
Abonnementsprijs
4,per halfjaar
bij vooruitbetaling.
Advertenties
15 cent per mm.
Bij abonnement lager.
Losse nummers 15 cent.
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
Het Woord is vlees géwordén.
Joh. 1 14.
Het was maar een mensje, een heel klein jongetje, dat door Maria werd
neergelegd in het warme holletje, dat Jozef in het stro van de kribbe gemaakt
had, maar het was een echt mens. Want wat is er nu meer menselijk, dan
geboren te worden
De eerste mens Adam was niet geboren, maar volwassen geschapen. De
Here Jezus is na negen maanden geboren uit een vrouw. Met moeite en veel
pijnen heeft Maria hem ter wereld gebracht.
Zo'n geboorte is waarlijk geen joyense entree door een erepoort
Weliswaar is iedere geboorte een heerlijk wonder van God, maar juist in
de kraamkamer ervaren we de hulpbehoevendheid en de vernedering van het
menselijke leven. Daar wordt ten volle duidelijk, dat we niets meer zijn dan
„vlees", d.w.z. ontluisterd. En er is geen enkele reden, waarom dat in Bethle-
hems stal anders zou geweest zijn.
Dat kindje, dat kleintjedat is God God met ons.
Gods Zoon is op aarde gekomen als een baby. Het Woord is vlees geworden.
In het aarden vat van dit simpele zinnetje dragen we de schat van het aller-
grootste wonder.
Laten we ons straks bij het Kerstfeest niet verkijken op Maria en de engelen
en de herders, maar laten we goed zien, waar het om gaat.
Gods Zoon is op aarde gekomen, maar is niet als een wonderkind uit de
hemel gedaald, een soort hemelknaap, maar als een heel gewoon kind werd
hij uit een heel gewone vrouw geboren.
Hij kwam niet als een vreemde tot ons om ons van uit de verte te bemoedi
gen, maar hij kwam helemaal bij ons in ons leven, ons eigen vlees en bloed.
Ons lot nam hij helemaal op zich.
Maar omdat ons lot onze schuld is, nam hij ook onze schuld op zich. Hij nam
ons vlees en bloed aan en werd ons in alles gelijk.
Nu is God werkelijk voor niemand te hoog.
Niemand hoeft er nu te reiken of te rekken om er net nog bij te kunnen.
Niemand hoeft er op zijn tenen te gaan staan of te klimmen tot Gods ver
hevenheid.
Ziet U dat kleine kindje, dat door zijn moeder verzorgd wordt Zó klein
heeft de grote God zich willen maken en zó dicht is Hij bij ons gekomen.
M.a.w. God heeft zijn eeuwige armen onder ons geslagen (Deut. 33:27).
A. D.
Vragen wij om Gods zegen bij de
voorbereidingen van de kerstvieringen,
die voor de deur staan jeugdverenigin
gen, zondagsscholen, evangelisatieclubs
en -kringen.
Dan zijn er ook de voorbereidingen in
het grote kader van het zendingswerk.
Mogen zeer velen betrokken worden
binnen de kring van het Licht der we
reld.
Bij het lezen van het kerstverhaal in
de bijbel valt het op, dat de inwoners
van Bethlehem zo weinig gereageerd
hebben, op wat hun door de herders
verteld is geworden. Wij lezen er ner
gens iets over. Evenmin van een ver
langen van de mensen die in Jeruzalem
woonden, om met de Wijzen uit het
Oosten mee te gaan, om de geboren
Koning der Joden te begroeten.
Onwillekeurig komt de vraag bij ons
op .,Wat is hiervan de reden
Waren er geen duidelijke aanwijzin
gen geweest dat Hij komen zou
Waarom verwachtten zij Hem niet
Stonden in hun heilige rollen niet op
veel plaatsen de voorzeggingen over
Zijn komst Had niet slechts een paar
eeuwen tevoren de prinsdichter Jesaja
hun duidelijk voorzegd ,,Er zal een
rijsje voortkomen uit de tronk van Isaï
en een scheut uit zijn wortelen zal
vrucht dragen
Had hij niet blijde uitgeroepen ,,Zie,
de jonkvrouw zal zwanger worden en
een zoon baren
En op een later tijdstip gejubeld
,,Een Kind is ons geboren, een Zoon is
We danken en bidden voor het werk
van dr. YFeenstra in Congo.
Gelukkig kon de theologische facul
teit van de Vrije Universiteit in Congo,
waaraan dr. Feenstra als docent is ver
bonden, weer beginnen. Er is een tijd
van onzekerheid en spanning geweest,
of de Vrije Universiteit haar werk wel
zou kunnen voortzetten vanweg de po
litieke onlusten. Temidden van al die
onzekerheden kwam het bericht, dat de
„theologen" weer konden beginnen.
We zijn daar. erg dankbaar voor.
Weliswaar zijn er nog maar enkele stu
denten, maar het werk is er niet minder
belangrijk om. Laten we bidden om
Gods zegen op het werk van dr. Feen
stra en dat van deze Chr. Universiteit
in Congo.
ons gegeven en de heerschappij rust op
Zijn schouder en men noemt Hem
Wonderbare Raadsman, Sterke God,
Eeuwige Vader, Vredevorst
En zijn tijdgenoot Micha had zelfs de
plaats, waar dit zou gebeuren aange
duid, toen hij profeteerde,,En gij,
Bethlehem Efrata, al zijt gij klein onder
de geslachten van Juda, uit u zal Mij
voortkomen die een heerser zal zijn over
Israël en wiens oorsprong is van ouds,
van de dagen der eeuwigheid
Doch toen het plaats vond in de vol
heid des tijds, scheen niemand Hem te
verwachten. Geen Hogepriester, die op
trad als middelaar tussen God en men
sen, om het offer van God in ontvangst
te nemen
Geen wet- en schriftgeleerden, om de
reeds eeuwenlang beloofde Vredevorst
een welkom toe te roepen
Geen verbondskinderen die zongen
,,Hij heeft gedacht aan Zijn genade...",
maar wel onbesnedenen, gemobiliseerd
door de hel, omdat satan wist dat God
zeker Zijn beloften nakomt. Soldaten,
met van bloed druipende zwaarden ver
moordden Bethlehems kinderen, uitvoe
rend een bevel van hem, die rekening
hield met de mogelijkheid van de ver
vulling der profetieën.
De hel en trawanten verwachtten, dus
wel
De kerk niet.
Als wij proberen iets te begrijpen van
dit tragisch gebeuren en enkele oorza-,
ken, die dit mogelijk maakten bekijken,
moeten wij eerst iets van de geschiede
nis van Israël in die dagen bezien, wat
mede dank zij de vondst van de Dode
Zee rollen mogelijk is geworden, daar
de geleerden nu een veel duidelijker
beeld van de omstandigheden van toen
hebben dan voordien.
Vroeger, ten tijde van de Richters en
Koningen, had Israël regelmatig oorlog
moeten voeren en veel te lijden gehad
van naburige volken.
Het scheen dat het voorrecht uitver
koren volk te zijn, ook vele consequen
ties had.
In de loop der eeuwen echter waren
de botsingen tussen kleine volken ron
dom uitgegroeid in een strijd tegen we
reldmachten. En hoewel het er gedurig
de schijn van had dat het volk van
Abraham, Izaak en Jakob ten gronde
zou gaan en van de aarde verdelgd zou
worden, telkens veerde het weer op en
deed zich weer gelden. In dit opzicht
leek het op een taaie tak van een boom,
dat door de storm telkens heel diep
neergedrukt wordt, om daarna, wanneer
de windkracht minder geworden is, zich,
zij het soms beschadigd, weer op te rich
ten.
Na de terugkeer uit de Babylonische
ballingschap en later onder de bezielen
de leiding van mensen als Esra en Ne-
hemia, had het geschenen of zij een on
bezorgde toekomst teegemoet zouden
gaan, doch al spoedig kwamen er weer
donkere wolken aan de horizon. De ene
wereldmacht na de andere overwon Is
raël.
Maar het wonderlijke was, dat het
zich als volk steeds wist te handhaven.
Met militaire macht scheen dit kleine
volk niet te vernietigen te zijn. Maar er
kwam een andere vijand, in de 'vorm
van opvattingen en overtuigingen van
de andere volken. Niet dat de overwin
naars hun denkbeelden met harde hand
de overwonnenen dicteerden, maar de
steeds terugkerende toespelingen op
hun zienswijze en van hun opvattingen
en hun manier van doen, deden lang
zaam aan de weerstand er tegen ver
slappen. Langzaam en over tientallen
jaren verdeeld, werd de weg voor de
Hellenistische levensopvattingen ook
door vele Joden overgenomen.
Wij lezen dit duidelijk in 1 Macc.
1 11 14 ,,In die tijd nu trokken er
enige afvallige Israëlieten op uit om veel
anderen voor het volgende plan te win
nen laat ons vriendschap gaan sluiten
met de heidenen uit onze omgeving
want sinds we de omgang met hen heb
ben verbroken, worden we telkens door
rampen getroffen". ,,Dit voorstel vond
bijval en enige mannen uit het volk ver
klaarden zich aanstonds bereid om naar
de koning te gaan." „Nadat deze hun
volmacht had om de gebruiken der hei
denen in te voeren, bouwden zij in Je
ruzalem een atletenschool, zoals de hei
denen hadden."
Uiterst gevaarlijke situatie.
Het leek oppervlakkig gezien zo on
schuldig, dat eerst in Jeruzalem en jaren
daarna ook in andere steden van Israël
op hun verzoek atletenscholen kwamen
volgens Griekse opvatting, om de men
sen meer aan sport te laten doen. Maar
daarmee kwamen ook de Hellenistische
ideeën van schoonheid en lijn bijna on
gemerkt tot hen. Van lieverlede werd
dit volledig door hen overgenomen.
Maar in die sportwereld werd altijd
door jonge mannen naakt gekampt. Dat
gebeurde dus nu ook daar door hen,
waaraan God Zijn strenge wetten ten
aanzien van de zedelijkheid gegeven
had. Doch het overnemen van deze ma
nier van spelen had nog meer conse
quenties. De naakte jonge mannen
schaamden zich, omdat het teken van
Gods verbond in hun vlees te zien was.
En angstig dat zij daarom uitgelachen
zouden worden, lieten zij een kleine
JV.
DOOPLIED
Heer van uw Kerk,
Gij hebt het woord genomen
en zegt ons laat de kindren
tot Mij komen,
want hunner is het Koninkrijk.
Hier zijn, wij dan
van U is 't jonge leven,
het moet U dankend worden
weergegeven,
want alles komt uit uwe hand.
Reeds staat Gij klaar,
en komt ons vriendelijk tegen,
uw liefde vindt ons langs
verborgen wegen,
eer wij U zoeken zijt Gij daar.
Geef ons uw Naam,
de oude mens moet sterven,
in U zal hij een nieuw bestaan
verwerven
als Gij maar voor hem in wilt
staan.
Het water wacht
en 't kind ontvangt uw zegen,
Gij spreekt het aan, het heeft
een naam gekregen
en niemand rukt het uit uw macht.
Uw teken spreekt
Gij wilt zijn Heiland wezen,
het is gedoopt, begraven en
herrezen
in Vader, Zoon en Heilige Geest.
Uw mild gelaat
blijft over 't kind gebogen
het wordt voor U geboren en
vervult zijn wegen naar uw Raad.
En laat de mond
der kindren, die w' U wijden
eens, zelf ontwaakt, met ons
uw Naam belijden
wij leven vast in uw verbond.
Er is gedoopt
Wij allen zijn verbonden,
het voorgeslacht, de ouders,
die hier stonden
De ganse Kerk in één geloof.
E. L. SMELIK
Melodie
Gez. 139 uit de bundel 1938.
chirurgische ingreep toe, die dit teken
onzichtbaar moest maken. Het was de
keuze in verbondskind te zijn of sports
man. En het besluit was schijnbaar niet
moeilijk. Steeds meer werd geopereerd.
Onderwaardering om tot Gods volk te
behoren. Want aardse roem te oogsten
was schijnbaar belangrijker, dan een uit-
verkoorne Gods te zijn. Soortgelijke op
vattingen kwamen ook in andere zaken
voor.
Ook op andere gebieden verliet men
Gods richtsnoer en volgde men eigen
inzichten. Door de steeds terugkerende
nederlagen en de bezettingen door
vreemde legers, was het nationalistisch
gevoel der Joden sterk toegenomen.
Verschillende groeperingen ontstonden
die allen één doel hadden te trachten
wanneer het mogelijk was, zich zo vlug
mogelijk van de vreemde overheersers
te ontdoen. Eén der grootste en meest
bekende groepering werd die der Ze
loten. En waarschijnlijk zijn er later ook
onder de discipelen van Jezus, verschil
lende aanhangers van die groep ge
weest. Zij droomden en fantaseerden
over Israëls verlossing. Hoopvol keken
zij uit naar de Messias, die komen zou.
Maar dat moest dan een vorst en veld
heer zijn, die aan het hoofd der in het
geheim geoefende legers, de Zeloten
zou aanvoeren in de strijd en alle vijan
den van Israël, over de gehele aarde
moest vernietigen. En in hun fantasiën
werden zij versterkt door verhalen en
gedichten van mensen, die ook in die
periode leefden. Zo staat in de gedich
ten van Salomo, een lied dat ongeveer
vijftig jaar voor Christus' geboorte ge
maakt werd, in Psalm 17 „Aanschouw,