eeuwóe 3£erkbocle 0nó uleeó en bloed r Messias verwachting tussen Maleachi en Mattheus 22c JAARGANG No. 23 14 DECEMBER 1967 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. J. Bosman, Vrouwenpolder Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Ds. H. Eikelboom, Heinkenszand Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen Ds. W. Kats, Apeldoorn Ds. A. G. Kornet, Vlissingen Dr. P. C. Kraan, Vlissingen Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden Drs. J. Vlaardingerbroek, Ermelo. Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. t"N Abonnementsprijs 4,per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 15 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 Het Woord is vlees géwordén. Joh. 1 14. Het was maar een mensje, een heel klein jongetje, dat door Maria werd neergelegd in het warme holletje, dat Jozef in het stro van de kribbe gemaakt had, maar het was een echt mens. Want wat is er nu meer menselijk, dan geboren te worden De eerste mens Adam was niet geboren, maar volwassen geschapen. De Here Jezus is na negen maanden geboren uit een vrouw. Met moeite en veel pijnen heeft Maria hem ter wereld gebracht. Zo'n geboorte is waarlijk geen joyense entree door een erepoort Weliswaar is iedere geboorte een heerlijk wonder van God, maar juist in de kraamkamer ervaren we de hulpbehoevendheid en de vernedering van het menselijke leven. Daar wordt ten volle duidelijk, dat we niets meer zijn dan „vlees", d.w.z. ontluisterd. En er is geen enkele reden, waarom dat in Bethle- hems stal anders zou geweest zijn. Dat kindje, dat kleintjedat is God God met ons. Gods Zoon is op aarde gekomen als een baby. Het Woord is vlees geworden. In het aarden vat van dit simpele zinnetje dragen we de schat van het aller- grootste wonder. Laten we ons straks bij het Kerstfeest niet verkijken op Maria en de engelen en de herders, maar laten we goed zien, waar het om gaat. Gods Zoon is op aarde gekomen, maar is niet als een wonderkind uit de hemel gedaald, een soort hemelknaap, maar als een heel gewoon kind werd hij uit een heel gewone vrouw geboren. Hij kwam niet als een vreemde tot ons om ons van uit de verte te bemoedi gen, maar hij kwam helemaal bij ons in ons leven, ons eigen vlees en bloed. Ons lot nam hij helemaal op zich. Maar omdat ons lot onze schuld is, nam hij ook onze schuld op zich. Hij nam ons vlees en bloed aan en werd ons in alles gelijk. Nu is God werkelijk voor niemand te hoog. Niemand hoeft er nu te reiken of te rekken om er net nog bij te kunnen. Niemand hoeft er op zijn tenen te gaan staan of te klimmen tot Gods ver hevenheid. Ziet U dat kleine kindje, dat door zijn moeder verzorgd wordt Zó klein heeft de grote God zich willen maken en zó dicht is Hij bij ons gekomen. M.a.w. God heeft zijn eeuwige armen onder ons geslagen (Deut. 33:27). A. D. Vragen wij om Gods zegen bij de voorbereidingen van de kerstvieringen, die voor de deur staan jeugdverenigin gen, zondagsscholen, evangelisatieclubs en -kringen. Dan zijn er ook de voorbereidingen in het grote kader van het zendingswerk. Mogen zeer velen betrokken worden binnen de kring van het Licht der we reld. Bij het lezen van het kerstverhaal in de bijbel valt het op, dat de inwoners van Bethlehem zo weinig gereageerd hebben, op wat hun door de herders verteld is geworden. Wij lezen er ner gens iets over. Evenmin van een ver langen van de mensen die in Jeruzalem woonden, om met de Wijzen uit het Oosten mee te gaan, om de geboren Koning der Joden te begroeten. Onwillekeurig komt de vraag bij ons op .,Wat is hiervan de reden Waren er geen duidelijke aanwijzin gen geweest dat Hij komen zou Waarom verwachtten zij Hem niet Stonden in hun heilige rollen niet op veel plaatsen de voorzeggingen over Zijn komst Had niet slechts een paar eeuwen tevoren de prinsdichter Jesaja hun duidelijk voorzegd ,,Er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isaï en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen Had hij niet blijde uitgeroepen ,,Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren En op een later tijdstip gejubeld ,,Een Kind is ons geboren, een Zoon is We danken en bidden voor het werk van dr. YFeenstra in Congo. Gelukkig kon de theologische facul teit van de Vrije Universiteit in Congo, waaraan dr. Feenstra als docent is ver bonden, weer beginnen. Er is een tijd van onzekerheid en spanning geweest, of de Vrije Universiteit haar werk wel zou kunnen voortzetten vanweg de po litieke onlusten. Temidden van al die onzekerheden kwam het bericht, dat de „theologen" weer konden beginnen. We zijn daar. erg dankbaar voor. Weliswaar zijn er nog maar enkele stu denten, maar het werk is er niet minder belangrijk om. Laten we bidden om Gods zegen op het werk van dr. Feen stra en dat van deze Chr. Universiteit in Congo. ons gegeven en de heerschappij rust op Zijn schouder en men noemt Hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst En zijn tijdgenoot Micha had zelfs de plaats, waar dit zou gebeuren aange duid, toen hij profeteerde,,En gij, Bethlehem Efrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israël en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid Doch toen het plaats vond in de vol heid des tijds, scheen niemand Hem te verwachten. Geen Hogepriester, die op trad als middelaar tussen God en men sen, om het offer van God in ontvangst te nemen Geen wet- en schriftgeleerden, om de reeds eeuwenlang beloofde Vredevorst een welkom toe te roepen Geen verbondskinderen die zongen ,,Hij heeft gedacht aan Zijn genade...", maar wel onbesnedenen, gemobiliseerd door de hel, omdat satan wist dat God zeker Zijn beloften nakomt. Soldaten, met van bloed druipende zwaarden ver moordden Bethlehems kinderen, uitvoe rend een bevel van hem, die rekening hield met de mogelijkheid van de ver vulling der profetieën. De hel en trawanten verwachtten, dus wel De kerk niet. Als wij proberen iets te begrijpen van dit tragisch gebeuren en enkele oorza-, ken, die dit mogelijk maakten bekijken, moeten wij eerst iets van de geschiede nis van Israël in die dagen bezien, wat mede dank zij de vondst van de Dode Zee rollen mogelijk is geworden, daar de geleerden nu een veel duidelijker beeld van de omstandigheden van toen hebben dan voordien. Vroeger, ten tijde van de Richters en Koningen, had Israël regelmatig oorlog moeten voeren en veel te lijden gehad van naburige volken. Het scheen dat het voorrecht uitver koren volk te zijn, ook vele consequen ties had. In de loop der eeuwen echter waren de botsingen tussen kleine volken ron dom uitgegroeid in een strijd tegen we reldmachten. En hoewel het er gedurig de schijn van had dat het volk van Abraham, Izaak en Jakob ten gronde zou gaan en van de aarde verdelgd zou worden, telkens veerde het weer op en deed zich weer gelden. In dit opzicht leek het op een taaie tak van een boom, dat door de storm telkens heel diep neergedrukt wordt, om daarna, wanneer de windkracht minder geworden is, zich, zij het soms beschadigd, weer op te rich ten. Na de terugkeer uit de Babylonische ballingschap en later onder de bezielen de leiding van mensen als Esra en Ne- hemia, had het geschenen of zij een on bezorgde toekomst teegemoet zouden gaan, doch al spoedig kwamen er weer donkere wolken aan de horizon. De ene wereldmacht na de andere overwon Is raël. Maar het wonderlijke was, dat het zich als volk steeds wist te handhaven. Met militaire macht scheen dit kleine volk niet te vernietigen te zijn. Maar er kwam een andere vijand, in de 'vorm van opvattingen en overtuigingen van de andere volken. Niet dat de overwin naars hun denkbeelden met harde hand de overwonnenen dicteerden, maar de steeds terugkerende toespelingen op hun zienswijze en van hun opvattingen en hun manier van doen, deden lang zaam aan de weerstand er tegen ver slappen. Langzaam en over tientallen jaren verdeeld, werd de weg voor de Hellenistische levensopvattingen ook door vele Joden overgenomen. Wij lezen dit duidelijk in 1 Macc. 1 11 14 ,,In die tijd nu trokken er enige afvallige Israëlieten op uit om veel anderen voor het volgende plan te win nen laat ons vriendschap gaan sluiten met de heidenen uit onze omgeving want sinds we de omgang met hen heb ben verbroken, worden we telkens door rampen getroffen". ,,Dit voorstel vond bijval en enige mannen uit het volk ver klaarden zich aanstonds bereid om naar de koning te gaan." „Nadat deze hun volmacht had om de gebruiken der hei denen in te voeren, bouwden zij in Je ruzalem een atletenschool, zoals de hei denen hadden." Uiterst gevaarlijke situatie. Het leek oppervlakkig gezien zo on schuldig, dat eerst in Jeruzalem en jaren daarna ook in andere steden van Israël op hun verzoek atletenscholen kwamen volgens Griekse opvatting, om de men sen meer aan sport te laten doen. Maar daarmee kwamen ook de Hellenistische ideeën van schoonheid en lijn bijna on gemerkt tot hen. Van lieverlede werd dit volledig door hen overgenomen. Maar in die sportwereld werd altijd door jonge mannen naakt gekampt. Dat gebeurde dus nu ook daar door hen, waaraan God Zijn strenge wetten ten aanzien van de zedelijkheid gegeven had. Doch het overnemen van deze ma nier van spelen had nog meer conse quenties. De naakte jonge mannen schaamden zich, omdat het teken van Gods verbond in hun vlees te zien was. En angstig dat zij daarom uitgelachen zouden worden, lieten zij een kleine JV. DOOPLIED Heer van uw Kerk, Gij hebt het woord genomen en zegt ons laat de kindren tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk. Hier zijn, wij dan van U is 't jonge leven, het moet U dankend worden weergegeven, want alles komt uit uwe hand. Reeds staat Gij klaar, en komt ons vriendelijk tegen, uw liefde vindt ons langs verborgen wegen, eer wij U zoeken zijt Gij daar. Geef ons uw Naam, de oude mens moet sterven, in U zal hij een nieuw bestaan verwerven als Gij maar voor hem in wilt staan. Het water wacht en 't kind ontvangt uw zegen, Gij spreekt het aan, het heeft een naam gekregen en niemand rukt het uit uw macht. Uw teken spreekt Gij wilt zijn Heiland wezen, het is gedoopt, begraven en herrezen in Vader, Zoon en Heilige Geest. Uw mild gelaat blijft over 't kind gebogen het wordt voor U geboren en vervult zijn wegen naar uw Raad. En laat de mond der kindren, die w' U wijden eens, zelf ontwaakt, met ons uw Naam belijden wij leven vast in uw verbond. Er is gedoopt Wij allen zijn verbonden, het voorgeslacht, de ouders, die hier stonden De ganse Kerk in één geloof. E. L. SMELIK Melodie Gez. 139 uit de bundel 1938. chirurgische ingreep toe, die dit teken onzichtbaar moest maken. Het was de keuze in verbondskind te zijn of sports man. En het besluit was schijnbaar niet moeilijk. Steeds meer werd geopereerd. Onderwaardering om tot Gods volk te behoren. Want aardse roem te oogsten was schijnbaar belangrijker, dan een uit- verkoorne Gods te zijn. Soortgelijke op vattingen kwamen ook in andere zaken voor. Ook op andere gebieden verliet men Gods richtsnoer en volgde men eigen inzichten. Door de steeds terugkerende nederlagen en de bezettingen door vreemde legers, was het nationalistisch gevoel der Joden sterk toegenomen. Verschillende groeperingen ontstonden die allen één doel hadden te trachten wanneer het mogelijk was, zich zo vlug mogelijk van de vreemde overheersers te ontdoen. Eén der grootste en meest bekende groepering werd die der Ze loten. En waarschijnlijk zijn er later ook onder de discipelen van Jezus, verschil lende aanhangers van die groep ge weest. Zij droomden en fantaseerden over Israëls verlossing. Hoopvol keken zij uit naar de Messias, die komen zou. Maar dat moest dan een vorst en veld heer zijn, die aan het hoofd der in het geheim geoefende legers, de Zeloten zou aanvoeren in de strijd en alle vijan den van Israël, over de gehele aarde moest vernietigen. En in hun fantasiën werden zij versterkt door verhalen en gedichten van mensen, die ook in die periode leefden. Zo staat in de gedich ten van Salomo, een lied dat ongeveer vijftig jaar voor Christus' geboorte ge maakt werd, in Psalm 17 „Aanschouw,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 1