r maar waar Dr OUSSOREN schrijft NIEUWS Predikbeurten zondag 10 december 1967 m predikanten als adviseurs worden toege voegd. Opdrachtde mogelijke samenwer king van deze 4 kerken onder de ogen te zien. Volgende vergadering 6 februari 1968 te Axel, middagvergadering. Moderamen ds. Heemskerk, praes^s ds. Gispen, asses sor en ds. Berger, scriba. Ds. Gispen besluit met dankgebed. Voor de classis, L. BERGER, h.t. assessor. UIT DE PERS. ONTWIKKELINGSHULP IN PLAATS VAN MILITAIRE DIENSTPLICHT. Honderd Italiaanse dienstplichtigen hoe ven volgend jaar geen militaire dienstplicht te vervullen, omdat zij als ontwikkelings werkers naar landen overzee zullen ver trekken, zo heeft het Italiaanse kabinet be sloten. Italië is hiermee het eerste land, dat een dergelijke vervangende dienstplicht in voert. Vanuit de interkerkelijke Vredes- week is in Nederland een initiatief geno men om een jongerenpetitie Vijf voor vrede" aan de Nederlandse regering aan te bieden, waarin onder meer ook voor deze mogelijkheid wordt gepleit. Ook de r.k. Pax Christi beweging heeft deze sug gestie bij defensie naar voren gebracht. Evenwel nog zonder resultaat (Herv. Nederland) ZENDELINGEN ZIJN IN KONGO LEVEN NIET MEER ZEKER. „Als jullie mijn vader doodschieten, kunnen jullie mij beter ook doodschieten." Dit riep de veertienjarige Rhode Irene Ludvigsen tegen Kongolese soldaten, die haar vader mee het oerwoud wilden in nemen om hem daar van het leven te be roven. Dat is niet gebeurd, de militairen kwamen zo onder de indruk van het meis je, dat ze haar vader lieten gaan. Dit is een van de verhalen, die zende lingen, gisteren teruggekeerd uit het ru moerige Kongo, vertelden. De Noorse zen deling Ludvigsen is in de Kongo achterge bleven in de hoop vijftien andere Noren, onder wie vier kinderen, in veiligheid te brengen. Mevrouw Ludvigsen en haar vier kinde ren kwamen gisteren met een gezelschap van twaalf Noorse zendelingen en hun twaalf kinderen in Oslo aan. Bedreigd. De zendelingen vertelden, hoe ze waren bedreigd, hun nederzettingen waren ge plunderd en hun persoonlijke bezittingen waren gestolen door Kongolese regerings soldaten. „Blanken zijn hun leven daar geen ogen blik zeker," zei mevrouw Ludvigsen. „Hijn officieren hebben hen niet meer in de hand. Sinds de blanke huurlingen Bockavoe be zet hebben, is de toestand in oostelijk Kongo verschrikkelijk." Nachtmerrie. Jorunn Kjoeenniksen, een verpleegsster, vertelde „Het was een nachtmerrie. Met mijn collega Nils Revdalke werd ik door twee soldaten naar een landweg gebracht om te worden doodgeschoten". „Ik zei, dat we zendelingen waren. Een van hen kreeg bedenkingen en ze kregen toen onderling ruzie. Tenslotte lieten ze ons gaan, maar we moesten veel geld en een polshorloge geven." Vluchtelingen uit Kongo zijn ongewenst in Rwanda, Oegandi, Kenya en andere Centraal-Afrikaanse landen, wat de uit tocht volgens de Noren ernstig bemoeilijkt. („De Rotterdammer") In het blad „In de Waagschaal" schreef v. d. B. over wat een Chinees hem eens vertelde om duidelijk te ma ken, waarom hij christen was geworden: „Ik droomde, dat ik in een diepe water put gevallen was en om hulp riep, omdat ik er niet uit kon komen. De eerste die mij hoorde en in de put keek was een Taoist. Hij beantwoordde de bede om hulp~ met te zeggen Wees dankbaar, dat je afgezonderd bent van het geroezemoes van de wereld en je voor je dood tot inkeer kunt komen en je heiligen kunt. Hij liep door en daarna kwam Confucius die over de rand keek en zeiAan jou gaat niets verloren, want als je mijn lerin gen opgevolgd had zou je niet in de put gevallen zijn. Toen kwam een Boeddhist die uitriep benijdenswaardige, je hebt je weg vol bracht en maakt goede kans om in een beter leven terug te komen. Toen kwam Mohammed en zeiWat zal ik je helpen Allah heeft het gewild, dat je in die put viel. Tenslotte kwam Christus. Hij daalde zelf af in de put om mij te helpen Daarom wil ik Hem volgen." In de Kruisbanier, het blad der Vlaam se Protestantse Christenen, vond ik deze VIJF VERGISSINGEN. Doe niet als 1de man, die een lucifer aanstak om te zien of een benzinevat leeg was maar het vat wès niet leeg 2) de man, die de kop van een hond streelde om te zien of het een valse wasmaar die hond was vals 3) de man, die per auto, op een onbe waakte overweg trachtte een trein voor te komenmaar de trein was hém voor 4) de man, die een elektrische kabel aan raakte om te zien of de stroom afge sloten wasmaar de stroom was niet afgesloten, 5) de man, die dacht dat hij nog tijd ge noeg had om zich tot God te bekeren... maar hij stierf onvoorziens en moest plotseling voor Gods rechterstoel ver schijnen. Ooievaar. Den Haag. „De Haagse jeugd moet het geloof in de ooievaar niet worden ontnomen." Deze markante uitspraak kwam tijdens de behandeling van onderwijszaken in de Haagse gemeenteraad van de heer J. C. Hooykaas, lid van de Boerenpartij. Hij kantte zich fel tegen het streven van de N.V.S.H., die het afgelopen jaar de leiding heeft gehad van een cursus scxuele voorlichting op een viertal Haagse U.L.O.- scholen. De heer Hooykaas voelt niets voor sexuele voorlichting hij meent dat de jeugd beter kan worden onderricht over wijsbegeerte. We moeten de boerenpartij dankbaar zijn voor haar oppositie tegen de voor lichting van de N.V.S.H. op de U.L.O.- scholen. Maar het is voor mij de vraag of uitgerekend boer-kinderen zo devoot geloven in de ooievaar. Onderricht in wijsbegeerte is altijd goed. Het lijkt me alleen een beetje moeilijk op U.L.O.-scholen. A. D. November 4, 1967. 385 2ND Street West Stonewall Manitoba, Canada. Lieve Vrienden. Op de 30e november, drie dagen nadat we in het huwelijk verbonden waren, ben ik door mijn vader voor Classis Zwolle bevestigd (Ordained, zeggen ze hier) in het ambt. Op de 30e november 1967 heb ik offi ciéél aangevraagd met emeritaat te mogen gaan, dus-37 jaren nadat ik door mijn vader bevestigd ben. De redenen zijn vele 1. Sinds ik in maart thuis kwam heb ik zes keer een aanval gehad van influenza, zeer pijnlijk, en erg verzwakkend. Ik ben vandaag voor het eerst weer op, want donderdag voor een week begon het weer. 2. Het werk voor de Selkirk Presbytery (als secretary, als Convener, van World Missions, als Boundary Convener en twee keer als supervising pastor over andere kerken) was veel te veel. Voor al die functies heb ik dan ook bedankt. 3. Het werk vooral het 3 keer pre ken -en de zorg voor drie gemeentes (Stonewall, Grassmere and Argyle) is veel te veel. Ik moest me eerst beperken tot twee keer preken, toen tot één keer en nu preek ik wanneer ik kan. Gelukkig kunnen we na 30 november volgens kerkelijke regeling nog 6 maanden in de pastorie blijven. Dan gaan we, als ik dit beleef, D.V. naar Toronto. Dus eind mei naar we hopen. Onze jongste Arie (Harry) trouwt misschien 6 juli en hij wordt bevestigd in mei of juni als dominee. Ik hoop zozeer, dat ik dit beleven mag. De kerk (in generaal verband) zorgt uitstekend voor ons. We zullen menselij kerwijs geen zorgen hebben. Bovendien en dat is zo'n grote zegen mijn vrouw wordt elke dag nog jonger. Diegene van jullie die de jongste foto's van haar gezien heeft zal dit toestemmen. Ik noem ze meest al mijn nurse. Dag en nacht staat ze klaar voor me en helpt me zoveel ze kan. Nu moet het bovenstaande niet gezien worden als iemand, die al op krukken loopt en die vel over botten is. Mijn ge wicht is nog steeds 173 Engelse ponden, ik heb de laatste maanden (6) kans gezien met hulp van de office ladies onze genea logie te beschrijven van 1200 af tot heden. Familieleden in Nederland hebben, of zul len een exemplaar gratis krijgen, tenminste zo ze mee willen helpen in het verder af werken van dit boek dat (getypt) al meer dan 104, dus gedrukt zo'n 200 bladzijden beslaat. Ik ben de Here uitermate dankbaar dat na de twee ernstige operaties ik dit werk nog kon doen. Dokter verbood me ander werk en zo was het hier net als in de tijd van de Teutonenbezetting, toen we thuis moesten blijven en ik aan mijn doctoraat kon studeren. Ik bewonder de activiteit van de kerk van Middelburg. Dat moeten wel „goeie" dominees zijn die allemaal „bevallen". Hier zeggen ze aan het eind van de dienst dikwijls „we enjoyed your sermon", we genoten er van. Dan zeg ik altijd tegen mijn vrouw: pas op, die komt nooit weer terug of de preek- was snert. Een preek, die iedereen „lekker" vindt, deugt niet. Ineens denk ik hoe vaak Ds. Bremmer en ik na afloop van de vergadering, die meer leek op een palingrokerij dan de sfeer van ambassadeurs van Christus, naar de Lange Delft liepen en daar ons te goed deden aan croquettes. De ingeademde rook scheen te worden geneutraliseerd en onze kleren werden meteen gelucht. Maar toch joeg mijn vrouw me altijd weg en zeiweg met je kleren, gooi ze maar op de over loop. Het was vreselijk en soms kwamen we niet alleen thuis Onze kinderen maken het best. Ik heb Marinus (Bert) in het huwelijk bevestigd in de Knox United Church in Winnipeg. Hij woont nu in Kenora, Ontario, Canada. Zijn vrouw (Mariene, Aimêe Hoguc) van Franse en Libanese afkomst) is ook tea cher aan de lagere school. (Misschien weet U, dat we geen onderscheid maken tussen teachers aan High en elementary school. We kennen geen leraars en onderwijzers. Allen zijn teachers, dikwijls ook de profes soren. Intussen hebben we nu negen klein kinderen, maar twee jongens, die Ousso- rens zijn en één van onze dochter Mrs Helen Blankman). Ze waren allen hier deze zomer. Ds. Jan heeft een dochter, die hij noemde Telena. Kees' zijn baby heet Roger, zeker naar een Germaanse held. En Helen (Leni's) baby heet Melinda. Ik heb zo'n plaatsnaam gevonden op de Westkust van Afrika. Het zou zo mooi zijn, als de traditie der vaderen bewaard bleef in de geslachten. We zien m.i. veel te weinig naar het verleden, en veel te veel naar het heden en de toekomst. Ik hoop dat de Here U allen een rijk gezegend 1968 geeft, dat het Kerstfeest niet gecommercialiseerd wordt zoals hier, maar de diepte van zijn zin bewaard, of beter nog gevierd wordt zoals Calvijn het wilde. Met hartelijke groeten en een stevige handdruk, uw zuster en uw broeder in Christus, Mrs en Dr A. H. OUSSOREN. UIT DE KERKEN Beroepen te Leeuwarden-Huizum (vac. J. Schelhaas): J. Nieuwsma te Apeldoorn te Beverwijk G. van der Veere te Harde- garijp te Giessen-Rijswijk, Marken, Mid- wolda, Paesens-Moddergat, Schiermonnik oog, Vinkeveen, Vries en te Woudsend R. S. Elgersma, kand. te Grijpskerk, die geen verdere beroepen in overweging kan nemen; te Delft (vac. P. van Strien): H. D. Bakker te Emmeloord. Aangenomen naar Geldermalsen J. A. Wapenaar te Makkum en Cornwerd naar Leens c.a. J. Bulthuis, kand. te Assen, die bedankte voor Grootegast (vac. S. van der Linde), Koudum, Ter Apel en voor Wollcnhove-stad-Kraggenburg. Bedankt voor Ridderkerk (vac. A. C. Mooy): J. W. Genuïet te Drachten voor Den Helder (vac. M. Hamming): K. P. van der Wel te Assen. Ds, H, D, Doorenbos. De classis Zwolle heeft ds. H. D. Doorenbos te IJs- selmuiden, meritus-predikant van de Ge reformeerde kerk Vrijgemaakt te Nijmegen, die de wens te kennen gegeven had emeri tus-predikant van de Gereformeerde ker ken te worden, als zodanig aanvaard. Ds. Doorenbos kan 's zondags voorgaan in de kerkdiensten. Ds. S. Oegema, vlootpredikant te Den Helder, vertrekt dezer dagen naar Curasao. Het is de bedoeling, dat hij daar drie jaar zal blijven. Over enige tijd zal ook zijn gezin daarheen vertrekken. Ds. B. Smilde te Gorredijk en Korte- zwaag werkt als redactiesecretaris mede aan de nieuwe Friese bijbelvertaling. Hij is onlangs begonnen met deze arbeid, die enkele jaren zal duren en gaat binnenkort in Leeuwarden wonen. Ds. J. Snoey te Waddinxveen is voor nemens in 1968 met emeritaat te gaan. Ds. Snoey, die 16 maart 1903 te Tinte CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Wessel. 2.30 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Joosse. (OOSTKERK) 9 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Getuigeniskerlc (Adriaen Lauwereijszstraat) 930 uur Ds. Joosse. 5 uur Ds. Van Wilgenburg. Plan Zuid Gymnastiekhal bij schoolgebouw) 9 uur Ds. Van Wilgenburg. 5 uur Ds. Wessel. Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Meima te Bunschoten. Domburg 10 en 2.30 uur Ds. Helderman, Bed. H. Av. en Dankzegging. Gapinge 10 en 2.30 uur Ds. Dondorp. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds. Den Hengst. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout. Meliskerke 10 uur Ds. De Craene te St. Laurens, 2.30 uur Ds. Meijer. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Hartholt. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Wouwe. St. Laurens 10 uur Ds. Meijer, 2.30 uur Ds. De Craene. Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Brederveld. Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds. Kornet. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Bosman, Bediening Heilig Avondmaal. Westkapelle 10 en 2.30 uur Ds. Meijer. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN. Aardenburg 10 uur Ds. Musch, 3 uur Ds. Heemskerk. Axel 10 uur Ds. Heemskerk, 5 uur Ds. Noorloos te Aardenburg. Breskens 9.30 uur Ds. Noorloos, 6.30 uur Advents- dienst (Herv. Kerk). Hoek 10 en 2.30 uur Ds. Faber te Zandvoort. Sas van Gent 19 uur Schoondijke 10 en 2.30 uur Kand. Obbinlc, Amsterdam Terneuzen 10 en 4.30 uur Ds. Berger. (Mozarthof) 9.30 uur Ds. Gispen. Oostburg 10 uur Ds. Paksy, 3 uur Ds. Musch. Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Zwaan. Zoutespui 11 uur Ds. Zwaan te Zaamslag, 3 uur Ds. Gispen te Terneuzen. CLASSIS GOES. Baarland 9 uur Ds. Eikelboom te Heinkenszand, 5 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Borssele 10 uur Ds. v. d. Veen, 2.30 uur Ds. Meijer te Meliskerke. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds. Blokland. Driewegen 10.30 uur Ds. De Bruijne, 2.30 uur Ds. v. d. Veen. Geersdijk 11 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp, 4.30 uur Ds. De Craene te St. Laurens. Goes Viering Heilig Avondmaal en in de middag diensten Dankzegging Heilig Avondmaal. (Westerkerk) 10 en 5 uur Ds. Heuzeveldt, (Oosterkerk) 9 en 5 uur Ds. Jansen. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Groeneveldt te Vlissingen, Bediening Heilig Avondmaal. Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Eikelboom. Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Ringnalda te Putten. Kapelle 10 uur Ds. Juch, 2.30 uur Ds. Jebbink (inter kerkelijke dienst in de Geref. Kerk) Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Molen. Lewedorp 9 uur Ds. De Bruijne, 2.30 uur Ds. Heuzeveldt te Goes. Nieuwdorp 9.30 en 2.30 uur Ds. Kramer. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds. Noordhof. Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Berg. Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Masselink, Rotterdam. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek. Bergen op Zoom Halsteren 5 uur Ds. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. Hoogerheide (Schapendreef 21) 9.45 en 3.30 uur Ds. Koolstra. te Roosendaal. Krabbendijke 10 en 2.30 uur Ds. Schuddebeurs te Wezep, Bed. H. Avondmaal en Dankzegging. Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Cand. Dronkert te Leiden, Voorbereiding Heilig Avondmaal. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Koolstra te Roosendaal Tholen 10 uur Ds. Meijer, em. pred. te Arnhem, 5 uur Cand. Dronkert te Leiden. CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Boot te Oudewater. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Becker. Haamstede 10 en 5 uur Ds. Wentsel, Brouwershaven. Nieuwerkerk 9 uur Ds. Becker, 3 uur Ds. De Valk te Haringvliet. Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Matter te Hellevoetsluis. Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds. Scholing, Voorber. Heilig Avondmaal. Zierikzee 10 en 5 uur Ds. Nawijn. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Dhr. Jansma. BEE3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1967 | | pagina 3